Címkék

Címkefelhő

Beszóltak

Autófilek még





Kétbetű-négyszám: rendszámok 1958 és 1990 között

2008.05.03. 08:00 | prokee | 50 komment

Címkék: rendszám

Emlékszik még erre valaki ?

1958-ban vezették be a két betű-négy szám kombinációt a magyar rendszámokon. A rendszer alapjait elég átgondoltan fektették le. Azt tervezték ugyanis, hogy a rendszám betűiből azonosítható lesz a gépjármű haszálati módja, jellege, részben tulajdonosa is. Egy jóideig működött is az ötlet, ám a 70-es években a magánautók hirtelen szaporulatával a rendszámok leosztása nem tudott lépést tartani. Igaz, alig húsz évvel később már maga a kombináció sem, ezért ez a rendszám-formátum 1990-ben átadta a helyét a három betű-három szám verziónak.

Az eredeti rendszer felépítése:

A Állami szervezetek, állami és tanácsi tulajdonú vállalatok személyautói
(eleinte fekete alapon fehér karakterekkel, később fordítva)
AA 00-01: Elnöki Tanács Elnöke szolg. gépk.
B Belügyminisztérium, államigazgatás, annak szervezeti, termelőszövetkezetek személyautói
BA 00-01: Belügyminiszter szolg. gépk.
BV: Büntetésvégrehajtás gépkocsijai
BU-BX: autóbuszok 1980-tól
 
C Magánautók
CC: követségi dolgozó, nem diplomata státuszban (fehér alapon piros karakterek)
CD: diplomácia testüketek tulajdonában lévő gépkocsik
CK: hazánkban élő külföldi állampolgár magántulajdonban lévő autója (fehér háttéren piros karakterek)

D Diplomáciai testületek  tulajdonában lévő gépkocsik
DT: diplomáciai testületek (kék háttéren fehér karakterek)
 
E Motorkerékpárok  
F Állami szervezetek, állami és tanácsi tulajdonú vállalatok teherautói
(eleinte fekete alapon fehér karakterekkel, később fordítva)
G Autóbuszok
GA: közüzemi személyszállítás, pl BKV (fekete alapon fehér karakterek)
GB: Vállalatok, intézmények saját tulajdonú autóbuszai
 
H Honvédség járművei
HA, HB - személyautó
HT - teherautó
HG - autóbusz, mikrobusz
HH - híradós gépkocsi
HF, HT - teherautó
HZ - tartálykocsi
HN - motorkerékpár
HP, HX - pótkocsi, utánfutó
HV - vontató
HR - határőrség, katonai rendészet
 
I Magánautók 1970-től  
J Taxik (JF-ig, fekete alapon fehér karakterek)  
K Motorkerékpár  
L Motorkerékpár  
M Mentők (MA-MB)  
N Motorkerékpár oldalkocsival  
O Motorkerékpár  
P Posta
(1976-tól magánautók)
 
R Rendőrség, határőrség, vám-és pénzügyőrség, büntetésvégrehajtás járművei
RA-RB: rendőrség szolgálati autói
RF: rendőrségi csapatszállító teherautók
RK: rendőrségi motorkerék
RR: határőrség, vám- és pénzügyőrség, büntetésvégrehajtás járművei
 
 S Szövetkezetek, vállalkozások, társadalmi szervezetek teherautói  
 T Tűzoltóautók (TO, TU)
(80-as évektől magánautók)
 
 U Magánautók 1975-től  
 V Vontatók (VA, VT)  
W (Nem adták ki !)  
X Pótkocsik, utánfutók
(eleinte fekete alapon fehérrel, majd fordítva)
XX - kölcsönzői járművek
 

Y Pótkocsik, utánfutók, AKÖV-TEFU és Volán teherautói  
Z  Magánautók  


Speciális rendszámok:

PRÓBA Érvényes műszaki vizsgával, vagy belföldi forgalmi engedéllyel nem rendelkező gépjárművek ideiglenes rendszáma
(Eleinte csupa piros karakterrel, majd a számok feketével)
 
E 30 napos ideiglenes rendszám
Z 30 napos ideiglenes rendszám - az országból való kiszállításra
  Lassú jármű, mezőgazdasági vontató rendszáma
VÁM Ideiglenes rendszám vámkezelés idejére  


A rendszer persze nem tartott ki túl sokáig. 15 évvel a bevezetése után, a 70-es évek közepén már látható volt, hogy a jelentősen megszaporodott magánautó-mennyiséget ez a logika nem fogja kiszolgálni. A dömpingszerűen érkező autók néhány év alatt elkoptatták a teljes I- és U- szériát.

Első lépésként a foglalt betűk még szabad kombinációit szabadították fel, de ezzel alig jutottunk el a nyolcvanas évek elejéig. Ekkor már tisztán látszott, hogy hamarosan elfogynak a lehetőségek. Annyira, hogy az évtized végére már a kettős betűkombinációkat, a DD, TT, UU, ZZ, NN, GG, stb... variációkat is ki kellett adni. Ekkor a háttérben már dolgoztak a három betű-három szám kombináción.

A bürokratizmusra jellemző, hogy (bár az 'exkluzív' rendszámok rendszere már megdőlt egyszer, és egyébként sem volt praktikus) első nekifutásra az új, 3-3 rendszámokra is kidolgozták a 'foglalt' betűk rendszerét. Ugyan végül nagyrészt elvetették ezeket,  de a rendőrség, a honvédség, és még néhány tekintélyelvű állami szervezet kisírta magának a speiális kombinációkat.

B-verzióként az is belekerült a tervezetbe, hogy a német-olasz megoldásokhoz hasonlóan a földrajzi elhelyezkedés is jelölve legyen a rendszámon. Ezt meglehetősen magyaros érveléssel sikerült elvetni: védeni kívánták az idegenben meccset vezető futballbírót, illetve a vendégcsapat buszát és szurkolóinak autóját...


Magántulajdonú személyautók rendszámai időrend szerint
(becslés, a járművet kiadó négy nagy Merkúr-telep szabad rendszámkészletétől függően lehetnek eltérések)

CA-CM: 1958-1966
CO-CP: 1967
CR-CZ: 1968-1969
IA-ID: 1970
IE-IG: 1971
IH-IL: 1972
IM-IT: 1973
IU-IZ: 1974
UA-UK: 1974
UL-UO: 1975
UP-UZ: 1976
ZA-ZH: 1977
ZI-ZY: 1978
PA-PM: 1978
PN-PZ: 1979
TA-TG: 1980
TH-TP: 1981
TR-TZ: 1982
KA-KB: 1982
KC-KN: 1983
KO-KZ: 1984
GA-GN: 1985
GO-GZ: 1986
DA-DG: 1987
DH-DM: 1988
DN-DZ: 1989
JA-JR: 1989
JS-JZ: 1990
dupla (DD, EE, stb): 1990

Források. képek:

http://members.chello.hu/bukkair/auto/Rendsz.htm
http://www.rendszamgyujtes.extra.hu/galh.htm
http://www.adamveszner.atw.hu/
TWK veterán topic

UPDATE:

Zoltán volt olyan kedves, és részben pontosította, részben kiegészítette a fentieket. Köszönjük, íme a levele:

- Az A és Y betűknél nem előbb-utóbb volt a fekete alapon fehér, ill. fordítva, hanem a fekete alapon fehér a szolgáltató, közszolgáltató járműveket jelentette.

- A-ból: 2. karakterhelyen A-L volt kiadva fehér alapon, P, R-Z fekete alapon.

- F-ből sztem nem volt fekete alapú. Érdekes, hogy míg pl. a Volán Y-os rendszámot kapott, a BSZV (Belkereskedelmi Szállítási Vállalat, 90 % IFA, szemben a volános ZIL-ekkel) maradék Barkas F-es rendszámokkal járt.

- A JA, JB, JC taxik is fekete alapon voltak. (én láttam JC-s fehéret - prokee -)

- A B-t buszokra csak azután használták, hogy elvették a G-t.

- DT-nél a betűk mellett a számcsoportokból meg lehetett mondani, hogy milyen országcsoport melyik országáról van szó.

- GA, GC, GE (BKV), GF: közszolgáltató buszok: BKV, MKV, Volán

- GB, GD, klf. vállalatok buszai

- H: második betűk, ahol eltér a tiédtől:
HB régi dzsipek, és Barkasok is.
végén voltak asszem HI Barkasok is
HK motor
HL vontató (nyerges, pl. Rába)
HM műszaki, dobozos
HN oldalkocsis motor
HP nem pótkocsi, hanem sokféle autó, pl. az Aviak
HR véletlenül sem határőrség, hanem terepjárók, de így persze a katonai rendészet terepjárói (UAZ) is.
HS katonai mentők, Uaz, Nysa is
többi rendben

- P: csak PA és PF volt, a PA személyautó, de amit gyerekkoromban láttam, kék kékfényes piros kombi (talán Moszkvics) PA rendszámmal, nos, az tűzoltósági volt.
tehát a PA-t megosztva használták. (PG és PB rendszámokra konkrétan emléxem ismerős személyautóról - prokee -)

- A Határőrség is az RA, RB, RF-et használta.

- RR 00-01-től büntetésvégrehajtás,
RR nem tudom pontosan, hogy 50-00-tól, vagy honnan, de mindenesetre elkülönítve a vámosoké.

- T: sztem csak TU-volt. (emléxem rokonoktól, ismerősöktől TX-re, tipikus Trabant-rendszám volt - prokee -)




A bejegyzés trackback címe:

http://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr4444615

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Tiberius 2008.05.03. 09:37:17

A pontos kezdő kiadási dátum asszem, 1958. október 13 volt. A D-s jelű rendszámokat a 80-as évek vége felé magánautók is kaphatták. A G-jelűeket a buszok kifutása után 10 évvel magánkocsik is megkapták, sokszor ugyanazokat a kombinációkat is, amit előtte a buszok megkaptak. Ugyanez igaz a K-s jelűekre is: amit az 1950-es évek végén motorok kaptak, 1982 körül szgk-kra is kiosztották. Az I-t én egy évvel későbbre tenném. Az N-t szgk-hoz kapcsolható utánfutók is kapták. A Q sem került kiadásra.

A rendszer nem volt új találmány, az 1920-as évek végén bevezetett két betű-három szám készletű rendszámok rendszerét vitte tovább, a kezdő karakterek jelentése nagyjából megegyezett azzal, bár töb helyen tartalmazott fontosabb bővítéseket.

Rover623 2008.05.03. 09:59:17

A címhez: miért ne emlékeznénk?
Láthatunk még mindig ilyen(két betű-négy szám) kiosztású rendszámokat...rendőrök, mentők, katonák...de még mintha buszon is láttam volna...
Egy VI 77-93-as kockaforma rendszámom pedig még van is a szekrényben... :)

beleske 2008.05.03. 10:04:31

Nem igazán értem azt a kitételt, hogy "német- olasz megoldás". A világon szinte mindenhol földrajzi elhelyezkedés szerint adják ki a rendszámokat. hol számokkal ( Franciao.), hol betűkkel jelzik a tulajdonos lakhelyét.
Ez a "rendszer", ami itt van, csak Abszurdisztánban lehet életképes ennyi időn keresztül.
Nem beszélve arról, hogy röhögőgörcs kap el, ahányszor meglátok egy GAY betűkombinációt. Tuti, hogy az sem tudott angolul, aki kitalálta. Vagy viccesnek képzelte magát.

504Laci 2008.05.03. 10:13:33

Tiberius!
Valószínüleg jó lehet az kezdő időpont, CA-03-45 van a birtokomban, annak 1958.11.03. keltezésű a forgalmija.

gaben 2008.05.03. 10:14:12

Picit sok a pontatlanság pl.: IA-s rendszám nam létezett és az IH még bőven '71-es(az első Zsigulit 1971 nyarán vették át Debrecenben IH-12-26) autó-motor 1971/13.

Az 1975/7 számban pedig 1959-től '75-ig részletezve vannak a magánautók rendszámai. Ez volt a forrásom mert '79-80-nál korábbról nincsenek emlékeim.

Tiberius 2008.05.03. 10:15:06

A CA-41-16 november 10-i. Én egyszer találkoztam a CA-00-05-tel is... :)

fuge · http://rendszam.fuge.hu/ 2008.05.03. 10:25:15

Kiegészítésül: a közforgalmú személyszállításban a GC-, GE- is biztosan részt vett fekete alapon fehér betűkkel. Az Ikarus 280 oldalon vannak képek is róluk.

johnny-b 2008.05.03. 11:16:06

nagyjából pontos. a mi 2105-ösünket '89 nyarán vettük át (jó széria), és JH-63-50 volt a rendszáma. szükségből fél évig volt egy daciánk (nem akartunk kispolákot vagy kétüteműt), az GX-69-50 volt, és tényleg '86-os. szegény nagyapám első ezerkenőcse UI-25-02-vel '73 tavaszi átadás, a későbbi ezeröcsi pedig DR-27-11 (és '89-ben kapott új rendszámot a vállalati AI-16-35 után - állami vállalat leselejtezett vezérigazgatói autója volt, egyébként '80-as).

johnny-b 2008.05.03. 11:18:19

én is beszéltem már le rokont GAY rendszámú autóról. mondtam neki, hogy nem illik hozzá ez a szín:)

csak nézek ki a fejemből 2008.05.03. 11:37:40

gaben, IA bizony volt.

ekkerjoz 2008.05.03. 11:48:53

Fiat 850 Limousine 1969. 01. frsz: IB 04-17
Trabant 601 Special Limousine 1983. 05. frsz: KZ 62-97
Dacia 1300 TLX 1989. 03. frsz: VV 81-78
MZ 125 Trophy 1976. frsz: LU 36-42

Léber Géza · http://lebike 2008.05.03. 12:01:06

A ZK kimaradt pedig biztos volt ,hisz a mienk volt a ZK 72-88 Trabi a Tóbica ,a gyártási évére nem emlékszem , de nagyjából 77 vagy 78 lehetet.

atlbilbaoo 2008.05.03. 12:17:34

EL-29:21 Pannónia T5 burkolt, otthon áll a pajtában!!

Luchador · http://bputopia.blog.hu 2008.05.03. 12:18:06

Kár, hogy nem valami regionális kódolás váltotta le, mint mondjuk a németeknél (vagy románoknál).

arthur877 2008.05.03. 15:24:38

Az első autóm(Trabant 601) rendszáma CM-93-83 volt. Gyártási év 1966 Ez stimmel a fenti felsorolással!

prokee · http://prokee.blog.hu 2008.05.03. 16:14:37

A ZI-ZY sorozat véletlen maradt ki, 1978-ra tehető. Mindjárt pótolom, valószínűleg csak simán kitöröltem a sort :)

Az IA kezdetű márpedig nekem rémlik, a szomszéd Zaporozsece iylet viselt.

A pontosításokat egyébként köszönöm mindenkinek, nyilván nem tökéletes a felsorolás.

beleske: azért írtam német-olasz megoldást, mert náluk a kezdetektől ilyen volt a rendszer, míg a legtöbb más ország mr csak ávette a rendszert.

beleske 2008.05.03. 16:39:42

prokee:

Persze, igazad van, nem kötözködni akartam veled, csak lehet, hogy valaki nem tudja.
Viszont nekem speciel már qrvára tele van a tököm azzal, hogy az ember akárhová néz ebben az országban, csak a káoszt látja, aminek ez is a része.
Ezt a futballszurkolós dolgot nem az Örkény írta véletlenül?:-)

prokee · http://prokee.blog.hu 2008.05.03. 16:44:35

"Ezt a futballszurkolós dolgot nem az Örkény írta véletlenül"

Nem tudom, de anno több helyen hivatalos álláspontként olvastam.

(Az új rendszámok bevezetését 1990. január 1-re ígérték, mi meg mentünk ki a csepeli Merkúr-telep kapujához jan. 2-án reggel (mert ugye 1. nem munkanap), hogy megnézzük az első, AAA-000 rendszámot. Aztán persze 1. nem volt ilyen rendszám, 2. véletlen sem január másodikán kezdték el osztani :) )

beleske 2008.05.03. 17:01:24

3. megkapta valami csókos

beleske 2008.05.03. 17:07:13

Munkám során sok külföldivel találkozom, akik először járnak szép hazánkban, képzeld el azt a bamba arckifejezést rajtam, amikor némelyik megkérdezi, hogy ez hogyan is működik nálunk?

fuge · http://rendszam.fuge.hu/ 2008.05.03. 18:25:35

1990. júliusában adtak ki JE- kezdetű fehér alapon fekete betűkkel írt rendszámokat is.

prokee · http://prokee.blog.hu 2008.05.03. 18:27:55

füge:
Az már csak maradék lehetett. Tisztán emléxem, hogy az új rendszámok előtt közvetlenül dobálták a duplabetűsöket.

Flat-6 2008.05.03. 18:59:23

A végefelé már mindent kiadtak, amit csak lehetett. A mi 1990 januárjában forgalombahelyezett 1.3 S Wartburgunknak EP-02-44 volt a rendszáma.

GiXXXer 2008.05.03. 19:49:47

TO 29-38 sárga ezerkettes '82-ig taxizott, utána a miénk volt, és kapta új rencámát. Stimmel.

ekkerjoz 2008.05.04. 07:07:26

Azért nincsen regionális rendszám, mert nálunk a rendszámot a gépjárműhöz rendeli a hatóság, más országokban pedig a sofőrhöz, tulajdonoshoz. Belgiumban például volt egy időszak, mikor egy személynek két rendszáma lehetett maximum (kivéve a cégeket), ezért még a kéthónapos csecsemővel is sorban álltak rendszámért. Akkoriban a jogosítvány is alanyi jogon járt feléjük...

beleske 2008.05.04. 12:32:19

Franciaországban bemész a bevásárlóközpontba, egy Mister Minit jellegű üzletben bemutatod a forgalmid, és 10 perc alatt kezedben a rendszámod. Nálunk???

kacsa503 2008.05.04. 16:22:35

A szüleim még gyerekkoromban elváltak de következő autók rendszámaira emlékszem a családunkból,később már új rendszámosak jöttek de azok nem hagytak már olyan mély nyomot bennem,mint ezek:

Apámé: IS 89-91 Volga M21
PI 21-48 Zsiguli 2101
DN 58-46 Lada 2105
Anyámé:KL 26-31 Trabant 601

Én pedig még MA és MB rendszámú mentőautón is dolgoztam.Régi szép idők!:-)

apamacko 2008.05.05. 13:00:36

PK-16-66 Skoda 105S 1979(?)
ZL-79-37 Lada 2102 1977 "Zalán" - ACM-522
NN-49-76 Dacia 1310TX kombi 1990 - ACM-523

A család autói voltak ezen régi/új rendszám alatt.

A Ladát az oroszok(ukránok?) a Daciát a románok vitték haza :-) a Skoda már gondolom elhúnyt :-(

Én már csak új rendszámos autóval jártam.

nohab 2008.05.06. 15:12:54

Pár megjegyzésem lenne, én afféle rendszámbuzi voltam régen.
A: később kiadták AT-től AZ-ig fekete alapon fehérrel, valamiféle céges autók voltak, pl. az MHSZ tanulóautói is ilyeneket viseltek, én az AX 25.69 Ladán tanultam.
B: Az autóbuszoknál nem csak BU-BX, hanem BY és BZ is volt, és ezek fehér alapon feketék voltak.
E: motorok, de csak nagymotorokra tették
G: a GA, GC, GE és GF fekete alapon fehér volt, a GB, GD és GH fehér alapon fekete.
Érdekesség: a GE csak Budapestre volt kiadva, a GF meg Budapestre nem.
H: minden oké, de a HP nem utánfutó volt, hanem a speciális felépítményű teherautóké, én is ilyenen szolgáltam Ercsiben, az pontonszállító KrAZ volt.
J. amikor még csak a JA ment, akkor ki volt adva a JL is a Főtaxiknak.
K. közepes hengerűrtartalmú motoroké volt, tipikus DANUVIA-rendszám.
L. leginkább az 50 cm3-es, de kétszemélyes (rendszámos) motoroké volt.
M: a betűk fogytával MC-től motorokra adták ki.
P: csak a PA (postai személyautók) és a PF (postai teherautók) volt kiadva.
T: itt is volt a kisszámú személyautónak külön betűje, természetesen a logika szerint a TA
Y. ez sosem volt pótkocsié meg utánfutóé, YA-YE közt közfeladatot ellátó teherautóké volt (fekete alapon fehér), aztán amikor a teherautóknál az F betelet, YF-től kiadták teherautóknak, de fehér alapon fekete volt.

Még valami: a vitát eldöntendő: IA nem volt, az Autó-Motroban volt is róla egy rövid hír, hogy a tulajok csúfolgatását elkerülendő hagyták ki... (hát igen, egy IA-s Zapit tényleg nagy szamárság lett volna venni)

Hát így hirtelen ennyi.
Amúgy nagyon örülök, hogy valakinek eszébe jutott erről is írni!

Üdv: NoHAB (mert a vasút is isten)

feketenap 2008.05.08. 19:02:20

Egy kis kiegészítés:
GH 38-48 Wartburg 353W 1986-os évjáratú volt.

Volt még Polski Fiat 125P ZB 19-02, itt stimmel az évjárat-rendszámbetű, 1978-as volt.

IM 0 2008.05.10. 10:08:27

UH-42-32
UH-54-26
Mindkettő Škoda S-100 a hetvenes évek első feléből.
DM-02-31 ő átlényegült DLV-922-re

fiat125s 2011.01.07. 14:14:03

Ezeket biztosan tudom korábbi autóink Rendszámai
1971,72 ID
1973 ÉV KÖZEPÉIG IV, IY
1973 ÉV KÖZEPÉTŐL UB, UC , UD,
1975 UT
1976 Z
1978 PG
1980TA
1982 KA
1983 KN ÉV KÖZEPÉTŐL

Janeszka 2011.04.08. 07:36:57

TV-42-44 Anyum korallpiros Skoda 105S -e, 82 ben vette át a merkúrnál, erre emlékszem, új rendszámára is emlékszem CZH-121 volt 93 ban kapta kb.

Janeszka 2011.04.08. 07:40:24

amúgy meg az N sorozatot, és az E -t kiadták a 80 as évek végén utánfutókra is, találtam egy régi forgalmit ez alapján sejtem.

gmarc 2011.11.09. 23:27:04

ZS-49-59 volt egy 1976-os Lada 1300s autónkon, majd egy 1988-körüli Lada 1300-ason (kockalada) EF-09-38. Mindegyik BKX- lett az új keresztségben, ma már egyik sincs meg, úgy tudom.

HOBBIMOTOROS 2011.12.18. 17:47:52

Sziasztok !
Hozzám került az oldalon szereplő BV-85-82 hátsó darabja.
Esetleg ha érdekel valakit szeretném eladni.
Köszönöm
ÜDV:HOBBIMOTOROS

ha1tt 2012.04.28. 16:42:41

Ha még aktuális: A PA-PZ sorozatot végig kiadták személyautóra (PJ kivétel)!
PA-56-22, PG-79-83 Trabant 601, de láttam PH,PI, PT,PX táblát is személyesen.
Üdv.

Grgabácsi 2012.10.30. 17:22:28

PJ-t biztosan kiadták, nekünk volt egy 1979-es 1300-as Ladánk PJ-77-36 rendszámmal. Szintén 1979, szintén 1300-as: PN-82-39
Családból még:
nagyszülők nyeremény Trabija: PS-44-40, de nem sokáig, mert hamarosan jött a Skoda 120, amire befizettek, azaz TG-83-32

Grgabácsi 2012.10.30. 17:46:49

Buszrendszámok Budapesten: BU-BX után 1989-től volt már BY is, de lehet, hogy 1988-tól. Vidéken BV és BZ is volt emlékeim szerint.

Don Blasius 2013.01.31. 23:36:15

Már '88-ban volt duplabetű, nagyapám bordó 2105-öse (ami aztán a miénk lett és gyűrtem jogosítványom első 3 évében) a PP 54-37. Sok bordó kocka kapott akkor PP-t, egyszer a Dagályról kijőve egy másik ilyenbe akartunk beszállni. :) Később még volt két már hárombetűs rendszáma, mivel az E-set ellopták, így sokan csodálkoztak, hogyhogy G-s rendszámmal járok.

Meg volt a PV 46-96, sárga 1200-es a bordó kocka előtt. Jó lenne tudni, vajon létezik-e még, hátha valaki gondos gazdához került, persze erre kicsi az esély.

peetmaster · http://nemdohanyzom.blog.hu 2013.02.01. 09:26:06

nekünk PY-98-63 353-as Wartburgunk volt, ezek szerint 79-ből, én 82-es vagyok, szóval lehet :)

Schütii 2013.08.15. 22:31:24

DA-s rendszám volt sok Cezet motorkerékpáron, de csak ezen a márkán, a 80-as évek elején.

Schütii 2013.08.15. 22:45:53

A vége felé volt motorokon még a BI, -J, -K, -L is.

skodovka87 2014.08.22. 22:48:26

CS 19-68 Moszkvics 408, 1968
UM 12-90, Wartburg 353, ?
PJ 64-86 Trabant 601-S Universal, 1979
PO 17-76 Polski Fiat 126p, 1979
GD 28-36, Skoda 120 L, 1987.09
VV 91-51, Trabant 601-S Universal, 1989.10.

tozsman 2016.11.27. 11:57:44

Üdv életem első és meghatározó autója PG 02-07 fehér 1500 Zsiguli 1980. :) szerettem!

EqueS 2017.01.28. 18:05:11

1980 Január 24. fehér Moszkvics PZ-22-09 0km

A zaporozseces 2017.01.29. 00:34:15

Az UD 04-85 Zaporozsec 968-t 1973.09.26-án vettem át a szentendrei (!) Merkur telepen.

MidlifeCrisis 2017.01.30. 10:39:14

Rövid áttekintés a saját emlékekből:
Skoda 105S, 1979 - PI-...
Skoda 120L, 1983.03 - KH 31-00
Dacia 1310 TX, 1985.03 - GC-...
Lada 2104, 1986.04 - GS 34-45
Ford Sierra 1.6, 1987.03 - DK-...
Lada Samara 1.3, 1989-ben forgalomba helyezett EC-...
Audi 80 1.6d, 1989.05 - EC-...
Renault Clio 1,1 RL, 1991.01 - AXF-011
Opel Astra 1,6 GL, 1993.12 - DZY-420
Seat Cordoba 1,4 SE, 1996.12 - GGB-441
Suzuki Swift 1,0 GLS, 1998.01 - GMT-879
Toyota Corolla 1,3 Harmony Sedan, 1999.04 - GVZ-793
Suzuki Swift 1,3 GLS, 2000.11 - HKK-653
Toyota Corolla 1,4 Terra Hatchback, 2002.12 - IKM-137
Suzuki Swift 1,3 GS, 2005.08 - JUE-507
Opel Astra 1,6 Sedan, 2015.12 - NMG-784

A duplabetűs, főleg Samara-k 1988-tól vannak az emlékképeimben, aztán az E-s, és a J-s rendszámok közül a még ki nem adottak. Az utolsó eresztés, ha nem tévedek az YC-s sorozat volt, 1990 augusztusa előtt, amikor megjelentek az első ABA-... és AAB-... rendszámok, a pesti utakon.
Ha jól emlékszem, VW motoros Trabikat és az akkor hosszú évek óta beharangozott Oltcitokat már csak új rendszámokkal adták ki.

Az biztos, hogy annak idején nagy volt a várakozás, és a remények, hogy az új rendszer regionális lesz... sajnos nem lett az, és ahogy a mostani ütemet nézem (bár az O-t kihagyták a sorból, az N-ek után most P-ket adnak ki), ez a rendszer kb. 2035 előtt biztosan nem fut ki...

A regionális rendszerek is hamar ki tudnak fulladni, ha a változó karakterek túlzottan kötöttek: Németországban, ahol a várost jelölő 1-3 betűvel együtt max 8 karakter lehet a rendszámon (a változó karakterek A-1, A-12, A-123, A-1234, AB-1, AB-12, AB-123 és AB-1234 formátumban), ráadásul jó pár éve a költözéskor mindenki magával viheti a rendszámát, az utóbbi időben akadtak gondok. Ezért 2013 óta újra kiadnak olyan körzeteket jelölő rendszámokat is, amelyek az eredeti, 1952-es felsorolásban szerepeltek ugyan, de időközben a körzetek összevonása miatt megszűntek, vagy átalakultak (pl. a wolfratshauseni körzetet "WOR" több évtizede összevonták a starnbergivel "STA" és a bad tölzivel "TÖL" - most mindkét körzetben, a megfelelő területeken újra kiadják a "WOR" jelölést is.
Még eklatánsabb a változás egyes volt NDK-s közetekben. Merseburg körzetet "MER" és Querfurt körzetet "QFT" először összevonták ("MQ"), majd beolvasztották Saalkreis körzetbe ("SK"). A túl nagy terület hamar kifullasztotta a rendszert, ezért ma a Saalkreis körzetben újból kiadnak "SK", "MER" és "QFT" rendszámokat.
E tekintetben az osztrák, vagy a mostani francia rendszer a jó megoldás, előbbi a karakterek variálhatósága, utóbbi a kisebb közigazgatási egységeken belüli, AB-123-CD karaktersorból kialakuló variációk nagy száma miatt.
Magyarországon igazából elég volna Budapestet, az egyes megyéket és az egyes megyeszékhelyeket megkülönböztetni, nem kellene járási szintig lemenni (mint pl. Németországban). És talán nálunk is elég lenne a szerb, vagy a szlovák rendszer (123-AB), esetleg a horvát rendszer (123-A, 123-AB, 1234-AB) változó karaktereiből adódó variáció.)

Larry08 2017.06.04. 18:49:31

@nohab: Tökéletesen pontosítottad a rendszámokat.Én is valamikor pont olyan, -szavaiddal élve- rendszámbuzi voltam,mint Te.Így tudom én is a kiosztásokat.
eXTReMe Tracker