Címkék

Címkefelhő

Beszóltak

Autófilek még





Érd, a körforgalmak hazája

2008.05.22. 08:00 | prokee | 11 komment

Címkék: érd körforgalom

Ha jól emlékszem, Rocko találta ezt az írást a 6-7 országos főutak érdi találkozásánál lévő kétsávos körforgalomról. A mailra reagálva megjegyeztem, hogy alaposan másképp látom a helyzetet, plusz a kereszteződés abszolút nem úgy néz  ki, ahogyan a cikkben ábrázolják.

A válasz persze az volt: bontsd ki bővebben ! Megteszem.
A szóban forgó körforgalomban találkozik a Tétény felől érkező 6-os, a Diósd felől érkező 7-es főút. Eredetileg mindkettő Érd belvárosán keresztül vezetett, előbbi az Ercsi úton jutott ki Százhalombatta, Dunaújváros, Pécs irányába, utóbbi pedig a Velencei úton Székesfehérvár és a Balaton felé.



A 80-as évek végén megépült az Érdet elkerülő közös szakasz, amely a városra irányuló forgalmat dél felé vezette el. A Százhalombatta és Érd közötti dombtetőn az elkerülő kettévált, azaz leágazott belőle a 6-os út, továbbhaladva pedig elérte a Velencei utat, a régi 7-es kivezető szakaszát.


(forrásként illene feltüntetnem a Térkécentrumot, de ha megteszem, kiderüll, hogy oly elavult a térkép-adatbázisuk, hogy tőlük szedtem a több évvel ezelőtti helyzet illusztrációit... :) )

Az M6 autópálya építési körüli "Újragondolási Láz" érintette a párhuzamos főutak vonalvezetését is. Mivel Érden évtizedek óta óriási probléma volt a nyári időszakban, főleg péntek délutánonként a 6-oson érkező, a 7-esen a Balaton felé hömpölygő autók hada, ekerülhetetlennek látszott, hogy a csomópontot átdolgozák.


Mivel a forgalom zömét (becsléseim szerint erős 80-85%-át) a hatoson érkező, és a közös szakasz felé haladó, vagy ezzel ellenétes irányok adják, a többi láthatóan alárendelt szerepet kapott a csomópontban. Annnyira, hogy két "szökőút" is készült annak érdekében, hogy a hatoson érkező, Diósd felé menő, illetve az onnan érkező és Érd Centrum felé tartó forgalom ne is érintse a körforgalmat.

A kétsávos körforgalom egyetlen furcsaságát a Tesco áruház felé kiágazó, a térképen csak egy kis csonkkal jelölt kihajtó adja. Ez valószínűleg elkerülhetetlen volt, tudtommal az áruház nem kis összeggel járult hozzá a városi kasszához a csomópont átépítésével. A robléma csupán az, hogy a leágazó éppen a "fősodorba" esik, tehát a hatoson Budapest felé tartók "negyedszeletébe" - okoz is ez némi értelmezési problémát, sőt, a csomópontban gyakran kifejezetten veszélyes szituációk jönnek létre emiatt.

Nem tudok közlekedni többsávos körforgalomban !

Amikor a jogosítványomat megszereztem (na nem libáért, vagy készpénzért), szigorúan tanították ugyan a körforgalomra vonatkozó szabályokat, de azt is hozzátették, hogy Budapesten összesen két körforgalom létezik. Egyik a Wekerle-telepen, a Kós Károly téren, a másik a Lánchídnál, de az meg nem is az.

(Csendben megjegyzem, harminc-negyven éven át volt szopatós kérdés a tanfolyamokon a Clark Ádám tér, és tockost kapott, aki lekörforgalmazta. Aztán sikeresen beleverték mindenki fejébe, ezután pedig valódi körforgalmat csináltak belőle. Na MOST tényleg kaotikus lett.)

Aztán kicsivel később körforgalom-dömping érte el az országot, amibe valószínűleg a szupermarketek elterjedése is belejátszott. Így aztán - bevallom - elő kellett szedni a KRESZ-könyvet, és átismételtem az ide vonatkozó speciális szabályokat. Például azt, hogy befelé nem használjuk az irányjelzőt.

A többsávos körforgalmak sokáig kimaradtak az életemből, aztán megépült a fent ábrázolt darab Érd határában. Bizony, ismét előkerült a KRESZ-könyv, és kibogarásztam a tudnivalókat. Ahogy tapasztalom, ezt elég kevesen tették meg, nekik javaslom, böngésszék át a párhuzamos közlekedésre, a sávváltásra és a körforgalomra vonatkozó szabályokat.

Feltételezzük, hogy mindenki átismételte a tanultakat, de azért emeljük ki a fontosabb részeket:
29. § (1) Aki járművel irányt változtat (terelővonalat, az úttest szélét vagy képzeletbeli felezővonalát átlépi, forgalmi sávot változtat, másik útra bekanyarodik, főútvonalról vagy szilárd burkolatú útról letér stb.) köteles az azonos irányban vagy szemben haladó, irányt nem változtató járműveknek elsőbbséget adni.
(2) Az irányváltoztatást - ide nem értve a körforgalmú útra történő bekanyarodást - a művelet előtt kellő időben megkezdett és annak befejezéséig folyamatosan adott irányjelzéssel kell jelezni. E rendelkezést kell alkalmazni a körforgalmú útról történő letérés esetében is.

31. § (1) Az útkereszteződésben másik útra bekanyarodni szándékozó vezető a járművel
a) az útburkolati jelek által meghatározott forgalmi sávba,
b) útburkolati jelek hiányában
- jobbra bekanyarodás esetében az úttest jobb szélére,
- balra bekanyarodás esetében az úttest felezővonala mellé, illetőleg osztottpályás és egyirányú forgalmú úton az úttest bal szélére
köteles - az útkereszteződés előtt kellő távolságban - besorolni. A bekanyarodási szándékot irányjelzéssel [29. § (2) bek.] jelezni kell.

36. §
(10) Azon az úton, amelynek menetirány szerinti jobb oldalán két vagy több forgalmi sáv van útburkolati jelekkel kijelölve, a körforgalmú útra történő bekanyarodást a jobboldali szélső forgalmi sávból kell végrehajtani, amennyiben a járművezető a bekanyarodás helyét követő első bekanyarodási lehetőségnél kívánja a körforgalmú utat elhagyni.
(11) A párhuzamos közlekedésre alkalmas körforgalmú úton a párhuzamos közlekedés szabályait kell alkalmazni.
Akkor nézzük át, hogyan is kell(ene) közlekednünk a "hírhedt" érdi körforgalomban !

Az egyszerűség kedvéért első nekifutásra hagyjuk ki a Tesco bejáratát, és csak a négy fő irányt vegyük - később kitérek arra is, miért bonyolítja meg alaposan ez az ötödik behajtó a tájékozódást.



1. Budapest felől, a 6-os úton érkezve

a. Balra, a 7-es főútra (2), Budapest felé kanyarodva nem is érintjük a körforgalmat, hiszen létezik egy szökőág.
b. Egyenesen, Érd centrum felé haladva (3) az előjelző tábla és az útburkolati jelek alapján a jobb oldali sávból kell behajtanunk a körforgalomba. Mivel a mi szempontunkból az első kijáró nem létezik (hiszen abba az irányba a szökőúton megyünk), az elméleti első kihajtó a szemben lévő lesz, tehát a körforgalmat a külső sávban prezentáljuk, és (index használatával) a 3. irányban elhagyjuk.
c. Balra, Százhalombatta, Dunaújváros, Pécs irányába az előjelző tábla és az útburkolati jelek alapján a belső sávból hajtunk be, majd elhagyva az érdi kihajtót (3) kisorolunk a külső sávba, és a (4) irányba elhagyjuk a körforgalmat.

2. Diósd felől, a 7-es úton érkezve

a. Érd centrum felé (3) a szökőúton elkerüljük a körforgalmat.
b. Százhalombatta, Dunaújváros, Pécs felé (4) az egyetlen behajtósávból a fenti logika alapján a külső sávba sorolunk, a kihajtónál elhagyjuk a körforgalmat.
c. Budapest felé haladva (1) a belső sávba sorolunk, a (4) kihajtó után a külső sávra váltunk, majd elhagyjuk a körforgalmat.

3. Érd centrum felől

a. Jobbra (4) egyértelmű a helyzet, hiszen szökőút nincs. Külső sávból a külsőbe sorolva azonnal kifordulunk.
b. Egyenesen, Budapest felé (1) a belső sávból a belsőbe sorolva, a (4) kihajtó után sávot váltva kanyarodunk ki.
c. Diósd (2) felé belsőből belsőbe, az (1) kihajtó után kisorolunk, majd kihajtunk.


4. A 6-os úton érkezve

a. Budapest felé (1) a külsőből külsőbe, majd ki.
b. Diósd felé a belsőből belsőbe, majd az (1) kihajtó után kisorolunk, és kikanyarodva.
c. Érd felé hasonlóan, a (2) kihajtó után kisorolva, majd kikanyarodva.



Legalábbis ez lenne az ideális. Az áruház behatója viszont elméletileg bonyolítja a dolgot., hiszen az egyik fő irány, a 6-os útról Budapest felé haladóknak ez az első behajtó, plusz a 90 fokos leosztáshoz képest produkál nekünk gyorsan két 45 fokot. Ez a fentieket elvileg bonyolítaná, ám ha felidézzük ismét a KRESZ egyik ide vonatkozó pontját, akkor minden kisimul.

31. § (1) Az útkereszteződésben másik útra bekanyarodni szándékozó vezető a járművel
a) az útburkolati jelek által meghatározott forgalmi sávba,
(...)
köteles - az útkereszteződés előtt kellő távolságban - besorolni.


Nakérem, innentől pedig világos. Mind az előjelző táblák, mind pedig az útburkolati jelek tökéletesen egyértelművé teszik, mikor hová kell besorolni, és ebből az is félreérthetetlenné válik, hol hogyan kell elhagynunk a körforgalmat. Tessék csak olvasgatni a táblákat, nem azért kerültek ki, hogy a tikkadt verebeknek árnyat adjanak !

...ha pedig elhibáztuk

Igen nagy előnye a körforgalomnak, hogy hiba esetén nem kell nagyot kerülnünk - épp csak akkorát, amekkora a körforgalom átmérője. Nem kell szégyellősködni, menni kell még egy kört ! Semmi nem tiltja, ráadásul sokkal biztonságosabb, mint satuval bevágni valaki elé.

Ezzel persze nem értünk az Érd környéki körforgalmak végére. Van itt még az M6 autópálya ideiglenes végpontjában négy is, egymás után, amelyek (állítólag) szintén félreérthetőek - de ezekről majd legközelebb.

(Apropó, világutazók, figyelem, tud valaki még olyan autópályát, amelynek a végcsomópontja egy körforgalom ?)



A bejegyzés trackback címe:

http://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr95476295

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

martong 2008.05.22. 09:11:41

sosem értettem mi a probléma a körforgalommal, Kecskeméten (ahol élek) sokéve van már jópár többsávos körforgalom, még előzni is tök jól lehet benne a belső sávján, mikor megjelent akkor tanultam vezetni, szal egész jól belecsöppentem a dologba
egyébként több kört menni nemhogy nem szégyen, de egyenesen jó móka, mi van mikor 5-6 kört is megyünk aztán már hányingerem van :D (éjjel, minden kör folyamatosan gyorsabb az előzőnél)

Redcat 2008.05.22. 18:28:47

Én azt nem értem, Ausztriában vagy Németországban, ha több kört megyek a körforgalomban, a maguk módján anyáznak. A németek kicsit szolidabban, az osztrákok mentalitása - ebben is - közelebb áll a miénkhez. Tudja valaki miért?

IPG 2008.05.22. 20:59:36

Érd az igen izgalmas hely ilyen szempontból. Gyakran hosszú sorok állnak az elkerülő felől a körforgalom felől, ekkor érdemes a belvárosi szakasz felé kerülni.

Az M6 végén egyébként ha jól tudom (ha kész lesz végig az autópálya) már csak három körforgalom fog maradni.
Ott egyébként szivatás még, hogy aki az elkerülőn jön és a hatoson akar továbbmenni, annak érintenie kell az összeset, ugyanis csak a buszoknak van megnyitva a felüljáró alatti út, ami a végleges lesz.

cs0ki 2008.05.28. 11:43:43

én is kecskeméti vagyok, szerintem sincs vele gond, a praktiker körforgalom pedig egyenesen király : ))

Scream 2008.05.28. 12:28:01

M5 Auchan, ElectroWorld, Brico Store, McDonald's és még ki tudja mi van ottnál ha minden igaz akkor régebb óta van több sávos körforgalom. :)

Hát igen, pont a többi vezető miatt para a belső sávba menni több sávos körforgalomnál. Azért én mindig a KRESZ szerint teszek, néha nem ütközök tudatlan autós akadályba. De sajnos többnyire igen. :(

prokee · http://prokee.blog.hu 2008.05.28. 12:29:39

Bocsesz, egy fálrekattintással kimoderáltam egy kommentet, tehát:

efhábé írta:
"Mivel a mi szempontunkból az első kijáró nem létezik (hiszen abba az irányba a szökőúton megyünk), az elméleti első kihajtó a szemben lévő lesz, tehát a körforgalmat a külső sávban prezentáljuk, és (index használatával) a 3. irányban elhagyjuk."

Ez hülyeség, semmi sem tiltja, hogy te a körforgalmon keresztül menj a 7-es út felé. A kihajtó pedig ott van, úgyhogy nem veheted úgy, hogy nem létezik a kihajtó, létezik és figyelembe is kell venni, hiszen aki máshonnan sorolt be a körforgalomba, nem tudja, hogy neked ott lett volna elkerülő utad és jogosan számíthat arra, hogy ha a szélső sávba soroltál be, akkor ki is mész az első lehetőségnél, ami a 7-es út kihajtója.

prokee · http://prokee.blog.hu 2008.05.28. 12:30:24

efhábé:

"31. § (1) Az útkereszteződésben másik útra bekanyarodni szándékozó vezető a járművel
a) az útburkolati jelek által meghatározott forgalmi sávba,
(...)
köteles - az útkereszteződés előtt kellő távolságban - besorolni."

Ez meg übereli mindet.

efhábé 2008.05.28. 16:27:51

Tudom, hogy zagyva a jogi helyzet, nekem úgy tűnik, hogy az egysávos körfogalomra szabott szabályokat toldozgatják-foldozgatják, ahelyett, hogy újraírnák az egészet és végre úgy működne, mint más szerencsésebb helyeken, ha első kijáratnál elhagyod, szélső sáv kötelezően, ha többet mész, belső sáv kötelezően. És akkor nem lenne gond a kisorolás sem, mert biztosan tudnád, hogy kifordul a kocsi, aki a szélsőben van.
De az biztos, hogy a KRESZ nem ismer olyat, hogy "mivel van elkerülő is, ezért az érintett kihajtó nem létezőnek tekintendő" és én ezzel vitatkoztam, nem azzal, hogy szabálytalan, ha valaki a belső sávból hagyja el a körforgalmat (ami normálisan szabályozva szintén nem lenne gond, két sávos kihajtó esetén, aki egyet megy, szélsőbe sorol be és szélsőben megy ki, aki többet megy, belsőbe sorol és belsőbe megy ki).

cso zsi 2008.05.28. 22:29:13

Anno a Marx tér (Nyugati tér) is körforgalom volt, jó példával a körforgalomban elsőbbséget élvező villamosnak.

M6-os körborzalom:
maps.google.com/?ie=UTF8&om=1&ll=47.360252,18.909574&spn=0.007268,0.017166&t=h&z=16
A 6-oson érkezőket megelőzik az M6-osról érkezők.
Mindet szívatják a 7-es felől jövők.
De talán ebben az évszázadban elkészül az M6-M0 csomópont, és kiveszik a fölösleget.
Már csak a 6-os út M0-ás csatlakozását kéne egy déli irányú egyenesen haladó sávval kibővíteni valamilyen úton-módon.
"Csak" az útszéli árkok a gátló tényező, de nem hinném, hogy olyan nagy építészeti problémát jelentene.
maps.google.com/?ie=UTF8&om=1&ll=47.399569,19.009915&spn=0.001816,0.004281&t=h&z=18
Amíg a dél felé haladókat két balra kanyarodó sáv is feltorlasztja (M0-ra hajtás), addig a Bp. irányú forgalom folyamatosan tud két sávon haladni bármikor.
Úttestszélesítés, sávelhúzás, ilyesmi.
Amennyiben ez az M0 pilléreitől kivitelezhetetlen, úgy valami egyéb forgalomszervezési trükköt kéne alkalmazni a hozzáértőknek.

Rocko- 2008.05.28. 23:41:06

na, én pont ezt a részt ismerem, M0-ról, le 6-osra, el Érdig, be a kettős körforgalomba, ksi szusszanás, h kocc nélkül túléltük, fel a dombra, ne lássam, h kijön, megnézem, h ezen a héten is másmerre megy az út, emelkedőn egy ksi kihaénnem játék, majd újabb 2 körfogalom, és mehet tovább a móka 7-esen. néha elég kiborító.

Rocko- 2017.06.10. 16:51:12

"Apropó, világutazók, figyelem, tud valaki még olyan autópályát, amelynek a végcsomópontja egy körforgalom ?"

https://www.google.ie/maps/@53.5262049,-6.4169755,3a,75y,44.47h,72.18t/data=!3m6!1e1!3m4!1sGIuwoiQ_z9mCvyaDLk0nPg!2e0!7i13312!8i6656
eXTReMe Tracker