Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

160-on állt meg a kilométeróra

2008.05.23. 16:00 | prokee | 15 komment

Címkék: autó baleset sebességmérő

Jó, jó, tudom, a média hajhászik, mert ez a dolga. Nevezetesen pedig a szenzációt hajhássza, mert annak hajhászása jó, építő, és főleg nézettséget / olvasottságot hozó.

A tények sem mindig jelentenek akadályt, ezt azóta tudom, mióta a TV2 híradójában két unatkozó berlini egyetemistaként mutattak be. Kedvesemet még hetekig azzal szórakoztatta a család, hogy kérdezgették, a két egyetemistája ágyban van-e még...

Szóval nem vagyok optimista, csak kérdezek. Elsősorban azoktól, akik láttak már  szétszedve kilométerórát, vagy legalábbis tudják, hogyan működik. Ideértve persze a mechanikus, spirállal működő órákat és az elektronikus vezérlésű mutatós műszereket egyaránt.


Amikor olyan cikket olvastok, vagy olyan tudósítást láttok a médiában, ahol akár szövegben, akár csupán képben kihangsúlyozzák hogy a baleset közben valami borzalmasan nem odaillő sebességnél "megállt" a sebességmérő, ti is el szoktatok gondolkodni azon, mennyire valós az általa mutatott érték ?



Függetlenül attól, hogy az érték reális vagy sem, mennyire komoly előítélet egy ilyen tudósítás ?

Az óra "kifagyását" a legtöbb esetben nagy valószínűséggel mechanikai behatás okozza. Konkrétan az ember lefejeli a műszert, vagy a karosszéria roncsolódása által az egész berendezés megfeszül. Ilyenkor viszont benne van a pakliban az is, hogy a sérülés közben a mutató elmozdul a helyéről. Ehhez nem is kell nagyon komoly behatás, próbáljatok ki egy bármilyen kiszerelt műszeregységet finoman "megpofozni", a mutató óriásit ugrik.

A mutató egyébként sincs szilárd összeköttetésben a spirállal, elektronikus jeladó esetén meg pláne nincs sok köze a mutató állásának az utolsó ismert sebességhez. Utóbbit is egyszerűen kipróbálhatjátok, a jeladós óráknál általában levett gyújtás mellett a mutató egyszerűen leesik nullára a tovább guruló autónál is.

Tehát, hatásvadász-e a média ?

Persze, ez csak költői kérdés, nagyjából sejtem a válaszokat...



A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr75483017

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

vekker 2008.05.23. 16:39:12

A média "természetes"hogy hatásvadász.Csak az a hír ahol robbantanak,őlnek,gázolnak stb.A szenzáció a lényeg.A nézetség,olvasottság. A valóságtartalom másodlagos.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.05.23. 17:49:52

Bazmeg, két unatkozó egyetemista:)

martong 2008.05.23. 17:52:57

az első kép már kamu, mert ahogy nézem ez valami VW termék lehet, és abban a mutató lepottyan ha nincs delej (olyan Skoda műszerfal kinézete van)
nem jelent semmit hol állt meg a mutató, mert ha még spirálos is, az ütközés következtében elszakad, nem olyan erős az a darab "drót"

röviden igen 'médiavadász a hatás'

jocking 2008.05.23. 18:10:25

Szerintem én alul vagyok tájékoztatva... Mi volt ez az ügy a berlini egyetemistákkal? :D

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.05.23. 18:25:27

jocking:
Amikor a duplával kint voltunk az Autópiacon, valami német kamurendszámot fittyentettünk rá. Gondolom, infó hiányában költötték a híradósok a két unatkozó berlini egyetemista legendáját.

xerxesz 2008.05.23. 18:38:38

Én annyiramarha okos vagyok, hogy már rég gondolkodom ezen, viszont nem publikáltam sehol, ezért a babérokat most te arattad le ;o)
Depersze az nem zavarja a médiát, hogy - mint az a mellékelt képen is látható - a mutató 5500-as fordulatnál ÉS 160-nál akadt ki, gondolom 5-ben. Feltételezem, hogy a 3 szám közt nem lehet összefüggést felfedezni. De ezek a dolgok egy jó Naplós riportert sosem zavartak :D
Ja, és hogy mégtöbbet írjak, igen, szedtem már szét a motorom fordulatszámmérőjét, és hát valóban nem kell oda hurikán, hogy kimozduljon.
Mondjuk jó nagy hülye vagyok, mert a 4. bekezdést írom, pedig annyi is elég lett volna, hogy igazad van :)

JIM 2008.05.23. 19:38:59

A média nem kicsit hatásvadász szerintem.
Ezeket a műszeregységeket motorok mozgatják és ha kimozdulva fogy el az áram akkor ott áll meg ahol állt.
Ez érvényes a VW konstern müszereire is.

martong 2008.05.23. 19:51:04

akkor nekem rossz motorokat tettek bele

prokee · http://blog.prokee.hu 2008.05.23. 20:07:14

Szerintem meg nem áll meg. Sem a spirálos, sem az elektromos. Csak akkor tud így maradni, ha sérül, és megszorul.

Rocko- 2008.05.23. 21:57:24

hát ha azt vesszk, h újabb autók menő módira végigfutnak a skálán, majd vissza...
csak nehogy egyszer egy Suzukiban 200-at mutasson az óra. :D

martong 2008.05.23. 22:29:00

most nézem, honnan jött a 160? a képen 100km/h van
vagy nincs összefüggés?

pettinke 2008.05.23. 22:49:47

szoval, igaz is, meg nem is. kozvetlenul nincs ertelme leolvasni az orat, mert a mutatonak nem sok koze van az utkozeskori helyzethez. viszont az utkozeskor a mutato nyomot hagyhat a skalan, ezt szoktak vizsgalni: www.ncjrs.gov/App/Publications/abstract.aspx?ID=65920

pettinke 2008.05.23. 22:52:01

ja, a media meg persze hajhasz, de ez alapigazsag :-)

JIM 2008.05.24. 01:04:40

Prokee
Kezemben egy vw órával Próbáltam megérteni a helyzetet de áram nélkül sehogy nem áll vissza alapra ha kimozditom a mutatót csak a tank ill a vizhő.

apamacko 2008.05.24. 21:07:26

Hát én nem birizgáltam még km órát úgyhogy passz csak spirált cseréltem Skoda 105-n jó móka !

A média meg katasztrófa, a legjobb amikor nincs hír és gyártanak pl :
"majdnem elütötték Győzike (v. bárki) volt barátnőjének hugát"
Meg efféle baromságok...
süti beállítások módosítása