Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Filléres emlékeim...

2008.10.18. 13:00 | apamacko | 18 komment

Címkék: retro matchbox

1975-ben születtem, a gulyáskommunizmus kényelmesedő, lazuló világába. Hétfőn még a tévében adásszünet, iskolaköpeny, Mókus örs, de kedden már sorozatok, és akkortájt, mikor már alsós kisiskolás lettem, láthattuk a Csillagok háborúja első részét is a tévében.

Akkorra a falusi búcsúban pedig már lehetett Matchboxot venni! Igazi új Matchbox-ot, amit nem kopottan, nehezen megörökölve kaptunk valakitől, hanem mi bontottuk ki kis kezünkkel a dobozból, repeső szívvel, s így egy igazi gyerekálom teljesült ott, a réten, a sok sátor között. S mi már álmainkban a kisautónkal száguldottunk hegyen, völgyön szerpentinen át meseországba. Nagyapánk mosolygott de mi akár ha el is vesztünk egy kicsit a vásári forgatagban tán észre sem vettük. Hol járt már akkor képzeletünk!
Aztán az iskolai szünetben gurítottuk a folyosón őket néztük melyik rugózik jobban. Volt, aki csereberélt, de volt aki ragaszkodott a sajátjához, és vigyázott rá mint én is. Aztán pár év eltelt, és a kincsek mind többet álltak árván a polcon, és mi már nem tologattuk, gurítottuk őket. Lassan a barátokkal kinőttük ezt a szórakozást, és - akiét nem nyúlta le az öcskös, vagy kapta meg másvalaki - azok is elfeledték lassan tán azt, hová is tették őket.
Jó esetben dobozba kerültek hosszú időre, hogy emlékük csak akkor kezdjen újra élni, mikor az ember olyan barátok közé kerül, akiknek a lelke egy darabja szintén gyerek maradt. Én szerencsére találtam ilyen barátokat!

S mikor tegnap megemlítettem nekik, hogy volt egy FIAT 131 Rally mecsóm ami mind közül a legkedvesebb volt akkor Lowtyó barátom felkiálltott:
-Olyan nekem is volt ! És volt mellé egy bordó Rolls-Royce is.
Ekkor elhűltem egy pillanatra majd elkerekedett szemmel rávágtam :
-Nekem is! És meg is van !
Ekkor ő lepődött meg és rájöttük kicsi a világ, és Székesfehérvár-Pécs igenis közel van, s itt már azt is tudtam, hogy ebből poszt lesz!


apamacko és lowtyó közös halmaza

A való élettel ellentétben ez a bordó Rolls elég gyakori darab lehetett. Nekem volt kettő is, és a lakótelepen, ahol felnőttem, emléxem még legalább öt ilyenre.

Gyönyörű bordó színe alapozta meg legaberráltabb gyerekkori hobbimat, az autófényezést. Persze megfelelő technikai eszközök híján egyetlen nyersanyagként a nálam 9 évvel idősebb nővérem körömlakk-készletét tudtam felhasználni. Ennek ő persze nem tudott felhőtlenül örülni - nem úgy, mint sheriff cimborám, aki azóta is fel-felemlegeti a lakótelep legcifrább színű "medzsóit" :)

- prokee -

Csatlakozom.

Kisautókat gyűjtök, melynek szerves része az, hogy az ember néha játszik is velük. Mostanra már csak a gyűjtés maradt, a játék nem. Kisebb koromban ellenben rengeteget játszottam velük. Sok tönkrement, sok eltűnt, de ami maradt, az is csak azért, mert vigyáztam rá, vagy mert megszereztem később, amiikor rájöttem, hogy volt, de már nincs és nekem mégis kell.

A blogomon több is megtekinthető gyűjteményem tagjai közül, bár csak azokat mutatom be, melyek elég szépek, vagy elég kedvesek számomra ahhoz, hogy a közönség elé tárjam.

A kisautók festése nálam is ment körömlakkal, de mivel nekem nincs nővérem, ezért édesanyám idegeire mentem folyton azzal, hogy adjon már egy kicsit, mert festeni akarok.

Tommi

Nem volt sok eredetim, köztük pár viseltes amit örököltem. De ne felejtsük, már akkor sem volt minden mecsó Matchbox ! Voltak jó és szép kidolgozású egyéb -köztük magyar!- modellek is. És persze voltak kevésbé szépek is.


Egyéb megmaradt járműveim.


Itt még egy kis haszonjármű sor, emlékszik ezekre is valaki?




Szerintünk : : (3/5)
Szerintetek : (5/5)

A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr87718160

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

biker_kolee 2008.10.18. 13:31:20

Húúú, olyan narancssárga kukásom nekem is vaaaan! :D

biker_kolee 2008.10.18. 13:39:41

Tommi, amúgy nekem van 2 Milkás Courierem is. De sajnos nem adhatom.. :( Szintén emlék, egyik drága hugomé, a másik az enyém, egyszerre kaptuk karácsonyra. :D Illetve van 959-esem is, csak világosabb szürkében és szimpla piros festéssel.

dzsedi 2008.10.18. 13:42:26

a legalsón lévő kukás, nekem is volt, meg volt egy rakat kukás kocsim sok méretben imádtam őket, nemtom miért. ma meg igencsak tudok káromkodni amikor egy kukás mögé beszorulok valamelyik budapesti utcában autózva. fel is túrom a padlást hátha még megvannak.

Airnold · http://volvosagok.blog.hu/ 2008.10.18. 14:40:46

Óanyám, olyan fekete Citroenem nekem is volt... :)

Tommi 2008.10.18. 16:57:42

biker_kolee 2008.10.18. 13:39:41

Ha nem akarod ideadni, akkor ne fájdítsd a szívemet azzal, hogy neked van.

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2008.10.18. 20:46:54

Tetszik a megoldás, ahogy megkülönbözteted a Matchboxot és a "medzsót". Alapvetően lábrázásom van attól, hogy a "mecsboksz" idehaza a kisautó szinonímája, de hát mit lehet tenni, a Frigidaire az meg frizsider.

Az a nagyon érdekes - és ezt már leírtam sokszor - hogy a mai harmincas korosztály rendelkezik egy nagy, közös Matchbox tudatalattival és ha valahogy szóba jönnek a Matchboxok, akkor mindig nagy "Hű, neked volt ilyened, meg olyanod?" beszélgetésbe torkollik az egész és ez baromi jó. Vicces, de voltam én olyan állásinterjún is, ahol amikor rákérdeztek a hobbimra, akkor ilyenbe fulladt az egész, a HR-es úgy szólt rá a cégvezetőkre, hogy bocsika, de nem ezért jöttünk ide!

Na, akkor Matchboxbuzuljunk egy kicsit! 8-)

Teljesen jól látjátok, a bordó Rolls gyakori, lévén több verzióban is készült, eltérő kerekekkel és nyitható alkatrészekkel és még lehet bonyolítani a történetet. Tulajdonképpen ritka a tényleg ritka Matchbox, hiszen olyan tömegben készültek - főleg a hetvenes évek közepén.
( matchboxmemories.blogspot.com/2007/05/rolls-royce-silver-shadow-i-ii.html )

A második képen lévők közül csak a Ford Model A a bal felső sarokban az igazi Matchbox. ( matchboxmemories.blogspot.com/2008/08/mb-73-model-ford-update.html ) A többi javarészt illegális kópiája a Matchbox modelleknek, de van köztük olyan is, amit saját kútfőből fabrikált hazai cég, a jobb szélen lévő Porsche versenyautómodellt meg nem tudom azonosítani - bár Matchboxban is volt ilyen. Amúgy itthon készültek legális Matchbox kisautók, ami egy érdekes és felderítésre váró történet.

A harmadik képen - egy kivétellel a bal felső sarokban - csak erdeti Matchboxok láthatóak. A Citroen CV15 óriási kedvencem ( matchboxmemories.blogspot.com/2008/09/mb-44-citroen-15cv-traction-avant.html ) mint ahogy a Firebird is. A Racing Mini talán nem a legsikerültebb Matchbox, de szerethető és szintén nagyon gyakori. ( matchboxmemories.blogspot.com/2007/06/mini-mimikrik.html ) A Mercedes 230SL-nek érdekessége, hogy készült lenyitott tettővel és felcsukottal is. Ahogy elnézem, a tiéd csukott tetejű lehetett, mielőtt karosszéria munkáknak vetetted alá. 8-)
( matchboxmemories.blogspot.com/2008/01/mb-27-mercedes-230-sl.html )

A bal három Maserati is viszonylag gyakori, bár nekem sohasem volt - hé! Most sincs!!! A jobb kettő villástargonya szintén olyan, ami szinte mindenkinek volt, amikor kölkek voltunk. A jobb egyen meg a Kenworth Cabover vontató meg az egyik legkedvesebb Matchboxom, a legkedvesebb Matchbox sorozatomból, a Convoyból - áh, biztos nem a film után kapta a nevét, az ki van csukva -8-] Konkrétan ami neked van, az az 1-75 sorozatból a premiermodell. ( matchboxmemories.blogspot.com/search?q=kenworth )

A legalsó képen pedig az összes magyar kisautó ami... Húha... Szóval az úgy volt, hogy volt egy Atlas Truck nevű, sittes konténert szállító, meg dömper verziókban készült Matchbox, amit koppintott a Metalcar nevű társulat, de módosította őket, tehát koppintások is, meg nem is. Tehát Matchboxban nem volt ilyen vontató, meg kukás és a többi változat, csak az előbb említett kettő.

Sokat fecsegtem, bocs.

tomnemtom 2008.10.18. 20:53:05

ó, azok a haszonjárművek !!! ugyanilyen alvázon nekem volt ( van ? ) betonkeverő ! persze a kötelező autóelvontatók mellett, amiket akkoriban sosem értettem, hogyan használtak "élőben". emlékeim szerint '76-ban még sehol sem volt a Metalcar, emlékszem az eredeti MATCHBOX dobozára, de mindegy.
az a sárga BENZ, ugye, fekete tetővel rendelkezett eredetileg, emlékszel ?
kettő is van (volt ? :D ) belőle, egyiket én is kabriósítottam.

feketenap 2008.10.18. 21:32:19

Ilyen Fiatom nekem is volt. Nagyon baró!

apamacko 2008.10.18. 22:51:26

Sam Joe .
Az A Modell nem Matchbox hanem Hobby-Cars,
A Merci valószinűleg eredeti kabrió úgy ahogy tomnemtom írja. Hozzám már így került, én nem alakítottam őket max matricáztam.
A Citroen 15 CV viszont eredeti Matchbox Made in England 1983
A képeken is igyekeztem külön fotózni a mecsót és az eredetit, de annyi hiba csúszott be, hogy a Matchbox-ok közé került egy nem oda való méghozzá a bal felső sarokba a Carabo Bertone ami "playart" vagy mi, mert elég nehezen kiolvasható kaligrafikus betűkkel van ráírva. De én csak leolvasom rőluk nem vagyok igazi hozzáértő !
Köszi amit írtál és nyugodtan írj hosszan + Üdv :-)

Sam. Joe · http://www.matchboxmemories.hu 2008.10.18. 23:12:01

Hobby-Cars?! Akkor viszont nagyon jó koppintás! Ebből a szögből 100% Matchbox, bár most, hogy mondtad tényleg furán vékony kerekei vannak! Hálás lennék néhány csak erről szóló fotóért, mert szeretnék foglalkozni a hazai legális és kalóz Matchbox témával. (Tommi tudja az e-mail címem, ha van kedved vele foglalkozni, előre is hálás kössz!) Jaja, a Citroen az Matchbox.
Playart cég tényleg volt és rémlik, hogy Tommi írt is róluk. Van pár nagyon gyanúsan Matchboxra hajazó darabuk.
De a kedvencem a Ferrari feliratú valami, amit minél tovább nézek, annál inkább Porsche 910-et látok benne. Annak nincs valami gyártó feltűntetve a fenekén?

apamacko 2008.10.18. 23:12:18

Na most már el is olvastam amiket linkeltél :
Az én Mini-m 1970-es Tényleg Racing :-) Made in England seris no 29
A merci viszont későbbi modell nem a Pagoda 230 SL hanem már 350 SL mint a Dallas c sorozatban volt :-)
Amúgy maga a modellem Matchbox 1973 No 6 Made in England
Az "A" Modell viszont döbbenet hogy le lett koppintva a Matchbox-éról !
Csak a pótkereket hagyták le amúgy minden él stimmel !!
Még egyszer köszi a linkeket megint tanultam valamit !
Üdv

apamacko 2008.10.18. 23:14:54

Na az A-ról majd küldök képet csak piszkálj érte :-)

A Ferrari alján pedig :
Summer
NO. S676
FERRARI P.4
MADE IN HONG KONG

:-)

Tommi · http://tommi.blog.hu 2008.10.19. 07:28:44

apamacko!

Olyan 350 SL-em nekem is van, csak még jó állapotban, és bizony a tieden is volt tető meg szélvédő valamikor...

Joe!

A playart-ról nem írtam, max kommentben nálad tettem rá utalást. Nincs is playart gyártmányú kisautóm.

Sam. Joe · http://www.vizlepcso.hu 2008.10.19. 11:46:13

Apamackó: Akkor viszont Ikarus256 kolléga tud bővebb infóval szolgálni, lévén ő már írt a 350-ről. ( ikarus256-matchbox.blogspot.com/2008/06/mercedes-350sl-mb6.html ) Benéztem, bocs. A Ferrarira rákerestem, tényleg hasonlít a Porschéra. A Model A-ból volt keréktartó nélküli változat is Matchboxéknál - tulajdonképpen az a gyakori, a keréktartós a viszonylag ritkább - azt koppinthatták le.

Tommi: Az rémlik, hogy valahol és valamikor beszélgettünk Playart-ról, de az rémlett, hogy neked volt valami ilyen postod. Akkor nem, passz. Nem az volt, hogy valami infót kerestünk a kevéssé ismert gyártókról és úgy bukkant fel a név? Végülis mindegy, nem emlékszem.

w a s d 2008.10.19. 12:46:27

Érdekes, de nekem az elölhagyott (nem egyesével papírba csomagolva eldobozolt) játékautók közül ha azt nézem, melyik márkát képviseli a legtöbb darab, akkor a Trabant nyer 3 db- bal.:D
(Igaz, szinte mindnek eléggé furcsa arányai vannak.)

biker_kolee 2008.10.19. 13:56:25

Tommi, megbótolhatjuk. :) Mit adsz érte cserébe? :)

rognork 2008.10.19. 17:19:12

a fenti készlet 50%-a nekem is megvolt. + van 1-2 ritkaság is, vmelyik rokon kapta nszk-ból.

Tommi 2008.10.19. 19:16:01

Joe!
Én sem emlékszem pontosan, de akármi is megeshetett.
süti beállítások módosítása