Nézem az Indexvideó legfrisebb videóját Veszprémből, amelyben egy lámpáról van szó, vagy ahogy itt Veszprémben emlegetik: A DRÁGA LÁMPÁRÓL. A riport megtekintése közben többet káromkodtam, mint Gordon Ramsay egy egész évad alatt. Higgyék el, nem a riporterre voltam dühös.
Aki nem ismerné a tényeket, nagyjából az van, hogy a veszprémi rendőröknél valakinek eszébe jutott a tutiság , amivel hirtelen nagy bevételhez lehet juttatni az államot.
Kitalálták a nagy kamerás trükköt, csak valami jó hely kellett. Aztán valaki rájött, hogy a legjobb hely a szopatásra a Jutasi-Budapest utak kereszteződése lesz, ott is a jobbra kanyarodó sáv, ami egész nap telített, mert a 100 méterre lévő buszpályaudvar távolsági járatainak a fele épp arra közlekedik. Már csak kamera kellett. Az is volt, pályáztak még régen valami olyan hülyeségre, hogy a köztereket figyeljék. De Veszprém ugye biztonságos város, ott nem történik semmi balhé, inkább kell a kamera a kereszteződésbe.
Kapóra jött a tervhez minden autós barátja, Kondorosi Ferenc hírhedt zéró toleranciája, a siker pedig még a rend éber őreit is meglepte:
Miért is volt fontos ez a kereszteződés? Belvárosi ugyan, de nem a legveszélyesebb Veszprémben. De még mennyire, hogy nem.
Az ok prózai. Ez a jobbra kanyarodó sáv, mint korábban említettem, egész nap telített, ráadásul emelkedőn is van, ergo kevesen lassítottak a sárgánál, inkább átcsusszantak. A forgalom nagyságára jellemző, hogy ez a lámpa képes volt két sávot megbénítani, akár 300 méter hosszú kocsisort hozva létre. Ehhez jönnek még ugye a távolsági buszok, amik eltakarják a lámpát.
Szó, ami szó, tényleg sok piroson áthajtó autós volt, ami a rendkívül rövid sárgának is köszönhető. 2,8 másodperc egy vadászpilótának vagy egy raliversenyzőnek talán még sok is, de itt gyerekes anyukák, idősebb emberek is vezetnek, mint minden normális városban. Aki azt hiszi, hogy 60 nap alatt 1500 alkalommal boyracerek döngettek át, az nagyot téved. Meg vagyok róla győződve, hogy nagyobb városokban ezt a "rekordot" pár nap alatt megdöntnék.
Annyit már sikerült elérni a helyieknek, hogy a lámpa alá legalább egy visszaszámlálót helyezzenek el, hogy ne rettegve hajtsanak be az emberek napi rendszerességgel a kereszteződésbe. Hallottam olyan tanulóvezetőről, aki megtagadta, hogy azon az útvonalon vezessen, miután az oktató közölte vele, hogy egyetlen tanítványa után sem fizet százezret, aki áthajt, az nyúljon a zsebébe, vagy a szüleiébe, őt nem érdekli.
Miután a százezres csekkek elkezdtek kimenni a helyi sajtóban folyamatosan téma volt a DRÁGA LÁMPA, az emberek nagy többsége szerint gátlástalan és aljas pénzbeszedés, semmi más. Eleinte még örültek is neki páran, aztán a legtöbb családban, lépcsőházban előfordult egy-egy 'kilós csekk. Onnantól a legnagyobb , mutatóujjal fenyegető kerekesszatyros vérnyugdíjasok is rájöttek, hogy a százezer, az bizony nem vicc.
A másik dolog, ami miatt az emberek borzasztóan felháborodtak, hogy Székesfehérvárra kelett utazniuk a felvételek megtekintéséért, valamint akkor is, ha fellebbezni akartak.
Mindezt tették a gyalogosok védelmében. Itt jegyezném meg, hogy én ebben a kereszteződésben még senkit nem láttam nyolcvannal kifodulni, de minden veszprémi tudna mutatni legalább három olyat, ahol ez a kamera tényleg a gyalogosokat védené. Elférne például a csatári-elágazóban, ahol még be sem fejezték a kereszteződés építését, máris halálos áldozatai és súlyos sérültjei voltak, és vannak azóta is. A kamerát egyébként valaki már egyszer leverte a helyéről, azóta felszereltek mellé egy újabbat, ami azt figyeli, hogy nem bátja-e valaki az aranytojást tojó tyúkot..
Ja, azt nem tudom észrevette-e valaki, hogy a videón látható fehér Skoda Fabia a vonalon túl állt meg. Ennyi elég a százezres büntetéshez Veszpémben. Jó eséllyel kézbesítik is neki...
Önök szeretnének ilyen kamerás lámpát?
Beszóltak