Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Elátkozott autók

2009.04.12. 09:00 | Rocko- | 29 komment

Címkék: porsche james dean lincoln continental

És a következő póló nyertese: a házisárkány! Ő egy igen érdekes írással örvendeztetett meg minket, melyből megtudhatjuk: létezik-e balszerencsés autó.

Rocko


Egy 1910-es Gräf & Stift Double Phaeton luxuslimuzin és egy 1955-ös Porsche 550 Spyder. Hogy kerül egymás mellé ez a két autó? 45 év és egy óceán választja el őket. Mégis van bennük valami közös. A balszerencse, ami végigkísérte őket.

Ausztria sokkal inkább síterepeiről, mint autógyártásáról híres. Nem volt ez mindig így. A tizenkilencedik század végére egy bécsi kerékpárjavító vállalkozás felismerve az újdonságban rejlő lehetőségeket, felkérte Joseph Kainz-t, hogy tervezzen egy autót. Az eredmény egy egyhengeres, De Dion-Bouton motorral szerelt autó lett, melyben a világon elsőként alkalmaztak elsőkerék-hajtást. A Gräf testvérek 1901-ben társultak William Stift üzletemberrel, így jött létre a Gräf & Stift egyesült vállalat. Járműveik Spitz márkanév alatt jelentek meg 1907-ig, mikor Arnold Spitz autókereskedése csődbe ment. Ezután saját nevükkel szerepeltek főúri igényeket kielégítő, kényelmes luxusautóik, melyek nagy népszerűségre tettek szert az arisztokrácia, így a Habsburg uralkodóház köreiben is. A képen látható 32 lóerős, négyhengeres (motorszám 287), elsőkerék-meghajtásos luxuslimuzint 1910. december 15-én vette meg Harrach grófja. Bármily csodálatos konstrukció volt is a maga idejében, nem bizsergető motorhangjáról, nem csodálatos formájáról, de nem is kényelméről és igényes kivitelezéséről híres. Baljós hírneve 1914. június 28-ára datálódik, mikor Szarajevóban megölték benne Ferenc Ferdinánd trónörököst.

Ferenc Ferdinánd halála után új tulajdonosa az osztrák Potiorek tábornok lett, aki a valjevoi ütközet elvesztése miatt kegyvesztetté vált és megháborodott. Halála után jármű tulajdonosa Potiorek egyik kapitánya lett, aki kilenc nap múlva halálra gázolt két gyalogost, majd egy fának ütközve életét vesztette. A háború végeztével az autó Jugoszlávia kormányzójához került. Nála is hatott a balszerencse, négy hónap alatt négyszer szenvedett balesetet, melynek következtében elvesztette egyik karját. Egy orvos vásárolta meg az autót, aki fél év múlva árokba borult vele és halálra zúzta magát. Nem volt szerencsésebb következő tulajdonosa Simon Mantharides ékszerész sem, aki önkezével vetett véget életének. Ezután egy svájci autóversenyző tulajdonába került, aki egy sziklafalról lezuhanva halt meg. Egy szerb gazda, ismerve az autó történelmi múltját, jókora összeget adott érte. Hamarosan életét vesztette egy szokatlan balesetben, melynek szenvedő alanya volt még a felesége, egy ló és egy szekér is. Utolsó tulajdonosa, Hirschfeld Tibor autószerelő egy hosszú kocsisor előzésekor bekövetkezett balesetben halt meg, mikor elvesztette uralmát a megpördülő jármű felett. Az autó ezen a ponton befejezte végzetes útját és a Bécsi Történettudományi Múzeumban lelt végső – és ezúttal biztonságos – lakhelyre.

Álmodozz, mintha örökké élnél. Élj, mintha ma meghalnál.” (James Dean)

Ugorjunk kissé előre az időben. 1955-öt írunk, egy 24 éves indianai srác sikerei csúcsán vásárol magának egy Porsche 550 Spydert. Talán már az autónak adott Kis Fattyú (Little Bastard) becenév sem volt szerencsés, valamint a 130-as számban szereplő 13-as is rossz ómennek nevezhető. Bár szerződése eredetileg tiltotta, mégis lehetőséget kapott a versenyzésre. Egy étterem előtt mutatta meg új autóját Alec Guinessnek, aki baljóslatúnak nevezte, majd azt mondta, hogy „ebben az autóban egy héten belül halott leszel”. Történt mindez 1955. szeptember 23-án, hét nappal a végzetes baleset előtt.

James Dean 1955. szeptember 30-án szerelőjével, Rolf Wütherich-kel a kaliforniai Salinasba tartott egy autóversenyre, mikor egy szabálytalanul kikanyarodó 1950-es Ford Custom Tudor coupéval frontálisan ütközött.

Az ütközés során Wütherich kirepült az autóból és mindössze az állkapcsa törött el. James Dean túlélte ugyan az ütközést, de még aznap a Paso Robles War Memorial Kórházban belehalt sérüléseibe.
A roncsokat az a George Barris vásárolta meg, akitől Dean az autót vette. Ahogy a műhelyben levették a trailerről, a kocsi megcsúszott és eltörte az egyik szerelő mindkét lábát.
George Barris szétszereltette és az egyes alkatrészeket értékesítette. A motort és a vezérműtengelyt Dr. Troy McHenry és Dr. William Eschrid orvosok és amatőr versenyzők vásárolták meg és építették be versenygépeikbe. A Pomona Fair Grounds viadalon Kaliforniában mindkét autó ütközött, Dr. Eschrid súlyos sérüléseket szerzett, Dr. McHenry életét vesztette. Véletlen, vagy a Spyder alkatrészei sérülhettek Dean balesete során?
Barris a Porsche két kerekét egy fiatalembernek adta el, melyek egyidőben kaptak defektet és így autójával egy árokban landolt. Ő szerencsésen megúszta a kalandot.

Ilyen előzmények után George Barris úgy döntött, hogy az autó egyéb részeit nem adja el. Felajánlotta a Kaliforniai Autópálya Rendőrségnek, hogy felhasználják egy biztonsági kiállításon. A garázsban, ahol az autót tárolták, tűz ütött ki, melynek egyetlen „túlélője” James Dean Porschéja volt. Legközelebb egy sacramentói középiskolában állították ki, ahol leesve az emelvényről eltörte egy diák csípőjét.
1959-ben, egy kiállításon 11 darabra hullott szét minden látható ok nélkül. Végül, 1960-ban kamionra tették az autót, hogy Miamiban egy biztonsági kiállításon szerepeljen. Ide azonban soha nem érkezett meg. Az út során rejtélyesen nyoma veszett.
James Dean halálának 50. évfordulóján az Illinois-béli Volo Auto Museum egymillió dolláros „vérdíjat” tűzött ki rá, de Little Bastard mind a mai napig nem került elő.

Porsche 550 Spyder

A 356 Speedster (Ferry Porsche, Walter Glöckler 1951) ihlette autót kimondottan versenypályákra szánták. Az 550-és a versenyzés hatékonysága érdekében alacsony építésű, 1,5 literes, négyhengeres, négy vezérműtengelyes, 110 lóerős Fuhrmann-motorral szerelték. 1953-56 között gyártották és összesen 90 darabot adtak el belőle. 1956-ban Umberto Maglioli/Huschke von Hanstein Targa Florio győzelme után a „Giant Killer” becenevet kapta.


1963. november 22. Dallas – Kennedy-gyilkosság

Talán egyetlen eseményhez sem kapcsolódik annyi jóslat, baljós előjel, mint a JFK elleni merénylethez. Vajon a '61-es Lincoln Continental is elátkozott volt?
Hihetetlen, de ennek az autónak nem volt olyan érzékeny lelke, mint az előbb említetteknek. Miután a nyitott limuzin tetőt, fegyverzetet és páncélzatot kapott, Lyndon Baines Johnson használatába került. LBJ egyetlen kikötése az volt, hogy az eredeti éjkék színű autót fessék át feketére. A későbbiekben Nixon, Ford és Carter is utazott benne, mielőtt 1977-ben „nyugdíjazták”, majd a Henry Ford múzeumban állították ki amellett a '72-es Lincoln mellett, melyben Ford és Reagan is túlélte az ellenük irányuló gyilkossági kísérleteket.

Léteznek vajon elátkozott autók? Vagy csak szerelői hibák? Esetleg vezetői melléfogások? Valóban van lelkük a tárgyaknak? Urban legend, átok, vagy szerencsétlen véletlenek összjátéka? Ki tudja...




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr271054733

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

bokiur 2009.04.12. 11:28:29

ez nagy szivásssssssssssssssssss :)-----§

Halálos_fogkefe 2009.04.12. 11:47:40

Elátkozott autó? Záporesők mind azok :D

biker_kolee 2009.04.12. 11:56:58

Elátkozott autók vagy szerencsétlen tulajok... Jó kérdés. Mindkettő.

zalkapone 2009.04.12. 14:29:45

Hitler Mercije méltatlanul mellőzött az ilyen felsorolások alkalmával, pedig annak is szép története van. Nem ilyen véres, de azért ott is vannak érdekes nüanszok...

]{udarauszkasz 2009.04.12. 15:15:33

Nekem volt egy piros toyotam, azt elotte osszetorte a noverem(megcsuszott a jegen a keresztezodesben), es a batyam is(ranyitottak a teherautoplatot a hatuljara, ha jol emlexem). aztan a batyamat lemeszeltek, 1,5evre ugrott a jogsija, megkaptam a toyotat, mentem belem is jott frontalisan 100al egy motoros (karcolasokkal szalltam ki belole...). Aztan a kodben sikerult beleallni vele egy keritesbe.
A motoros baleset utan pont 1 evvel, es pont 12 oraval (motoros: 96 juli28 fel12 delelott) indultam haza egy motoros talalkozorol egy koncert kozepen, hatha meguszom a balesetet, erre juli 28an fel12kor este elemugrott egy vaddiszno, es romma torte a kocsit.
Ha valaki toppolja ezt a sztorit, annak minden elismeresem.
Az egesz csalad igazolni tudja, sot, sztem a rendorsegnel a jegyzokonyvek is megvannak. Amiota eladtam a kocsit, azota csak 1x jott belem egy pias sofor, akkor is anyam autojaval voltam.
Sajat autoval nem baleseteztem azota. (Kopkopp)

Halálos_fogkefe 2009.04.12. 15:55:49

Mondjuk Kennedy kocsija is megér egy misét: 4ajtós cabrio limuzin

zalkapone 2009.04.12. 18:56:09

@a házisárkány:

Ha emlékeim nem csalnak, akkor az a kabrió, amivel bevonult Bécsbe. Múltkor volt egy ilyen hét a Discoverin, amikor a Hitler elleni merényletekről volt szó (gondolom a Valkűr című filmnek kellett a plusz reklám [amit meg is értek, mert Tom Cruise, mint árja tiszt, finoman szólva sem helytálló]), ott említették azt az autót. Utána nézek konkrétan a sztorinak, ha érdekel!

Kifordított kacagány 2009.04.12. 19:03:25

@zalkapone: én konkrétan visítva röhögtem a trailer láttán:)

zalkapone 2009.04.12. 23:57:50

@Kifordított kacagány:

Ha élnek Stauffenberg-nek rokonai, akkor a helyükben biztos perelnék...

Annak idején a Mission: Impossible kapcsán is csak röhögtem. Volt egy elképzelésem egy saját forgatókönyvről, ahol Tom Cruise a világmegmentő, megkér valakit, hogy adja le a pisztolyát a szekrény tetejéről, mert nem éri el... :-)

Kifordított kacagány 2009.04.13. 08:52:59

@zalkapone: :DDD ezen kifeküdtem. az asszony is visítva röhög:D és mennyire reális forgatókönyv :D

Kifordított kacagány 2009.04.13. 09:09:00

@zalkapone: amúgy ha nem láttad volna, figyelmedbe ajánlom a Trópusi Vihar című felejthetetlen alkotást, ott igazán nagyot alakított.

zalkapone 2009.04.13. 17:46:15

@Kifordított kacagány:

Nem abban játszott együtt az egykori feleségével, Nicole Kidmannel? Mert emlékszem, hogy volt egy pletyka egy közös filmjük kapcsán, miszerint azokban a jelenetekben, ahol kézen fogva sétáltak, ott Nicole egy fél méter mély árokban gyalogolt Tom mellett... :-)

crix 2009.04.13. 18:17:38

mehehe tonkruz
Btw igen van lelkük az autóknak ez biztos. Remélem Zsemle érzi a sok törődést amit tőlem kap. Konkrétan két napja pucolom az új motort.
De a Dean történetet én is olvastam, és építő kritikaként megjelöltem volna a forrást, és át is fogalmaztam volna. De amúgy a post két pólót is megér szerintem. Most pedig vissza sikálni

zalkapone 2009.04.13. 18:43:30

@Kifordított kacagány:

Ez valami vígjáték volt, nem? Olyasmi, mint a Nagy Durranás. Parodizált paródia.

Rocko- 2009.04.13. 22:31:43

ehh, nem is tudtam, h ő játssza a producert. fel se ismertem.

a házisárkány · http://mynameiscamel.multiply.com/ 2009.04.14. 08:58:07

@zalkapone: érdekelne az autó. Sajna (?) nem sok tévét nézek, így ez az adás is kimaradt, ráadásul az ember sem látta. :-(
Megköszönném, ha tudnál adni egy linket.

Rendesen odatettél a vizuális fantáziámnak. Még mindig Tom Cruise pisztolyán röhögök. :D

Kifordított kacagány 2009.04.14. 09:08:06

@Rocko-: ugye, hogy ugye? csak azt tudnám, ezek hogyan csinálják, hogy néhány hónap alatt meghíznak, majd lefogynak megrendelés szerint.

karel_atya 2009.04.14. 12:59:54

Vajon az emlitett Alec Guinnes uaz, aki kiratta magat a StarWarsbol? Mer akkor 1:1...

zalkapone 2009.04.15. 19:41:03

@a házisárkány:

Ha lesz csöpp időm, akkor utánanézek. Valahol volt egy könyvem is erről...
süti beállítások módosítása