Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

New life

2009.04.22. 13:00 | Rocko- | 64 komment

Címkék: baleset jogosítvány

Cleinor megkeresett minket a tél utáni első motoros élményével. Olvassátok hát rövid, ámbár annál tanulságosabb történetét.

2009. április 17.
Minap van egy hete, hogy feltették a gipszet a kezemre. Ma kellene visszamennem kontrollra, de szerencsére már 80%-osan tudom használni csuklóm, így nem hogy a gipsz nincs fent, de az orvosok munkáját sem gátlom fölöslegesen.

Örülhetek, hogy ennyivel megúsztam tulajdonképpen. Egy gipsz, egy szakadt bőrkabát, némi horzsolás. Minden ember a saját hibájából tanul. Hogy mi is történt?

„A korl.” Motoros jogsit csinálok/tam. Rutin vizsga megvan, eltelt egy tél, mert központilag letiltották a motoros oktatást, és most először újra motoron ülhettem. Másfél óra vezetés volt az eredeti terv. Egy óra vezetés után azonban előjött, hogy mennyire éretlen vagyok még.

Egy Gilera Runner 180-ason tanultam. Iszonyat erős, egyszer még rutinon majdnem egy kerékre kaptam. 130 kg. Vácon a vizsgapályáról egy meglehetősen forgalmas útra kanyarodtunk ki. Én voltam elől, és picit ugrasztani akartam a motort. Hát ez a része végül sikerült... Kövérgáz, döntés, motor fara kicsúszott alólam, 2 méter csúszás az árokig. Földet érés után én kigurultam az esésből – áldom a 12éves harcművészeti tapasztalatom - fejem nem ért le. És áldom hogy robogóval történt különben a lábamon csúszok az árokig...
Azonnal talpra ugrottam és magamat korholtam... Felelőtlen voltam. Két másodperc sokk, de azonnal visszaszálltam erre a síkra. Leállítottam a még mindig járó motort. Gyorsan végig néztem magam, adrenalin bomba, ami a szervezetemben robbant kiszorított minden nemű fájdalmat. Pedig bal csukló nagyon csúnyán megzúzva, bal térd, jobb alkar horzsolva.
Kihúztuk a motort, megpróbáltam épp ésszel elemezni a történteket. Végül, ahogy végig néztem az utat, láttam a 1,5 méteres fémkarcolást az úton. Közelében se kátyú se különösebb por.

Ez semmi más nem volt csak az én felelőtlenségem. Visszavittük motort telephelyre, oktatóm hazavitt. Itt meg kell, jegyezzem, hogy sosem bánom meg hogy őnála kezdtem a jogsit anno, mert azon kívül, hogy tök alap és nyugodt hangon mondta, hogy Bammeg Máté összebasztad a motoromat semmi szidás vagy korholás nem hangzott el. Hazavitt, mondta, hogy tudósítsam, ha van bármi.

Még aznap délután fásli, kötszer és mentem fel Pestre vonattal hogy barátnőmet lássam.
Itt volt az a pillanat ahol úgy érzem benőtt a fejem lágya! Semmi szidás vagy átkozás, eltiltás nem hangzott el. Elég volt ennyi: Belenéztem barátnőm szemébe és láttam az aggódást... Hiába hogy ezt hallgatom már két éve szülői oldalról, iszonyatosan önfejű és öntörvényű vagyok meg sem hallottam ezeket. De az az egy könnycsepp, ami végig szaladt arcán és landolt vállamon az értette meg velem az egész szituációt. És onnantól már kapcsolt agyam és én magam mondtam ki ezen szavakat: Motorral a hibák felnagyítódnak... Gyakorlatilag egy kis nem figyelés, egy pici hiba, és a földön vagyok. És mi van ha a mögöttem jövő nem tud megállni??? - Aminek érzem, hogy hatalmas valóság alapja van hisz kocsival rendszeresen járok - Csókolom, jöhetnek a dögösök... Tönkre tettem a saját családom, összetörtem a szeretteim szívét. S annak az embernek is tönkre tettem az életét aki halálra gázolt.

Nem... Nincs jogom ehhez...

Ezennel megfogadom, hogy többé motorra nem ülök. Saját elhatározásból. Maradok négy keréknél... S ennek vétele egyre közelebb van... De erről kicsit később. ;)




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr341077079

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

feketenap · http://www.zoldszempont.hu 2009.04.22. 13:30:07

@a házisárkány: kb. Ilyenkor kell rá visszaülni és menni, menni. Ha én az első esésem után nem ültem volna motorra, szegény Romet még mindig lezsírozva ott állna a garázsban. Azzal is lehetett ám bukfncezni.

ZsoltK 2009.04.22. 13:40:33

Ugyan ne mondd ezt! A motorozás akkor veszélyes, ha a fejedben nincsenek rendben a dolgok. Először is alázat kell a motorozáshoz. Alázat a motorral, a fizikával és a többi közlekedővel szemben. Nagyon kedves barátom 80.000 alatt esett egyszer, igaz akkor csúnyán össze törte magát. Nekem eddig 50.000 alatt egyszer sem sikerült, pedig próbáltam párszor.

yeti 2009.04.22. 13:42:45

Minden tiszteletem a tiéd,mert azon kevesek egyike vagy aki tanul a hibájából.
Azért kár,hogy abbahagyod,ebben azt hiszem szerepe van annak,hogy elsőre ilyen "erős" motorra ültél.Mielőbbi hamar gyógyulást!

biker_kolee 2009.04.22. 13:47:35

Én is mondtam már, hogy többet nem vezetek. Viszonylag friss (1 éves) jogsi, szombat-gyorshajtás, 3000Ft, másnap meg összetörtem a kocsi bal elejét. Akkor azt mondtam, soha többet, annyira kibuktam. De rá két napra már vezettem.

Jó dolog a motorozás, én szeretem. Igaz, 50-es Aprilia SR-rel róvom a város útjait néha napján, de az is élmény. Így, kopott gumikkal meg pláne átértékelődik a kanyarban való gázhúzás. :D Megtanít motorozni. Én is csak azt tudom mondani, amit feketenap, vissza kell ülni rá, és menni. Mostmár máshogy látod a dolgokat, és kétszer ugyanabba a hibába beleesni nagyon nehéz. ;)

biker_kolee 2009.04.22. 13:48:34

@biker_kolee: Ja, amúgy már mindez két éve volt. :D

Darti · http://www.darti.hu 2009.04.22. 13:49:11

Tanultál a hibádból, de soha ne mondd azt, hogy sose.

Ide a rozsdásbökőt, hogy fogsz még motoron ülni, csak nem a jövő héten, és talán nem is a jövő évben. Amikor majd rájössz arra, hogy kordában tartsd a feltűnési viszketegséged, és higgadtan tudsz motorra ülni, és ezt Te is így érzed, akkor ismét meg fogod próbálni.
Nincs ezzel baj. Jó dolog a motorozás, csak ésszel.

Veszélyes üzem a motor, de mi nem az???

a házisárkány · http://mynameiscamel.multiply.com/ 2009.04.22. 13:51:23

@feketenap: első motorozásom alkalmával sikerült leégetnem a bal bokámat (Jawa 250), mind a mai napig megvan a nyoma. visszaültem. többször is. hét év múlva rábeszéltek, hogy enduro helyett mopedet béreljünk. kanyar jött, olajfolt, kanyar negyvennel kiegyenesít. mázli, ellenfél nem volt sehol. motorozós pasival szakítás, 15 év szünet. és a hétvégén Heka elvitt egy körre. élmény volt. :-)

feketenap · http://www.zoldszempont.hu 2009.04.22. 13:59:32

@a házisárkány: jó! Érdekes, hogy soha nem égetett meg motor vagy kipufogó. Olyan volt, hogy a fékkar beleállt a térdembe, meg úgy estem el, hogy a sapka belecsúszott azarcomba és azt hittem ez már a vég, de égés sosem volt.

Darti · http://www.darti.hu 2009.04.22. 14:00:47

Az én történetemet meg már mindenki ismeri itt :)

Xebulon 2009.04.22. 14:23:13

Nem csak a bal csuklód merev, hanem a jobb is - mindig is az volt.
Aki egy kerékre kapja rutin pályán egy 180ccm dögöt és elcsúszik egy kis homokon, annak nem való gázmarkolat a keze alá.
Vissza a rutinpályára...
Van vegyél egy segédmotort és gyakorlj rajta. Nem a repülőrajtot, az már sikerült, hanem nagyon lassú indulást és haladást.

Én egy 92 Le, 750ccm motorral járok, de ilyet még nem tudtam csinálni.
Gyakorlás közben még az oktató nyoszogatott, hogy húzzam meg már a gázkart, nem győz cammogni utánam... Mondjuk a kuplung kezeléssel szenvedtem sokat...

Rocko- 2009.04.22. 14:46:43

szerintem egy ilyen után nem szabad feladni. már ha komolyan érdekli az embert a motorozás. meg kell érteni, h nem babra megy a játék, figyelni kell.

GabstarDeLuxe 2009.04.22. 14:52:44

Hát szerintem se kéne emiatt föladni, főleg ha tanultál belőle. Az meg hogy mivan ha jön vki és nem tud megállni..nem kell mindig a legrosszabbra gondolni, megteszik azt helyetted a szülők. Nem motorozom, de bringával zakóztam nagyokat, télleg visszaülni, (letörölni a vért :D) és hajtani, de lehetőleg a bukáshoz vezető út tapasztalatait fölhasználva. Kocsit meg még nem törtem, szal azt nemtom, motoron meg csak utaztam, igaz első alkalommal elégette a kipufogó a jobb vádlim de ültem azóta rajta, pedig nem kötelező. De nem vonz annyira a motorozás hogy elkezdjem űzni, nekem 4keréktől fölfele kezdődnek az élvezetek.

A csuklótöréssel vigyázni, meleg vízben mozgasd sokat ha már nincs gipsz(bár ha 1 hét után levették akkor nem lehet nagy a gáz), mert be tud úgy állni...Kár hogy nekem ezt utólag tanácsolták, nem pedig 3 éve mikor még frissen volt összeforrva...na majd legközelebb :D

Krisi 2009.04.22. 22:56:53

Én még kétéves koromban amikor a földön kúsztam megpróbáltam felállni, de mindig elestem, hagytam is az egészet a faszba.
Azóta a földön csúszkálok négykézláb, mer' mi van akkor, ha elesek újra?

Na nekem kb. ennyi jött le.
Motorozni jó móka, ha ennyitől elment a kedved, akkor ezek szerint még nem készültél fel rá, hogy csak úgy felpattanj a motorodra és elmenj mondjuk egy belsőségtalálkozóra, hogy érezd az arcodon a menetszelet, hogy mosolyogva visszaints a többi motorosnak - legyen az chopper vagy szpídmotor, hogy protektoros dzsekiben feszíts, hogy urald a gépet, ésatöbbi ésatöbbi.

Remélem azért a közeljövőben újra kétkerékre merészkedsz, bár ha úgy állsz hozzá a dolgokhoz, mint az orvostudományhoz "(betudom hajlítani, nem fáj, jó leszez mán, az orvosok úgysem értenek hozzá"), akkor inkább előbb komolyodj meg ekkicsit. Az orvosoknak az a munkájuk, hogy helyrerakják a csuklódat! Nekem is volt törve a csuklóm, szóval nem az égbe beszélek. De majd ha 10év múlva fájni fog minden reggel a csuklód, akkor magadra vess.

Azt meg nem értem, hogy A korlátos jogsit miért nagyrobogón kell csinálni - tudom, ez az oktató sara -, előbb meg kell tanulni kezelni a váltót és a kuplungot, aztán jöhet az automataváltós robogó. Én pl. örülök, hogy Simsonon tanultam meg motorozni, ezáltal tök jól elsajátítottam a váltás művészetét, pedig csak 50ccm a gép. Ezután nem voltam zavarban, amikor nagymotorra csináltam a jogsit :)

Cleinor 2009.04.23. 11:06:39

Srácok. Köszönöm mindenki válaszát.

Én nagyon sokat biciklizek, majdnem versenyszerűen. Nagyon sokat estem, és még mindig biciklizek. Úgyhogy igenis kikérem magamnak azt hogy csak azért hagyom abba mert ez volt az első esésem.

Csuklóm nem tört el hál istennek. Orvos mondta hogy ha úgy érzem nyugodtan levehetem, mert csak egy tisztességes zúzódáshoz van szerencsém.

Elestem. Paff ez van, higgyétek el ez érdekel a a legkevésbé. A döntésem másból fakad. Egy 38 éves családapa városon belül ment 40-el. Leszarták hogy jön. Meghalt.

Rohadtul mindegy hogy mennyire tudod kezelni a motort.

Helyesbítem a kijelentésem: Magyarországon motorra többé nem ülök.

Kifordított kacagány 2009.04.23. 12:36:53

az országhatárok rohadtul nem számítanak semmit.
aki meg bringára ül, az még nagyobb veszélyben van. még mindig nem értem a döntés lényegét.

Cleinor 2009.04.23. 15:00:56

Döntésem lényege a belátás miszerint két keréken hibák felnagyítódnak, és az hogy nem csak saját magunkból fakad a hiba.
Hiába vagy a legjobb motoros ha közlekednek az úton olyanok akik nem figyelnek rád.

Bicikli az én szemszögemből igenis biztonságosabb. 30-al ha megyek akkor max 2 méteren belül megállok, A saját súlyod lényegesen nagyobb mint a biciklid súlya, és lényegesebben könnyen korrigálsz, mert te vagy az "erősebb".

De megint csak nem ez a lényeg.

Nem szeretnék ezzel vitát indítani. Sajnálom hogy mások nem tudnak a fejemmel gondolkodni. Ezek szerint csak én látom így a világot, de sebaj, majd míg ti motoroztok én megyek veletek kocsival :)

Kifordított kacagány 2009.04.23. 15:40:26

vita? arról szó sincs, a te életed, a te döntésed. csak legfeljebb nem értjük a motivációt.

a bringa meg hiába könnyebb, hiába irányíthatóbb, lassú egy jószág, azzal még nehezebb menekülni ha szükséges. azzal egész biztosan csak szenvedő részese lehetsz mások hibájának. de te tudod, ha neked az biztonságosabbnak tűnik, a motor meg nem, ám legyen úgy.

boibo 2009.04.23. 16:28:38

Most így a bicaj kapcsán azért csak be kell kapcsolódjak. Mert én meg abból a kategóriából való vagyok, aki még busszal vagy gyalog is inkább közlekedik, mint motorral. Mert én FÉLEK motorozni. Nem is vonzott soha, nagy valószínűséggel már így is maradok. És szerintem is kevésbé veszélyes a bicaj. Érdemes lenne ez ügyben valami statisztikát szerezni (nem tudok), hogy évente hány bicajos és hány motoros sérül és/vagy hal meg közlekedési balasetben. Más kérdés, hogy (és erre szintén semmi bizonyítékom nincs, csak látom a saját szememmel) a motorosok nagy része határozottan adrenalin-függő, keresi magának a bajt. Tisztelet a kivételnek! Nem is értem sokszor, hogy a motoros-társadalom "normális" része hogy nem löki ki magából az ilyen felelőtlen barmokat?! 100X inkább Cleinor, mint egy frissjogsis, kvázi gyakorlat nélküli, de sokköbcentis, erős motoron száguldozó közveszélyes HVCS!!!

zalkapone 2009.04.23. 18:05:13

Anno egy 600-as Tuareg nyergében volt szerencsétlenségem átélni, hogy milyen is az az érzés, amikor a jobbkéz-szabályt nem alkalmazzák a káromra. Kész csoda, hogy nem sántítok! Akkor én is azt mondtam, hogy motorra a büdös életben soha. Azóta is ehhez tartom magam. Pedig hiányzik... :-(

crix 2009.04.23. 20:27:49

max egy robogó.
nagyobb köbcenti nem érdekel, motor használati tárgy.
esetleg terepen, de inkább egy niva
Jó hogy tanultál belőle :)
Én inkább előre gondolkodom(igaz a 30 évesek bölcsessége is süt belőle... mehehe), de tudom, hogy nem bírnám ki, hogy száguldozzak. Így el sem kezdem.

Kifordított kacagány 2009.04.23. 22:44:38

@boibo: azért itt szét kellene választani a vétkes és vétlen baleseteket, mert alapvetően arról van szó, hogy ha körültekintően is közlekedünk egy lehetséges vétlen balesetben melyik a veszélyesebb. erre egész biztosan nincs statisztika.
ha viszont abból indulok ki, hogy egy bringával eleve nehezebb tartani a forgalom tempóját és így sokkal több konfliktushelyzetben vehetünk részt vele(és még a menekülésre is kevesebb lehetőségünk van), akkor szerintem a bringa mindenképp veszélyesebb.
az ész nélkül száguldozókról most ne ejtsünk szót, azok nem ide tartoznak.

boibo 2009.04.23. 23:10:11

@Kifordított kacagány: közben gondolkoztam én is ezen. És arra jutottam, hogy én meg a bringásokat választanám két csoportra: azokra, akik ott közlekednek bicajjal, ahol lehet, és azokra, akik bárhol. A második csoportot egy kalap alá venném az eszetlen motorosokkal.
A bicajozás, mint szabadidős sporttevékenység erdőn-mezőn-bicikliúton - teljesen rendben van. Aki gyorsforgalmiútra megy vele, az meg meg is érdemli a sorsát. De legalább nem sok kárt tesz másokban.
Hülyemotoros más eset. Volt már szerncsétlenségem motoros által szabályosan kettészakított autót látni. :(
Megismételném: a világon semmi problémám nincs az ésszel közlekedő motorosokkal (biciklisekkel, autósokkal, gyalogosokkal (mondjuk a MÁV kicsit csípi a szemem, azt nem tagadom))!
De ha valakit (jelen esetben ez konkrétan Cleinor, de lehetne bárki más is) frusztrál a motorozás, az jobban is teszi, ha nem erőlteti.

Kifordított kacagány 2009.04.24. 00:57:44

@boibo: nekem az a véleményem, hogy két számjegyű főúton semmi keresnivalója a kerékpárosoknak. természetesen ehhez minden ilyen mellé kerékpárutat kellene építeni.

én azért nem örülnék neki, ha egy bringás felkenődne az autómra. nagy kárt tud okozni és macerás megtéríttetni velük.

boibo 2009.04.24. 07:21:06

@Kifordított kacagány: egyetértünk (lésd még a békás poszt).

nico_baby 2009.04.24. 09:20:59

Cleinor, nagyrészt átérzem a helyzetedet. Soxor hiába a rutin meg az évek... az én kedvesem már nem tudott hazajönni a motoros balesete után. :( És nem Ő volt a hibás, de ez olyankor már senkit nem érdekel(t). Hónapokig úgy éreztem, többet én sem leszek képes motorra ülni...nem félelemből.
De időközben rájöttem, hogy sosem fogok tudni ellenállni a kétkerekű vasaknak.
Jogsim még ugyan nincs, de...lesz. Azért csak óvatosan az utakon.... Én autót vezetve is figyelek a motorosokra (is).

tomnemtom 2009.04.24. 10:09:43

@nico_baby: mindig ezek a fránya jogsik :)

nico_baby 2009.04.24. 10:27:14

@tomnemtom: sajnos nemcsak a jogsi tart vissza :( ...de anélkül komoly vasat nem lehet/érdemes venni (?) ...csak játszósat :)

a házisárkány · http://mynameiscamel.multiply.com/ 2009.04.24. 10:35:54

@nico_baby: ahogy egy haverom megjegyezte 15 évesen: "benzinnel megy az a motor, nem jogosítvánnyal" :-)
...majd pár hét múlva (meg azóta többször is) közeli ismeretséget kötött az aszfalttal.

nico_baby 2009.04.24. 10:40:14

@a házisárkány: :) ezt már soxor hallottam sokaktól...és van benne igazság.
Csak jobb, ha van, főleg ha olyan szitu adódik, tuti, hogy az a hibás, akinek nincs jogsija.

Rocko- 2009.04.24. 13:20:01

na, akkor most már én is írok. :)

engem nem vonz a motorozás, maximum alig minimális szinten. fura mód vagy érthetôen nem akarok motorozni a városban (Pest), mert a motoros szinte csak hardcore biciklisnek tekintik. ha robogó, akkor "tizenkét pizzafutár csak egy tucat", illetve "mit akar ez a kávedaráló biciklist", ha meg nagy motor (naked v speed, a chopperek tényleg nem az én világom), akkor simán "áá egy gyorsuló hülyeköcsög". és ennek megfelelôen is közlekednek sokan.

a másik meg h a motor alacsony fogyasztását figyelembe véve értelmesebb dolog a városban, csak ugye vegyük hozzá a ruhát, a motort és így tovább, máris nem egy filléres dolog lesz belôle.

az meg egy másik kérdés, h nem a papír szükséges a motorhoz, korántsem. hanem a tudás. azt meg nem a nyugati téren állástól kapják meg az emberek.

Kifordított kacagány 2009.04.24. 14:22:44

@boibo: ja, hogy ja, leesett, képben vagyok:) tegnap éjjel filmet néztem és abban volt szó békadobálásról. nem nagyon tudtam elvonatkoztatni és ilyen messzi távolba visszatekinteni és sehogy sem értettem, hogy jön ez ide:)

nico_baby 2009.04.24. 16:42:04

@Rocko-: több tekintetben is egyet értek veled. Főként a tudással, gyakorlattal kapcsolatban, sőt, olykor még az is kevés.... ezért sem bátorítanék senkit, hogy "nem jogsival megy". Viszont más dologról meg az a véleményem, ha mindig mindenki szava számítana, akkor ki sem kellene bújni az ágyból reggel.

Rocko- 2009.04.24. 16:56:25

gyakorlatban egyetértünk, az kell sok.

az elôítéletekrôl vitatkozhatunk, az tény, hogy vannak, persze sokan pozitívan állnak hozzá a motorosokhoz, de nem mindenki. más kultúra, más társadalom, itt nem az egymás segítése a menô, hanem a másik elnyomása.

szóval mondom, én nem is annyira a motorozástól tartok, hanem a balesettôl, úgy meg nem lehet közlekedni. akkor meg már inkább autó, ami ad egy biztonságérzetet.

nico_baby 2009.04.24. 17:16:29

@Rocko-: nem áll szándékomban vitatkozni...tény, hogy megoszlanak a vélemények a motorosokról, mert közöttük is vannak olyanok, akik miatt negatívan általánosítják a motoros társadalmat. És természetesen elismerem, hogy sokkal nagyobb biztonságérzetet ad egy autó.

Csak olyanoknak érdemes hosszú távon motorra ülniük, akik valóban elég tapasztalattal rendelkeznek, és vállalják a rájuk rótt veszélyeket, és persze jogsijuk is van :)

Rocko- 2009.04.24. 17:33:25

vita? nincs itt vita, szemcsere van csak. :)
és persze, mások, másképpen állnak hozzá. régebben én is utáltam a béjemvéseket (teszem hozzá, volt olyan, aki sokat tett ennek az érdekében, és hibásan általánosítottam), aztán megismertem BMW-vel rendelkezô meg nem nevezett személyeket ( :) ), és változott a szemléletem, szóval nincs veszve minden. pusztán más az érdeklôdési köröm.
a közlekedési társadalom meg rosszul van berendezkedve. hogy most ez személybôl vagy nevelésbôl fakadó, azt nem tudom. ellenben az marha sokat segítene, hogy ha egy 50/80/125-ös motorral, robogóval kötelezô lenne elméleti és gyakorlati órákat venni a B-s jogosítvány megszerzéséhez. hogy ismerje a motorok fizikáját és kapjon a sofôr némi empátiát feléjük.

"Csak olyanoknak érdemes hosszú távon motorra ülniük, akik valóban elég tapasztalattal rendelkeznek, és vállalják a rájuk rótt veszélyeket, és persze jogsijuk is van :)"
egyetértek.

nico_baby 2009.04.24. 17:50:30

:) Béjemvéés - mint például Zita? !!

Szerintem az elterjedt közlekedési társadalmi szokások főként neveltetés hiányából fakadnak. Illetve önismeret, önbizalom hiányból is. Úgy gondolom, hogy egy olyan >rider

nico_baby 2009.04.24. 17:54:07

< (őőő... lemaradt a vége :S ) ..., aki tisztában van (jó) képességeivel, az nem veszélyeztet másokat az utakon, máshol éli ki magát. Viszont vannak azok a kis pö***k, aki úgy szelik az utat, hogy "majd én megmutatom...stb". Az ilyenek a veszélyesek.

zalkapone 2009.04.24. 18:07:54

Egyik kedves barátom egy motoros baleset miatt lett finoman szólva is szellemi fogyatékos. Így is örülhet, hogy valamit vissza tudtak kanalazni a fejébe... Ja, és egy suzuki swift hátsó ülésén ült, nem motoron! :-( A motorosnak is csak az volt a szerencséje, hogy egyből letakarták...

Rocko- 2009.04.24. 19:05:02

zalkapone 2009.04.24. 18:07:54
ehh, sajnálom. :(

nico_baby 2009.04.24. 17:50:30
nem, ő, Sabc, és series_one volt a kontraszt, ami mutatta, h a BMW nem feltétlen jellemhibát jelent, szellemi fogyatékkal. :)

"Illetve önismeret, önbizalom hiányból is"
azt az egyénnek kell fejleszenie.
"Szerintem az elterjedt közlekedési társadalmi szokások főként neveltetés hiányából fakadnak"
na most ugye ezt kéne nevelni a jogsi szerézésekor, sőt már általános iskolában kéne kezdeni hozzászoktatni a gyerekeket a közlekedéshez. (nem tartom elegendő példnak h a szülő csak kirakja a kocsiból, illetve azt se ha csak BKV-zik). emlékszik még valaki a közlekedj okosan c. filmekre, diafilmekre? mert hogy nekem azt már nem mutatták iskolában, csak privát gyűjteményben van meg. ez pedig elég öreg hiba. és pláne azért kéne iskolában tanítani, mert egyes vélekedések szerint egy ország közlekedési kultúrája adja, tükrözi az ország színvonalát. nos, szerintem van ebben sok igazság.

"Az ilyenek a veszélyesek."
így van.

zalkapone 2009.04.24. 19:12:30

Németországban az általános iskolás gyermekeket direkt kiviszik bicajozni a forgalomba, hogy szokják a cuccot. Kis sisak, nagy narancssárga zászló, pár kísérő, oszt hajrá! Közben pedig megy a tudatalatti oktatás. Próbáld meg itt, csodás kishazánkban...

Kifordított kacagány 2009.04.24. 19:34:25

@Rocko-: nem, nem azért kellene oktatni. eleve már azért, mert a közlekedés minden résztvevőjének ismerni illene a szabályokat. gyalogosnak, bringásnak egyaránt. egy dolog az, hogy kapsz-e jogosítványt és egy másik az, hogy okozol-e, illetve egyáltalán túlélsz-e egy balesetet.

@zalkapone: nagyon pozitív. szerintem nálunk is lehetne. a kezdeti időkben nem lenne túl kellemes, de ahogy hozzászoknának az autósok, itt sem lenne gond ilyesmivel. persze ehhez fel kellene vállalni azt is, hogy tanárként vigyázzanak a nebuló testi épségére. ehhez viszont felelősségvállalás kell, ami a tanárokban nem igen van jelen, valamint az is, hogy ne 30 gyerekre jusson egy oktató, ami megint csak hiányzik.

zalkapone 2009.04.24. 20:00:12

@Kifordított kacagány:

Én emlékszem arra, hogy nálunk az oviban volt egy fasza kis pálya felfestve a betonon a pedálos autóknak, rollereknek, bicajoknak. Frankón táblákkal (szintén festve az út szélére), zebrával, vasúti átjáróval, stb. Ezek mára hova lettek?

Rocko- 2009.04.24. 20:18:22

zalkapone 2009.04.24. 19:12:30
na, erről van szó.
csak ugye előtte fel kell készíteni h mi lesz.

Kifordított kacagány 2009.04.24. 19:34:25
"eleve már azért, mert a közlekedés minden résztvevőjének ismerni illene a szabályokat"
így van, ehhez jó módszer az iskola.
"gyalogosnak, bringásnak egyaránt."
pontosabban minden közlekedőnek, közlekedési módszertől függetlenül.
"egy dolog az, hogy kapsz-e jogosítványt és egy másik az, hogy okozol-e, illetve egyáltalán túlélsz-e egy balesetet."
igen, mivel nálunk a kötelező órszaámra és a vizsgán átrugdosásra mennek rá, nem a sofőrképzésre. talán túl alacsony a léc...
"a kezdeti időkben nem lenne túl kellemes"
kemény munkával lehet csak nevelni.
"ehhez viszont felelősségvállalás kell, ami a tanárokban nem igen van jelen, valamint az is, hogy ne 30 gyerekre jusson egy oktató, ami megint csak hiányzik."
inkább 30 gyerekre kéne 5 tanár és 2-3 rendőr. így már kellemesen lehet tanulni.

zalkapone 2009.04.24. 20:00:12
igen, KRESZ pályák. van is egy, amit felújítottak nem rég, hazajövök kikeresem, asszem a város v népligetben van. nem halt még el teljesen!

Sam8888 2009.04.24. 20:58:07

1hengeres 4üteműnél sosem szabad a gázt kanyarban agresszívan húzni (jó-jó tudom ez kétütemű, dehát az a röpsúly igen kiszámíthatatlan)! Szerintem ne hagyd abba, csak inkább légy megfontoltabb! És lehet egy olyan könyvet kapni, hogy tanulj meg motorozni vagy valami ilyesmi (le is lehet tölteni bizonyos oldalakról...), azt érdemes lenne elolvasnod.

boibo 2009.04.24. 21:52:40

@Rocko-:
@zalkapone:
@Kifordított kacagány:
Íme az eleven jópélda!!!

"Tanácsok iskolásoknak!
Bizonyára te is tisztában vagy azzal, hogy a mindennapos
közlekedés óriási veszélyeket rejt magában, ha nem
vigyázunk, nem vagyunk elég körültekintőek és óvatosak. A
te általános iskolás korosztályodat is gyakran éri – sajnálatos
módon – közlekedési baleset. Ezért kérünk:
1. Inkább 5–10 perccel korábban indulj el az iskolába, hogy
ne kelljen rohannod!
2. Körültekintés nélkül soha ne menj át az úttesten!
3. Kerüld azt, hogy álló jármű mögül, vagy takart helyzetből
lépj le az útra!
4. Ne szégyelld megfogni szüleid kezét az úton való áthaladás
közben.
5. Lehetőleg a kijelölt gyalogos-átkelőhelyen (zebrán),
ennek hiányában a legbiztonságosabb helyen menj át a
túloldalra.
6. Az utca nem játszótér. Erről soha ne feledkezz meg!
7. Ha a gyalogosforgalom irányítására szolgáló fényjelző
készülék zöld fénye villog és már leléptél az úttestre,
akkor szedd a lábad! Ha még azonban a járdán állsz,
semmiképpen sem indulj el!
8. Ha kerékpárral közlekedsz, ne feledkezz el az első, illetve
a hátsó világításról, valamint a kanyarodás előtt ne
felejtsd el kezeddel jelezni szándékodat. Lehetőleg viselj
láthatósági mellényt!
9. Tömegközlekedési járműveken való utazáskor kapaszkodj
a balesetek megelőzése érdekében.
10. Ha az autóbusz ajtaja nyitva van még, de a csengő
hangját már hallod, ne szállj le, illetve fel!
Ne feledd! Édesanyád, édesapád és testvéreid mindig
hazavárnak!
*** R. TÖRZSZÁSZLÓS CSOPORTVEZETŐ"

Ezt a kis cikket a helyi kmb írta (az erdetiben természetesen ott a neve is, én csillagoztam ki) a helyi lap utolsó számában, sőt, rendszeresen bejár az iskolába is, és órákat tart a gyerkeknek, meg biciklis közlekedésbiztonsági versenyeket szervez.

Rocko- 2009.04.24. 23:05:48

an, ezt kéne gyakran, többet, sokszor, intenzíven, sok helyen.

zalkapone 2009.04.25. 00:44:32

Egykoron büszkék lehettünk az oktatásunkra, illetve a szülői neveltetésünkre. De ma, mikor mindenki a túlélésért kapar, egyszerűen még egy közös vacsorára sincs az embereknek ideje! Az iskolákban meg ugyanezen létfenntartásért küzdő emberek tanítanának, feltéve ha nem fenyegetnék őket állandóan. Innen csak egyetlen lépés a békés beletörődés, és közöny. Vesztettünk...

Cleinor 2009.04.25. 09:39:17

@zalkapone: Ugyan akkor nefeledjük azt sem hogy nagyon átalakult a társadalom.
Egyre több olyan ember vállal gyereket akiknek pár gramm ólom inkább való.
Gondolok itt most a hivatásos bodza szedőkre akik luxus kocsival járnak(direkt nem mondom márkát)
Gondolok a rózsaszín magassarkú überstájlingos frizkós és ultra csini rucis nőszemélyekre(sosem használom így csak erre a speciális csoportra) akik IQja nem éri el a százat, kocsijuk viszont minimum 2500-ös és tuti hogy magasabb mint 170 és szélesebb mint két méter.

Ezek nagyon nagyon leszarnak minden nemű szabályt. "Há bűntessé meeg! Zsébű kifizétém!!!" Ez egy dolog. De ezek gyerekei pont ugyan ennyire lesznek toleránsak a többiek felé a forgalomban mint a drága szüleik. És ezek ülnek leghamaradd kocsiba, mindjárt egy sport civicbe vagy valami tuningos verdába. Apuci úgy is fizeti a benzint. Apuci úgy is fizeti a karambol kárát.

Hatalmas különbség van sajnos nyugat és kishazánk közt :(

Rocko- 2009.04.25. 11:22:51

rasszizmussal csak óvatosan.

a házisárkány · http://mynameiscamel.multiply.com/ 2009.04.25. 14:51:52

@boibo: ezt kellene mindenütt.

@Cleinor: de apuci új gerincet, koponyát, egyéb rommá tört testrészeket nem tud venni. És vesedonorokra is szükség van. A probléma az, mikor az ártatlan, szenvedő alanyból válik donor egy vezetési kultúrát még hírből sem ismerő egyén miatt.

@zalkapone: ahol a szülő bemehet és minden tényleges következmény nélkül megütheti a tanárt, ott nem várhatunk az iskolában nevelést, kultúra átadását.
Ilyen korban, ilyen országban élünk és aki ezt látja, annak azt is tudnia kell, hogy ezen a ponton a szülő felelőssége, hogy a gyerek milyen közlekedési (és egyéb) kultúrával fog rendelkezni, illetve hogy fog viselkedni az utakon.
Persze szülő és szülő között meglehetősen nagy különbségek vannak. :-(

Kifordított kacagány 2009.04.25. 18:16:03

@Rocko-: na látod ott kezdődik a gond, hogy sokan így gondolják és nem merik nevén nevezni a gyereket.

@a házisárkány:
minden ponton a szülő felelőssége, ugyanakkor a tanár feladata az oktatás. én szomorúnak tartom, hogy a számítástechnikát ripsz ropsz bevezették a tanítandó tantárgyak közé, de a kresz, a közlekedési kultúra és úgy egyáltalán a kultúra az valahogy mindig mostohagyerek marad.

zalkapone 2009.04.25. 19:13:31

@Rocko-:

Ez drága barátom nem rasszizmus, hanem a szomorú tények! Nekem akárki akármit mond, látom a statisztikákat (amiket amúgy szívből gyűlölök, mert sokszor ferdíti a valóságot, és kozmetikázásra ad lehetőséget), miszerint Magyarországon a bűnelkövetések 83,5%-ban egy meghatározható népcsoporthoz köthetők! Mivel most sikerült kicsit felnyomni a vérnyomásomat, ezért utána is nézek, hogy az autókkal és úgy általában a közlekedéssel kapcsolatos bűncselekmények milyen arányban köthetők ezekhez a véglényekhez (mert a szememben ezek nem emberek!). De had vegyem elő a kedvenc vesszőparipámat ezzel kapcsolatban! Látott-e már valaki tanulóvezetőt közülük? Mert én már láttam pesten kínai buszsofőrt...!

Rocko- 2009.04.25. 20:03:45

Kifordított kacagány 2009.04.25. 18:16:03
zalkapone 2009.04.25. 19:13:31
"em merik nevén nevezni a gyereket"
tényleg, itt, ezen a fórumon ne menjünk bele ebbe a témába, négyszemközt bármikor, tudjátok, de itt ne.

Kifordított kacagány 2009.04.25. 18:16:03
"minden ponton a szülő felelőssége, ugyanakkor a tanár feladata az oktatás"
ez így van, ellenben nem csak ők érik behatásként a gyereket, hanem a környezete (barátai, iskolatársai, stb.) is, amelyikre egyikük sincs ráhatással, másrészt ha lenne is, kamaszkori dacból vagy csak úgy soka nem hallgatnak rájuk.
de igaz a fenti: nagyon hiányzó pont a közlekedés oktatatása az általános iskolákból.

zalkapone 2009.04.25. 22:15:11

@Rocko-:

Azért remélem nézted a híreket, hogy mi történt Érden is! És persze megint a rendőröket fogják meghurcolni... Fucking liberalism!

Krisi 2009.04.26. 02:00:20

@Cleinor: Én is nagyon sokat biciklizek, 100%-ban Butapesten közlekedés gyanánt, és bizony rá kellett jönnöm, hogy semmivel sem veszélytelenebb, mint a motorozás. A 2méteres fékutat azért egyszer mérd le egy üres placcon, nagyot fogsz csodálkozni, hogy az bizony néha több. Esőben pláne. Amúgymeg azt tapasztaltam ezalatt a kb 3év aktív - értsd mindennapos - biciklizés kapcsán, hogy vészfékezni csak akkor szabad, ha már nincs más kiút. És ez igaz autóra meg motorra is. Na de ez már más téma. És persze nem akarlak a biciklirőll is lebeszélni, nem az a célom :)

De alapból az egész közlekedés veszélyes. Én sosem álltam ilyen pesszimistán a dolgokhoz, hogy "mi van, ha elütnek", mert akkor otthon ülnék egész nap. Egyszerűen csak mérlegeltem, hogy a motorozás veszélyes, de bőven hordoz akkora élményforrást, hogy megérje felvállalni a rizikót. Viszont Butapesten csak akkor javaslom, ha már jól ismered a forgalmat, és készenállsz kivédeni nem csak a saját, hanem mások hibáit is.

Annak meg örülök, hogy a csuklód megúszta, ez esetben erre vonatkozó jótanácsomat csak simán tartsd észben :)

"Helyesbítem a kijelentésem: Magyarországon motorra többé nem ülök."

Na ez nettó hülyeség. Balfasz sofőrök mindenhol vannak, Svájcban vagy Ausztriában szintén sok motoros hal meg.

@boibo: A statisztikák tényleg sokszor csalnak, mivel nem készül mindenről pontos feljegyzés, és mind motoros, mind biciklis részről elég nagy százalék az önhibából bekövetkezett baleset, pl. részeg biciklis lámpa nélkül tántorog két falu közt vagy gyökér szpídmotoros 130-cal felkenődik a fára.

@Kifordított kacagány: a bicikli vs. főút témával egyet értek veled, az nem való biciklisnek. Belgiumban mondjuk megoldották: minden nagyobb főút mellett bicikliút megy. Legalábbis Flandriában :)

@Rocko-: Azért a kávédaráló robogó és a literes GSX-R közt van még pár kategória, ahol lehet találni fasza gépeket. Városba szerintem - bicikli mellett - a legjobb a 250-es nagyrobogó. Simán megy 100-at (tudom, városban általában 50 a maximum, de azért valljuk be őszintén, hogy nem kényelmes egy lassú tárggyal közlekedni:), fogyaszt 3-4 litert és nincs nála gyorsabb közlekedési eszköz. Csak észben kell tartani az örök mondást: Vegyél egy jó motoros ruhát, sisakot meg kesztyűt, aztán a maradékból motort. És ez tényleg nem filléres dolog :)
"hanem a tudás. azt meg nem a nyugati téren állástól kapják meg az emberek."
Ejj, ez nagyon így van.

A B-jogsi megszerzéséhez visszatérve szerintem is kötelezővé kéne tenni, hogy előtte a tanonc megismerkedjen más közlekedési eszközökkel is. Akkor talán megértenék az emberek, hogy a biciklis pl. az Andrássyn miért nem megy azon a biciklisávnak csúfolt szörnyűségen, hogy a busz miért kanyarodik más íven a kisutcába, mint az autó, hogy a motoros miért nem szereti, ha a seggében van egy kéttonnás vas, hogy a kamionos kibaszottul nem látja, hogy mi van mögötte, stb.

Ja, és legveszélyesebb közlekedési csoport az tényleg a nő+autó+mobil. Mert kiszámíthatatlan. A fekete luxusíutó vagy fehér furgon az szintén nem a kedvencem de azok legalább tudnak vezetni illetve javarészt kiszámíthatóak. De amikor anyuka ül az XC-90-ben, egyik kezével telefonál és a másikkal rúzsozza magát, a fél tekintete meg a hátsó ülésen ülő gyerekeken van, na az életveszély.

@zalkapone: Én már csak kínom ban nevettem, amikor a gangeszi székely apuka fel volt háborodva, hogy a rendőrök baszogatták a gyerekét, mert az jogsi nélkül szokott vezetni. A szemét rendőrök meg emiatt meg akarták állítani. Hát mingyárt én kérek elnézést... :(

Cleinor 2009.04.26. 09:40:42

@Rocko-: Félre ne érts, ebben semmi rasszizmus nincs. Én nagyon kigyúrt nagyon kígyó, nagyon nem toleráns köménycsávókról beszélek. És ezeknek szemet gyönyörködtető párjairól...
@a házisárkány: Pont erről beszélek, köszönöm.

Kifordított kacagány 2009.04.26. 09:41:48

@zalkapone: és milyen természetes is az, hogy a történtek után a cigány familia odamehet még a rendőrt is megfélemlíteni.

zalkapone 2009.04.26. 10:25:10

@Krisi: @Kifordított kacagány:

Amikor megjelent a rokonság, na akkor kellett volna az összeset bezsuppolni, és...
A többit mindenki egyéni fantáziájára bízom. Az én verziómat úgyis tudjátok...

Rocko- 2009.04.26. 11:41:25

Krisi 2009.04.26. 02:00:20
"De alapból az egész közlekedés veszélyes. Én sosem álltam ilyen pesszimistán a dolgokhoz, hogy "mi van, ha elütnek", mert akkor otthon ülnék egész nap"
ez így van. mondjuk vicces, h gyalogosként megteszek olyat, amit autóval nem tennék vagy kétkeréken félnék tőle. sebességek mások ugye.

"készenállsz kivédeni nem csak a saját, hanem mások hibáit is."
naja, a közlekedés egy része a rutin, tapasztalat, a másik része, h lásd, előre próbáld kitalálni, h melyik vág be eléd v felejt el index nélkül kanyarodni.

"Vegyél egy jó motoros ruhát, sisakot meg kesztyűt, aztán a maradékból motort. És ez tényleg nem filléres dolog :)"
na, ezt nem hallottam, de teljesen jogos. :) az én szemszögemben viszont ez nagyobb nyűg, mint élmény, illetve kiadásban lassan fedezi egy autó árát.
jelenleg. aztán ki tudja, lehet később belepacsapok ebbe is. :)

"A B-jogsi megszerzéséhez visszatérve szerintem is kötelezővé kéne tenni, hogy előtte a tanonc megismerkedjen más közlekedési eszközökkel is."
pontosan. mondjuk ezzel egyetemben 125 ccm-ig emelném a motorok hatrát. ha van már gyakorlati oktatása, akkor hasznáhassa ki, nem? ha meg érdekli, akkor átmegy A-ra.

"Ja, és legveszélyesebb közlekedési csoport az tényleg a nő+autó+mobil."
mert ha balra indexel, az nem jelenti azt, h jobbra megy rögtön. :)))

Kifordított kacagány 2009.04.26. 11:58:11

@zalkapone: gyanítom, hasonló elképzeléseink vannak:)

zalkapone 2009.04.26. 12:16:32

@Rocko-:

Ezen az otthonülős dolgon jót röhögtem! Nekem szerintem itt a reptér mellett ez a legrizikósabb! :-)
süti beállítások módosítása