Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

S volt valaha a kőkorszak mélyén egy vihar...

2009.04.29. 17:00 | Sanyi. | 14 komment

Címkék: ford élmény capri dugnám

Drag me off
Before I set my world on fire
Out and gone the sun will never
Set tonight

Now what for's, only a can
Of Red says danger on it
I have found another way
Burning that gasoline

...s az ember megismeré tüzet. Majd vala később máglya valahol, és az érc a föld porában folyni kezdett. S ádá Isten az ember vigaszságára a fémet, megszületett a VAS.

Pár évszázad kellett csak hozzá, és megjelentek a belső égésű motorok. A technika kohójában összeforrtak a technológiák, és megszületett az AUTÓ. Mindenkinek más fogalma van e közlekedési mód képviselőiről. Napjainkban a biztonság jegyében mindent burkolunk, folytunk, zajtalanítunk, hangtalanítunk.

De az ember emocionális lény, s mint ilyennek vannak „hóbortjai” ...mint például a nosztalgia. Ki ne játszott volna cowboyosat, masinisztásat?! A játékos ember nem nő fel. Felnőttként is újraéli gyermekkora meséit, álmait.

Valami ilyesmit éreztem a Caprival kapcsolatban is. Megláttam lógó orrát, narancs fényezését, és azonnal a Hazard megyei srácok ugrottak be. Innen nem volt megállás. Köszönés helyett Zolinak csak ennyit mondtam: Elvihetem egy körre? Ne tévesszen meg senkit a szórend, nem kérdés/kérés volt ez, á nem, koránt sem. Nem tudom mi tör ilyenkor rám, amikor meglátom ezt a korosztályt.

Sehol semmi műanyag sallang, óriási fém lemez felületek kívül-belül, pingpong asztalnyi motorháztető. Benzinszag, a motor saját hangja, dugattyúk mozgása, szelepek finom hangjai, szívás, szuszogás. Klasszikus ballonos kerekek, fekete felni. Már megjelenésében is lerí róla, hogy húsevő – pedig rabul ejtő külseje ellenére is hol van még egy igazi V8-as gőzmozdony karmájához képest – egy igazi gyilkos, ahol ha törik, ott törik a csont, és szakad a hús. Nincs mese. Soha!

Ez az a technika ami a mennyekbe repíti az autóbuzit, érti ez a gép a viccet, de nem szereti. Ha nem a kellő tisztelettel beszél vele az ember, maga alá gyűr, nevel s megsemmisít.

145Le. Most páran felnevetnek. „Az én diesel Passatom 1xx”, „a Peugeot-om is simán van annyi, mi ebben a nagy szám?!”

Nos igen. 145, az 145. De higyjétek el nekem, ez a száznegyvenöt, nem az a száznegyvenöt. Miért? Mert egy 2.9 Literes V6-os erőforrás szolgáltatja a teljesítményt, és persze a titok a nyomaték. 230 Nm, a padlótól, a plafonig. Őserő ez, Birodalmi lóerők. Valami olyasmi odalépni neki, mint mikor Darth Vader csumára tolja a gázkart, és közben a Duke fiúk kurjongatnak.

A parkolóban közlekedni vele igazi kín. Mintha az apokalipszis lovasának fekete, vörösen izzó szemű lovát próbálná az ember lábujjhegyen járatni a bécsi lovardában. Birkózni az acélos kantárral, a ló hevességével, és közben hallgatni a rinocérosz szerű képződményt a motorban. A lábunk a pokol tüzét fojtogatja a az ikerszeleppel, és ehhez az a fémes hang, és a zörgő  csupasz belső. Nem tudom ült-e már valaki második világháborús működő bombázóban, de az érzés ugyanaz. 1-es kigurul, remeg minden, rángat. Kifutó 2-es, de még mindig csak gurulunk. Kifordulunk a főútra - majd meghal 2-ben, a lassú fordulásban – egyenesbe tesszük, és padló! Hrggggggggg... és egy az idő végtelenjébe merülő ÁÁÁáááááááááááááááááááá. Remegés, vér, verejték, erotika, öröm.

A motor eredetileg egy Scorpio-ban szolgált, kész szerencse, hogy a Ford is úgy rakta össze a kocsikat, hogy össze berhelhetőek az elemek. Zoli eltüntette róla a szívósor szögesdrótkoszorúját hagyva szabadon lélegezni a motort. Kétségbeejtően gyönyörű a két szívótorok a szűrőkkel. Van itt még pár dolog ami nem állt össze – svájci motor (értsd. vákuumcső rengeteg), európai XR4 vezérlőegység. Gondolom a parkoló pályára tett vákuumcsövek miatt - nincs alapjárat, fuldoklik picit a moci, a finom indulásra a kőkemény feszítőrugójú gázpedál sincs jó hatással. De van még ebben is valami. Mint a borosta a tengerészen, vagy egy jó rum a kocsmában. Kell, ez adja meg a zamatát, a zabolátlanságát.

Zabolátlanság... a négy ágaskodó, csatakos pata. A futómű is ilyen. A gyári gyorsan el lett felejtve, ment ide rövid úton egy érdekes turmix amiben a poliuretán szilentektől a Wartburg kombi hátsó rugóig minden megtalálható. No persze semmi sperr, merev híd, itt is a kőkemény? valóság. Ja, hogy van ott egy kérdőjel? Igen, kúszik mászik. Nem toleráns, nem barátságos, egy vidéki bunkó. Persze, vadló meg minden, kanyart nem szereti. Ha motorfékkel megyünk be...leesünk az ívről, ha túl nagy gázzal megyünk be…leesünk az ívről. Ellenben ott az a csoda, ha befűzzük elementáris élvezet.

Káosz... Kánaán...

Álljon itt e pár sor annak mementójaként, hogy volt szerencsém kipróbálni ezt az édes szörnyet több alkalommal is. Nem érdekel hogy a közelmúltban Pista már bemutatta a TC-n. Az élmény annyira katartikus, hogy meg kellett osszam veletek. Ennyi.




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr251092665

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Halálos_fogkefe 2009.04.29. 17:19:36

nagyon szép ótó :)

apropo. ezer éve meg akartam már kérdezni hogy miért van a verseny célra használt járművek fényszóróján X ?

yeti 2009.04.29. 17:23:08

Diesel Passat......HUHAHAAAA!
Azért kíváncsi vagyok milyen alkatrészek perverz orgiájából állt össze a vas.
Egy barátom is pont ilyet építget(Capri Ford V6-tal)csak a lakás project miatt szünetet tart,pedig jórészt már készen van:(
Nem baj ,majd egyszer!

Rocko- 2009.04.29. 17:33:58

Halálos_fogkefe 2009.04.29. 17:19:36
mert így menô. :)
tippem szerint azért, h ha törik, akkor ne a pályán szórja szét a szilánkokat.

zalkapone 2009.04.29. 17:50:26

Ez egy klasszikus odabasz autó! Halkan súgom, hogy senki ne hallja:... irigylünk Zoli!... :-)

Halálos_fogkefe 2009.04.29. 19:11:57

affene. ennél kacifántosabbra gondoltam, de végülis logikus. mert ugye nem csak X alakban szokták hanem nagyonsokágú csillagba is.
köszi :)

pickapu 2009.04.29. 19:52:38

Ritka nagyvad.
Kipróbálnám...

Maybe_ · http://maybe130.blogspot.com/ 2009.04.29. 21:15:26

Nem tudok mit hozzátenni, ez az írás úgy csillagos ötös, ahogy van. Még soha nem ültem Capriban (de ami késik, nem múlik), de ezekből szerintem tökéletes képet kaptam róla. Kéne :) (azért a sperr jó ha van, hétvégén is megtapasztaltam a hiányát...)

streetsta · http://managertoys.hu/ 2009.04.29. 23:03:28

Örülök, hogy tetszett... Egy apró pontosítás: a vezérlés a sajátja -az XR4i, mármint a klasszikus V6 XR4i, az még K-jetes volt.
@Rocko-: Jól mondod. A matt fekete géptetőt meg ugye a napfény zavaró csillanásai ellen találták ki -még valamikor a II vh. körül, vadászgépeknél:))
@zalkapone: akkor itt az idő, hogy keressetek egy Caprit, vagy akár kutyacsont Escortot (nem is kell túl mélyen zsebbe nyúlni egy projekt autó megvételéhez: www.hasznaltauto.hu/kereso1.auto?start=0&command=keres&rendezes=1&data=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)
Ráadásul mindkettőnek csak felfelé fog menni az ára (az angoloknál például a kutyacsont egyre keresettebb, már nem csak a kétajtósok, hanem a négyajtósok, meg a kombik is). Motor-váltó egy külföldi papíros Scorpióból vagy Sierrából, kis legózás (nekem úgy, hogy cimbora garázsába kellett átmenni a város másik végébe, és szinte csak hétvégéken ment az építgetés, 8-9 hónap alatt összeállt), és máris van valami izgalmas géped. A Fordok alkatrészei (persze a többi típus is biztosan, csak Fordos tapasztalataim vannak) igen jól csereberélhetők egymás közt, sok lehetőség van a dologban, szinte gombokért. Ráadásul ha nem ragaszkodsz a V6-hoz, 2.0 Pinto alapokon (Sierra, Scorpio, Taunus, Granada, Transit, Cossie-k, mind erre építkeznek, mármint a sor 4-ek) is igen ütős motorokat lehet farigcsálni. Meggyőződésem, hogy egy ilyen autó összerakásához leginkább garázs, meg elszántság kell -a pénzt apránként is lehet csepegtetni bele. Ja, halkan jegyzem meg, hogy még az is megfordult a fejemben korábban, hogy kéne csinálni egy V6-os Lada 1200 kombit...

Wizardus86 2009.04.29. 23:12:35

irigy vagyok nagyon, gyönyörű a vas

a videó viszont kicsit zavarbaejtő, csupa lánghalál....

a tipp a szigszalagra pedig talált. annyit tennék hozzá, hogy igazából hosszabb csíkot raknak rá, túlkell lógnia az üvegen. de mivel ez csak csicsa, ezért nem nyújtok be óvást :D

Rocko- 2009.04.29. 23:42:33

streetsta · managertoys.hu/ 2009.04.29. 23:03:28
na, örülük, h nem lőttem mellé. :)

Halálos_fogkefe 2009.04.29. 19:11:57
egyébként az ominózus szereléskor került fel: belsoseg.blog.hu/2009/01/29/willkommen_in_dem_dschungel

zalkapone 2009.04.30. 00:26:41

@streetsta:

Az a baj, hogy én már eladtam a lelkem az ördögnek. Már csak azt a bizonyos jutalmamat (Mustang) várom... :-)

Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2009.04.30. 07:23:36

@Wizardus86: Az igazából a muzsika miatt került oda, és ez volt az egyetlen "élő" film hozzá.

Kifordított kacagány 2009.04.30. 07:35:40

hát igen.....


ha pedig irigyelni kell, akkor én a mentalitást és az elszántságot irigylem:)
süti beállítások módosítása