Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Jogsiszerzés 2009-ben

2010.02.03. 09:00 | csiky944 | 16 komment

Címkék: motor jogosítvány jogsi motorkerékpár autofilia

Meg nem nevezett ország, meg nem nevezett városa a helyszín. Az időpont 2009 nyara. Adott egy autó és motorbuzi (régi álma a "nagymotor") suhanc, vagyis én. A napiszintű hahu-s böngészés egy ideje, már nem csak a beteg, kretén kisautók utáni vágyakozásról szólt, hanem előtérbe kerültek az 500 köbcenti feletti motorkerékpárok, persze az alacsonyabb árkategóriából. Nemhiába, diákként nehéz az ilyeneket finanszírozni. De mit sem ér ez az egész az átkozott jogosítvány nélkül. Így hát belekezdtem a környékbeli autós-motoros iskolák ajánlatainak keresésébe. Nézzük csak, nyári akciók. Átlagosan ~78000 Ft-ért adták az A korlátozatlan jogsit (pontosabban A21, tehát egyszerre a legnagyobb kategória). A tanfolyamrajárás szeptemberben lett aktuális, 22-én indult, amelyikre be tudtam iratkozni. Persze addigra a végösszeg felugrott 98000 Ft-ra, grrr.

Szóval a kezdetek. Egy olyan csoportba kerültem, ahol mindenki kezdő volt. Tulajdonképpen nincs is ezzel semmi gond, csakhogy nekem az volt a harmadik jogosítványom, egyben a harmadik kényszeresen végigült KRESZ-tanfolyam. Sok újdonságot nem hallottam, de azért becsülettel megjelentem minden órán. Alig vártam már a vizsgát, hogy túllehessek rajta. Persze nekem könnyű volt, a többiek nagyon izgultak, én meg cukkoltam őket. :) Körülbelül 8 perc alatt megcsináltam a tesztet, lett egy hibám.
Ezekután jelentkeztem az autósiskola irodájában, hogy akkor mennék motorozni. Egy hét múlva hívott is az oktatóm, hogy akkor mehetnék. Egy fiatal sráccal együtt kerültünk az oktatóhoz. Ő 125-re ment, én meg ugye a korlátlanra. Az oktató kapásból azzal kezdte, hogy akkor menjünk ki motorokkal a tanpályára. Ebben az az érdekes, hogy a motorok a belvárosban vannak tárolva, a tanpálya pedig a város szélén van. Furcsállottam, hogy nem kérdezték meg, hogy egyáltalán mentünk-e már motorral. Természetesnek vették. Az én tanulómotorom egy Kawasaki ER5 volt. A másik srác egy 125-ös ETZ-vel ment.

Egyikőnk sem ment még akkora motorral, így voltak kétségeim. Első két óra gond nélkül lement, bár megizzasztott az első szlalomozás a 170 kilós motorral. Az első óra után megtudtuk, hogy rá egy hétre lesz a rutinvizsga, ezen meglepődtünk. Második 2 órás vezetésnél szegény tanuló motoros társam elesett az MZ-vel az intenzív fékezéses gyakorlatnál. Panaszkodott már a rakoncátlankodó első fékmunkahengerre. Most bejött, a 40 km/h fölé gyorsítás utáni fékezéskor blokkolt az elsőkerék. Pár horzsolással megúszta. Kérdem én, hogy egy ilyen állapotú motorral, hogyan mernek oktatni? Na mindegy, szerencsére nem a forgalomban történt az eset. Közben lebetegedett az oktatónk, kaptunk egy másikat. Ő vitt vizsgázni, viszont, Ő neki nem volt kulcsa a már ismert ER5-höz. Így vizsgára egy CB500-zal mentem kellemes volt, hogy egy be nem motorozott géppel kellett vizsgáznom. Úgy volt megbeszélve, hogy még menjünk pár kört a vizsga előtt. Mire kiértünk a tanpályára a vizsgabiztos már ott volt. Mehettünk két kört, majd intettek, hogy akkor kezdjünk. November eleje volt, az első hidegek. Erre való tekintettel a napi első elindulás előtti állapotfelmérés bemutatása elmaradt, hasonlóan a többi ilyen formai hülyeséggel. Vizsga lement sikerrel.

Városi vezetés. Itt már egyedül motoroztam csak. Első alkalommal mondjuk csak az oktató kocsijában ülve figyeltem az előttünk próbálkozó MZ-seket. Ezután még kétszer mentem másfél órát egyedül a városban, majd jött a vizsga. A vizsga egy tipikus késő őszi esős napra esett. Mikor kimentünk a motorosikolához a telephelyre elkezdett cseperegni az eső. Szép indulás. Motorokra fel, menjünk ki a Közlekedési Felügyelethez, onnan indul majd a forgalmi vizsga. Mire odaértünk már esett. Természetesen várni kellett a vizsgabiztosra, így már a parkolóban a motorokon ülve bőrig áztunk az MZ-vel vizsgázó kollegával. Nagynehezen elindult a vizsga. Indulnék el a parkolóból, behúzom a kuplungot, reccs!!! Khmm! A kiszőrösödött kuplungbowden szálainak 90%-a odalett. Kettő darab bowdenszál maradt. Nem akartam szólni, hogy szar, mert akkor új időpont kellene, nem akartam magam így megszivatni. Inkább majd óvatosan kuplungolok. Hál' Istennek az eső miatt rendkívül rövidre sikeredett a vizsgakör, maximum 10 percet, ha köröztünk a városban. Tulajdonképpen mindenféle komolyabb közlekedési szituációt kihagytunk. Körforgalom, rendőrlámpa (jó, mondjuk ez a kettő ötvözve), vasúti átjáró és egy megfordulás. Ennyiből állt az egész.
Visszagurulás és pacsizás után szóltam az oktatónak, hogy gondok lesznek a Kawa kuplungjával. Persze, hogy Én lettem a hibás, minek kell rángatni a kuplungot... Majd váltok kuplung nélkül max. Indultunk vissza a taniskolához, lerakni/átadni a motorokat. Még egy szál is elszakadt a bowdenből. :) Viszont, szerencsére hátsó úton mentünk, így elkerülve a felesleges kuplungolást. Az oktató az autójával igencsak sietősre vette, így kicsit lehetett száguldani. :)
Nagyjából ennyi volt a jogsiszerzésem története, most pedig lássuk a piszkos anyagiakat.

KRESZ tanfolyam - 20000 Ft
KRESZ vizsga - 3760 Ft
Rutin 10óra - 25000 Ft
Rutin vizsga - 3080 Ft
Városi 17óra - 42500 Ft
Városi vizsga - 3660 Ft
Végösszeg - 98000 Ft
Erre még rámenne az elsősegély tanfolyam és az orvosi alkalmassági, ami egy még egy húszas.
A lényeg, egy lehúzás az egész. Motorozni-autózni nem itt tanul meg az ember...




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr351714294

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sajti - Audiklub 2010.02.03. 11:06:33

Huhhhh.
Már két éve gondolkodok az A1-en. Egyre erősebb volt a késztetés.
Bár az árakat és a lesajnált eszközöket nézve most megfeleződött.

Sok sikert és élményt a nagy gépekkel!

froton 2010.02.03. 11:14:57

Hát én nem biztos, hogy megkockáztattam volna ennyire szakadt bowdennel. Mi van, ha lámpánál állva már I-es fokozatban indulás előtt szakad el, a motor meg áll egykerékre és ugrik ki a sejhajod alól?

Diego46 · https://soundcloud.com/djmattkonrad 2010.02.03. 14:46:11

Mifelénk november 1-től nincs is motoros vizsga, egészen tavaszig, talán márciusig.
A motorok állapotát tekintve sajnos ez az általános, amit leírtál. Viszont van rá lehetőség, hogy az ember a saját motorjával menjen. Úgy olcsóbb is.

arthur877 2010.02.03. 14:50:32

Gratula Árpika! :D
De miért volt ez a 3. jogosítványod? Elvették már kétszer végleg(több mint 1 évre)? Áááááá, nem vagy annyi idős! :D

Halálos_fogkefe 2010.02.03. 15:00:23

@Diego46: hallottam ilyenről hogy épp azért mert "úgy olcsóbb" kicsit jobban szopatnak már a gyakorlásnál is. urban legend lenne? nincs elsőkézből infóm róla :(

viszont az autós oktatás ugyan ez. olyan trágya autón tanultam (h astra) csattogott, recsegett ha kellett ha nem, a lámpák csak a műszaki ellenőrzésnél világítottak (hála istennek) egyébként soha, műszakilag egy rakás trágyadomb volt. az oktató egy idegbeteg barom, és hirtelen a végén kiderült hogy vettem 6 plusz órát (amit nem kértem) ami egy kicsit megdobta a végösszeget.

új elsősegély milyen? a "régi" egy vicc volt. a baba "tüdeje" olyan volt mint egy szita, ergo lélegeztetést lehetetlen megcsinálni. megnézték hogy jó lyukon fújsz-e be és kész. de elméletnél majdhogynem helyetted mondták az anyagot.

Diego46 · https://soundcloud.com/djmattkonrad 2010.02.03. 15:14:33

@Halálos_fogkefe: Nem hiszem, hogy jobban szopatnának emiatt.
Tisztában is vannak vele nyilván, hogy nem érdemes felbaszni a motorozni tanuló agyát, mert igazság szerint totál magára van utalva a tanuló motorozás közben, hiába van köztük rádiós kapcsolat.

Halálos_fogkefe 2010.02.03. 16:02:39

@Diego46: főleg ha a rádiós kapcsolatot kommentálják a taxisok :D

csiky944 2010.02.03. 16:11:58

@froton: azért sokat mentem szakadék motorokkal,megszoktam az ilyet,nem emiatt izgultam
@Diego46: a nagymocik itt tökéletes állapotúak voltak(ez a kuplung bowden szakadás meg előfordul,az mz-k voltak széthullva nagyon)
itt nem mehetsz saját motorral,egy két éve még lehetett és nem volt olcsóbb
@arthur877: M-B-A21 húú :)
@Halálos_fogkefe: igen,az kellemes volt, hogy alig értettem néha mik az utasítások, egyszer városban vizsga előtti gyakorláson elvesztettük egymást az oktatóval :D

loláb 2010.02.03. 16:12:52

98ezer az nem vészes, nekem hat éve 101 volt.

apamacko 2010.02.03. 21:08:41

Én lassan 18 éve vizsgáztam !

Jawa 350, ETZ 250 mi lett volna más '92 ben :-)

Cleinor 2010.02.04. 00:07:37

Akár hogy gondolkodom rajta, mindig arra az álláspontra jutok hogy jól tettem hogy felhagytam a motoros jogsival. Egy hajszál választott szinte már el az Akorl.-tól.

Maradok a négy keréknél, ha meg a menetszelet akarom érezni akkor csinálok egy kabriót :D

Köszönöm de két kerékre többet nem. Mindenkinek így lesz a legjobb ;)
És abszolúte nem azért mert félek. És ez az érzés a legszebb ;)

camell · http://indafoto.hu/camell 2010.02.04. 10:09:30

A "B" kategógiás forgalmi vizsga díja 2009. decemberben 3080 Ft volt. 2010. február 1-től 12 000, plusz 30e a vizsgabiztos "óradíja".

Krisi 2010.02.04. 14:36:05

émmég 2008-ban csináltam az A korlátlant, hát ezek szerint azóta semmi nem változott. azon én is néztem, hogy első rutin alkalom után mondta az oktató, hogy jövő hét szombat vizsga. forgalomnál ugyanez, összesen 9 alkalommal voltam motorozni. a kötelező óraszámot persze ki kellett fizetnem, hiszen papíron meg kell lennie a lemotorozott n+1 órának.

az viszont mekkora szopatás már, hogy szerencsétlen A1-esnek MZ-t adnak gyakorolni. nekem is MZ van, nem arról van szó, de én kellőképpen őrült vagyok. normális embernek ez elveszi a kedvét a motorozástól :)

forgalomba viszont nyugodt szívvel kivisznek bárkit első alkalommal. engem látott az oktató, amint a Sámsonnal megérkezek, konstatálta is, hogy velem nem lesz gond. akivel meg mentem gyakorolni az egy 50-es éveiben járó forma volt, ő is mondta, hogy már vagy 30 éve motorozik, de végre szeretne róla papírt is :D

viszont azt néztem, hogy motoros oktatónak lenni fasza dolog. volt úgy, hogy forgalmi gyakorló órán 3-an mentünk motorral (egy robogós srác, egy 125-ös meg én) + még az oktató mellett a kocsiban is egy tanuló volt. így kell 4-szer annyi órabért beszedni, jól küldte az oktató :)

és természetesen én sem ott tanultam meg rendesen motorozni, hanem még előtte biciklin + Sámsonon, nomeg utána az MZ-vel.

@Sajti - Audiklub: egy tanács: ha már jogsit akarsz, szerintem érdemes egyből a korlátlant megcsinálni. picit többe kerül, de legalább meg van a tudat, hogy vezethetsz akármekkora motort. nekem sem lett egyből sokköbcentis gépem, de már most megérte csak amiatt is, hogy kipróbálhattam egy literes szpídgépet!

utolsó kiegészítés: az összes motoros iskola bekaphatja a faszomat a megtévesztő árajánlataikkal: gyakorlatilag 100ezer környéke alatt képtelenség megcsinálni a jogsit. nekem is kb. ennyire jött ki, pedig engem se húztak le orvosi vizsgálattal meg egészségügyi vizsgával. orvosi vizsgálat meg egy külön vicc: elkértek tőlem még 2005-ben B-jogsinál 5000-et, és megmérték a vérnyomásom (ismer valaki 18-éves egyént, akinek rossz a vérnyomása??) meg le kellett olvasnom pár betűt egy tábláról. egyik srác nem bírta kiolvasni a betűket, aztán habogott valamit, hogy épp nincs nála a szemüvege. mondanom se kell, hogy végül ő is megkapta a papírt.
szóval vicc az egész.

Sajti - Audiklub 2010.02.04. 17:35:07

@Krisi: Hát bezony, ha már jogsi akkor korlátlan. Nincs kedvem még egyszer kifizetni a sarcot ha netán meggondolnám magam.
Bár 125-250 ccm fölé nem mennék szívem szerint soha. Kivéve ha valami rötyögős literes vagy másfeles Harley stílusról volna szó.
Eleddig is elvoltam a vénséges JAWA Ideal-al ezután talán egy mérettel nagyobbra még rátenném a hátsóm. De a speed mocik már más világot képeznek számomra. Hegyi szerpentinen autóval is meg lehet halni :D

Viszont az röhejesnek tartom, hogy autóra szereztem a jogsim 78.000-ér. Akkor most motorra már 100, két év múlva 200 lesz???

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.02.04. 17:57:59

Én hétfőn vizsgáztam A-s KRESZ-ből, A-korlátozottról beszéltünk az oktatóval, de az az igazság, hogy nem kötöttünk ki semmit, korlátlant pont úgy tehetnék ezzel a KRESZ-vizsgával, mint korlátozottat. Ha most korlátlan mellett döntenék, akkor 25000-el kerülne többe a korlátozottnál, ha pedig később csinálja meg az ember, akkor a vizsgadíjakkal együtt 40 körül lenne. Még nem döntöttem, az a baj, hogy állat vagyok, korlátozott jogsi egy kompromisszum eredménye, megígértem, hogy 40 lóerőnél erősebb motort nem veszek, mert TUDTAM motorozni, de nagyon sokat felejtettem, nem kéne izmos motorral kezdeni. Valami szoci gépre gondolok, vagy öreg 400-as japánra, ez még nem dőlt el.

yeti 2010.02.04. 22:18:37

Hál istennek nincsenek ilyen rossz tapasztalataim a motoros oktatással kapcsolatban.Fiatal oktatónál tanultunk aki akkor vette át a stafétabotot idősebb kollégájától.Ha jól emlékszem amikor a KRESZT tartotta még nem volt meg a vizsgája ahhoz hogy gyakorlati órát tartson:)
Lehet,hogy csak ebből kifolyólag volt óvatos de minden órát megtartott becsülettel,bár ezt 35 fokban beöltözve a motoron ülve arra várva hogy a sorban előttem lévő befejezze a kört a rutinpályán és indulhassak nem igazán tudtam értékelni.
A tanuló motorok MZk voltak amiken szerintem sosem végeztek semmilyen karbantartást.Elfolyó fékfolyadék zéró alapjárat sehol sem található üres jellemezte szegény párákat.Forgalmi vizsga előtt azon imádkoztam nehogy a piros foszló nyergűvel kelljen mennem mert az automatikus bukást jelentett volna.Forgalmi vizsgán ugyanis előírás hogy országúton fel kell gyorsítani legalább 75-re erre a mutatványra pedig az én drága foszlós nyergűm a már akkor is 90 kilós testemmel nem volt képes.Végül egy kékkel szenvedtem meg a jogsimért de az sem volt semmi.Még a viszga előtt amikor melegítettem a motort hogy legyen alapjárat (nem lett) szétcsúszott a kipufogó a könyöknél és ahogy a motorokért felelős gyánymester visszatette nem keltett túl sok bizalmat bennem (há csak kicsúszott dugjuk vissza jó lesz az!). A vizsgakörön négysávos úton a belső sávban ötvennél minden jel nélkül megállt a motor.Hála istennek azt a vizsgabiztos is látta hogy hirtelen elapadt a kipufogóból kitörő sűrű füst (sok olajat használtak mert a tanulók nem kezelik a motort olyan ügyesen...)így nem buktatott meg amikor az út közepén sűtű dudálások közepette leheltem életet a gépezetbe.:)
süti beállítások módosítása