Címkék

Címkefelhő

Beszóltak

Totalcar

Nincs megjeleníthető elem

Autófilek még





Miért van dugó - csapó 2.

2010.02.14. 09:00 | prokee | 29 komment

Címkék: érdekes közlekedés videó kísérlet japán dugó forgalmi dugó

A tegnapi villámpostban kaptunk a kommentekben egy videót (kösz, yeti!), amely elvezetette a New Scientist egy érdekes cikkéhez. Megvilágítják egy egyszerű kísérletben, hogyan és miért keletkeznek az érthetetlen torlódások.

A minden ok nélkül meg-megálló és újrainduló forgalom az egyik legfőbb oka a közlekedésben jelentkező frusztrációnak. Néhány japán kutató egy egyszerű kísérlet segítségével bemutatta a jelenséget egy kör alakú tesztpályán.

A több, mint 15 éve ismert, úgynevezett Shockwawe (lökéshullám) -teória azt mutatja be, hogy a semmiből előbukkanó forgalmi dugók általában egyetlen szimpla lassításból keletkeznek.

Miután az elöl haladó fékez, a mögötte lévő is erre kényszerül, és ez, mint egy lökéshullám terjed hátrafelé a sorban. Az elméletet többször modellezték már számítógéppel, és az eredmény feltűnően hasonlított a való életben látható eseményekre. Most először fordult elő azonban, hogy ezt élőben is kipróbálták.

Japán egyetemi kutatók kijelöltek egy egysávos, 230 méter hosszú, kör alakú tesztpályát, és 22 autót eresztettek rá. A sofőröket arra kérték, körözzenek folyamatosan 30 km/h sebességgel. A forgalom eleinte folyamatosan áramlott, ám a követési távolságok folyamatos változása lelassította a forgalmat. Egészen addig, amíg egyes autóknak teljesen meg kellett állniuk.

A torlódás lökéshullám-szerűen terjedt a forgalomban. Mire a sor elején lévő autó végre el tudott indulni, a sor végére máris érkezett egy újabb. A dugó nagyjából 20km/h sebességgel vándorolt hátrafelé - ez megegyezik azzal, amit a való életben figyeltek meg a kutatók - mondta el Juki Szugijama, a Nagoja egyetem összetett rendszerekkel foglalkozó tanszékének fizikusa.

"Bár a mi kísérletünk egészen kicsi volt, nem különbözött attól, amit nagyban az autópályákon láthatunk" - mondta el a New Scientistnek.

Mindenesetre kiderült, könnyen szimulálhatóak a forgalmi dugók, amely fontos lehet a kutatóknak, ha kezelni vagy megelőzni akarják a jelenséget.

"Érdekes volna megismerni, milyen következtetésre jutottak a japán kutatók a kísérlet nyomán" - mondta Tim Rees, a TRL, egy angliai közlekedési kutatócégtől. "Úgy tűnik, a kiváltó ok lehetett egy nyugtalanabb sofőr, vagy a kör egy olyan pontja, ahol kisebb lehetett a pálya áteresztőképessége."

A közlekedési dugók elemzése hasznosabb lehet a pszichológia számára, mint bármi más. "Ha a kísérletet robotokkal végezték volna egy tökéletes körben, semmiféle forgalomlassulás nem következett volna be. Emberi hiba szükséges ahhoz, hogy dugók jelentkezzenek." - tette hozzá Rees.

Rees csapata a TRL-nél a közlekedés áramlásának részletesebb modelljlén dolgoznak, hogy minimalizálják a közlekedési dugók kialakulásának esélyeit. Egy javasolt megoldásukat már tesztelik a London melletti M25-s úton, ahol a sebességhatár ideiglenes csökkentésével kísérleteznek.

(New Scientist, 2008. március 4)




A bejegyzés trackback címe:

http://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr231754542

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Cseh Balázs - Balee · http://b2bonline.blog.hu 2010.02.14. 09:51:56

érdekes kísérlet... Sajnos napi gyakorlatban látható is, hogy pl. reggel haladunk a Budai alsó rakparton, és ha feltűnik egy 50-60-nal haladó teherautó a 70-es szakaszon vagy ha valaki az Erzsébet híd alatt akar balra kanyarodni, és emiatt megáll, vagy ha később balra fel akar állni a padkára, végig befolyásolja a rakparton haladást. Ez nem a szokásos hánytorgatós, anyázós komment akar lenni, sokkal fontosabb az üzenet, hogy ha ott és úgy (tudnánk) haladni, ahogy lehet, akkor valóban kevesebb lehet(ne) a dugó.

AutosVilli 2010.02.14. 10:00:23

És akkor még elfeljtjük,hogy vannak közlekedési lámpák,meg túlterhelt utak,meg szabálytalankódók,stb stb . Dugó volt,van és lessz.

Kőmíves Kelemen · http://komkel.blog.hu/ 2010.02.14. 10:00:52

Amig emberek vezetik az autókat, dugók mindig lesznek... Majd ha áttértünk az automatizált autókra, akkor megszűnik.

Bárzongorista · http://www.pecsibalazs.hu 2010.02.14. 10:24:22

Van másik dugószimulátor is. Azon pillanatok alatt kiderül, hogy dugó akkor keletkezik, ha sok az autó.
Ez ilyen egyszerű. Vagy nem?

tordav · http://szimulacio.blog.hu 2010.02.14. 10:29:06

Azt figyeltem meg, hogy aki telefonál (kézben) vezetés közben, sokkal lassabban reagál a lámpák váltására pl.

Meg sokan annyira elkalandoznak a lámpáknál, hogy régen zöld, de nem haladunk, néha még dudálni és kell.

Arról nem beszélve, hogy belső sávban lassan halad (pedig még balra sem kanyarodhat, ami kifogás lehetne).

Meg annyira szeretem, amikor egyesek korzóznak, de nem parkolókeresés vagy más indok miatt, egyszerűen csak haladunk 30-40, oh:(

Biztos lehetne egy kis figyelemfelhívással tenni a folyamatos haladás érdekében.

Kedvenc, amikor baleset van, de lehetne haladni, mert nincs lezárva még a fele sem az úttestnek, dugó, mert mindenki minél többet szeretne látni mikor odaér:D

kisgyerek9 · http://kisgyerek.blog.hu 2010.02.14. 10:48:10

A követési távolság be nem tartásából adódik az ilyen shockwave szerű dugók nagy része...mert ha van követési távolságod, akkor az előtted fékkel (féklámpával) lassító jármű által okozott hatást csökkenteni tudod azzal, hogy motorfékkel (féklámpa nélkül) lassíttassz. Emiatt a mögötted haladónál már csökken az előtted lévő keltette hullám "ereje" (feltéve, ha ő is tart követési távolságot)

Nem utolsó sorban sokkal egyenletesebb lesz a sebességed és a fogyasztásod is.

Egyébként az utazósebesség nagyságától is függ a hullám hatása...merthogy általában nem arányosan növeljük a követési távolságot a sebesség függvényében, így magasabb sebességnél arányosan intenzívebb fékezést hajtunk végre, ami erősíti a hullám "erejét"

blitzkrieg 2010.02.14. 11:01:19

ez így van, van erről több tanulmány, demo is.

Csak egy bizonyos sűrűséget el kell érnie a forgalomnak.

Az M3-ason ezt többször tapasztaltam is egy-egy husvéti csucsforgalomnál.

Az emelkedőkön lelassulnak páran, mögöttük pedig gyönyörűen kialakul a dugó, csontra beáll az egész pálya, majd mintha misem történt volna elindulunk. a következő emelkedő után megint beáll az egész.

pollypudlipötty2 2010.02.14. 11:36:39

Szerintem ez nem nagyon lehet olyan egetverő újdonság - a témával magyar kutatók is foglalkoztak korábban, matematikai modellezés formájában, és kb. ugyanerre az eredményre jutottak. Pl.: blogs.zdnet.com/emergingtech/?p=778
A videós demonstráció persze nagyonis látványos.

Az a furcsa, hogy a közlekedésszervezéssel iehaza gyakorlatban foglalkozók mennyire nem követik a tudomány állását - ha már nincsen józan eszük, amire hallgassanak. Az útvonal bizonyos terhelése fölött ezek a meglassítások dugókat, és ezzel az adott útvonal az optimális esetben lehetséges átbocsátásához képest jelentős csökkenést fognak eredményezni. Az ostobán elhelyezett sebességkorlátozások; az alattomosan megbúvó, de azért az utolsó pillanatban még éppen észrevehető traffipaxok; a forgalom ritmusához nem illeszkedő közlekedési lámpák a forgalom növekedésével előbb hozzák létre a dugót, mint az folyamatos egyenletes haladás esetén bekövetkezne. És azt se felejtsük el, hogy egy az egyenletes sebességű autófolyamban megjelenő relatív (a többiekhez képesti) gyorshajtó a többieket fogja fékezésre kényszeríteni, ezáltal beindítva a dugó kialakulásának folyamatát...

fakof 2010.02.14. 11:43:37

érdekelne, hogy magyar sofőrökkel mennyivel csökkenne így a kör "fordulaszáma", mert szerintem alig. Ahol lehet ott általában nyomjuk mint a barom, tehát hamar behoznánk a lemaradást.

espadazo - Játékbolt: · http://aruhaz.nettfilm.hu 2010.02.14. 11:46:44

Amikor egy sorban lassít az első, akkor utána a többinek is lassítani kell???
Bakker, micsoda felfedezés! :-)
Hogy ez a kutatás nem a BKV-nak jutott eszébe sok millióért, na az igazán különleges!

egyittlakó (törölt) 2010.02.14. 11:54:13

Vidéki, ingázó autósokat kitiltani Budapestről. Katalizátor nélküli autókat kitiltani a fővárosból. Akinek nem tetszik: el lehet menni...

espadazo - Játékbolt: · http://aruhaz.nettfilm.hu 2010.02.14. 12:14:45

@egyittlakó: Béna hétvégi vezetőket kitiltani, sikítófrászos női vezetőket kitiltani, kezdő suhancokat, lassú öregeket, agresszív futárokat kitiltani :-/
Így mi nyolcan elég jól elvolnánk az utakon :-)

vidak 2010.02.14. 12:20:25

@egyittlakó: aztán a budapesti autósokat is kitiltani a városból, menjenek BKV-val... Akkor tényleg lehet majd közlekedni :)

vagyok59 2010.02.14. 12:30:12

Érdekes, hogy a dugókat illetően a "profik" és a hátsók a legokosabbak.

De ha ezek ilyen okosak, miért nincsenek soha elől?

twollah / bRoKEn hOPe, sUppLeX · http://freewaresoftwarenews.blogspot.com/ 2010.02.14. 12:40:49

Az elmelet es a gyakorlat kozott hatalmas az elteres.
Hiaba lassitjuk a forgalmat, ha valaki athagja a sebesseg korlatozast.
Ennek akkor lenne ertelme ha az osszes autot egy kozponti szamitogep vezerelne.

sarq 2010.02.14. 12:56:16

Mindig is úgy gondoltam, hogy a dugókért 70-80%-ban az emberi tényező a felelős (bambaság,nézelődés, túl erős és fölösleges fékezések). Persze van olyan sűrű forgalom, ami önmagában is dugóhoz vezet, de a kísérlet kifejezetten az emberi tényezőt mutatta be.
Emberek,túlzott fékezés helyett motorfék, lámpánál meg ne az előttünk álló lökhárítóját nézzük, hanem a lámpát és induljon mindenki egyszerre. Sokkal elviselhetőbb lenne a forgalom.

sarq 2010.02.14. 13:01:37

És csókoltatom azt az illetékest, aki sok éve nem képes rájönni, hogy valamit kellene csinálni az Astoriánál lévő lámpával, mert az este 10 utáni és a hétvégi időszak kivételével mindig,de tényleg mindig a Ferenciek teréig duzzasztja a sort,még akkor is, amikor a forgalom nem indokolja ezt. Mi sem bizonyítja ezt jobban,mint hogy utána szinte akadálytalan az út a Keletiig.

vagyok59 2010.02.14. 13:09:51

@sarq: Teljesen logikus amit írsz, de itt az a gond, hogy a kelet nyugati forgalmat BP. belvárosán vezetik keresztűl. Ha jobb lenne a lámpaváltás, akkor meg a Keletiig lenne tele a R. út.

Az M0-s nem hozott sok változást, a kerülő ugyanis kb. 50-60 km. Lenne egy frappáns megoldás, de az nagyon drága, nyugaton már bevett, az alagút. Valahol a Népstadionnál lehetne bemenni és kb. az M7-M1 bevezetőjénél ki. Egy elágazás kifelé, befelé Budán az Erzsébet hídnál, több ki-bejárat nem is kellene.

Mityu Addideapénzt kft LE 2010.02.14. 13:26:14

Róbert Károly krt-on az Árpád híd felé a Kacsóh Pongrác felüljáróig álló/araszoló 3 sávos dugóhoz tökéletesen elegendő az Árpád hídon Buda felé vezető oldalon a belső sávban veszteglő elromlott autó. Megtörtént eset. :)

okleveles naiv 2010.02.14. 14:05:52

miva?
"vagy a kör egy olyan pontja, ahol kisebb lehetett a pálya áteresztőképessége."
"mondta Tim Rees, a TRL, egy angliai közlekedési kutatócégtől."

na, tőlük sem rendelnék semmilyen kutatást, ha pontos a fordítás.

lunatik 2010.02.14. 14:29:18

@okleveles naiv: ez angolul:

"I suspect that the trigger would either be a particular driver who was more nervous than the rest, or a particular location on the circle where the capacity was slightly lower," he says.

www.newscientist.com/article/dn13402-shockwave-traffic-jam-recreated-for-first-time.html

kb arra gondolt szerintem hogy a korpalya valamelyik resze kicsit vekonyabb lehetett vagy a talaj vagy mas zavaro korulmeny volt es ez kesztetett arra egyeseket hogy elterjenek az egyenletes tempotol.

daneeka 2010.02.14. 14:45:55

Ez persze szép és jó, de egyrészt nem újdonság, másrészt a városi dugókra nem igaz.

espadazo - Játékbolt: · http://aruhaz.nettfilm.hu 2010.02.14. 15:08:21

A mesterséges dugók szükségesek. Számoljon csak mindenki utána, amikor egy átlag 1-2 km-es szakaszon, több száz vagy ezer! jármű járatja a motort, fékezget, gyorsít, próbálkozik, menekülőutat keres, majd visszajut ugyanoda! Ez egy szakma.
Ha ésszerűen lenne megoldva a közlekedés, az üzemanyag fogyasztás komolyan csökkenne.
Minap háborogtam, hogy másfél órája pirosat kapok mindenhol, ha gyorsan megyek, ha lassan. Aztán megfigyeltem, hogy csomó helyen egyszerre állunk minden irányból. Nem jöttem rá az értelmére.

viteez 2010.02.14. 15:13:01

@Kőmíves Kelemen: úgy olvasta, h ha majd áttérünk az autómatizált dugókra :)

Krisi 2010.02.14. 17:25:51

@Mityu: vagy az is jó, amikor reggel a Déli pu és a Moszkva tér között a Vérmezőnél egy sávban karambol/felújítás van, és rögtön a BAH csomópontig áll a sor. nem halad, áll.

városban meg azért van duó, mert sok az autó és rengeteg lámpa nincs összehangolva. ez ilyen egyszerű :)

Higany 2010.02.14. 19:56:54

Nyár, szombat reggel, M7 a Balaton felé. Az egész sor lépésben, meg-megáll, km-eken át, itt-ott kisebb koccanás is egy-egy nagyobb belassulásnál, egymás seggében lihegésnél.
Valamii ótvar Zuk ment konstans 60-nal a külsőben és valószínűleg fogalma sem volt róla, hogy ezreket tart fel.

qwerti (törölt) 2010.02.15. 08:32:19

Rég óta mondom már, hogy autópályán csak robotpilóta vezethetne, nem lenne baleset, ekkora dugó... de ehhez még fejlődni kell.
eXTReMe Tracker