Címkék

Címkefelhő

Beszóltak

Totalcar

Nincs megjeleníthető elem

Autófilek még





Die musik und der W123

2010.05.18. 22:24 | BARANY | 3 komment

Címkék: mercedes mercedesbenz w123

Egy zenemániás ember nem elégedhet meg azzal a megoldással amit a tizenötödik részben írtam le.



(iPod mono hangon, lábtérben elhelyezkedo hangszórók)
A lábteres hangszóróelhelyezés csak provizorikus megoldás volt.
Mivel az ajtókárpitot nem szeretném megbontani, csakis az eredeti hangszórók helye jöhet szóba.
Tartózkodtam ettől a megoldástol, mivel műszerfal hangszórói a szélvédőüvegre sugároznak, sok lesz a magas stb.
Egy pozsonyi péntek délutáni dugóban állva, unatkozva (és persze a szokásos audiofil mi lenne ha... kíváncsiságtól vezérelve) kikötöttem

a lábtér hangszórókat és bekötöttem a helyükre a műszerfalban lévőket.
Sokkal jobb a hang mint vártam.
Végre vannak magasak meg közepek, valami kis tér is felfedezhető a hangban...
Igen szándékosan hagytam ki a mélytartományt.
A műszerfalban lévő, még be nem azonosított hangszóró (kötve hiszem hogy a gyári lenne) nem produkál sem füllel, sem műszerrel

érzékelhető mélytartományt.
Viszont a Beckerre kötött, antennaként szolgáló drótdarabbal befogtam Pozsonyban a dugóban egy bécsi rádióadást, ahol igen kellemes hangú

műsorvezetőcsaj olvassa a híreket, németül.Utána pedig blues, de olyan hangminőségben hogy tátott szájjal lépkedek le a fékpedálról ahogy araszol a sor.

Nem hülyék a mérnökök a Mercedesnél, szerintem nem véletlenül így vannak elhelyezve a hangszórók a műszerfalban, nagyon jó a beszédérthetőség, simán jobb mint egy mai autó alapáras hifije, amik általában búgnak és "náthásan" beszél a műsorvezető.

Ez így nem mehet tovább.


Első lépésként sztereósítom az iPod bemenetet.
Nézegettem a hátsó konektort, probálgattam a DIN csatlakozó PIN-jeit, mígnem sikerült kiégetnem az iPod fülhallgatókimenetének bal felét.
Természetesen a brünni Apple üzletben csak annyit közöltem a elárusítónak, hogy:

Nem szól a bal fele.


2 hét múlva megjött a csere iPod, ingyen.
Most már óvatosabban folytattam a projektet.
Hosszú órákat böngésztem a neten, FM transzmitter, kazetta-adapter.Ezek nem Mercedeshez méltó megoldások.
Egy német cég 90 euroért elkészítené a bemenetet.
Nem, az nagyon sok pénz egy ilyen semmiségért.Elvégre már fogtam forrasztópákát, meg elég sok erősítőt láttam belülről.
Szétszedtem a Beckert egy villamosmérnök hallgató ismerősömnél, az iskolai laborban.
Találtunk bekötési pontot, tizennégyszer lemérettem vele, nem fogja-e a második iPodom hirtelen elnémulását, netán elhalálozását okozni.

Kifúrta a Becker hátulját, (én oda se mertem nézni ennél a műveletnél) sztereo árnyékolt jelkábellel
és egy szétkapcsolós 3,5 miliméteres jack alzattal eláttuk a bemenetet.
Tehát alaphelyzetben szól a rádió, ha rászúrok egy külső hangforrást, az szétkapcsolja a rádió jelútját és a konnektoron lévő hangforrásra lesz rákötve a Becker.
Lecsattogunk az autóhoz, bontom a középkonzolt, beszereljük a Beckert.
Mosogéptekerőgombot elfordítom.
SZTEREÓBAN SZÓL AZ iPod!!!!!!!!!
Egy bizonyos hangerőig, (ami még jóval a Becker 2x7 Wattja által képezett határmezsgyén belül van) ugyanis utána mono búgás,gerjedés minden elképzelhető hangban megjelenő elektronikai féjl. 
Itt átfutott a röpke gondolat a fejemen, nem lenne-e praktikusabb és fájdalommentesebb egy új, GYÁRILAG iPod bemenettel ellátott rádiót venni.
NEM!
Korhűség!

NEKEM NEM FOGNAK RÓZSASZÍN DELFINEK UGRÁLNI A RÁDIÓ KIJELZŐJÉN!!

Különbensi már megvettem a Beckert, nehogymá valami Fritzek rá tudják cinezni az iPodot, én meg nem.
Apropó iPod.
Lementem kávézni a belvárosba (ez még herefonnyasztó júliusban volt), direkt olyan kávézóba mentem, ahol közvetlen rálátásom volt az autóra.
Tetőablak, oldalablakok lehúzva.
Ipodot meg az autóban hagytam.
Nem, nem lopták el.
Hőgutát kapott.
Egyszerűen a direkt napfény a tetőablakon keresztül, karcsú alaméniom teste belső szerveinek szénné égését okozta.
Az Apple-üzletben már csak ennyit mondtam.
Nem megy.
Megint kaptam egy másik iPodot.Tehát ez már a harmadik.

Mintha az autó valami természetes védekező reakciónként kilökné magából a modern technikát.
A harmadik felvonást hatalmas elővigyázatossággal kezdtem, és költségekkel.
Nem, nem küldtem el Németországba, hogy 90 euroért nyamvadt jack aljzattal térjen vissza a Becker.
15 euróért, megvettem PDF-ben a Becker bekötési rajzát.
Kinyomtattam és az általam legszikrabuzibbnak tartott ismerősömnél a Beckert az utolsó csavarig szétszedtük, átvizsgáltuk a bekötési rajz szerint, ellenállások, kondenzátorok, tekercsek (és ezek különféle permutációi és kombinációi) beforrasztásával telefüstöltük a szobát cinszaggal (ami valójában gyantaszag), de a Becker csak egykedvűen búgott a kritikus hangerő fölött.
Már-már csikósi méretű, eredménytelen szívásnak kezdtem elkönyvelni az egészet, amikor az esti elalvást elősegítő nagyszerű Radegast után megvilágosodtam.


NEM KELL A RÁDIÓ JELÚTJÁT MEGSZAKÍTANI!

Elég ha az új bemenet ugyanoda van kötve ahova a rádió, mivel a KURIER gombbal le tudom némítani a rádió hangját, ha állomásmentes részre hangolom, vagy rövidhullámra állítom.Se kondi, se ellenállás, semmi bonyolítás.

Másnap délután közöltem az elképzelésemet a cinezőmesterrel.

(aki persze szívből gyűlöli az audiofileket, aranykábelokat és néha az én elborult ötleteimet ( fagyasszuk le a CD-ket, jobb hangjuk lesz!) is nehezen tolerálja, de a végéredményt mindig meghallgatja, kielemzi, és közli hogy csaltam).
Csak ennyit mondott, miután felvázoltam neki tegnapi megvilágosodásomat:

- Az úgy nem fog menni.

Persze addig piszkáltam, míg meg nem csinálta a kért konstellációban a kábelozást.
Az eredmény: a Becker koppanásra tolt hangerőnél sem búg, a rádió beszerelése után pedig mesterem idegeinek megnyugtatása céljából elmentünk egy Radegastra a kocsmába.

Az audiofil időnként nagyon telhetetlen,kíváncsi és maximalista ember.
A bemenet sztereósítása után, a következő gyenge láncszem megszüntetése lett a cél.
Új hangszórók a műszerfalba.
A magyar W123 klub fórumján érdeklődtem, és bejelentkeztem Hifishez egy hangszóró és elektromos Hirschmann-antenna beszerelés-sessionre.

Lekotyogtam Budapestre,és Hifis garázsirodaműhelyében megkezdődtek a munkálatok.
Első lépés:
A meglévő hangszórók (vagyis inkább utánzatok) eltávolítása.


A szélvédőüveg közelsége ezt nagyban nehezítette, meg az is hogy az előző tulajdonos akkor szerelte be a műszerfalba a hangszórókat, amikor a műszerfal az autón kívül tartózkodott, természetesen hangszórócsavarok kajakra behúzva.
(Mintha nem lenne elég hogy repedt a műszerfalam, még be is lakkozta valamelyik "jóizlésű" tulajdonos).
Sikerült az operáció, az új hangszórók alá Dynamatból bélelés is került, nagyon meg vagyok elégedve a végeredménnyel.


Az antennabeszerelés problémamentes volt, csupán 5 előző antennabeszerelés drótjait és maradványait kellett eltávolítani.
Kigördültem a garázsirodaműhelyből, (megbontottam a véletlenül összejött Mercedes-szimmetriát)

valamilyen adót behangoltam, ahol épp egy Dave Brubeck koncertfelvétel ment, és a budapesti csúcsforgalom, dugó ellenére audionirvána-jellegű elmeállapotban kotyogtam budai szálláshelyemre.
Másnap mentem Tatabányára áruért, és ahogy kiértem Pestről a rádióadást fordulatszámfüggő zavarás váltotta fel.

Ez az autó elszántan küzd az ellen, hogy zenét hallgassak benne.

Mivel a Becker egy piros 12 voltot adó kábelra van rákötve, ami meg nem tudom hova és sajnos Hifisnél a szűkös időkeret miatt nem volt idő teljes autóelektronikai analízisrem ezért egy komáromi ismerősőmnél szétbontottuk a középkonzolt, és megállapítottam hogy a vészvillogórol van húzva a rádióhoz a kraft.Mert hogy az mindig áram alatt van.
Még aznap átkötöttem a megfelelően túldimenzionált tápkábellal az akkusarura a rádió táplálását.
A 2x7 watt és a kisebb afrikai ország áramellátását kiszolgáló keresztmetszetű tábkábel kombinációja nevetségesnek tűnhet, de ne higgyünk a "jóodaaegggyésfelesis" agitálóknak!


A Becker sokkal jobban szól az átkábelozás után.
Több energia lett a hangjában, (igen a 2x7 Wattban!).
Persze a fordulatszám függő zavarás nem szűnt meg.

Itt kezdtek károgni az ismerőseim, hogy kellett neked ilyen öreg szar rádiót venned meg hasonlók.

Már csak egy dolog maradt hátra, ami az akku után van, és ezt okozhatja.
Feszültségstabilizátor.
Az volt, kicseréltem, elmúlt a zavarás.
Azóta nagy megelégedéssel hallgatom a zenét autózás közben.
Egyébként legőszintébb bókot az audiorendszer egy csajtól kapta:

Azta, ez szebben szól mint a pasim Octaviájában ...

De az audiofilek, mint már említettem, időnként telhetetlenek és maximalisták,így ott motoszkál az mindennapos agyi folyamataik háttérében, mit lehetne még javítani...

Mondjuk...

...a  kesztyűtartó alatti üres térbe (anyósülés lábtere fölött) egy leírhatatlan sokszög alakú rejtett aktív (saját erősítővel) rendelkező mélysugárzó, finoman a müszerfalhangszórók mélytartományának kiegészítésére. (nem a buffogós mélyhang a cél)

vagy...

...zajcsillapítás és zajeliminálás.Nem mintha nem tetszene a 240D kotyogása, de autópályán (110-120 km/h) azért jó lenne, ha halkabb lenne. (motortartó gumibakok cseréje, gépháztető hangszigetelése (eredeti hőálló szivaccsal) padló zajlapozás (szerintem lakatolás lesz belőle, érzem....)

... az iPod audiokábeljén van USB töltési lehetőség is.
Elhelyezek egy 12V-USB adapert a középkonzol alatt, (az eredeti szivargyújtó aljzatot így szabadon hagyom más fogyasztókra)
innen egy USB hosszabbító kábelt húzok a könyöktámasz alatti tálcába.
iPod, telefon, navigáció töltés céljábol.

Hűséges olvasóimtól elnézést kérek a konzervízű posztért, a sorozat folytatódni fog (hát még hogy!), csak most épp fennforgás van.
 




A bejegyzés trackback címe:

http://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr11722847

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

Mr. Cool · http://mbybk.blog.hu/ 2010.05.20. 13:51:23

Nem értem ezt az igényeskedést, amikor az autó más térén még kihívásokkal küzd...

Kifordított kacagány 2010.05.24. 11:35:22

biztos az a cél, hogy stílusosan küzdjön:)

Ádán 2012.01.22. 08:39:05

Milyen kábelt ajánlasz a hangszóróhoz? 2.5?

A főszereplőről, a rádióról nincs is kép. Ilyen?
retronom.hu/files/imagecache/300x400/Radios20/MERCEDESBENZE-Klasse-W123--medium-1969_1.jpg

Én most a frissen beszerelt Becker 753-mal küzdök. Az a baj, hogy álló motornál is van egy zúgó, fütyülő alapzaj. Egy barátom W124-esében volt, ott is ezt csinálta. A rádióval lehet valami baj.
eXTReMe Tracker