Ez a számláló a poszt nézettségét mutatja. Mindenképp olvasd el ezt a posztot a részletekért.

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még





Katonák voltunk...

2010.06.18. 10:00 | Sanyi. | 73 komment

Címkék: emlék hadsereg ural baromállat

Soha nem gondoltam volna, hogy 30 éves koromra eljutok oda – mint a fater – hogy egyfajta kellemes romantikával gondolok majd a katona éveimre. 2001-ben soroztak be. Akkoriban már nem volt akkora divat a katonásdi. Sőt!

Kimondottan vegyes érzelmek émelyítették a gyomrom. Persze, imádtam én is kiskoromban katonásat játszani, ugráltunk a bokorban, kúsztunk-másztunk a műanyag Kalasnyikovval, de azt, hogy mindezt élesben, az kurvára más. Nem is a beszariságból jött az ellenkezés, hanem a várható viszonyoktól. Eléggé maga alatt volt akkoriban a tépázott néphadsereg, igazi első osztályú szopóágnak ígérkezett az egész sztori.
Aztán a 9 hónapból végül hármat sikerült a tapolcai kiképzőközpontban tölteni, ahol szakszerűen megtanítottak arra, hogy hogyan kell profin megdögleni. Aztán jött az alakultnál töltött hat hónap. Ez már merőben más tészta. Vegyes érzelmekkel, zseniálisan idióta és félelmetesen életszagú tapasztalatokkal.

Aki nem vágja még, akkor most egy kis gondolatpornó jön, apró emlék-koktélcseresznye darabokkal. Lesznek benne járművek, de akit ez nem érdekel, az lépjen a TC-re, akit meg igen, az vegyen maga mellé egy üveg jó kis házipálinkát...

2001-et írtunk. Véget ért a technikum, már nyakig a melós éveket tapostam. Hol jobbra, hol balra, de a Barbakán évszázados falai mindig hazavezettek – még ha néha négykézláb osontunk is mint a macska. Aztán egyik nap anyám azzal fogadott, hogy megkaptam a behívom. Pff. Fasza...
Rövid história a hadkiegen némi allergiával, de a hírekkel ellentétben konkrétan szartak rá. „D” kategória, kell az ember. D... a dé az azt jelenti, hogy gyakorlatilag mindenre alkalmatlan vagy, az egyetlen fegyver amihez hozzáférsz, az a konyhakés + instant basztatás. Mindenkitől. A „D” azért volt szép, mert ekkor már 2 megnyert Mountain Bike Nemzeti Bajnokság volt mögöttem. :D. XD baszod…
Na mindegy, menni kell, végül is ez az első és legfontosabb dolog egy férfi életében. Mondták. Mentem. Mázlim volt. A beosztásokat csináltam. KURVANAGY mázli volt.

Megvoltunk. Kaptam bemérő kiképzést, geodéta múltra visszatekintőleg. Irány Pécs. Tüzérség. Nabammeg, de legalább „otthon”.
Ismerkedés a D-20 ágyútarackkal.

Fülvédő nélkül lövetés ágyútalpon ülve, meg ilyen baromságok.

Egy frusztrált, velem kb. egyidős hadnagyocska, oldalán egy gecinagy Berettával. Most visszagondolva teljesen kész arc...
Aztán meguntam ezt a teenagerdreamcomingtrue-t, mindenhová elérő kezeimmel áthelyeztettem magam. Így kerültem a felderítő szakaszhoz. A felderítő szakaszban az volt a jó, hogy mindig gyakorlaton voltak. Ha már szívunk, tanuljunk is valamit, mehet a Vietnam feeling... ez most sem tudom jó ötlet volt-e.

Felszívtuk magunkat, összeállt egy elég elbaszott csapat, de elég hatékonyak voltunk együtt.

Sán (bal 2) – aki bárhol, bármikor képes elaludni. Vati (jobb 2) – a gonosz törpe, aki mint a sün ment és kiszagolt mindent. Búra (jobb) – a később a keresztségben „Ratfucker” nevet kapott Ural-4320 tip. általános célú, 6×6 hajtásképletű tehergépkocsi sofőrje...

...és Szecsődi (fent) – a „Little Dragon” sofőrje (Ő talált rám az Indaneten, és bombázott le némi eredeti fotográfiával. Köszi Pista!)

Szóval a BTR-80 helyett két Uralt kaptunk. Annyira nem ver oda, de szegény ember vízzel főz, úgyhogy felpiszkált benzinnyomással tettünk a csapat maradék részét képző három szerződéses tiszthelyettesünket.

Hát...:) Lehet elkalandozni...

(El se indítsd számítógép hangszórón! Minimum egy jó füles vagy Hi-Fi!)

Így vágtunk neki a 2001-es USA-Magyar közös hadgyakorlatnak. Meg persze egy komplett Tesla szobai hangcuccal a platón. Népszerűek voltunk a bevagonírozásnál. 24 óra vonatozás, majd éjjel érkezés és kivagonírozás Várpalotán. Aztán felállt a menet. Nyár vége volt, ponyvát félig hátrahajt, zene be, és mentünk. Nem úgy kell ezt elképzelni, mint egy sima teherautó konvojt. 50 kocsi, egyenként 10850 ccm, benzines V motorok. Éjjel, az első kocsin meg üvölt a zene. Kötelező élmény. Sán persze aludt...

Úgy szeptember 7-8 körül érkezhettünk meg, az utolsó egységek között. A pirkadatban amikor behajtottunk a „pláza parkolóba” nem semmi látvány fogadott minket.

Darth Vader birodalmi hadosztályait, úgy rúghattuk volna seggbe akkor összel mint a nagypofájú ötödikeseket. Mondom a menüt.

Az amerikaiak már akkor a halálcsillag elpusztítására készültek, töménytelen mennyiségű hadianyag volt felhalmozva. Ahogy kibukkantunk az erdőből, félelmetes mennyiségű teherkocsit láttunk.

M-35

Érdekes szösszenet, hogy a teherautókat kivétel nélkül csajok vezették. A kis 20 tonnás vasaktól, az orbitális méretű trélerekig mindet. Kutatások szerint a nők sokkal nyugodtabb sofőrök, és az amik ezt komolyan veszik. Szóval láttunk 1.50-es csokibabát 100 tonnás szerelvénnyel és zseni volt a kiscsaj.

Legtöbbje a jó öreg M35-ös volt, de egy csomó ismeretlen sokkerekes tréler is állt a "depóban". Sejteni lehetett, hogy ezek nem sportkocsikat cipeltek. Aztán a pitvarban tekergés után beértünk oda ahol kicsit baljósabb lett a kép.

Az M2-es Bradley páncélosok közé értünk.

Ezekből a finom kis 28 tonnás cicuskákból egy 27 mm-es gépágyú figyelt kifelé, és rakétáktól vállasodtak. Itt már eléggé tépték a lelkek gitárajit, ütötték a dobot, és akkor elsötétült minden. Nem tudom nagyon leírni azt az érzést, amikor kora hajnalban az ember lépésben beér egy M109-es Paladinokból álló sorfal közé.

M109 Paladin - Ennyi...

Ezek a mai napig a világ legfejlettebb önjáró lövegei közé tartoznak, 155 mm-es lövegük 30 km-re hord – és később láttuk, hogy pontosak. Nem kicsit. Nagyon pontosak, félelmetes romboló erő mellett. Hát velük fogunk játszani... háborúsdit... érzed.

Jó, mondjuk mi is hoztuk amink volt. Nem olyan sokat, de azért így együtt látni a ruszki technikával... ha ezek nem egymással vannak elfoglalva, már rég a Klingonok jelentenék a problémát.

2Sz1 Gvozgyika önjáró löveg

Szóval ott sorakoztak szépen a T-72M1-es harckocsijaink, egy nagy adag 2Sz1-es Gvozgyika, egy ütegnyi BM-21 Grad sorozatvető – ami Sztálin orgona néven került be a köztudatba még a második világháborúban, de lényeges változtatás nélkül még ma is elég félelmetes fegyver, ami oroszos finomsággal oldja meg a területlefogás kényes feladatát.

El lehet képzelni mit művel a „zónával” egy egész ütegnyi BM. Látványra annyi, hogy egy hegyoldal felemelkedik, aztán visszahull. Jártunk kint a zónában egy ilyen csapásmérés után, hááát... a nagyim nem kapál olyan porhanyósra...

Aztán belefutottunk egy valag BTR-be, és egy szakajtónyi BMP-1-esbe – amit állítólag egy hölgy tervezett, ja ez is legalább annyira lett feminin mint egy Impreza STI...

BMP-1-es lövészpáncélos

Így érkeztünk hát meg, volt egy kis egészséges izgalom, meg egy nagy adag kíváncsiság bennünk, de ezt egyelőre napoltuk a „kempingezés” okán, fel kellett építeni a „harcálláspontunkat”.
A gyakorlat napjai viszonylag egyhangúlag teltek. Reggel összelapátoltuk magunkat, majd végrehajtottuk a kijelölt feladatot. Második napra már megvoltak a bejáratott fedezékeink. A feladat az volt, hogy a képzelt ellenség és a saját tüzérség között elhelyezkedve pontos koordinátákat szolgáltassunk az ellen pozíciójáról, majd rövid rádióforgalmazás, és vártuk hogy jöjjön az áldás. Igazi filmbeli meló volt, találtunk két frankó sziklahasadékot, álcáztuk magunkat, és naphosszat bent döglöttünk az álcaháló alatt. A gyakorlat végére volt tervezve egy korrekt kis háborús imitáció ami ígéretesnek hangzott, mi addig is ökörködéssel ütöttük el az időt.
Kedvenc szórakozásunk volt például az ún. fakultatív gépjárműves technikai edzés. Ez a valóságban a manapság rendkívül népszerű autós szakág hazai úttörőmunkálatait jelentette.

Drifteltünk. Urallal.

Igazából nem sok minden maradt meg. Hideg víz, az volt, meg baszott nagy por is. Ja, apropó por! Megvan egy gépkocsis menetgyakorlat is, ahol kb 100 km-t tettünk meg terepen. Legyen annyi elég, hogy nem elől mentünk. Ha az ember nem állt a felhajtott ponyva szélén a plató közepén, annak vége volt. Sán Feri jó szokása szerint alvással ütötte el az időt. Végigterült egy fegyverládán, és békésen pihent, amíg át nem változott egy pompei múmiává. Legalább 2 centi por fedte, és békésen aludt. Természetesen rajzoltunk rá.

Aztán jött amire senki sem számított. 2001. szeptember 11-én ment a nyüzsi reggelinél, hogy „valami történt”. Biztos hogy valami történt, mert eddig nem ücsörögtek a tábor minden posztján tagbaszakadt állig felfegyverzett amerikai katonák. Mi még semmit nem tudtunk, néztük a kétméteres hegyomlásnyi afro-amerikai kollégát, aki ült egy tűzrakó hely mellett. Rátekerve annyi lőszer, mint egy harckocsi lánca, kezében M16, hátán valami nagyobbacska kéziágyú. Ült ott üveges szemekkel, mint egy elérzékenyült birodalmi lépegető. Mi meg csak tekergettük a nyakunkat a felettünk percenként elhúzó AH-64 Apache-ok után.

AH-64 Apache harci helikopter

Aztán a kantin előtt ácsorogva megjöttek a hírek. Esküszöm, nagyon fura érzés volt. Őszintén megmondom, különösebben nem döbbentünk meg, - sokkal inkább azon tűnődtünk hogy mi lesz most, leginkább velünk – viszont szürreális élmény volt látni, hogyan élik meg az amerikaiak ezt az egészet. A férfiak fura ködös tekintetű transzba estek, a nők közül nem egy sírt. Az amúgy mindig szívélyes „kollégák” eltűntek, bezárkózott az USA kontingens.

Háborúba nem vonultunk ugyan, de az őrséget megerősítették. A posztok adottak voltak a táborban, de az erdőben bóklászva többször akadtunk turbánosokra leső Bradleykre egy-egy ösvényen. Túl nagy sikerrel nem járhattak, de mindent megtettek a terület biztosításáért. No persze, a hű szövetséges sem maradhatott rezignált. Jött a parancs, hogy nálunk is erőfeszítéseket kell tenni őrszolgálat frontján.
Na püff neki. Ofkorsz tiszthelyetteseink önként jelentkeztek az első napra – helyettünk. Nagyjából a bejelentés és a pár „ez ám a bajtársiasság” után 10 perccel kezdett el szakadni az eső. Annyi szabadságot kaptunk, hogy mi csinálhattuk a beosztást. Mindenki megkapta a szolgálati sátorlapját (eső ellen, muhaha) – és, ez a kemény, egy „harci” szívlapátot. Nem vicc, a kezünkbe nyomtak egy, azaz 1 darab lapátot, amit váltásban használhattunk. Néztem rá mint a bagoly... aztán naivan megkérdeztem, hogy akkor ezt most itt hogy, mire mondták hogy üssünk... vagy csapjunk zajt.

Erre mondjuk nem hat az EMI.

Aztán végül lezajlott a gyakorlat. Eredményesen, vezetőink legnagyobb megelégedettségére. Elég hiteles imitáció volt, és minden felvonult, ami lőni tudott. A legsokkolóbb élmény az az amerikaiak zárótüze volt – amit  legalább két sorozatvető üteg együttes tüze követett. Ezek után megindult a gyalogság amit a helikopterek segítettek. Az Apache-ok a fák lombkoronájába süllyedve várták a go!-t...

...a magyar Mi-24-esek pedig a mi fedezékünknél alacsonyabbról, közvetlenül a fejünktől 10m-re eresztették el a nem irányított rakétáikat.

...és ez még csak játék volt, de így is letaglózott...

Szép volt, jó volt. Azt gondolom,  hogy alapvetően nem volt teljesen halva született ötlet ez a sorkatonaság. Ha más keretek között, de amit ott átadhadnának a férfiaknak, akkor az a szó szerint vett túlélés képessége... és soha ne jöjjön el az az idő, hogy használni kelljen... mert ez csak a filmeken szól hősiességről...




A bejegyzés trackback címe:

http://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr502083721

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben.

BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2010.06.18. 11:22:40

Én befogtam 99-ben a Szolnoki árvizet,pakoltuk egy hétig homokzsákokat.
Éjszaka meg járőröztünk a töltésen.
Az is "jó kaland" volt.

TWK 2010.06.18. 11:37:04

Hali,

Én az ún. "elvtársas korszak" vége felé nyomtam mint térképész katona, 1987 és 89 között a Szilágyi Erzsébet Fasorban, a Moszkva plosaty (fiatalabbaknak Tér) mögött. És hogy-hogy nem Budán laktam, A Trabi a ház előtt állt, és öt perc alatt otthon voltam, Vápos cseszetés nélkül, civilben. Aztán hogy megérte, vagy "kellezafiataloknakmertféfiaklesznek" klisével ezt el tudtam fogadni. Egy lósz@rt! Amit ott megtanulhattunk, sunnyogás, egymás kárára kavarás (mert ha kikavarod magad kimenőre, az tutifix más kárára megy, Tanultam még szándékos géprongálást (nem akartam nyomdagépen dolgozni, mert nyomdász voltam, és megtaláltam a módját, hogy levegyenek onnan.) Aztán szándékos károkozást is tanultunk, ha nem akartunk mosogatni, ugyanis a törött edényt már nem kell mosogatni. Hát összetört jópár. Aztán megtanultuk, vagyis végignéztük hogy bejött alánk kopasznak a egy barna 120 kilós gyerek, akit egy hét múlva az aranyfelvásárlással foglalkozó klán szószerint kivásárolt, mi meg álltunk tovább a bráner csöpögő végén. Meg egy halom betegágy semmire sem jó párttag tisztnek, meg polgárinak a köcsögölését kellett még megtanulni kivédeni, stb. Szóval egy börtön volt 19 hónapig (mert ugye térképészeknél 1,5 hónap + tartalék volt még nochdazu.)
Csak annyival volt jobb a váci börtönnél, hogy nem kurmantott háturul be a 150 kilós kifejlett domináns kancickó naponta a zuhany alatt. Köszönöm az elvtársaknak a rohadt 2 évet! MG

csiky944 2010.06.18. 11:37:44

engem már nem vittek,pedig én mentem volna

csiky944 2010.06.18. 11:38:47

@csiky944: mondjuk amcsik most is vannak, pl Pápán, külön suli van a városban a kölkeiknek

TWK 2010.06.18. 11:50:28

@csiky944: Egy frászt mentél volna! Vagyis sírva vágytál volna haza,
mikor a kiképzésen a gumicsizmát felcserélő, a tisztességes mezőgaz
daságban semmirekellő büdösgyökér hatodszorra rugja fe az olajos
mocskos vizes lavrot, ami hatodszor ömlik a ruhádra miközben nyégykézlá
b genyóztatva mostnak fel veled egy lépcsőházat, amit előtte felmostak már feleslegesen előtte x-szer. Ez kellett volna neked? Egy frászt, Te leg
feljebb jót terepjáróztál volna, meg zöld MZ-vel mentél volna
csajozni, meg egyebek, de azok csak az ostoba katonás filmekben
vannak. Az igazi beteg pondrók genyózását olyan fiatalon még nem
lehetett feldolgozni, hanem majdem olyan beteg pondró lettél volna
mint ott sokan. Na ezt lehetett ott tanulni, semmi egyebet. MG
tartalékos térképész őrmester, akkor még alhonvéd.

TWK 2010.06.18. 11:56:28

@TWK: @csiky944:
Ja és hol voltak akkor még Amik? Szovjet filmeket vetítettek, ami sokaknak örök emlék. Például az "atomvillanás balról" epizód, ahol a katonáknak el kellett magukat ásni gyalogsági rohamásóval 1 sec alatt, ha meglátták asz atom villanást. A ciki ebben az volt, hogy komolyan kellett végignézni, és a készítők is valaha komolyan gondolhatták. És a gumicsummerek is ezt próbálták eljátszatni ezt másnap a télen lefagyott mezőn velünk.
Még bohózatnak is szánalmas volt, legalábbis belülről megélve ezt a primcsi szituációt. Katasztrófa volt, meg az is hogy ez a baromság mennyibe került mindenkinek.

csiky944 2010.06.18. 11:57:59

@TWK: senki nem halt bele, még később is gondolkoztam rajta, hogy elmegyek hivatásosnak
a magyar katonaság semmi, egyik tanárom kárpátaljai magyar,épp az afgán konfliktus idején volt sorkatona,mesélt pár dolgot, bár ő megúszta,nem vitték el,de a kiképzésük oda szólt

csiky944 2010.06.18. 12:00:24

@TWK: na jó, ha jól tudom te még a 80-as években voltál katona,az még más világ volt

Rocko- 2010.06.18. 14:09:53

@csiky944: én meg játszottam rá, és megúsztam. :)

TWK 2010.06.18. 14:18:09

@csiky944:
Na jaa, minden relatív. A komcsi korszak minden tekintetben más világ volt.
"még relatívabb" ha a szegény erdélyi Magyarok mesélnek a románok bozgorozással kísért szivatásairól, és a gyengébbekről akik nem bírták, és katonai elmegyógyintézetben verték halálra őket, pórázra kikötve. A ruszkiknál meg a lekisebb vétségért is azonnal főbelőhette a parancsnoka a katonát. Még itt, nálunk is, az itteni laktanyájukban. És ezek még 1989-ben is így voltak, a közelünkben, a közelmúltban.....

Mondjuk én is egy-egy bulin az életem végéig tudom nyomni az idétlen katonasztorikat, erre jó volt a dolog, de amikor a fent leírtakra gondolok...

MG

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.06.18. 14:53:03

@csiky944:

Hát, barátom. Engem majdnem becuppantottak. Csak azért fohászkodtam, hogy ne utolsó vonulásba, mert azt nem tudtam volna elviselni. Mármint azt, hogy utolsóként szopni a faszt egy értelmetlen hadseregben. Nem vittek, addigra pont eltörölték, nem hívtak sorozásra se, csak a lapot kellett leadni. Sokaktól hallottam, akik dalolva mentek, hogy bármit, csak ezt ne. Alkoholista, mindenből kiábrándult tisztek közé, a durván lelakott laktanyákba, nem hiányzik az senkinek. Csak remélni tudom, hogy nem vezetik be újra.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.06.18. 14:53:56

@csiky944: Pápán is csak akkor van szerencséd, ha civilként dolgozol nekik. A magyar katonákat azok szarba se veszik.

makmarci 2010.06.18. 14:58:01

@csiky944:

Senki nem halt bele ? Hát, nálunk jó páran ! Nézzük csak :

-Még az elején egy fiatal hadnagy felakasztotta magát otthon.-de ezt ne számoljuk.

-Az egyik kopasz előre megmondta, ha őrségbe rakják, kinyírja magát ! Nem is merték. Leszerelés előtt egy héttel viszont olyan kevés befogható ember volt, hogy csak berakták. Az agyveleje a vérével keveredve vegyesen terítette be az őrbódét.

-Az egyik péntek du-án (asszem) a harckocsival álltak be a "garázsba", de mivel siettek, nem voltak már 3-an az irányításhoz, csak a sofőr, meg egy tiszt. Véletlen átment rajta...

-Volt egy táborfalvai hadgyakorlat, amiről sikeresen ellógtam. Egy hét szopás, és nem izgalom várt a szerencsésekre... Ez a sztori még a híradóban is benne volt, 2004 nyarán, csak épp nem teljesen úgy, ahogyan az megtörtént ! Volt nálunk egy igazi köcsög , balfasz tsz-es őrmester. Szóval gyakorlatoztak, éleslövészet. Az aknavetőbe szokás szerint beszorult a gránát. Persze már rég le kellett volna selejtezni, mert olyan öreg volt... Tehát jobb híján, elkezdték csákánnyéllel ütögetni a lőszert. Akkor ment oda két kopaszhoz ez a barom, kivette a kezükből a csákányt, és elzavarta az egyiket. Persze felrobbant az aknavető. Akit elküldött, az a hátába kapott egy csomó szilánkot, és meg is halt. Az a kettő, amelyik az aknavetőnél állt, -hát nem sok maradt belőlük... ( akkor úgy mesélték, hogy eleinte azt hitték, hogy egy katona volt csak ott, de mikor szedték össze a darabokat, több végtag volt a kelleténél, ezért sorakozót rendeltek el, hogy létszámellenőrzést csináljanak ) A negyedik áldozat, a lőtérfigyelő toronyban álló parancsnok volt, aki a nyaki ütőerébe kapott egy szilánkot. A mi századosunk hozta le a toronyból. Hívtak persze mentőt, de a polgáriakat nem engedték oda hozzá, csak később, miután már az uazban megpróbálták ellátni... Elvérzett.

Hivatalos verzió szerint rátöltés volt, nem fegyverhiba. Nem hát. Kár, hogy volt benne rátöltésgátló.

-Egyszer pedig sátorbontásra vittek ki embereket tőlünk. Ez Baján a Sugovica partján volt. Jól bekajáltak, majd lementek úszni... Nem részletezem, egy alattunk szolgáló katonatársunk belefulladt. Én voltam az nap éjjel a belszolgálat. Tuti éjszakánk volt... Aztán én voltam az egyik díszsortüzes széplegégy a temetésén...

Akkoriban (1993-94) is még igen sok álldozata volt a sorkatonaságnak évente, hát még régebben, csak nem reklámozták.

Na ennyit arról, hogy nem halt bele senki ! De, jó páran belehaltak !!!!! És még hányan belerokkantak, fizikailag, és lelkileg is !

A sorkatonaság alatt amit tanulni lehetett :

1- Lopás !

2- Csalás !

3- Hazudozás !

4- És a legfontosabb, hogy jegyezd meg egy életre, kerülj el mindenki nagy ívben, akin egyenruha van, és nem úttörő !

apamacko 2010.06.18. 15:12:41

Haláleset nálunk (Szentkirályszabadja '94-95) szerencsére nem volt, de két szemben álló traktor indításánál az egyikben nem kuplungolt a sofőr és köztük állt egy srác.
Szerencsére lábtöréssel megúszta.
Azóta is csak kuplunggal indítok és kézifékkel parkolok nem sebességben.
(lehet mondani a berohadó kézifékkötelet nem érdekel!)

szalai 2010.06.18. 15:51:42

Jó írás volt. Gratulálok az elkövetőnek.
Én már nem voltam katona. 2005.Voltam orovosi vizsgálaton, ahol alkalmas volam.
.Nem próbáltam meg elkerülni, pedig édesapám a sorozóbizottság tagja volt.
Szolnokra kellett volna mennem. Milyen volt a katona élet Szolnokon?

dr.oid · http://projectkronos.blog.hu 2010.06.18. 15:55:00

Profi szintre fejlesztettem a katonaorvos, katonapszichológus megvezetését és ezzel megúsztam a jugoszláv háború miatti bevetést -nagyanyám kertjében hallani lehetett az ágyúdörgést és rendszeresen alacsony magasságon őrjáratoztak a MI-24 esek- végül mégis behívtak Kanizsára.
Kretén szavakkal itt találkoztam először életemben. Gldd, lérak, légvez stb. Kopaszkoromban szívtam eleget. Ezért békés, rendes öreg lettem. Fura érzés volt a Nyúldeszantban 12 hónapot 'agytrösztként' lehúzni. PU12-esnek és légvédelmi felderítőnek képeztek ki. És mindenféle tisztek akartak maguk mellé írnoknak elhurcolni. Végül is jól jártam, egy korrekt, normális százados mellé kerültem segítőként, írnokként. A kiképzésben a lőtér jó volt, a hírhedt-híres AK kézben tartva egy bádogszar, egyetlen előnye, hogy primitív, működik és durván fejtik ki hatásukat az acélmagvas 7.62-es skulók. BTR-60 kegyetlenül jó terepen, amikor éppen véletlenül szinkronban működik a két hathengeres ZIL motor és nem szarik be a kuplung, a sofőr kisgyerek gyakorlatilag 7 keréken jött-ment vele a lőtérre mert a 8. kerék defektes volt amiből utasként semmit nem vettünk észre hála a 8 független kerékfelfüggesztésnek és a központi levegőkompresszornak. A gerincrecsegtető rugózású V8-as Gaz teherautó platóján ücsörögni gyalogsági-, harckocsiakna és TNT rakás tetején, érdekes élmény. Gyújtózsinórral robbantani mint Tenkes kapitánya. Reggel szénporos pofával ébredni az 5 fokos körletben. HáKáoSz idején halálra röhögni magamat amikor kiderül, hogy a ruszki technika több mint fele nem indul mert a tisztek kilopták a benzintankokból a 86-os(?) benzint. Látni hogyan tűnik el egész M-zárolt készlet bakancs, gázálarc, geiger-müller számláló stb.stb. Rongyos gyakorlóban járni kelni, szemfüles módon kevésbé rongyosat és tisztát szerezni. Hátul kibontott szekrényből kilopott sátorlapot és szolgálati gyakorlót visszalopó főtörzsök által elkerülni a HTK-t. Lefogyni a hitvány koszttól és kimenőruhában stoppolni 200km-t télen is. Látni, hogy mennyi fasszopó tiszt van és mennyi bunkó-primitív baka. Tisztelgés után röhögni a Fehérvárról érkezett Pizsamás Nyolcvancsillagos Bohócokon. Befenyíteni Genny századost a leszerelés napja előtt: -Majd civilbe elkapunk bazmeg geci! -szöveggel, aki erre beteget jelent másnap. Hallani, hogy a hülyegyerek őrszolgálatban fejbelövi a társát mert fogalma sincs az automata gépkarabély működéséről, baromarcú kitárazáskor átlövi a téglafalat. Attól kezdve az első töltény a tárban a 30-ból mindig vaktöltény. Lealázni a főhadnagyot és az öregeket repülőgép ismeretből akik azt hitték, hogy hülyére tudnak szívatni a vizsgán. Cselló, feketemosó, különbejáratú 'saját' hepA mentes budi. Még sorolhatnám napestig az átélteket...Leszerelésemkor a vadállat szerbek éppen a bosnyák faszikat irtották Srebrenicában. Cifra dolgok voltak ezek és örülök, hogy túl vagyok rajta mert az akkori MaHo még viccnek is szánalmas volt nem hadseregnek.

s.p. 2010.06.18. 16:13:11

A 4320-as Ural dízel. A 375 volt benzines. Mindenféle piszkálás nélkül is rakja a seggét murván. CSak a technikára kell rájönni, mert állandó 6 kerék hajrás van benne. Kivéve ha az első kardánt leszerelik.
Nem hiszem, hogy egy dizelnél könnyen sikerülne a benzin-nyomást növelni.
A sztori többi része még igaz is lehet.

[ Mr J.] 2010.06.18. 16:34:16

S.P.-nek tökéletesen igaza van!

a 4320-as ural szívódízel V8 !!!(10850cm3 ez legalább helyesen jelent meg)
a benzines ural 375 kódnevű(ami nem tévesszen meg senkit,h 375D vagy X jelű)
benzines kereken 7 literes V8!a terepes zil-ek pedig 6 literes benzinesek voltak.
benzin-nyomás? XD max a gázolajhol öntöttük,h ne dermedjen meg télen!

egy volt katonai sofőr

Alhazred 2010.06.18. 17:08:08

2002-ben akartak vinni, nekem meg addigra már elszállt a korábban meglevő lelkesedésem, maradt a polgári szolgálat - amit utána addig halasztgattam mindenféle indokkal, amíg az egész megszűnt.

pedig a fegyverbuzulás máig megvan, néha bánom, hogy kimaradtam a buliból.

bpi2 2010.06.18. 17:44:22

ha diesel uralról írsz, ne használd légyszi a benzinnyomás szót.
hisz' ide autób.zik járnak... :D

konrada 2010.06.18. 18:08:25

"2001. szeptember 11-én ment a nyüzsi reggelinél, hogy „valami történt”. Biztos hogy valami történt, mert eddig nem ücsörögtek a tábor minden posztján tagbaszakadt állig felfegyverzett amerikai katonák"

Azért ez már örömkatonaság volt. Mi még annak idején hajnal 6-kor reggeliztünk, nem délután 2 után!,-))

(Magyar idő szerint ugyanis 14,45-kor csapódott be az első gép, addig az USA elnöke sem izgatta magát a dolgon. Egyébként jó az írás!;)

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.06.18. 18:08:26

@szalai:

Neked ajánlom Furkó őrnagy sztorijait. Nagyszerű blog, néha autós vonatkozással. Ajánlom mindenkinek.

Milstory.blog.hu

Tsaby601S 2010.06.18. 18:09:17

1999-ben vonultam 25 évesen másoddiploma után. Szívatás? Nos, a MG által említett gyökerek természetesen mindehol megteremnek 18,5 éves "öregként" pofázva pl. nekem a 25 éves "kopasznak". Remek stratégiát alkalmaztam. Játszottam a szerepemet, a tudatlan kopaszt. Kérdeztem. Sokat, sokszor... A katonasi szabályzatról, konkrétam megnevezve a szabályzat pontjait amire konkrét magyarázatot vártam :o) Mondanom sem kell, hogy az említett gyökerek akik 8-10 felszólítómódban bemagolt tőmondatra korlátozták kommunikációjukat ("Előre kamerázzon!", "Csuplis banda vigyázz!!!", stb.) egy idő után úgy kerültek mint a tüzet nehogy beégjenek válaszadás helyedtt.
A belterjes szokások, magyartalan kifejezések persze ragadósak. Pár földimmel rendszeresen teszteltük egymást, pár hét alatt mérhetően hülyültünk, visszafejlődtünk kommunikáció szintjén...:o)

Sofőrszázadban kaptam kiképzést ZIL-131-esre. Beleszerettem. A kiképzés Szabadszálláson volt...húúú micsoda környék... Aztán a kiképzés után Nyíregyháza, javító zászlóaljban zászlóalj írnokként. Mit mondhatnék? Az már szó szerint aranyélet volt.
Zöld katonaruha helyett fekete szerelőruha és mindennap kimenő reggelig. Hétvégék szintén szabadok állandó jelleggel. 2 körletelhagyásim telt meg leszerelésig.
Végig remek csapatban lehettem, jó arcok voltak, sok ott köttetett barátság mind a mai napig él. A tiszti állomány is tele volt remek fickókkal. Minden elérhető technikát vezethettem, belebújhattam, elvégre "javítós" voltam.

Miniszteri látogatás is volt, no az még az "Angyalbőrben" sorozatban is megért volna egy részt. Többek között a semmiből meg kellett teremtenünk egy sohasem létezett századot ami csak papíron létezett a laktanyában a tiszti helyek fenntartása miatt. Nem vicc! És ezt a "Láthatatlan Légiót" le kellett papírozni, egy üres lezárt folyosót ki kellett nyitni, szekrényekre lakat, fektetési anyag kioszt, kamu Alegység, kamu bútor, kamu telefon, kamu faliújság, stb. Hetekig gyártottam olyan paírokat, naplókat, "kikterveket, amés egyéb iratokat amikér simén egyenként járt volna a hadbíróság. És ha kérdezik: Hol a század? A válasz: Jelentem terepgyakorlaton! És mindezt néhány pohos tiszt seggének védelmében.
Meg ilyenek :o) És megúsztuk... Ennyit a Magyar Honvédségről a rendszerváltozás utáni állapotokról.

Lehet vitatkozni jó volt-e, kellett-e? Nekem igen mindkét válasz. Épp olyan időszaka volt az életemnek amikor kellett az a 9 hónap kicsit kivonulni szürke hétköznapokból.

pickapu 2010.06.18. 18:17:07

'95 november... :)
Hadtápos voltam, első számú konvojcélpont. A mentőautónk egy zárt Uaz volt, ami télen sosem indult, AMD-t használtunk, babot ettünk babbal, talán a nagyobb tűzerő miatt, megtanultuk milyen az, amikor a hólétől tizenöt kilóssá nehezül a mikádó, meg hogy bizonyos távon belül az atomvillanást úgy sem lehet túlélni, tehát ne bújjunk el, inkább jól nézzük meg, valószínűleg nagyon szép. :D

diablos 2010.06.18. 18:18:41

Lehet szidni a MH-t , mert minden igaz volt a leírtakból.Jó is, rossz is!
Egy biztos, aki "ép" ésszel-testtel tudta le, az egy kicsit "megemberesedett"!
Sok mai nyálas, elkényeztetett PS-en háborúzó NET huszár meg először -jó esetben- a munkahelyén találkozik a szivatással, rossz esetben a hűvösön!

Arra volt "jó" a sorkatonásdi, hogy szelektált mint az evolúció.
Én 1.5 évet húztam le, dolgoztam irodán is ahol az EÜ alkalmatlanokat szereltük le!
Igy belelátva engem csak az zavart, hogy a sok "diliflepnivel" leszerelt szimuláns miatt, hogy a létszám meglegyen olyan valóban beteg emberek szívtak akik tényleg megszenvedték a sereget!!!Volt súlyos gerincdeformitással, tüdősorvadással, súlyos allergiával, asztmával küzdő surranótársam AKI szenvedve bár, de becsülettel végigcsinálta és emelt fővel távozott!!!Na, ezekből a dolgokból is tudott okulni az ember feje!
Már, ha fogékony az ilyesmire...

A csicskáztatásról meg csak annyit, hogy a mi körletünkben nem volt divat, mert talán az átlagnál "normálisabb" csapat jött össze.
Minden újoncnak megszabtuk mi a dolga, - term. még az öreg baka is takarított nálunk- és akkor nem lesz szívatás!Erre úgy elszemtelenedtek, hogy alig tudtuk jó útra téríteni némelyiket!!!
Szóval majdnem meginogtam a filozófiánk helyességét illetően!
Az amcsi filmekben látott kiképzéskori kemény bánásmód nem véletlen!
Annyiféle világnézetű, szocializációjú ember-állat jött itt össze, hogy természetes az ütközés!
Egyszerűen ezt el kell tudni fogadni.
A sereg nem lánykollégium, bár onnan is hallottam cifra dolgokat...

Phrascarica 2010.06.18. 18:33:22

@TWK: haha én is ott voltam pont akkor :)

purplehaze 2010.06.18. 19:10:56

"Egy frusztrált, velem kb. egyidős hadnagyocska, oldalán egy gecinagy Berettával." Pontosítás! Nálunk a Beretta nem volt rendszeresítve. Te Pa-63-at vagy Parabellum P9RC-t láthattál max.

marek098 2010.06.18. 19:19:13

Szerintem normális hozzáállással, körülményekkel, és felszereltséggel jót tenne mindenkinek aki fiatal, ha legalább élete pár hónapján aktívan megmozdul. Hangsúlyozom, hogy normális körülmények között, nem a nyomor csúcsán mint ahogy a 90es években volt. Szerintem.

Gomulka Béla 2010.06.18. 20:09:04

"
A sorkatonaság alatt amit tanulni lehetett :

1- Lopás !

2- Csalás !

3- Hazudozás !

4- És a legfontosabb, hogy jegyezd meg egy életre, kerülj el mindenki nagy ívben, akin egyenruha van, és nem úttörő ! "

Egyetértek. A sorkatonaság ideje (nekem egy év volt, a maradék felet megúsztam) arra való, hogy az emberbo"l engedelmeskedo" izét csináljanak. Illetve hogy megpróbálják. Az eszko"zo"kben nem válogatnak.
Kalasnyikovot kezelni és tankot vezentni egy pávián is megtanul egy óra alatt. A gyerek már katonakorú volna, és biztos hogy nem engedném haza (ku"lfo"ldro"l), ha akár csak halvány esélye is volna annak, hogy bevigyék. Jut eszembe, svájci, francia, brit és más ismero"seim ugyanezen a veleményen vannak. Aki a katonaságért lelkesedik, csak azt bizonyítja, hogy az agymosás néha sikeru"l.

TWK 2010.06.18. 20:14:59

@phrascarica:

"haha én is ott voltam pont akkor :) "

Na nebaa.... Ájjjkivagy?
Annyira sokan nem lehettek akkor, pont ott, a huszonpár fős szakaszból.
??!
Addmegmagad!

MG

TWK 2010.06.18. 20:19:08

@Gomulka Béla:

"Aki a katonaságért lelkesedik, csak azt bizonyítja, hogy az agymosás néha sikeru"l. "

Igen, egyrészt. Másrészt meg lila fingja nincs az egészről, mert nem kellett megélnie. Ő csak a misztikumnak, az urban legendeknek, meg az obsitosok részegen előadott meséinek a bűvöletében hisz valamit erről a dologról.
Sose fogja megtudni hogy sose jó ha megtudja:-))))

MG

Dani0504 2010.06.18. 20:26:46

Hát bátyám mikor sorköteles lett volna akkor törölték el az egészet!

Faterom még 1,5 évig volt sorkatona "75-'800 között, ha jól emlékszem és ha emlékeim nem csalnak légvédelmi tüzér volt. Ő is mesélt egy-két érdekes dolgot a katonaságról.
Unokatesóim is meséltek sok érdekes dolgot, ők később határőrnek tanultak.(Ma már az összes csak hülye rendőr:D)

Dani0504 2010.06.18. 20:27:45

@Dani0504: '75-'80 között, nem 800:)

littlerock 2010.06.18. 20:42:08

érdekes írás, kisebb hibákkal... 9 hónapot húztam le, no meg azóta már 8. éve vagyok a cégnél... a 9 hónapra úgy emlékszem, mint ha tegnap történt volna. 2000 novembere Tapolca, majd Pécs- Kiskunhalas-Pécs. A mai fiatalságnak (mondom ezt 31 évesen) jobban hiányzik, mint egy falat kenyér!!! Tény, jobb körülményekkel, de mindenkinek jót tenne, és értékesebb emberek lennének...

bambusz1 2010.06.18. 20:43:11

@dr.oid:
"BTR-60 kegyetlenül jó terepen"

Ja vazze!Pattog mint a labda.

@Tsaby601S:
"mindennap kimenő reggelig. Hétvégék szintén szabadok állandó jelleggel. 2 körletelhagyásim telt meg leszerelésig."

Én '94 febr.-'95 febr.-ig voltam sori.Mi voltunk az utolsó 1 évesek.
Nekem az első körletelhagyásim,első oldala sem telt meg.

bambusz1 2010.06.18. 20:51:37

@makmarci:
"-Az egyik kopasz előre megmondta, ha őrségbe rakják, kinyírja magát ! Nem is merték. Leszerelés előtt egy héttel viszont olyan kevés befogható ember volt, hogy csak berakták."

A leszerelés előtt egy héttel már SZOLGÁLATMENTES voltál.

csiky944 2010.06.18. 20:52:54

@makmarci: nos pápán is történt egy affér még 90 előtt,amolyan legenda,szóval lehet h kamu, tsz-es őrmester bement a hangárba körülnézni,látta h frissen begurult egy mig,gondolta megnézi a pilótafülkét
be is ült szépen és addig baszakodott a kapcsolókkal,amíg nem sikerült magát katapultálnia a hangáron belül
nem tudom, hogy tényleg megtörtént e,de hihető

pickapu 2010.06.18. 21:26:50

@bambusz1: '96-ban szereltem, még a minket váltó vonulás is egyéves volt.

Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2010.06.18. 21:34:24

@s.p.: Yes.Yes. BENZINES Ural volt. 375. Én b@ftam el.
"Mekkora málőr":)

69Ma 2010.06.18. 21:37:29

89 től 91 ig voltam katona. Müszakisként nemvolt nagyon rossz. Bár a sorozáson mindent elkövettem, hogy ne vigyenek be, szüleim hátszelének köszönhetően kötelező volt.Ha már így alakult próbáltam megbékélni a dologgal. A szakmai hozzáértésemnek hála nekem sokkal könnyebb sorom volt, de azért másfél év az másfél év volt. Szivatás volt nálunk is, nem szerettek páran és ezt ki is mutatták. Igazából mire öreg katona lettem lett jobb a helyzetem. Szerencsére szerettem a járműveket, és mivel én voltam az egyetlen autóvillamosságis jó dolgom lett. Az MHSZ jogsihoz még elintéztem egy D-t is.Persze ez a mai világban már nem egy nagy szám akkor az volt. Utólag persze én is sok történetet tudok mesélni, de bizonyos hogy sokat változtam, nem tudom milyen lett volna ha nem leszek katona, de akkor muszáj volt, és végigcsináltam. Visszatérve a járművekre nálunk elég kevés haditechnika volt, inkább polgári járművek voltak. Talán ha 10 teherautó volt, Egy Zil 131 benzines billencs, két Avi A31 az egyik platós a másik egy autómentő, Egy Ural, három műszakis csepel kettő dobozos, egy tartály, ésvoltak ifák is, bár ez nem volt jellemző a seregben. Voltak autóbuszok Ik 211, Ik 250, és 256. Volt Latvija kisbusz, meg persze Barkas és dobozos Uaz is.Meg persze Uaz terepjárók, és személyautók is. Rádiótelefont is ott láttam először autóba. Elég nehéz idöszak volt politikailag is, kezdődött az NDK-sok kiengedésével, majd a román forradalom, a hazai rendszerváltás, és választások, szóval sokszor volt összetartás, így nem mentünk sehová, bent kellett lenni. Szerencsére nem sokat harcászkodtunk, ki lehetett bírni. Abban meg egyet értek, hogy távolról sem volt romantikus egy csöppet sem, de ezt a mai számitógép harcosok úgy is nehezen értenék

Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2010.06.18. 21:43:21

@konrada: Akkor vacsora:) 9 éve volt...a memóriám már nem a régi.

deltastv 2010.06.18. 21:54:19

@Sanyi.:
Mint a Little dragon akkori Chauffeur-je, határozottan emlékszem a gyönyörű V8-as Kama3 740-Dízelségére.Még büszkén ki is húztuk magunkat, ha megláttunk egy 375-öst szenvedni, mivel a hangján hívül minden paraméterében gyengébb volt a dízelnél.Viszont szép nagy slusszokat lehetett vele "lőni", amit a sofőrök ki is használtak.De a legbrutálisabb hangjuk a Gaz 66-osoknak volt.A tehetséges pilóták 1-es ban kihúzatták üveghangig(libabőr), majd mire megtalálták a kettest, kb megállt az autó, és kezdték előlről... :-)

Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2010.06.18. 22:00:12

@deltastv: De a patkány benyás volt. Vagy nem?
Kész...
Mondom, hogy öregszem.:)

deltastv 2010.06.18. 22:03:10

Nem, az is 4320 volt, csak annak magasabban volt a leszabályozási fordulatszáma, így kb 90Km/h volt a "vége".A kis sárkány a gyakorlat elején még csak a 75Km/h-t tudta, de a végére megvolt vele a 85-is! Kikormoltam.
Ja, és az enyém állandó összkerekes volt.Valaha-valaki bekapcsolta az első hajtást, de soha többé nem lehetett onnan kivenni. :-)

deltastv 2010.06.18. 22:09:23

@Sanyi.: Mentségedre szóljon, hogy akkor még a platón tartózkodtál többet. :-) Bár a kis sárkányt te is meghajtottad, de akkor ha jól emlékszem, még nem rendelkeztél vezetői engedéllyel. :-)

DonVincenzo 2010.06.18. 22:28:32

Én meg ÜZÁs voltam tartályos Ural 375-el. Jó móka volt a teligáznál gyújtáselvétel majd vissza és olyat durrant,hogy kilométerre hallatszott. A látvány sem volt semmi mert a kipuff az üzemanyagszállitókon az első lökháritó alatt vezetett keresztben.
Kamaz motoros Ural csak platósban volt nálunk.

CSÖRR-CSI££ 2010.06.18. 23:18:11

Húúú, vazzeg!
Ezt a Díppörpült jó ötlet volt beágyazni ide, mert én épp akkor lettem volna katona, amikor ezek a zenék voltak a királyság a (normális) fiatalok között.
A dobok mögött mintha csak magamat láttam volna (ha-ha-ha :) aki nem hiszi, nézze meg az adatlapomon :))) Persze úgy dobolni, mint Ian Paice, csak szerettem volna, de legalább a külső hasonlóságból volt valami.

Engem a nyolcvanas évek elején soroztak be, amikor még a katonaságot űberszopásként élte meg mindenki és aki csak tehette, megpróbálta kifocizni valami ürüggyel. (1000-ből egynek, ha sikerült).
Nekem sikerült, pedig a fegyver, meg a technika nagyon is izgatott, de a kopaszkatona, akivel a tirpák paraszt őrvezető fogkefével mosatja fel a körletet, na az én nem akartam lenni! Mint ahogyan kukoricát címerezni, árkot ásni, meg atomerőművet építeni sem.
Így aztán Deep Purple volt, meg nagy haj, de Urallal driftelés nem...

Azért ezeket a haditechnikai dolgokat sajnálom, hogy ezek kimaradtak...

makmarci 2010.06.18. 23:42:12

@bambusz1: Én lehet, hogy papíron szolgálat mentes voltam, de azért valahogy mégis kellett belszolgálatot adnom...

makmarci 2010.06.18. 23:51:29

Egyébként az egész katonásdit nagyban , sőt alapvetően az határozta meg, hogy hol voltál. Én bajára, a dandárhoz vonultam. Az a tisztek "büntető" laktanyája volt, válogatott tapló banda. Mivel híradós voltam, 3 hónapra átvittek Nagykanizsára. Na az volt az aranyélet ! Lazaság, hétfőnként mozi, stb. Utáltak is érte, mikor visszamentünk a vaskutiba...

Aklinek jó helye volt, az még élvezhette is akár, de aki kifogta, annak annyi !!!! -meg hát ugye a szokásos, azt nem meséli el senki a kocsmában sztorizgatás közben, hogy kopaszon bőgve aludt el majd minden este.... Persze öregen ő volt a legfaszább csávóóóóó.

makmarci 2010.06.19. 00:03:23

Ja, a legjobb ! Mi első lépcsős laktanya voltunk, ami azt jelentette, hogy ha balhé van, 2 óra alatt ki kell tudni vonulni a laktanya elé menetkészen. Azt ugye nem kell mondanom, hogy ha a szerbek elindultak volna, Szlovákiában lettek volna 2 óra alatt, nem Baján !Volt riadó gyakorlat is. Szépen felsorakoztunk, majd a sofőrök lementek indítási próbát végezni, és fél óra múlva visszajöttek jelenteni, hogy mennyit sikerült elindítani ! (kb felét) Mi meg feküdtünk az ágyban tűkön ülve, nehogy fényes nappal az ellenség belásson a sötétítő függönyökön keresztül a körletbe... Aztán szépen levonultunk, és a tisztek megállapították, hogy sikeresen hadrafoghatók vagyunk ! )))))

Akkoriban volt a délszláv háború, és néha áttévedt egy-két gránát MO-ra is. Az egy év alatt, asszem végig riadókészültség volt, tehát alig ebgedtek haza pár embert, hátha hétvégén tör ki a világháború. Egyszer tényleg majdnem ki kellett települnünk a határra, de szerencsére megúsztuk. Picin múlt ! Nem szívesen húzgáltam volna 1-2 km-re a fronttól a telefonvezetéket...-ugye modern technika, alig 50 éves...

Seca81 2010.06.19. 07:52:22

Igen, így leírva biztos nagy élmény lehet ennyi technikai dolgot látni, mitöbb vezetni, benn ülni...

Én elvileg az utolsó évjárat voltam akiknek kötelező volt a katonaság, szépen meg is csináltatták az összes idióta orvosi vizsgálatot, a végén kiderült h fölöslegesen, ugyanis eltörölték a besorolást. Úgyhogy megúsztam, hál 'Istennek, pedig nem tartom magam nyápic gyereknek, dolgoztam már igazi szopatós helyen, viszont csak azért a pár AK-ért, tankért és repülőért biztos nem érte volna meg...
Egy csöppet sem sajnálom!

Nekem gyerekkoromban mesélt papám olyanokat, mikor még vmi 8 év volt a kötelező; jött látogatóba vmi nagyfejű faszkalapÚr Tábornok, ősz volt, hullottak a fáról a levelek... Hogy a Tábornok úr szeme világát ne zavarja a csupaszodó fák sokasága, a laktanyán az okos tisztek kitalálták h vissza kell ragasztani a lehulló faleveleket a fákra... Megtörtént, nem vicc! :)))
Agybaj-nagybaj...

csongorbela · http://belaba.blog.hu/ 2010.06.19. 08:11:06

Én annyira szerettem volna feleslegesen elcseszni néhány hónapot az életemből, barom tisztesek közt, de saaaaajnos alkalmatlan voltam. Már soha nem tudom meg, milyen jó lett volna minden pisálás előtt engedélyt kérni.
Mostmilesz...

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2010.06.19. 08:12:44

@csiky944:

Megtörtént, fater is mesélt egy iylen sztorit, ő is Pápán volt a repülősöknél a hetvenes években.

bambusz1 2010.06.19. 08:31:43

@pickapu:
"'96-ban szereltem, még a minket váltó vonulás is egyéves volt."

Hülyeséget NE ÍRJ!
Nem volt egészen egy év,mert mi is '95 febr. 08 helyett,'95 febr 01-én szereltünk le.
Miután 2002-től 2006 ig négy évet voltam szerződéses,csak azért nem kaptam meg az 5 éves szolgálati keresztemet,mert 8 nap híján,nem volt meg az egy éves sorkatonai szolgálatom.

Egyébként ezt a '94.ben megválasztott kormánynak,és honvédelmi miniszterének -Keleti Györgynek- volt az ajándéka a sorkatonák felé.Ugyanis '95 februártól fokozatosan bevonulásonként (februárban 8 nappal),májustól 14 nappal csökkentették a sorkatonai szolgálatot.

Azért is hülyeség mert az unokatesóm '96-ban vonult Győrbe,és ő már csak 9 hónapra vonult.

mózi 2010.06.19. 08:41:43

2001-ben biztos p-9 volt a hangya oldalán,'99-ben nekem is azt írtak a nevemre amikor lövészeten a Pa-val tíz méterről nem bírtam felborítani az álló alakot,pedig pattogott rajta a lőszer csak a Pa-63 eldobva veszélyesebb volt mintha lősz vele!
A 375-ös Uralokból nálam annyi maradt emléknek,hogy lokátorzavarók voltunk és az volt az aggrergátkocsink. Harcászatnál amolyan félegyházi konvojban vonultunk, az Ural mögé kötöttük a technikát (ami egy pótkocsi volt titkosítva az ötvenes évek óta) elé pedig egy ZIL-t mert az Ural a kilenc hónap alatt egyszer se indult be!Amúgy" hasznos" volt a sereg megtanultunk megélni havi 3542Ft-ból,napfogyatkozásnéző szemüveget gyártani és eladni ,tudom milyen érzés friss levegő helyett a saját hányásodat belélegezni egy gumi gázálarcban,vagy hogy egy hat fős rajból hogyan állítsak fel 8fős őrséget harcászaton úgy hogy még a technika is 3 kezelőt kér!!!:)

Phrascarica 2010.06.19. 09:02:11

@TWK: én adtam el Filipnek (vagy valaki másnak?) a fityót :) és te állítottad a szelepeket a E3-as BMW-men. Na, akkor ki lehetek?

Wendriner Tódor Emánuel 2010.06.19. 09:15:09

kicsi a világ, én is 2001-ben vonultam Tapolcára, utána viszont Fehérvárra kerültem, onnan települtünk ki mis is a Delta 2001-re EÁP-ot csinálni meg járőrözni.

Slikk 2010.06.19. 12:34:52

2000 február, Tapolca, tüzérosztály. Én itt voltam 9 hónapot a fent említett 2sz1 Gvozgyikán kiképző rajpk. Jó hely volt köszönhetően Zahorecz szds úrnak. Ritka az olyan ember. Ja, ez idő alatt kötött el egy T72-t egy idióta, amivel bement a faluba és kicsit átalakított 1-2 dolgot. Utána bilincsbe szedte a gazat a fogda előtti téren 2 Ak-val a háta mögött. Na meg a Halál nevű honvéd a Gaz66-al haza indult, de visszafordult...

Devil2 2010.06.19. 13:33:19

Én műszaki dandáros voltam Szegeden 94 feb-95 feb között. Volt ott is pár érdekes technika. Elég sokat utaztam platókon, mert a saját laktanyánkon kívül még két ojjektumot őrségét is mi adtuk. Kezdetben Rába-MAN kooprodukciós gépjárműveken, gyenge volt de jó volt hallani ahogy izzad a sorhatos dízel a kegyetlen menetellenállás leküzdésével. Aztán ezek lefutották az idejüket, vagy mi, nameg sokat is fogyasztottak, ezért előkerültek az M zárolt készletből a jó öreg platós Csepelek. Az nem fogyasztott de cserébe gyenge is volt. Hozzá is szoktam hogy a dízelek platóin erős a zaj, egyszer valamiért nem volt Csepel sem amivel kivigyenek őrségbe, került helyette platós Gaz 66. Na az kimondottan felüdülés volt mert szokatlan csend volt a platón, szinte csak a kipufogót lehetett hallani ami a szép V8-as hangot küldte nekünk hátra. Az ellátó meg a javító századnak voltak román DAC-jai, annak valahogy olyan fasza hangja volt dízel létér hogy csak na, sorhat és öblös kipuf cső felül kivezetve, pompás szórakozás volt hallgatni. Tetszettek még az öreg Krazok, de voltak újak, szögletes kabinkialakítással és hangosan fütyülő turbóval a bazi nagy dízel V8-ason.

pickapu 2010.06.19. 14:11:20

@bambusz1: Ó bocsánat, 365 helyett 351-et töltöttünk le, az valóban két hét híján egy év, de azért mégsem kilenc hónap, az még számunkra is elérhetetlen volt. A "kopaszaink" is így vonultak, nem pedig a biztos kilenc hónap kellemes tudatával és nem tudok róla, hogy együtt szereltünk volna.

TWK 2010.06.19. 15:12:32

@phrascarica:

Háát a Fityót nem a Philippnek, hanem a Tomaynak adtad el.
De akkor te bizonyára a sofőrszakaszban voltál, vagy akkor gumi, amikor mi kopaszok. Szóval nem tudom, még...
A Fityóval meg egyik este kidobiztunk a Térképészetről a Tomayval, méghozzá sorkatonai halványzöld egyenpizsamában, gondolva hogy csak egy rövid kört megyünk. Majd pedig a Pusztaszeri úton letört a hardytárcsája a csótánynak, és ott álltunk este, papírok nélkül, katonai pizsiben. Ki sem mertünk szállni a kocsiból. Aztán besötétedett, és a pizsit felhajtva átrohantunk egy közeli haverhoz, aki visszavit a laktanyába. akkoriban egy ilyen pizsiben feltűnőbb volt futkosni, mint csíkos rabruhában. Meleg egy próbakör volt.

mózi 2010.06.19. 15:21:06

@Devil2: a Kraz (főleg a régi faajtós)valóban remek volt, a DAC-ok viszont nem tagadták meg szülőföldjüket és honfitársaikat mert szerencsétlenül magas és hosszú építése miatt ha terepen kellett dolgozniuk akkor a legkisebb oldalszéltől is az oldalukra dőltek pihenni!Volt, hogy a BTR-ek egész nap mást sem csináltak mint a DAC-okat rángatták talpra.

Phrascarica 2010.06.19. 16:30:29

@TWK: nem, nem, rigó voltam...

kran72 2010.06.19. 19:59:11

@dr.oid: Amit írtál csak megerősíteni tudom,plusz sok emlék visszajött.1991-1992,Lenti-Zajda elsőlépcsős alakulat,tőle 30 km-re Szlovénia harcol a szerb csapatokkal.Tisztek beszarva,eltáv a laktanyából mindenkinek napokig törölve,BTR-ek,BMP-k javítása és felszerelése az M-zárolt készletből úgy mintha a Forma -1-ben lennének.Ami rossz kidobva,javítva nem törődve a költségekkel.Sorkatonáknak közben szétmosott gyakorló(zubbony fekete az olajtól,nadrág sárgára kifakulva),a kabát olyan rojtos mint a Vadnyugaton volt divat Úgy néztem ki mint egy hajléktalan.Konyha szolgálat reggel 4-től estig,az étel mennyisége és minősége olyan volt,hogy kevéske pénzünkön mindig a kantinban vásárolt nagy kiflikkel laktunk jól.A Honvédség olyan jól állt anyagilag,hogy összesen 9,igen kilenc tölténnyel kellett lövészetet gyakorolnunk a kiképzés alatt.Amikor fekve, ebből a 9 töltényből 4 darabot sorozatban ellőttem( a tiltás ellenére) majdnem megfenyítettek.Februárban,-20 C fokban platós Krazon utazni kimenő ruhában,a HEMÓ-ban felszolgálni a tiszteknek,akiknek csak fizetésnap környékén volt elég pénze,reggel 7-től este 23-ig dolgozni a hét 7 napján,10 hónapon keresztül.Hirtelen ezek jutnak eszembe,de ma is azt vallom,hogy ráfért az ifjúságra ez a "katonaság".Lehet hogy kitermelt egy csomó alkoholistát,bagóst,de aki nem hagyta el magát abból emberformát faragott.

T-boy (törölt) 2010.06.19. 20:32:39

Krazzal átszelni Budapestet egy élmény volt!Sávváltásnál egyet villant az index,és mögötted egymásba csúsztak a kocsik..
73'-75'

Raven! 2010.06.19. 23:44:09

@purplehaze:

Azert ez a rendszeresitett dolog nem 100% am!

En rendorkent rendelkeztem 1992 nyaratol Jericho 941F tipusu szolgalati lofegyverrel kisvarosi kozbiztonsagi osztalyvezetokent!

Azt mondjuk nem PA-63 -aztad volna le :):)

Krisi 2010.06.20. 04:07:19

én 2004-ben lettem 17, a papírokat még ki kellett töltetnem, de hálistennek nem hívtak már be, így a kommenteket olvasva ezt annyira nem is bánom :)
nyilván jó móka lehetett keresztberakni egy Ural-t vagy Ak-val lövöldözni, de valahogy túlélem ezek nélkül is. amúgy az ismerőseim is általában úgy vannak vele aki volt katona, hogy van pár jó története meg kötött pát barátságot, de alapvetően mindenki utálta az egészet.

ChPh · http://edol.hu 2010.06.20. 09:42:13

Ah 2001 :D
Hehe, én is akkor voltam katona, szintén tapolca, szintén tüzér, de csak augusztustól :D

Rocko- 2010.06.20. 10:54:06

@Krisi: az a legjobb, hogy akik ezeket hiányolják, azok vezethetnek Uralt, GSP-55-t, lőhetnek AK-val, mindezt megfelelő mennyiségű pénz asztalra helyezésével, jogtisztán.
az már máas kérdés, hogy pontosan ugyanazokat a gépeket vezethetik, amit katonaként vezethettek volna. :)

és ki lehet hagyni a kiképzést midnenféle szivatásos részt.

misi46 2010.06.27. 17:50:48

Fiúk, biztos nagy rambók voltatok, de nem hiszem, hogy el tudnátok
képzelni milyen volt a katonaság 65-67ig. Bizony, már akkor is éltek szerencsétlen sorkötelesek. Mint én.

sityak 2011.11.26. 20:02:50

A technika mennyiségben tényleg irtózatos hatással tud lenni. Az MN-ben a lövészezrednek si volt egy hk-zászlóalja, ami ugye csak 27 tank. Képzeljétek ell, amikor egy közös nagygyakorlaton 2 hk-hadosztály indult meg harcszerű imitációban... Ahogy írtad: leomlik és felemelkedik a hegy. Én is tüzérségi felderítő voltam (hm, többek között) egy páncéltörő ütegnél, így ott csücsültem elég közel ráadásul. mellesleg mi megtanultuk, hogy a hadvezér egy harckocsi csataképességét 7 perccel számolja, a felderítő harcképessége pedig 2 perc...

sityak 2011.11.26. 20:08:49

@dr.oid: ejga! Úgy látszik, szinte egy időben szereztünk tapasztalatot...:-)
eXTReMe Tracker