Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Motorosok. Barát vagy ellenség?

2010.06.19. 15:05 | zalkapone | 458 komment

Címkék: vélemény motor autó kétkerék

Tudom, darázsfészekbe nyúlok ezzel a témával, de a nyári szezon egyik aktualitása megérdemel ennyit. Itt a jó idő, végre süt a nap, a depresszió elűzésének egyik legjobb módja a motorozás.

Nem kell csodálkozni, elismerem, hogy így van. Régebben én is motoroztam, tudom miről beszélek. Nincs is jobb annál, ahogy az ember beleszagol a vidéki levegőbe, miközben akáccal szegélyezett repceföldek mellett halad. Esetleg a Mátra valamely eldugott szakaszán, árnyas, erdei úton gurulgat. Értem, és elfogadom, hogy ez jó.

Inkább a mező, mint a város!

Viszont azt, ha a városi forgalomban, nyitott kipufogóval száguldozik valaki 160-nal, na azt nem értem. És nem csak hogy nem értem, nem is tetszik. Persze, az adrenalin, meg a móka. Aztán a kicsit lelassult, rövidlátó, nagyothalló özv. Kovács néni lelép a zebrára, és PACCS! De lehetne kisgyerektől a topmanagerig bezárólag bárki. Akit esetleg ugyanúgy hazavárnak, mint a száguldozó motorost.

Azért az élet annyiban legalább igazságos, hogy ha a kétkerekű ámokfutó elnéz valamit, akkor az rá nézve is elég súlyos következményekkel jár. Ha a puhatestűekkel szemben volt szabálytalan, akkor a törvény szigora sújt le rá (szerencsére ma már egyre gyakrabban), ha pedig az autók közül választott ellent magának, akkor a természet és a fizika törvényei ítélnek.

Bácsi körülnézett, nem jön semmi. Elindult, és mégis jött...

Nem kívánok pálcát törni senki feje felett, de remélem sikerül elgondolkodtatnom mindkét felet. Igen, mindkettőt. Ugyanis a motorosok mellett gyakran az autósok is hibásak a kialakult szituációkban. Mert valljuk be - mint autós -, mindannyiunkat idegesítenek a sorok közt gyorsan cikázó, hangos motorosok. A normálisabbja - ahova jómagamat is sorolnám - elvan azzal, hogy csendben anyázik. Ez szerintem mindkét fél részéről belefér.

Vannak azonban az önkéntes rendőrök, akik mindenáron meg akarják büntetni a szabálytalankodót - ez viszont már nem férhet bele. Akár mekkora hülye, aki szabályt szeg, és bármennyire is idegesít minket, nincs jogunk az életére törni. Mert a leszorítás, amit a legtöbb autós előszeretettel alkalmaz ilyen esetekben, az kimeríti a közúti veszélyeztetés fogalmát. Arról nem is beszélve, hogy a letolt motor esetleg a járdára, gyalogosok közé esik. Gondolkodjunk már, az ég szerelmére.

Viszont a motoros társadalomnak is illene átesnie már egy öntisztuláson. Be kellene látni, hogy a lakosság, és a közlekedőtársak többsége nem véletlenül viselkedik velük szemben úgy, ahogy. Mert lássuk be, a bukósisak nélkül cikázó pizzafutár nem kifejezetten jó reklámarc egy tolerancia kampányhoz. Ellenben a motoros mentők életet menthetnek, pont a gyorsaságuk miatt. Enyhe tudathasadás, nemde?

De két ennyire ellentétes nézetű, habitusú tábort hogyan lehetne megbékíteni egymással? Pedig a balkánon túl, nyugatra nem tűnik lehetetlennek. Nem tudom, hogy például a német vagy osztrák kresz a jobb, vagy csak ott be is tartják, és ez a titok nyitja? Vagy az emberek mások? Miért nem fáj nekik átengedni a gyalogost a zebrán, vagy csak a hegyi szerpentineken motorozni, esetleg pályabérletet venni? Mi miért nem tudunk ilyet? Túl sok a kérdés. A megválaszolatlan kérdés.

Itt az autós volt a ludas...

Némi javulás érezhető azért, egyre gyakrabban látni országúton lehúzódó, motort elengedő autóst. Amit általában igyekeznek is megköszönni a kétkerekű lovasok. Viszont híján vagyunk a fordított gesztusoknak, kedves motorosok. Lehetne kezdeni például azzal, hogy éjjel nem csutka gázon tépünk a Hungária körúton, vagy a belvárosban. Fene nagy nyári jókedvünkkel és több tucat motort számláló konvojunkkal nem tartjuk fel indokolatlanul az autósokat. Nem egykerekezünk lámpától lámpáig, hogy kivívjuk a lányok elismerését az út szélén.

Egykerekezés szomorú vége...

És persze nem 200 km/h sebességkülönbséggel előzgetünk, mert arra senki nem lehet felkészülve az autósok közül.
Aztán ki tudja, lehet hogy egy szép napon elmondhatjuk magunkról, hogy barátok vagyunk!

Igyekeztem szándékosan olyan képekkel illusztrálni a véleményemet (a langlovagok.hu oldalról), amik sokkolóak. Lássuk, mi a vége az esztelenségnek!

Akinek van valamilyen története, tapasztalata a témával kapcsolatban, az ne tartsa magában! És remélem mindkét tábor megtisztel minket azzal, hogy kulturáltan ad hangot véleményének! A moderáció szigorú és következetes, örökös kitiltás a felesleges hülyeség jutalma.

Balesetmentes közlekedést Mindenkinek!




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr132075851

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

tlvajferi 2010.06.20. 19:47:03

1. képhez: bácsi lehet körülnézett, lehet többször is, de ha még padlógázzal próbált volan kifordulni, akkkor sem tud a 200 km/órával érkező motorors elől eltünni...! szóval, mekkora is volt a motors sebessége???
2. kép ugyanaz

CoIie 2010.06.20. 19:52:26

@tlvajferi: erre mondtam korábban, hogy még ha az autóst is ítélik el, akkor is lehet a másik félnek felelőssége, pl. a sebesség totál rossz megválasztása! Talán ez a legfőbb ok is!
Már csak a szakértő állapíthatja meg a tényleges sebességet, ha felmerül egyáltalán... No az ilyeneket lehet "elsunnyogni"... és persze az autóst tenni felelőssé mindenért!

EG0 2010.06.20. 19:57:08

@TSiga: Nyugati pályaudvarnál felüljáró Bajcsy-ra: záróvonal, a belváros felé rendre bedugul a sor. Szembe (Deák felől) lámpaváltásokhoz igazodóan hullámokban jönnek az autók.
Ha előre merek gurulni a szembejövő sávban, az téged pl. zavar?
Mert tipikus esete a nem szabályos, de praktikus és biztonságos motorozásnak.

Más: Budán Árpád hídtól a lezárt Margit-híd irányába rendszeres dugó. Két rendőrmotoros befejezi külső sávban igazoltatást, behúzódnak belsőbe, majd egyik megunja várakozást pár másodperc után, villogó be (talán sziréna is, nem emlékszem), int a másiknak, és záróvonalon át a szembejövő sávban (tök üres, kifelé nem volt dugó) előrementek lámpáig, ott villogó ki.
Lehet őket is utálni, megkülönböztető jelzés indokolatlan használatáért, de én valahogy megértettem őket. Senkit nem feltartva, biztonságosan mentek a dolgukra. Erre való a városban a motor.

CoIie 2010.06.20. 19:59:52

Egy Suzuki érkezik a falu fözepére a főúton. Senki más nincs az úton, nyilván körülnéz, jelez, majd balra a parkolóba lassítva befordul... Azonban szemből abban a pillanatban nem 50-el, hanem ~150-el beszáguld a motoros a faluba és oldalról elkerülhetetlenül lefejeli a már kanyarodó autó B oszlopát, tetőívét...
Történetesen a motoros orvos, de önmagát már nem mentheti meg. Még a mentőhelikopter sem!

27329 (törölt) 2010.06.20. 20:39:58

Az előző autómról 4 alkalommal törte le a tükröt motoros az ajtó és az első sárvédő meghúzásával együtt. Egyikük sem állt meg...
Az utcánkban 30km/h-s korlátozás van, éjszakánként általában 2. üveghang végén állnak bele a fékbe, hogy be tudjanak fordulni.
Napi tapasztalat, hogy a zebránál megállva úgy megy el mellettem a motoros, mint ha egyedül közlekedne (anyuka gyerekkel, babakocsival, vagy csak "sima" gyalogos újjászületik).
Folyamatos sor, záróvonal, simán kielőz mindenkit, a szembejövő meg menjen le a padkára, ha kedves az élete (így született meg 2 hónappal korábban a legkisebb gyermekem a biztonsági öv rántása miatt....).

Mit mondjak, van mit elfelejteni........

stars7726 2010.06.20. 20:49:33

enyhén undorító a szalagcím...
a véleményem:tegnap,400km motorozás után,részt vettem
az alsóörsi motoros felvonuláson,ahol több ezer ember integetett és
tapsolt a motorosoknak,persze gyalogosként,visszaérvén a fővárosba
,hol akartak elütni?persze hogy az andrássy-bajcsy kereszteződésében
a zöld lámpánál,egy piros nissan micrás nőci úgy döntött áthajt,és őt
nem érdekli sem az autók sem a motorosok.lehet hogy sok a hülye a
motoron,de az autóban ülők száma hatványozottan nagyobb.

cso zsi 2010.06.20. 21:14:01

@Krisi: Ne is mondj semmit, mert nem tudsz. 5-6000 ccm is megfordult a fenekem alatt, és az nem csak IFA volt. Tudod, a német pályák "elvileg" korlátlan sebességgel használhatók. Van ahol tényleg lehet nyomni.

soseleszekelső 2010.06.20. 21:18:15

@TSiga:
Jobb lett a napod attól, hogy leszorítottad a motorost?

cso zsi 2010.06.20. 21:45:37

@EG0: Mindig akad valaki, aki meg tudja magyarázni... Van egy ügyvéd fiatalember ismerősöm. +természetesen" nem kicsi motorral jár, és "természetesen" félbe van hajtva a rendszáma.
Korábban írtam, hogy a holland, vagy angol rendszámok hibátlanul állnak. Egy utam során, amikor Hollandia volt a végállomás, a német pályán kis híján elhagytuk az első rendszámot, köszönhetően a gagyi műanyag keretnek. Jó "magyarosan" bedobtuk a szélvédő mögé. A holland célban a házigazda kérdi, hogy "így jöttünk a határtól? mert akkor igen nagy szerencsénk volt".
Gondolom, valami súlyos következménye lehet, mert amikor egy pár rizsrakétás - Honda Civices fiatal kiment csapatni a pályára, a sebességük nem, de a rendszámtábláik a mindenféle optikai tuning ellenére rendben volt. A megfelelő helyen, a megfelelő méretben.
Nálunk? Az első tuningművelet a motorrendszám beszerzése
www.plaket.hu/?old=1&alo=1
"Ha a rendszámtábla felszerelésére nincs elegendő hely, vagy ha a rendszámtábla az átlagosnál nagyobb sérülési veszélynek van kitéve (pl. autóversenyzés), a közlekedési hatóság igazolása alapján engedélyezhető a "B" típusú rendszámtábla felszerelése, illetve a "D" típusú rendszámtáblának (öntapadó fólia) a jármű elején történő alkalmazása. "

Így olvashatatlan méretű rendszám gyakorlatilag csak a gyors járművekre kerül.
(talán lehet értelmezni a táblázatot, ha nem tördeli be a blogmotor)

Rendszámtábla típusok Hosszúság
mm Szélesség
mm Keretvastagság
mm Betűmagasság
mm Domborítási magasság
mm

„A” típus 520 110 4,5 77 1,8

„B” típus 240 130 4 49 1,8

„C” típus 280 200 4,5 77 1,8

„D” típus 520 110 4,5 77 0

17-es melléklet.
net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=A0000035.BM

stars7726 2010.06.20. 21:52:05

üzenem a szerkesztő úrfinak,motorozzon egyszer át a városon keresztül...
majd megtudja ki a barát meg ki az ellenség...

zalkapone 2010.06.20. 22:36:02

@stars7726:

Szerintem a szerkesztő úr is, és én, az író is megtettem már nem egyszer. Bár én az elmúlt 10 évben nem voltam hajlandó kétkerékre merészkedni. Pont ezért tettem fel ezt a nem túl költői kérdést. Amin nem megsértődni kell, hanem elgondolkozni!

Astra44kW 2010.06.20. 23:23:00

1. Bp., piros lámpa. Állok egyedül a lámpánál. Mögém beáll a motoros. Miért kell elém állnia ezután? És ha zöldre vált, miért nem indul? Ha ennyire ráér ...
2. Most gyalogosként. A járdán is figyelni kell, mert a robogós lesöpör, hogy csak nyekkensz...
3. Vidék, főutat keresztezek bicajjal(ez nem genetika) Balról semmi, jobbról kocsisor. Kocsisorban szünet, balról még mindig semmi, indulok. Csak azért maradtam életben, mert a sebváltót elfelejtettem átállítani, és csak nagyon lassan indultam, a balról jövő kétkerekű UFO el tudott suhanni előttem ...
És így tovább...

Krisi 2010.06.20. 23:27:49

@CoIie: elbeszélünk egymás mellett, én sávon belüli jobbra tartásra gondoltam, amit januártól eltöröltek. az alapvető, többsávos úton történő jobbra tartás szabályai nem változtak, ebben igazad van, de ilyet nem is mondtam.

@TSiga: : milyen hátrányod lett volna abból, ha hagyod elmenni a motorost? tényleg érdekelne, mert így az jött le hogy "ha már én itt szopok akkor más se menjen".
szerencsére egyre ritkábban találkozok ilyennel, hogy valaki direkt behúzódik, hogy ne férjek el. ilyenkor ha biciklivel vagyok mindig mosolygok egyet, hátratekerek ekkicsit, és megelőzöm jobbról, ahol felszabadult egy jókora hely a balra húzódás miatt. sajnos a fejüket nem szoktam látni ilyenkor, pedig megnézném ahogy anyáznak magukban :)
motorral már nehezebb hátramenni, akkor általában várok max fél percet amíg újra megindul a sor és akkor hagyom ott. ha ettől valakinek jobb napja lesz hogy jól megmutatja egy kétkerekűnek, hát istenem. kívánom neki hogy ez legyen élete legnagyobb öröme.

és hogy miért előzök (bár inkább kikerülésnek mondanám, hiszen előzni csak haladó autót lehet) mindig balról?
1: jobbról nem számítanak rám
2: csipkebokor vessző
3: pirosnál várakozó autókból gyakran szállnak ki az anyósülésről utasok, akik 102% hogy nem néznek ajtónyitás előtt hátra. tükörből mondjuk nem is látnának semmit hiszen ha jól van beállítva akkor csak a sofőr lát benne hátra.
4: az úttest jobb oldalán sokkal több a gödör, csatornafedél és kátyú
5: szélső sávból jobbra kanyarodásnál szintén nem nézik általában az emberek a jobb tükröt, vagyis ha épp ott lennék akkor nem venne észre.

összefoglalva jobbról kikerülni és előrecsorogni szerintem nagyon veszélyes, hiába szabálytalan, én mindig balról megyek előre, mert ott számítanak rám.
és már megint ott tartunk hogy direkt vagyok szabálytalan, ejj, deszégyellem magam :)

Astra44kW 2010.06.20. 23:28:53

Egyébként mindenkinek barátja vagyok. :) Az pl nem zavar, ha akár 500 motorost kell megvárnom, ahogy Alsóörs felé dübörögnek. Bírom őket.

londonfella 2010.06.20. 23:45:22

"Sávhasználatok
Motorosok is használhatják a buszsávot, és ők is előremehetnek a piros lámpánál

Az új szabályozás minden sáv használatát lehetővé teszi a motorkerékpárok számára a kettőnél több sávos utakon.

A módosítás megengedi a buszsáv használatát is a kétkerekű motorkerékpárok és kétkerekű segédmotoros kerékpárok számára. A kerékpárokhoz hasonlóan a motorkerékpárosok is előre sorolhatnak az álló járművek mellett, illetve azok között."

Londonban motorozok. Soha nem volt meg konfliktusom autósokkal, azért mert pirosnál előre mentem mellettük vagy közöttük. Az általános reakció, hogy félrehúzódnak (gondolom féltik a kocsijukat:)), de anyázás vagy ilyesmi nincs. Itt a legtöbb motorosnak a motor közlekedési eszköz, aminek vannak előnyei (olcsó, gyors) és vannak hátrányai (biztonság, időjárás). Több őrjöngő motoros sincs mint őrjöngő maserátis vagy porsches. Nem attól függ, hogy mi van alattad, hanem attól, hogy mi van a fejedben meg hogy lettel szocializálva.
(A taxisok itt is parasztok!:) na üdv a nyugati féltekéről.
mindenki motorozzon! :))

butschq 2010.06.20. 23:50:28

na mire végigolvastam az összes kommentet eltelt az idő. én autókázok, motorozok, biciklizek meg mindenféle izé járműveket próbálok hajtani (pl van ilyen elektromos rollernek becézett vmi ami ráülős de nem bicikli, elektromos de nem lehet tekerni stb stb:) ). ha motorozom autós ésszel próbálok vezetni, hogy kitaláljam mit akar művelni, ha autókázom motoros ésszel, ha biciklizem szidom a mindenhatót, mér nincs pénzem benzinre.:)
jó dolog a sebesség, csak nem mindig kifizetődő...
hál isten nekem több pozitív tapasztalatom volt eddig mint negatív (számvilágban olyan 2/3 arányban), a legemlékezetesebb, mikor borultam a simoval, és pont úgy hogy egy kereszteződésbe vágódtam be, persze autó jött a védett úton. ha nem 50-el megy nem tud megállni, és én nem mentem gyorsan, csak későn fékeztem, és a vizes úton elvágódott a motor. kiszállt, rögtön odajött hozzám (persze én is rövidnadrág, rövid poló, papucs:S ), jobb oldalam letudva...nagyon is segítőkész volt a srác. azon csodálkoztam, hogy nem leugatta a fejem, hogy én hülye pöcs majdnem belementem az autójába, hanem megkérdezte mi történt,nagyvonalúan ahogy tudtam elmondtam neki, hogy későn fékeztem, a motor kidobta a seggét (és ilyen leejtős szakasz) elvágódtam, és csúsztam; és semmi kritika, hogy hülye vagyok meg ilyesmi, hanem a vérző alkatrészeket segített betekerni, meg többször is felajánlotta, hogy ha a motort el tudom vhol tenni ( barátnőzésből mentem épp haza), nagyon szívesen hazavisz, vagy akár a kórházba, amit inkább ajánl, mint a hazamenetelt. nem éltem vele, felültem a motorra, mikor lélekben összeszedtem magam (jópár szál beton szofi kellet segítségül), és hazaindultam a motorral.
hát ennyi az én sztorim, így 22 évesen, idestova 10 évi motorozással eddig. esett történt 3 éve ha jól tudom. (hozzáteszem ,azóta szakítottunk, mármint a csajjal:D:D)

Astra44kW 2010.06.20. 23:53:41

@xrv: Angliából mentem haza tavaly motorral így volt szerencsém osszehasonlítani az európai vezetési kultúrát az otthonival.Rá kellett jojjek nekunk olyan nincs.Primitív módon kozlekedunk a kozlekedési ezkoztol fuggetlenul(gyalogos,autós,motoros,biciklis).
Absolutely! Én ugyanezt ugyanonnan autóval hazajövet tapasztaltam. Csak egy megjegyzés: Gy-M-S. megyében az osztrák kocsik fittiznek a legéletveszélyesebben. Fura, hogy itt meg merik tenni, emit otthon nem. Lehet, hogy nálunk van valami a levegőben, amitől a külföldiek is ámokfutók lesznek?

buncow 2010.06.21. 00:11:55

@cso zsi: Krisi arra akart kilyukadni, hogyha az életéről vagy a testi épségéről van szó akkor inkább megszegi a szabályokat - ha azon múlik - mintsem az intenzíven vagy a föld alatt kössön ki, szerintem ezt elég érthető, emberi nyelven írta le.. és szerintem is jobb ha az ember még zöldnél is szét néz - mármint elsősorban akkor, ha a lámpánál én vagyok az első, nem telik sokba - talán az életét menti meg, ki tudja épp ki száguld át másik oldalról a piroson, vagy működik-e a lámpa rendesen... Amúgy nem motorozok még, de 1-2 héten belül le akarom rakni az A korlátlant.. sok ismerősöm motorozik, de ők általában nem a sebesség kedvéért, csak túrázgatnak - amit majd én is szeretnék. Én sem értem az egykerekező szervdonorokat - mondjuk a legtöbb megfelelő felszerelésben teszi ahogy elnéztem, szóval ők még akár túl is élhetnék az esést - viszont sok tapló autóst sem értek.. szerintem sokat jelent, hogy az embernek milyen motorja van és milyen autója - persze mindegyikkel meg lehet purcanni -, szerintem a gyorsasági motorosok az első számú donorok és autósok közül pedig a nyári estéken letekert ablakkal bömbölő tuctuc zenével neonvilágítással belvárosban 120-szal - talán még napszemüveg is befigyel - száguldó anyós ülésen feszülő pólós fuxos gyúrós vagy épp gizda haverral hátul pedig két csajjal ülős baromarcúak a fentebb említett motoros szervdonorok autós megfelelői.. igazából azon lepődtem meg, hogy egyre több és fiatalabb tizenévesnek van robogója, vagy épp nagyobb motorja, nagyon elszaporodtak, legalábbis felénk, nem tudom máshol, hogy van ez.. az utcánkban is az egyik gazdag srác a robogójával száguldott le a dombról és valahogy nem vett észre egy parkoló! kocsit, szépen át is bukfencezett rajta, azóta már nem nagyon látom száguldozni..

hetyke81 2010.06.21. 00:19:09

Szerintem tök mindegy, hogy motor, vagy autó... Az emberekkel van a baj! Először is... bevallom 140-160 körüli tempóval szoktam haladni elég sokszor. Meló miatt rohanás az életem. nekem napi 2-3 km semmi. Van, hogy 4-500. 12 éve van jogsim, és kb 400 ezer km-nél tartok. Nem csak ismert területeken autózok, hanem néha ismeretlen helyeken is. Nem csak városi forgalom, hanem néha földutak. Annak idején traktoron kezdtem, és volt időm megtanulni a tolatás minden csínját-bínyját. 2 tengelyes pótkocsi nekem átlagos szórakozás. Volt 1 autó amit tk-ra vágtam, és volt pár kisebb koccanás. Senki nem tökéletes. Amit viszont megtanultam... Sose azzal foglalkozz, amit mások csinálnak, csak az a fontos, amit Te! Tehát, ha valaki előz mint a hülye, hát tegye... Neked nem kell megmutatni ki a Jani. Mindig gondolkozz 3-4 másodperccel előbbre! Nem kell a gázt folyamatosan taposni, mert nem pc játék. Az autót ismerni kell, és érezni mikor merre van a súlypont. Sokan azt hiszik, hogy padlógáz után lehet fékezni... lófaxt! Az ideális fékerő eléréséhez előbb gázelvétel, aztán óvatos lassítás, majd fékerő növelés kell, tehát szépen meg kell tanulni a gázzal játszani. Nem gáz-fék az autó, hanem gáz-motorfék-fék. Sosem szabad fékezni, és kormányozni. Vagy egyik, vagy másik. Sőt! Néha gézt kell adni, hogy elkerüld a bajt! Aki besatuzik, majd kormányt ránt, az biztosan balesetet fog okozni. Csúszó autót már nem tudsz kormányozni, és emiatt felesleges tépni a kormányt ide-oda. A jó sofőr tudja, mikor van az, hogy az előzést be kell fejezni. Ez annyit jelent, hogy vissza kell kullogni a másik jármű mögé. Többször léptem meg, mivel esélytelen a helyzet... Na de sokszor a mögöttem lévő dudál, mert paraszt... Követési távolság?? Hagyjunk helyet a visszatérőnek. Többször láttam balfasz autóst, aki belement veszélyes előzésbe, majd erőltette az előzés kivitelezését. Hülyeség! Ha veszély van, akkor satu fék, és be az előzendő jármű mögé! Aki hátulról jön kisebb erővel fog beléd durranni, mint aki szemből. Ha már töröd az autót, akkor inkább hátulról. Kisebb az esélye a halálos balesetnek. Ha valaki szabálytalanul előz, és szembe jön veled, ne kapkodj! fék!!! Fék!!! kormány marad addig, míg annyira nem lassul az autó, hogy szépen árokparton elugrándozz a kocsi mellett. 2x éltem túl, és mentettem meg az autót a higgadtságom miatt. Hosszúnak tűnt az a pár másodperc, de túléltem. A füvet felszántottam, és centiken múlt, de megúsztuk. Más faszsága miatt nem fogok megdögleni. Megtanultam az utak törvényeit. Előbb gondolkozz, aztán cselekedj. tizen éves suttyók mindig okoznak galibát. együtt kellene élnünk! Ha valaki előzni kezd, akkor gázról leveszem a lábam... Ha valaki szabálytalankodik, akkor 2x nézek körbe, hogy nem-e jön egy másik... Ha valaki türelmetlen, akkor elengedem... Sok baj abból ered, hogy egyesek megpróbálnak szankcionálni. Minek? A fizika mindent elintéz!Igazából akinek jogsija van, zöméban nem, tud vezetni. Egy egyszerű tolatás+fordulás az embereknek kibaxott nagy teher. Egy szűk parkolóból nemt ud kiállni az agyon technikázott BMW-vel... Előre-hátra-előre-hátra tolatgat... szerencsétlenek! Vegyen polski fiatot! 1 íven megfordul! Nem kell megtanulni tolatni. utánfutóval betolatok oda, ahova egyesek az X5-el nem tudnak. Ilyen embernek minek jogsi?? Ha meg megvan, miért nem számol el 10-ig, és megy szabályosan? Be kell vallani!! Csak a gázt tudják nyomni, és a féket, de a kormány, csak hirtelen irányváltásra van. Valójában nem vezet, hanem csak megy az út után... Na és persze szidja a motorost, kamionost, meg a bringást, mert balfasz, és nehezére esik a kuplungot kezelni. Jó sofőr azzal mutatja meg a tudását, hogy bármikor képes segíteni mást, és képes elindulni minimális erőfeszítésből... Miért kell rinyálni, ha mondjuk egy kamionost nem tudunk beelőzni? Miért sírunk, ha valaki mondjuk egy 110-el haladó autót 130-al előz autópályán?? mert csak 1 dolgot tanultunk meg... gázt kell nyomni!!!!!! nyomjuk agyatlanul, de vezetni nem tudunk, mert a vezetés nem abból áll, hogy nyomom, és gurul az autó, hanem vannak akadályok, amiket le kell győzzünk, és fel kell vegyük a forgalom ritmusát. Körforgalom... áh! Baromarcú magyar azt sem tudja mire való!!! Nem stop tábla van ott!!! De megáll! 10 kilóméterre nincsen autó de ő áll, mert körbe kell nézni. Persze miután bejut szarik másokra... kamiont nem engedi be, mert fasz. Pedig mennyivel jobban járna, ha mindenki beengedné a kamiont, buszt, mert ha mondjuk ő lenne a nagy dög mögött, akkor anyázna, hogy miért nem megy be az a hodály. Egyszerűen az emberek zöme szarik arra, hogy gondolkodjon is! A váltót+kuplungot kezelni lusta, és a féket csak díszként, meg vész esetére tartja számon. A motorosok is ennek a flegmaságnak, felsőbbrendűségnek az áldozatai, és a balesetek zöme is a túlzott biztonságérzet miatt alakul ki. 1x 2x el kellene gondolkodni, hogy az az 1-2 tonna súly amit alán tesznek valójában eltörpül amellett, amit akkor fogunk érezni, mikor egy álló, vagy szembe érkező tárgyal fogunk érezni. A lendületünk miatt minden kg tonnának fog érződni, és nem tudjuk magunkat megvédeni. Olyan, mintha egy présgép nyomna össze minket. Nincsen rosszabb, mint amikor a sofőr azzal szembesül, hogy az alatta lévő vas egy elhajított kőhöz hasonlóan viselkedik. Tehetetlensége nagyobb, mint bárminek. Az autó megy a maga útján, és visz mindent, ami elé kerül. Legyen az bringa, ember, kuka, oszlop, fa, vagy föld. Amikor az autó már nem más, mint egy nagy tömb, ami megy a maga útján, jön rá a sofőr, hogy igazából senki a világban. Nem számít a vagyon, az ismerettség, a származás, a megdugott nők száma, csak 1 dolog... itt most végem lehet!!! Nincsen technika, védelem, computer, ami megmentené a sodródó autóst. 1 dolog van csak... megelőzés!!! Tehát az autósnak mindig előre kell gondolkodnia, és végig kell nézni a lehetőségeket. Úgy kell közlekedni, hogy mikor valakit előzöl, akkor számolj bele minden lehetőséget, hogy nem tudod befejezni. Elszáll a gyújtás, az üzemanyag szivattyú, vagy a gumid... ha ezeket bele kalkuláltad, akkor menj bele, és örülj, ha túlélted.
Szidjátok a motorosokat... mi lenne, ha inkább elgondolkodnátok azon, hogy néha az autós a legnagyobb hiba az úton? Nem motorozok, de látom azokat a balfaszokat, akik úgymond Schumachereskednek, és ócska szarokkal, meg dög nagy BMW-kkel mennek, de vezetni nem tudnak. Azt hiszik az autó megvéd, aztán miután meghal 2 kisgyerek, meg az anyuka apuka.... keresik a bűnbakot. Szabálytalan volt!!! Nem lehet, hogy inkább mi hoztuk össze? Közösen? Mert az is tehet róla, aki nem lép a fékre, mikor valaki előzni kezdi szabálytalanul.
Sok bolond ember van. Szerintem a jogsit felül kellene vizsgálni. Ha az illető nem tud elvonatkoztatni az érzelmi dolgokon, példul egy rohadék motoros beelőzi a lámpánál, annak nem adnék jogsit. A vezetés nem érzelmi kérdés!! A vezetés arról szól, hogy tegyük lehetővé egymás boldogulását, és ha én mondjuk szabálytalankodó embert látok, aKkkor ne büntetni akarjam, hanem, inkább segíteni, hogy túléljen... Na ez az ami hibádzik a mai autósokból, és erről nem a motorosok tehetnek, hanem, azok az oktatók, vizsgáztatók, akik minden baromnak jogsit adnak... pszihológiai teszt!! Az kellene!

butschq 2010.06.21. 00:25:08

@buncow: 50-el guruló, ablak lehúzva, tuctuc zenét hallgatva, több mint 5 éve testépítek, mellettem szép csaj, esetleg haver, mer szép csajhoz megyünk nem ér? hozzáteszem neon nincs:) viccet félretéve, Krisi és amit te is mondtál totál igaz, csak az autósok ha motorosokról van szó a legkresszbetartóbb egyedek (úgy, hogy mint fentebb írtam autózom én is elég sokat).
a robogósok nálunk is elszaporodtak, én csak azt sajnálom, hogy a falumban is már csak én vagyok az egyetlen fiatal Simsonos, mindenki áttért a robogózásra, és elég kevesen tudnának egy csavart is kiszedni a rotyogóból. én ezt szomorúnak ítélem meg.
egy idős motoros ismerősöm mondta, hogy régen megvolt a lépcsőfok: simson, 150 etz, 250, jawa, és szép lassan feljebb feljebb. simsonon megtanulod a motorod szerelni, mz-n szerelni és tisztelni ahhoz, hogy később felülhess egy komolyabb gépre. és én ezt vallom motorozás terén, mondhatom úgy ez a gondolatmenet az etalon számomra.

butschq 2010.06.21. 00:30:29

@hetyke81: hát te vmiért nagyon nem favorizálod a bmw-t:) sebaj, én se az audit

buncow 2010.06.21. 00:31:49

@kohlenbrenner: ha 50-nel gurulsz és saját verda akkor nem:) ugyanis kifelejtettem, hogy általában valami 150-300 lóerős apucikocsija van a seggük alatt és a jogsijuk is még meleg, de persze előfordulhat, hogy saját kocsi, aznap kapta 18. szülnapjára a 2-es érettségire..

butschq 2010.06.21. 00:39:07

@buncow: a fene, családi autó...:S:) az ösztöndíjat meg mindig eliszom, pedig már rég lehetett volna saját is (bár sztem azért annyira nem gáz , ha egy egyetemistának nincs még saját autója).
de amit írsz az valós, és nekem is van/volt ismerősöm, aki az apuka e-rendszámos gépével feszített.vagy pl 1hetes jogsi mellett kapott egy s3-as audit... én meg 4 éve egy 75 lovas géppel bűvészkedek.
és motornál detto. apuci megveszi neki a nagymotort, húzza neki, húzza, míg meg nem üti a bokáját.

buncow 2010.06.21. 00:45:40

@kohlenbrenner: jó neked, hogy jár ösztöndíj:D nekem már néhány éve nem jön össze, de lehet ez a vizsgaidőszakbeli iszogatásoknak köszönhető:) Mindegy, majd talán most. Amúgy nekem sincs még saját, és nekünk is 75 ló körül van. Motort viszont szeretnék sajátot, még a közeljövőben. Nekem is van ilyen ismerős, neki például most állítólag olyan kocsija van, aminek a rendszáma a neve első három betűje + 001:) Mondjuk őt még nagyon nem láttam száguldozni, bár jó gépe van..

hetyke81 2010.06.21. 00:46:12

@kohlenbrenner: Csak 1 dolog miatt nem szeretem a BMW-t. A környéken minden paraszt azzal feszít... azóta az intelligencia hiányát asszociálom a BMW-re. Érdekes, hogy bíró, ügyvéd, tanár, meg minden diplomás embernek elég ekár egy Skoda is...:)

hetyke81 2010.06.21. 00:47:18

@kohlenbrenner: Haverom is ezt mondja! kismotor-közép kategória, nagy motor... Aztán meg ami a csövön kifér! :) Nkem Romet Pony volt az első. :) 7évesen!! Udvari rodeo...

butschq 2010.06.21. 01:01:34

@buncow: ebben az évben kevesebb mint a tavalyi, de nem rossz azért. viszont nagyon sok mindent kitűztem célul: venni akarok egy autót (E30 rulez :)-nem egy pénztárcabarát típus; le akarom tenni a nagymotoros jogsit; és venni majd egy a simonal azért nagyobb motort, mert jó a szerelem, de hosszú túrára azért szenvedős. de nem kapkodok, ez egy olyan laza 5 éves terv. akkor 27, elgondolkodok majd egy komolyabb kapcsolaton is talán:)
@hetyke81: érdekes, hogy a skodát említed, mivel nekünk az van, de nem kellene általánosítani sztem. egyik rokonomnak van egy e46-os bmw-je, elég sűrűn el szoktam kérni (mer a családi autót apa lenyúlja, a motor meg nem ideális olyan távolságra ahova mennék stb stb), de vhogy tudok indexelni, 90-el menni, nem őrült módjára vezetni. és tud rokonom is akié az autó, pedig egy 2.2 170 lovas gépről van szó. és lehet én vagyok szűk látókörű, de látok más típusban is olyanokat művelni mint amilyeneket leírtál. és teljesen elvakult fanatikus agyammal belátom, hogy sok a bunkó bmw-s, és lehetséges, hogy mikor én is olyat vezetek, csak azért is normálisan akarok menni. és mennyire nem feltűnő egy normálisan vezető bmw eszméletlen...
első motor: komár, majd verhovina (nem hiszem, hogy jól írom a nevüket:S), verhovinát 2 teljes hónapig szereltem, hogy működjön 2 másodpercig:); S50 simson, először féltem ráülni (igaz 10 alig múltam) nehogy ledobjon magáról, majd a mai napig meglévő S51, iszonyat mennyiségű pénzt költöttem bele, de soha nem fogom megbánni. meg mostanság egy 150 etkó, igaz nincs hozzá papírom, nem is vagyok rá büszke, de 0 évesen se volt a komárhoz:)

butschq 2010.06.21. 01:05:06

@kohlenbrenner: "de 0 évesen se volt a komárhoz:) " hajnal egykor lehet aludni kellene már, szóval az a 0 10 akart lenni:)

Shinjuku 2010.06.21. 01:26:01

@CoIie: Bocs Colie, de szerintem savon belul motorral nem kotelezo jobbra tartani... En ugyan meg 1992-ben csinaltam otthon a motoros jogsimat, de most amerikaban ujra kellett csinalni mert nem fogadjak el az europait (na ez is meger egy miset)... Szoval itt az egyik elso dolog amit tanitanak hogy hogyan valaszd meg a poziciodat a savon belul. (Nyilvan ugy, hogy egyreszt az elotted halado auto jol lasson (jobb vagy bal, illetve kozepso tukorben)... masreszt pedig hogy biztonsagosan tudj haladni (ut kozepe gyakran olajos, kadasodas stb..) Szoval nem kotelezo jobbra tartani a savon belul, sot... Legalabbis itt nem, de csodalkoznek ha otthon az lenne... (legalabbis baromsag)

Krisi 2010.06.21. 02:12:25

@hetyke81: énis pont ezen gondolkodtam ma amíg autókáztam a városban, hogy a béna sofőröket úgy lehet kiszúrni, hogy folyamatosan ég a féklámpájuk. előttem ment a Deák tér és a Hősök tere közt az Andrássyn egy Passat, és folyamatosan ki-kigyulladt a féklámpája, én meg nem tudtam felfogni, hogy miért. én az egész útszakasz alatt csak a lámpáknál léptem a fékre, vagyis végig majdnem egy tempót mentünk. mondjuk lehet, hogy automata váltós volt, azt már nem figyeltem :)
de pl. amikor naponta jövök le az Istenhegyi úton akkor is sokszor a fejemet fogom, hogy mennyire összevissza nyomkodják az emberek a pedálokat, a motorfék fogalma a többségnek ismeretlen.

@kohlenbrenner: aztakurva, tevagy az alteregóm: én is S51-es Sámsonon kezdtem, aztán 18 évesen meglett a B jogsi és párhuzamosan hajtottam a családi Corsával, majd két év múlva meglett a nagy A és akkor vettem a jó kis 250-es MZ-t ami most is van, szóval hasonló a ranglétra nekem is. közben pedig 6éves korom óta biciklin élek, az elmúlt 3-4 évet pedig már előrehaladott állapotú hardcore városi biciklisként éltem meg aki télen is és esőben is küldi rendületlenül, na ott lehet igazán megtanulni közlekedni. lendületből közlekedni és 4-5 autóval előbbre gondolkodni pedig a fixin tanultam meg ami már másfél éve megvan, na a reflexből való közlekedés amikor eggyé válsz a géppel az valahol ott kezdődik :)

cso zsi 2010.06.21. 02:15:41

@buncow: Olvasd el a korábbi beírásait is, ő biciklizik, és autózik is, valamint rugalmasan kezeli a szabályokat.
Már más is említette az Alagutat, ott pl óránként 10-15 motoros "félti az életét", ezért a záróvonalon túl, a szembejövőben motorozik. Igaz, a 16-os busz szemből azért félelmetesebb lehet, mint a sorban motorozni.

butschq 2010.06.21. 02:40:23

@Krisi: hát én azt mondom, a tizenéves kort meghatározza egy kétütemű:) a simsont azért is tartom nagyon sokra, mert megtanít a motorszerelésre, nem gáz egy motorgenerál az út szélén hazafele menet:)
a városi biciklizésről semmi tapasztalatom nincs, egy 3000 fős faluban teljesen higgadt a biciklis-autós társadalom, sőt nincsenek ellentétek sem, mert falun belül inkább ülnek biciklire, mint feleslegesen járassák az autót. persze, mint sok mindenben itt is kényelmesednek elfele az emberek. én a szomszéd faluba biciklivel jártam át pl kocsmázni, később barátnőzni, rendszeresen azzal járok el a közeli boltba, vagy olyan helyre, ahol még a simot is felesleges lenne beindítani. amit olvasok itt sokszor autós-biciklis közti különbségeket csak csodálkozom hogy létezik, mert pl se nyíregyházán, se debrecenben, sőt még miskolcon sem tapasztalok. persze éjjel a kivilágítatlan bicajos a legveszélyesebb, pláne ha ittas is az illető.
apropó, ha már motorozás, és kivilágítatlanság: két hete mentem hazafele motorral, lakott területen kívül, jöttek szembe 3 autó, a plexit muszáj volt lehajtani, mert vmi kis rovar belement a bal szememben, ráadásul a szemből jövők fényszórója vakított (bár nem a legtisztább volt a plexi). erre látom, hogy a sávomban egy elsőbbségadás kötelező tábla világit!!!(ugye a macisajt) és egyre közelebb...(főúton, ahol semmi mellékútvonal nincs, na jó a földekre leforduló földút). csak nézem, csak közeledik. na modnom nem érdekel középre húzódok, szeremcsémre mindhárom autó elment mellettem, erre mi volt a macisajt? egy stráfkocsi hátuljára nemtom honnan szerezett elsőbbségadás tábla. semmi világítás, csak ez. bár jobb mint a semmi, de mondjuk aki nem 60al robogott volna, hanem 120-al simán belerottyol...

CoIie 2010.06.21. 06:51:46

@Krisi: szó sincs semmi féle eltörlésről! ( Kérek egy idézetet! ;)
Ellenkezőleg, több helyen nyomatékosítja a jobbra tartási kötelezettséget! Sávokat külön nem említ!

CoIie 2010.06.21. 07:02:51

@Shinjuku: sávon belül még autóval is kötelező!

A kerékpárosok SZOROS jobbratartási kötelezettsége megszűnt ugyan, de az ált. kötelezettség csak fokozódott!

Pl.: van itt a környékemen olyan út amelynek nagyon széles (két autónyi) mégis 1 sávja van. Az ált. jobbratartás megerősítése miatt ma már nem közlekedhetem a felező vonal mellett, sokkal inkább a jobb oldali járdaszegélyhez közelebb! Így sokkal könnyebb az előzés, kisebb a baleset veszély!

bandeirante 2010.06.21. 07:53:36

Hadd kezdjem azzal, hogy nincs motorom, autóval járok. De az élni és élni hagyni elv szellemében járok, leszorítani soha senkit nem szoktam, dudálni nagyon ritkán dudálok, beinteni pedig még soha életemben nem intettem be senkinek autóból.

A múltkor a két gyerekemet vittem valahová hétvégén. Olyankor szoktak kirajzani a motorosok. Éppen a faluból kivezető úton mentünk, ahol 70-es tábla van. Én mentem kb. 75-tel az autó sebességórája szerint, ami nagyjából megfelel a hetvennek ténylegesen. Mögöttem jött egy motoros, bika motor, bőrcucc, nyeregben a barátnő, és erősen villogott rám, hogy húzódjak le (kétsávos az út azon a részen, bár a másik is sávon is folyamatosan haladt a forgalom, szóval nem lett volna olyan könnyű lehúzódni). Nem húzódtam le. Pár száz méter múlva jött a lámpás kereszteződés, ahol éppen piros lámpa volt. A motoros mellettem állt meg, bekopogott, és elég agresszívan számon kértem rajtam, hogy miért nem húzódtam le. Mondtam neki, hogy azért nem, mert az hetvenes zóna, és én már eleve annyival mentem. Mellesleg azon az útszakaszon az elmúlt években kb. 5 motorosbaleset történt, igen súlyos kimenetellel. Közben váltott a lámpa, emberünk káromkodva elhajtott.

Nem tudom, kinek volt igaza, vagy igaza volt-e valakinek egyáltalán, de az ilyen esetek nem szolgálják a békés autós-motoros együttélést.

Harlequin 2010.06.21. 07:56:18

Meg beszélhetnénk a gyalogosokról is, akik bambulva lépnek le a lámpás zebrára, majd amikor azt látják, hogy jönnek felé az autók, felnéz a lámpára, ami már piros, de ő nem megáll, hanem gyorsan átszalad. És csinálják ezt 5-99éves korig.

goobyhill 2010.06.21. 08:16:57

@bandeirante: azert kell ilyenkor lehuzodni, mert a kresszben van egy olyan aprosag amit ugy hivnak, hogy jobbra tartas. Ezt az autosok 50%-a elfeljti es önkentes rendörkent tartoztatjak fel a mögöttük jövöket a belsö savban.

goobyhill 2010.06.21. 08:19:02

@bandeirante: es ennek az esetek semmi köze nincs az autos-motoros együtt eleshez, ha auto jön mögötted az is ledudalt volna, ha elözni akar es te nem hagyod.

cso zsi 2010.06.21. 08:24:30

@Harlequin: Az 5 évesek nem maguktól teszik, hanem szülői "felügyelettel".
Sajnos sok ilyet látok, abból az idegeskedős, sietős fajtából, akiknek azért a cigi mindig ott a kezében, még ha babakocsit is tol. Ő az, aki letolja az útra a babakocsit, majd körülnéz. Még csak nem is a kisebbségből származik, csak a kultúrkörnyezet hasonló.

@CoIie: A módosított Kresz változásainak kiemelése motorra: kreszvaltozas.hu/page/15/motorkerekpar
ahol az egyik lényeges elem a kerékpárokra vonatkozik:

Az R. 36. §-a a következő (12) bekezdéssel egészül ki:
„(12) Ha a járműveknek útkereszteződésben, útszűkületekben, szintbeni vasúti átjárónál vagy egyéb forgalmi okból meg kell állniuk – előre sorolás céljából –, kétkerekű motorkerékpárral, illetve kétkerekű segédmotoros kerékpárral az álló járművek mellett, vagy azok között, kétkerekű kerékpárral az úttest szélén, az álló járművek mellett jobbról szabad előrehaladni, ha
a) az előrehaladáshoz elegendő hely áll rendelkezésre, és
b) az irányváltoztatási szándékot jelző járműveket az irányváltoztatásban nem akadályozzák.”
Tehát csak bringával lehet jobbról elmenni, de ha nincs bringasáv, akkor a kanyarodó járművet nem akadályozhatja.
Ugyanitt van felmentve a gépjárműség alól a járdán a motorkerékpár:
Az R. 40. §-ának (9) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(9) A járdán a mozgáskorlátozott személy (illetőleg az őt szállító jármű vezetője) járművével, a betegszállító gépjármű, a kerékpár, a kétkerekű segédmotoros kerékpár és a kétkerekű motorkerékpár a (8) bekezdésben említett egyéb feltételek fennállása esetén akkor is megállhat, ha a megállást jelzőtábla vagy útburkolati jel nem engedi meg.”
Ami olyankor mókás, amikor a két gyalog sem fér el a járdán, de egy motor oda van b*szva, oszt kerülgessék.
kreszvaltozas.hu/page/16/kerekpar
Az oldalról a kedvencem ez a kép:
A tipikus mindenek felett álló, bringaláncos ufó, aki az Andrássyn a forgalommal szemben halad. Nem egyedi eset, naponta látni ilyet, nem keveset. kreszvaltozas.hu/uploads/gameimages/kerpar3.jpg
Annyira zagyva a hivatalos oldal, hogy a sávhasználat, és a jobbratartás pont a kerékpáros oldalon van megemlítve. Vajon miért?
Az R. 25. §-ának (2) és (3) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:
„(2) Járművel az úttesten – az előzés és kikerülés esetét kivéve – annak menetirány szerinti jobb oldalán, az út- és forgalmi viszonyok szerint lehetséges mértékben jobbra tartva kell közlekedni. Lassú járművel, állati erővel vont járművel, kézi kocsival, hajtott (vezetett) állattal, valamint lassan haladó járművel – ha az út- és forgalmi viszonyok lehetővé teszik – szorosan az úttest jobb széléhez húzódva kell haladni. Párhuzamos közlekedésre alkalmas úttesten a jobbra tartásra külön szabályok (36. §) az irányadók.”
(3) Az autóbuszöblöt, az autóbusz forgalmi sávot, a kapaszkodó sávot, a gyorsító és lassító sávot, a nyitott kerékpársávot, valamint a kerékpársávot a (2) bekezdésben említett jobbra tartási, vagy az úttest jobb szélén való haladási kötelezettség szempontjából figyelmen kívül kell hagyni. A kerékpársávon csak kerékpárral szabad közlekedni – az egyirányú forgalmú úton kijelölt kerékpársáv kivételével – az úttest menetirány szerinti jobb oldalának haladási irányával azonos irányban.”

bandeirante 2010.06.21. 08:25:30

@goobyhill: Éppen csak azt felejted el, hogy már én is nagyjából a sebességhatáron voltam, aki nálam gyorsabban akart jönni, az már egyértelműen megsértette a kreszt. Egyrészt. Másrészt ez egy zsúfolt kétsávon út (a belső sávban voltam egyébként), márpedig arra sem autós, sem motoros nem kényszeríthet, hogy megpróbáljak a mellettem lévő zsúfolt sávba Lehúzódni, ezzel másokat hirtelen fékezésre kényszerítve, zavarva a forgalmat, veszélyhelyzetet teremtve. Ha autós jön mögöttem, az elől ugyanúgy nem húzódtam volna le. Mellesleg kb. 200 méter múlva jött a piros lámpa, tehát eleve értelme sem volt az egésznek.

Gyakran látom amúgy, amikor ezen a helyen hatalmas szlalomozások meg veszélyes előzgetések alakulnak ki, mindösszesen azért, hogy valaki egy- vagy kétautónyi hellyel előrébb kerüljön be a sorba a piros lámpa előtt. Az emberi hülyeség határtalan.

bandeirante 2010.06.21. 08:28:41

@goobyhill: Csakhogy ez nem autópályán történt, hanem lakott területen, ahol az ötvenes táblát hetvenes tábla váltja fel egy kétsávos úton, mindössze néhány száz méteren, lámpás kereszteződés előtt. Ezen a két sávon pedig amúgy is mindenki legalább hetvennel megy, tehát NINCS HOVÁ LEHÚZÓDNI. A megoldás az, hogy nem kell előzgetni, mert szabályosan és biztonságosan nem lehet.

goobyhill 2010.06.21. 08:47:39

@bandeirante: Akkor olyan szabaly mint jobbra tartas szerinted a kresszben nem letezik? A többiek meg mar eleve oda születtek a külsö savba azert mennek abba, atsorolni lehetetlen? Amugy meddö ez a vita mindenki mas stilusban vezet. Engem csupan ez az önkentes rendörködes zavar az egeszben. Ez az "itt ennyivel lehet menni es azert sem engedem el mert ö is tartsa be a szabalyokat" Szerintem, ha ezt sikerülne levetközni az emberektnek sokkal kevesebb lenne az agresszio. Amugy meg ez a motoros autos ellentet egy nagy kamu. En motorozok, autozok biciklizek is es barmelyik jarmüvel megyek idegesitenek az uton balfaszkodok vagy tulzott ovatoskodok, vagy tulzott eröszakoskodok. Rengeteg ember arra hasznalja a uttestet, hogy a szemelyes dühet vagy frusztraciojat kiengedje, vagy avval, hogy örjöng vagy avval, hogy a többieket probalja korlatozni a közlekedewsben. Ha mar mas orszogokrol beszelünk mint pelda kep akkor szerintem az olaszoknak tudnak a legjobban vezetni. Mindenki, megy amerre lat es senki nem idegeskedik. Senki nem tartja, be se a sebesseg korlatokat sem a tablakat de megis gördülekenyen halad a forgalom, mert ök csak el akarnak jutni A-bol B-be nem a vilagot akarjak megvaltani az uttesten.

bandeirante 2010.06.21. 09:00:43

@goobyhill: Akkor olyan szabály, hogy be kell tartani a sebességhatárt, szerinted a kreszben nem létezik?
De ismétlem, nem autópályán történt a dolog, hanem lakott területen a nagyon zsúfolt 10-es úton. Ahol a kétsávos út nem azt jelenti, hogy van egy lassúb meg egy gyorsabb sáv, mert mindenki egyformán gyorsan megy. Amúgy pedig nem egy halott motorost láttam már abban a kereszteződésben.

Szerintem az nem "önkéntes rendőrködés", ha úgy gondolom, hogy a kreszt be kéne tartani mindenkinek. Az ugyanis nem öncélú dolog, hanem az élet- és vagyonbiztonságot szolgálja. Az enyémet és másokét is. Nekem éppenséggel abból a mentalitásból van elegem, hogy "megyek ahogy akarok, amennyivel akarok, neked semmi közöd hozzá, ha megbüntetnek, az az én bajom lesz, úgyhogy húzódj előlem és kussoljál". Aztán szembejönnek veled a körforgalomban (megtörtént velem, nem is egyszer, és nem én voltam az, aki szabálytalanul ment).

Olaszország sem egyforma, észak pl. eléggé más mint a dél, és amennyire tapasztaltam, elég sok a rendőr és szoktak büntetni. Szerintem a magyar közúti állapotok azért rémesek, mert az emberek nem bírják elviselni, ha nem tudnak egy autónyi hellyel előrébb kerülni, ha nem tudnak valakit megelőzni, ha nem nekik van mindenáron igazuk.

Nekem inkább Anglia közlekedése a szimpatikus, ahol a szabályokat nagyjából mindenki betartja, és nem csinál elvi kérdést abból, hogy neki legyen igaza.

Egyébként Olaszországban jóval több a közlekedési baleset, mint Angliában.

www.safecarguide.com/exp/statistics/statistics.htm

cso zsi 2010.06.21. 09:09:07

@goobyhill: Hogy jön ide a jobbratartás? Sávon belül a motoros nem előzhet. (négykerekű a kétkerekűt igen)
A motoros a forgalmi okból ÁLLÓ járművek között-mellett haladhat el, részletesebben kicsit feljebb idézve @cso zsi: hozzászólásban.
Mégis, minek kellett volna történnie? Elpárologni a nagyúr elől, mert Ő arra akar haladni?

tessekmondani 2010.06.21. 09:11:16

részlet óvódai nevelési programból:

"A fejlődés várható jellemzői az óvodáskor végére:
· ragaszkodnak óvodájukhoz, társaikhoz, a felnőttekhez; ezt érzelmekben, szavakban, tettekben hozzák nyilvánosságra;
· a gyermekeknek igényévé válik a helyes viselkedés és cselekvés szokásainak, szabályainak betartása;
· egymást figyelmeztetik a szabályok megszegése esetén;
· a felnőtt kérése nélkül is segítenek egymásnak, együtt éreznek a közösség tagjaival;
· a közösségért szívesen dolgoznak, bíznak önmaguk képességeiben;
· törekszenek a konfliktus helyzetek önálló megoldására;
· a csoportba látogató vendégeket szeretettel fogadják;
· a tevékenységeket türelmesen, a megbeszéltek alapján végzik, be is fejezik;
· képesek nyugodtan ülni, figyelmesen meghallgatják a felnőttek, gyermekek közléseit;
· értékelik saját és társaik tetteit, megpróbálnak megfelelni az eléjük tárt pozitív magatartási formáknak;
· érvényesítik kezdeményező készségüket, kinyilvánítják tartósabb érdeklődésüket;
· igyekeznek legyőzni a felmerülő akadályokat;
· szociálisan éretté válnak az iskolába lépére;"

utolsó sor első része a legfontosabb, ez hiányzik sokakból. és ezen változtatni elég esélytelen.

goobyhill 2010.06.21. 09:13:14

@bandeirante: De ha te probalod betartatni a kreszt az nem önkentes rendörködes? Honnan tudod, hogy ö hova siet? Lehet valami eletbe vago dolog van ami miatt oda kell ernie valahova. Ez a szerintem az alap problema a magyar közlekedesben, hogy probaljuk majmolni ezt a "ez a szabaly es most be is fogom vele tartatni" temat, az emberi oldala meg nincs sehol. Lehet haldoklik a baratnöje otthon, vagy a gyereke eltünt az ovodabol es oda rohan. Ha valaki tolakszik mögöttem kocsival vagy motorral en mindig azonnal lehuzodok, mert arra gondolok, hogy biztos megvan az oka ra. Nem egyböl a rosszat feltetelezem, hogy na a paraszt tuti csak küldeni akarja.
Olaszorszagban termeszetesen delre gondoltam.

goobyhill 2010.06.21. 09:14:56

@cso zsi: A jobbra tartas nem a savon belüli jobbra tartast jelenti, hanem hogy ha van ket sav akkor nem feltetlenül a belsö savban haladok, mert szamitok arra, hogy esetleg valaki azt gyorsabban akarja hasznalni.

bandeirante 2010.06.21. 09:20:09

@goobyhill: De ahogy mondtam, itt a két sáv NEM lassúbb meg gyorsabb, egyszerűen csak két sáv, és mindkettőben 70 km a határ. Max. csak annyi a különbség, hogy a külső sávból a lámpa előtt le lehet kanyarodni jobbra egy bolt meg benzinkút felé, a belsőből meg nem lehet kanyarodni semerre.
kb. másfél km után egybe is olvad egyébként a kettő, szoktak is lenni óriási anyázások, szlalomok meg dudálások, amikor arról van szó, hogy ki kit engedjen be a két sáv összeolvadásakor.

bandeirante 2010.06.21. 09:26:14

@goobyhill: Hát, egy nyári vasárnap délután egy motoros a barátnőjével a nyergében vélhetően nem siet olyan nagyon. Főként, ha még arra is van ideje, hogy utána rámkopogjon. De amúgy meg hányingerem van ettől "honnan tudod, hová siet" szövegtől. Ugyanis:

- mindenki egyformán siet, mindenkinek drága az ideje
- ezeknek a nagyon sietős embereknek, hogyan hogyan nem, arra azért szokott idejük akadni, hogy megálljanak, és pedagógiai célból nekiálljanak anyázni, esetleg leköpjenek és hasonlók
- semmiféle sietség nem ok arra, hogy veszélyeztessük mások életét és vagyonát

És hadd mondjam el, hogy vittem már a vajúdó feleségemet a szülészetre, és NAGYON óvatosan mentem, már csak azért is, mert tél volt és hegyi utakon vezetett az út.

Az olasz baleseti statisztikákon meg is látszik egyébként a talján stílus, nagyjából másfélszer annyi baleset van, mint a kb. ugyanakkora Nagy-Britanniában, és ha külön nézzük az olasz Délt, akkor feltehetően ott még ezen belül is sokkal súlyosabb a helyzet.

Nagyon szép dolog, hogy mindenki azt csinál amit akar, de mióta a lányomat kis híján elütötték, amikor szabályosan, a zebrán át akart menni, azóta valahogy inkább úgy gondolom, hogy mindenki tartsa be a szabályokat.

Az egy városi legenda, hogy ahol senki nem tartja be a szabályokat, mert valahogy spontán kialakul a rend, ott kevés a baleset. A valóság ezzel szemben az, hogy ott van kevés baleset, ahol mindenki betartja a helyi kreszt.

bandeirante 2010.06.21. 09:31:02

@goobyhill: Furcsa kettős mércét használsz. Ha a kresz azt mondja, hogy húzódjak le (mellesleg ebben a helyzetben nem mondja, de mindegy), akkor be kell tartani a kreszt, de amikor a kresz azt mondja, hogy 70 km a határ, akkor mindjárt "önkéntes rendőrködés" lesz a kresz betartása...

cso zsi 2010.06.21. 09:35:27

@goobyhill: Lakott területen belül kettő vagy több sáv esetén 3,5t-ig, és motorkerékpárral azt a sávot használod, amelyiket akarod, amennyiben nem tartasz fel gyorsabbat. Ha 70 a max, és annyival mész, akkor nem tartasz fel senkit, a nénósautó elől meg egyéb kötelezettség miatt kell elkotródni.
Lakott területen, párhuzamos közlekedés estén ezáltal nem valósul meg a jobbról előzés fogalma sem. amelyik sáv gyorsabb, az jobban halad, és kész.

soseleszekelső 2010.06.21. 09:36:24

Azt hiszem, közben rájöttem, Tsiga miért tartotta fel a motorost az alagútban. Ezt írta:

...
„(12) Ha a járműveknek útkereszteződésben, útszűkületekben, szintbeni vasúti átjárónál vagy egyéb forgalmi okból meg kell állniuk – előre sorolás céljából –, kétkerekű motorkerékpárral, illetve kétkerekű segédmotoros kerékpárral az álló járművek mellett, vagy azok között, kétkerekű kerékpárral az úttest szélén, az álló járművek mellett JOBBRÓLl szabad előrehaladni, ha
a) az előrehaladáshoz elegendő hely áll rendelkezésre,..."
....
Nagymotor az alagútban előzte az araszoló sort balról dupla záróvonalon át.
...
Ha előre akar jönni, hát jöjjön nyugodtan, de legalább szabályosan."

Szóval az volt a gondja, hogy a motoros balról jött, nem jobbról.
Csak annyi a probléma, hogy a motoros mindkét oldalon mehet, és a kerékpárosra vonatkozik, hogy csak jobbról kerülhet. El kell olvasni rendesen.

Ez egyébként a legszebb, amikor olyan játszik önkéntes rendőrt, aki rosszul tudja a szabályt...

guest_ 2010.06.21. 09:37:36

@CoIie: Ebben tévedsz, olvass utána picit. Január 1-től teljesen szabályos, tessék félrehúzódni!

goobyhill 2010.06.21. 09:43:35

@bandeirante:
Nem vagyok biztos, hogy ezt igy meg lehet itelni es mindenkinek igy bele latsz a dolgaiba az autodbol, hogy tudd, hogy ö aztan sehova nem siet.

Hollandiaban csinalnak kiserleteket a kressz nelküli közlekedesre komplett varosokban. Sajnos nem talaltam magyar cikket, csak nemetet, de lehet vagod.
www.abendblatt.de/vermischtes/article334082/Eine-Stadt-ohne-Ampeln.html

Arrol van szo benne, hogy teljesen ervenytelenitettek a kreszt a varosban leszereltek a lampakat tablakat, felvakartak az utburkolat jeleket es az emberek erzesre es egymasra figyelve közlekednek. Azota egyetlen balesett nem törtent mig elötte evente kb 3.
Tudom kicsit elkepzelhetetlennek tünik olyan embereknek akik foggal körömmel kapaszkodnak a szabalyokba, de frankon müködik.

soseleszekelső 2010.06.21. 09:46:06

@bandeirante:

Ez egy egyszerű eset.
Ha volt hely a jobb szélén lehúzódni, akkor le kellett volna menjél, mert jobbratartási kötelezettséged van, olyan meg nincs, hogy betartasd másokkal a KRESZT.
Ha nem volt hely a jobb szélén, akkor meg nem kellett lehúzódnod, hiába villog.

Gyanítom egyébként, hogy ha lett volna hely, akkor elment volna jobbról. Az meg, hogy kopogtat, meg mutogat, az mindenképpen a motorost minősíti.

goobyhill 2010.06.21. 09:47:59

@cso zsi: A kressz reszeröl meggyöztel.
Ettöl függetlenül en akkor is szeretem fent tartani a belsö savot a gyorsabban haladonak. Szerintem ez illedelmes, olyan mint egy nöt elöre engedni az ajtonal.

Mocskos Kaviár 2010.06.21. 09:51:04

Bennem egy teljesen alapvető kérdés motoszkál: Miért teszik lehetővé a szabályok, hogy 250-300 km/h végsebességű, nagy fajlagos teljesítményű motorok (de akár autók is) részt vegyenek a közlekedésben?

Másik kérdés, hogy a motorosok miért nem hiszik el, hogy kisebb méretüknél fogva nehezebben észlelhetők?

Amit egyébként a legjobban utálok, mikor (sport)motorost érek utol főúton. Megelőzném, de a sáv közepén vagy belső felén megy, és mikor tudnék előzni, elkezdi húzni neki. Később megint utolérem.

Megjegyzem, a motorosokat el szoktam engedni, ha gyorsabbak, de nem nagyon emlékszem hogy motoros valaha kiengedett volna engem, előre engedett volna. Fura.

Cherokee wa-hia 2010.06.21. 09:56:55

Darázsfészek...

Én csak annyit kérnék, mint autós, hogy mikor áthajtok egy kereszteződésen, akkor ne előzzetek már egyszerre két oldalról motorral, mert nem könnyű kivédeni két motorost, aki mindkettő arra hajt, hogy majd lehúzódok...

De merre is???

Tisztelettel köszönöm :-)

goobyhill 2010.06.21. 10:01:14

@Cherokee wa-hia: Nekem az a tippem, hogy haladj egyenesen amerre tervezted, igy es siman el fognak melletted menni. Hidd el egyik, se hajt arra, hogy akarmerre is lehuzodj.

lmlm 2010.06.21. 10:06:50

Gyakorlott autósként, igen gyakran találkozom motorosokkal. Lehet, hogy csak a véletlen műve, de nekem nincsenek kirívó negatív tapasztalataim. Ha a tükörben látok a sorok között közeledő motorost, lehúzódom. Miért ne tenném? És 99%-ban megkapom azt a bizonyos intést, amivel tudom, hogy köszöni szépen a gesztust.
Szerintem ez bőven elég, legalább is nekem.

Lássuk be mi autósok többen vagyunk, tehát több köztünk a "nehéz" egyén is.

Teljesen egyetértek a cikk végén lévő "nálunk nyugatra" bekezdéssel, valóban ott valahogy működik a dolog.

De, hogy egy mindannyiunkra érvényes mondással zárjam:

Ordnung muss sein!

bandeirante 2010.06.21. 10:17:08

@goobyhill: Ez a sietség dolog a legnagyobb kamu a világon.
Már csak azért is, mert általában normál forgalom esetén a legvadabb száguldással is legfeljebb 2-3 percet lehet megtakarítani egy óra alatt, ugyanakkor a legkisebb baleset is óriási időveszteséggel jár. De 1000-ból 999 esetben mindenki egyformán siet, csak nem egyformán pofátlan.

Vittem már a vajúdó feleségemet a szülészetre, vittem már a súlyos beteg gyerekemet az éjszakai ügyeletre, vittem már a repülőtérre olyan ismerősöm, akinek igen sürgős volt, hogy időben odaérjen. Szóval van tapasztalatom az ügyben.

Na meg aztán sietség ügyében pl. van olyan emlékem, hogy iskolakezdési idő környékén láttam egy nyolcévesforma gyereket, aki szeretett volna átmenni a zebrán. Ott állt a szerencsétlen, már sírásra görbült a szája, hogy elkésik a suliból, és nem állt meg neki senki. A zebrán. Lelépni ugyebár nem mert, és abban az időben még nem volt olyan szabály, hogy már akkor is meg kell állni, ha a gyalogosról csak feltételezni lehet, hogy át akar menni. (Most már talán van ilyen, más kérdés, hogy betartják-e). Az ő sietsége kit érdekelt?

Ezt a holland kísérletet ismerem, de azért tudni kell, hogy

- ez egy város belterületére vonatkozott
- a hollandok amúgy is nagyon fegyelmezettek

Magyarországon, ahol mindennapos eset, hogy tilosban parkolnak vészvillogóval, ráparkolnak a villamossínre, behajtanak az egyirányú utcába, stb. egészen biztos, hogy nem működne. Szóval kell hozzá egy hollandiai szintű közlekedési kultúra.

Mindamellett, ha megnézed az olasz és az angol baleseti számokat (följebb megadtam a linket), akkor elég egyértelmű a helyzet.

Jártam egyébként Ázsiában olyan helyen (Hanoi), ahol tényleg semmilyen szabályt nem tart be senki, de van is rengeteg baleset, annyira, hogy az országos politikai vezetés a legfőbb problémák közé sorolja. Más kérdés, hogy szabályosan el sem férne annyi kismotor. Szóval ez amolyan szükségmegoldás. De az igazi megoldás az, hogy be kell tartani a szabályokat, és ahol jó a közlekedési kultúra, mint Anglia, skandináv országok, Észak-Amerika, ott emiatt van kevés baleset.

bandeirante 2010.06.21. 10:23:34

@lmlm: Általában nekem sincs bajom a motorosokkal, leszámítva azokat, akik vasárnap délután a rendszám nélküli cross motorjukat bőgetik az utcánkban, de az más kérdés. El is szoktam őket engedni, ha van rá mód, miért ne?
Ugyanakkor olyan helyen lakom, ahol sok a motoros, és elképesztően sok balesetnek voltam már a szemtanúja, ahol motoros is sérült. Hogy ki okozta, azt persze nem tudom, de rengeteg motorosbalesetet látok sajnos.

CoIie 2010.06.21. 10:28:29

@guest_: A dugóban nem jelenti azt, hogy áll a kocsisor!! Azaz nem szabályos előre menni a kocsik közt csak azért mert ott a dugó! ;)

A kresz szépen leírja mikor szabályos, a "dugó" szót egyáltalán nem említi!

Tényleg érdemes utánanézni, mert szó szerint kell venni!! ;))

goobyhill 2010.06.21. 10:29:39

@bandeirante: Tudtam, hogy meg ide is el fogunk, jutni, hogy az USA meg kanada lesz a pelda kep. Az az orszag ahol az 5 literes monstrumokkal 30-al gurulnak az emberek ugy hogy közben megalvad a tej a szajukban es gyakorlatilag eselyük nem lenne egy europai jogositvanyt letenniük. Egyebkent ezert meddö ez a vita. Vanank akik imadjak, ezt az agyon szabalyozott legkört, vannak akik meg egy kicsit inkabb a szabadabb közlekedesben erzik jol magukat.

CoIie 2010.06.21. 10:30:22

@guest_: a félrehúzódást sem lehet olvasni!! NEM kell félrehúzódni!
Így születnek a 'partizán-kresz' szabályok! ;)))

guest_ 2010.06.21. 10:43:02

@CoIie: Álló kocsisorok között előre lehet sorolni, mindegy miért áll a sor. Ez a lényeg.

guest_ 2010.06.21. 10:48:42

@CoIie: Nem is azt írtam, hogy benne van, csak a szabályok ismeretében elvárható figyelmesség, ami nekem természetes, ha autóban ülök. Ha nehezedre esik, ne tedd.

bandeirante 2010.06.21. 10:52:39

@goobyhill: OK, akkor legyen a példa Anglia meg a skandináv országok.
Tudod, gyerekeim vannak, akiket vinni szoktam sűrűn, meg önállóan is járkálnak. És már mindketten kerültek életveszélybe a saját hibájukon kívül. A "szabadabb légkör" ára emberéletben meg egészségi, vagyoni kárban mérhető. Én inkább nem fizetném meg ezt az árat.

rajnaig 2010.06.21. 10:56:00

bandeirante

Nos jelen esetben a KRESZ szerint mind a ketten hibásak voltatok, ő azért mertcsak ott lehet előzni, ahol a két jármű sebessége között legalább 10-20 km/h van és nem léped át a manőver közben a megengedett sebességhatárt, te pedig azért ha a manőver közben veszélyeztetted (ha veszélyeztetted).
Ez azért jó, mert ha meghal, akkor nem 10 évet kapsz, csak 5-öt, bár ha a bíróságon nagyon erőlteted ezt az önkéntes rendőrködést az már hirtelen felindulásból elkövetett gyilkosság és akkor megint 10-ről startolsz. :)

bandeirante 2010.06.21. 10:58:46

@goobyhill: Az az eset, amiről én írtam, nem arról szólt, hogy ki gyorsabb meg ki lassúbb. Mindkét sávra ugyanaz a 70 km érvényes, a különbség leginkább az, hogy a külső sáv egyben kanyarodósáv is, ezért aki egyenesen akar menni, az nem szívesen megy a külső sávba, mert valószínű, hogy lesznek előtte kanyarodók is, akik lelassítják. Na meg a külső sávot használják a buszok, kamionok (általában, de nem mindig). Van belőlük bőven.

Ha mondjuk autópályán megyek a belső sávban 130-140 km/h-val (gyorsabban nem szoktam), és mögöttem jön egy vadbarom 180-nal (elnézést, aki 180-nal hajt, az a számomra vadbarom), akkor el szoktam engedni. Idegesít, ha villog is hozzá, meg indexel balra, mert szerintem ez súlyos modortalanság, de akkor is el szoktam engedni. KIVÉVE akkor, ha a külső sávban mondjuk kamionsor van, vagy valamilyen nagyon lassan haladó jármű. Ez esetben ugyanis nem fogok lelassítani és bekéredzkedni, hanem megvárom, amíg olyan lesz a külső sávban a helyzet, hogy komolyabb lassítás nélkül le tudok húzódni. Sajnos ezt sem szokták mindig méltányolni.

bandeirante 2010.06.21. 11:01:04

@rajnaig: Egyáltalán nem veszélyeztettem. Az nem veszélyeztetés, hogy kénytelen volt mögöttem 70 km-rel menni ott, ahol egyébként is annyi a megengedett sebesség. De se hirtelen fékezésre, se irányváltoztatásra nem kényszerítettem. Egyébként később jobbról megelőzött, így a lámpánál már a jobb oldalamra került, onnan kopogott be a 8 éves fiamnak, aki az anyósülésen ült.

cso zsi 2010.06.21. 11:34:50

@goobyhill: Hagyjuk ki az illemet a közlekedésből. Szoktunk udvariaskodni, a sorelső kicsalogat valakit a mellékutcából, a sor meg mögötte vár. Ellenpélda, amikor a macisajt mögül a tökmindegy milyen korú hölgy kijön, és elvárja, hogy udvariasan elengedjük. NEM. A Kresz-szabályoknak nem sok köze van az udvariassághoz. Az maradjon meg az ajtónál.

soseleszekelső 2010.06.21. 11:43:03

@cso zsi:
Nem kötelező, és nem is várható el, hogy az autós lehúzódjon. Láttam már olyan motorost, aki meg volt sértődve, hogy nem engedték el, nem volt igaza.

De a te példáidhoz képest itt annyi a különbség, hogy te semmiféle hátrányba nem kerülsz azzal, hogy éppen a sávod melyik szélén állsz a dugóban, nekünk meg könnyebb elmenni, ha hagysz helyet.

Nemrég volt egy olyan szitu, hogy 2 sávos úton mentünk előre középen. Szélső sávban busz, mellette egy szép, drága Volvo. Gondolom féltette az autót, mert amikor meglátta, hogy jövünk (2 motor egymás mögött), behúzódott a busz mellé, nehogy eszünkbe jusson továbbmenni. Akár érthető is lehetne, azzal a kitétellel, hogy ha ugyanennyit a másik irányba húzódott volna, akkor kényelmesen, biztonságosan elmegyünk mellette.

CoIie 2010.06.21. 11:51:59

@guest_: Így van a lényeg a lényeg, se kivenni, se hozzátenni nem lehet, mert akkor az már nem ugyanaz! ;)

Sokszor nem a "nehezemre esik"-en van a hangsúly! Ha 2 mp-múlva elindul a sor, akkor nem húzódok félre... Ha a szituáció olyan, akkor eleve úgy állok meg, hogy könnyen "át lehessen lépni", de ha mégsem a jó pozícióban vagyok, akkor azt sem kell szándékosságnak tekinteni! ;)

Relatív kevés a motoros, nem azon gondolkodik az autós, hogy hátha jön egy... Ha jön jön, ha nem nem! Erre mostanában nem fog feszülten figyelni csak akkor, ha már elég sok atrocitás éri felőlük. De abból nem sül ki semmi jó...

Pályaelhagyó autóversenyző 2010.06.21. 12:10:42

@rajnaig: a kresz konyv nem egyenlo a kresszel...

pl. az altalad emlitett 10-20 kmph-s sebessegkulonbseg a kresz konyvben szerepel, a kreszben nem.

---

balra indexelni elozesi szandek kifejezesere nem bunkosag, hanem illedelmesseg. a legtobb ember nem megy be ket kamion koze akkor se, ha 300m van kozottuk, de a belso torlodik

en jobban szeretek visszamenni, az idegbajosok hadd menjenek - kulfoldon minden tovabbi nelkul visszaengednek, ha utolerem a kamiont a kulsoben, itthon 80% idegbajos pocs, aki inkabb gyorsit + padlofek a torlodo belso sor vegen, csak ki ne engedjen maga ele 1 autot...

egyebkent ki kellene tiltani itthonrol az osszes 50 lo feletti motort (es 200 lo feletti autot), tok felesleges ennyi ero egy motorba / autoba. aki elvezkedni akar, menjen palyara (es ne galyatetore meg dobogokore)

Jamci 2010.06.21. 12:13:02

@EG0:
"Más: Budán Árpád hídtól a lezárt Margit-híd irányába rendszeres dugó. Két rendőrmotoros befejezi külső sávban igazoltatást, behúzódnak belsőbe, majd egyik megunja várakozást pár másodperc után, villogó be (talán sziréna is, nem emlékszem), int a másiknak, és záróvonalon át a szembejövő sávban (tök üres, kifelé nem volt dugó) előrementek lámpáig, ott villogó ki.
Lehet őket is utálni, megkülönböztető jelzés indokolatlan használatáért, de én valahogy megértettem őket. Senkit nem feltartva, biztonságosan mentek a dolgukra. Erre való a városban a motor."

Holnaptól akkor ezt autóval is megcsinálom, hisz én is biztonságosan tudok menni a szembe sávban a záróvonal túloldalán, hisz erre való az autó.

Agyatlan hülye barom vagy, már meg ne haragudj.

Pályaelhagyó autóversenyző 2010.06.21. 12:17:11

@cso zsi: gondolom nem zavar, hogy az illedelmesseg gyakorlatilag a kresz resze: van egy csomo helyzet, amikor egyik felnek sincs elsobbsege, ilyenkor a megallapodas ((=illedelmesseg) dont.

de az is illedelmesseg, hogy egy forgalmas fouton kicsit fekezel es villogtatsz annak az autosnak, aki egy fel oraja ohajt kikanyarodni

a felmeresek alapjan egyebkent a nok nem szoktak lemondani az elsobbsegukrol, sokkal inkabb betartjak a szabalyokat

ha nem letezne illedelmessek, akkor az elfogyo savbol itthon az eletben nem sorolnal at a masikba suru forgalomban, a zippzar elv ugyanis valamiert nem kotelezo eloirasa a kresznek.

bandeirante 2010.06.21. 12:18:55

Hát, ha én megyek a belső sávban 140-el, és mögöttem jön valaki 180-nal, villog és balra indexel, miközben a seggemre tapad, az nem illedelmesség, az bunkóság. Nézze ki belőlem, hogy amint nagyobb zavarás nélkül és biztonságosan le tudok húzódni a külső sávba, akkor meg is fogom tenni. Ha nem villog és nem indexel és nem tapad a seggemre, akkor is. Sőt, akkor sokkal szívesebben.

W84IQ 2010.06.21. 12:29:28

@TSiga: Tehát már azzal is szabályt szegtél, hogy nem volt fent a világításod az alagútban. Továbbá egy irígy macsó vagy, aki jól megmutatja majd. Sajnállak.

goobyhill 2010.06.21. 13:44:41

@bandeirante: Akkor neked ezek szerint sürübben vannak problemaid a belsö savban ragadassal :o)
Nem lehet, hogy nem csak masokkal van a baj?

bandeirante 2010.06.21. 13:48:09

@cso zsi: Nálunk rendszeresen motoroznak a faluban rendszám nélküli cross motorral. Leginkább hétvégén bőgetik, amikor az emberek kicsit pihenni, netán aludni szeretnének. A kutya se szól nekik. A körzeti meghízottat nem érdekli, a polgárőrök meg nem szólnak. Rendszám nélkül, bukósisakban ugye elég nehéz elkapni, amúgy meg ismerősöknek a fiacskái, úgyhogy inkább másfelé néznek. Pedig jó nagy bünti lehetne, hiszen ilyen motorral elvileg ki se lehetne menni közútra.

goobyhill 2010.06.21. 13:51:45

@cso zsi: Szerintem meg ez a nagy kressz szabalyoskodas azoknak a remek takaroja akik gyakorlatban meg nem tudnak vezetni, vagy nincs hozza erzekük, mindegy, hogy 10 eve van jogsija vagy 2 hete. A közlekedesben van ugyan ugy elözekenyseg, dinamika, bunkosag, kedvesseg, meg tulzott elözekenyseg amit megint azok nyomnak akik kurva benan vezetnek. Vannak mindenben fokozatok. A belsö sav blokkolosa es önkentes rendör megjatszasa, csak hogy a többiek se menjenek gyorsabban vagy mondjuk azok akik a körforgalomban minden lehetösegnel megallnak es elengedik az ott jövöt. (lattam mar ilyet elöben) nem ugyan az a kategoria, mint ha mondjuk kiengedsz valakit aki mar fel oraja probal kijönni ha van maci sajtja ha nincs. Az egyik szimplan benasag a masik meg udvariassag.

bandeirante 2010.06.21. 14:49:30

@goobyhill: Tévedés, nagyon ritkán vannak ilyen problémáim. Talán ha évente egyszer, pedig minden nap járok az említett úton, és autópályán is elég sűrűn.
Problémám nem a beragadással van, hanem azzal, ha valaki fölöslegesen villog, balra indexel, mutogat, beszól, bekopog, dudál. Ezzel van a gondom. Ha látom, hogy jön mögöttem és nem okoz különösebb kényelmetlenséget, úgyis elengedem. Ha dudál, indexel, villog, mutogat, beszól, beint, bekopog, az viszont bunkóság. Ezzel van a gondom.

stars7726 2010.06.21. 14:50:47

@zalkapone: nem sértődtem meg,pusztán annyit mondtam hogy a cím ízléstelen.és elég sok embert megbánthat.de biztos neked van igazad.
a jelenlegi helyzet ami a közlekedésben uralkodik,nem feltétlenül a motorosok
hibájából adódik.ha nem lennének motorosok akkor is szar lenne a közlekedés.

goobyhill 2010.06.21. 15:00:01

@stars7726: Szerintem is eleg izlestelen egy ilyen cimmel meg jobban gerjeszteni ezt az amugy is felesleges ellentetet.

goobyhill 2010.06.21. 15:06:30

@bandeirante: Mindenkinek mas az inger küszöbe. Engem is neha felhuz amikor 120-130-al elözi a csavo kb fel oran keresztül a mellette majdnem ugyan olyan gyorsan halado kocsi vagy buszsort es csak akkor hajlando lehuzodni amikor a következö 20km-en mar nem lat kamiont, nehogy görcsöt kapjon a keze a kormany mozdulattol, meg a vegen meg folt essen a lelken, hogy lehuzodott elengedett egy kb 5km-es kocsi sort, (akik persze mint köcsög amok futok, mert gyosabban mennek) ,hogy majd utana folytassa a brutalis elözesi rohamat 2 km/h sebesseg különbseggel. Persze evvel nem teged gyanusitalak csupan tapasztalatok vezetes közben.

bandeirante 2010.06.21. 15:17:00

@goobyhill: Én mindig lehúzódom ilyenkor az első adandó alkalommal, amikor erős fékezés nélkül meg tudom tenni. Általában 1 percen belül. Annyit mindenki kibírhat dudálás meg villogás nélkül.

Egyébként meg nagyon ritkán szoktam dudálni rosszalólag, villogni meg csak akkor, ha valaki elengedek. Beszólni, ujjast mutatni, bekopogni, "húzzál már innen" üzenettel villogni, ököllel a koponyámat ütögetni, két ujjal a szememre mutatni pedig soha nem szoktam, 14 év alatt, mióta vezetek, még egyszer sem fordult elő. Az a maximum, hogy rosszalóan felhúzom a vállamat, vagy széttárom a kezem, ha a helyzet lehetővé teszi. Mert bunkóságnak tartom ezeket. Az az alapelvem, hogy csak olyan gesztusokat, stílust, stb. mutatok valakinek a kocsimból, amit szemtől szemben, vagy mondjuk egy boltban sorban állva is megtennék. Mert az ember autója nem arra való, hogy oda behúzódva olyat tegyen, amit kocsi nélkül nem tenne meg.

Sajnos Magyarországon nagyon kulturálatlanok az állapotok, és 14 év alatt nem sok javulást észleltem. Jártam már itt-ott külföldön, voltam vezető is meg utas is, és sehol nem találkoztam ilyen gyalázatos állapotokkal, beleértve Ázsia több országát és Romániát is. Ez van, nem vagyok rá büszke, hiszen én is magyar vagyok, soha nem laktam hosszabb ideig külföldön és nem is tervezem. Ráadásul az a magánvéleményem, hogy az utakon látható viselkedés jól tükrözi egy ország általános erkölcsi állapotát.

Krisi 2010.06.21. 15:42:45

@bandeirante: az ilyen embereket szívlapáttal kell ütni, ennyi. viszont ez sem járműfüggő, ha 130-cal előzöl a belső sávban akkor is le fog villogni egy német presztizsmárka.
az meg még eszembe jutott hogy aki akkor keménykedik amikor mögötte ül a barátnője az egy utolsó segg. ha ül valaki mögöttem akkor még a szokásosnál is jobban figyelek, hiszen gyakorlatilag a kezemben van az élete, hatalmas felelősség van a vállamon ilyenkor. aki ezt nem fogja fel az ne vigyen utast.

@cso zsi: sétáltam ma az Astoria felé, és igazi autós-motoros összefogásnak voltam szemtanúja: a járda 3/4-ét elfoglalta egy fekete 6.3-as ML AMG, a maradék 1 méteren pedig egy robogó volt a rácshoz lakatolva. én a gyalogos meg mehettem át az utca túloldalára, mert 20 centi szabad hely ne mvolt a kettő között :)

@Pályaelhagyó autóversenyző: "aki elvezkedni akar, menjen palyara (es ne galyatetore meg dobogokore)"

ezzel a névvel ez a mondat nagyot ütött :D

@Jamci: nem a szembemenéssel van a probléma autóval hanem az utána való besorlással. motorral meg lehet játszani, autóval nem. ezért nem idegesít senkit (pár agresszív gyökéren kívül) amikor a buszsávból a motoros előremegy, mert utána úgyis megy tovább egyből. viszont ha autó megy be a buszsávból az utána ott lesz végig előttem, őket én sem szeretem. egyéb kérdés?

Krisi 2010.06.21. 15:53:57

@CoIie: végül egy szösszenet csak neked: az a szabályrendszer (kresz) amit Te már n+1 hozzászólásod óta istenítesz egy nagy rakás szar.
és tudod miért?
a válasz a 400+ kommenben van a sorok között. egy olyan szabályrendszer, ami ennyire nem egyértelmű, hogy mindenki máshogy értelmezi, az alapjába véve nem lehet jó. lehet rá mondani, hogy aki jogász, ügyvéd vagy politikus és minden nap hasonlóan kacifántos paragrafusokat és hivatkozásokat olvas annak egyértelmű, de a kresz-nek pont az lenne a lényege, hogy a 8 általánost végzett embernek is egyértelmű legyen. de nem az. ha már azt tartották szem előtt a szabályok megírásánál hogy mindenkire ugyanúgy vonatkozzon, akkor igazán megírhatták volna úgy, hogy mindenki megértse és egyértelmű legyen.

ettől persze még be kéne tartani mindenkinek, nem azt mondom hogy holnaptól "szervezzünk anarchiát" (klasszikussal élve), hanem hogy elég nehéz úgy betartani a szabályokat, hogy azok nem egyértelműek. és ezek szerint nem csak én vagyok olyan retardált hogy nekem nem egyértelmű, hanem a többség is ugyanígy van.
mindezt csak megjegyeztem mint érdekességet

bandeirante 2010.06.21. 15:57:23

Van a házam környékén egy vasúti átjáró. Nem túl forgalmas, sem a vasúti, sem a közúti része. Naponta úgy 12 vonatpár, autó meg talán percenként 2-3. Vagy 10 évig fénysorompó volt rajta, és működött is. Ettől függetlenül évente legalább 2 esetben volt karambol, többnyire persze súlyos. Mert a jó magyar vezető úgy van vele, hogy mi a fenének álljon meg a piros villogónál, amikor látja, hogy nem jön a vonat (a vonat közeledte az egyik irányból elég messziről látható, a másik irányból kanyar mögüll ugrik elő, de az a szép, hogy mindkét irány esetében volt ütközés). Aztán ha mégis jön a vonat, akkor tévedtem. Ilyen a magyar közlekedési kultúra.

Vagy egy éve félsorompó van, azóta még nem történt baleset, bár az elvi lehetősége nincs kizárva, mert biciklivel, motorral vagy gyalog azt is meg lehet kerülni.

CoIie 2010.06.21. 16:57:14

@Krisi: Abszolut igazad van (kivéve a "sz@r" részt ;)!

Nem könnyű értelmezni, nem könnyű fejben tartani, stb. a szabályokat.
Az oktatási anyag is értelmezi, hogy mindenki ugyanazt értse alatta (és felfogja egyáltalán;).

De ez mindenféle jogi anyaggal kapcsolatban így van, esetleg az átlagember kevesebbszer találkozik vele! De nem is kell belőle vizsgázni! ;)
Ekkor, ezért (is) ügyvédet fogadunk, pl. ha ingatlant adunk-veszünk.

A kresz vizsga egy bizonyos értelemben mentesít a mindennapos ügyvédi jelenléttől. Mi is ismerjük, a 90%-os vizsgaszint elérési kivánalma szerint, nem is teljesen alapfokon az idevonatkozó szabályokat, így on-line 'ügyvédei' lehetünk saját közlekedésünk várható vagy bekövetkezett 'eredményeinek', elméletben. (Itt a fórumon is védjük az igazunkat...;))) De ha valamit elbaltázunk, jöhetnek az 'igaziak'! Idáig nem érdemes eljutni! ;)

Azt én nem mondanám, hogy nem egyértelmű és betarthatatlan, amit követelnek! De ha mégis, akkor legalább annyira toleránsak a kis hibákkal szemben az illetékesek!
(A kresz vizsgán is feladatonként csak egy - szabályok diktálta - megoldás szokott lenni, nem hagynak kétségeket! Ettől /is/ egyértelmű!)

Krisi 2010.06.21. 17:39:40

@CoIie: csak az a nemmindegy, hogy egy átlag ember ha szerencsés akkor soha életében nem kell értelmeznie a ptk-t vagy btk-t, viszont minden nap kiteszi a lábát az utcára, ahol egyértelműen tudnia kell a szabályokat, ezért kell emberi nyelven egyértelműen megfogalmazni.
meg persze általános iskolába is kéne kötelezően kresz oktatás, ha már a sok szar szülő nem tanítja meg a gyerekének.

zalkapone 2010.06.21. 18:12:49

@stars7726:

Melyik cím nem tetszik? Amit én adtam, vagy amit a TC tett ki?
Nem mindegy.
Peace!

zalkapone 2010.06.21. 18:21:56

@stars7726: @goobyhill:

Pontosan a két fél közötti párbeszéd elindítása volt a célom, ami úgy néz ki, hogy sikerült. Sőt! Még az elején kiderült, hogy nincs is két fél, külön autós és motoros. Emberek vannak, akik vagy normálisan közlekednek, vagy nem. És ez független az alattuk található kerekek számától. Illetve hogy a helyzet normalizálódása csak rajtunk múlik. Csak annyit mondok, hogy HAJRÁ, HAJRÁ!
További balesetmentes közlekedést Mindenkinek!

Krisi 2010.06.21. 19:08:35

@zalkapone: még jó hogy nincs külön autós, motoros vagy biciklis, szakadhatnék rögtön három felé :D

a totalcar/totalbike címek pedig 97%-ban blikk szinvonalúak vagy azon aluliak, már sajnos kezdek hozzászokni :(

pickapu 2010.06.21. 19:33:32

@Krisi: @zalkapone: Ti meg két helyen is társalogtok egyszerre? :)

Szép számú hozzászólás érkezett, még akár tanulni is lehet belőle, az viszont tényleg jó, hogy sokan próbálják a két csoportot valamilyen módon közelebb hozni egymáshoz.
Jómagam utoljára '99-ben motoroztam, volt egy 125-ös "nyalókám", de a siroki találkozóra minden évben elmegyek, mert egyszerűen jól érzem magam ilyen közegben. Na meg jó sok a haver.

EG0 2010.07.13. 03:00:09

@Jamci: Nem haragszom. Amikor véletlenül jön szembe autó (mert dugó általában egyik irányban van, másik irányból meg rendesen lámpaváltáshoz kötött turnusokban érkeznek), én mindig vissza tudok sorolni két autó közé motorral. Ha te meg tudod csinálni autóval, akkor én vagyok az agyatlan hülye barom, és nem te.

Miki Szirmai 2015.01.22. 08:57:00

Üdv mindenkinek motorosnak autósnak! a vélemény az csak egy dolog a tett az egy másik dolog fikázhat mindenki mindenkit ,mert mindenki okosabb a másiknál! mint a politikusok ...nem pofázni kell hanem tenni a dolgokért ! én nem írom le a tapasztalataim ,mert nincs regény írásra időm 25 év aktív motorozás és 3 éve autózom is. én próbálok tenni azért már régóta hogy oda figyeljek ne nyomjam ezerrel mert nem csak a saját farkam a tét hanem mások élete is .Ahhoz meg senkinek nincs joga hogy mások életét bár mily formába tönkre tegye.De bassza meg ahogy szabályosan közlekedek sem autósnak sem motorosnak kamionosnak nem tetszik változtatni kell mert bár mikor rá mehet az életünk vagy másé...
süti beállítások módosítása