Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Bréking! Motor nélkül a Tramp!

2010.08.21. 07:20 | prokee | 24 komment

Címkék: trabant tramp autófília flotta ágyúgolyófutam

Bajban vagyunk.

Egy hét múlva indulnunk kell Balatonlellére, az Ágyúgolyófutamra. A benevezett "versenyautó", a Fiat-motoros Tramp azonban jelenleg a garázsban áll, alaposan szétbontva. A motor például az autó elejétől nagyjából egy méterre pihen.

Na jó, a motornak tulajdonképpen semmi baja, a váltónak azonban annál inkább. Múlt vasárnap az alsóörsi Nagy Nyári Találkozóról jöttünk hazafelé, alaposan megpakolva, a horgon a nagyjából 500kg-ot nyomó Camptouristtal. Egyszer csak valami koppant, másvalami kattant, aztán nem nagyon akarta venni a sebességet. Szerencsére már Tárnoknál jártunk, így kímélő üzemmódba kapcsoltunk, és nyugisan csorogtunk Százhalombatta felé. Ez azonban nem volt elég, egy roppanás után néha-néha úgy tűnt, mintha valami a fogak közé szorult volna. Persze, egyetlen dolog szorulhat a fogak közé - egy másik fog, aki elindult világot látni...

Az autó szerencsére hazament, betoltuk a garázsba. Gondolkodtunk egy ideig, hogyan tovább, de a verseny lefújása nem merült fel. A leggyorsabb megoldásnak egy egyszerű váltócsere tűnt, hiszen a Fiat-motor egy eredeti kétütemű Trabant-váltót teker. Az egyetlen különbség a lehegesztett szabadonfutó.

Szükség volt tehát - legalább - egy csereváltóra. A "szerkesztőségi" autóbuzi-levlistán felmerült, hogy egy villámposztban az olvasóktól próbáljunk felnit váltót szerezni, de aztán eszembe jutott, hogy ennél némileg felkészültebben neveztünk a versenyre. Így hétfőn előástam és kívülről alaposan lemostam két váltót. A terv az volt, hogy az egyiket szétnyitom, és a rossz váltóból - ha lehet - átteszem a fixált szabadonfutós nyelestengelyt. Ha valamiért nem sikerülne, akkor pedig mehet be a másik, szabadonfutóval.

Kedden este Tomnemtommal lebontottuk az autó elejét. Sosem néztem még meg közelről a Tramp lökhárítóját, most végre volt alkalmam erre is. Mit mondjak, lényegesen masszívabb a klasszikus lökösnél - hihető az az általunk is többször bemutatott legenda, hogy a csőlökhárítónál fogva könnyen arrébb rakható az elakadt autó.

A motor kiemelésénél volt egy kis fejvakarás, a hely ugyanis igen kevés. A kuplungot még a helyén lévő motornál kellett kiszerelni, addig ugyanis nem fért ki a blokk. Izgalmas lesz összerakni - szerencsére a központosítás a speciálisan kiemelt szerkezet miatt nem lesz nehéz. Mellesleg a szívátültetés miatt a bölcső és a bakok alaposan át vannak alakítva. Az egész hóbelevanc előrébb ül néhány centivel, hogy a kipufogó elférjen a laprugóköteg előtt. Ettől a féltengelyek egész más szögben állnak, gyakran gondot okozva ezzel a nem teljesen pontos átépítéseknél.

A motor és a váltó találkozásánál lévő közdarab is érdekes elem. A keresztül-kasul futó csavarok, amelyek a váltót, a motort és az önindítót fogják össze, elég viccesen festenek. Életem első Fiat-motoros Trabantján izgalmas feladat volt megtalálni az összes kötőelemet...

Tíz óra körül kint volt a motor, szokás szerint be is fejeztük aznapra - valahogy mindkettőnknek ez a lélektani határ. Ezután már standby módba kapcsolunk, felesleges tovább dolgozni, ha nem muszáj. Kicsit rendet raktunk, előszedtük a csereváltókat, aztán mentünk aludni.

Szerdán már egyedül folytattam. Igen hamar kiderült, hogy a váltó hátsó bakjáról elveszett az anya - ez lehetett a koppanó hang. A bakra fektetett derékszögű lemez felemelkedett - ez meg a kattanás. A motor-váltó egység elmozdult, megtekeredett és befeszült, ettől lett nehéz a sebességváltás. Persze ha már eddig bontottunk, nem értem be az újbóli rögzítéssel, mert azt gyanítottam, lesz itt más gond is. A leeresztőcsavart kiszedve be is bizonyosodott, hogy nem tévedtem.

Igen, az a két kis prücni nem olajhab. Sajnos kőkemény acélmorzsa, ketten együtt egy testesebb katicabogarat tesznek ki. Ha pedig a váltóban valahol felesleges anyag van, akkor másvalahol anyaghiánynak kell lennie.

Némi takarítás után a megmunkált felületet megvizsgálva egyértelmű volt, hogy fogdarabokat találtam. A váltót felnyitva a nyelestengelyen és a csoportkerék-tengelyen nem volt sérülés. A diffi külső fogazásán sem, tehát valószínűleg a bolygókerekekből hiányzik ez-az. Sebaj, van másik. Csereváltó felnyitva, alapos takarítás, és kezdődhet az összeszerelés (egy kis közjáték után...)

Megjegyzem, az apró alkatrészek tisztogatása a legjobb időtöltés ilyenkor. Egyrészt, mert jó látni, ahogy a húsz-harminc év mocska távozik, másrészt pedig ilyen remek Easter Egg-eket lehet találni, mint mondjuk a Trabant-embléma a csoportkerék-tengely végénél lévő záródugó belsejében.

Letakarítottam tehát mindent, és a váltó alsó házába szép lassan belefektettem a diffit, a csoportkerék-tengelyt, aztán a nyelestengelyt, mindet egyesével, aztán együtt is megforgatva. Szépen teker, nem reszel, nem akad, mehet össze.

Helyükre a végdugók, rá a felső ház, kapcsolóvillák szépen beigazítva. Újabb próba, szépen forog. Felső rész le, zárófelület beken, újra össze, mehetnek a csavarok. Érintőre lehúzva, még egy próba, még mindig ok, nem feszül, nem szorul, jöhet az összehúzás, majd a peremeken kiszorult tömítőpaszta letörölgetése.

Az összeszerelt váltón újabb próba - a nyelestengelyt elforgatva háromnegyed fordulat után egy határozott koppanással megáll. Ó, fakk!

Szétszedtem, kipróbáltam, működik. Összeraktam, megáll. Újra szét, belefektettem a ház felső felébe, ott is jó. Összeraktam, megint nem...

Na itt lett ismét tíz óra. Otthagytam, rohaggyonmeg! Most inkább megnézzük Nyíregyházát és a KGST Partyt. Sajnos nem Tramppal. Vasárnap hazajövünk, és ismét nekifekszem.

De hogy leszünk kész az Ágyúgolyófutamra???




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr172233858

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

sufnyi 2010.08.21. 07:55:26

Akkor is valamelyik kis fogaskerék szar lesz. Vagy lehet hogy csak repedt és nem szereti a bezártságot. Amúgy sok sikert a futamon.

Tsaby601S 2010.08.21. 07:59:40

Eccerű...

Ha már úgy is Nyíregyházán vagy, akkor rámcsörögsz és túrunk neked a a szemétdombomon valami egészséges váltót :o)

Tsaby

20/292-3844

bervas · http://mt10.blog.hu 2010.08.21. 08:29:52

Esetleg a szabadonfutó hegesztési varrata beleér mellette a kapcsolóvillába?
Vagy görbe kicsit a nyelestengely, és összezárnak a fogak? Meg kellene nézni, melyik fogaskerékből tört le a másik váltóban.

bervas · http://mt10.blog.hu 2010.08.21. 08:32:35

Tovább gondolkodva:
Míg volt szabadonfutó, ott volt ágyazva a fél nyelestengely. Úszott, mozgott. Aztán szemre lehegesztették. Azt kellene leellenőrizni két csúcs között, hogy hogy sikerült.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.08.21. 10:10:50

@bervas: Váltókhoz (is) hülye vagyok, de ha a tengely nem egyenes, az inkább megszorul, nem pedig határozott koppanással áll meg, nem? Inkább az a kapcsolóvilla-hegesztési varrat nonkonformitás lesz.

ColT · http://kilatas.great-site.net 2010.08.21. 10:15:18

KGST partéjn nem lehet valakitől szerezni váltót?

A&B 2010.08.21. 10:39:26

Nekem is volt trabantom ifjúkoromban, én is szétaprítottam darabokra a váltót, de én a diffit és szétszedtem, és hát ifjú titánként nem figyeltem meg, hogy a bolygókerekek tengelyét két hosszabb csavar túlnyúlása tartja a helyén. Persze hogy véletlenül sem a helyére csavartam vissza őket. Összeraktam a gépet, az első 30 cm megtétele után az autó megállt... Mia? Alánéz, olaj alatta...
A diffi tengelye kicsúszott és szépen ki is "nyitotta" alulról a váltó házát...
Kezdhettem előlről, még jó hogy nekem volt még donor...

Nem olvastam, hogy a diffit szétbontottad volna... ha mégis akkor talán...

Voltam A.

prokee · http://blog.prokee.hu 2010.08.21. 11:08:23

@A&B:
Ez megvolt nekem is, a sokadik váltó- és diffijavítás után az Orr váltójában sikerült ezt megtennem...
prokee.blog.hu/2007/05/27/ful_orr_gegeszet_6

bervas · http://mt10.blog.hu 2010.08.21. 11:25:32

@streetsta:
Ha villa, akkor párszor oda-vissza meg kell kopogtatni, hogy fényesedjen a villán az ütközés helye. Osztán mehet a flex neki :-)

NadeApaaa!!! · http://www.price-killers.com 2010.08.21. 12:22:40

sosem fogom megérteni, h mit lehet imádni ezen a béna bütykölésen...de azért szurkolok!!!!

yaffa · http://www.yaffa.blog.hu 2010.08.21. 12:31:17

Egyszer nekünk az öreg Peugeot 405-ben szállt el az egyik bolygókerék.
De az nem végzett ilyen félmunkát :D
Kettétört, az egyik fele minden létező fogat bedarált a váltóban, a másik fele pedig átütötte a váltó házáat, hogy ne kelljen az olajban keresgélni a morzsákat :)
Így nem volt kérdés, van-e megmenthető alkatrész ;)

Csikós Zsolt 2010.08.21. 13:32:13

Örülj neki, hogy nem a Fiat-motorhoz való váltó van rajta. Ott a féltengelyek végén háromágú csillagok kapcsolódnak a diffihez bent, a csillagok végein tűgörgős csapágyak. Amikor ezek közül egy kiszabadul... Edzett, pici görgők, érted, és nem ritka ez a hiba :-)

195303 2010.08.21. 15:10:21

mért nem raktok bele 5 fokozatú fiat váltot kevesebbet fogyaszt meg avval kompatibilis

Gyöszi 2010.08.21. 15:51:18

Szerintem valamelyik váltó fogaskerék között maradt még egy kis anyag. Mikor szét van szedve gondolom szétlöki a tengelyeket és a súlyuk miatt van akkora lendület, hogy meg se érzed. Mikor lezárod, akkor nem marad hely a fémpiszoknak a fogak között.

Ugyan ilyen volt a motorom. Ott mondjuk mikor a fél blokkban volt a váltó akkor persze maradt hely, hogy körbe tudjam forgatni gond nélkül. Összehúzva meg maradt a befékezés.

Utolsó képen látni is valami bronz színű bigyuszokat a 4es fogaskerék pár mindkét fogaskerekén.

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2010.08.21. 20:19:44

@Csikós Zsolt: Land Rovernél a tűgörgők jól vannak méretezve.
Múltkorjában is, mikor cseréltem kardánkeresztet, a tűgörgők helyéről kevéske zsírral elkeveredett fémport szedtem ki, pár apró picike szilánkkal díszítve. :)

prokee · http://blog.prokee.hu 2010.08.21. 21:38:11

@Csikós Zsolt:
A Trabant újabbik féltengelye is ilyen, de már rutinból kapom ki. Mivel zsírban úszik, Tesco-s szatyrot szoktam rásimogatni, rátapad, és úgy marad visszarakásig.

ZYLO 2010.08.21. 21:45:38

Szerintem is maradt benne egy kis fémszilánk a fogak közt... Utálok kétszer szétszedni valamit... :-(
De miért kellett kiszerelni az irányjelzőket? :-)

Peper961 2010.08.21. 21:56:17

Csak röviden írok róla hogy megboldogult Trabi korszakomban belefutottam hasonló problémába. Alaposabban nézd meg és mérd is meg a fogak átmérőjét és profilját mert legalább két féle változat volt a Trabi váltókban ( hanem 3, Limusin , Kombi és talán a legutolsó kiadás) Pont annyira nem egyformák hogy így belerakva a váltóházba éppen megemeli egy kicsit a kerekeket és szépen forog. De ha lehúzod a váltóházat , akkor annyi neki. vagy az egészet cseréld vagy semmit. Még annyit hogy mintha a csapágyazásak sem lettek volna egyformák de erre már nem esküdnék. Sok sikert a munkához. Szegény trabi váltó csak 26 lóerőre volt méretezve, nem szabad kínozni. Járt hozzám akkoriban egy szintén Fiat motoros Trabi, de annak is sűrün cserélgettük a váltóját.

prokee · http://blog.prokee.hu 2010.08.21. 22:02:57

@Peper961:
Köszönöm, erről tudok, megfelelő kombinációval kiváló hosszú áttételű negyediket lehet faragni a különböző váltókból :)

nyuszy 2010.08.21. 22:30:02

" Persze, egyetlen dolog szorulhat a fogak közé - egy másik fog, aki elindult világot látni..."

Nana. Nekem egyszer a Saumrai osztóművében az egyik kardáncsapágy golyója keveredett be a fogak közé.
Mondjuk az ügyesebb volt, mert összetörte az osztómű házát is, így legalább nem kellett a javításon gondolkodni.

kamikaze5 2010.08.22. 12:02:53

Jajistenem emberek MÉRETEZÉS. Egy Trabant váltó nem egy Fiat motorhoz van méretezve, ezt már nagyon sokan megtapasztalták ( föleg utánfutóval )!!!

heggla2 2010.08.23. 18:39:11

@streetsta: Mi amikor lehegesztettük a szabadonfutot,kiszedtem a szabadonfutó görgöit,és azok helyén heggesztettünk.Szép tiszta munka volt.Igy kivülröl is megteszi a dóógát,csak lehet hogy most az akad....

Dzsony 2010.08.24. 12:11:20

Attól hogy nem a Fiat motorhoz van méretezve, attól még üresen illene átfordulnia! Egyébként tapasztalatból mondom, hogy simán bírja a Trabi váltó ezt az összeházasítást. A mindenféle utángyártott sziszar kuplungok már kevésbé!
Ja és a szabadonfutó is a sima paraszt módon lehegesztett verzió4
süti beállítások módosítása