Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Az autós lemezjátszó esete

2010.11.02. 12:30 | Halálos_fogkefe | 7 komment

Címkék: retro zene rádió amerika

Az autós zenelejátszók sokat fejlődtek az elmúlt fél évtizedben. Manapság az MP3, az iPod csatlakoztatás és a pendive-ról hallgatás idejében a feledés homályába tűnnek a kezdeti próbálkozások. Az autós magnók szépen lassan eltűnnek, pedig fél éve még én is arról hallgattam ZZ Top-ot. Valószínűleg egy évtized múlva már azt sem tudják majd a fiatalok, hogy régen ilyenekről hallgatták a zenét az autóban – valami ilyesmit mondhattak akkor is mikor az autós lemezjátszót leváltotta a kazetta. 

 

Az 50-es évek Amerikájában járunk, amikor az egyetlen mesterséges zeneforrás az autóban a rádió volt. A legkülönfélébb stílusokban sugároztak zenéket az adók, de a lefedettség hiányossága még nagy probléma volt, gyakran vezettek utak teljesen sugárzásmentes övezeteken keresztül. A zavartalan zenehallgatás megoldása kézenfekvő volt, az otthoni lemezjátszót az autóba kellene rakni. Ez azonban több problémát is felvetett: egy lemezre akkoriban legfeljebb egy szám fért rá, nehéz lett volna vezetés közben állandóan a lemezeket cserélgetni. A problémát egy új lemeztípussal oldották meg, melynek forgási sebessége a normál lemez 45 fordulat/percével szemben csak 16 volt, valamint több hangbarázda helyezkedett el a rajta. Ezzel sikerült a bakelitlemez kapacitását közel egy órára kitolni.

További probléma volt, hogy a lemezjátszó igen érzékeny volt a rázkódásra, ezért egy-egy bukkanó alkalmával a tű állandóan leugrott volna. Egy speciálisan csillapított mozgású csapágyas lemezjátszó karral siketült csaknem teljes mértékben kiküszöbölni a hirtelen oldalirányú rázkódásokat. Ellensúly segítségével kiegyensúlyozták a kart, így megelőzhető volt hogy a tű túl nagy erőt fejtsen ki, ezzel tönkretéve a lemezt.

1956-ban a média hamar felkapta az új találmányt és egyre több reklám jelent meg. Elsőként a Chrysler árusította autóihoz extraként a lejátszót Highway HiFi néven, majd később a Dodge is csatlakozott. Azonban a várt siker elmaradt. Utolsó próbálkozásként a Chrysler piacra dobta az automatikus lemezcserélőt, ami a kesztyűtartóban helyezkedett el, de a szerkezet túl nagy helyet foglalt el, túl komplikált volt és az új típusú lemezek nem terjedtek el elég gyorsan. Az igazi hordozható zene 1968-ig váratott magára, amikor a tengerentúlon befutott a kazetta.

forrás




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr932413426

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pickapu 2010.11.02. 13:02:12

Érdekes kezdetek. :)
Az én 2003-as 'munkagépembe' is csak kazettás magnót szereltek gyárilag, mondjuk abból elég jó minőségűt, de a találkozón is beszélgettünk arról, hogy ki kéne venni a közvetlenül fölé eső elcseszett pohártartó egységgel együtt, és a helyükre már beférne valami komolyabb cucc is.
Bár ahogy magamat ismerem, ez lenne az utolsó dolog, amit megvariálnék az autón, úgy hogy egyelőre marad a CD-ről átmásolt válogatáskazetták hallgatása. :)

Krisi 2010.11.03. 21:54:15

@pickapu: életem tragédiája, hogy elromlott a régi kazettás hifink, ezért most már nem tudok mp3-at kazettára átvarázsolni sehogy se. amiket meg legutóbb másoltam az 7-8 éve volt, és bár azóta nem változott sokat a zenei izlésem, azért nem ártana már frissíteni az állományon :)

a kazetta formájú adapter meg elég fos, folyamatosan recseg és sípol. nade majd kitalálok valami okosságot :)

Rocko- 2010.11.04. 07:16:55

@Krisi: fm transzmitter. bár kicsit hozzátéve már érdemesebb autórádiót cserélni.

Kifordított kacagány 2010.11.05. 02:42:57

figyelembe véve, hogy az otthon lejátszómon még azt is meg lehet hallani, ha elmegy egy nagyobb autó a ház előtt, elég nagy technikai bravúr lehetett ennek a kivitelezése. mert ugye azért a zenei élményt nem csak a leugró tű ronthatja el teljesen, az autó saját rezgései is el tudnának intézni bármit, amibe szorult egy csöpp muzikalitás.

@Rocko-: nem feltétlen. fm transzmitterből kapsz már brútuszost is, meg kormányról kapcsolgathatót is, meg mindenfélét is és akkor a kazettáidat sem kell kidobnod. olyan autórádiót meg ami mindent tud elég nehéz beszerezni normál póri mértékkel. a kérdés, hogy mire van szükségünk és miről tudunk lemondani, tökéletes megoldás nem létezik.

Rocko- 2010.11.05. 06:58:17

@Kifordított kacagány: persze-persze, igényeknek megfelelően kell választani. én anno elég olcsón, 20-25 ezres kategóriában vettem inkább új fejegységet. tud mp3-at, cdt, és usb kulcsot is lekezel, mp3-aknak. ha azt vesszük, hogy a brútuszos FM transzmitterek 15 ezer forint környékén kaphatóak, plusz ott még szórakozni a kazettával, imho jobban megéri váltani.
bár én hosszú távon szoktam volt gondolkozni. :D

Kifordított kacagány 2010.11.06. 07:47:28

@Rocko-: na de kazettával szórakozni jó:)

Krisi 2010.11.07. 20:27:22

nekem az a lényeg, hogy tudjak saját zenét hallgatni az autóban és ne recsegjen. mondjuk nincs semmi bajom a Bartók rádióval (csak azt hallgatom, egyetlen adó ahol hallgatható zene megy és keveset beszélnek), de azért néha kell valami pörgősebb/zúzósabb mert különben elalszok hazafelé :)

amúgy elég lenne egy sima MP3-as CD-t olvasó fejegység, nek kell semmi extra. a régi hifinknek a két 30x50 centis hangszóróját már beoktojáltam hátra a gagyi recsegős gyári hangszórók helyett, ez most elég szépen szól.

és kazettát cserélni tényleg priceless. legjobb amikor fél órája szól valami kőkemény metál, aztán amíg megfordítom a kazettát átvált rádióra ahol épp valami ária vagy G-dúr szonett szól :D
süti beállítások módosítása