Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Téli gumit mindenkinek?

2011.02.17. 12:25 | zalkapone | 79 komment

Címkék: vélemény kamion balesetveszély közlekedésbiztonság téli gumi balesetmegelőzés furgon

Nemsokára vége a télnek. Ez sokaknak nagy öröm, könnyebbé válik a hétköznapi élet. Nem kell vastag pulóver, nagykabát, és az autót sem kell járatni feleslegesen a hőn áhított fűtés miatt.
Mielőtt azonban örömtüzet gyújtanánk, gondoljunk vissza a három hónappal ezelőtti időkre! Mit sulykolt belénk a média úton, útfélen? Igen, aki nyári abronccsal közlekedik, az közönséges tömeggyilkos. De így van ez?
Több fórumon tárgyaltuk már ezt a kérdést, több oldalról közelítettük a problémát, és megoszlanak a vélemények. Amit most felteszek költői kérdést, már csak hab lesz a tortán.

Miért nem kell a kamionokra (buszokra, egyéb nehéz járművekre) is téli gumi?

Mielőtt mindenki rávágja, hogy azért, mert a nagy súly mindent megold, azért gondoljuk át még egyszer. A nagy súly esetleg kinyomja az abroncs alól a vizet, olvadt havat (lánykori nevén latyakot), de jégen aligha ér valamit. Vagy legalábbis nem sokat. A nullához konvergáló tapadás a jégen gonosz dolog, főleg 20-30 elszabadult tonna esetén. Az elmúlt hónapokban volt nem egy, nem két eset, amikor teherautó okozott balesetet. Mert nem tudtak megállni időben. Az általánosan bevett gyakorlattól, miszerint állandóan a megengedettnél gyorsabban is mennek, most nagyvonalúan tekintsünk el. Bár nyilván ez is közrejátszik a kialakult szerencsétlenségekben. De hiába minden modernkori kütyü, amiket már a nagyvasakba is beépítenek, az ABS-től elkezdve a menetstabilizálóig, ha többszázezer kilométert futott, repedezett, minta nélküli guminak kéne átvinnie a tapadást az útra.

Ez a tökéletes abroncs fogná meg a 30 tonnát?

És az előző mondatom utal is a megoldásra, hogy miért is nincs ezeken a járműveken külön téli gumi. A több százezer megtett kilométer nem kompatibilis egy lágy gumikeverék nyújtotta kopási mutatóval. Így is a fuvarozók rémálma, ha a sofőr bejelenti, hogy kéne cserélni a gumikat, ugyanis egy nyergesvontató esetén ez simán milliót meghaladó kiadás. Mintha a fogukat húznák. Ezért inkább járnak háromszor újrafutózott, málló felületű, minimálisan bordázott abroncsokon. Mi meg rettegjünk előttük, mellettük. Persze nem kötelező nekünk a közúton közlekedni, tudom. Nem is akarom magamra, illetve rájuk irányítani a törvényhozók figyelmét, mert a végén még egy gázolajos hordóban végzem, fejjel lefelé. De azért mégis agyrém, hogy amíg engem megállít a rendőr és profilmélységet nézeget, addig a kamionok vígan száguldoznak ezeken a maximum gyermekjátéknak alkalmas kerekeiken. Talán a tengelyterhelés mérése mellett lehetne ezt is nézegetni.

E mellett a tengelyterhelés már nem mindegy?

Van viszont egy meglepő fordulat is, amit egy rögtönzött, nem reprezentatív, általam végzett kutatás támaszt alá. Ez pedig a sokak által utált „fehér furgonosok” hozzáállása a téli gumihoz. Szintén rengeteg megtett kilométer, a személyautókéhoz hasonló menetteljesítmények, felpörgetett, főnökök által agyonhajtott sofőrök jellemzik a kategóriát. Viszont az általam közelről szemügyrevett kisáru-szállítókon egytől egyig újszerű, megfelelő mélységű barázdákkal ellátott téli abroncs volt.

Finom, megnyugtató lamellaerdő

Pedig ha lehet hinni a szóbeszédnek, akkor ebben a csoportban még élesebb a piaci verseny, szó szerint egymás orra elől happolják el a fuvarokat. Mégis futja új gumira. Persze, persze, egy Transitra még mindig lényegesen olcsóbb gumit venni, ráadásul csak négy (hat) darab kell, nem mint egy Iveco nyergesre.


Kíváncsi volnék a sofőrök véleményére is, hogy mennyivel érzik, éreznék magukat jobban, ha mindig új, megfelelő minőségű abroncsokon gurulhatnának!

Egyébként a statisztikákban, mint műszaki okokra visszavezethető balesetként jelennek meg a gumi esetleges hibájából bekövetkező szerencsétlenségek.

És akkor Kedves Olvasó, Önön a sor, hogy véleményét megossza velünk, és a többi olvasóval!
Természetesen az Autófílián megszokott, kultúrált formában. Köszönjük!




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr592629281

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Palex 2011.02.17. 13:15:09

Aki azt mondja, hogy a súly megold mindent, az szimplán hülye.

Hurri Kán 2011.02.17. 13:26:41

B-s jogsim van csak, pár évig jártam kisteherrel (Sprinter), hát bizony ég és föld volt téli gumival... Pedig igencsak fillérbaszó volt a cég tulajdonosa, de valahogy belátta hogy egy garnitúra gumi olcsóbb, mintha annak a hiánya miatt esek le az útról, vagy téligumi híján nem tudok valahová elmenni az áruval....

BKV-nál, Volánoknál meg simán nincs rá pénz...

pickapu 2011.02.17. 16:29:56

Na igen, kamionon gumikat cserélni... Sokér' van az!
A cégnél ahol áttelelek, hetente jön egy-két kamion Svédországból. Nem kimondottan ezt nézem rajtuk, de emlékszem téli mintájú gumikra, bár csak a hajtott kerekeken. Amikor letaposott hó volt a telephelyen, így is megszenvedtek, ha üresen kellett megfordulni.

turbólyuk 2011.02.17. 20:38:16

Tavaly márciusban jöttem haza Svájcból. Az ausztriai rész elején az egyik hosszú emelkedőn elkezdett esni a hó. Az összes kamion azonnal tehetetlenül elforgó kerekekkel elakadt, vagy borzasztó lassan vánszorgott felfelé. Mindenféle kamion, nemcsak "keleti" rendszámúak.

torró 2011.02.17. 20:45:09

Mint karosszériás mondhatnám hogy nekem üzlet a télen nyári gumi, csak hát nekem is kell közlekedni és bizony sokszor inkább hagyom hogy elhúzzanak a nagy autók. Nem tudom ,de biztos látott már mindenki híradásban látni emelkedőről félkeresztben visszacsúszó tehert ,amint letarol pár személykocsit.Ezeket a károkat simán a spórolós tulajokkal kellene kifizettetni.És akkor talán lenne eredménye.Egyébként ismerek sok olyan autóst aki nyárival jár ,mondván csak keveset használja télen. Akkor szoktam mondani nekik hogy :öcsém a műhely ajtóm mindig nyitva áll előtted! És még ami tetszik nekem a négy évszakos gumi.Mondom, feltalálták a kaméleont gumiban? Meg még aki ezt el is hiszi!

csokiájsz 2011.02.17. 20:58:59

csúnya rossz kamionok, fúj.

zkomposzt 2011.02.17. 20:59:26

A jégen csak a szöges gumi ér valamit. Ott a legjobb téli abroncs is csak csúszik, mint a fakutya. És ha ez így van, akkor a kamionokon sem segít a tükörjégen a drága téli gumi.

Nem vagyok fideszes 2011.02.17. 21:06:15

Tökéletesen egyetértek.

Még az első autómmal kipróbáltam télen a nyári gumit, a négy évszakost (négy évszakos valóban univerzális, mert se télen, se nyárom nem jó) és a téli gumit, ugyanazon az útvonalon, ugyanakkor, direkt próbaképpen. Meggyőző a különbség.

2011.02.17. 21:10:23

Nekem egy kicsit más a véleményem a téli gumiról. Hasznait kétségbe nem vonva, egyfelől ez is egy üzlet, el lehet adni valamit jó drágán. Másfelől arról kevesebbet beszélnek, hogy nem old meg mindet, a jég és a fagyott hó ettől függetlenül csúszik. Gumija válogatja, 20-40 killométeres sebességkülönbséget jelent. A téli guminál fontosabb, hogy tudd, mi van alattad, az mit tud, mit várhatsz tőle. Én boldog békeidőben zsigulival taxiztam, olyan gumival, amit adtak rá. A legpocsékabb a "stomil virsli" volt, egy műanyag szálas diagonál gumi (ma sokan azt sem tudják mi az), ami a száraz úton jó volt, tartós, a műanyag miatt kevésbé kopott, de egy csepp viztől már csúszott. Ezzel együtt 4-5 telet végigcsináltam ilyen gumival, persze olykor olykor "lépésben".

subtotal 2011.02.17. 21:15:17

@torró: négy évszakos gumi kevesebbet tud hóban, többet vízen és szárazon a télinél. Ennek megfelelően kell használni.
Megnézve a mostani, elég havas telet, még így is a vizes és száraz időszakok voltak többségben.
Én síelni nem járok és az Alföldön lakom, nekem megfelel.

Nem vagyok fideszes 2011.02.17. 21:26:15

@oldman13:

Stomil virsli halál volt, annó a Kispolszkimon is az volt. Tragédia.

Nem vagyok fideszes 2011.02.17. 21:34:09

@Brigi \"B. A.\" főnöke:

12. Akkor azért még volt a stomil iszonyat, de már volt elérhető áron jó minőségő téli/nyári gumi is. Kipróbáltam mind, ezért mondom, hogy nem mindegy.

Brigi \"B. A.\" főnöke 2011.02.17. 21:43:36

@Lófasz Hadnagy: 12 év alatt gondolom fejlesztettek valamicskét a gyártók, különben kikopott volna a termékkínálatból.

Mifelénk 2002 óta nem volt komoly hó, viszont az utolsó pár száz méteren elég rendes sár van. A tavaszi árvízkor egyedül a 4x4es Suzukis szomszéd tudott a rövidebb úton hazajönni, a négyévszakos gumijaival, úgyhogy megfordult a fejemben, hogy a következő szett ilyen lesz. Síelni nem járok, hóláncot fel tudom rakni, pályázni meg nem azzal az autóval szoktam, amiről most beszélek.

fda 2011.02.17. 21:45:02

Utálom azt az érvet, hogy milyen sokba kerül a gumicsere egy kamionon.

Ez igaz, de a fuvarért is többet kér el, mint egy kisáruszállító, nem? A fajlagos költsége pedig minden tekintetben jóval alacsonyabb, mint a kisebb autóknak. Ezek alapján egy kamionra sokkal könnyebb kigazdálkodni bármit, a gumikat is.

Akitlosz · http://honunk.blog.hu/ 2011.02.17. 21:45:43

Arról van itt nagyban szó, hogy azért kell a civil személygépjárművek téli gumit vásárolniuk, mert az az ő zsebüket terheli. ÁFÁ-t fizetnek utána, lendítik a gazdaságot, támogatják az államkasszát.

A buszoknak pedig azért nem kell téli gumi, mert azt a költségvetés vásárolná, tehát az az államnak rossz üzlet lenne, ha téli gumikat vásárolna a buszokra.
Vagy éppen a rendőrmotorokra. Lásd szegény rendőr halálos balesetét a gumi miatt.

A közúti fuvarozó cégek meg kapitalisták.

Előbb lesz az igazgatónak új luxusautója, mint a melósnak új csavarhúzója, nem majd még téli gumi is a kamionokra.

Ha a rendőrség rákényszeríti őket, akkor vesznek majd téli gumit.

De az állami járműveken akkor sem lesz.

Előbb bérelnek luxusautót a frakcióvezetőknek lézerzavaróval minthogy a volán buszok téli gumit kapjanak.

fda 2011.02.17. 21:47:51

@oldman13: "Gumija válogatja, 20-40 killométeres sebességkülönbséget jelent."

Óriási különbség, hogy 50 helyett 10-30-al tudsz-e menni azonos biztonság mellett.

Másképp fogalmazva: a városi 50 helyett a nyárigumisok KERÉKPÁROS SEBESSÉGGEL veszélyeztetik és hátráltatják a többieket.

Nem vagyok fideszes 2011.02.17. 21:50:04

@Brigi \"B. A.\" főnöke:

Értem én, mire gondolsz és van igazad. Én csak abból tudok kiindulni, hogy a mostani autómhoz van két garnitúra gumi, egy kifejezetten nyári gumi az alukon, meg a kifejezetten téli a gyári lemezfelniken, amiket cserélgetek évszakváltásokkor. Nekem ez a módszer tökéletesen és fényesen bevált, télen a meredekeken is feljutok a télivel amikor sokan nem, nyáron kurva jól tapad a nyári. Persze mindenki kövesse azt a módszert, ami neki bevált, én ezt tudom tanácsolni.

Őexc.Vitéz Bivalybasznádhy. Dr. Őfőméltóságu Úr 2011.02.17. 21:55:43

A hajtott kerekekre kötelező/lenne/ a téli gumi nekik is.
De ha nagyon avétos az út akkor a kamionosok láncolnak

proton1701 2011.02.17. 22:06:46

Tényleg mi a faszért nem kell nekik téli gumi? Kötelezővé kéne tenni az biztos. Sokkal többet mennek azokkal a verdákkal mint a személyautósok. Pont nekik nem kell? Mekkora baromság ecsém.........

algi 2011.02.17. 22:21:15

@fda: Szerintem is vicces érv. Ha drága a kamion, nem muszáj venni.

Brigi \"B. A.\" főnöke 2011.02.17. 22:24:40

@Lófasz Hadnagy: Jogos, én is cserélgetem, csak.. szóval téliből is minden évben van friss minta, ahogy nyáriból is, és nálam mindkét garnitúra kb. 3 szezont bír. Ha a négyévszakos csak két szezont bír, akkor is beljebb vagyok anyagilag, és friss fejlesztésen gurulok.. Az a baj, hogy ezekből nincs rendes tartósteszt, és az összehasonlítások is megállnak ott, hogy vonóerő meg ez-az, de olyan gumitesztet én még nem láttam, ahol sárban tesztelték volna ezeket.

@hemuveg: Te melyik gyártó, melyik típusát használtad, és főleg mikor, hogy ezt a következtetést vontad le? (Próbálok minél több személyes tapasztalatot begyűjteni.)

akira2 2011.02.17. 22:35:22

@algi:

Én egy dolgot nem igazán értek meg. Nekem egy garnitúra gumi elfogy nyáron, egy meg télen. nekem már csak emiatt is magától értetődő, hogy télire téli gumit veszek, miután a nyári őszre elkopott, pedig - ugyan sokat megyek, de - töredékét egy kamionnak. Egy rendes kamion ugyanis szinte mindig úton van, így képtelenség, hogy egy egész évig kibírná egy garnitúra nyári gumi.

Ezek ősszel képesek ismét nyári gumira cserélni az addigra elkopottat?

akira2 2011.02.17. 22:44:39

@hemuveg:

Jó a Conti, most TS 810S van rajta, március végén pedig a tavalyi P Zero helyett Conti SportContact3 lesz. Az lehet, hogy ki fog bírni másfél nyarat is... :)

Árpi 2011.02.17. 23:00:33

Egyszerű a dolog: a kamionosok jobban tudják érvényesíteni az érdekeiket. És nem nekik lesz bajuk, amikor elsodornak egy személyautót. Megjegyzem, egy kamion árához képest szerintem a rá kapható téli gumi ára kisebb, mint egy 15 éves kisautóéhoz képest. Vagyis a kamion tulajának arányaiban sokkal kisebb tehertétel lenne.
De mit akarunk, ha a jogalkalmazók a meglévő szabályok betartására is tojnak? Ha az M0-n semmi mást nem tennének a zsaruk csak kikapnák a sorból azokat a kamionokat, amelyek nem tartják be a sebességkorlátozást, amelyek ELŐZNEK!!! és amelyek 15 m követési távolsággal mennek, akkor legalább heti 5 balesetet lehetne csak ott megsprórolni. (Néha többszörösét.) És ez csak egy 36 km-es szakasz! Egy járőr megoldaná. A kamionost kiintenék egy alapos ellenőrzésre, az a napja kuka lenne... Híre menne egy hét alatt, hogy ott ez megy, évente több életet lehetne megmenteni, mint a téli gumikkal. (Amit azért kötelezővé tennék a kamionokra is... A buszokra meg pláne!)

Brigi \"B. A.\" főnöke 2011.02.17. 23:01:46

@hemuveg: A négyévszakosra gondoltam. :)
Rákerestem a P6000-re, és kb. azt írják, amit te is.

A Barumot inkább hagyjuk szerintem, nekem egyszer volt egy pár (azzal vettem az autót), 3 hónapot bírt, illetve egy másik szomszédomnak van Polaris 2-je, ő a tavalyi 10 centis szűz hóban nem bírt kijönni vele az udvarból.

Abban pedig nincs vita, hogy a prémium gumi megéri az árát.

Elég jól elkanyarodtunk a kamiongumi témától... mondjuk ott az is bonyolítja a helyzetet, hogy más kell a kormányzott és a hajtott kerekekre.. viszont elég jól estek az árak, 80k köröl már lehet kapni darabját, pár éve még masszívan 100K felett voltak.

Mikrobi 2011.02.17. 23:05:27

Van kamionos ismerősöm, aki kiröhög minket, személyautósokat, hogy görcsölünk a téli gumin. Ő is azt mondja, hogy lecserélni az összes gumit egy vagyonba kerülne, közben meg nem ér semmit a téli gumi. Ha jég, meg hó van, felteszi a hóláncot, más meg nem zavarja.
Nekem viszont az a véleményem, hogy télen, főleg hóban, ég és föld a különbség a téli és a nyári gumi között. Tudom, mert az előző autómra sajnáltam a pénzt a téli gumira és a korán jött hó, meg a vacillálás miatt az új kocsival is mentem valamennyit hóban nyári gumival. Szárazon nem csináltam fék- és kanyarteszteket azonos körülmények között, úgyhogy arról nem tudok nyilatkozni, de a latyak és hó téli gumit kíván, az 1000%!
Visszatérve a kamionokra, nem tudom, kéne-e, de pár év és tuti, hogy kötelező lesz nekik is a téli gumi.

apamacko 2011.02.17. 23:07:49

Lehet menni mosolyogni FiliaExpreszre ! :-)

vаdparaszt (törölt) 2011.02.17. 23:13:27

@zalkapone: Teherautóra, autóbuszra nem létezik téli gumi.

Kormányzott kerekeikre a hatályos rendelkezések szerint csak hosszanti mintás gumi szerelhető, hajtottra mehet "terepmintás", vagyis keresztirányban is rovátkolt, ilyeneket használunk télen is, de ebben sincs, nem is lehet szilika-adalék. Nem gyártanak ilyet. Valószínűleg nem volna biztonságos 38-40 tonnát ilyen állagú, összetételű abroncsokon furikázni. Remekbeszabott poszt egy fogalmatlantól, a többi észkombájn meg kórusban huhog hozzá, ahogy az lenni szokott.

zalkapone 2011.02.17. 23:17:19

@vаdparaszt:

Ha figyelmesen olvasnál, akkor látnád, oda is írtam, hogy költői a kérdés.
Hiszed vagy sem, tisztában vagyok vele, hogy nincs ilyen.
További kellemes estét!

vаdparaszt (törölt) 2011.02.17. 23:34:09

Nincs ilyen? Akkor mér' nem használják ezek a geci kamionosok?

zalkapone 2011.02.17. 23:41:12

@vаdparaszt:

Fröcsögés helyett inkább mesélj a saját téli, kamionos tapasztalataidról. Az szerintem mindenkit jobban érdekelne! Szavaidból arra lehet következtetni, hogy sofőr vagy. Íme a felület, meséld el, hogy Ti hogyan élitek meg a téli közlekedést, mennyire aggaszt a háromszor futózott gumi a traktorodon. Ha van ilyen. Vagy csak szimplán nyugtass meg minket, hogy nem vagytok ránk, autósokra nézve veszélyforrás. Ugyanis az ilyen párbeszédek visznek minket, és az álláspontjainkat is közelebb, nem a fölösleges viták.

Árpi 2011.02.17. 23:46:06

@vаdparaszt:
Addig nem létezik, amíg elő nem írják. Utána azonnal lesz...
Szerinted már Benz papa is azt tett az első autóra?

zalkapone 2011.02.17. 23:50:41

@Brigi \"B. A.\" főnöke:

Na, még a végén kiderül, hogy érdemes mélyebben elmerülni a témában! Köszi!

fecsa 2011.02.17. 23:59:06

Látom azért már előttem megmondták a lényeget.
Rossz az érvelés a téli gumival kapcsolatban.
Ha a latyak ki is megy a kerék alól a súly miatt, de a jég....
cseszheted a téli gumidat a jégen. annak sincs tapadása meg a nyári guminak se....

vаdparaszt (törölt) 2011.02.17. 23:59:59

Majd ha minden boltban lehet ilyet kapni, akkor gondolkozhatunk a kötelezővé tételről. Személyautóra se volt kötelező a téli gumi, amíg nem létezett. Felesleges szószaporítás volt ezt a posztot megírni, és azt sugallni, mintha csupa felelőtlenek közlekednének nehéz járművekkel, akik még téli gumit se vesznek, de minő botrány: nem is kötelező nekik!
Elárulok valamit: egy rakomány nélküli nyerges szerelvénynyel esőben például tilos megállni az érdi emelkedőn, mert többé nem indulsz el vele. Csak ha letolattál az aljáig. Mindegy, milyen gumival.

Ha viszont rakva vagy, akkor nem állhatsz meg jobboldali kerekekkel lehúzódva az útpadkára, mert azonnal megsüllyed alattad és mire észbe kapsz, már felborultál.

Annyira nem vagytok képben, valami egészen más dimenzió, amiben autózunk.

@zalkapone: Szerinted azért nem létezik téli tehergumi, mert még nem tették kötelezővé? Gratulálok. Akkor fúziós erőmű is ezért nincs.

vаdparaszt (törölt) 2011.02.18. 00:02:41

Bocs, az utóbbi Árpinak ment.

Péter az állat 2011.02.18. 00:04:58

@pickapu:

Talán azért láttad, mert a "húzó" kerékre olyat gyártanak, ellentétben a pótkocsival, amire hossz mintásat készít a gyártó, ami nem összetévesztendő a kormányzottra gyártott hossz mintással. Ez már csak egy ilyen sport. De azért osszátok az észt, biztos sok van belőle. Téli gumi ebben a méretben nincs/nem elterjedt (én legalábbis még nem találkoztam vele, de valaki biztos előkapar ilyet.), ahogy a nyári sem. Ezért van a négy évszakos, amiről persze lehet mindent mondani, amit elmondtak. De a négy évszakost azért nem lehet egy napon említeni télen egy nyárival. Megjegyzem volt pár hónapja a totalcaron egy adac téli gumi teszt, ahol betettek a teszteltek közzé két négy évszakost is, amik rávertek pár kifejezetten téli gumira, és nem csak a névtelenekre.
Mellesleg az persze senkinek sem jut az eszébe, hogy egy havas emelkedőn, nem feltétlenül a gumi miatt kapar el egy kamion, hanem mert tengelyeknek az 1/5-e a hajtott. Nehéz is ezt megérteni ezt olyan kocsiból, ahol ez az arány 1/2, vagy 1/1.
További jó csámcsogást, a minden évben visszatérő gumicsonton!

Még egy tipp, hogy hová kéne még téli gumi. Megsúgom, hogy a gaz aljas bkv is inkább végkielégítésekre költi a pénzét, minthogy téli gomikat venne a villamosaira. Én legalábbis még egyen sem láttam. Ráadásul télen is teljesen sima futófelülettel engedik ki őket a kocsiszínből, pedig a kerék, és a sín közötti súrlódási együttható optimális esetben is csak annyi, mint a téli gumi és a jég között, és ez csak romolhat. Ezek, meg ezen spórolnak. Skandalum!

zalkapone 2011.02.18. 00:10:49

@vаdparaszt:

Nem gondolnám teljesen fölöslegesnek. Hiszen pont az a lényeg, amit az előbb írtál. Más dimenzióban mozgunk. Ezért érdekel engem, és másokat is, hogy ez hogyan működik a nagyvasakon. Tuti mindenkiben felmerült már ez a kérdés, csak pont én voltam az az elvetemült, aki leírta.
Ha érzel magadban még késztetést, akkor írd le, hogy mennyire mész esetleg máshogy télen, mint nyáron. Mennyire figyeled a gumik állapotát? Van-e kedvenc márkád, vagy ebben a szegmensben ez tök mindegy? Bár gondolom van élettartamban különbség. Ilyesmik.

vаdparaszt (törölt) 2011.02.18. 00:20:51

@Brigi \"B. A.\" főnöke: Téli mintás tehergumi van (kormányzott tengelyre tilos felszerelni), de "téli" gumi nincs, vagyis ennek az anyaga is ugyanaz.

Árpi 2011.02.18. 00:31:27

@vаdparaszt:
Persze, én csak robogóval járok... Na mindegy...

A C-s jogsim kelte 1982, de nem baj. Gőzöm nincs semmiről, mert valóban nem járok kamionnal. Azt is tudom, hogy egy hivatásos sofőr nem annyit vezet, mint én, mert én talán 600 ezret ha vezettem eddig. Igaz, hogy nekem is ugyanúgy bármikor indulnom kellett, ha a meló úgy kívánta, mindegy volt, hogy mi esett az égből, és mi volt az úton. És 8 óra melót kellett elvégeznem néha, miközben 600 km-t autóztam aznap, hogy ott legyek, ahol a meló várt.

Szóval én tudatlan vagyok. Annak is van már vagy 30 éve, hogy teherautót szereltem naponta. De a fizikát szerencsére elég jól megtanították nekem. Kellett a közlekedésmérnöki diplomához. Meg ahhoz persze sok egyéb is kellett. Útépítésről is. Járművek működéséről is.

De ahhoz nem kell diploma, hogy tudjuk, hogy normális esetben minden kerék fékez, míg ugye hajtani csak egy része (különösen egy nyergesvontató+ pótkocsi esetében). Vagyis az egy dolog, hogy hol nem tudsz elindulni. Az igazi kérdés az, hogy hol nem tudod irányítani és lefékezni a járművedet. Ha nem tudsz kiállni a telephelyről, legfeljebb a gutaütés veszélyeztet 1-2 embert. De én láttam már olyan baleset nyomait, ahol a személyautóban ülő családból csak egy kis koromfolt maradt. Mert egy kamion betolta őket egy pakuraszállító tartály alá. Az aszfalt is égett alattuk... :(

Az utóbbi pár évben 2x próbált meg kinyírni felelőtlen teherautós. És nem tudom, hányszor veszélyeztettek úgy kamionok, hogy az M0-ra való biztonságos felhajtást tették lehetetlenné,mert olyan kis követési távolsággal jönnek konvojban. Nem 2-3, hanem sokszor 8-10. Úgy, hogy azzal az autóval sem merek közéjük hajtani, ami kettesben 100 fölé ugrik egy felhajtósáv hosszán.

Én pontosan tudom, hogy ők a kisebbség. De a téli gumit a személyautókon se a normális emberek miatt írják elő kötelező jelleggel (ahol és amikor előírják). Azok maguktól is rájönnek, hogy miért fontos. A többinek meg kötelező.

Én sokkal nyugodtabb lennék, ha tudnám, hogy aki mellettem jön a 40 tonnájával, az se csúszik meg olyan könnyen a jégfolton. És ha emiatt a kenyér kilója 2 forinttal több lenne, szó nélkül kifizetném. A koporsó sokkal drágább.

Árpi 2011.02.18. 00:34:47

@Péter az állat:
Nem tudom, észrevetted-e, de a villamos nem tör ki oldalra egy kis fékezéstől... Elé meg csak a hülye áll be. (És ha nem tudnád, a villamos baj esetén akár homokot is szórhat a sín és a kerék közé, csak olyankor kiszállsz az első ablakon.)

vаdparaszt (törölt) 2011.02.18. 00:42:05

@zalkapone: Ha esik a hó, vagy nedves az úttest és +3 fok alatt vagyunk, vagyis jegesedésre lehet számítani, akkor KIBASZOTT lassan megyek. Ennyi.

Nem bízok sem gumiban, sem rutinban, sem ABS-ben, sem szerencsében. Nem érted, gumimárkát nem válogatok, avval megyek, ami fönt van. Ha megvan a profilmélység, a futófelület nem sérült, menni kell, nem picsogni, hogy ez neked így-úgy nem tetszik.

Árpi: Nagyon szép, tanult ember vagy, én viszont 18 éves korom (1987) óta sosem csináltam mást, csak teherautókat meg buszokat vezettem, napi 8-12 órában, eseménymentesen. Nekem a gépkocsivezetés a szakmám, neked meg valami más, jobb, fontosabb, nehezebb, érdekesebb, bonyolultabb, nem is szólok bele, nehogy hülyének nézzek ki.

Brigi \"B. A.\" főnöke 2011.02.18. 00:54:29

@vаdparaszt: Vágom, de ez pont az a pont, ahol az átlagember rávágja, hogy: "az ugyanaz!"

eax_ 2011.02.18. 00:55:10

Nem is ez a durva, hanem hogy pl. a mentoautokon sincs.

Árpi 2011.02.18. 01:03:24

Dicséretes dolog, hogy ilyen jól végzed a munkádat. Tényleg.
De áruld el nekem: miért is olyan fontos a profilmélység? Mert, úgy tűnik, azt nem tartod fölösleges előírásnak.

Ja, és sok kollégádnál a +3 fok alatti kibaszottul lassú tempó az pl. 90 az M0-n, ahol 80 a megengedett. Ugye nem baj, hogy őket nem úgy ítélem meg, mint Téged?

A beleszólásról: akik az előírások (meg a fejlesztések) alapjául szolgáló kísérleteket-méréseket elvégzik, azok sem vezetnek annyit, mint Te. De elárulom, hogy többek között ott végeztek, sokan azt tanulták, amit én. Nyilván megkérdik a tapasztalt sofőröket is, de a "beleszólás" az ő részükről azért elég megalapozott. Ugye elhiszed, hogy ez így van jól?

Beismerem, gumit vagy futóművet nem fejlesztettem, az a szomszéd labor volt. :o) De ahhoz se lehettem egészen hülye. És a fizika törvényei egyformák mindenkire, legfeljebb a figyelembe veendő körülmények térnek el. És nagyon nem mindegy, hogy pl. pár ezrelék, vagy 1-2 % ferdeségű úton csúszol keresztbe, ha véletlenül fékezni kell. Na, kb. ennyit jelentene, ha télen más összetételű gumi lenne az autódon.

Amúgy utasként csúsztam már árokba busszal a jég miatt. Azt hiszem, ott sokat segített volna a téli gumi. A minap csodálkozott a családom egyik tagja, amikor a parkolóban kiszállt, hogy gyalogosan alig bírt állva maradni ott, ahol az autó a téli gumival (látszólag, szerinte) úgy mozgott,mint ha száraz lenne az út. És ugye Te sem a bőrtalpú báli cipellődben mész ki a jeges járdára? Vajon miért? Talán azért, mert egy puhább (vagy legalábbis a hidegben nem annyira kikeményedő) anyagnak több esélye van megtapadni a jégen is előforduló kis szemcséken, amiken az múlhat, hogy dobsz egy hátast, vagy simán hazaérsz?

Persze az reális veszély, hogy ha a baromarcú tudná, hogy téli gumi van a gépén, akkor azt hinné, már mindent szabad. Hülyeség ellen csak egy egészen más gumi véd( :) ), de azt is mindig azok felejtik el használni, akiknél a legfontosabb lenne.

zsoci 2011.02.18. 01:03:29

Én közlekedek személyautóval is meg kisteherrel is. A teher öszkerekes, és volt rajta téli gumi -egyszer. Nem vált be. A terepmintás nyári sokkal jobban viselkedik, hóban is víizben is. A jégen meg mindegy. A téli gumi sem tud csodát tennia jégen soha.

A városi buszokon felesleges a téli gumi mert először az általuk használt utat KELL letakarítani. A legjobb választás a 4 évszakos gumi ráju. ez is gyakorlat mindenütt a világban. A távolságin se sokat segít a téli. A hasznonjárművek nagy tengelytehelésére pedig lammelás gumit nem is lehet gazdaságos élettartammal készíteni. Tényleg miért csak a lamellás gumit ismeritek ? A hagyományos téli is nagyon jó, sőt hóban latyakban jobb is. Fotosabb, hogy ne legyen szélesebb, sőt inkább késkenyebb a nyárinál. Bár mostanában abból is teljesen felslegesen széleset szerelnek. Nekem egy 1993-as 173 LE-s turbós benzines autóm van és a gyári mérete 195/65-15 és tök elég rá. Ma ezt egy komaktra eszik, de minek ? Minek 16-17-18"-os felni egy személyautóra ?

vаdparaszt (törölt) 2011.02.18. 01:09:15

Ha mentőautón nincs, annak az oka csak a pénzhiány, mert a 3,5 tonnás szegmensben létezik a klasszikus, lamellás téligumi. És nagyon jó.

Árpi 2011.02.18. 01:30:02

@zsoci:
Nemcsak tükörjég létezik, de azon sem teljesen mindegy a gumi. Ott már nem is annyira a mintázata, hanem az anyaga. Amikor a jég között megbúvó pici egyebeken kell megtapadni, akkor nagyon nem mindegy, hogy a gumi kővé dermedt, vagy még mindig képes azonnal és rugalmasan hozzáidomulni mindenféle apró dologhoz.

Amikor először váltottam téli gumira (a Trabanton nekem se volt, na), akkor értettem meg, miért nem tudtam én korábban felmenni ott, ahol mások vidáman. Pedig a Trabi kifejezetten jól viseli a csúszós utat - egy határig.
Persze a friss hóban egy jó (viszonylag új) nyári gumi is csodákra képes. Míg tükörsima jéggé nem tapossák azt a havat. Utána már nem a mintázat, hanem az anyag ami számíthat.

Az igazi kérdés csak az, hogy ha lehet csinálni olyan gumit, ami télen sem keményedik ki, akkor miért nem azt használjuk egész évben. Ennek nem az az oka, hogy az meg túl puha lenne nyáron. Ugyanis az melegben sem változik annyira. De nem is tapad úgy. Talán épp ezért.

Megjegyzem, a mai gumikkal, a mai autókon, nem az a baj, hogy lekopik a futófelületük. Aki egy rendes futóművel annyit jár egy gumival, hogy az annyira elkopik, az már eleve nem tudja, mennyire veszélyes dolgot művel. Addigra ugyanis az abroncs belső szerkezete többször elhasználódik. OK, a normális használatról beszélek, nem a drifteléssől. :o) De a mai gyors autókon szerintem nem lenne szabad 50 ezer km fölött menni még a nagyon jó gumikkal sem. Pedig a gumis az ilyeneket még simán eladja 80%-os állapotú használt gumiként, ha nem egy gumigyilkos elállítódott futóművön volt. És van, aki meg is veszi ezeket.

Árpi 2011.02.18. 01:31:00

@vаdparaszt:
És mi az oka szerinted annak, hogy a teherautókon nincs? Úgy gondolod, lehetetlen lenne a téli viszonyokra alkalmasabb, biztonságosabb gumit kifejleszteni?

vаdparaszt (törölt) 2011.02.18. 01:32:04

Árpi ne kezdd újra, TEHERAUTÓRA, BUSZRA NINCS puhább, adalékolt TÉLI GUMI.

Most lehet arról ábrándozni, hogy mi lenne ha lenne, milyen faszán kötelezővé lehetne tenni nekik is, nem csak szegény nekünk, de ha ez a fölső szakmád, akkor biztosan tudod, hogy miért NINCS.

Az autóbusz meg nem megy jégen, mégis elindítják a menetrend szerint, de felismerni, hogy mikor elég, és már a veszélyzóna előtt megállni, az a nehéz.

Pláne 40-50 utassal, aki dolgozni, tanulni vagy már haza akar menni, és különben is, Magyarországon mindenki a legjobb sofőr, aztán ha baj van, úgyis te vagy a hülye, miért nem álltál meg.

Nem vagyunk jósok, de tízszer előrébb látunk, gondolkodunk, mint az úrvezetők. Na és persze én sem tisztelem a kivételeket.

De azt tudni kell, hogy a nehéz járművek vezetői ugyanannyi közlekedésben töltött idő alatt tízszer kevesebb balesetet okoznak, mint a személygépkocsivezetők. Ez természetesen a súlyosságra is vonatkozik.

Árpi 2011.02.18. 01:41:27

@vаdparaszt:
Elárulom: azért nincs, amiért a mentőkre nem teszik fel (pedig arra van): spórolásból. A kérdés csak az, hogy ki hol húzza meg a határt a biztonság és az ár között. Én odébb húznám meg. Ennyi.

Amúgy, amit itt leírtál, sok dologban (a legtöbben) igazad van. De tudod, ez is olyan dolog, hogy nekiülnek okosok, kiszámítják, hogy X pénzből Y ember élete menthető meg, és eldöntik, hogy annyit már nem ér meg egy ember élete. (Nem mondom, hogy tévedhetetlenek, de nyilván ehhez meg ők értenek a legjobban. Legalábbis reméljük...) Ez így megy a vasútnál, így megy az atomerőműnél, meg sok más helyen is. Még az orvoslásban is. De attól még ugye nagyon csúnyán néznél arra a dokira, aki közölné, hogy "bocs, uram, de a gyereke élete nem ér nekünk 50 milliót, és csak annyiból lehetne megmenteni"?

Árpi 2011.02.18. 01:42:41

@vаdparaszt:
Ja, amúgy minden gumi '"adalékolt" :o) (Eleve ma már talán a gumi a legkevesebb a legtöbb abroncs anyagában. Mind műanyag. :o) )

vаdparaszt (törölt) 2011.02.18. 01:58:12

Mindegy. Nehéz járművekre nem kapható lamellás gumi. Így is öklömnyi darabok töredeznek ki a "téli" mintás abroncsok tagoltabb futófelületéből a nagy igénybevétel miatt, és akkor még nem is puha alapanyagból készültek.

Árpi 2011.02.18. 02:35:13

@vаdparaszt:
1. Nem a lamella a téli gumi lényege. Hanem az anyag.
2. A "puha" anyag talán nem is töredezne annyira. A ridegre fagyott műanyag sokkal könnyebben törik, mint amelyik még azon a hőmérsékleten is hajlékony marad.

pancel 2011.02.18. 05:10:14

Kedves cikkíró, te egészen egyszerűen hülye vagy!

Egyrészt fogalmad sincs, miről irkálsz össze vissza, nem vagy tisztában a súlyokkal, nem vagy tisztában azzal, hogy hová milyen gumit lehet felszerelni (mert ugye törvényileg szabályozott, hogy kormányzottra hosszanti mintás, "húzóra" csak keresztbordás gumi mehet fel).
Nem vagy tisztában azzal, hogy milyen elektronikák védenek és figyelnek rád, illetve nem vagy tisztában azzal, hogy kamionra csak szilika-mentes gumi szerelhető fel.
Ja, és az a több százezer kilométer nagyon erős csúsztatás, ezért alapból eltörném a kezed, mert ilyen légből kapott hülyeséget leírtál szemrebbenés nélkül.
Egyszóval egy hangulatkeltő, rosszmájú, félinformációkból hülyeséget beszélő nulla vagy.
Ha normálisan szaladtál volna neki a posztnak és nem a ferdítés lett volna a célod, nagyon szívesen felajánlottam volna, hogy csücsülj be mellém és megmutatom, hogy egy standard gumiszettel a személyautó fékútjának 70%-ánál megfogom a negyven tonnát úgy, hogy egy pillanatra sem veszítem el a kontrollt.
Szerintem menj vissza a teszkóba árúfeltöltőnek, az való Neked, nem a cikkírás.
Ott lesz időd megtanulni, hogy minden kimondott és leírt szónak súlya van éppúgy, mint a téli úton guruló kamionnak!

Dour 2011.02.18. 05:45:47

Háááát így olvasgatva…… Amatőrök….. Kisteher, meg Kispolszki , meg Zsiguli, meg Sprinter stb.stb.
Nos. Van oka. Van különbség. Tonnákban, méretben, stb. stb.
Nem fogom részletezni, csak így röviden. Mások a felhasználási feltételek.
A többit lehet a neten megkeresni.
Posztoló. Te amatőr vagy, és csak fikázni akarsz. Ennyi.
Az „öreg profiktól” kérdezem, emlékeztek az orosz 900-as „pinamintásra?
Azt valahogy nagyon eltalálták. :))

nagyon_buta 2011.02.18. 06:59:45

Kamion = ellenség, mert tönkre teszi a sz@rul megépített útjainkat, mert zavarnak a száguldozásban, nem húzódik le időben a kék lámpás audim elől, és egyébként is így jutok az index címlapra.
Némi összehasonlítást kellett volna hány km/ baleset, vagy hány áldozat/km esetleg utána nézni milyen a gumiabroncs kínálat,előírás, miért, azután nem index címlaposat lehetett volna írni.
Külön öröm számomra a több csilliárd km vezetési tapasztalattal rendelkezők véleménye, legjobban a munka előtt-után napi 600 km illetve ezt robogóval tetszett.

bertrollnok 2011.02.18. 07:03:53

Egyik ismerosom - teherfuvarozo cege leven - tudna meselni az ellenorzesekrol... Kineztek az egyik nyergest a rendorok az autopalyan. Meregettek, tengelyterhelest merettek, aztan kineztek az egyik gumit, azt mondtak ra, hogy rossz. Mindenaron le akartak huzni a sofort, es sikerult is nekik. (Ki van adva a soforoknek, hogy az ENGEDELYEZETT sebesseggel mehetnek, barmi tortenjek (pl elhuzodo rakodas stb eseten is), nem rakodnak tul, nem trukkoznek a tachograffal...)

Masnap ugy kuldte vissza a gumis, hogy koszoni szepen, de semmi baj nincsen vele...

Hauzer 2011.02.18. 07:15:48

Hát ez a cikk ritka nagy baromság..Téligumi a teherautókra..A bekerülési költségről elgondolkodott vajon??Az rendben,hogy egy személyautóra kell 4 rühös gumi,de egy 4 tengelyes böhömre mindjárt 10 db kell..Egy sima márkátlan fos gumi darabja minima 50 rugó! Se nem téli,se nem csúcs gumi..
Az átgumizás azt meg mégis hogy? Vegyen a vállalkozó még 10 db felnit? Hol tárolja?(ja és egy autóról beszélünk..ahol monjduk van 10-15)
Az átrakás...nem olyan,hogy a garázsban szombat délután átrakom ebéd után..
Agyament ötlet...

józsua 2011.02.18. 07:19:27

Már több mint 30éve vezetek szinte minden nap. Saját autón mindig nyári gumival, a céges autón mindig az évszaknak megfelelő gumival.Csak frissen leesett hóban érezni minimális különbséget. Pusztán üzleti fogásnak tartom ezt a téli gumi mizériát, de ezt már egy nagy gumigyártó is megírta.

Yoss 2011.02.18. 07:24:11

Ha még azt is ideírnám, hogy az ADAC tesztje szerint a nyári gumik még -7 fokban is jobb tapadást biztosítanak SZÁRAZ úton, mint a téliek, akkor biztos kitörne itt a parasztlázadás :) Pedig így van.

Phrascarica 2011.02.18. 07:29:58

@vаdparaszt: "Most lehet arról ábrándozni, hogy mi lenne ha lenne, milyen faszán kötelezővé lehetne tenni nekik is, nem csak szegény nekünk, de ha ez a fölső szakmád, akkor biztosan tudod, hogy miért NINCS. "
Mióta kötelező a téli gumi?

Phrascarica 2011.02.18. 07:34:58

@józsua: akkor szar a téli gumid. Én is sokáig azt hittem hogy nem túl nagy a diffi de tavaly amikor "pénz nem számít" alapon vettem téli gumit nagyon ledöbbentem hogy ott is feljön vele az autó ahol álló kerekekkel lecsúszott a régebbi téli gumijaimmal.
@Yoss: ez bizony így van, de havas, jeges úton már egészen másként.
A roadsteremen nincs téli gumi, gyakorlatilag esélytelen a közlekedés még rövid távon is (30méter) havas úton.

Árpi 2011.02.18. 16:44:50

@pancel:
"hogy egy standard gumiszettel a személyautó fékútjának 70%-ánál megfogom a negyven tonnát úgy, hogy egy pillanatra sem veszítem el a kontrollt."
Már elveszítetted. Ilyet normális ember nem ír le, aki meg leírja, az pont olyan életveszélyes az úton, mint az a kis nyikhaj, aki azért tolt belém egy Passatot, mert előtte fékeztek, ő meg úgy döntött, hogy akkor sávot vált. (Ott meg mi álltunk már a lámpa előtt.) Ő is úgy gondolta, bármikor meg tud állni... (300 m-rel odébb volt a célja, ahová ment, de neki nagyon sürgős volt... Annyi büntetőpontja volt már, hogy rég nem lett volna szabad vezetnie...)

Árpi 2011.02.18. 16:46:04

@Hauzer:
Vagyis a tárolás és a plusz felni költsége fontosabb, mint pár élet. Ennyi!

Árpi 2011.02.18. 16:48:04

@phrascarica:
A "profik" télen is tükörradiállal járnak a személyautójukon... Megszokták a teherautóval...

Árpi 2011.02.18. 16:49:45

@pancel:
Mi az a "szilika"?
Azt hiszem, gőzöd nincs arról, hogy milyen anyagok is vannak a "gumi"abroncsokban. De hogy megnyugodj: nem azt használják, amit a csajod mellébe rakattál.

pancel 2011.02.18. 16:50:45

@Árpi: Maradjunk annyiban, hogy Te elméletben próbálsz vezetni, én hivatásszerűen teszem ezt nap mint nap. ;-)
Számold ki a z érintkező felületet és szorozd be a súrlódási együtthatóval és lepődj meg! :)
Én tudom mit beszélek, szerintem Te meg hallgass azokra akik okosabbak Nálad (és most nem feltétlenül magamra gondoltam).

Üdv,

pancel

pancel 2011.02.18. 16:58:29

@Árpi: Bocs apukám, de kiverted a biztosítékod a hülyeségeddel!

Ha ennyit nem tudsz, hogy mi az a szilika-adalék a gumiban akkor ne magyarázz bele a témába.
Segítek: A szilika tartalmú gumi a hideg időben sem keményedik meg, így nagyobb mértékű tapadást biztosít az utakon, ugyanakkor van egy hátránya, amit fentebb a kollégák már említettek: hajlamos nagy csavaróerő hatására (pl. egy talpon fordulás) nagy darabok leszakadni a futófelületből.

Szerintem ne szólalj meg, nem csinálsz hülyét magadból! ;-)

Ja, és ne fáraszd magad a frappáns válaszoddal, mert nem érdekel a hülyeséged!

Árpi 2011.02.18. 18:18:39

@pancel:
Hallgass azokra, akik okosabbak nálad, és tudj róla, hogy a súrlódóerő nem függ a felületek nagyságától. Szóval fizikából karó. Imádom, mikor valaki ennyire tudatlan, de ekkora arca van.

Árpi 2011.02.18. 18:20:44

@pancel:
Nincs olyan anyag, hogy "szilika".
Szóval hagyd, hogy ki csinál hülyét magából. Te már nem.

Árpi 2011.02.18. 21:23:20

@Árpi:
(A gumiban nincs olyan anyag.)

Péter az állat 2011.02.18. 23:04:25

@Árpi:

Nem tör ki. Csak ha olyanja van, csúszik még egy pár száz métert, vagy egy megállót. A homokszaró (meg a sínfék) jó dolog lehet, már ha műxik, de még akkor is fényévekre van a gumikeréktől. Úgyhogy téligumit a villamosnak is!
süti beállítások módosítása