Robee írt kétségbeesettnek tűnő hozzászólást a blogom segédmotoros kerékpárok rendszámoztatásáról szóló posztomhoz:
Én arra szeretnék választ kapni,hogy ha veszek egy 125ös yamaha DT-t pl és 50esként volt használva akkor azt le lehet vizsgáztatni? Haverom azt mondta h. lecsuknak okirathamisitásért...
Kedves Robee, a válaszom az, hogy nem fogod tudni levizsgáztatni. Biztosan nem. 125 köbcentis motort rendkívül sokan használnak ötvenes papírokkal a ma napig. Ezt én nem tudom támogatni, mert az ötvenes robógók is rendkívül erősek, lazán tudják egy régebbi nagyobb lökettérfogatú motor teljesítményét. A segédmotoros kerékpárok,ha úgy tetszik mopedek a két világháború között kezdtek elterjedni, de teret hódítani nagyobb számban csak a negyvenes évek végén, az ötvenes évek elején kezdtek. Akkoriban erre azért volt szükség, mert a motorkerékpár borzasztóan drága volt, egy átlagos európai embernek is. A gyárak nagy részét porig bombázták, így nem is nagyon volt hol gyártani. Azért szereltek segédmotort a kerékpárokra, hogy nagyobb távolságokat is le tudjanak küzdeni az ingázó emberek. Ennek a teljesítményét már akkor is maximalizálták, pont azért, mert tudták, hogy mennyi a még biztonságos sebesség egy kerékpárnál. Ez elvileg most is így van. 50 köbcentiméterben határozták meg a megengedett legnagyobb hengerűrtartalmat, a végsebességet pedig 40 km/h-ban. Ennyivel közlekedhet egy biciklis is.
Az, hogy gyakran jogosítvány és műszaki vizsga nélkül vezetnek 14 éves srácok 125 köbcentis motort, eléggé elfogadhatatlan. Kényszermegoldás, a szabályok kikerülése. Talán egyedül hazánkban létezik ez a mai Európában. Itthon eddig nem kellett azonosítóval ellátni a motorokat. 2009-től erre lehetőség lesz, 2011-től pedig kötelező lesz. Műszaki szemlén vesz részt a motor, ismerve a hazai LEHETŐSÉGEKET biztosan lesz olyan, aki ezek után is túl fog járni a hatóságok eszén. Ennek számtalan módja van, nem is bonyolultak, de ebbe most nem mennék bele. Nem a lecsukástól, (ahogy te hívod) kell félned, hiszen nem osztogatják az életfogytiglant mindenkinek, inkább attól, hogy balesetet okozol a motoroddal, vagy csak simán elesel. Ilyenkor megvizsgálják a motort. A rendőr nem hülye, a legtöbbük ma már szemre megmondja, hogy mekkora henger tartozik egy ötvenes motorhoz. Ha bevizsgálják, akkor bizony kellemetlen a dolog. Különösen az, ha a 125-ös géppel nekiszaladsz egy húszmilliós kocsinak, és a biztosításodra szeretnék terhelni az okozott kárt. Ha rájönnek, hogy az ötvenesként biztosított motorod valójában 125-ös, akkor nem érvényes a biztosításod, hiszen a biztosító nem ilyen teljesítményű és típusú motorra kötött veled szerződést.
Néhány EU tagországban B-s jogosítvánnyal vezethető a 125-ös motor is, természetesen rendszámosan. Ezt támogatnám magam is, de azzal a kikötéssel, hogy csakis B kategóris jogosítvánnyal legyen vezethető, pont azért, hogy a 14 éves srácok ne járjanak 125-ös gyorsaságival, nulla rutinnal. Az persze előnyös, hogy a legfiatalabb motorosok mihamarabb találkoznak a forgalommal, de ezt nem feltétlenül egy 125-ös motor nyergében kéne tenniük.
A tanácsom az, hogy válassz magadnak rendezett papírokkal rendelkező motort és tedd le hozzá a megfelelő jogosítványt. Ha jobban belegondolsz, a büntetés kockázata, és az állandó félelem a rendőrtől nem ér annyit, amennyit a stiklivel nyersz. A rendszám témába most nem mennék bele, azon van még mit finomítani.
Beszóltak