Címkék

Címkefelhő

Beszóltak

Autófilek még

Rendszám nélküli motort vennék, le fognak csukni?

2008.04.30. 16:00 | scheerti | 20 komment

Címkék: kétkerék

Robee írt kétségbeesettnek tűnő hozzászólást a blogom segédmotoros kerékpárok rendszámoztatásáról szóló posztomhoz:

Én arra szeretnék választ kapni,hogy ha veszek egy 125ös yamaha DT-t pl és 50esként volt használva akkor azt le lehet vizsgáztatni? Haverom azt mondta h. lecsuknak okirathamisitásért...



Kedves Robee, a válaszom az, hogy nem fogod tudni levizsgáztatni. Biztosan nem. 125 köbcentis motort rendkívül sokan használnak ötvenes papírokkal a ma napig. Ezt én nem tudom támogatni, mert az ötvenes robógók is rendkívül erősek, lazán tudják egy régebbi nagyobb lökettérfogatú motor teljesítményét. A segédmotoros kerékpárok,ha úgy tetszik mopedek a két világháború között kezdtek elterjedni, de teret hódítani nagyobb számban csak a negyvenes évek végén, az ötvenes évek elején kezdtek. Akkoriban erre azért volt szükség, mert a motorkerékpár borzasztóan drága volt, egy átlagos európai embernek is. A gyárak nagy részét porig bombázták, így nem is nagyon volt hol gyártani. Azért szereltek segédmotort a kerékpárokra, hogy nagyobb távolságokat is le tudjanak küzdeni az ingázó emberek. Ennek a teljesítményét már akkor is maximalizálták, pont azért, mert tudták, hogy mennyi a még biztonságos sebesség egy kerékpárnál. Ez elvileg most is így van. 50 köbcentiméterben határozták meg a megengedett legnagyobb hengerűrtartalmat, a végsebességet pedig 40 km/h-ban. Ennyivel közlekedhet egy biciklis is.
 




 Az, hogy  gyakran jogosítvány és műszaki vizsga nélkül vezetnek  14 éves srácok 125 köbcentis motort, eléggé elfogadhatatlan. Kényszermegoldás, a szabályok kikerülése. Talán egyedül hazánkban létezik ez a mai Európában. Itthon eddig nem kellett azonosítóval ellátni a motorokat. 2009-től erre lehetőség lesz, 2011-től pedig kötelező lesz.  Műszaki szemlén vesz részt a motor, ismerve a hazai LEHETŐSÉGEKET biztosan lesz olyan, aki ezek után is túl fog járni a hatóságok eszén. Ennek számtalan módja van, nem is bonyolultak, de ebbe most nem mennék bele. Nem a lecsukástól, (ahogy te hívod) kell félned, hiszen nem osztogatják az életfogytiglant mindenkinek, inkább attól, hogy balesetet okozol a motoroddal, vagy csak simán elesel. Ilyenkor megvizsgálják a motort. A rendőr nem hülye, a legtöbbük ma már szemre megmondja, hogy mekkora henger tartozik egy ötvenes motorhoz. Ha bevizsgálják, akkor bizony kellemetlen a dolog. Különösen az, ha a 125-ös géppel nekiszaladsz egy húszmilliós kocsinak, és a biztosításodra szeretnék terhelni az okozott kárt. Ha rájönnek, hogy az ötvenesként biztosított motorod valójában 125-ös, akkor nem érvényes a biztosításod, hiszen a biztosító nem ilyen teljesítményű és típusú motorra kötött veled szerződést.

 Néhány EU tagországban B-s jogosítvánnyal vezethető a 125-ös motor is, természetesen rendszámosan. Ezt támogatnám magam is, de azzal a kikötéssel, hogy csakis B kategóris jogosítvánnyal legyen vezethető, pont azért, hogy a 14 éves srácok ne járjanak 125-ös gyorsaságival, nulla rutinnal. Az persze előnyös, hogy a legfiatalabb motorosok mihamarabb találkoznak a forgalommal, de ezt nem feltétlenül egy 125-ös motor nyergében kéne tenniük.

A tanácsom az, hogy válassz magadnak rendezett papírokkal rendelkező motort és tedd le hozzá a megfelelő jogosítványt. Ha jobban belegondolsz, a büntetés kockázata, és az állandó félelem a rendőrtől nem ér annyit, amennyit a stiklivel nyersz. A rendszám témába most nem mennék bele, azon van még mit finomítani.




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr86442416

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

martong 2008.04.30. 17:00:27

azért ez a bringa 40-sem teljesen fedi a valóságot
Galya-Tetőről lefele jöttem 84,3 km/h val, drótszamárral (igaz nem teszkós, piacos szarral)
a negyvenet meg körúton, busz mögött símán megfutod sík terepen is :)

bonifac · http://vezetek.blog.hu 2008.04.30. 18:35:34

Csak a busz ne vészfékezzen, te okos. Mert akkor szép paca lesz a fejed a hátulján. (És még a szerencsétlen sofőrt is meghurcolják, pedig nem tehet semmiről.)

szsrobert · http://szsrobert.fw.hu 2008.04.30. 19:32:58

Szép dolog lehet 80-nal elhasalni póló-biciklisgatya párosításban.Igazi húsdaráló.

Titi120 2008.04.30. 19:40:04

Hozzátenném a posthoz, hogy egy 125 -ös géppel már nem csak anyagi kárt lehet okozni mondjuk egy 20 millás Bimmerben, hanem tökéletesen alkalmas gyalogosgázolásra is, és ha akkor derül fény sus-musos papírokra, akkor már bőven nyakig ér a fekália.

Persze mindenki mantrázza ilyenkor, hogy "ez velem sosem történhet meg", de az ördög nem alszik, mi viszont remekül, ha rendbe vannak a papírok.

Manapság amúgy is annyi a rendőr az útakon, hogy tanácsosabb az istenkísértés egy másik műfaját választani.

Lally 2008.04.30. 20:04:54

" ) Segédmotoros kerékpár: olyan két-, három- vagy négykerekű jármű, amelyet 50 cm3-t meg nem haladó lökettérfogatú belső égésű motor vagy legfeljebb 4 kW teljesítményű egyéb motor hajt, tervezési végsebessége a 45 km/óránál nem nagyobb és saját tömege legfeljebb 350 kg.
r/1. Kerékpár: olyan két- vagy háromkerekű jármű, amelyet egy vagy két személy emberi ereje, illetőleg legfeljebb 300 W teljesítményű motor hajt. A kerékpáron egy 10 éven aluli gyermek szállítására alkalmas pótülés, illetve kerékpár utánfutó vontatására alkalmas berendezés helyezhető el"

Tessék odafigyelni a "vagy" , az "és" szavakra !

miluman · http://autofilia.blog.hu/ 2008.04.30. 20:46:33

havernak van DT-je, 125ös. állat gép, power szelepes,viszi a 100at, vagy 25-27 ló, ő is 51es papírokkal használja...bár leginkább csak átsurran vele 1-2 utcán a közeli terepre...

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.04.30. 21:04:48

Lally, de ha a rendőrnek megmutatod a 125-ös motorod, ami 4 KW, a rendőr nem fog nekiállni számolgatni az út szélén, csak simán megbasz.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.04.30. 21:08:16

Ja a példa, hogy ne nézz hülyének a 4 KW-os 125-ös motorral.

Szóval egy öreg D-Csepel, az pont 4,5 lóerős, az ha jól számolom 3,4 KW. Mégsem használhatod segédmotorként..

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.04.30. 21:18:03

De most látom csak, 4 KW-os egyéb motor:)

prokee · http://prokee.blog.hu 2008.04.30. 21:20:32

Lally:
Rosszul követed a logikát.

Kétkerekű smkp esetén:
A. belsőégésű motor max 50ccmmel
VAGY
B. nem belsőégésű, max. 4kW

Többkerekű smkp esetén:
C. szikragyújtású max 50ccm
D. nem szikragyújtású, belsőégésű, max 4kW
E. nem belsőégésű, max 4kW

GiXXXer 2008.05.01. 00:04:08

Biciklivel, vádliból, sík úton 53 km/h volt a rekordom még tizenévesen. Akkoriban sokat tekertem.
Egyébként ez tényleg durva, egyik haver öccsének "50/125"-ös Apriliája 40 lóerős, és kb. 120 kiló. Kiszámoltam neki, hogy ez már olyan kW/kg arány, hogy csak korlátlannal vezethetné, erre 15 évesen keni neki, farmerben, pólóban.
Én akkora gyerekként Babettáztam, és Simsonnal álmodtam, és rendesen féltem egy nagytézétől, pedig egy ilyen kis méregzsákhoz képest picsafüst...
Azt értem, hogy gyorsul a világ, na de ennyire???

MaxT 2008.05.01. 00:41:05

16 évesen kaptam egy 125ös krosszmotort, motoros családban nőttem fel, megtanultam tisztelni a gépet. 17éves koromban tettem le a jogsit A1 és B kategóiából... öreg MZ-ken "tanítottak" meg közúton motorozni... 125ös MZ meg sem közelítette a krosszmotorom teljesítményét. Egy alkalommal ráültettek a 250 MZ-re mert meghalt a 125ös... nem volt egy karletépös élmény az sem, ezt csak így összehasonlításképpen. Én úgy vagyok vele hogy közútra autó, a motorozós őrületem meg kiélem a krosszpályán így csak az én hülyeségem miatt töröm össze magam.

Lally 2008.05.01. 06:07:24

:))) Ez nem logika, hanem szó szerinti idézet a hatályos KRESZ-ből!!!

Mondom: odafigyelni és értelmezni! :D

prokee · http://prokee.blog.hu 2008.05.01. 08:45:56

OK, hogy szó szerinti, csak rosszul értelmezed.
Vedd hozzá z 5/1990 és 6/1990 KöHÉM rendeleteket, és egyértelmű lesz.

kutya_zzr · http://www.hegylakok.hu 2008.05.01. 09:38:03

Jól mondja prokee: a 4 Kw az nem a BENZINmotorokra vonatkozik.
Így szabályozzák például a 0,3 Kw-ot meghaladó de 4 Kw ot el nem érő elektromos járműveket, amelyek az egyéb paraméterekkel egyébként rendelkeznek a közlekedéshez.

Egyébként Robee, ne vedd meg, ez már nem a 90es évek eleje (és már akkor is gyakran megbuktunk az ilyenekkel :-))
Arról nem is beszélve, hogy az 50-esek is rendszámot fognak kapni - legkésőbb akkor le fox bukni.

Rocko- 2008.05.01. 11:03:28

igen, én is támogatom ezt a snkp kresz vizsgával, 125-ig B-vel dolgot. több motorossal talán lehetne nevelni a maradékot, jobb lenne a morál. na meg beleférne az elképzeléseimbe, h vki 125-össel csak közlekedni akar, nem száguldozni.

martong 2008.05.01. 11:33:23

ha már jogsi, akkor én több kategóriára osztanám, mert pl. túrázni 4-500 ccm-el is kényelmesen lehet (cbf500)
mondjuk lenne
1) smkp kresz vizsga 50ccm, max 70km/h
2) B-s jogsi 125ccm
3) A1 500 ccm
4) A2 900 ccm
5) A3 900-

mert akkor a friss motorjogsis nem ülhetne egyből az ezres gépre, hanem már előtte kisebbeken megszerezné a rutinját
az egészet nemcsak korhoz kötném
A1 mondjuk 20 évestől lehetne
a többi kategória meg 3-5 évente, tehát mikor már van elég tapasztalata akkor léphetne nagyobb szintre
de szerintem ugyanezt az autókra is alkalmazhatnánk

martong 2008.05.01. 11:35:38

a kw korlátokat nem írtam hozzá de értelemszerűen kell venni
(tudom h, a 600rr lenyomja 100 ig az 1000-es gépeket)

Lally 2008.05.01. 12:19:48

Egyről beszélünk Kutya.

A lényeg: Csodás adórendszerünk hozza a formáját.

Soha meg nem fordult a fejemben, hogy kismotorként ötvenesnél nagyobbat használjak. A legutóbb is , mikor eladásra kínáltak egy nagyrobogót, a múszakit-rendszámot firtató kérdésemen értetlenkedtek...nem tudták.hogy az már nagymotor....még az alapvető közlekedési szabályokkal sincsenek tisztában...közlekedési kultúra a béka picsája alatt.
Kedvenceim az elektromos bicókkal/robikkal ámokfutó nagymammerok...

robessz 2008.05.02. 10:03:34

Sziasztok.

Nekem egy Jawa Babettám van (meg egy MZ-m, de most a Babetta a lényeg), ami ugyebár valljuk meg, nem egy Hi-tech gép, de arra jó, hogy a városban, kis utcákban el lehet vele evickélni munkahelyre, iskolába.
A valódi értéke talán megközelíti a 10 ezret, de nekem ez "százszor" többet ér számomra, mert nem kell tekernem a bringát.
Na most kérdem én, akkor a rendszám (azonosító) pedig 20 ezerbe fog kerülni!!??
Ez ugyanaz a dolog, mint a kétütemű Trabant és Wartburgnál a katalizátor bekötése. Többe kerül a leves mint a hús. Mindig a kisembert húzzák le legjobban, ezt tapasztalhatjuk most is.

Ja és abba biztosak lehetünk a segédmotoroknál is, hogy idővel lesz majd a rendszám után, forgalmi, törzskönyv, átirásnál illeték, szóval ki van ez találva rendesen.

Egy kérdésem lenne, ha valakinek 125-ös robogója van 50-esként használva, akkor annak mi lesz a teendője, illetve a motor sorsa???

Mert akkor elvileg kéne úgye rendszám 40 ezer körül, no meg persze mint "új jármű" ami forgalomba kerül , tehát regisztrációs díj ami 95 ezer, (ez 135 ezer) és akkor arról nem is beszéltünk arról a rizikóról, hogy a motor talán nem lopott (merthát külföldi, ki tudja...)
Ki lehet játszani a vizsgabiztost? mert hát úgye a motorszám és alvázszám alapján könnyen rá lehet jönni, hogy hány köbcentis.
Kérdezem, elvileg ezek a költségek?