Címkék

Címkefelhő

Beszóltak

Autófilek még

Hétfejű sárkány

2008.05.01. 08:00 | prokee | 29 komment

Címkék: autópálya forgalmi biztosítás kgfb zöldkártya törzskönyv

Sokan, sokszor, sok helyen megírták már, de én még mindig nem értem, na.

OK, az autós fejőstehén, ma már szinte csak azok autóznak, akiknek vagy nem számít a költség, vagy muszáj közlekedniük, szállítaniuk.

De könyörgöm, miért ne terelhetnénk logikus mederbe ezt az egész lehúzósdit ?
Értem, hogy kell a bevétel az államháztartásnak, de legalább ne tűnjék pofátlan sarcnak.

Mire gondolok konkrétan ?

1. Törzskönyv, forgalmi engedély

Miért kell két külön dokumentummal igazolni a tulajdonjogot ? Főleg úgy, hogy ezeket szinte minden adat változásakor ki kell cserélni ?

Emléxik még valaki a régi, szürke forgalmira ?

Ha ezt a formátumot nem kiáltottuk volna ki elavultnak, akkor minden egyes adatváltozás regisztrálható lenne okmánycsere nélkül. Sőt, szentségtörésnek hangzik, kombinálni kellene a szervízkönyvvel ! Nálunk szerencsésebb országokban egyetlen okmánnyal végigkövethető az autó élete - miért ne használhatnánk egy szervízkönyv méretű, vagy akár annál kisebb hivatalos dokumentumot, amely forgalmi engedély, tulajdonjogot igazoló okirat, a vonatkozó rovat tartalmazná a környezetvédelmi felülvizsgálat érvényességét, a műszaki vizsga esedékes időpontját, sőt, a klasszikus párttagkönyv mintájára a kötelező biztosítást beragasztható bélyegekkel regisztrálnánk benne.

Persze, minek annyi rovat ? Kevesebb is elég lenne, ha:

2. Zöldkártya



Ne viccelődjünk már ezzel ! Miért nem lehet ezt a műszaki vizsgával együtt megoldani, hiszen ott egyébként is mérnek - sőt, buktathatnak is emiatt. Tessék minden aktuális műszaki vizsga alkalmával megmérni, és a határértékek betartása legyen feltétele a vizsgatanúsítvány kiadásának !

Magyarország egyik legfurcsább döntése a kétütemű gépjárművek károsanyag-kibocsájtásának utólagos szigorítása. Sehol a világon ilyennel még nem próbálkoztak, nálunk igen.

(Minden más országban, minden más esetben a gépjármű műszaki feltételeit a gyártás időpontjában érvényes előírások szerint vizsgálják. Egy 1929-es Ford T-Modell veteránvizsga nélkül is részt vehet a forgalomban anélkül, hogy a karos indexeit villogóra kellene cserélni.)

Az egészet egyébként az EU-jogharmonizációra hivatkozva indították el. A hiba csak az, hogy az Uniós jogrendszerben ilyesminek nyoma sincs, nem is lehetne.
A háttérben - meglepő módon - a környezetvédelmi tárca áll. Az egész országra vetített károsanyag-kibocsájtás általános irányelveit nem nagyon tudjuk tartani, és ezt már a csatlakozáskor közöltük az EU-val. Tudomásul is vették, és diszkrét buksisimogatás keretében jelezték, hogy legalább gesztusértékű lépéseket kellene tennie az országnak.
Meg is tettük, az egyébként tökéletesen jelentéktelen kétüteműeket mutatta fel a környezetvédelmi minisztérium, mint példának az ő statuálását. Köszi.


3. Törzskönyv

Van még, aki elhiszi, hogy a törzskönyv megállítja az autólopásokat ? Maximum a bontó helyett alkatrésznek eladott kispolszkik piaca hanyatlik kissé emiatt, de komoly előnye nincs. Hacsak az nem, hogy pénzt hoz.

Érdekes vonása a törzskönyvnek, hogy nem feltétlen tartalmaz azonos adatokat a forgalmival. Volt már problémám autóvételnél abból, hogy a forgalmiban piros-fehérként szereplő autó törzskönyvére nem voltak hajlandóak két színt írni. Hogy miért, az nem derült ki, de több okmányiroda is elhajtott.

4. Műszaki vizsga

Cöcöcö, tegye fel a kezét, aki nem látott még közúton olyan autót, amiről lerítt, hogy közlekedésre alkalmatlan állapotban van.


Márpedig, ha ennyire lyukas a szűrő, akkor felesleges túlkombinálni. A skandináv országok rendszeréhez hasonlóan kellene megoldanunk. Mondjuk minden évben az autó forgalombahelyezésének hónapjában megjelenik a vizsgaállomáson. 5-10000 Ft előzetes lefizetésének fejében megnézik az autót. Ha rendben, akkor egy "kösz, viszlát" után távozik az autó és gazdája. Ha nem, akkor mondjuk 15 nap határidővel kivonják a forgalomból. Ha ezalatt jelentkezik javítva, akkor persze stornó.

Idősebb autók tulajdonosai találkozhattak már az Integrált Vizsga néven elhíresült eljárással. A lényeg az volna, hogy az egyébként törzskönyvvel nem rendelkező, tehát 1998 óta gazdát nem cserélt autók esedékes műszaki vizsgájával egyidőben egy "mini-eredetiségvizsgálatot" végeznek el. Persze nem ingyen, ez is belekerül valami 7-8000 forintba.
Az eljárás nem mentesít a törzskönyv kiváltása alól, tehát ha legközelebb vizsgázik az autó, ugyanezen a procedúrán át fog esni, nyilván addigra kicsit drágábban.
Kérdezem, ha már a folyamatot elvégzik, miért is nem kaphatja meg a törzskönyvet ?

5. Kötelező Gépjármű Felelősségbiztosítás, avagy KGFB

A létező legnagyobb zsiványság. Alapvetően nem értem, miért autóra fizetünk, miért nem jogosítványra.

A veszélyt a sofőr jelenti, nem az autó. Ritka az a BMW 635CSi, amely öntudatra ébredve gyanútlan óvodásokat gázol, sofőr nélkül. Ha hülye vagyok, és azonos jogosítvánnyal soxor okozok balesetet, akkor nem mérvadó, hogy azt a céges autóval, haver Nissan 300ZX-ével, vagy a nővérem WR+ 1.0-ával teszem. Veszélyes vagyok, fizessek !

A valóságban viszont van négy autóm. Na nem kell irigyelni, összesen nem érnek egymilliót, de vannak. Jelenleg mindegyikre fizetem a KGFB-t, miközben egy seggel ugye... egy lovat...

Persze, mialatt én veszélyforráskodom a Belvárosban, kedvesem beleülhet a másikba, és fergeteges rutinjával okozhat balesetet - de ha a felelősségbiztosítás a jogosítványhoz tartozna, ezzel sem lenne gond.

Még egy óriási előny - úgyis divat az objektív felelősség feszegetése. Jelen pillanatban a felelősségbiztosításban már élő az elv, hiszen ha Jocó kollégám a Trabantommal teliberakja az ercsi vállalkozó SEL500-asát, akkor nem az ő jogosítványára, hanem az én autómra terhelik a javítást.

Igazság ez, Mátyás ? :)

Azt mellékesen említem, mekkora szívást építettek a KGFB rendszerébe:
- ha a károkozó ismert, és van érvényes biztosítása, akkor az ő társasága fizet.
- ha a károkozó ismert, de nincs érvényes biztosítása, akkor a MABISZ fizet.
- ha a károkozó ismeretlen, senki sem fizet. Akkor sem, ha egyértelműen (mondjuk rendőrségi jegyzőkönyvvel) bizonyítható, hogy gépjármű okozta a kárt. Pedig ilyenkor két lehetőség volna ugye: vagy van biztosítása, vagy nincs. Mindkét esetben adott volna a költségviselő - tehát valahol hibádzik a logika !

6. Autópályadíj

Hasonló a helyzet, mint egy ponttal feljebb. A négy autóm közül egyetlen egyre van éves matricám. Ha a másik három közül bármelyikkel a pályára hajtok, saját matricát kell vásárolnom hozzá. Mert miért is ? Az éves matricával megvásárolom a jogot arra, hogy (nyilván kategórián belül) a pályát egész évben, korlátozás nélkül használhassam. Ha ez a hobbim, és bírom benzinnel, akár nonstop furikázhatok Nyíregyháza és Siófok között oda-vissza. Számít az, hogy ilyenkor éppen milyen rendszámmal teszem azt ?

Megoldás: No matrica (ahogyan már nincs is), hanem egy chipkártya a jogosítvány mellé. Sokba kerül az államnak ? Na bumm, a mostani rendszer meg nekem.

Megkockáztatom, létrehoznám a "lefelé kompatibilis" kategóriákat. Aki vesz egy személyautó-logint, az pályázhat a motorjával is, aki vesz egy teherautó-logint, az személyautóval és motorral is felhajthat.

7. Gépjárműadó

Csendben szidom, hiszen az utóbbi 10 év egyetlen olyan változása, amivel én jól jártam. Egy 10 éves 1.0 Swift és három öreg és gyenge Trabant van a nevemen, mióta a súlyadó helyett belépett a teljesítményadó, a négyre kevesebbet fizetek, mint azelőtt egyre.
Persze nem lesz ez mindig így, az öreg, így relatíve keveset fizető autók jórészt nem Euro IV-es kategóriába esnek ugye. Ezért hát hamarosan érkezik majd a környezetvédelmi adó, akár külön kivetve, akár feltornászott zöldkártya-árakkal, de szívni fogok, az tuti.

Persze erre is van megoldás, régesrégen ugye a benzin árába volt beleépítve egyfajta "úthasználati díj", amivel többé-kevésbé a futásteljesítménnyel arányosan lehetett kalkulálni az autós  hozzájárulását a közutak fenntartásához. Sokat autózól = sokat koptatod az utat = sokat tankolsz = sokat fizetsz a közösbe.

Ha jól rémlik, papíron még most is fizetünk a benzin árában ilyesmit - más kérdés, hogy hová jut majd ez  pénz. A rendszer maga viszont elég jó, tessék feléleszteni és alkalmazni !

Tehát a javaslat:

- Szüntessük meg a jelenlegi dokumentumokat ! Hozzunk létre egy egységes járműkísérő doksit, amiben szerepelnek az autó műszaki adatai, a tulajdonos, az üzembentartó, és az elvégzett szervízek.

- A műszaki vizsga, mint intézmény legyen egy általános, egyszerű éves felülvizsgálat, összekötve a környezetvédelmi felülvizsgálattal is. Aki ott megdől, kap 15 napot a javításra. Ha nem sikerül, az autót kivonják a forgalomból.

- A KGFB és az autópálya használati díj legyen személyhez, azaz jogosítványhoz kötve.

- Az egész dokumentációs és illetékrendszert egyszerűsítsük le. Szabjuk meg, hogy egy adott járműkategória (vagy, mint fent, az arra érvényes jogosítvány!) éves fenntartási költsége mondjuk X és 6X ezer forint között van (ahol X egy valós szám, nyilván nem egy számjegyű). Ezt a tulajdonos negyedévre lebontva befizeti, és tovább nem kóstolgatják a hivatalok. Nincs gépjárműadó, kötelező biztosítás, zebrahasználati és terelővonal-átlépési díj, nem kerül pénzbe az átírás sem.

Ragozhatnám még, autókkal foglalkozó emberként naponta szembesülök a rendszer sokrétű értelmetlenségével. De, mivel kis lépésekben kell megváltani a világot, egyelőre ezzel is megelégednék.

Tehát:
Kedves politikusok ! Aki a fenti elvek mentén egyszerűsíti az autósok életét, tőlem rögtön számíthat egy szavazatra, minden egyéb politikai irányvonaltól függetlenül !



A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr14435226

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

martong 2008.05.01. 11:14:06

egy amerikai (magyar származású) rokonommal nyáron beszélgettem erről, és elképedve hallgatta, hogy mennyi irat kell egy autóhoz, nem hitte el amíg nem mutattam
azt mondta náluk mióta feltalálták a mágnescsíkos, kártyát, minden a jogosítványhoz van rendelve (újabban chipkártyás)
az autónak, külön, magadnál tartandó papírjai nem nagyon vannak, csak a pinkslip (kb. mint nálunk a forgalmi csak többminden egyben- ahogy írtad)
minden járőrkocsiban van leolvasó és a yard megnéz rólad mindent
azért már régen nincs kolbászból ott sem a kerítés, a biztosítások iszonyatosan magasak, és ha hibázol akkor sokkal emelik, ezért vezetnek sokan óvatosabban
ott ha jól értettem ilyen negatív bónusz van
van az alapdíj, és aztán az eseteidtől függően nő, ha meg eltelik X idő visszaáll az alap stb...

Szóval: az általad írt módszert már sikerrel alkalmazzák az USA-ban, tehát a sok baromság helyett, mellett ezt is átvehetnénk

sry ha hosszú :)

Joejszaka 2008.05.01. 14:07:04

Nem igazán jó ötlet jogosítványhoz kötni a KGFB-ét, a következő miatt: így csak az vezethetne, aki fizet.

A jellemző ugyanis az, hogy egy családban van mondjuk három személynek jogsija, de csak egy autó van... Ez még nagyobb sarc lenne!

Az autópályamatrica-reformmal elvben egyetértek, de a gyakorlatban műszakilag nem igazán lehet megoldani, vagy csak nagyon nagy költséggel lehet megoldani.

vf 2008.05.01. 14:14:31

Alapvetoen egyetertek. Csak annyit tennek hozza, hogy nem baj ha van egy a rendornek bemutatando, mindig cipelendo azonosito, amit jo esellyel a kocsival egyutt lopnak el, es egy otthon tartando, ami nelkul nem nagyon lehet eladni a verdat.
Az alkatreszkent eladas pont a sokfele papir szuksegessege miatt szoritotta ki az egyben eladast. Ez meg elektronikusan megnehezitheto, pl uj BMW-k. Az elektronikat tartalmazo modulok masik ugyanolyan autoban nem fognak mukodni, csak ha a szaxerviz atprogramozza. (Manapsag a CAN/LIN/MOST/FlexRay buszos kommunikacioval minden megoldhato)
Persze ez sem tokeletes vedelem, de kevesebben lesznek kepesek megkerulni, kisebb lesz a haszon rajta, talan csokken a lopasok szama...

muhahaha 2008.05.01. 14:21:02

Sztem a legjobb autópálya fizetési a módszer a svájciaknál van.

Kb. 10.000ért éves matrica, nincs semmiféle rendszámhoz kötés, csak nem kell túl erősen a szélvédőhöz ragasztani, hogy át tudd rakni a másik kocsiba.

De az osztrákoknál is már ezerszer normálisabb, és ott lehet venni rövidebb időkre is... bár sztem kevés ember van, akinek kevésbé érné meg 10-12 ezerért egy éves, mint 2-3 ezerért egy 1 hetes...

B4c4rd1 2008.05.01. 14:52:24

Svájvcban 6000 Ft egy éves matrica, az utak is "picit" jobbak. Valljuk be tróger ország vagyunk, azok is maradunk..

Netuddki. 2008.05.01. 15:01:30

1. Azért van ilyen sok papír, hogy akik ezzel foglalkoznak bizonyíthassák, hogy szükség van a munkájukra. Pedig nincs.

2. KGFB. Jelenlegi formájában baromság. Ugyanis a károsultnak kell azután futkározni megtérítik-e a kárát, ez pedig nagyban függ attól a károkozó melyik biztosítónál van. Ennél már az is jobb lenne, ha a károkozónak kellene megtérítenie a kárt. Aztán hogyan rendezi a saját biztosítójával, az a kettőjük ügye.

3. Autópályadíj. Használattal arányos, európai árszinvonalú árakat akarok! 4 napos? Kapják be. Nagyritkán 1 nap kényszerülök használni az "autópályát".

4. Meddíg fogják lehúzni az autósokat. Addíg amíg hagyjuk. Ugyanúgy mint a többi mértéktelen adóztatás esetében.

kisember 2008.05.01. 15:08:50

a svajci modell kellene autopalyamatrica temaban
evi 8000ft a matrica minden autopalyara (erdekes modon abban a kicsi orszagban tobb km autopalya van mint itthon...)
nincs se havi se 4 napos se semmi, csak eves

mindenki vegye meg es legyen olcso

olyan ugy sincs hogy valaki sose nem megy autopalyan

átlátó 2008.05.01. 15:12:59

A bürokrácia a tehetségtelenség fokmérője.

Amanitin 2008.05.01. 15:14:19

A személyre szóló autópálya fizetés azért káros, mert az út szempontjából nem mindegy, hogy egy rollerrel, vagy egy tankkal közlekedsz rajta.

megyakocsi 2008.05.01. 15:22:32

A törzskönyv és a forgalmi nem véletlen került szétválasztásra. Egy időben sok olyan autólopás volt, ahol mondjuk lakásbetöréssel vagy táskalopással kombinálták a dolgot, és a kulcs valamit a forgalmi+kulcs eltulajdonítása után fél nap alatt el is adták a verdát.

Ekkor lett kitalálva, hogy a forgalmi az autó üzemeltetéséhez kelljen, a tulajdonjogot viszont a törzskönyv igazolja, és ugye értelmes ember egy több milliós vagyontárgy tulajdonosát igazoló iratot jól elzárva tart, nem hurcibál magával mindenhova.

A forgalmiba ezen kívül nem is a tulajdonos, hanem az üzembentartó van beírva (amennyiben eltér a kettő), így az autó üzemeltetéséhez kapcsolódó jogok a forgalmiban a tulajdonhoz való jogok meg a törzskönyvben jelennek meg.

Ami viszont bosszantó, hogy ha már a forgalmiban csak az üzembentartó jelenik meg, akkor ezt legalább ne ékes magyarsággal tüntetnénk fel minden magyarázat nélkül, mert így külföldön még mindig lehet gond a dologból, hogy milyen jogon vezet valaki egy autót, aminek a forgalmijában sehol sincs feltűntetve a neve (hiszen ő a tulaj, de az üzemben tartó van csak a papíron), vagy az üzemben tartó simán eladja a kocsit, nem hiszem, hogy mondjuk a moldáv hatóságok számára sokat mondana az "üzembentartó" szó ;)

blacklord 2008.05.01. 15:23:15

Svájcban 40 CHF az autópályamatrica. Az 6k forint. Ez olyan kis összeg (főleg itt), hogy senki nem tököl azzal, hogy átragasztgassa a matricát.
A forgalmi a legjobb - minden technikai változás fel van rá vezetve, különösen a nagyobb balesetek (azaz a komolyabban törött autónak ez be lesz vezetve a forgalmijába). Ez mind benne van egy adatbázisban, amit pillanatok alatt módosítanak és helyben kinyomják az újat (és alig kell érte fizetni).
A felelősségbiztosítás kérdése már nehezebb - biztosítószemszögből logikusabb lenne emberhez kötni, hisz az tényleg jellemzőbb a kockázatra, ugyanakkor szerintem Mo-n a legfontosabb szempont, hogy a legnagyobb esély legyen rá, hogy a károkozó befizette a biztosítást, ezt pedig úgy kívánják elérni, hogy csak úgy futhat egy autó, ha van rá KGFB. Persze azt is lehetne, hogy a jogosítványra eleve kéne fizetni (kockázattal arányosan), de aztán ha valaki nem akarna vezetni egy ideig, akkor ez könnyebben elmaradna. Persze igazából erre is könnyű lenne egy általános adatbázist csinálni, de ehhez egyszerűen lusták szerintem...

megyakocsi 2008.05.01. 15:25:31

Az autópálya matrica ideje meg van számlálva. Az EU-ban kötelező lesz a használat (km) arányos díjfizetést bevezetni (ha jól emlékszem valahol 2010-12 környéke a határidő), ausztiában már most is az van, hogy csak a személyautókra van matrica, a buszok/teherautok elektronikus díjfizetéssel futnak.

BoNa 2008.05.01. 15:44:09

Prokee,

Nagyon jók a meglátásaid egy helyütt azonban javítanálak, ha megengeded: A MABISZ nem a biztosítás nélküli balesetet okozó személy helyett fizet, hanem gyorsan kifizeti helyette a pénzt Neked, majd behajtja azt károkozón.
Értelemszerűen ha nem tudja ki volt az, nem akar fizetni, mert nincs kin behajtani.

zsir 2008.05.01. 16:06:16

Angliában csak jogosítvány van. A többit mind elektronikusan tartja nyilván a DVLA nevű kormányhivatal. Ha a rendőr kíváncsi lekéri az adatokat. Többnyire online, de ha az nem megy akkor rádión. Olyanfajta tömeges ellenőrzés mint Mo-on szokás nem létezik. Csak akkor állítanak meg valakit, ha konkrét ok van rá. A KGFB itt is autóhoz kötött.

Trebitsch 2008.05.01. 16:21:13

Nem egészen értem, miért szeretnéd évente vizsgára küldeni az autókat. Az, pontosabban annak az ütemezése az egyetlen a mai agyonbürokratizált autótartásban, ami normális: új autó 4 évig OK., utána 2 évenként vizsga.
A többivel egyetértek, teljesen igazad van. Valószínűleg mindenki tudja is ezeket, csak kaszálni akarnak, másrészt Parkinson törvényeinek megfelelően a bürokrata osztódással szaporodik. (Olcsóbb államról meg dumálni a legjobb. :)

Egy dolgot viszont kifelejtettél: az átírási illetéket, ami egyrészt pofátlanul maga, másrészt idióta módon köbcentitől függ. Erre azt mondják, vagyonszerzési illeték funkciója van, csak épp a vagyont nem köbcentiben mérik.

jacks_colon (törölt) 2008.05.01. 16:35:12

Csak arról tudok nyilatkozni, hogy angliában ez hogy működik:
Háromféle költség van évente:

MOT: Ez a műszaki vizsga+zöldkártya egyben. Évente meg kell csináltatni ezt a tesztet, különben nem léphetsz vele a forgalomba. Ára ~15.000 Forint, ha nem kell semmit javítani.

Adó: Évente kell fizetni, fix összeg, az autó károsanyag-kibocsátásától függ (amit az MOT alkalmávam mérnek meg). Ez egy normál autó esetén ~53000 Ft egy évre.

Biztosítás: A vezetőnek van biztosítása, nem az autónak, de a biztosítás összege függ attól, hogy milyen autót (netán autókat) birtokolsz. Ez a biztosítás a saját és a másik fél kárát is fedezi, attól függően, hogy ki a felelős a balesetért. Ha nincs megegyezés, akkor bíróságra is viheti az ügyet a két biztosító. Mindkét fél kárát kiegyenlítik, tehát nem az autós pénze bánja a dolgot (egy kis mértékű önrészt ugyan elveszít a hibásnak ítélt fél). Ezen kívül, ha valaki egyértelműen nem hibás a balesetben (pl hátulról mentek bele forgalomban), akkor bérelt autót is ráverhet a másik fél biztosítójának a kontójára, arra az időre, amíg megjavítják az autóját. Egyes cégek még értékarányos bérlést is kínálnak, tehát ha az Porschédet töri össze valaki, akkor a javítás idejére nem Corsat vagy Cliot kapsz, hanem M-es BMW-t vagy AMG mercit. A biztosítás összege nagyon változó lehet, függ az életkortól és attól, milyen autód van, hány éve vezetsz, hányszor volt baleseted, stb. Egy 30 év feletti egy olcsó családi autóval fizethet kb 100-130.000 Ft-ot egy évre (ez a nagyon olcsó). De egy huszonéves srác sportkocsival akár1.5 millió forintot is fizethet, de ha az a kocsi mondjuk egy Ferrari, akkor ez 2-3 milla is lehet (érthető, a biztosítónak kell kifizetnie, ha összetöri).

Autópályadíjat itt tudtommal csak az M6-os egy szakaszán kell fizetni, máshol nem. Néhol van hídpénz, például ahol az M25 keleten keresztezi a Temzét (1 font).

Foximaxi 2008.05.01. 16:41:35

Vagy mindenki fogja magát és rakasson szlovák rendszámot az autójára. Akkor talán majd észhez kap állam pajti, hogy valamit kurvära elbäszott.

Szerintem.

Desert 2008.05.01. 16:53:37

"bérelt autót is ráverhet a másik fél biztosítójának a kontójára, arra az időre, amíg megjavítják az autóját. Egyes cégek még értékarányos bérlést is kínálnak, tehát ha az Porschédet töri össze valaki, akkor a javítás idejére nem Corsat vagy Cliot kapsz, hanem M-es BMW-t vagy AMG mercit"

ez itt is igy van. annyi különbséggel, hogy ha ugyanolyan kategóriájú autót bérelsz, akkor levonnak guruló költséget (kb 20%) és csak a többit fizeti a biztositó, ha megelégszel egy corsa-val is, akkor az egészet fizeti.Ehhez annyi kell, hogy bizonyitsd, hogy az autóra szükséged van (pl munkavégzéshez).

jacks_colon (törölt) 2008.05.01. 17:07:28

Itt igazából nem kell igazolni semmit, ha presztizs-autód van, akkor értelemszerűnek veszik, hogy tartani akarod magad ehhez. A lényege az a dolognak, hogy a biztosító köteles téged úgy kompenzálni, hogy semmilyen szempontból ne szenvedj kárt. Ha te úgy gondolod, hogy a presztizsed sérül, mert egy hónapig corsa-val és nem a porscéddel jársz, akkor ezt elfogadják. Persze ha nem egyértelmű, hogy ki a hibás, akkor vigyázni kell ezzel, mert az ilyen bérlést hamar bíróság elé viheti a másik fél biztosítója. Érthető, hiszen egy ilyen autó bérlése egy hónapra akár 2-3 millió forint is lehet. De nagyon sok ilyen bírósági precedens van már itt, és nagyrészt bérlő javára döntötte el a bíróság.
Persze amikor bíróságról beszélek, ott nem neked kell megjelenni, sok esetben csak annyi hír jut el hozzád, hogy a két biztosító perli egymást. Neked egy ujjadat sem kell ezért mozdítanod.

Imbolygó Hollander 2008.05.01. 17:28:34

KGFB kérdése lenne a legegyszerübb: az én káromat az én biztosítóm rendezi. Gyorsan, hatékonyan, olcsón. A többit meg előbb-utóbb szabályozza a piac. Elég kellemetlen, hogy vki összetöri az autómat, aztán ha egyáltalán fizet a biztosítója, akkor is várni kell rá 3-4 hónapot (nem nevezem meg melyik volt).

A többi egyébként tiszta pénzbehajtás.
Eredetiség-vizsgálat volt? Nem? Jópénzért megvizsgálják a járgányt, de eredményt majd csak az okmányirodában látsz átiratáskor. Ha akkor derül ki, hogy gebasz van, akkor már futhat az ember fűhöz fázhoz.

Rocko- 2008.05.01. 19:26:46

1-3. egyetértek.
4. műszaki vizsgán két hónapja úgy engedték át a kocsinkat, h a fékek elkoptak, berágódtak. a gumisnál szóltak, h nem oké. szóval ennyit ér.
5. egyetértek.
6. ez eddig okés: amíg csak te használod a kocsit. sőt, technikailag is van rá lehetőség, a pályakamerák rendszámot figyelik, pusztán annyi a dolgod, h menetlevelet vezetsz. viszont amint kölcsönadod, akkor már több seggel több lovat elv lép életbe. de a használatarányosságot ajánlanám. lenne egy általánydíjas meg egy használatarányos matrica.
7. ebben nem vagyok kompetens. még! :)

martong 2008.05.01. 11:14:06
igen, ez nálunk utópia, megszűnne a bürokrácia, és hát mit csinálna az a sok irodista?! :D
tipp: kátyúzhatna. :)

Joejszaka 2008.05.01. 14:07:04
nem lenne mahgas a díj, ha arányosan osztod le.

megyakocsi 2008.05.01. 15:22:32
és a tulajdonos személyijét, aláírását hogy hamisították?

megyakocsi 2008.05.01. 15:25:31
jah használatarányos matrica, meg eltörölt regadó. szép utópia. :(

GiXXXer 2008.05.02. 08:35:29

Szerintem a törzskönyv kell. A forgalmi tényleg lehetne chipkártya, rajta mindennel. Az, hogy minden legyen egy kártyán, az nem feltétlenül jó, mi nem kulák amcsik, meg svájciak vagyunk, nincs a családban mindenkinek autója... :P
A kötelező rendszere az, amin volna mit csiszolni. Először is ÖNRÉSZ! Jön a paraszt vakon, nem látja a táblát, elémhajt, csinn, 6 hetes autó eleje pápá... Mitsu Colt, tehát nem is drága, mégis 1,2 Millió a kár. Ugyanez egy LS Lexussal 12... :D Az emberkét meg bónusz 10-ből visszateszik 8-ba, tehát negyedévente 6 helyett 7 ezret fizet... Akkor? Szarik rá!! Ha lenne benne önrész, amit egy nem túl bonyolult algoritmus alapján (bónusz, kár) számolnának, akkor jobban figyelne az emberke.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.05.02. 08:44:34

De az ugye megvan, hogy a kulák jenkinek a biztosításába beleszámít a tanulmányi eredménye( ha tanuló), tehát nem kategorizálák be ilyen hülyén mint itthon.

Viszont ha valaki ott balesetet okoz, akkor a biztosítása borzasztóan megdrágul.

apamacko 2008.05.02. 20:59:00

Megyakocsinál a pont !

Ez az üzembertatóvancsakbeírvanagyonfasza !
Oszt kint (keletre) fogod eladod.

De a törzskönyv egy kicsit talán segített.
Amúgy minden kocsi bontva többért megy el mint egyben !! és ha a blokkot kukázod az alvázat/kasztnit kukázod (alvázszámot kivágva) soha nem érnek utól !

Valaki írta hogy honnan írták be a tulaj adatait aláírását. Hát elég sok ember a kocsiban tartja a gép papírjait meg ott "felejti" a sajátját is. Adatok aláírás minden ott van a személyiben. A retiküllopásnál ugyanez, csak mire hazaérsz lehet h a lakásod is kirámolják !

Ja és egy vidám anyagi példa : apám nevén van egy kb. 25 éve újonnan(!) vásárolt kis utánfutó. Még régi forgalmis és lejárt a műszakija. Ha most levizsgáztatom : Műszak+előzetes eredetvizsga+új forgalmi engedély+törzskönyv kb. 40.000 Ft !!!
Azért mert évente előveszem kb. 4-szer és megy 100-200km/év ??? ANYÁTOK !

Akkor inkább bérlek egyet 1000Ft/nap v elkérem a szomszédét !

apamacko 2008.05.02. 21:02:46

GiXXXer : igen az önrész fasza lenne de ha ki kellene nyögnöm egy eltrafált Lexus/Smerga önrészét belerokkannék !
Ha maximálnák mondjuk 100.000-ben úgy viszont bevezethetnék, támogatnám, és talán javítana a morálon !

voripeter 2008.05.03. 16:05:00

A KGFB módosításával nem értek teljesen egyet, ugyanis bár jogosítványom van, autóm nincs, és vezetni is csak kb 2-3 hetente van alkalmam. (Családi autónk, kettőnknek van jogosítványa) Tehát lényegében a semmiért kellene fizetnem, vagy legalábbis úgy tűnne, hogy "jogosítványadót" fizetek. Ráadásul miből? Tanulóként rendszeres önálló jövedelemmel nem rendelkezem. Az alapötletet értem, és támogatom, csak ebben a formában nem. Első látásra úgy tűnik, ezek inkább azokat érintik mélyebben, akiknek több autójuk is van.

prokee · http://prokee.blog.hu 2008.05.03. 16:28:02

"A személyre szóló autópálya fizetés azért káros, mert az út szempontjából nem mindegy, hogy egy rollerrel, vagy egy tankkal közlekedsz rajta. "

Persze, hogy nem. Ezért a kategóriákat megtartanám. Viszont az autós matricával / engedéllyel / akármivel miért ne mehetnék fel motorral ?

"A MABISZ nem a biztosítás nélküli balesetet okozó személy helyett fizet, hanem gyorsan kifizeti helyette a pénzt Neked, majd behajtja azt károkozón."

Jogos, de ez egy technikai részlet, hadd ne érdekeljen. Azt, hogy ismeretlen károkozón nem tudják behajtani, üzleti kockázatnak hívják. Bocs, legyen az ő bajuk.

"Nem egészen értem, miért szeretnéd évente vizsgára küldeni az autókat. Az, pontosabban annak az ütemezése az egyetlen a mai agyonbürokratizált autótartásban, ami normális: új autó 4 évig OK., utána 2 évenként vizsga. "

...mert egybekötném a zöldkártyával is, viszont sokkal egyszerűbbé tenném. Igaz, az átlag úrvezetők életét kissé bonyolítaná, de a hekkelt új autókat szűrné.
Az ötletem alapján viszont az évi vizsgával is egyszerűbb lenne az élet, mint most a 4-2 évente esedékessel.

Rocko- 2008.05.04. 19:37:25

voripeter 2008.05.03. 16:05:00
gondolom megoldható bele vezetni, h család autóját vezeted, tehát nem kocaként lopod a biztosító pénzét.