Címkék

Címkefelhő

Beszóltak

Autófilek még

Egy gyilkos méh...

2008.05.02. 08:00 | Tommi | 13 komment

Címkék: történelem videó autó lancia


Igen, jól olvastátok a címet.

Mindezt azért írom, mert a B-csoportos raliautókat gyilkos méheknek hívták a rengeteg haláleset miatt, amiket okoztak. Gondolok itt Marc Surer navigátorának a halálára, a rengeteg nézők közé csapódásra, amiket ezekkel a többszáz lóerős autókkal végrehajtottak, vagy a legismertebbre, Henri Toivonen és navigátora, Sergio Cresto halálára, mely 1986. május 2-án következett be a Korzika rali 18. szakaszán, kb. a 7. km-nél. Az ő emlékükre készítem ezt a bejegyzést.

A baleset körülményei: Versenyautójuk megcsúszott egy enyhe jobbkanyarban, ahol nem volt korlát, majd az útról ezután a fákkal tarkított szakadékba zuhantak. Sajnos, azonban az üzemanyagtankot védő lemez, amelyet murvás futamokon fel szoktak szerelni, most hiányzott. Így történhetett, hogy Lancia-juk alumíniumból készült benzintankját annyira felsértették a sziklák és a fák, hogy az egyszerűen felrobbant. A Delta S4-ből nem maradt más, csak a feketére égett, összeroncsolódott csőváz.

S, hogy miért kezdtem ezzel a bevezetővel? Nos, azért, mert innentől több szó nem esik róluk, csak az autóról, amivel elszenvedték halálos balesetüket.



Ez az autó nem volt más, mint a Lancia Delta S4, amely az egyik legbrutálisabb autó volt a mezőnyben. Nem a legerősebb, de nem is a leggyengébb. Motorja 1795 köbcentis, soros négyhengeres, 16 szelepes, turbó- és kompresszoros feltöltésű volt, már akkor. Mindezt azért, hogy alacsony fordulaton is ki tudják küszöbölni a turbólyuk-effektust, amit pélául az Audinak nem sikerült.

A Volkswagen is csak kb 2 éve hozta ki hasonló technológiával készített 1,4 literes motorját, tehát ez azért elég nagy lemaradás 1985-höz képest.

Ez a feltöltési mód a Lancia-nál összesen 550 lóerőt jelentett, melyhez mindössze 890(!) kg-os tömeg társult. Nem is csoda, hogy az autó kb 2-2,5 másodperc (forrása válogatja) alatt gyorsult 0-ról 100 km/h-ra (murván is!). Egy könyvem szerint annyira erős volt, hogy egy átlagos sofőr nem is tudta vezetni. Sőt, még maga Toivonen is azt nyilatkozta egyszer, hogy hiába imádja vezetni, ez az autó túlságosan is gyors és erős.
De volt belőle utcai verzió is, mert szükség volt rá a raliautó homologizációjához, így készült 200 db Lancia Delta S4 Stradale, melyek hasonló adottságokkal voltak felvértezve, de motorjuk "csak" 250 lóerőt tudott.

Felépítése lényegesen különbözött az utcai Deltáktól. A név inkább csak marketingfogás volt (ha szabad ilyet írnom). Az autó alapját egy térhálós csőváz adta. Motorját középre építették be, erejét összkerékhajtás segítségével szabadították az útra.
Karosszériáját karbon-kevlár-kompozit műanyagból készítették, a minél kisebb tömeg elérése érdekében. Hűtőrendszere is különleges volt. Az autó hátsó ablaka mögött lévő légterelők feladata volt, hogy minél jobban a motorhoz tereljék a hűtőlevegőt, de a tetőbe is építettek egy kisebb hűtőelemet. Ez hasonló az Audi megoldásához, ahol a hátsó szárnyba voltak hűtőbordák építve.

Na, innentől, hogy bemutattam az autót, nincs más dolgom, mint a lényegi profilomra, a modellautókra koncentrálni. Gyűjteményem tagjai között ugyanis van egy Delta S4, 1:24-es méretarányban.
Ezt az autót az olasz Bburago cég készítette (szentségtörés: 2006-os csődjük után megvette őket a kínai kaliforniai Maisto).
Sajnálatos módon azonban még ez a cég - mely még ténylegesen olasz volt, mikor az én példányomat elkészítette - sem volt képes tökéletesen megformálni ezt az iparművészeti remeket.

Hogy miért? Vegyük csak szépen sorjában.
Először is: PIROS. Másodszor: motorján ABARTH felirat díszeleg. S végül, de nem utolsó sorban: A karosszéria kiképzése inkább az utcai változatot idézi fel bennem (de szerintem, amint két másik B-csoport mániás szerzőtársam - csiky944 és scheerti - megnézi a képeket, hasonló véleményen lesz).

Ezen kívül a modellautó kidolgozásával nincs problémám, bár azt egy kicsit paradoxnak tartom, hogy a versenyt jelölő matricán 1989-es évszám díszeleg (kéretik eltekinteni a matricázás állapotától, ugyanis jópár éve megvan már ez a modell, meg egyébként sem tették fel pontosan őket a gyárban).

A beltér mondhatni gyönyörű. Minden műszer látszik, még a navigátoréi is, bent vannak a pedálok, szép, kagyló formájúak az ülések, de öv nincs hozzájuk, és a váltókar is hiányzik belőle, mivel az véletlenül kitörtem a helyéről. :S

A motort bíráltam az Abarth felirat miatt, de azon kívül azzal sincs semmi problémám. A motortér szinte tökéletes. Benne van a két hűtő, a dupla hátsó lengéscsillapító és a leőmlők is látszanak, a turbót is megcsinálták (úgy, ahogy), de a kompresszor hiányzik.

És most következzenek a képek:
 






És egy videót is ide a végére:





Nyugodjanak Békében!




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr12438912

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

camell · http://indafoto.hu/camell 2008.05.02. 08:11:52

Egy pár szó jutott csak eszembe. A Maisto tudomásom szerint nem kínai, hanem thai cég. A másik, hogy a Bburago világéletében gagyit csinált, bár voltak ennél sokkal jobban kidolgozott modelljei is, sororzata válogatja(Gold, stb.) De egyébként a cikk zsííír!

GiXXXer 2008.05.02. 08:43:55

Valahogy nem vagyok oda a modellautókért, jobb az igaz, azt lehet babrálni. Régen is inkább a makettezés jött be, ott ha valami el volt bazdirgálva, akkor az az én saram volt, nem foghattam rá a sziesztából morcosan ébredt Francescora, vagy a hátán lévő ostorcsapást fájlaló Jüang Xingre... :P
Meg lehetett tuningolni, repülő/tank/hajó-makettekből kimaradt kóbor-alketrészekkel...
De az már rég volt. Egy jobb-szárny-törött Messerschmitt maradt meg, de az utolsó költözésem óta azt sem láttam... :D

AP (törölt) 2008.05.02. 08:49:01

még mindig lehidalok ezen a felső főképen :)
keep up the good work

ommm 2008.05.02. 09:06:26

AP:

Zita volt olyan kedves és osztotta meg a képet.
Valami Észtországi versenyen készült :)
Állat nagyon...
Kösz. Mindenki nevében

Flat-6 2008.05.02. 19:41:30

Ilyen Bburago S4 modellem nekem is van, fekete színű, Esso-s matricázással.

Abarth felirat az igazi S4 motorjának a szelepfedelén is volt, ugyanis a komplett motort az Abarth fejlesztette.
Ezen a rajzon látszik is haloványan:
www.aia.tartu.ee/~indrek/euroopa/itaalia/lancia/delta/s4/s4_xray.jpg

Áhoy 2008.05.05. 08:58:08

Tudja valaki milyen zenék szólnak a vidi alatt? Különösen a 4:50-től induló érdekelne!
És ha valaki le tudná fordítani a vudeo elején elhangzó olasz szöveget, azt előre is köszönném. Ez a párbeszéd azokat a pillanatokat örökítette meg, amikor már lángolt az autó?
RoB

Tommi · http://matchboxmemories.blogspot.com 2008.05.05. 10:00:52

Sajnos nem tudom mik a zenék.
A párebeszéd a baleset utáni pillanatokat örökíti meg, amikor mindenki ideges...

Áhoy 2008.05.06. 20:05:13

Megvan az általam korábban keresett zene, ha valakit érdekel. A Matrix 2. részének betétzenéje: Rob Dougan - Furious Angel. Az elején hallható zene is szerintem Matrixos, de nem tudom melyik részből. RoB

Áhoy 2008.05.06. 20:57:24

Megvan a másik is :) A Matrix 3-ból: Juno Reactor Vs. Don Davis - Navras

Norbi · http://pecsiautosport.hu 2008.05.27. 20:02:34

Nekem is megvan a képen szereplő modell, gyári állapotban. Illetve kicsit feljavítva, mert a Bburago -ahogyan előttem is említette Camell- nem minden makettsorozatát dolgozta ki részletesen. Emiatt olcsók is. Én be szoktam szerezni az eredeti autóról képeket és azok alapján igyekszem egyedivé tenni őket, pont ez a kihívás benne, hogy lehet buherálni, festeni, alakítgatni.

biker_kolee 2008.10.11. 11:26:07

Nekem van egy ilyenem, fehérben, eredeti matricázással, csak annyi hibája van, hogy nincs meg a hátsó "ajtó", ami ugye majdhogynem a komplett hátsó kasztni része.. Ha esetleg van ilyen valakinek valahol elfekvőben, az jó lenne. :)

deak.atti 2009.01.14. 22:31:20

@Áhoy: Üdv!

Valahol megtaláltam egy másik tribute videót. Ott feliratozták is angolul az olasz szöveget. A mögöttük jövő szintén Lanciás Miki Biasion/Tiziano Siviero páros rádióforgalmazása hallható. A feliratozás szerint Biasion beszél, Siviero közben próbálja oltani a roncsot. Képzelem, milyen lelkiállapotban lehettek, mikor a szakadékban égő autót meglátták ...:o((((