Címkék

Címkefelhő

Beszóltak

Autófilek még

Újratervezés...

2008.05.08. 08:00 | prokee | 5 komment

Címkék: gps navigáció pna


Azt hiszem, a címben olvasható kifejezést igazán alkalmazhatnánk a hétvégén kipróbált szerkezetre.

Rémlik valami halvány emlékkép a lengyel piacon beszerezhető digitórás panorámatükrökről, amiket gumipántokkal lehetett az eredeti belső tükörre rögzíteni ?


Az eredetiről nem találtam képet, de valami ilyesmi volt. Nos, amiről most szó lesz, ezt a vonalat viszi tovább, húsz év elteltével.


Amit itt látsz, egy, az eredetire rögzíthető tükör, jobb oldalán egy PNA-val, azaz egy GPS alapú navigációval. Amikor először megláttam, annyira tréfásnak tűnt, hogy elkértem kipróbálni.

Szoftveres opciók:

- Navigáció: SD kártyán telepített naviszoftver, nem tartozéka a készüléknek. A tesztkészüléken IGo MyWay futott.
- Zenelejátszó: MP3 fájlok lejátszáshoz, alapfunkciókkal
- Filmejátszó: MPG, AVI, WMV fájlokhoz, alapfunkciókkal
- E-könyv: egyfajta olvasószoftver. TXT-t sikerült megetetnem vele, hááát... elég kényelmetlen
- Képnézegető: alapfunkciókkal, slideshow-val, nagyítással. BMP, GIF, JPG, PNG fájlokat kezel. 2MP felett igen lassú.
- Külső képforrás (pl. tolatókamera) jelének fogadása automatikusan.



A doboz, felnyitás után

Műszaki adatok a teljesség igénye nélkül:

Méret: 295x81,5x38 mm
Processzor: Samsung S3C2440A-40, 400 MHz
Belső rendszermemória: 64 MB
Belső flash-memória: 128MB
Operációs rendszer: Windows CE 4.2 NET

GPS-vevő: SiRF Star III, 20 csatorna
Adatfrissítés: 1 Hz
Frissítési idő: átlagosan 0,1 s

Antenna: belső vagy külső (tartozék!)

Kicsomagolás

Első gondolatom az volt, hogy mekkora ötlet, hogy lehet, hogy eddig nem jutott sekinek eszébe ? Aztán körbetapogattam, és a következőket vettem észre:

- Nagy. Elég nagy. OK, hogy felpattintom a tükörre, de a Belvárosban tuti nem futnék be egy doboz cigiért egy rágóért a trafikba úgy, hogy közben fent hagyom. Zsebre rakni meg kényelmetlen.

- A készülék oldalában találunk egy stylust, azaz egy "tapogatópálcikát", amely megkönnyíti az érintőképernyő kezelését. Meglepő, a Mio felsőkategóriás PNA-ihoz sem jár ilyesmi.

- Teljes méretű SD-kártya foglalaltot találunk, 2GB-ig még biztosan tudja fogadni, felette nem próbáltam. Ez jó, mert a teljes méretű SD olcsóbb, mint a mini- illetve miniSD kártyák, ráadásul a navigációs szoftverek némelyike kisebb kártyán nem beszerezhető (legálisan legalábbis, khmmm...)

- Más csatlakozási lehetőség gyakorlatilag nincs. Illetve, van egy a külső antenna számára, amire egyébként szükség is lesz - erről később. Nincs viszont például mini-USB, sem töltés, sem pedig PC-PNA kommunikáció céljára. Ez is hiányosság, később szintén szólók róla, miért.

- Akku nem hozzáférhető semmilyen módon, a ház házilag nem bonthatónak tűnik. Hétköznapi használatban ez nem szempont, de kissé erősíti az egyszer használatos kínai áru image-et, hiszen az akku hibája esetén az egész hóbelevanc mehet a kukába, vagy az asztal lába alá.

- Van reset gomb, ráadásul jól védve. Nem volt még rá szükségem, de éppen a bonthatatlanság miatt a szoftver bármilyen fagyása esetén az egyetlenn lehetőségünk az észhez térítésre.

- A töltéshez egyetlen út vezet. Ahogyan a kicsivel feljebb lévő képen látható, a készülék felső részéből egy S-Video csatiban végződő, majdnem két méter hosszú kábel jön ki. Ehhez tartozik egy ~20 cm hosszú ellendarab, amelynek túlsó végén találunk egy RCA-kábelt, illetve egy elegáns piros és fekete kábelt. Ez utóbbiakat kell az autó tápellátásához bekötni, ideális esetben a tükör közelében lévő belső világításhoz, előbbi pedig a külső videoforrás jelét viszi a készülékbe. A probléma csak annyi, hogy a készülékhez tartozó, bonthatatlan kábel borzalmasan hosszú, ha mobil, gyorsan lekapható állapotban akarjuk tartani, akkor ezt bizony nem fogjuk a kárpit alá gyömöszölni. Jobb, átgondoltabb megoldás lett volna a készülék részét képező kábelt 10-15 centisre hagyni, és az autóba fűzendő részt hosszabbra. Jelen állapotban a helyzet az, hogy a közel két méteres darabot összegönyölve passzírozzuk a tükör és a szélvédő közé, ami hát... elég csövesen néz ki :)

- Van viszont karcvédő fólia, ami bizony erős jó pont az érintőképernyő védelmében.


Valami ilyesmi kép fogad a felgöngyölt kábelekkel.

Bekapcsolás

Fontos, hogy a kábelezéssel kell kezdenünk. Mivel külső töltő nincs, csak a kábelek elhelyezése, bekötése után fogjuk tudni egyáltalán bekapcsolni a készüléket, hiszen (alapesetben) nem feltöltött állapotban érkezik. (Más kérdés persze, hogy beszerelés előtt azért a kábelkötegen keresztül feltölthető.)
Az első bekapcsolás után angol nyelvű menü fogad, a Settings/Language menüpontban gyorsan magyar nyelvre konfigolható a készülék. Később kiderül majd, hogy nem feltétlen jó ötlet, de megtettem. Ezután a Főmenüben ez fogad:


írányítás, kisbetűvel, hosszú í-vel...
(Itt jegyzem meg, a képernyő minősége nagyságrendekkel jobb, mint amit a képek alapján gondolnánk, de egyéb lehetőség híján digitális fényképezőgéppel fotóztam, amely erősen  interferált a kijelzővel. Viszont kattintásra büdös nagyra nyílik ám !)

Az első öt talán egyértelmű, a hatodik, Választás viszont furcsa gyanút ébreszt - kattintásra talán Rytkó Emília, főOVIs ugrik elő ? :) Ugye ti is belefutottatok már a mókás fordítóprogrammal magyarított webhelyek tucatjaiba ? Nos, itt is valami hasonlóról van szó... A Választás (Options) ikon a beállításokhoz visz.



Anélkül, hogy occó poénkodásba kezdenék a kici, cíííípősz kínai fordítóprogramokról, csak pár példát sorolnék fel, aztán visszatérünk a komoly dolgokhoz:

- Navigációs beállítások: Kerti ösvény-ból hajózás szoftver
- GPS felügyelet: Másodlagos bolygó és indí jobb vagy apad
- Hát könnyű: Ragyogás érték / Becsuk legyőz a hát könnyű
- Villámforrás: System stand by / után 15 perc

Nos, inkább segítek, az opciók sorban:
Navigációs szoftver beállításai: megadható a szofver útvonala, illetve az, hogy a PNA bekapcsolásakor automatice induljon-e a navigáció.
Érintőképernyő kalibrálása: egyértelmű
Nyelv: mazochistáknak magyar, egyébként ízlés szerint angol/német
Hangerő: Fő hangerő ill. "kattintások" hangereje
GPS felügyelet: jórészt felesleges, a jel megléte itt ellenőrizhető
Háttérvilágítás (Hát könnyű): Fényerő, illetve az, hogy mennyi inaktivitás után kapcsolja le a háttérvilágítást.
Akkumulátor (Villámforrás): Megadható az az idő, amely után (akkus üzemben) készenléti módba kapcsol.
Idő és dátum: egyértelmű - meglepően egyszerű és praktikus felülettel
Rendszerinformáció (Szisztéma): Gyári konfig visszaállítása, illetve valami Dokumentum kijavít, ezt nem mertem kipróbálni :)
Bőr: Világoszöld illetve fekete stílus között választhatunk.
Video input: a beérkező videojel tükrözését állíthatjuk be.

A médiaejátszókról, a "könyvolvasóról", illetve a külső video inputról azt hiszem, sokat nem tudok elmondani, így álljon itt négy kép az igazán érdeklődőknek:



A megjelenítendő file-okat az SD-kártyára tölthetjük fel. A filekezelő, ami egyébként PNA-PDA relációban meglepő módon dupla kattintással működik, elvileg a 128M flash-memóriát is eléri. Gyakorlatilag ennek nagyjából nulla használati értéke van, hiszen - mint említettem - közvetlen PC-PNA kommunikációra USB, Bluetooth, infra hiányában nincs lehetőség, de még filekezelő sem áll rendelkezésre, amivel a kártyáról másolhatnánk fájlokat.



Navigáció

Következzen az, ami miatt egyáltalán érdemes a készülékről beszélgetni !
A nálam lévő tesztdarab IGO-t kapott a forgalmazótól, teljes Európa-térképpel. Kézben, épületen kívül néhány másodperc alatt jelet fogott, a telepített szoftverhez méltóan pontos és gyors útvonalkalkulációkat dobott. Idő (és lehetőség) hiányában Magyarországon kívüli célpontot nem próbáltam, de egy Százhalombatta-Cserkeszőlő oda-vissza útvonalon megnéztük, mit tud a berendezés.


Kontrollkészülék

Egy teszt nem teszt, ha nem kiértékelhető az eredmény. Ezért a szélvédőre felcsattintottam egy HTC Touch Cruise névre hallgató PDA-GPS-telefon kombót. Ezen egy MioMap (nemtom, így vettem, SDtomicroSD adapterrel telepítettem, stb...) futott, az IGO-val azonos térképállománnyal, azonos beállításokkal (autópálya, fizetős, stb...). A készülék a szélvédőre tapasztva, külső antenna nélkül üzemelt.


Az első meglepetés még az indulás előtt ért. A tükörre felpattintott navi önmagában tökéletesen használhatatlannak bizonyult. Műholdnak nyomát sem látta - pedig nem fémgőzölt szélvédő volt az autóban, a Touch Cruise 30 mp alatt jelet fogott. Vártam egy erős félórát, majd a készülékhez adott külső antennát felpattintottam a szélvédő és a tükör szára közé. Nem egészen egy perc múlva szagott fogott a berendezés, és megtalálta az aktuális pozíciónkat.

A rögzítés, illetve a ház burkolatának kialakítása egyébként tökéletes. Átlag navihoz képest igen súlyos darab, kisebb támadó sündisznókat anélkül verhetnénk vele pépesre, hogy a garanciát veszélyben éreznénk a külső sérülések miatt.

A második meglepetés az induláskor ért - a hangerő és hangminőség miatt. A tükörlap mögé épített hangszórón keresztül ugyanis szinte teljesen torzításmentesen érkezik Andrea vagy Kula bá Moha bá szájából a "Menj ötven métert, és fordulj jobbra", perverzebbeknek pedig Jan vagy Zuzana üvöltheti, hogy "Pópádeszátyi metreh zátocste vlevó".


(A tükör Andrea, a HTC Moha bá hangján beszél, a könnyebb azonosítás kedvéért)

A hangerő a kellemes, erotikus suttogástól (és itt nem Moha Bára gondolok...) a határozott utasító hangnemtől az idegesítő kiabálásig kényelmesen állítható, bár relatíve kevés lépcsőben - ez a szoftver sajátossága. Egy 4x45W-os "HiFit" utazó hangerőn még kényelmesen túlkiabál.
A kijelző fényerejével alapvetően elégedett voltam, bár a megfelelő tükörbeállítás mellett olyan extrém szögben látok rá a navira, hogy a legmagasabbra állítva is sötétnek tűnt. Más autóban ez esetleg jobb lehet - nem volt alkalmam kipróbálni. Igaz, szükség sem volt rá, a "beszélős" naviszoftverek nagy előnye ugye, hogy a lehető legritkábban kell a képernyőt figyelni.

A harmadik meglepetés a GPS reakcióideje volt. A processzorok sebessége azonos, bár különböző típusúak. A GPS vevők is különbözőek voltak, no és persze a két szoftver is (mondjuk itt a legkisebb a különbség...), tehát nem tudni, mitől, de a tükörből rendszeresen egy gondolattal előbb harsant fel Andrea, mint a HTC-ből Moha bá tanárbácsis ukáza.



A videón érezni a hajszálnyi különbséget - igaz, itt a cél Moha Bá megzavarása volt. A HTC a legövidebb utat, a KS-400 a leggyorsabbat kapta, így Andrea jobbra, Moha Bá balra küldött volna.

Összegzés:

A KS-400 - megfelelő szoftverrel - egy igen jól használható, ötletes PNA. Ezzel együtt igen komoly hátránya, hogy a gyártás előtt nem gondolták át igazán a készülék lehetőségeit - vagy legalábbis nem kérdeztek meg engem :)

Amivel én továbbgondolnám:

- Az S-video csatlakozót mindenképpen rövidebb kábelre szereltem volna - urambocsá' a készülék házára szereltem volna a csatlakozót.
- Semmiképpen sem hagytam volna ki az USB-csatit, részben a kommunikáció, részben pedig - hangozzék ez bármily szentségtörően - a hack lehetősége miatt. Így például javítható lenne a borzalmas, nevetséges magyarítás
- Fizikailag eltávolítható, cserélhető akkumulátor a fent már írott okokból
- Ha már tükörre szerelhető a berendezés, valószínűleg nem okozott volna aránytalan pluszköltséget olyan tükörlapot építeni bele, amely - a gyári tükrökhöz hasonlóan - rendelkezik vakításmentes állásszöggel. Jelen állapotában, ha éjjel használom, a gyári tükör átállításával vakon pislogok a tetőkárpitra.
- A PNA-ból hiányzik egy filekezelő. Enélkül felesleges is a flash-memóriát felkínálni, hiszen elérhetetlen az egységsugarú user számára.
- A fordítást már említettem, igen tréfásra sikerült. Ajánlatos a beüzemelést angol vagy német nyelven megejteni, és csak használat közben váltani magyarra.

Mindenesetre tökéletes választás lehet azoknak, akik alapvetően csak navigációra használják. A megfelelő szoftver beszerzése nem lehet probléma, nem túl vaskos összegért számtalan gyártó kínál ilyet SD-kártyán - no meg vannak költségtakarékosabb megoldások is... úgy hírlik...

Mennyiért, hol ?

A készüléket a Q-AUTO HIFI STUDIÓ Kft. kölcsönözte. Ha megtetszett, náluk megvásárolható, 69.900 Ft.

Köszönet a lehetőségért.



A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr38453352

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2008.05.08. 10:23:26

Fubazzeg, 70 rugó ezé a szaré?
50-60 környékén már van zsebrevágható Garmin 200,oszt még turistautakon is navigál...

ndr 2008.05.08. 12:09:43

Sajnos nincs ciril billentyűzetem, de az eredeti tükör neve Zerkalo.

arthur877 2008.05.09. 11:00:44

Nekem abbol a tükörből volt olyanom, ami zöld szegmensekkel világítva mutatta az időt, volt benne kettő ébresztő program, és egy feszültség indikátor három darab LED formában, ami jelezte az akku lemerülést, de a túltöltést is!
Nem lehet valahol ilyet kapni? Most se lenne rossz...

SilentSound · http://autozz.blog.hu 2008.05.09. 16:55:25

Hát bizony, akkor már inkább Garmin nüvi 200, 50 000-ért már lehet kapni ugyanolyan topmap Mo. térképpel, mint amit az igo is használ, csak a garminnál naviguide a neve neki...

Rocko- 2008.05.09. 23:46:37

elsőre: sztem marha jó ötlet, sokan úgysi a tükör mellé teszik, ott gondolom nekik jobban beleesik a perifériába.
bent hagyni a kocsiban? nem tudom, lehet, h nem veszik észre, ha nem figyelik.
szoftverműködésre nem tudok mit mondani, én is iGot használok, a lehető legjobb a piacon. fordítások viszotn viccesek.
hardver: elég szopó vezetés közben v előtt beállítani az útvonalparamétereket. vagy leveszed a tükört, és akkor állíthatod újra, vagy 5 percig karzsibbasztva kaparsz fent, és ott is elálíltod a tükröt.
kábelezés meg gázos lehet, h a szélvédőt megfelezi egym adzag, ha utazás közben akarod tölteni a masinát.
viszont vicces a csipszetek miatti eltérés. :D elindul az egyik hang, majd a végére beérik egymást. nekem régebben egy külső vevőm volt, alig talált jelet, kellett vagy öt perc, az is nyílt terepen. cseréltem PDA-at, ebben már sirf3-as van, rögtön utcaszintűvé vált az egész, nem volt 300 méteres eltérés. (autóápályán, vagy nagy sebességnél igen csak zavaró)

"Zsebre rakni meg kényelmetlen."
hát nem lenne vagány, ha inzsegbe becsapod, egyi kfelén lenen fésű, majd amikor dzsigolósan megfésülted a kivaxolt hajad, akkor a PNA-s tükröddel meg is nézheetd az eredményt. sőt, már látom a folományt, ahogy lakótelepen a skoda 12 tükére ragasztnak (kijelzőnek látszó) matricát a srácok, majd odacelluxozzák apu világos szarufésűjét.