Címkék

Címkefelhő

Beszóltak

Autófilek még

Európa-atlasz a zsebedben

2008.05.09. 08:00 | prokee | 18 komment

Címkék: pda gps navigáció pna

Nem is olyan régen még én is úgy gondolkodtam, ahogyan a legtöbb ismerősöm. A PNA-kat, azaz a hordozható navigációs kütyüket parasztvakításnak gondoltam. Főleg itthon, Magyarországon. Nem vagyok tökhülye, hogy ne találjak el Pestről Pécsre...

Aztán kipróbáltam egy esküvőre menet. Természetesen sikeresen landoltam Gyöngyösön, az autópályán kint voltak a táblák. Aztán kiderült, hogy csupán a templom nevét tudjuk, ráadásul a környéke telis teli van egyirányú utcával.

A következő próbálkozásom Nyíregyházára menet volt. Odáig még csak-csak, de városon belül megtalálni a Bujtosi Szabadidőcsarnokot, no meg annak parkolóját, az a művészet.

Tehát, ebben (is) segít a navi. Ezért arra gondoltam, az igazi szkeptikusoknak is igyekszem egy kicsit kedvet csinálni, ha máshoz nem, legalább egy próbához. Hangsúlyozom, hogy sok helyen egyszerűsítve, kifejezetten kívülállók számára írom az alábbiakat, tehát a gyakorló PNA-felhasználóknak túlzottan is szájbarágós lehet az írás.

Anélkül, hogy nagyon belemennénk a részletekbe, az itthon valószínűleg leginkább elterjedt iGO-MioMap szoftverekről fogok beszélni. Már csak azért is, mert nekem ez van, és leginkább ezekkel ellátott hardvereket próbáltam.
A két szoftver motorja és adatbázisa egyébként azonos, és - nem meglepő módon - magyar fejlesztés, a Nav N Go Kft gyermeke.
Az iGO legfrissebb verziója egyébként egy új generációt képvisel, erős 3D elemekkel. Ez azonban egyelőre nem túl elterjedt, no meg alaposan komplikálná is a kifejezetten egyszerűnek és felszínesnek szánt ismertetőmet, úgyhogy még csak nem is érintjük a továbbiakban.

Mit tud a navi ?

Segít eljutni A pontból B pontba. A közvélekedés legalábbis ezt tartja róla, ám ezen érdemes pontosítani.

A helymeghatározás elmélete analitikus geometriai módszereken nyugszik. A műholdas helymeghatározó rendszer gyakorlatilag egy időmérésből kiszámított távolságmérésen alapul. Mivel ismerjük a rádióhullámok terjedési sebességét, és ismerjük a rádióhullám kibocsátásának és beérkezésének idejét, ezek alapján meghatározhatjuk a forrás távolságát. A háromdimenziós térben három ismert helyzetű ponttól mért távolság pontos ismeretében már meg tudjuk határozni a pozíciót. A további műholdakra mért távolságokkal pontosítani tudjuk ezt az értéket. A mérés alapja két nagy pontosságú (10e-12 – cézium atomóra), adott frekvenciájú szinuszos jel.

Azt tehát tudja a szerkezet, éppen hol vagyunk, a célt pedig mi magunk adhatjuk meg. A két pont ismeretében, illetve a megfelelően pontos és részletes térkép-adatbázis alapján egy megfelelő szoftver ki tudja kalkulálni a számunkra ideális útvonalat. Ebből eredően a "honnan-hová" párosból a "honnan" minden esetben az adott pillanatban érzékelt pozíciónk.

GPS/PNA/PDA ?

A rövidítések tengerében csak egy gyors eligazítás...

A GPS maga a technológia, a Global Positioning System, azaz a Globális (=~Földi) Helyzetmeghatározó Rendszer) rövidítése. Természetesen az autós navigáción kívól számtalan egyéb dologra használható, flottakövetésre, vagyonvédelmi eszközként, és hasonlókra - de ezzel most nem foglalkozunk.

Az alapvetően autós navigációra tervezett készülékeket PNA-nak nevezik (Personal Navigation Assistant). Ezek a készülékek, bár egyes típusaik plusz funkcióként zene, video lejátszására, esetleg fényképezésre is alkalmasak, alapvetően tájékozódásra készültek.

A PDA-k egyszerűen fogalmazva kéziszámítógépek. Elsődleges funkcióik az asztali számítógépeken szokásos feladatok elvégzése mobil eszközön. Egyes példányaik emelett GPS-hardverrel is rendelkeznek, vagy külső  eszközként csatlakoztathatóak hozzájuk. Ilyen módon a PDA-k is képesek a navigációs szoftverek futtatására.


Mi az, hogy ideális útvonal ?

Esetünkben az általunk előre megadott feltételeknek megfelelő, gyors, rövid, vagy gazdaságos nyomvonal, amelyen jelenlegi pozíciónktól a célként megadott pontba eljutunk.

Ahogyan az látható, eldönthetjük, akarunk-e födúton, autópályán, engedélyköteles vagy fizetős úton haladni, tervezzünk-e megfordulással, határátlépéssel, vagy akarunk-e kompot igénybevenni.

Megadhatjuk a jármű típusát, (személyautó / taxi / busz / teherautó / sürgősségi jármű / gyalogos / kerékpár), hiszen minden típusnál adódhat olyan útszakasz, ahol a típus előnyt élvez, vagy ellenkezőleg, be sem hajthat. Szintén fontos a típus ahhoz is, hogy a három fő opció közül választani tudjunk, hiszen a megengedett maximális sebesség alapján is kalkulál a szoftver.

Hogyan adhatjuk meg a célpontot ?

Több lehetőségünk van. Talán a leggyakoribb megoldás a célpont postacíme. Egészen egyszerűen megadhatjuk a települést (neve vagy postai irányítószáma szerint), majd az utcát, sőt, a házszámot is. Alapos és precíz térkép-adatbázissal pár méter pontossággal fog célravezetni a berendezés.

Különösen igaz ez az iGO és a MioMap esetében Magyarországon, hiszen a magyar fejlesztők igen komoly hangsúlyt helyeznek az itthoni térképállomány pontosságára, lefedettségére és frissítésére. Az itthoni lefedettség utcaszinten 100%-os, házszám szintjén ~98%-os.

Másik lehetőségünk a GPS koordináták megadása. Ezt talán kevesen használják, inkább GPS-guruk titkos társaságának havi rendes összejövetelének helyszínét szokás így megadni :)

Rögzített címekkel is dolgozhatunk, erre szolgál az Otthon és Munkahely címek megadása.

Az ismétlődő célpontok könnyebb megadása érdekében használhatjuk az Előzmények pontot, itt a legutóbb megadott címeket használhatjuk fel újra.

Az egyik leghasznosabb, de legkevésbé ismert lehetőség maradt utoljára, az úgynevezett POI-k (Point of Interest, hasznos, érdekes pontok) gyűjteménye. Ahogyan a képen látható, számos kategóriából válogathatunk, kereshetünk autószervízt, mozit, sportcsarnokot,  bankautomatát, benzinkutat, stb...

Persze a POI-k adatbázisa mindig szűknek bizonyul, így saját magunk is bővíthetjük a listát. Az internes közösségek természetesen ebben az esetben is segítséget nyújthatnak, mások által felvett POI-kkal is bővíthetjük adatbázisunkat.

Hogyan keressünk a POI-k között ?

Először is döntsük el, hol akarunk keresni: az aktuális pozíciónk körül, a kurzor körül (tehát ahol a térkép éppen áll), vagy megadható GPS pozíció körül. Ha ezt eldöntöttük, válogathatunk a POI-k közül.

Az egyszerűbbnek tűnő, de sikerrel nem mindig kecsegtető megoldás lehet a kategóriák böngészése. Ez akkor lehet célravezető, ha nem konkrét célpontot keresünk, amelynek ismerjük a nevét, hanem egyszerűen szeretnénk megtalálni a legközelebbi benzinkutat. Ilyenkor a Szolgáltatás / Benzinkút kategóriával valószínűleg sikerrel járunk, de ha a találatokat adott társaságra akarjuk szűkíteni, erre is van lehetőség.

A kategóriák közötti átfedések okozhatnak meglepetéseket, hiszen egy Wartburg márkaképviselet több kategóriában is szerepelhet, mint Autószervíz, Autókereskedő, vagy szimplán szervíz. Ideális esetben persze mindegyikben megtaláljuk majd, de hát az élet nem habostorta...

Van egy másik megközelítés is - kereshetünk névre is. Ha például sürgősen Tesco Gazdaságos ropit kell szereznünk, a "Keresés" gombra kattintva névre is szűrhetünk. Így a megadott középponthoz mért távolság alapján, kezdve a legközelebbivel, listázza az összes olyan POI-t, amelynek neve tartalmazza a megadott szöveget.

Persze ezt nem csak a név alapján történő kereséshez használhatjuk. Ha olthatatlan vágyat érzünk egy tetszőleges sportesemény mielőbbi megtekintéséhez, a stadion szóra keresve is számtalan találatot kapunk.

...és ki látja, merre megyek ?

Senki, pontosabban senki, aki a GPS nélkül ne látná.

A köztudat gyakran egyenlőségjelet tesz a GPS technológia és a PNA-k közé. A különbséget a "nem minden rovar bogár, de minden bogár rovar" örökzöldeel tudnám érzékeltetni. A PNA-k a GPS technológiát használják a pillanatnyi pozíció megatározására - ám egy rakás más berendezés is ugyanezt teszi, a navigációs kütyüktől teljesen függetlenül.
Ilyenek például a fuvarozók, flottacégek nyomkövető rendszere. Ezek esetében a járműben egy speciális célhardver fogja a GPS-műholdak jeleit, majd az ezek alapján meghatározott pozíciót továbbítja egy MÁSIK berendezésnek (legyen az akár egybeépítve vele), amely a pozícióadatokat egy egészen más technológiával (GSM, rádió, bármi) a diszpécserközpontba sugározza. Így a központnak lehetősége van felügyelni a járművek adott pillanatban érvényes pozícióját.

A mi PNA/PDA berendezésükben azonban egészen biztosan nincs ilyen berendezés, tehát nem fogják tudni megfigyelni, vagy egy naaagy titkos adatbázisból visszakeresni, merre is jártunk szerda délelőtt, munka helyett :)

Ha a célpontot már belőttük, az "Útvonal ide" gombbal a készülék megtervezi a túrát, és már indulhatunk is, vezetés közben megtapasztalva az elektronikus "zsebatlasz" előnyeit.

Erről persze máskor, ha igény jelentkezik, a legközelebbi alkalommal kitárgyaljuk a továbbiakat.



A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr97455831

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2008.05.09. 08:31:31

szép, meg jó, de én úgy vagyok vele, hogy annak kell navigációs kütyü, aki nem tud navigálni. illetve, aki csak ezzel navigál, az enélkül talán nem is fog tudni soha.

én szeretek térképet böngészni, feljben megtervezni az útvonalat, vagy akár szóba elegyedni a helyiekkel, ha mégis mellé mentem, mondjuk mert elavult a térképem.

nem akarok függeni még egy elektronikus vacaktól.

kicsit olyan ez nekem, mint a hangoskönyv. én szeretek olvasni, a szememmel végigfutni a betűkön. hallgassa a hangoskönyvet, akinek nincs ideje olvasásra, (esetleg diszlexiás vagy analfabéta)

feketenap 2008.05.09. 08:48:21

Csatlakozom!
Aki nem tudja, hogy melyik oldalra kell lekanyarodni az autópályáról, annak ez sem segít.
De tény, hogy munkaszerű használat esetén könnyeb vele, mint nélküle.

AZso · http://www.azso.hu 2008.05.09. 09:07:26

Egyetértek. Bár tény, hogy jó dolog a Navi, de térkép alapján simán lehet navigálni és a helybeliek is általában meg tudják mondani, hogy merre. Persze néha fogalmuk sincs, akkor jót röhögök...

Külön tanulmányba illik, hogy kinek mi a tájékozódási pont vidéken, legtöbbször fogalmuk sincs az utca nevéről vagy a házszámról, viszont azt tudják, hogy ott kell balra fordulni, ahol a Mari néni háza állt régen... :-D

Én, ha elmegyek egy helyre, akkor másodszorra már tékép nélkül is odatalálok, mert folyamatosan tanulom az útvonalat, míg egy GPS-re meredve általában csak mész jobbra-balra és nem tájékozódsz...

Szóval jó dolog a GPS, de eltávolítja az embereket egymástól... Annak való, aki sokat utazik.

prokee · http://prokee.blog.hu 2008.05.09. 10:00:13

Nekem valahogy az automata váltó jut eszembe a kommentekről. Nem adja a vezetés élményét, nálam joban ne tudja már egy elektronika, stb...

Mindettől fügetlenül az automata jó, kellemes, kényelmes dolog.

A navival is hasonló a helyzet. Szeretek hülye helyeken autózni, Szentendrére mindig nagy kerülővel megyünk a budai hegyeken át, egyszerűen nagyobb élvezet fel-le, jobbra-balra, mint az alsó rakparton kuplungolgatni egyenesen.

Viszont van, hogy sietek, akkor bizony k*rva gyorsan akarok odaérni, lehetőleg az optimális útvonalon, ilyenkor bekapcsolom a navit.

Arról meg ne is beszéljünk, hogy Százhalombatta-Zwickau útvonalon a német és osztrák autópálya-csomópontokon mekkora előny, hogy nem kell a táblákra figyelnem a forgalom helyett.

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2008.05.09. 11:08:58

elsőre nekem is az automata váltó hasonlat jött a billentyűmre, de inkább írtam a hangoskönyvet, mert az automata váltó használata csak a fordulatszám figyelésétől és az attól függő kapcsolgatástól foszt/kímél meg.

a tájékozódás, navigálás, helyismeret szerzése ennél pár nagyságrenddel összetettebb dolog, amiről nem szívesen mondanék le. a váltogatásról simán (arról valószínűleg le is fogok mondani a következő kocsimnál)

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2008.05.09. 11:10:31

az egyébként jogos, taxisnak, fuvarozónak, futárnak mindenképpen nagy segítség, és hatékonyabbá teszi a munkát.

csak nekem nem ez a munkám :)

martong 2008.05.09. 12:07:33

eddig is eltaláltunk sok helyre navi vélkül, ezután is el fogunk
én régóta szeretnék venni egyet, de még nem tudtam rászánni magam/az összeget, vagy éppen közbejött valami, másra kellett

egyébként neten van jóőár útvonaltervező, ami pontosan leírja mit, hogyan, merre és azt kinyomtatva 2-3 A4 oldalba már az autós atlaszt sem kell lapozgatni

Pl:
www.viamichelin.com/viamichelin/int/tpl/hme/MaHomePage.htm
www.hu.map24.com/

így mentünk Olaszországba is, egész jól leírja a dolgokat

prokee · http://www.prokee.hu 2008.05.09. 12:11:36

maps.google.com
Kevesen tudják, de ez is tartalmaz útvonaltervezőt, nem is rosszat...

martong 2008.05.09. 13:18:06

guglisat még nem próbáltam, majd nyaraláskor :)

Hammer · http://car-pencil-etc.blog.hu/ 2008.05.09. 13:20:47

jaja, googlemaps rulez.
érdemes a fotó nézetet is használni, mert volt, hogy földútre navigáltam magam vele és a papíros térképpel :)

nyelv-ész 2008.05.09. 20:07:46

Eléggé kirándulásorientált a táraság, úgy látom :-)

Talán gondoljunk bele abba a helyzetbe, mikor pl. munkából kifolyólag, tökegyedül kell időre daérnünk egy vadidegen helyre. Na, olyankor nem hinném, hogy nagy kéjérzés vezetés közben papírtérképet bogarászni, vagy a reggeli pálesztől homályos tekintetű Pista bácsit faggatni, vajon merre is kell menni.

A háztól házig navigálásnak megvan az a nagy előnye, hogy nem kell idegen helyen kóborolni, kérdezősködni. Ráadásul ezek a navik sokkal többet tudnak, mint az egyszerű navigáció: a benzinkutakat is mutatják, tehát megtervezheted, hol tankolj, vagy megtalálhatod a legközelebbi gyógyszertárat, kocsmát, autószervizt, stb. Szóval guglimaps, papírtérkép a nyomába se érhet.

prokee · http://prokee.blog.hu 2008.05.09. 20:12:49

Nekem meg az jutott még eszembe, hogy (nyilván nem napi rutin útvonal esetén) mennyivel egyszerűbb mondjuk öt lehetséges útvonalból kiválasztani a szimpatikusat idő és távolság ismeretében egy naviban, mint kiszámolgatni ugyanezt térképen...

Most indulunk Szentendrére, és el akarom kerülni a rakpartokat, merthogy buli van.

Három-négy kattintással kiderül, hogy a Hungária mennyivel jobb választás, mint Budakeszi felé kerülni.

Papíron sehol sem tartanék még.

Rocko- 2008.05.10. 00:00:03

hmm, várom a folytatást.
a digitális térképezés hasznos, de nem létfontosságú dolog.
térkép + megérzés kombóval egész jól el vagyok, de nagyságrendekkel hasznosabb a GPS-ezést. sajnso marha sok helyen nem lehet vagy már késő megállni, és térképet böngészni. vagy egyszerűen az mber belemerül a térképböngészésbe, és elfelejt továbbhaladni. :DDD
viszont érdemes meggondolni kétszer is, h kinek van erre szüksége. nagy területet lefedő, váltzó címekkel dolgozó futároknak, területi képvesilőknek hasznos. viszont az, aki max 3-5-10 ismert camet látogat, annak csak pusztán felesleges pénzkidobás (menőzésre?).
kezelésben viszont marha jó, az ember legalább tudja is, h "az nagy piros ház, ami mellett elmegyek reggel", az pontosan melyik utca is.
google maps: hasznos, jó, viszont élő kapcsolat nélkül nem sokat ér. Mórra kinyomtatott térképpel mentem, és hát sajnos a mitfahrerem se tudta kibogarászni az útvonalat. :)

Hammer · autoskartya.blog.hu 2008.05.09. 11:10:31
"az egyébként jogos, taxisnak, fuvarozónak, futárnak mindenképpen nagy segítség, és hatékonyabbá teszi a munkát."
nem szívesen utaznék oylan taxissal, aki legalább fejből ne tudná a környéket, ahova megyek. :) lehet sznobéria, de ennyi elvárásom van.

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2008.05.10. 01:08:22

Furcsa. Ommm-nak küldtem egy apró levelet, elsősorban GPSről, beszéltünk róla, kikerülhet-e valahova, mondta, ide erre a blogra. Azóta nem 1 írás fogalkozik itt a navigációval, így a levél tartama részben redundáns lenne, részben azonban nem.

Nem az a kérdés (soha), hogy GPS nélkül oda lehet-e találni valahova, mert az emberek bizony a GPS feltalálsa előtt is navigáltak. Ergo: Felesleges, hiszen ha tájékozódsz akkor komoly gond nem lehet.

A történet sokkal inkább arról szól, hogy az emberi logika szerinti útvonalválasztás, és a GPS alapú navigáció esetén való útvonalválasztás egymástól eltér, hiszen itt nem megfelelően kitáblázott kereszteződések, ismeretlen útszakaszok is nagy biztonsággal használahtóvá vállnak.

Ha pedig egy út a harmadával rövidebb, elkerüli a városi dugókat Budapesten, stb. és szebb úton visz, de nehezebb arra tájékozódni, akkor a GPS komoly megtakarítást jelenthet. Ha kevésbé vagyunk fáradtak, kevesebb a baleset is.

A TMC vevő segíthet elkerülni a dugókat, így ennek is mérhető, érezhető hatása van.

ommm 2008.05.10. 01:53:27

TheELF: a helyzet az, hogy mikor te küldted, akkor már a két poszt meg volt írva, így vártam, hogy továbbra is aktuális-e, mivel negyjából ezt feszegedted te is. ha gondolod, még mindig kifér.

rozsdas boko 2008.05.10. 10:37:48

Vannak emberek, akiknek jo a tajekozodasi kepesseguk, de lehet, hogy ok vannak kevesebben. En ebben a kerdesben atlagnak tartom magam, elboldogulok navi nelkul is. Mikor soforkent dolgoztam, nagyon vagytam egyre. (Hajnali 3 ora, fiatalok indulnak haza a diszkobol, en meg ott kanyargok, hogy ugyanmar melyik ipartelepet hol talalom. Cifra dolgok voltak.)

TheElf · https://www.kalandmester.com/ 2008.05.10. 15:55:01

Ommm: nektek kell tudnotok, hogy kifér, nem fér ki :) Nem azt tartom fontosnak, hogy kinn legyen a szöveg amit írtam, hanem elsősorban azt a gondolatot, hogy bizony a GPSsel pénzt, időt lehet spórolni, és lehet, hogy jobban kíméli a környezetet mint a hibrid technika. De így a két másik után lehet, hogy okosabb, ha újraírom amit elküldtem, hátha akkor jobb lesz :)

EM 2008.05.13. 02:38:00

Jómagam is fenntartással kezelem az úl dolgokat, nem tudom miért, mert előbb-utóbb felülkerekedem ezeken a "félelmeken". Nekem egyébként kapásból a mobil jutott eszembe. Lenézés, kigúnyolás, kinevetés, irigység, majd be nem vallott sóvárgás, megvétel, megszeretés, hiányérzet rátörés, éjjel ki nem kapcsolás stb. A navi dettó. Utazásnál mindig is térkép és ösztön mániás voltam, míg egy nap kaptam egyet kölcsönbe, bár Prokee-val ellentétben én Pécsről tartottam Bp-i célom felé :) Mondanom sem kell mekkora segítség egy magam fajta "vidéki" embernek Bp-en egy ilyen elektronika. Megszerettem, de! Továbbra is mindig megnézem nyomtatott térképen merre gondolom én a legészszerűbbnek az útvonalat (főleg külföldi utazás esetén), és aztán egyeztetek a navival :)
Mindemellett továbbra is azt vallom, hogy 100%-ban nem szabad megbízni ebben sem, és engedni, hogy vakon vezessen. Ez sem tévedhetetlen. A 90%-ban megbízás már reálisabb, vagy csak én szoktam navigációt felülbírálva jobb helyett balra kanyarodni? :p