Címkék

Címkefelhő

Beszóltak

Autófilek még

Jobbra hajts, balra előzz !

2008.07.06. 12:00 | prokee | 6 komment

Címkék: történelem jobbra tarts

67 éves a jobboldali közlekedés Magyarországon.

A vasúti közlekedésben hazánkban már az egészen korai időkben (1855-től) alkalmazták a jobboldali közlekedést, természetesen csak ott, ahol két sínpálya volt kiépítve. Persze vannak kivételek, ilyen a  gödöllői HÉV ma is baloldali hajtási iránya, de 1973-ig, a nagy felújításig a kisföldalattin is a baloldali közlekedés volt érvényben.

A közúti közlekedésben sem volt egységes szabály, az egyes országokban egymástól eltérő hajtási irányok voltak. Az 1930-as évek második felében a környező országokban már bevezették a jobboldali hajtási irányt; Ausztriában 1938. szeptember 19-től, Csehszlovákiában 1939 május 1-től tértek át a jobboldali közlekedésre. A hazai újságok elszigetelődést, az idegenforgalom visszaesését jósolták, amennyiben nem változtatjuk meg a hajtási irányt. Ráadásul a második világháborúban hazánkhoz csatolt területeken is a jobb oldali közlekedés volt az általános.

 

A közlekedési kormányzat 1939 júniusában döntött a jobboldali közlekedésre való áttérésről. A második világháború kitörése miatt az áttérést két évvel elhalasztották. Az 1941. június 26-án kiadott 187 000/1941-es BM rendelet kimondta, hogy az áttérést két lépésben kell végrehajtani. Július 6-án hajnali három órakor Budapest és környékének kivételével az egész országban, november 9-én hajnali 3-órakor pedig Budapesten és környékén tértek át a jobboldali közlekedésre. Az előmunkálatok már áprilisban elkezdődtek. A rádióban figyelmeztették a hallgatóságot az áttérésre, az újságokban tájékoztató cikkek jelentek meg. Az iskolákban tanították a gyerekeket az új közlekedési rendre. Budapest környékén július 6-ától a kijelölt határon útburkolati jelekkel, táblákkal terelték a járműveket a megfelelő sávokba. Budapesten a közlekedési vállalatok és a hatóság is felkészült a váltásra. November 8-án 23 órakor leállt a tömegközlekedés és hajnali 3-óráig a szükséges műszaki átalakításokat elvégezték. Az előkészületek és a szervezés sikeres volt, a baleseti statisztika alig romlott. 1941. november 9-én hajnal 3 órától hazánkban jobboldali közúti közlekedés van.

A főváros közlekedési vállalatai és hatóságai is készültek a váltásra. A tömegközlekedés november 8-án 23 órakor leállt, hajnalig elvégezték a műszaki átalakításokat. Az átállás nem okozott gondot a BSZKRT villamosainál, ezeknek ugyanis mindkét oldalon volt ajtaja, de a buszok másik oldalán ajtót kellett vágni, a költség 12 millió pengő volt. (A fogatoknál a korábbi jobb oldali hajtóülés maradt meg.)

A közlekedésben viszonylag balesetmentesen ment végbe az átállás, ami talán annak köszönhető, hogy akkor még kevesebb autó futott az utakon. A legsúlyosabb baleset Székesfehérvárott történt, ahol egy kalauz a buszon nekitámaszkodott a baloldali lezárt ajtónak, ami véletlenül kinyílt, a kalauz pedig kiesett rajta.

Bizarr brit hagyomány

A köztudatban a baloldali közlekedés csupán a szietország egyik furcsa hagyományaként él, ám a Föld közel egyharmadán, jórészt az egykori brit gyarmatokon vezetnek "rossz oldalon" az emberek.

Európában ma csak szigetországokban (Ciprus, Írország, Málta, Nagy-Britannia) tartanak balra, a világ más részein azonban nagy problémát jelent az átkelők kialakítása két eltérő rendszerű állam határán. A "balos" Thaiföld bizonyítottan gazdasági hátrányt szenved amiatt, hogy mivel szinte minden szomszédja "jobbos", lanyha a közúti határforgalom és így a kereskedelem.

Egy utcányi kivétel egyébként akad Angliában, jelesül a londoni Savoy Court, ahol kötelező az úttest jobb oldalán haladni. A hagyomány feltehetően onnan ered, hogy a helyi Savoy Hotel előtt megálló tradicionális londoni taxik sofőrjei autójuk jobb hátsó ajtaját kiszállás nélkül, az ablakon kinyúlva is ki tudták - és tudják - nyitni az utas előtt.




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr93445660

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

qualitaet 2008.07.06. 15:35:23

Hamár a külföldi példákat is felsoroltad,a svédországi átállást (1967 sept.3.) is megírhattad volna. Azt meg csak halkan jegyzem meg a történelmi pontosság kedvéért , hogy a bécsi döntések értelmében az ominózus területeket hazánkhoz nem hozzá hanem visszacsatolták. Nem mindegy, hogy osztogatnak vagy fosztogatnak...

prokee · http://prokee.blog.hu 2008.07.06. 16:10:09

Valóban, a svéd átállás a mi szemszögünkből különösen jelentőségteljes volt, hiszen az óriási léptékű autóbuszcserére az Ikarus is rendesen rárajtolt. Nem tudom, milyen mennyiségben vittünk végülis buszokat, de hogy iszonyúan dolgoztunk az ügyön, az tuti.

A hozzá- vagy visszacsatolás boncolgatása pedig nem tartozik a tárgyhoz, viszont gyors Orbángyurcsánozáshoz vezet - ezért mélyebben ne menjünk bele.

qualitaet 2008.07.06. 16:27:06

Teljesen igazad van! Álmomban sem jutott ilyen csacsiság az eszembe ,bocsánat.
Én a ténymegállapításra szorítkoztam, mindenfajta boncolgatás mellőzésével.
Tények makacs dolgok,mondá Lenin.
Rossz aki rosszra gondol. Mondom én.

Johnny336 2008.07.07. 10:39:48

Én úgy tudom, hogy Napóleonnak, és Hitlernek köszönhető az Európában elterjedt jobbra tarts. Előbbi az utak jobb oldalán meneteltette a seregeit, utóbbi pedig ellátta az elfoglalt/behódolt/önként csatlakozó országokat Rechts fahren feliratú táblákkal. Anglia ezért is kivétel, mivel oda nem tették be a lábukat.
Aztán lehet, hogy csak urban legend, de jól hangzik.

szatyi 2008.07.07. 11:10:58

Hülye angolok, angol hülyék! :)
Ez a Savoy Court tipikus példája, hoyg akkor is ragaszkodnak egy hagyományhoz, ha az már tööb kárt okoz, mint hasznot. A sokszáz éves parlamentarizmusnak azért vannak olyan hátrányai is, hogy annyi törvényük van, hogy már nem tudnak mit kezdeni velük. Állítólag a mai napig hatályosak a következők is:

- Minden londoni bérkocsinak (taxinak) hordania kell egy bála szalmát és egy zacskó zabot
- Egy férfi kisdolgozhat nyilvános helyen, ha járműve hátsó kerekén áll, és jobb kezét a kocsin tartja
- Chester megyei törvény: A walesieket csak a város falain belül és éjfél után szabad lenyilazni
- Hereford megyei törvény: A walesieket egész héten le szabad nyilazni a városban, de a katedrálisban csak vasárnap
- York megyei törvény: A skótok egész héten lenyilazhatók, csak vasárnap nem

MP 2009.04.16. 23:02:49

Két apróság. Nekem van olyan békebeli KRESZ könyvem amiben vagy egy kiegészítő lap s azon felsorolva hogy mik változnak a jobbra tartás bevezetésekor. A másik hogy a lovaskocsikon megcserélték a lovakat a jobbra tartás bevezetésekor. Mert a lovak tudták az utat s rossz felé kanyarodtak volna ha eredeti felállásban maradnak.