- Te, ez meg mi a rák?- néztünk egymásra haverral, valamikor 2004 novemberének végén, amikor először kezünk közé kaparintottuk a Need For Speed akkori új részét, az Underground 2-t. Két tizenéves srác, épp farkasszemet nézett egy bordó festésű, kifejezetten ronda, szögletes, bukólámpás ismeretlen autóval,ami anakronisztikus módon kilógott a maga 80-as évekbeli kockásságával a többi választható autó közül.
- Hm, azt írja hogy Toyota Corolla GTS. De mit keres itt egy Corolla? Mondjuk ha már a 206-os belefért…
- Nézzük meg, hogy megy. Kiváncsi vagyok…
- Oké. Te…ez hátul hajt! Corolla és hátul hajt?
- Idevele!
Itt kezdődött minden. Miután meguntuk a játékot, hazamenve utánanéztem hogy mi is ez. Nocsak. Toyota Corolla GT-S Twin Cam, alias AE86, alias Hacsiroku. Elég sok neve van. Kis keresgélés után találtam mégtöbbet: Levin, Sprinter/Trueno. De van amelyiknek nem bukólámpája van. És van kétajtós és háromajtós kupé is (liftback, de hívják hatchbacknek is). Itt már kezdett nagyon érdekelni a dolog.
Az AE86 széria, melyet 1983tól 87ig gyártottak, gyári kódja így értelmezendő: az A a motorra utal (a 3A és 4A motorokat szerelték az autóba, 87-120 lóerő), az E a Corolla családra utal, a 8-as a család 5. generációjára (E80 széria), a 6os pedig annak 6. változatára (felszereltségi szintjére) utal. A Levin jelöli a fixlámpás darabokat, melyeket Európába szántak, a Srinter/Trueno pedig a bukólámpás (pop-up),melyet Amerika és a Közel-Kelet kapott főként. És körülbelül ennyi köztük a különbség. 1986ban egy újabb kis frissítésen estek át, amikor is változtattak hátsó lámpáikon. Ám a japán ezeket is megkülönbözteti: a frissítés előtti darabok a „Zenki”-k, az az utániak a „Kouki”-k. Rengeteg féle felszereltségi szintje volt, azokat is nevekkel látták el, de azt már nem sorolom fel. Meg lehet nézni itt.
A gép maga az egyik utolsó fajtájából: pörgős motor elöl hosszában, hajtás hátul, menetkészen 940 kiló körül, igazi élményautó-recept. Váltója 5 fokozatú kézi, vagy 4 fokozatú automata lehetett. Így a kis sportkupé erősebb változatai akár 7,5 másodperc alatt felgyorsultak 100km/h-ra, végsebességük a 200at karcolta. Hossza 4,2 méter, tengelytávja 2,4, szélessége 1,63, magassága 1,36 méter. Többségük 4 hűtött tárcsaféket kapott, opcióként rendelhető volt LSD is hozzá.
Ez bőven elég volt ahhoz hogy sikeressé, vagy legalábbis kedveltté tegye, nem csak a hétköznapokban: jól tuningolható motorja és könnyedsége miatt előszeretettel használták A és N csoportos raliautóként, még jóval gyártása leállítása után is. De ami igazán híressé, és már-már divatossá tette, az a Shuichi Shigeno által készített manga/anime sorozat, az Initial D volt, melyben a főhős egy Sprinter Trueno GT-APEX-el versenyez, lefelé a hegyi szerpentineken (touge), a többi utcai versenyző (hashiriya) ellen. Film is készült az anime alapján, szerintem üti a Tokyoi Hajszát (fuj…). A japánban csak Hacsirokuként (japánul 86) emlegett autót tovább népszerűsítette a nagy Keiichi Tsuchiya, a Drift King, egy japán versenyző legenda, aki nemrégiben vonult vissza, de saját drift-csapatot és garázst üzemeltet. Saját Drift Bibliájában ezt az autót is használta, főként az alapok bemutatásához.
A D1 Grand Prixben (a legnagyobb drift kupában) is sikert sikerre halmoznak. Anno valamikor az összes nagy drift versenyző ezzel az autóval kezdte,és vannak akik továbbra is kitartanak mellette: a kis szívómotoros Hacsik, 2002ben és 2006ban is nyerni tudtak, sok jóval erősebb és gyorsabb ellenfelet (Nissan Silvia, Skyline,Toyota Altezza, Supra) maguk mögé utasítva.
Az utóbbi pár évben a számítógépes és konzolos játékok körében is igen kedveltté vált a kis kupé: Need For Speed Underground 2 és Need For Speed ProStreet, Drift City, Forza Motorsport 1 és 2, az összes Gran Turismo, a Tokyo Highway Battleben, és Tokyo Xtreme Racerben, valamint TOCA Touring Car szériákban, valamint a GRID-ben is megtalálható.
Az egész világon népes rajongótábora van, és ebben mi sem vagyunk kivételek: elég csak Karottára gondolni, neki is van egy, vagy ott vannak a srácok az Initial Driftersnél, ők szinte csak olyanokkal tolják, kiemelném közülük Tóth Zoltánt, akinek alig pár hónapos a frissen épített autója, és ő maga is nemrég kezdte ezt a sportot, és legutóbb a kakucsringi versenyen a 3. helyezett lett a II. osztályban, a 150 lóerős csodaszépen helyreállított géppel, megelőzve sok-sok nála jóval erősebb gépet (pl. Karottát aki a 300 lovas SX-el ment, ő 12. lett). Ezúton is további sok sikert kivánok minden AE86os drifternek (meg persze az összes többi drifternek is, de most ők vannak kiemelve), szerencsére ez egy olyan sport ahol nem könnyű összetörni a gépeket, így még sokáig tolhatják, könnyedén keresztben.
Beszóltak