Címkék

Címkefelhő

Beszóltak

Autófilek még

Kis szatmári warp

2008.11.08. 11:30 | Sanyi. | 8 komment

Címkék: programajánló történelem lamborghini románia dacia

Mikor autózom -és épp nem sietek- sokszor elmélázgatok, ez biztosan lejött már. Ha az ember egyedül utazik és nincs kivel társalogni, időtöltésnek nem rossz ez. Süt a nap, a technika duruzsol, szárnyra kél az elme.

Csináltam pár képet menet közben, s gondoltam megosztom őket és a történeteket, amiket meséltek.

Amikor a határhoz közeledtünk, már akkor érdekes jelenéssel kezdődött a kaland. Egyre inkább erősödött bennem az érzés, hogy nem lesz unalmas az út. Ez a kis transzport Gyula határában haladt el előttem.

Egy tipikus balkáni pillanat (fotel):)

Mióta Románia is belépett az Európai Unióba, az egykor pezsgő határzónai élet egy csapásra megszűnt létezni. A duty free shop bezárt, a benzinturizmus is lankad. Az amúgy is ritkán lakott Román oldalon lévő 30 kilométeres zónában csak mementók maradtak. Egy más élet mementói.


Nem, ez nem Pripjaty (Csernobil)!

Az út kalandjairól már mondtam ezt azt, a lényeget ki is merítve. Ellenben Szatmárnémetiről -a végállomásról- nem sok szó esett. A város mai helyén már a Tatárjárás előtt is földvárral védett település állott, aztán ezt Batukán rövid úton el is planírozta. Találtam is egy kedves kis levelet ebben a témakörben.

Sender: Batu Kán (batu.kan@julianusbarat.hu)
Recipent: IV. Béla (Bela4@mhungarica.com)

„Én a Kán, az Égi Király küldöttje, kinek hatalmat adott a földön, hogy a meghódolókat a maguk viszonyai között fenntartsam, az ellenszegülőket pedig eltiporjam: csodálkozom rajtad magyarok királyocskája, hogy amikor már harmincadszor küldök hozzád követeket, vajjon miért nem küldesz vissza közülük egyet sem hozzám? Sem követeidet, sem levelet nem küldtél viszont hozzám. Tudom, hogy gazdag és hatalmas király vagy, hogy sok az alattvaló katonád és hogy egyedül uralkodsz egy nagy királyságban és éppen ezért saját jószántadból nehezen hódolsz meg előttem. Pedig jobb és üdvösebb lesz reád nézve is, ha önként hódolsz meg előttem. Értesültem arról is, hogy a kúnokat, az én szolgáimat pártfogásodba vetted. Ezért meghagyom neked, ne tartsd őket továbbra is magadnál, hogy ellenségeddé ne legyek miattuk. Könnyebb ugyanis a kúnoknak kivándorolniok, mint neked; minthogy azok ház híján sátraikkal ide-oda vándorolnak, talán elkerülhetnek engem, de te házakban lakozol, neked váraid és városaid vannak, hogy menekülsz meg hát kezemből?!”

Szóval a mongolok lezúzták a környéket, a rendszerhiba után pedig a történelemórákról ismert gyakorlat szerint haladt a történet.


A háború előtt hatalmas terület központja volt, igazi klasszikus kézműves/kereskedő/mezőgazdász lakókkal. Multikultúrális, többvallású és békés együttéléssel.


Utána tomboló neoklasszicizmus, a középkori város térképén...pont mint Pécsett:)


Aztán két komolyabb német látogatás után jött Nicolae Ceauşescu, és dobott egy bazi nagy kontrát erre az egészre.

A korszak egy hatalmas "vasudvard" tornyaként testesül meg minden fölé nőve a város centrumában. Félelmetesen és szürkén fenyegetve-tornyosulva.


A Közigazgatási Palota szürke vasbeton obeliszkje.

Hogy a szürreális rémkép még paranoidabb legyen, a Ceauşescu-érában a toronyból minden órában a Román himnusz és indulók hangja zengte be Satu-Mare utolsó szegletét is. Az ennek tövében épített lelátó felé pedig gyermekek hada mosolygott piroskás arccal. Szép új világ!

Egy emlék abból a korból, amikor jegyre atdták a benzint.

Szükséggazdálkodás volt. Abban az időben 21 órakor az ország sötétségbe borult. Takarékossági okokból egyszerűen kikapcsolták. A benzint jegyre adták - és nem nagyon kellett a cetliket gyűjtögetni. Az emberek szükségmegoldás után néztek. Mi sem bizonyítja jobban a keleti blokk technikájának felsőbbrendűségét, mint hogy ekkoriban a kocsik nagyja gazolinnal járt. Ez egy nagy tisztaságú kőolaj szerű anyag, ami gázkutak melléktermékeként keletkezett. Ezt fölözte le a nép és adalékolta addig, amíg az benzinmotorokban felhasználhatóvá nem vált.

Ekkor kezdett életveszélyes méreteket ölteni a környezetszennyezés. Ezt a nép bölcs vezére úgy látta jónak orvosolni, hogy elrendelte: a páros heteken a páros rendszámú, míg páratlanokon a páratlan rendszámú autók közlekedhettek. Néhány évre rá pedig Lamborghinik.

Hogy ez urban legend-e, nem tudom, mindenesetre érdekes...

Manapság a város fejlődik, megjelentek a multik, elkezdődött a város építése...



...szépítése


Tehát az élet nem állt meg és maga a hely kezd egyre tetszetősebb lenni. A maga sajátos stílusában ugyan, de újra kezd magához térni Szatmár...életbe lépett a Torzonborz kontra Balkán effektus.

Mindenképp ajánlom;)




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr2750323

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kifordított kacagány 2008.11.08. 15:34:32

szerintem az lehet a probléma a közlekedéssel, hogy még mindig nem hiszik el az ott lakók, hogy a páros rendszámúak is járhatnak akkor amikor ők a páratlannal mennek.

Almos 2008.11.08. 19:05:10

Hat ez azert durva volt... Nalatok sem sokkal jobb a helyzet...

Kifordított kacagány 2008.11.08. 19:15:02

bocs, a másik lehetőségnek a funkcionális analfabetizmus jutott eszembe, ami még durvább lett volna, így a viccesebbel próbálkoztam;)
de igazad van, mi sem vagyunk jobbak, mi sem tudunk felnőtt emberhez méltóan közlekedni.

egyébként nem kell mindent komolyan venni. nem minden ellened van. legfeljebb olykor valaki tréfálkozik a károdra, de az nem ugyanaz:)

biturbo s - félázsiai bunkó állat · http://oldfordworks.blog.hu 2008.11.10. 10:18:05

Nekem a tisztelt kán úr levele tetszett 4. Bélus felé.

Kifordított kacagány 2008.11.10. 11:32:01

bélánknak valószínűleg kevésbé tetszett

apamacko 2008.11.10. 20:52:02

A "vasudvard" ütött ! :-)

Alf (törölt) 2008.11.18. 20:07:24

annyi, hogy a képek meg a szöveg közt ugye nincs összefüggés, már a mi a zsinagógát, meg az utána következő szecessziós épületet illeti?

A hotel dacia az egy század eleji szecessziós épület, semmi köze a neoklasszicizmushoz. A zsinagóga meg eklektikus stílusú, és kb 20 évvel a dacia hotel előtt épült.

amúgy jó post :)

ja és tényleg így volt a páros - páratlan rendszámú autókkal , de nem hétköznap, hanem csak hétvégén. A hétvége meg csak vasárnap volt.

Mellesleg románia ceausescu alatt 0-ra dolgozta le hatalmas államadósságát, amit utána lamborghiniék pár év alatt ismét felturbóztak.

Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2008.11.18. 21:19:12

Üdv! A képcsak illusztráció miatt van bent, mert azért mégis ezek az ismert épületek, holott a város más.

Ha egy történet szájról szájra jár, formálódik a táj:)

Igen, ezen gondolkoztam, hogy beleteszem, mert az lehet más szinezetet ad a történetnek, de nem akartam politikába, és gazdaságba nagyon belemászni.

Köszi;)