Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

A téli gumiról, újfent.

2008.11.11. 09:00 | Rocko- | 25 komment

Címkék: közlekedésbiztonság téli gumi felkészítés

Prokee előző, téli autózásra felkészítő postja kapcsán nekem még mindig maradt némi tudáshiányom, így megkérdeztem a többieket:

Na, okosítsatok ki.
Ha lenne egy szett téli gumi meg egy szett nyári gumim, akkor ugye cserélgeti az ember. Évszak elején le, a másikat fel.
Majd megjelöljük a gumikat, hogy melyik hol volt, melyik a forgásirány. De ez miért kell? Miért nem lehet másik irányba forgatni a kereket? És irányonként lehet cserélni? Tehát például a jobb elsőt meg hátsót egymással.

Hogy biztosan Ti se szenvedjetek információ hiányban, olvassátok apamackó komplex válaszát:

 

1.Egy elsőkerekes kocsin az első tengelyen lévő gumik akár 2x olyan gyorsan is kophatnak mint hátul ezért célszerű a tengelyenként összecserélni a gumikat egy idő (kb. 2 szezon után) így várhatóan egyszerre kell majd cserélned.
 
2.A téli gumik szinte mindig forgásirányosak a mintázat kialakítása miatt.De a nyáriak (meg néhány téli) nem.
Így ha használt gumit veszel és nincs ráírva a forgásirány az elég nagy probléma. Persze a rutinos gumisok kézrátétellel nagy biztonsággal megmondják a forgásirányt, ugyanis a lamellák a forgás irányába jobban lekopnak a hajtás miatt. (Ha jól emlékszem, de megállapítható az biztos)
 
3. A szerelt téli kerék a hosszútávú megoldás mert :
  • ha évente kétszer átszerelteted a gumikat az nem tesz jót a gumiknak
  • sokba kerül
  • a szerelési költség pár év alatt annyi mint a felnik ára lett volna
  • néha sérülhet is a gumi szereléskor! (oszt szerezz ugyanolyat!)
 
4. A szezon előtt akár nyári, akár téli még ha felnin is volt akkor is célszerű újra kicentíroztatni mert a szezon alatti kopás miatt változhat a kerék súlyelosztása!
 
5. Ha csak gumi - azt állítva tároljuk! És megforgatjuk néha persze.
Ha felnin van - akkor fektetve, vagy persze még jobb függesztve, mert a felni bírja.
 
Üdv. apamacko
Okleveles gumiszerelő mester :-)

 

Remélem sikerült minden kérdésre válaszolni.




Szerintünk : : (3/5)
Szerintetek : (0/5)

A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr34755455

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

apamacko 2008.11.11. 09:38:41

Bocs srácok kicsi helyesbítés : A nyári gumik közt is van forgásirányos , sőt lassan ez lesz itt is az általános. Me culpa.

apamacko 2008.11.11. 09:39:34

Mea Culpa. (nem akar ma ez menni :-)

V8 2008.11.11. 09:50:00

Mostanában meg egyre jobban terjed nyáriban és téliben is az aszimmetrikus :)

Én úgy tudom, hogy bármilyen guminak jót tesz az, ha nem cserélgetik a forgásirányát, pont a kopás miatt.

tomnemtom 2008.11.11. 09:54:13

höhö, a nyárigumijaimra csak annyi van írva : SIDE FACING OUTWARDS.
gondolom, belül meg nem ez :)
majd megnézem a télit is.

Kifordított kacagány 2008.11.11. 09:57:04

és természetesen ha cserélgetjük a gumikat, akkor nem árt, ha megjelöljük pl a szelep helyét, hogy legalább nagyjából ugyanoda/ugyanúgy kerüljön vissza újra a gumi(úgysem fog oda visszakerülni, de legalább magunkat jól megnyugtattuk).
és ha sokat megyünk, akkor 5-10e km-ként célszerű újracentíroztatni a kereket, nem kell megvárni vele a téli/nyári váltást
és néhány nagyobb kátyúzás után sem árthat
és ha hirtelen elkezenek nagy súlyokat pakolni a felnikre, akkor gyorsan szabaduljunk meg a gumitól.
és ha használt gumit veszünk, ne vegyünk 2 évnél öregebbet, mert egy gumiabroncs hasznos életkora 4-5 év.

szerintem

van két pirelli 205/60 R16 abroncsom eladó;)

ZsZ 2008.11.11. 10:07:25

Ez a centírozás hasznos lehet, legközelebb megteszem. Ellenben mi a veszélye, ha fordított forgásirányban teszem fel a kereket? Szálszakadás? Véletlen a tavalyi szezonban az első kettőt megcseréltem, nem látszott a forgásirány rendesen. Szerencsére "csak" 10E-ret mentem az előtte 40 után.

Bq 2008.11.11. 10:14:35

Nem csak a kopás miatt, hanem ha tartósan egy irányba forog egy gumi, akkor a belső szerkezete annak a forgásiránynak megfelelően "áll be". Ez főleg diagonál gumiknál volt érdekes, a radiáloknál már a meghatározott szálirány miatt eleve feltüntetik a forgásirányt. Mostanában nem is találkoztam olyan új gumival, ami ne lett volna forgásirányos...

V8 2008.11.11. 10:23:44

@Bq 2008.11.11. 10:14:35

Pedig van, az aszimmetrikusak, sőt, ezek egyre inkább terjednek. Változatosabb mintát lehet így a gumira rakni (pl külső oldal tapadásra optimalizálva, belső vízelvezetésre).

tomnemtom 2008.11.11. 10:25:42

V8 : mint ahogy fentebb írtam is. a gyártó is azt írja, hogy az aquaplaning csökkentése és a magasabb kanyarsebesség érdekében.
mert ugye, tengelyenként fordítva vannak a gumik az autón.

Nap 2008.11.11. 10:44:46

Amikor tanultam vezetni, benne volt a tankönyvben, hogy kell forgatni a gumikat. Igaz, akkoriban a diagonál abroncsok igényelték a forgatást.
De!
A radiál abroncsoknak nem tesz jót! Különösen az acélmerevítésűeknek nem.

Kifordított kacagány 2008.11.11. 10:55:42

ZsZ · vwt3.hu/ 2008.11.11. 10:07:25
zajosabb, rázósabb lesz, csapnivaló lesz a tapadása(pláne vizes úton) és igen, szélsőséges esetben akár szálszakadás is lehet(bár azért ahhoz szerintem évente 2x kellene forgatnod).
érdekes, hogy 10e alatt nem tűnt fel:)

(hazudtam, 205/55 R16 a pirellim)

Xebulon 2008.11.11. 11:11:18

Acélradiál abroncsokban az acél szálak átrendezőnek a forgásirányban, megfordítva a forgásirányt 500-1000km belül garantált a durrdefekt.
Tehát ha egy ismeretlen forgásirányú gumit veszel, akkor inkább hátra tedd fel. A következő szezonban már előre is felszerelheted, ha nem durrant ki.
Forgásirányt nem szabad megváltoztatni.

Imre 2008.11.11. 12:00:21

Sziasztok!

Én eddig úgy tudtam, hogy a csupasz gumikat fektetve kell tárolni. Most hogy is van ez? :)

A másik kérdésem pedig az lenne, hogy centírozáskor a gumi került kezelés alá, vagy a felni?

Köszönöm előre is!

Üdv.: I.

ZsZ 2008.11.11. 12:05:27

Kifordított kacagány:
Kisteher, C-s gumi irány nélkül. Felraktam a nyárit tavasszal, de csak amikor levettem akkor láttam, h fordítva volt. Motorcsere-projekt miatt állt fél évet a kocsi így került bele csak 10E

ZsZ 2008.11.11. 12:06:07

Xebulon:
akkor mázlim volt...

Rocko- 2008.11.11. 12:22:40

Imre 2008.11.11. 12:00:21
"A másik kérdésem pedig az lenne, hogy centírozáskor a gumi került kezelés alá, vagy a felni?"
a felni, de a kettő egészé kerül vizsgálat alá ugye, h a súleloszlás egyenletes legyen.

AnyádnakPalánkot (törölt) 2008.11.11. 12:45:14

Kávét ne főzzek a gumiknak?
5000km-enként kerékforgatás, meg télire felfüggesztés, meg szelep megjelölés, meg kátyú után újrasúlyozás..

Kifordított kacagány 2008.11.11. 12:51:49

Rocko- · autofilia.blog.hu 2008.11.11. 12:22:40
úgy hívják kerék;)

AnyádnakPalánkot 2008.11.11. 12:45:14
a kávé nem tesz jót a guminak, valami mást főzz neki. pl babfőzeléket.

Z(ita) 2008.11.11. 13:07:06

Beszólok: tudom, hogy nem a helyesírás a lényeg, de ne legyünk felületesek.
Ha már mindenáron idegen szavakat használunk, akkor helyesen. Tehát centRírozás.

Imre 2008.11.11. 13:12:25

Köszi!

Eddig fektetve tároltam a gumikat (felni nélkül), a négyet egymás tetején... Remélem ez nem gond.

Forgatás=? :)

Most már én is meg akarom játszani, hogy a két garni gumi külön-külön felnin legyenek, hogy ne kelljen gumishoz vinni. Olyankor is kell azért kezeltetni, pl. centíroztatni? Apropó... tud valaki ajánlani Opel Ascona-hoz 14"-os lemezfelnilelőhelyet? :)

(nekem eddig a gumiszervízben "csak" megjelölték, hogy melyik kerék hol volt, a szelepre nem hiszem, hogy figyeltek...)

ommm 2008.11.11. 13:16:06

Bizony, bizony. Centrírozás.
Mert aki nem olvassa rendesen a levlistát, nem tudja.
Ejjj...

Kifordított kacagány 2008.11.11. 17:06:08

jólvanna, igazatok van. mentségünkre legyen mondva, hogy a nagyok is eltévesztik. pl ha beírod a google keresőjébe, hogy centrírozás, akkor rögtön javasolja a centírozást mint "helyes" formát.

Kifordított kacagány 2008.11.11. 18:32:28

Imre 2008.11.11. 13:12:25
pedig teljesen logikus, hogy egy összekopott keréken ha elforgatod az abroncsot, akkor ütni fog a kerék. sokkal jobban, mint eredetileg. mert ugye se az abroncs, se a felni nem tökéletes. ezen pedig az sem sokat segít, ha több súlyt aggatnak rá.

Rocko- 2008.11.11. 21:47:47

felcsapom a Bakost. :)

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2008.11.15. 20:42:47

ZsZ, a C-s kisteherkerekek elég erős szerkezetűek, annál azért nincs akkora rizikója a durrdefektnek, ha fordítva teszed fel.

Eleinte én is figyeltem erre a Range-en, aztán egy év alatt mind a négy kereket egyszer le kellett venni lassú defekt miatt szerelni, és olyankor a pótkereket dobtam fel, aztán utána nem cseréltem vissza, hagy kopjon az ötödik gumi is, úgyhogy már fogalmam se volt, hogy az eredeti pótkerék épp melyik helyen volt, mert aztán amit onnan levettem, javítás után pórkeréknek tettem fel, aztán a következőnél azt a defektes helyére, aztán az lett pótkerék, ésatöbbi ésatöbbi. :)

Ekkora bazinagy kerekeknél (meg nem csak az, hogy nagy, hanem hogy mocskosul erős a gumi szerkezete, az oldalfala is), nagyjából lényegtelen... igazándiból akkor se veszek észre különbséget, ha ki sincs centrírozva, egyrészt mert nagy, másrészt meg mert maga a gumi is rohadt nehéz, harmadrészt meg a minta is baromi nagy bütykös, darabos. A gumis, amikor már 150-200g ólmot kéne felrakni rá, általában azt mondja, hagyjuk a fenébe. :)