Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Új seprű...

2008.11.18. 12:30 | ommm | 24 komment

Címkék: törés kerékcsere csavar hülyevoltam


...jól söpör - tartja a mondás. Mindjárt elmagyarázom, miért ez jutott éppen eszembe. Addig is, tanuljanak az én hülyeségemből.
A lényeg, hogy nem vagyok az az ember, aki minden apró-cseprő, otthon is kifogástalanul megoldható "problémával" rohan a szerelőhöz, netán a márkaszervízbe. Ehhez nagyban hozzájárul a tény, hogy a pozsonyi Mazda a földkerekség egyik legtrehányabb, lump bagázsa.

Egyszóval, amit tudok és lehet, azt otthon, ráérősen, nem sietve, megcsinálom.
Olajcsere, szűrők/gyertyák cseréje, kézifékbovdent stb. nem okoz gondot. Naná, hogy a téli/nyári garnitúrát is magamnak cserélem. Nem szakad le a kezem, nem is fárasztó.

Margóra jegyzem meg, hogy mindig tiszta, megpucolt felniket és szilikonnal bőven megáldott gumikat teszek el "pihenni". Egyrészt nem kell vele késobb mocskoskodni, másrészt a kosz és a fékpor sem rágja be magát, harmadrészt meg rendben tartom a dolgaimat. Ja, és krétával szépen felírom az abroncsokra, melyiket, honnan vettem le. Érdemes.
Idén is előszedtem hát a téli cipőt és nekiláttam a cserének. Vártam már, hogy a frissen vásárolt teleszkópos, egykaros kerékkulcsot végre kipróbálhassam.
Minden flottul ment, az utolsó kerék utolsó csavarját húztam be, végre kész, még ezt meghúzom, na még, jó hosszú az erőkar, öröm vele dolgozni, még egy kicsit...pennngg...
 


Szépen elnyírtam a tőcsavart. Levettem a kerékanyát, látom ám, hogy benne van a fele, másik fele pedig értetlenül ágaskodik kifelé a dobból.
Nosza, szedjük le a dobot, hátha...
Előtte két gyors telefont megeresztettem, hogy megtudjam:
1. net előtt ülő barátomtól, hogy milyen módon van rögzítve a tőcsavar
2. prokeetól, hogy mennyire lehetséges három kerékanyával a furikázás

Nos, rövidesen jött a válasz: felesleges leszedni a dobot, mivel a tőcsavar sajtolva van, szóval kivenni ki lehet, de csavar és szerszám híján kicserélni nem fogom tudni.
Autózni három kerékanyával lehet, de finoman.

Úgy is lett, max. 90-es tempóval hazaautóztunk, majd másnap a rosszhírű márkaszervízben hagytam az autót. (Nem, csavart nem adunk el, de szívesen kicseréljük.)
Délután hívtak is, hogy kész. Kicserélték a tőcsavart, jó kis órabérben, átszámítva mintegy 11 000 forintot hagytam ott.
Minden fasza, mindössze talán elvártam volna, hogy ha már szétkapta a fékdobot, legalább a getvát (rozsdadarabok és fékpor) fújja már ki belőle sűrített levegővel. De nem.
Igaz, mostanra már nem nyiszorog, mint nagyanyám kerekesszatyorja.

Tanulság: új kerékkulccsal vigyázzanak, csalóka, ha a régihez vannak szokva. Nem kell azt annyira behúzni, mint gondolnánk.

...meg még egy tanulság:

A márkaszervízekben is emberek dolgoznak. Ilyenek is, olyanok is. A határ mindkét oldalán. Természetesen a negatív hang mindig erősebb, de jelzem, tudok olyan márkaszervízt, ahol a fenti eset több okból sem fordulhatott volna elő. Már csak azért sem, mert nem két évre előre gondolkodó cég, nem két évre tervező alkalmazottai működtetik.

Az meg, hogy bocs, de nem adunk el tőcsavart utcára... több, mint vicces.

- prokee -

És még egy, amikor én voltam hülye:

Az én francia kocsimnak legendásan szar a fékrendszere, kapom is miatta az ívet a szerkesztőségi levlistán becsülettel. Lassacskán teljes fékfelújítás lesz a dologból, hiszen az előző tulajdonos a fémig, vagy egy kicsit tovább koptatta a betéteket. Gyors fékbetét csere, ami után a fék legalább fogott, de sajnos folyamatosan, mert a munkahengerek nem engedték vissza a betéteket, amelyek így a tárcsának nyomódtak menet közben. Eleinte a karmantyúkra gyanakodtam, és nekiálltam szédszedni a fékrendszert. Igen ám, de a francia autó az francia autó, jött is a meglepi, mikor a 18-as csavarokkal találkoztam. Na, mondom ez nem lehet hiba, elő gyorsan a villáskulcsot, de úgy be voltak rohadva, hogy nem akartam kockáztatni azt, hogy a kulccsal elnyalassam a csavarokat, mert azokat utána az életben nem szedi ki senki. Ekkor jött a bölcs gondolat, Crova kell oda. A levegőkulcs szerencsére nem fért oda, ezért maradt a jó öreg megoldás, a Crova nyelére helyezett rozsdás csődarab, hogy megfelelő legyen az erőkar. Bevált, nagyon is, mert az első izmosabb húzásnál úgy pattant szét a a 18-as króm-vandánium fej, mint a Shrapnel. Ekkor lepődtem meg először. Másodszor akkor, mikor rájöttem, hogy azt a két csavart tulajdonképpen nem is kell levenni, van egyszerűbb módszer is. Persze végül nem a karmantyúk voltak a hibásak, hanem a főfékhenger, de erről majd akkor mesélek, amikor előadom azt, hogy hogyan kell leküzdeni a Veszprém-Budapest-Veszprém kirándulást égő hátsó fékbetétekkel.

scheerti

Régóta nem cserélem otthon a kerekeket.
Egyszerű az ok, minden szezon előtt kicentríroztatom a felniket.
Lehet, hogy fölösleges, meg hülyeség, de piszkos mód tud idegesíteni, ha picit is rázza a kormányt a kerék és fél év alatt, bizony kap annyit a kiváló magyar utakon, hogy nem árt meg neki ha átnézik. Jó gumist találni legalább annyira nehéz mutatvány, mint jó szerelőt, vagy kasznist, vagy fényezőt. Nekem harmadszorra sikerült. Volt egy srác, aki nagyon szépen dolgozott, nem kért sokat a munkájáért és ha megbeszéltünk egy időpontot, egy percet sem kellett várnom soha. Egy dolog nem tetszett, nem használt nyomatékkulcsot. Mondtam neki, kéne - mondta ő, frászt. Egy nap defektet kaptam. Miután fél óra küzdelem után telefonos segítséget kellett kérnem, ketten ugráltunk egy kerékkulcsra helyezett méteres csövön. Többet nem mentem hozzá.
A nyomatékkulcs használata amúgy nem csak az ilyen kellemetlenségektől óv meg, de a keréktárcsát is kíméli.
Sza, ha valaki nem otthon cseréli le a nyári garnitúrát, ragaszkodjon hozzá, hogy ne légkulccsal húzza meg a mester a csavarokat.

lowtyo




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr50774011

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

feketenap 2008.11.18. 13:06:23

Tavaszi kerékcserekor szóljál! Van itt Veszprémben egy príma kis csavarbolt, 12.1-es csavarokat hoztak nekem a Golf hátsó hídjához a gyári 9-es helyett. Olyat kapsz, amilyet kérsz.

ZsZ 2008.11.18. 13:19:29

Nekem sikerült már elnyírni kerékanyát meg eltörni egy nyomatékkulcsot meg egy crova hajtókart, hogy a gyári előírásra húztam meg a csavart, aztán a leszedés meg nem ment. A keresztkulccsal is sikerült már úgy meghúzni, hogy 2méteres vascső kellett a leszedéshez

ZsZ 2008.11.18. 13:22:21

Jah és negyed óra munkáért + tőcsavarért 1200 SKK?? Pff.. Nem hinném, h volt 1000 HUF a csavar...

ommm 2008.11.18. 13:25:38

annyi
pont 1200
:DD

abból 260 a csavar

MantaMann 2008.11.18. 13:31:10

Srácok!

Előre szólok, hogy nem kioktatás a célom, csak baráti jótanács:
Tudtommal ez a teleszkópos, egykaros kerékkulcs úgy működik, hogy amikor "kötést oldunk" vele akkor hosszabbítjuk a szárát.
Amikor meg "húzunk" vele akkor szépen rövidre vesszük a szárát.
Még véletlenül se huzzatok vele "hosszított" szárral!!!
Amúgy talán ez még a jobbik eset, ami történt. Hallottam olyat is, hogy se le, se fel... a csavar megtarotta a felnit..

ommm 2008.11.18. 13:33:26

MantaMann 2008.11.18. 13:31:10

...és erre jöttem rá nagyon gyorsan én is :)
jó pap holtig tanul

ZsZ 2008.11.18. 13:49:47

ommm: bakker hihetletlen ,h 2000HUF-nál is több a csavar... még ha gyári akkor is!
MantaMann: nekem a hatlap csavarodott le az anyáról. Úgy jött le végül, h egy mm-rel kisebb crovát ütöttünk rá. De tényleg csak a gyári értékre lett meghúzva.

rognork 2008.11.18. 15:06:34

nekem meg le se jött a sima keresztkulccsal, el kellett mennem a gumishoz. mindegy, centíroztattam is legalább. tavasszal viszont új csavarokat is fogok venni.

oggy 2008.11.18. 15:58:27

Uhh, én eddig a teleszkópossal, hosszítva húztam meg a kerekeimet, el is repedt a szára, úgyhogy egy csődarabot kellett ráhúznom. Remélem majd tavasszal sikerül leszednem a gyári alufelniket. De ezután húzásra csak rövid karral használom! Danke MantaMann!

BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2008.11.18. 16:43:59

Látott már valaki olyan gumist aki nyomatékkulccsal húzta meg a csavarokat?
szerintem senki....

rognork 2008.11.18. 17:04:34

az enyém nyomatékkulcsnak látszó hosszú szárúval húzta meg...

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2008.11.18. 17:53:21

Eccör egyet én is eltéptem, de olyan érdekesen, hogy az anya is ottmaradt, és nem tudtam kivenni, viszont kézzel lehetett pörgetni. Persze emiatt a kereket se tudtam levenni...

Vagy három hónapig jártam vele úgy, nem tudtam mit csinálni, aztán az egyik kiránduláson CB-n kérdezték, hogy miért járok négy kerékcsavarral, aztán nem értették, hogy minek örülök. Végre valahogy épp akkor sikerült elhagynom menet közben (gondolom jó messzire elrepült), akkor aztán lyól le tudtam venni a kereket, ki tudtam ütni az agyból a beleszakadt csavart, és tudtam belehúzni újat. :)

Én mondjuk a hosszító-szárral szoktam meghúzni is, lelazítani is, de hát ezen 27-es az anya, nem az a hirtelen elfáradós típus, meg hát a szerszám is jó, King Tony nem szokott elrepedni, szétesni, meg ilyesmi. :)

jocking 2008.11.18. 18:19:29

Welcome to slovakia....

Bq 2008.11.18. 18:44:29

Csavaros-felnis sztorim nekem is van... pár éve sikerült megpadkázni a családi Clion a két jobbos alufelnit, úgy, hogy a gumik is kidurrantak:S Cimbora hozta utánam a két jobbos téli gumit felnistül (mázli, hogy volt...), a hátsót nagyjából gond nélkül kicseréltük, az elsőről is lejöttek a csavarok, de a felnit az istennek sem sikerült lerugdalni a kerékagyról. Már ott tartottam, hogy visszaengedtük az autót a felnire (persze emelő maradt alatta), hogy hátha arra megmoccan, de persze arra se történt semmi. Nagynehezen, jópár elkeseredett rúgásra aztán csak lejött...:) Kissé meglepő volt, hogy így össze tud rohadni a vas és az alu...

prokee · http://prokee.blog.hu 2008.11.18. 19:25:24

BeeTm:
Olyat már láttam, aki nyomatékra beállítható légkulccsal húzta meg.
És bizony, állítgatta is autóról autóra - más kérdés, hogy ex-has, vagy tényleg doksi szerint.

Lowtyo 2008.11.18. 19:37:31

BeeTm:
pécsen tudok mondani neked olyan gumist, többet is
a szerelőm is nyomatékkulccsal húzza meg a kerekeket, ha javításhoz le kell szerelni
az a baj, hogy nem ez az egyértelmű
ha túlhúzzák a kerékcsavarokat, szépen tönkre vágja a felnin a kúpot
ez ugyan olyan alap, mint, hogy a hengerfejet nyomatékkulccsal húzzuk meg

arthur877 2008.11.19. 07:39:30

Nekem ha nagyobb műveletet kell végezni az autón, van egy nagyon jó szerelőm, aki elég gyors, elég drága is, és nincs túl távol sem..
Ha kerék leszereléses manővert kell végrehajtani, szigoruan ragaszkodok a kézzel keresztkulcsal történő meghúzáshoz, mert olyan erősre állított légkulcsal húzza le a csavarokat, hogy a minap a gumis a saját légkulcsával sem tudta kinyitni!!! Nyomtékkulcs az fent a polcon a dobozában!
Na most ez a nejem autója volt. Egy útszéli defektnél mit csinált volna?

A Sün 2008.11.21. 16:28:28

Felrakáskor be kell mártani zsírba a csavarokat picit. :D
(csak viccelek)

AnyádnakPalánkot (törölt) 2008.11.25. 15:48:27

A suzukival én két hónapig jártam három csavarral..
(hátul)
Aztán kiderült, hogy abból a háromból is még kettő cserés.
Szétszedtem, nagykalapáccsal kiütögettem a csavarokat, ugyanazzal az újakat be, és kész. Azok a ricnik pont azért vannak a csavar tövénél, hogy amikor beütöd, szétlapulnak, és annyira szorulnak, hogy az rögzíti a csavart a körbeforgás ellen.
Fenét van besajtolva..

AnyádnakPalánkot (törölt) 2008.11.25. 15:50:15

És IGEN, ZSÍROZNI kell a zárt tőcsavart-anyát feltekeréskor. Csak annyira, hogy ne szoruljon.

ommm 2008.11.25. 15:52:50

AnyádnakPalánkot 2008.11.25. 15:48:27

Drága barátom.
Csavar NEM volt, mint említettem.
És a Haynes szerint sajtolva vannak, ami megoldható kalapáccsal ugyan, feltéve ha van mit ütni.

lapa · http://www.lapanet.hu 2009.03.10. 22:05:00

nekem egyszer a szakműhely (nemtom ér-e valamit, ha pontosítok egy akkori állat munkatárs miatt) konkrétan elfelejtette meghúzni a csavarokat jobb elsőn, én meg csak pislogtam mikor a pár kilométerre lévő céghez visszaérve kézzel tekerősek voltak. már az úton fura volt valami, de nem volt sok kanyar szerencsére.

boxerhang 2010.04.06. 21:56:51

Én ugyanígy jártam a Polommal. Utolsó kerék, utolsó csavar (az nem tőcsavar+anya megoldással van) na ezt még egy kicsit
csatt. Szerencsére azt csavarhúzóval és kalapáccsal kiszedtem. Utána összes csavart lecseréltem. 525 Ft/db egy kis autósboltban, a csavarokban kis VW embléma.

wrstjnethn 2014.05.02. 14:41:54

@lapa: Egyik ismerősöm járt hasonlóképpen, céges autóján Szegeden cserélték a téli-nyári garnitúrát, feljött Pestre, felkapott és elmentünk bevásárolni. Már a szupermarket felé gyanús volt a járása a kocsinak, odaérve a parkolóban szinte az összes csavart kézzel tudtam tekerni. Nem hiszem, hogy a meghúzott csavar 150-200 km alatt kitekeredik. Ha ott lett volna a szerelő, kapott volna az arcára a kerékkulccsal... Nyomatékszabályozás nélkül.