Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Polonez hét - Prototípusok

2009.01.20. 08:00 | prokee | 11 komment

Címkék: retro történelem lengyel autó divat technika fso polonez polonez hét

Nehéz egy gyár életében szétválasztani a prototípusokat aszerint, melyik gyártmányhoz kötődnek. Az FSO összes "autókezdeményének" bemutatása azonban meglehetősen terjedelmes volna, így mégis kísérletet teszünk arra, hogy csak a Polonez elvetélt testvéreit mutassuk be.

1979 - Polonez Long

Viccnek, fotósoppnak tűnik, de nem az. Polonez, hét személyre.

Hosszított, hétszemélyes, hatajtós, ferdehátú Polonez az ötajtós alapjain. A két plusz ajtó mellett a padlólemezt is megerősítették. Tengelytávja 3400 mm, egy másik lengyel gyár ennyiből egy teljes hosszt is ki tudott hozni. :)

1981 - Polonez Pickup

Long Vehicle, ahogya művelt lengyel elképzeli. Háromtengelyes platós Polonez, egy tonna hasznos teherrel. Ez sem így valósult meg - nem is tudom, jobban jártunk-e...

1982 - Polonez Sedan

Több verzióban is elkészült a Polonez Sedan a nyolcvanas évek elején, hivatalosan is bemutatták több kiállításon, ám 14 évet kellett várni a megvalósulásra, kissé más, kevésbé karakteres formában.

Négyajtós, ötszemélyes sedan volt, az 1.5-ös 75 lovas motor hajtotta, farán az ötajtós lámpáit hordta.

1984 - Polonez Pickup

Ez már kissé jobban hasonlít a véglegeshez - viszont összkerekes. 2120 mm-es tengelytávja és 87 LE-s motorja volt - többet sajnos nem lehet tudni róla.

1994 - Polonez Kombi

Bár a Sedanhoz képest igen későn, de az új idők szavára hallgatva az FSO 1994-ben elkészítette a "puttonyos" verziót is.

A pénzügyi nehézségek és a beszállítói problémák miatt persze még jóideig nem indult el a gyártás. Az év végén ugyan ismét a közönség elé állt a kissé "át-Temprásított" Kombi, és vele együtt az újragondolt Sedan is...

...ám a lépcsőshátú gyártása 1996-ban (az első prototípushoz képest 14 évvel!), a kombié pedig csak 1999-ben kezdődött el.

1994 - Polonez Analog

Az egyetlen jól dokumentálható FSO prototípus, bár szériába sosem került. Az összkerekes Pickup gondolata támadt fel ismét, és hét darab erejéig materializálódott is.

Az autó elöl-hátul tekercsrugókon fekszik, és a PSA 1.9D motorja hajtja. Jelen pillanatban is fut mind a hét elkészült példány - szériagyártásra sosem került.


 

A trónörökös: FSO Wars

1981-ben egy felsőbb utasítás hatására megkezdődött egy olyan autó megtervezésére, amely teljesíteni fogja a nyolcvanas évek végi, kilencvenes évek eleji minőségi, techikai és technológiai elvárásokat, és méltó képviselője lehet a lengyel autógyártásnak.

1982 végére tisztázódtak a főbb vonalak, elkészült a leendő autó 1:5 arányú vázlatos modellje az aerodinamikai tesztekhez.

1983-ban egymással párhuzamosan elkészült a precíz 1:5 arányú másolat, illetve az 1:1 arányú elnagyolt vázlat

1984-ben felállt a dokumentációs csapat, amely már a részletekbe menő terveket készítette, és év végére elkészültek az autót hajtó motor tervei is.

1985-re elkészült az első prototípus.

1986 októberében, egy évvel az első pre-prototípus titkos próbái után hivatalosan is bemutatták a Polonez tervezett utódját két példányban. Az Auto Poland kiállítás egyik standján kapott helyet az újszülött, Wars névre táblázva, amely egyszerre utalt Varsó városára és az  FSO első autójára.

Az 1.1 és 1.3 motorral szerelt autók óriási érdeklődést keltettek. Tipikus modern kompakt ötajtós karosszériája, igen alaposan megtervezett és jól sikerült beltere párosulva a teljesen saját fejlesztésű négyhengeres, keresztben elhelyezett motorokkal és az aerodinamikailag meglepően jól sikerült (Cw=0,35) formával igen ígéretes kisautó látszatát keltették.

A koncepció tökéletesen alkalmas volt arra, hogy a kissé kiöregedett technikára alapuló Polonézt leváltsa. Az autót elkészító és kiállító OBRSO (Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Samochodów Osobowych, nagyjából Személyautó Kutató- és Fejlesztő Központ) persze óvatos volt, a sajtó előtt többször leszögezték: korántsem egy gyártásra kész autót látnak, ez csupán egy kézzel fogható terv arról, hogyan is képzelik el a jövő autógyártását. Ilyen, vagy ehhez hasonló autók gyártása leghamarabb 1995-ben (!!!) jöhet szóba. Hiába, Tervgazdálkodás Über Alles, a megvásárolt liszenszeket az utolsó napig ki kell használni!

A 3.8 méter hosszú, 2.4 méter tengelytávú autó a maga 750 kg-os önsúlyával vállalható autó lett volna - és ami igen fontos volt az adott helyzetben, az utolsó darab csavarig lengyel gyártású alkatrészekből áltt össze. A motor fogadtatása annyira sikeres volt, hogy az FSO Syrena 110 orrába is ezt tervezték beépíteni.

Az angol szaksajtó a bemutató után a VW és az Opel komoly riválisaként mutatták be, elsütve a "Lengyelek háborúba mennek" (Poles go to War) szójátékot. Nem tudni, mennyire lett volna slágeresélyes, ha gyártásba kerül, de az biztos, hogy a lengyel autógyártás történetének legfantáziadúsabb, legátgondoltabb, legeredetibb típusa volt.

A megmaradt két Wars jelenleg a varsói volt Norblin-Művekben berendezett Ipari Múzeumban látható. Jobbra a krémszínű az első elkészült pre-prototípus, balra a piros pedig az Auto Poland kiállításon bemutatott egyik autó.

A Polonez-hét előző részei:

Hétfő - Történelem
A teljes sorozat egyben


Szociautók még:

Syrena
Trabant
Skoda 1203
Dacia Lastun
Lada Oka




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr17873830

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rognork 2009.01.20. 10:37:31

komolyan mondom, a Pártnál nagyobb kárt senki nem tudott okozni az szoci autógyártásnak. ez a wars a tipikus példa. amikor elkészült a prototípus, nem nagyon voltak lemaradva nyugati szomszédoktól, mind formaterv, mind motor szempontjából. a beltér pl messze megelőzi a hasonló corsát.

loláb 2009.01.20. 15:01:57

Abszolut egyetértek. A 82-es polonez sedan sem csúnyább semmivel sem, mint a korabeli típusok.
Megcsinálnak igéretes formaterveket (pl a Tatra sportkupé), aztán meg elkaszálják őket, pedig a KGST alatt bármit el lehetett volna adni, plána ha még jó is.

A kilencven után tervezett polonezek sokkal kevésbé összeszedettek, mint a komcsi érában készültek. De nagyjából ez áll a daciara, zastavára is.

G-Burt 2009.01.20. 15:05:03

az utolsó képen a wars egy kicsit a második szériás ford fiesta formáját idézi, főleg a motorháztetőn található "púp" miatt is.

Kifordított kacagány 2009.01.20. 16:22:40

no igen, jellemző. 5 évet beleölnek a fejlesztésbe, összehoznak nem kis mérnöki munkával egy csodás versenyképes autót, amivel egyrészt önállóvá válhatnának, másrészt egy kicsit kereshetnének is és akkor félreteszik.
ez pedig nem a rendszer "terméke", hanem a hülyéké

tomnemtom 2009.01.20. 18:25:12

pedig ha gyártásba kerül !!
mennyivel könnyebb lenne most Rocko dolga !!

egész bájos, ahogy a Warsban meredeznek a biztonságiöv-csatok.

Darti · http://www.darti.hu 2009.01.20. 18:48:01

Ez egy újabb kellemes olvasmány volt.

Nem tudom, hogy velem van e a baj, de az FSO Wars nekem tökéletesen egy kocka kadet mása. Az eleje, az oldala, szóval minden, de főleg inkább oldalról.
Bár biztosan velem van a baj:)

A hét darab Polonez Analog-ból szívesen elfogadnék egyet. Az a fehér, ami a lista elején van, nagyon tetszik, amellett a tudat, hogy egy olyan autóm van, amiből összesen csak 7 darab készült, már megérné az egészet. Mondhatnánk azt is, hogy limitált számozott darabszámú:)
De amiért e legjobban kéne, az a neve...
GDX---analóg---Darti

Alhazred 2009.01.20. 19:00:04

engem a wars a simca horizonra emlékeztet - dehát már akkor is olyan ugyanolyanok voltak a kocsik, mint ma :D

Tommi · http://matchboxmemories.blogspot.com 2009.01.20. 22:26:20

Nekem tetszik a Wars... Hátulról kicsit D Kadett, elölről sztem Mazda 323, de mégis összeáll egybe az egész, nem diszharmonikus...

rognork 2009.01.21. 07:16:33

kihagytátok, hogy a közepe enyhén kettesgófos

Rocko- 2009.01.21. 07:34:07

tomnemtom 2009.01.20. 18:25:12
hehe, sosenem! :)

Dzsony 2009.01.21. 22:50:42

Bárcsak sűrűbben olvashatnánk hasonló dolgokat! Ez a Polonez téma nagyon teszik. Egyébként szerintem 1-es golf, legalábbis a hátsóajtó, az eleje viszont egy az egyben fiesta, vagy méginkább tényleg Mazda 323. Persze ez nem feltétlen hiba. Manapság sem sikeredik minden autó egyedire! Ja és az öszkerekes pickup változat nagyon ütős! Egy 2.4-es TD motorral a mai napig simán bevállalható lenne!
Pláne ha fele annyiba kerülne mint egy Nissan Navarra!