Nehéz egy gyár életében szétválasztani a prototípusokat aszerint, melyik gyártmányhoz kötődnek. Az FSO összes "autókezdeményének" bemutatása azonban meglehetősen terjedelmes volna, így mégis kísérletet teszünk arra, hogy csak a Polonez elvetélt testvéreit mutassuk be.
1979 - Polonez Long
Viccnek, fotósoppnak tűnik, de nem az. Polonez, hét személyre.
Hosszított, hétszemélyes, hatajtós, ferdehátú Polonez az ötajtós alapjain. A két plusz ajtó mellett a padlólemezt is megerősítették. Tengelytávja 3400 mm, egy másik lengyel gyár ennyiből egy teljes hosszt is ki tudott hozni. :)
1981 - Polonez Pickup
Long Vehicle, ahogya művelt lengyel elképzeli. Háromtengelyes platós Polonez, egy tonna hasznos teherrel. Ez sem így valósult meg - nem is tudom, jobban jártunk-e...
1982 - Polonez Sedan
Több verzióban is elkészült a Polonez Sedan a nyolcvanas évek elején, hivatalosan is bemutatták több kiállításon, ám 14 évet kellett várni a megvalósulásra, kissé más, kevésbé karakteres formában.
Négyajtós, ötszemélyes sedan volt, az 1.5-ös 75 lovas motor hajtotta, farán az ötajtós lámpáit hordta.
1984 - Polonez Pickup
Ez már kissé jobban hasonlít a véglegeshez - viszont összkerekes. 2120 mm-es tengelytávja és 87 LE-s motorja volt - többet sajnos nem lehet tudni róla.
1994 - Polonez Kombi
Bár a Sedanhoz képest igen későn, de az új idők szavára hallgatva az FSO 1994-ben elkészítette a "puttonyos" verziót is.
A pénzügyi nehézségek és a beszállítói problémák miatt persze még jóideig nem indult el a gyártás. Az év végén ugyan ismét a közönség elé állt a kissé "át-Temprásított" Kombi, és vele együtt az újragondolt Sedan is...
...ám a lépcsőshátú gyártása 1996-ban (az első prototípushoz képest 14 évvel!), a kombié pedig csak 1999-ben kezdődött el.
1994 - Polonez Analog
Az egyetlen jól dokumentálható FSO prototípus, bár szériába sosem került. Az összkerekes Pickup gondolata támadt fel ismét, és hét darab erejéig materializálódott is.
Az autó elöl-hátul tekercsrugókon fekszik, és a PSA 1.9D motorja hajtja. Jelen pillanatban is fut mind a hét elkészült példány - szériagyártásra sosem került.
A trónörökös: FSO Wars
1981-ben egy felsőbb utasítás hatására megkezdődött egy olyan autó megtervezésére, amely teljesíteni fogja a nyolcvanas évek végi, kilencvenes évek eleji minőségi, techikai és technológiai elvárásokat, és méltó képviselője lehet a lengyel autógyártásnak.
1982 végére tisztázódtak a főbb vonalak, elkészült a leendő autó 1:5 arányú vázlatos modellje az aerodinamikai tesztekhez.
1983-ban egymással párhuzamosan elkészült a precíz 1:5 arányú másolat, illetve az 1:1 arányú elnagyolt vázlat
1984-ben felállt a dokumentációs csapat, amely már a részletekbe menő terveket készítette, és év végére elkészültek az autót hajtó motor tervei is.
1985-re elkészült az első prototípus.
1986 októberében, egy évvel az első pre-prototípus titkos próbái után hivatalosan is bemutatták a Polonez tervezett utódját két példányban. Az Auto Poland kiállítás egyik standján kapott helyet az újszülött, Wars névre táblázva, amely egyszerre utalt Varsó városára és az FSO első autójára.
Az 1.1 és 1.3 motorral szerelt autók óriási érdeklődést keltettek. Tipikus modern kompakt ötajtós karosszériája, igen alaposan megtervezett és jól sikerült beltere párosulva a teljesen saját fejlesztésű négyhengeres, keresztben elhelyezett motorokkal és az aerodinamikailag meglepően jól sikerült (Cw=0,35) formával igen ígéretes kisautó látszatát keltették.
A koncepció tökéletesen alkalmas volt arra, hogy a kissé kiöregedett technikára alapuló Polonézt leváltsa. Az autót elkészító és kiállító OBRSO (Ośrodek Badawczo-Rozwojowy Samochodów Osobowych, nagyjából Személyautó Kutató- és Fejlesztő Központ) persze óvatos volt, a sajtó előtt többször leszögezték: korántsem egy gyártásra kész autót látnak, ez csupán egy kézzel fogható terv arról, hogyan is képzelik el a jövő autógyártását. Ilyen, vagy ehhez hasonló autók gyártása leghamarabb 1995-ben (!!!) jöhet szóba. Hiába, Tervgazdálkodás Über Alles, a megvásárolt liszenszeket az utolsó napig ki kell használni!
A 3.8 méter hosszú, 2.4 méter tengelytávú autó a maga 750 kg-os önsúlyával vállalható autó lett volna - és ami igen fontos volt az adott helyzetben, az utolsó darab csavarig lengyel gyártású alkatrészekből áltt össze. A motor fogadtatása annyira sikeres volt, hogy az FSO Syrena 110 orrába is ezt tervezték beépíteni.
Az angol szaksajtó a bemutató után a VW és az Opel komoly riválisaként mutatták be, elsütve a "Lengyelek háborúba mennek" (Poles go to War) szójátékot. Nem tudni, mennyire lett volna slágeresélyes, ha gyártásba kerül, de az biztos, hogy a lengyel autógyártás történetének legfantáziadúsabb, legátgondoltabb, legeredetibb típusa volt.
A megmaradt két Wars jelenleg a varsói volt Norblin-Művekben berendezett Ipari Múzeumban látható. Jobbra a krémszínű az első elkészült pre-prototípus, balra a piros pedig az Auto Poland kiállításon bemutatott egyik autó.
A Polonez-hét előző részei:
Hétfő - Történelem
A teljes sorozat egybenSzociautók még:
Beszóltak