Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Lócitrom...ahogy én láttam

2009.01.28. 08:00 | Sanyi. | 12 komment

Címkék: retro teszt francia történelem technika citroen cx

Az az igazság, hogy engem - Dingó Úrral (Lowtyo) ellentétben - nem igazán ejtettek rabul a dupla nyílhegyes/bumerángos járgányok. Egyetlen élményem vele kapcsolatban még az általános iskolában ért. Akkoriban kezdtek beszivárogni az országba a BX-ek.
Egyik osztálytársam apukája kamionosként dolgozott, így volt lehetőségük - fizikai és anyagi értelemben is - hozzájutni a hidro-s csodához. Volt is ám szájtátás amikor Zolika mesélte hogy mit tud a kocsijuk, meg hogy autópályán "kéccáznál" lehasal, és "csak úgy siklik az út felett".

Stíl volt az akkoriban na!

...arról nem is beszélve, hogy az az igazán vagány gép, amivel úgy lehet becsajozni, hogy apukámnak olyan van! Aztán persze pár év múlva az idő jól elbánt a csodával, mint éhes francia a csigával.

Nagyjából ennyi volt az előjáték, aztán az index fórum Pécsi autóőrültek topicjában egyszer csak feltűnt ez a CX. Érdekesnek érdekes, ráadásul bazi nagy ami még érdekesebbé tette. Rákérdeztem, hogy átnyálazható-e. Az volt. :)

Lowtyo azt hiszem megfelelően szemléltette a gép hátterét - így ebbe én nem mennék bele - idióták, őrültek, fanatikusok. Szép is az. ;)

Ha őszinte akarok lenni, engem elég komolyan gondolkodóba ejtett ez a hatalmas bálna. Napokig morfondíroztam az élmény minden egyes morzsáján. Próbáltam napirendre térni a különleges megoldások, és az egész hatás fölött amit a kocsi gyakorolt rám.

Alapvetően a Japán tervezésű/gyártású autókat kedvelem. (a maiak nem érdekelnek, a citrom korosztálya ok) Nagyon más szemléletmód alapján épülnek a francia gépekhez képest. Azonos cél érdekében gyökeresen eltérő megoldások. Határozottan nehéz volt a nyers halról átszokni a csigára...

Engem ért a szerencse hogy kettőnk közül elsőnek próbálhassam ki az autót, így viszont mindenféle előzetes tapasztalat nélkül vettem át a kormányt - és itt vitába is szállnék Lowtyóval. Szerintem a CX vezetése elsőre igen komoly figyelmet igényel! Évi 100.000 km-t vezetek - ráadásul 90%-ban franciát - és nekem igencsak elvonta a figyelmemet vagy az autó az útról, vagy az út az autóról.

A belső tér tágas és kultúrált. Gyönyörűen - szerintem ma is korszerűnek tekinthető - kidolgozott műszerfal, óriási terek mindenütt. Igazán fennséges érzés egy ilyen autóban utazni, noha ez egy viszonylag alacsonyabb felszereltségű modell.

Az első utasok kényelméhez kétség sem férhet, de a tervezők nem feledkeztek el a hátul utazókról sem. Fejedelmi lábtér, felcsatolható fejtámla párnák... és egy - ugyan mókásan - remekül elhelyezzett hátsó hangszórópár.

A csúcs azonban nem ez. Anno még a kazetták korában hol volt még a pici monitor a kölyköknek... A szülők ha le akarták kötni a srácokat - vagy ha a srácok duzzogtak be - legfeljebb énekelhettek nekik - vagy kellemes kussolásban telt az út. A Citroennél azonban nagyvonalúan kezelték ezt a poblémát, és finoman ringatták el a generációs ellentéteket. A középső boxegységben ugyanis 2 db fejegység számára található előkészítés, a hátsó szekcióhoz tartozóhoz pedig 2db jack aljzat van rendelve. Így apu fejét nem viszi ki a lázadás, meg a dekadencia muzsikája.

A váltó meglepően rendben van, a négyéves Clio - tudom nem egy kategória, de mégis van köztük 20 év - váltója lényegesen pontatlanabb nála, és ebben még nem is a felhúzó gombos megfejtés van.

A kormányzás meglepően precíz, pontos - még az erre különösen kihegyezett sajátomhoz képest is. A hatalmas hajó relatív kis helyen megfordul, és kényelmesen manőverezhető. Viszont mindenképpen ki kell térjünk a magától egyenesbe álló kerekekre!
Azt hiszem én menet közben jobban elfordítottam a kormányt mint Lowtyo, és kissé zavarónak éreztem az egész funkciót. Szerintem ez igazából sebességfüggő szervo-hatás megoldásának mellékhatása. Nem ismerem a rendszert, de biztos vagyok benne, hogy ott lehet a megfejtés. Ezzel nem is lenne gond, sokat tűnődtem, és továbbra sem értem mi értelme ennek a funkciónak?!

Menet közben mire jó? Egyszerűen nem tudok elképzelni olyan helyzetet amikor ez  értelmet nyer. Álló helyzetben meg egyenesbe tekeri a kereket. Ha megállt a kocsi. Klassz. Lehet itt van különben a kutya elásva, mert ha lehasal a gép pihenő állásba, és ki van térítve a kerék, nem kizárt, hogy lebontaná a sárvédőket. Hoppá! Köszi! Köszi!

...és tényleg belelógna. Gratula! Így kell a kényszerből erényt faragni!

A legnagyobb gondban az irányjelzővel voltam elsőre. Nagyon design-os, és eredeti a megoldás. Egy nagy, kétállású kapcsolóval oldották meg a működtetést, aminek használatát leginkább a sakkozók órájához lehetne hasonlítani. Ez tutira megszokható, és van benne némi "tervezői móka" - kár, hogy a kikapcsolást is manuálisan kell megoldani.

 

A hajó menettulajdonságairól ennyi idősen is csak szuperlatívuszokban tudok beszélni. Egy még tán a rómaiak által kövezett utcáról startoltunk - amihez azóta sem nyúltak -, és csak siklottunk, és úsztunk. Betyár!

A tulaj azért megjegyezte, hogy tök jó, hogy minden gödröt eltűntet a futómű..., de hidro ide-hidro oda, csodák nincsenek. Ez a futómű is úgy jár a kátyukban, mint meztelen csiga a sóban... záros határidőn belül szétbomlik.

Ebben a kombiban a kisebb turboval ellátott diesel aggregát üzemelt. Ha nyitott motorháztetőnél hallgatjuk valóban az aggregát a megfelelő szó. Cserreg-csattog. Belül viszont... vagy mennyei csend, vagy gyorsításkor már-már benzineshez hasonló orgánum. És igen! Jól megy! Nyomatékos, húz, fasza.

Menni megy, de meg is áll. Nem akárhogy! Ahogy a kolléga is írta leereszti a seggét. Szerintem zseniális! Pláne alkalmazva. Gondoljuk csak végig... nagy tempó... nehéz motor... hosszú far (2m-es csomagtér lehajtott üléseknél!)... satu... ember legyen a talpán aki megfogja a seggét, ha ki akar törni. Ez meg csak leülteti a földre, és rögtön stabilizálja a is a gépet. Ez über, nincs alku.

Így, apró részletek. Megfognak, csiklandoznak. Olyan ez mint az olyan nő, akire nem azt mondjuk hogy szép, hanem hogy: szexi.

A CX nagyon érdekes és kívánatos autó. Rengeteg zseniális megoldással, főúri kényelemmel, és persze sok fura és értelmetlennek tűnő funkcióval. Egy kis európaias túlkomplikáltsággal. Pár válasszal néhány fel nem tett kérdésre. Nincs az a pénz amiért lecserélném rá a sajátomat, de érdekes kaland volt. Egzotikum, elkalandozás. Egy kis szemezés a pultos lányal...




Szerintünk : : (3/5)
Szerintetek : (5/5)

A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr54865359

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Darti · http://www.darti.hu 2009.01.28. 08:22:47

Azt hiszem ezen a héten Citroen hetet tartunk. Ez jó, nekem tetszik:)

Egészen kisebb koromban ültem egyszer amúgy egy hasonló csodában. Akkoriban azt hittem az UFO-k dobták le ezt az autót. A különlegességei, és a furcsaságai annyira szokatlanok voltak az akkori általam ismert autókhoz képest, hogy szavakba sem tudtam önteni akkoriban.

Gondoljunk csak bele. Egy Lada, vagy egy Wartburg után gyerekfejjel beülsz egy ilyen kocsiba.
Kényelmes puha ülések, hatalmas hely, központi zár, tökéletesen szokatlan műszerfal az összes kezelőszervével együtt, légrugó, központi zár, elektromos ablak stb. Nekem akkoriban egy csoda volt, ezt tudom.

Mindezek mellett külsőre nem jött be, ezt el kell hogy mondjam, lehet érte utálni.

magyar-magyar szótár 2009.01.28. 08:42:48

Mivel Citroen (Peugeot_Egyfaß nekem) franciaautóútáló vagyok, monomániám leküzdésére
edzésképpen Surányi Endre bácsira szoktam gondolni, aki nagy Citroen barát és értő volt.
Rossz autó nincs, csak nemhozzáértő gazda.Ültem Skoda 120L-ben, amit ősskodás tartott és ami egyáltalán nem skodásan, hanem sportFIAT módra viselkedet. Persze az öreg a trükköket nem árulta el.

Tehát Citroen pthfeaőjjj! Barátainak Surányi Endre vonatkozó műveit ajánlom.

prokee · http://prokee.blog.hu 2009.01.28. 08:44:32

Surányi Bandi bácsi legszebb története volt, amikor a DS-en szétszállt az osztófejfedél, ő meg egy doboz gyufából épített egyet.
McGyver bekaphatja :)

magyar-magyar szótár 2009.01.28. 08:46:39

Mint autóbuzi, rettegve és pirulva írom:
Bizony a kiegyenesítő funkciónak az egyik oka:
Franciaországban és Párizsban főleg, nagyon kell tudni parkolni. Szűken parkolna, egy pesti 40 autóval zsufira parkolt kis grundon Párizsban 60 autó parkol. Kéziféket nem húznak be ..persze nem a Montmartre dimbesdombján
hanem GURULÓBAN illik hagyni az autót. Vagy csak úgy lökhárítóval tolják neki a másiknak esetleg külföldiek óvatosan kézzel toszogálnak autónyi helyet. És ezért KELL a kereket is egyenesben hagyni!!

Sajnos nincsen időm még autóblogot is írni, ezért szives figyelmedbe ajánlom a témát Kedves Ismeretlen AutóFíl
hátha van frankomán ismerősöd is.. meg fotók után nálamnál joban keresőmotorozol
Tipp: a parisienne autós: fogalom Franciahonban.

magyar-magyar szótár 2009.01.28. 08:51:06

Endre bácsi szelleme legyalázása MekkGányol -lal egysorban említeni! :))))

Megharagszik az öreg és az legendás Vespá-ja nyergén piruettben visszatér a StarGATE-en, hogy bosszútálljon!

Egyébként Hemingway berágott hajtókarcsapágyat "szervízig" kivágott antantszíjdarabbal pótolt (fronton, vadászaton)
Endre bácsi nejlonharisnyás trükkje ma sem hülyeség szakadtékszíj esetére (ha sikerül a bogot kicsire kötni)

Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2009.01.28. 08:56:35

@magyar-magyar szótár:
Utánanéztem, és tényleg megy a billiárd:) Jó téma! Egy élmény volt...

- bár kétlem, hogy e miatt építették volna ilyenre a dögöt. Akkor a többit miért nem?

Rocko- 2009.01.28. 09:21:13

prokee · www.prokee.hu 2009.01.28. 08:44:32
az igen. :D

Salvia Divinorum (törölt) 2009.01.28. 09:24:32

BX-e volt ismerősömnek.
Többször kellett bele hidraulikaolajat önteni, mint tankolni.
Amúgy nagyon jópofa autó volt :D

Ex Termesz · http://karvolt.blog.hu 2009.01.28. 09:59:52

BX-em volt... hüpp-hüpp, szép emlékek. és pár kevésbé szép, egy nagy lerohadás után végül megváltam tőle. a hiba bagatell és sk 0 ft-os lett volna, de nem vagyok autószerelő... szóval akinek van egy kis érzéke hozzá, annak fenntarható autó, de egyébként ennyi évesen szívás (mondjuk én a tökéletességre törekedtem. egy 15 éves francia autónál. naív voltam, na :) ).
a legjobban az ülés hiányzik belőle (ez egy másik autó): medija.hasznaltauto.hu/1362862/2591373_5.jpg
anatómiailag nem volt a legjobb ülés, a gerincnek túl kevés tartást adott, de a kényelem, a plüss, a látvány...

yenoee 2009.01.28. 15:20:20

@Sanyi.:
Ugyanezt a kormányvisszatekeredést a dobozos Visa, a C15 is tudta.
Először én is rohadtul meglepődtem :)

Amúgy nekem is kéne próbálnom egy JÓ CX-et. Addig nem halhatok meg...
De akad még a listán néhány tétel. :)

guni 2009.01.28. 15:41:12

Hehe, csak most nézem a középkonzolba belegányolt Kadett E órát! :)

Egyébként nagyon állat gép, de venni azt biztosan nem mernék.

nyema 2009.02.08. 23:48:51

Hihi, a Diravi-szűzek sose értik, mire jó, hogy magától egyenesbe áll a kerék. :) Az első tipped a helyes, ez egy mellékhatás.

Ez a kormánymű teljesen hidraulikus, nincs mechanikus kapcsolat a kormánykerék és a kerekek között. Nem az izmaid munkájára segít rá, mint ahogy a szervókormányok teszik, hanem egy nagynyomású hidraulikus munkahengerrel tologatja jobbra-balra a kerekeket. A munkahengernek két kamrája van. Az egyik kamrában állandó a nyomás, a másik oldalon pedig változtatható - ha nagyobb, balra fordul az autó, ha kisebb, jobbra.

A kormánykerék csak egy hidraulikus szelepet vezérel. Amikor mozgatod a kormányt, a szelep növeli/csökkenti a munkahengerben a nyomást. Amint abbahagyod a tekerést (tehát állandó ívvel kanyarodsz, vagy egyenesen mész), a szelep zár. Namost, egy sima fogasléces kormánymű esetén a futómű geometria keltette erő szépen visszatolja a fogaslécet, és tekeri középre vele a kormánykereket. Itt viszont ezt nem teheti meg, hisz zárva a szelep, az olaj meg nem összenyomható. Akármekkora pofont kapnak a kerekek (padkázás, kátyú, nyomvályú, durrdefekt bármekkora sebességnél), azok tartják az irányt, és a pofonból semmi se jut el a kormánykerékig. Még csak meg se rándul. Holtjáték nincs, nagyon biztonságos a vezetés egy ujjal is, viszont teljesen érzéktelen.

Na, eddig ott tartunk, hogy ha kanyarodsz, és elengeded a kormányt, az autó ugyanúgy kanyarodik tovább, eszében sincs kiegyenesedni. :) Ezért létre kellett hozni egy mesterséges ellenerőt, ami mindig középre tereli a kormányt. Ez az előbbiektől független hidraulikus rendszer, ami nem a munkahengerre hat, hanem a kormányrúdra. Az ellenerő mértéke a sebességtől függ, 80 km/h körül éri el a maximumot. A sebváltóról kivezetett spirál röpsúlyokat pörget a nyomásszabályozóban, a súlyok le-föl mozgása pedig egy újabb hidraulikus szelepet szabályoz. Minél gyorsabb a pörgés, annál nagyobb lesz a kimenő olajnyomás. A kormányrúdra egy excentrikus tárcsa van erősítve, amihez egy görgő feszül, méghozzá a nyomásszabályozóból érkező nyomás által. Az excentrikus tárcsának csak egy nyugalmi pontja van, az egyenes állás, a ránehezedő görgő pedig ebbe tereli a kormánykereket.
Mivel valamennyi ellenerő egészen kis sebességnél is jól jön (pl. parkoláskor), a röpsúlyoknak meg nincs különbség tötymörgés és az egy helyben állás között, mellékhatásként állva is középre húznak a kerekek. Egy csöppet bonyi a működése, de használni vidám. :)