Címkék

Címkefelhő

Beszóltak

Autófilek még

50-60-as évek Kit-car autói? Bandini

2009.03.04. 15:00 | fofo69 | 18 komment

Címkék: retro olasz történelem fiat bandini

Hát akkor kezdjük! Mindig is foglalkoztatott a régi verseny autók története és csodálatos formavilága. Sajnos nálunk nem nagyon vagy csak nagyon ritkán lehet ezekből a masinákból látni. Akkor is csak a klasszikusokat, persze nem lenézve ezt a vonalat, de az igazi unicum az amikor kimondok egy autó nevet vagy típust és a férfinép 99%-nak fogalma sincs hogy mi az.
 
Ezek közé tartoznak azok az olasz csodák, amelyeket most szeretnék bemutatni. Háború után több kis cég kezdett el már meglévő, kis autó alapokra versenykocsikat gyártani (1940-1960). Olcsó, takarékos lehetőségeket kerestek, de versenyzés utáni vágy (Olasz vér) nem nyugodott. A Fiat, Lancia, Alfa Romeo főelemeket használtak. A váz és a karosszéria, és több gyártónál a motor is saját volt. A KAROSSZÉRIA, és ez a lényeg! Olyan karosszéria formák születtek, melyeket a mai napig áhitattal néznek a sport autó rajongók. A motorokat többnyire a Fiat palettáról választották, 750, 1100, 1400 ccm, de találtam 2000 ccm V8 is. Végülis Fiat motor. De amit igazán érdekesnek találtam az a BMW 750 boxer elöl, és hátsókerék hajtás. Igen a motorból való! Természetesen az egyedi aluminium kasznihoz egyedi csőváz dukál, ebben is nagyot alkottak.
 
 
Ilario Bandini született 1911-ben Olaszországban Forli városában. Képzett szerlő volt, de nem származott autós családból. A család mezőgazdasággal foglalkozott. Ilario 1936-ban elutazott Afrikába, hogy megcsinálja a szerencséjét. Sikerült is, 1938-ban amikor hazatért megnyitotta saját üzletét, Lancia kereskedő lett. Az első autóját 1946-ban épitette 1100 ccm Fiat motorral. (H tip.)

1947 Bandini Fiat 1100ccm

És innentől indult a történet, legnagyobb sikerét Amerikában érte el 1955 és 1957-ben, amikor is Bandini Siluro megnyerte a SCCA H Módosított osztály bajnokságát.

1955 Bandini Siluro 750 ccm DOHC


  

1951 Bandini Siluro Motto Crosley Devin 750cc

 

1954 Bandini Siluro 750cc SOHC Crosley 1955 és 1957 SCCA H
 

1952 Bandini Siluro Motto 750ccm SOHC

Ami csak Amerikában történhet meg, az őrültek beleraktak egy V8-as Cadillac motort, Drag!

1954 Bandini Siluro Cadillac Dragster

1953 Bandini Siluro MG 1250cc

Komolyabb motorral már szép kis ellenfelek voltak, és lássunk csak, Ferrari Mondial ugye?!

1959 Bandini Formula Junior
 

 
És jöjjön a Saponetta (kis szappan) szerintem a legszebb Bandini, vakargatnánk a fejünket hogy ez most milyen Maserati, ugye! Ezt a szépséget  4 ütemű 750ccm 68 LE motor max 8500/perc szerelték, de 1000ccm nagyobb motor nem került bele. A hajtáslánc a Fiat Topolinoból származik.

1957 Bandini Saponetta DOHC 750ccm vagy 1000 ccm

Volt itt azért egyszerűbb forma is kedvenc tervezőmtöl, ZAGATO-tól. 750 ccm 62 LE

1955 750cc Zagato Coupe
 

Azért 1953-ban készült egy igen komoly motorral egy Bandini, szerintem egy ilyen motor illett ebbe a korosszériába. Egy 1500 ccm 6 hengeres Maserati.

1953 Bandini Maserati 1500ccm

Aztán később sem nyugodtak, de csináltak még csodákat 1968 Bandini Saloncino Coupe. Valószinű hogy ezért sem kéne sokat fizetni az átiratáskor.

1968 Bandini Saloncino Coupe
 

Csak egy készült!

 Azok a 80-as évek...

Annyit sikerült még kideriteni a cégről hogy 1980-as években még piszkálgattak 1300 16V motorokat és persze saját kaszniba szerelték. Hegyi versenyeken indultak, hogy az újkorban milyen eredménnyel? ... de a név kötelez. A cégalapító 1992-es halála után unokaöccse Dr. Dino Bandini múzeumot hozott létre, ezzel tisztelegve nagybátyja munkásságának. A Bandini autókból 75 db készült és 46 db maradt fent. Szerencsénkre!

 




Szerintünk : : (3/5)
Szerintetek : (4/5)

A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr6971667

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

csiky944 2009.03.04. 16:13:21

mennyi-mennyi bella macchina :)
az olasz autót ezekért szeretjük

malacorrú · http://malacorru.blog.hu 2009.03.04. 18:51:16

Szép gyűjtemény, jó volt végignézni!
Kösz.

GiXXXer 2009.03.04. 19:36:37

Tényleg nagyon míves formavilágú autók, és valóban sosem hallottam még Don Bandini munkásságáról.

Ha élhetek kritikai megjegyzéssel is, akkor szóvá tenném, hogy a cikk élvezeti értékéből sokat levont számomra a kis szappannal kapcsolatos két furcsa, hiányos szerkezetű mondat. Ilyen kuriózumok mellé teljesen kekek szöveg illik... :)

Bárcsak itthon is lenne lehetőség hasonló elmevillanásokra.

boibo 2009.03.04. 19:43:55

De jó, hogy itt vagy, fofo!
Annyira szépek ezek az autók! Hozz még nekünk sok ilyesmit!

forjunk 2009.03.04. 20:16:18

bocs a kritikájér', de sztem először meg kéne tanulnod írni / fogalmazni magyarul, és csak azután blogot írni

csavarkulcs78 2009.03.04. 20:35:32

Jó post!
Az a Bandini Saloncino Coupe nagyon pofás!
Soha nem halottam én se róla!
Nekünk mért nincs hasonló történelmük.

zalkapone 2009.03.04. 20:42:10

Mokány kis cuccok ezek! Bár ilyen motorokkal el sem tudom képzelni, hogy mit akart a bácsi! De aranyosak és szépek. A Maserati motoros jöhetne is!

loláb 2009.03.04. 21:08:30

@csavarkulcs78: A KGST-ben hazánk a buszgyártást kapta. Azt viszont nem tudom, melyik tagállamnak jutott a kisszériás sportkocsigyártás.

@zalkapone: nem a sebesség, hanem az élmény a fontos. (Bár gondolom kb 500kg-ra 68 lóerővel sebességből sem lehetett hiány)

pnegyesi 2009.03.04. 21:16:16

Bocsánat, muszáj vagyok belekötni.

Ezek nem kit autók. Ezeket a szakirodalom etceterini néven tartja számon.

Ermini, Giaur, Stanguellini, Bandini, Moretti stb. stb. Van ezekről itthon egy egész könyv olaszul :)

Imádom a régi kitautókat, s láttam sok etcetirinit is. A két vonulat eltér egymástól

zalkapone 2009.03.04. 21:16:26

@loláb:

Ha a gokartokból indulunk ki, akkor tényleg nem lehet nagyon rossz! Az ember hajlamos elfelejteni, hogy nem minden az erő... :-)

pnegyesi 2009.03.04. 21:46:08

Szóval nem kötözködés:
- kitautók. Verseny- vagy sportkocsik, amelyek megvásárolhatók csomagban (kit) és otthon összerakhatók, úgy, hogy az ember saját maga szerzi be a motort, váltót - az eladó cég ajánlása alapján (van úgy, hogy motort, váltót is kap, de nem akarom túlbonyolítani)
- etceterini. Komplett, olasz gyártmányú versenyautók, sportkocsik amelyeket csakis kompletten árusítottak.

Rocko- 2009.03.04. 22:05:45

nekem tetszi ka post, öröm ilyen autókról olvasni.

csiky944 2009.03.04. 22:11:36

@forjunk: meglehet próbálni neked is az írást :)

Rocko- 2009.03.04. 22:34:01

forjunk 2009.03.04. 20:16:18
ez nem kritika, csak kötekedés.

ColT · http://kilatasgaleria.blog.hu/ 2009.03.05. 06:23:03

Na a helyesírástól én is fogtam a fejem...

Viszont az autók szépek, és meglepő hogy ugye nem kell 7000köbci meg 800 paci egy versenyautóhoz... Az élmény úgy látszik 750-nel is lehet jó...
Hahó, Merci, Bömbi, többiek...

fofo69 · http://autofilia.blog.hu/ 2009.03.05. 07:58:37

@pnegyesi: Jogos! Leginkább a gyártás jellegébe,folyamatába és a darabszámba szerettem volna párhuzamot vonni. Ezekben viszont mutatnak hasonlóságot. Köszönöm a kiegészítést.

fofo69 · http://autofilia.blog.hu/ 2009.03.05. 08:02:33

@GiXXXer: Igen,köszönöm a jogos kritikát,javítom!Kérem,tudjátok be a lámpalázas tördelésnek az első cikkemben.