Címkék

Címkefelhő

Beszóltak

Autófilek még

12 henger igéző hangja

2009.04.22. 08:00 | scheerti | 8 komment

Címkék: motor yamaha honda suzuki kawasaki cbx versenymotor rc166

Rocko küldte a videót tegnap, hogy azonosítsam a motorokat, hátha eszembe jut valami érdekes róluk, ha van kedvem, írjam meg. Kattintottam, megnéztem egyszer, aztán még egyszer. Elsőre ugyanis nem esett le, hogy mitől van ilyen szép hangja a vasaknak.

Gondolkozz, ember, gondolkozz, hiszen ezek japán motorok, de nem sornégyesek de azok, meg nem is sorhármasok. Milyen motornak is volt állat hangja akkoriban?

Bumm, leesett. Ezek itt Honda CBX 1000-esek. Mellé, ezek itt nem CBX 1000-es motorok, hanem 550-esek, a kistestvér, ami ugyan nem sorhatos, hanem sornégyes, de attól még állat. Mindenesetre még engem is jól megkavartak, pedig láttam már ezt-azt. Azért olvassátok el a CBX 1000 történetét alant, az is érdekes.

A CBX 1000, az egyik legelmebetegebb dolog, ami elhagyta a nippon partokat, pedig a japánok erősek az őrült megoldásokban. Maga a motor tényleg egy csoda, ami sehol máshol nem kerülhetett volna gyártásba, csak Japánban. A története 1966-ig nyúlik vissza, mikor is bizonyos Mike Hailwood megnyerte a 250 köbcentis motorok világbajnokságát a hathengeres Honda RC166-al. Aztán ugyanezt 1967-ben is megismételte. Akkoriban hatalmas elismerésnek számított legyőzni a Yamahát, a negyedliteresek között, az volt ugyanis a japán gyártóknak a mérvadó. Az 500-as királykategóriát akkoriban az MV Agusta vezette, 1958-tól 1974-ig zsinórban 15-ször lettek világbajnokok, a két japán márkának esélye sem volt az olaszokat letaszítani a trónról. Hanem a negyed literes géposztály az ő játszóterük lett, utoljára 1960-ban nyert az MV, onnantól a Honda és a Yamaha váltogatták egymást.

Aztán a hetvenes évek végén a Yamha az utcai motorok terén is kezdett erősebbnek tűnni, valamint felbukkant az új trónkövetelő, a Suzuki is. Mindkét gyártó a kétütemű motorokban látta meg a gyors és könnyű utcai motorok lehetőségét, gyorsan készítettek is néhány négyhengerest. A Honda ezzel szemben nem akart kétütemű motorokat gyártani, ők más megoldás után néztek. Szerencsére volt nekik egy zseniális és nagy tiszteletnek örvendő motortevezőjük, Shoichiro Irimajiri. Ő a hengerek számának növelését tartotta az egyetlen elfogadható megoldásnak. Nem is ellenkeztek sokat a gyár vezetői, azonnal rábólintottak. Aztán megszületett a CBX 1000, ami a korabeli versenymotorok egyenesági leszármazottja. A motorja az, ami miatt legendás lett.

1047 köbcentis sorhatos blokk, hat karburátorral, hengerenként 4 szeleppel (24), egyes export típusokon hat kipufogóval. 1979-ben kezdték gyártani, de sokan féltek a túl széles blokktól, ami hiába volt csak két hüvelykkel szélesebb a CB750-es négyhengeresnél, mégis könnyen elérte az aszfaltot. A váz és a rugózás sem volt a helyzet magaslatán, a korabeli beszámolók szerint nem volt nehéz a kanyarban elfektetni a motort. Az akkoriban szabványos vékony, ballonos gumik szintén kockázatossá tették a tempós kanyarokat.

A 105 gyári lóerő úgy 220 km/h sebességhez volt elég, kevés motoros volt, aki ennyit vállalt volna vele. Nem fogyott eléggé a motor, a várt siker elmaradt, ezért 1982 végén leállították a gyártást. A Kawasaki még 1978-ban bemutatta a Z1300-as motorját, amit ugyan gyártottak egészen 1989-ig, de ők is hasonló falakba ütköztek, mint a Honda. Kétség sem fér hozzá, hogy hiába hasonlítanak, a két motor egész más. Míg a CBX egy 9000-es fordulaton pörgő sportosnak szánt, a hetvenes évek formavilágát idéző ízléses motor, addig a Kawasaki egy jóval nyugodtabb, még nehezebb, inkább túrázásra használható modern gép volt.

Hogy melyik kéne? Természetesen a Honda. 




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr661078032

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

crix 2009.04.22. 08:16:55

Ez milyen beteg :)
Áll itt a parkolóban egy sorhat turbó 740. -nem használják :(

streetsta · http://managertoys.hu/ 2009.04.22. 09:35:14

Háhhá, Bosozoku bringák!! Figyeljétek meg a sissibarokat hátul (a csopperes háttámlára gondolok). Érdemes kicsit a Bosozoku stílusnak utána olvasni, mind autós, mind motoros vonatkozásban egggészen beteg dolgok születnek, most már nyugodtan kijelenthetjük, évtizedek óta.

ZsoltK 2009.04.22. 13:09:57

Ööööö ... én itt most beszólnék. Szerintem a videon egy darab CBX 1000-es nincs. A leírás jó, élvezetes olvasni, csak a hivatkozott motor nincs a videon. Fogalmam sincs mi az, de egy biztos: sornégy, valami kicsi. 250 talán 400? Japánban csináltak érdekes dolgokat.

A CBX 1000 hangját itt lehet hallani, nem meglepő módon mint egy BMW: www.sportmotor.hu/motoros_videok/onboard/honda-cbx-1000-sor-6-music-25037

De találtam csak hangot is, ez a kemény: www.totalmotorcycle.com/Sounds/Inline-6-HondaCBX-Sound.wav

Egy másik vid amin egy RC166 hangját lehet hallani hasonló fordulatszám tartományban: www.youtube.com/watch?v=5qROwMqCLAw

Ez már közelít, de egészen más :)

Másfelől, a CBX1000 blokk sokkal szélesebb és egy oldalon 3 leömlőnek kéne lennie. Ha jobban megnézed a baloldali motort, akkor az első kerék vonalátol balra van 2 leömlő, se több se kevesebb. A középső motoron már jobban látszik, hogy a harmadikat éppen nem takarja ki a kerék, de az már a közévonaltól jobbra van. Sornégy.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2009.04.22. 13:22:45

@ZsoltK:

Akkor átbaszott a szemem. Meg a fülem. Mindegy, azért írtam egy jó hosszút egy oylan motorról, ami nincs is a videón:)

Rocko- 2009.04.22. 13:27:35

én pedig azért kicsit vitatkoznék Zsolttal. leömlôk tekintetében a látvány nem sokat jelent, láttam már 2 vagy 4 hengeren 3 leömlôt. (ha jól emlékszem bervasé)
illetve a video kicsit fel van gyorsítva (most nem tudom ellenôrizni), ezért csalóka lehet a hang.

mondm ezt úgy, h nem értek a kétkerekû paripákhoz, nem véletlenül adtam át a témát scheertinek. :)

ZsoltK 2009.04.22. 13:29:01

No worries, a leírás jó volt, érdemes volt elolvasni. Egyébként azt hiszem megvan a delikvens. Itt jobban látszik: www.sportmotor.hu/motoros_videok/poen/rult-japanok-3-34965 0:18-nál megállítva egészen szépen kirajzolódik.

És én azt mondom, hogy CBX550F '82 - 83 ... www.bikez.com/motorcycles/honda_cbx_550_f_1982.php

Szóval a Honda, a CBX stimmel ;)

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2009.04.22. 13:33:02

Igen, tehát CBX, csak nem 1000, hanem 550. :)

eagle-r 2009.04.22. 14:09:38

itt szólózik a középső mocis, elég kemény a hátsó ülés
www.sportmotor.hu/motoros_videok/poen/rult-japanok-3-34965