Címkék

Címkefelhő

Beszóltak

Autófilek még

Formabontók

2009.10.09. 08:00 | fofo69 | 15 komment

Címkék: retro történelem veterán porsche érdekesség egzotikus

Vannak formák, melyek hűen tükrözik egy márka arculatát - például a Coca Cola üvege, Shell kagylója -, ezek összetéveszthetetlenek. Az autóipar történelmében voltak és vannak is próbálkozások egyedi arculat és forma kialakítására. Az áhított cél mindig az volt hogy az első ránézésre csak egy típus ugorjon be a szemlélőnek. A mai napig ez a Porschének sikerült a legjobban a 911-essel, közel 50 éve a szinte védjeggyé váló vonalak jellemzik ezt a sportkocsit. A laikusok is elsőre bökik rá hogy ez egy Porsche, pedig valószínű hogy sokkal többet nem tudnának mondani róla. Annak ellenére hogy ez egy fantasztikusan eltalált design, voltak néhányan a múltban akik - bajszot rajzoltak Mona Lisanak és - gyökeresen másként képzelték el ezt az autó ikont. 


1966 Porsche 911

Talán a legkomolyabb projekt az olasz Bertone tervezőirodánál folyt, egy amerikai Porsche-kereskedő megrendelésére. Az autó Porsche 911 Roadster néven futott volna korlátozott darabszámban, csak a tengerentúlon. A profi tervezők csak az alvázat megtartva radikálisan más - olaszos - formát álmodtak az új kabriónak. A '60-as évek olasz autóinak divatos formái köszönnek vissza a Porsche kasztniján (1965 Fiat 850 Spider) - hiába, nem tagadta meg magát a mester. A tervezésnél az exkluzivitás és a biztonság is cél volt, ennek érdekében az utasfülkét különválasztották a karosszéria többi részétől, és speciális gyűrődő zónákat alakítottak ki. Még a kormánykeréknek is tervezett helye volt az ütközéskor. A prototípust 1966-ban mutatták be a Genfi autószalonon.

Mivel az autó nem vehette fel a versenyt az eredeti formákkal, soha nem került gyártásba.


1966 Porsche 911, Bertone

Volt még merénylet a 914-es ellen is, itt már két cég is úgy gondolta, hogy tud ennél szebbet is az aszfaltra tenni. Ebben egyet tudok érteni velük, ez a Porsche-VW koprodukcióban készült gép nekem sem jön be az eredeti vonalaival. Hogy nekik sikerült-e, azt mindenki döntse el a képek alapján, mindenesetre itt sem egy szimpla ráncfelvarrásról van szó.

1970 Porsche 914

A egyik merénylő, az Olaszországban működő Carrozzeria Eurostyle nevű tervező iroda volt, akik 1970-es Torinói autószalonon mutatták be az általuk elképzelt Porsche 914-est. Az alaptípustól drasztikusan eltérő formát Albrecht Goertz tervezte, aki a BMW 507 külalakjáért is felelős. Amolyan, "shooting break" sikeredett belőle, sokan párhuzamot isvontak a Panther által épített Ferrari Daytona-val. Ez a masina 1970-ben született, és két darab készült belőle: egy sárga és egy ezüst szürke színben. A darabszám mutatja is a sikerességét!


1970 Porsche 914, Eurostyle

A franciák is támadták ezt a kasztnit, egy Heuliez nevű cég próbálkozott azzal hogy meglovagolja a nagy név felverte hullámokat. Ők tervezéssel és gyártással is foglalkoztak, nagy múltjuk és biztosnak tűnő jelenük volt a 70-es években. Busz és teherautó felépítmények gyártásával alapozták meg a jövőjüket de a személyautó szegmensben is voltak sikeres próbálkozásaik. A cég történetének nagyobb személyautós vonatkozású projektjei a múltban 1925 Peugeot 177B, a közelmúltban pedig az Opel Tigra és a Peugeot 206 cc tetőszerkezetének a gyártása.

A Heuliez nagyon gyorsan reagált, az eredeti verzió megjelenése után, 1970-ben be is mutatták saját tervüket a Párizsi Motorshow-n. A terv Jacques Cooper fantáziáját dicséri, ami sajnos csak részben váltotta be a hozzáfűzött reményeket. A prototípus sikeres bemutatása után kis surozatú gyártást terveztek, de financiális problémák miatt az autónak nem volt jövője.


1970 Porsche 914, Heuliez




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr101434040

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rognork 2009.10.09. 10:18:51

Heuliez, phejjj!!!!

JohnWatt · http://allas.dolgok.com 2009.10.09. 10:44:08

Szerintem a 911-es Porsche és az A5/S5 Audi a legszebb autó a világon!

.: mimino :. · http://chinacar.blog.hu 2009.10.09. 10:45:06

Azt hittem eddig, hogy csak a 914-es sikerült egy kicsit félre. Tévedtem .) te yooo ég

SickBoy 2009.10.09. 10:51:47

jó poszt, szeretem az ilyet, köszi érte :o)

sice 2009.10.09. 10:53:58

Honnan bányászod ezeket elő??

_Cactus_ · http://gergo.erdi.hu/ 2009.10.09. 10:57:39

Pedig a 914 jól előrevetíti a Boxstert.

rooster 2009.10.09. 11:48:08

Imádom a 911-et és a 914-et is!
Atyaég, a 914 igazi kuriózum lett mára, nagyon-nagyon kéne!

Emlékszem, kölyökkoromban is a Liener Autótípusok könyveket lapozgatva (a másikkal meg Starsky és Hutch Gran Torinóját /corgi/ tologatva) is már a Porschék tetszettek a legjobban.

Komolyan, ha lenne pénzem veteránozni, biztosan egy 914/6 lenne a kiválasztott!

boibo 2009.10.09. 13:43:01

Istenem, de szépek ezek!

pickapu 2009.10.09. 17:36:08

A Bertone-roadster nekem is tetszik, csak nem szabad összehasonlítani az eredetivel. Az egyik így jó, a másik úgy.
A Heuliez viszont nekem nem szép.

biker_kolee 2009.10.09. 18:21:07

Nekem tetszik a 914. Kicsit idegen, de VW-Porsche... De persze a legszebb akkoris az a zöld ott az elején. :)

zalkapone 2009.10.09. 19:31:03

Porsche 911 az örök sportautó! Egy hibátlan 993-ért bárkit élve elásnék, bárhova! Aztán persze két nap múlva követném én is a föld alá... És ez még egy erősen pozitív önkép magamról, hogy ennyi időt megélnék egy ilyen autóban! :-)

Kifordított kacagány 2009.10.09. 20:01:13

@BeeTm: bizony-bizony, nekem is jöhetne. olyan kis egyszerű, majdhogynem jellegtelen, de talán pont azért.

crix 2009.10.12. 00:04:33

igen az olasz változat nagyon BreadVan utánérzés. A heuliez meg ronda.
Porsche-ból bármelyik kéne, még a "béna" 924 és a 914 is. A chayenne nem, elégedett vagyok a péniszem méretével

Halálos_fogkefe 2009.10.12. 15:37:40

@_Cactus_: ugyan erre gondoltam :) szerintem pont ugyanolyan (csúnya) mint a boxster vagy a cayman.
viszont amit sose értettem, az a 996-os. valahogy annyira elszúrták a 911 karakterét a hülye lámpáival, ráadásul az egész autó szélesnek tűnik ami persze egy sportautónak jól áll, de nem porschés.
a cayenne is minden csak nem porschés, a panameráról nem is beszélve :D

a változatlan formák közül pedig kár kihagyni a trabantot :)