Címkék

Címkefelhő

Beszóltak

Autófilek még

A magyar atom

2009.12.09. 11:00 | Sanyi. | 13 komment

Címkék: retro történelem csettegő

Nem véletlen a cím - utalva Moldova György kötetére - hiszen a szükség gazdaság idejében fura dolgok történtek Magyarországon.

A régi szép időkben, a megboldogult Totalcar TV műsorban már kifejtették a témát, nekem viszont akadt egy élményem a témával kapcsolatban - innen az eredeti fotók. Van egy kollégám, akik fiatal éveiben a magyar tudomány és népi találékonyság négykerekű házi atom bombáinak vizsgáztatásával foglalkozott. A csettegővel. Népiesen csühögő.

A csettegő népi lelemény szülötte, házilagos készítésű, munkagépet, lassú járművet jelent. Leginkább platós, teherszállításra alkalmas járművet jelent.

A csettegőket általában hozzáértő autószerelők építették "házilag", faluhelyen használatosnak mondható a mai napig. A csettegők építése abból történik, amit éppen fel tud használni az készítője. Jellemzően felhasználnak kiszuperált autók alkatrészétől kezdve a mindenféle hulladékon át bármit. Mivel nem sorozatgyártott jármű, így egyedi gyártmányúaknak tekinthetőek. Népszerűsége a nagy autógyárak konstrukcióinál jelentősen olcsóbb árában keresendő.

A csettegők lehetnek benzin, gáz vagy hibrid meghajtásúak, attól függően, hogy milyen motort építenek bele.

A csettegők megfelelő műszaki vizsga után rendszámot is kaphattak, viszont az újabb környezetvédelmi szabályozások miatt egyre kevésbé engedélyezhetőek.
Építésük átlagon felüli kreativitást és műszaki érzéket is feltételez. A nevét az első ilyen jellegű járművek hangjáról kaphatta, amelyet egyhengeres dízel szivattyúmotorokból építettek.

Jenő a Haltéren várta kollégáját. A nyirkos őszi reggelen, Jóskát várta. Jóskának volt autója – igazából az apósának, de miután elveszi valaki a városi tanács tagjának lányát... hmm – és ezzel órákat spórolhattak a napból. Soltvadkertre igyekeztek, az Alföldre. Hosszú út lesz, de majd Baján megállnak a piacon. Esznek egy jó sült kolbászt. Uborkával. Kenyérrel. Mert az jó. Micsoda vívmány ez a szocializmus! Fantasztikus dolgok vannak a világon.

Ekkor meghallotta a Konzum áruház felöl közeledő ezerkettes hangját. Ércesen szólt a kocsi hangja, a Szovjetunió büszke vívmánya. Azért igazán jó, hogy már pár év várakozással is hozzá lehet jutni egy ilyen remek kocsihoz. Krómozott kilincsek, modern műbőr belső, fantasztikus motor. Retteghetnek is a szemét imperialisták, ha a tankjaink is ilyenek...

Sok fantasztikus termék jelent meg mostanában. Javában dúlt a kulturális forradalom, napról-napra özönlött a modern technika a Szovjetunióból. Teherautót azt ugyan nem adtak, máshol volt szükség az építéseken rájuk. Az országot építik. Újra lendületet kapott a mezőgazdaság is. A gazdák hatékonyabban tudtak termelni a Termelő Szövetkezetek összehangolt munkája alatt. Érkeztek már a vörösen csillogó traktorok,

de a gazdáknak addig is szükségük volt eszközökre. Hegy helyi pártvezető kijárta a minisztériumban, ezért engedélyezték házi készítésű gazdasági gépek üzembe helyezését. Természetesen szigorú felügyelet mellett. Ezért igyekeztek most Jenőék „vadkertre”. Gépátvétel lesz. Jenő szerkezeti mérnök, Jóska pedig géptervező. Az igazgató szerint ütőképes párost alkotnak és a munka iránti lelkesedésük is követendő, ezért jutalomból az egész hétvégét az alföldön tölthetik. Munkával. Ha bármilyen problémájuk akadna, a TSZ irodából hívják fel. A hétvégi házában lesz.

A hosszú utat maguk mögött hagyták. Jóllakottan érkeztek a TSZ irodára. Miközben a dús keblű Jolikát stírölték a reggeli kávé kortyolgatása közben, fura zajokkal telt meg az utca. Mintha a frontvonal közeledett volna minden irányból. Egyre inkább erősödött a zaj, kinyitották az ablakot. Egymás szavát sem értették. Jenő kezéből kiesett a csésze. Vagy 20 furábbnál furább jármű állt a udvaron. Olyan volt a friss beton placc, mintha összetoltak volna egy csomó UAZ darabot, és a falu összes szemetét.
Lesiettek. Jobb ha nekilátnak.

Ámulatból ámulatba estek. A legelképzelhetetlenebb alkatrészeket találták összepárosítva. Jenő ifjú arcára akkor ült ki a legnagyobb döbbenet, amikor egyszer csak egy közműalagút kúpos fedlapjával találta szembe magát. Szemmagasságban. Azt a kutya úristenit! Aerodinamika mi?!

De a Barkas maszkos, Pannónia motoros terep trágyadekni sem semmi. Ezt le is fotózta. El volt hűlve telve az ámulattól, ennek valami művészi háttér kell. Megmutatom majd az irodában. Kitesszük a falra, hogy lássák a munkatársak, hogy a gazdák is serényen építik a szocializmust.

Volt egy nagyon modern gép is. Lehetett már híreket hallani arról, hogy a szovjet fejlesztőmérnökök dolgoznak már egy új, igen praktikus mezőgazdasági kisgépen. Ez egy ilyen kombinált eszköz lesz. Nagy vívmányunk a gépesítés az ipar és a gazdaság minden területén. Az emberi fantáziát nem lehet megállítani, így örvendeztetik meg a világot olyan eszközökkel mint például a rotációs kapálógép, amivel a munka végeztével az ember hazamehet, és a szerszámok, meg a család is felfér az utánfutóra.

Amúgy még mindig elég jól élnek ezek a parasztok. Más éveket vár autóra, ezek meg alkatrésznek használják az NDK munkásinak remekét.

Jenő, valahogy így emlékezett vissza fiatal éveire. Út közben mesélt életéről, miközben egy újabb munkához tartottunk közösen. Érdekes élete volt. Épített óriásdarukat az amerikaiaknak, de még a szaudi F-16-os vadászgépek hajtómű próbapadjának gyártását is Ő vezette. Kaposváron. Nem vicc. Állítólag le is bontottak vele a versenyző kamionosok egy hidat útban a behajózáshoz.

Most egy erőmű építkezésen dolgozunk, ahol szintén megvan az F-16 féle lángterelő, csak kicsit nagyobban, ahogy a fenti ábra is mutatja, majd igyekszünk elcsípni egy TEREX darut. Mert azoknak is itthon (konkrétan Pécsett) készülnek a fő elemei.

Addig is, ITT egy galéria Jenő fotóival.




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr31583200

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

rognork 2009.12.09. 11:12:01

a nyáron kalocsán trabant motoros csettegővel találkoztam, de traktor kivitelben.

pickapu 2009.12.09. 14:06:17

Gyerekkoromban nálunk is nagy divatja volt az efféle járműveknek, ma kettőről tudok. Az egyik az a tipikus motor hajtotta lovaskocsi kinézetű, valószínűleg egyhengeres motorral a hangjából ítélve, a másik pedig egy Skoda motoros traktorféleség.
Csak úgy suhan mindkettő :)

Krajcs · http://uralicowboy.blog.hu 2009.12.09. 16:48:37

Nekünk anno volt Warburg alvázas+motoros gokartunk is. Az a három darab többet volt szervizben, mint pályán, minden esetre elég különlegesek voltak... :)

baliquez 2009.12.09. 16:57:32

Nem baján meg kalocsán hanem Baján meg Kalocsán. Tahók.

Terézágyú 2009.12.09. 17:11:06

Felénk az ilyen nyitott (fedetlen motorú) cuccosokat "magánjáró"-nak nevezik...

yeti 2009.12.09. 17:52:57

A Barkas elejű Pannónia blokkos csettegő legnagyobb újítása,hogy terepfokozatként nem csak felezővel,hanem harmadolóval és negyedelővel is fel van szerelve.Szépséghiba hogy ezeket csak a vezetőülés elhagyásával a jármű elé sétálva lehet működtetni.

Kifordított kacagány 2009.12.10. 00:44:20

de hülye vagyok, ma még hétköznap van, most már tudom, honnan igyekeztetek annyira hazafelé:)

arthur877 2009.12.10. 07:43:56

@yeti: Én ezt egy kilincs mechanikával felhoznám egészen a műszerfalig, és máris full komfort! :D

Turia 2009.12.10. 15:22:52

György - ne csinaljunk mar nemecseket Moldovabol.
Atombomba... mindegy a csettegok nem a szukseggazdasag velejaroi - ma is epitik oket a "szukseggazdasag" utan 20 evvel, csak epp nalunk mar nem nagyon lehet levizsgaztatni.

Bezzeg:
Kezdivasarhelyen lattan egyet, fureszgeppel kombinalva, rendszammal - na abban egy idoszamitasunk elottrol valo egyhengeres nyersolaj motor volt...

zalkapone 2009.12.10. 18:27:03

Anno a TC-s műsoron is beszartam! A tipikus szockó vidéki élet! :-)
Kisgyerekként is tágra nyílt szemekkel néztük ezeket. Szőlőben nagyon hasznosak voltak a felező-harmadoló-negyedelő fokozatok! Főleg esőben, utána!

NoOne 2009.12.23. 02:21:26

Tetszik a cikk, jót vigyorogtam. Itt-ott kicsit "parasztosra" sikeredett a stílus, ami szerintem abszolút felelesleges, de hát ti tudjátok. Amiért azonban kár, az az, hogy a szovjet piros traktor szöveg alá beraktatok egy kék (vagy zöld) DUTRA traktort. Ejnye! Ok, a színét a fekete-fehér képről honnan is tudnátok, de a korabeli magyar traktorról azért tudnotok kellene, ha már cikket írtok a régi vasakról.
@Turia: gyerekkoromban ilyen fűrészgéppel dolgozott "maszekként" a szomszéd (Komlón), még a 80-as évek elején is. Érdekes szerkezet volt, hát még ülni rajta, miközben közlekedett (fűrésszalag szigorúan leszerelve).