Címkék

Címkefelhő

Beszóltak

Autófilek még

Hólánc? Há ott!

2010.01.02. 13:00 | Lowtyo | 27 komment

Címkék: közlekedésbiztonság hólánc

Tizennégy éve és egy hónapja vezetek. Az első önálló utam, mikor már nem ült mellettem apám, hogy mindenféle jó tanácsokkal ellásson nagyjából egy hónappal a jogosítványom megszerzése után volt. Emlékszem, műszakira kellett vinnem az autót, reggel 8 órára volt időpontom. Úgy terveztem, hogy reggel gyorsan elviszem az autót a szerelőhöz, aki vizsgáztatni fogja, majd bebuszozom az iskolába. Reggel aztán kinéztem az ablakon és az én kis kedves púposom helyén csak egy jókora hóbuckát láttam. Egész éjszaka szakadt a hó, és a jófajta nagypelyhes fehér matériából még reggelre is jutott bőségesen. Persze este megnézhettem volna az időjárás jelentést, de akkoriban az MTV-n kívül nem nagyon érdekelt más TV csatorna.

Egy 18 éves fiú, friss jogsival le szeretne jutni a dobról, ahol lakik szakadó hóesésben. Nem épp egy életbiztosítás, de ennyi idősen még a világ megváltásáról illik terveket szövögetni meg semmitől sem visszariadni, egyértelmű volt, hogy miután kiásom az autót, nekiindulok a világnak. Hóláncot akkoriban még nem is láttam, még téligumit sem volt divat télen az autóra szerelni. Én is négy diszkréten kopott nyári abronccsal vágtam neki az útnak, kemény vagyok, kiskoromban bondzsovit hallgattam.
A parkolóból kifordulva már láttam, hogy nem lesz egy egyszerű menet, a főúton összefüggő kocsisor állt mozdulatlanul. Az út nem volt eltakarítva és mi egy domb legtetején laktunk. A buszmegállók üresek voltak, esélyük sem volt a buszoknak, hogy feljöjjenek, a lefelé tartó sor pedig csak nagyon ritkán mozdult, hogy pár méternyi araszolás után ismét megálljon. Egy VW bogaram volt, léghűtéses, automata szivatós motorral. Az automata szivató működtetője lényegében egy spirál alakú fűtőszál, aminek az előfeszítésével lehet beállítani, hogy mennyi idő alatt vegye vissza a szivatót. Évente kétszer legalább illik átállítani nyári és téli üzemre, nagyon, nem emlékszem már, hogy nekem hogy volt beállítva, de terheletlenül a motor nem melegszik, még a domb felénél sem jártam, mikor finom dadogással kezdte jelezni a motor, hogy innentől a jobb lábamra van bízva, hogy ne álljon le. A mutatvány valahogy úgy nézett ki, hogy jobb lábam a féken, sarokkal pedig a gázpedált pöckölgettem. Persze néha kissé fel kellett engedni a féket, hogy előrébb gurulhassak, a pöckölés azonban akkor is kellett.
Háromszáz méter bő háromnegyed óra alatt. Volt már jobb szintidőm is. Akkor, ott nagyon sokan vágytunk valamire, ami kicsit segített volna a tapadásban.

Ez volt az egyetlen igazán komoly téli élményem idáig. Aztán idén birtokba vettük az új házunkat fenn a Mecsek-oldalban. Apám nyáron, száraz úton sem szeret feljönni, szerinte hülyék vagyunk és igen komoly összeget mert volna rá tenni, hogy télen mi oda fel nem jutunk autóval. Hangyányit én is féltem, ezért is vettünk terepjárót, de a sors furcsa fintora, hogy a csirke pont akkor adta meg magát, amikor idén havazni kezdett. Pont vidékről jöttem haza, este összeszedtem a családot és elindultunk felfelé. A szomszédok ugyan emlegették, hogy télen hólánccal járnak, de én arra gondoltam, hogy ennyi sok éven át sosem kellett, vagyok én olyan ügyes, hogy most is megoldom. Picit izgultam, hogy a meredekebb részeken ne jöjjön senki szembe, ne kelljen megállni, esetleg visszatolatni, úgy tűnt rajtunk kívül senki nem akar már este a hegyről lejönni. Nagyjából 100 méterre lehettünk a házunktól, mikor benézett a ló az ablakon. Jobban mondva nem ló, hanem macska és nem az ablakon nézett be, hanem kijött elénk. Megálltam, hogy el ne üssem és onnantól már nem tudtam tovább menni. Próbáltam visszagurulni kicsit és egy egyenesebb útszakaszon lendületet venni ismét, de nem ment. Az autó csúszott a letaposott úton lefele, már annak is örülni tudtam, hogy meg tudtunk állni. Nem volt mit tenni, neki kellett állnom felszerelni a hóláncot. Nem ez volt idei legkedvesebb élményem. Öltönyben a sötét hegyi úton turkálni a retkes kerékdobban és rájönni hogyan is működhet ez az ördögi szerkezet... így jár aki rest és nem hallgat az okosabbra, miszerint tessék még tél előtt begyakorolni a felszerelést.
Azért, hogy Önök ne járjanak így, adnék néhány tanácsot saját hibámból okulva.

Felszerelés

Lényegében semmi ördöngösség nincs benne, nem tart tovább az egész művelet 3-5 percnél, ha tudjuk mit-hova akasszunk. Ezért is nem árt, ha előre begyakoroljuk a lépéseket még a tél beállta előtt, hogy ne a hidegben kelljen kisakkoznunk hogyan is működik.

Segédeszközök

A lánc mellé a dobozba általában tesznek egy kis műanyag kesztyűt is. Kesztyű mindenképp kell, de nem árt megnézni mit csomagoltak a dobozba, nekem egy olyasmi nylon kesztyű volt, mint amit a hajfestékekhez adnak, ki sem bontottam. Kesztyű azért kell, mert a kerék mögött fogunk nyúlkálni, kesztyű nélkül könyékig retkesek lennénk. Én először egy háztartási gumikesztyűt vettem, de az ne igazán vált be, túl rövid és nem lehet ráhúzni a kabát ujjára. Másnap vettem a Tescoban egy mártott munkavédelmi kesztyűt (cirka 800 pénzért), ez elég hosszú és belül vászon, így a kezünk sem fagy le.
Másik nagyon hasznos segédeszköz a nylon szatyor. Mindkét lánc ugyanis apróra összecsomagolva gyárilag egy műanyag dobozban volt, oda visszatenni nehéz, a legnagyobb baj azonban, hogy csodálatosan összegabalyodik a másik hólánccal, így amikor ismét fel kell szerelnünk jó pár percet fogunk tölteni sűrű anyázások közepette a szétszedésükkel. Egyszerűbb, ha mindkettőt külön-külön betesszük egy szatyorba.
Mellény. Ez igazából nem életbevágóan fontos, akkor hasznos, ha vastag a kabátunk ujja és nem tudjuk ráhúzni a kesztyűt.

Használat

Ha felszereltük még két lényeges dologra figyeljünk. Nagyjából 50-100 méter után álljunk meg utánfeszíteni. A laza hólánc elforog a keréken, romlik a hatásfoka és szétszedi a gumit. Hasonló okok miatt kerüljük a hirtelen elindulásokat és fékezéseket. És persze szereljük le, ha tisztul az út és nincs rá már szükség. Érezni fogjuk mikor kell, havas úton egész simán fut, aszfalton viszont elkezdi rázni a kormányt a kezünkbe.

Nagyjából ennyi az okosságom. Talán 10-15 le-föl szerelésen vagyok túl, ennek a pár alkalomnak a tapasztalatait írtam le, hátha hasznos lehet másnak is. Természetesen szívesen olvasóink tapasztalatait is. Használnak Önök is hóláncot?




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr961613535

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

biker_kolee 2010.01.02. 14:42:33

Alföldre, mediterrán télbe? Még hál'Istennek nem volt rá szükség.

Rocko- 2010.01.02. 14:57:53

@biker_kolee: mára mondtak havazást. a nagy hó meg mindenhol nagy hó.

vasember 2010.01.02. 15:15:04

Soha egy autómhoz nem volt hóláncom.Azt megfigyeltem a régebbi diesel autók sokkal kezelhetőbbek voltak,a hóban mint a mai modernebb benzinesek,habár én
a blokkolásgátlót is próbára szoktam tenni csúszós úton,had ugráljon a pedál.

pickapu 2010.01.02. 16:28:15

Még eddig nem volt rá szükségem, de próbáltam már összerakni. Szerencsére a kerékdobba befér a fejem is :)

Spica · http://lucrezia.blog.hu 2010.01.02. 17:27:03

este, színházba menet, talpigöltönyben szerelni az igazi... persze, én voltam a hülye - Yban fordulni a 30 centis hóban nem vall okos gondolkodásra. utána viszont élmény volt vezetni :)

zalkapone 2010.01.02. 18:20:18

Egyetlen egyszer volt hólánc az autóban (az autóban, nem rajta!), mikor síelni mentünk ausztriába. Ahova télen ugyebár kötelező vinni, mert megbüntetnek. De felrakni nem kellett. Arrafelé kicsit jobban járnak a hókotrók, mint itt. Életemben egyszer kellett volna a lánc, mikor három éve szilveszterezni mentünk Csobánkára, és éppen a hegyre kellett volna feljutni. De oda is sikerült tolatva felmenni.

Kifordított kacagány 2010.01.02. 18:26:26

@zalkapone: az idén még nekem sem kellett használni, de azért nem baj, ha ott zörög a csomagtartóban.

Kifordított kacagány 2010.01.02. 18:29:31

ezt bezzeg nem nyelte el, mikor meg kisregényt írtam, azt igen. picsába.
dióhéjban annyi lett volna, hogy akármennyit gyakorlunk, hóban, latyakban sokkal nehezebb lesz feltenni és levenni. meg hogy gondolkodtam rajta, hogy vennék automatafeszítős láncot, vagy valami alternatív megoldást az autóimra, ha nem lennének olyan drágák.

zalkapone 2010.01.02. 19:08:11

@Kifordított kacagány:

Ha valaki hegyen lakik, akkor annak biztos jól jön a rutin. Én síkvidéki gyerek vagyok, el nem tudom képzelni, hogy életemben valaha is szereljek hóláncot az autómra. Ha itt dél-kelet pest alatt akkora lesz a hó, hogy nem tudok kiállni a sima téligumival, akkor ki sem megyek. Egyenlőre ez a "Holnapután" feeling nem fenyeget minket, szerencsére. :-)

hypochloride 2010.01.02. 20:23:37

Én is a Mecsekben lakok, fent a hegyen egy olyan utcában, amit sose takarítanak, mert kicsi a forgalom. Éppen ezért általában nem is kell a hólánc, mert nincs keményre járva a hó. De csak általában, mert egyszer-egyszer bizony lehetetlen feljönni nélküle. Én is megszívtam az első szerelést, azóta pl. nekem is ott vana kesztyű a csomagtartóban : ) Szóval igenis hasznos dolog az a hólánc.

Sajti - Audiklub 2010.01.02. 21:11:38

Egyszer mentette meg az életem a hólánc. Pont egy éve szilveszterkor voltam olyan marha, hogy havernál beálltam a a mélygarázsba buli előtt.
20 órával később egy kávéval beljebb tapasztaltuk hogy amíg mi buliztunk esett némi hó + jég + ónos eső.
Hát ha nincs lánc, másnap sem állok ki az enyhe feljárón.
Ez is csak az alapfelszerelés része, mint az izzókészlet, mellény, emelő, pumpa, kerék, fadarab, fatestápoló, 200 részes szervízcsomag és pótalkatrészek :D
Természetesen WD40 ;)

zalkapone 2010.01.03. 00:35:23

Kellett elkiabálnom ezt a "holnapután" dolgot! Most néztem ki az ablakon, és a kocsi helyén egy csinos kis szánkódomb van...
Fucking szél!

Peteetow · http://www.automentes-szallitas.hu 2010.01.03. 07:48:57

Nem valami "terepjáróról" van szó kérem? Csak hogy kicsit gonoszkodjak?-D
Mondtam én Neked, hogy nem AT mintás gumit kell venni. Dombon lakom én is, ide sem járnak fel szívesen személyautóval még nyáron sem, nemhogy ilyenkor. Nekem is mondták eleget, hogy "bunkó terepjárós", egyebek, de azért jó az, ha a szomszédoknak van aki kenyeret hozzon a hófúvás után:-)

Kifordított kacagány 2010.01.03. 08:56:06

@zalkapone: szél az itt is van, csak nincs amit fújjon, a hajamon kívül, de az meg nem számottevő, úgyhogy annak mindegy is:) eshetne már egy kis hó. vagy sok kis hó, vagy sok nagy hó, vagy ilyesmi.

@Peteetow: nem figyelsz, direkt mondta, hogy a terepjáró szabit vett ki.

mivel tegnap elveszett a sok szép link újra ide teszem hátha megint benyeli. néhány automata feszítős lánc, meg pár alternatív megoldás, hátha valakinek megtetszik és nem sajnálja rá az elképesztő árakat, amit el bírnak kérni érte.
mert ugye a biztonságunk bármennyit megér, de az 1-2 évente egyszer használatra azt hiszem mégiscsak tökéletesen megfelel a kényelmetlenebb megoldás is.
www.youtube.com/watch?v=rIV7DFvTcXY
www.youtube.com/watch?v=G_hndafrj9k
www.youtube.com/watch?v=_XNrV2gTUOM
www.youtube.com/watch?v=YEIIbh-cBjM
www.youtube.com/watch?v=IPd3O5_SJEs
www.youtube.com/watch?v=LW2NCzX5kVI
www.youtube.com/watch?v=MYgnkrjyzzM

Peteetow · http://www.automentes-szallitas.hu 2010.01.03. 09:10:21

@Kifordított kacagány:
Igazad vagyon! Újból olvasva megtaláltam az elrejtett lényeget:D
Lowtyo: visszaszívtam, megkövetlek!:-D

Kifordított kacagány 2010.01.03. 09:35:49

én is. bár kissé lassan, de megjelenik. most már csak arra leszek kíváncsi, hányszor:)

Lowtyo 2010.01.03. 10:32:46

@Peteetow: a/t gumik egészen jól működtek. csirke megbetegedett, pont akkor amikor jött a hó. aztán persze muszáj volt lejönni vele és elmenni a szerelőig, meg amikor hazahoztuk, akkor is volt még hó, de feljött, lement, nem volt gond. idáig naon meg vagyok elégedve velük.

@Kifordított kacagány: valamiért kimoderálta blog.hu, visszatettem

Kifordított kacagány 2010.01.03. 10:58:38

@Lowtyo: biztos nem szereti a jutubos linkeket:) ezek szerint a tegnapi is így járt. no mindegy, majd legközelebb virágnyelven írom őket:)

videó nem készült csirke a hóban címmel?

pickapu 2010.01.03. 11:21:14

Esett reggelre 15 centi hó. Arra ébredtem, hogy vagy három quados (vagy mi a fene) gyerek száguldozik föl-alá az utcában.
Most a párnát szétcsaptam volna a fejükön.

pickapu 2010.01.03. 11:26:58

@pickapu: Na jó, volt azért már tíz óra is...

Rocko- 2010.01.03. 11:36:54

@Kifordított kacagány: a sok linkes kommentet nem szereti a blog.hu. sajnos spamnek veszi.

Kifordított kacagány 2010.01.03. 12:40:07

@pickapu: mázlista. erre bezzeg csak sár van egyetlen réndzs nélkül.

@Rocko-: valószínűleg, de úgy sokkal jobban hangzott ahogy én tálaltam:P

Szendwich 2010.01.03. 18:59:46

Akinek mezei autója van - mint pl. nekem - annak jó ha ott van a csomagtartóban ilyen időben. Sose lehet tudni.
Ezért kell havas időben kabátot, meleg cipőt (bakancs, hótaposó),forró teát, lapátot, stb. magával vinni az embernek hosszabb útra. Mint már írtam sose lehet tudni... Aztán ha helyzet van, akkor tud segíteni a "nagyképű" autóstársának is.

zalkapone 2010.01.03. 22:04:30

Idén eddig három alkalommal kellett ügyes autóstársaimat elsősegélyben részesítenem, amíg a mentők kiértek. Ebből adódóan mindig van nálam két üveg szénsavmentes ásványvíz, két pokróc, és két hálózsák. Meg egy reklámszatyornyi gézlap, és sebfertőtlenítő. Ezekre a statisztikám szerint tényleg szükség van. Mondjuk ahogyan árokba estek, lehet nekik kellett volna a hólánc...

biker_kolee 2010.01.04. 02:03:27

Tegnap (vasárnap) reggelre hozzánk is ideért a hav. De mint mondottam, Alföldre, a regdíjmeghatározások fővárosába nem szükségeltetik. :)

Csak el kéne menni a gumishoz, azt a fránya defektes jobb hátsó téli gummát megforrasztatni..

Maybe_ · http://maybe130.blogspot.com/ 2010.01.04. 18:17:58

@Lowtyo:
OFF:
"Egy VW bogaram volt, léghűtéses, automata szivatós motorral. Az automata szivató működtetője lényegében egy spirál alakú fűtőszál, aminek az előfeszítésével lehet beállítani, hogy mennyi idő alatt vegye vissza a szivatót."

2 sorban le tudnád írni, hogy ezt hogy kell? Jöhet akár magánban is.
Egyik ismerősöm már vagy fél éve szenved a magas alapjárattól, az a fogasíves izé csak az utolsó előtti fogig hajlandó visszamenni, kézzel kell nyomkodni, a gázfröccs sem segít. Szétszedtem a karbit, láttam h ez a bimetálos spirál elég laza, azon kéne feszíteni valahogy? Vagy egy idő után kikopik, és cserélni kell?
Előre is köszi a segítséget :)