10 Kedvenc Autóm, ami kéne (avagy perverzió négy kerékre):
1. Bullitt Mustang '68-ból
Amikor először láttam a filmet, akkor eldőlt, hogy melyik a kedvenc Mustangom. Steve McQueen, a ’60-’70-es évek macsója, aki autóversenyzőként sem volt éppen rossz, zseniálisan hozta a figurát. Az autó pedig kultusztárgy lett. Pedig a merevtengely, laprugó kombó már akkoriban sem volt életbiztosítás olyan manőverek közben, mint amiket bemutattak San Francisco utcáin. A filmben szereplő 390-es Mustang egyedi fényezést kapott (Dark Hihgland Green), és egy lightos 6391 ccm-es V8-as mocit.
2. Escort Cosworth
Van nekem egy ’93-as Orionom. Szeretem. De ebből a formavilágból hogy mit ki nem tudtak hozni egy háromajtós kasztnival?! Meg persze egy fincsi motorral az orrában! 1995 ccm, egy Garrett turbo, 227 LE, 300 Nm, és összkerék hajtás. Kéne, kész passz! A képek meg önmagukért beszélnek...
3. Citroen 2CV
A zseniális minimálautó a franciáktól. Itt is kénytelen vagyok felemlegetni a filmes ráhatást. Gondolom nem kell bemutatnom senkinek Louis De Funest, és a „Csendőr-filmeket”. Nos, a filmben egy ilyen Kacsával segíti ki roppant csinos apácánk (gyermekkori szerelmek, csodás álmok...) a kétbalkezes csendőrt szorult helyzetéből. Miközben teljesen leamortizálják szegény autót, ami persze még azután is vonszolja megmaradt ványadt testét, miután kettészakadt, és karosszériája minden elemét elhagyta. Vicces, és egyben szomorú. Tóparti naplementében autózáshoz ideális volna, szigorúan a teljesen nyitható tetővel.
4. VW Bogár
Mit lehet írni egy olyan autóról, mint a Bogár? Hogy több, mint 20 milliót adtak el belőle? Hogy imádnivaló a maga egyszerű, faék módján? Hogy 1938-tól 2003-ig gyártották? Adolf Hitler szerepét ne firtassuk egy autós oldalon, de azért a német nép igénye a motorizációra nem újkeletű dolog, azt el kell ismernünk. Karrierjének kezdete hasonló a Kacsáéhoz. A mérnök urak tervezzenek egy autót, ami kicsi, egyszerű, fogyasszon keveset, és lehetőleg könnyen szerelhető legyen. Ez lett. És imádjuk! Ugye?
5. BMW E24 635CSi
1976. Olajválság, Amerika romokban, kicsi négyhengeres motorok mindenfelé. Erre mi történik Bajorföldön? Elgurul a gyógyszer, és jön az autógyártás legszebb kupéja (nekem legalábbis), hathengeres motorokkal (630CS -185 LE, 633CSi-200 LE, 635CSi – 218 LE). És veszik, mint a cukrot! Sajnos nekem valószínűleg sosem lesz, de ha nyerek a lottón, akkor ne csodálkozzatok, hogy egy ilyenből vigyorgok majd kifelé a következő találkozón! A klasszikus kupé forma, az akkori német technika legjavával. Kizárólag hedonistáknak!
6. Mustang 2010
Itt egy nagy sóhajjal meg kell állnunk! Már a 2004-es verzió is okot adott azok örömére, akik szeretik a Mustangot, de ez az új, ez igen! Tudnak ezek a jenkik, a fene enné meg őket! Mikor előjöttek a régi, ’64-es elődre hajazó designnal, akkor lehetett tudni, hogy ez siker lesz. Aztán ment a matek, hogy milyen lesz a következő? Elrontják? Nem, nem rontották el, hanem elsütötték ugyan azt a trükköt, amit az első generáció ráncfelvarrásánál. Kicsit mókoltak a lámpákkal, finomabb beltér, erősebb motorok. Megveszik? Naná! A tavalyi világválságot az amerikai autógyártók közül legjobban átvészelő Ford ennek az autónak (és az F150 pickup-nak) köszönheti a túlélést. Ha futná rá, már itt állna a kertben...
7. Corvette Stingray
1969. Már egybeírva Stingray, nem úgy, mint elődje. Természetesen erősebb motorok (300-585 LE), kicsi fazonigazítás, és már mehetett is alázni az országútra! Nem vagyok egy exhibicionista alkat, de ez csak kabrióban kéne, és feketében. Ha van született türhő autó, akkor ez az. RayBen az arcra, háromnapos borosta, cigi a száj sarkába tolva, és Rock & Roll bazzeg!
8. Kadett E (csepp) GSi
Ami amerikának a Mustang, Camaro, Corvette, az az európai ifjúságnak a Manta, a Capri, a Scirocco. Volt viszont Opeléknek egy duplán „Év Autója” modellük, a Kadett E, amiből 1988-ban némi reszelés után csináltak egy sport(os) modellt, a GSi-t. Kétliteres, 16 szelepes, 150 lóerős motorjával elég szépen mozgott, és nem is fogyasztott rosszul. Bár utóbbi aligha érdekelte a célközönséget. Sajnos ugyanaz lett ezeknek az autóknak is a sorsa, mint a többinek. A sufnituning virtuózok martalékává lettek, és életüket megcsúfolva végezték, általában egy lámpaoszlopra vagy egy kamion homlokfalára kenődve, önjelölt Vatanen-klónok vérétől telespriccelve...
9. Ford F150
Tudjuk mi Amerika lényege? Nos, üljünk bele egy F150-be, hajtsunk el vele Miamiból Los Angelesbe, és az út végére mindent tudni fogunk! Lehetünk tehenész legények, sikeres regényírók, családi gondoktól megcsömörlött háziasszonyok, ezek az autók mindannyiunkat kiszolgálnak. Feltéve, hogy a nagy vízen túlra pottyantott a gólya. Mert helyük csak ott van! Átvitt és tényleges értelemben egyaránt. Méretük akkora, hogy a Hetes busz is félve húzódna félre előle. Viszont a benzinkúton kiröhögne, és hamarabb is végezne. Csakúgy, mint velünk a szívroham a kasszánál... Pedig van benne ráció. Létra alváz, merev tengelyek, nagy V8-as motorok (lehetőleg nyomórudas őskövület, mert a tradíció ott is fontos, ha már történelmük nincsen), és lustán dolgozó automata váltó. Egyszerre elpusztíthatatlan, és kényelmes. Ha lenne jetskim, vagy krosszmotorom, tuti kéne egy! Meg egy dupla hamburger, nagy krumplival, kólával! Köszönöm!
10. Ford Bronco
Van egy kedves barátunk Tie, aki legendásan nagy terepjárós, és elvakult Range Rover hívő. Volt szerencsém vele egy kisebb karikát menni a száz holdas pagonyban (a természetvédők idegeit kímélendő nem említek valós helyszínt), ahol igen nagy kedvem támadt ehhez a mulatsághoz. Viszont egy alapvetően Ford hívő, mint én, nem ülhet Range-be. Elkezdtem nézegetni a terepjárókat, és ekkor találtam a Broncora. És megtetszett! Arányos felépítés, nem kicsi, de nem is nagy, böszme V8, automata. És rengeteg mindent lehet rajta kedvünk szerint alakítani. Ha egyszer 4x4, akkor ez. Vagy a harmadik, vagy a negyedik generáció.
Beszóltak