Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Egykori kedvencek, ma

2010.02.25. 14:00 | zalkapone | 20 komment

Címkék: opel diesel astra

Az Opel Astra (F) Caravan 1.7 td

Emlékszünk még a rendszerváltás utáni évekre? Melyik nyugati autóból fogyott a legtöbb, még a Suzuki-időszámítás előtt? Igen, az „F” Astrából (1991-1998). Valószínűleg nagy szerepe van ebben annak is, hogy Magyarországon is készült (Szentgotthárdon) belőle, a helyi viszonyokhoz leginkább passzoló 1.4-es benzines motorral. Kishazánk lakosainak gazdasági helyzete ugyan mindig a legkisebb motorú, és felszereltségű típusok irányában tolja a vásárlási mérleg nyelvét, de meglepő módon az Astrából a drágább dízel is szépen fogyott. A motorpaletta egyébként elég széles spektrumot lefed (60-150 LE, 8 féle benzines, 3 féle dízel), bárki megtalálhatja benne a neki megfelelőt. Kivéve a hengerszám-tobzódásban élők, ugyanis az összes motor soros négyhengeres. Legelterjedtebb karosszéria változat az ötajtós volt (készült négyajtós szedán is), utána következett a festőbrigádok kedvence, a kombi (Caravan).

Kis családunk kettes számú csapatszállítója egy ilyen 1.7td, ami Belgiumból magánimport révén jutott az országba. A fehér irányjelző burákról és a módosított hűtőmaszkról megállapítható, hogy ez már a ’94 utáni, frissített kiadású Astra (igazából ez a példány ’98-as). Idestova 8 éve szolgál nálunk, ezalatt közel 204 ezer km-t hajtottunk bele, minden különösebb probléma nélkül. Persze, aminek kopnia kell, az kopik. Meg törik. Főleg a satnya műanyag pöckök, kapaszkodók, bolhák. Ha valakinek nincs otthon saját fröccsöntő műhelye, akkor ne túl sűrűn álljon neki az ajtókárpitok (vagy bármi más) leszedésének, mert csak anyázás, és idegesség lesz a vége! Egyébként sok konstrukciós baja nincs, klasszikus Opel. Ha már a klasszikus szó eszembe jutott, akkor igen, a váltó klasszikusan rémes! Akad is, nem is pontos, még jó, hogy senki nem akarja gyorsan kapcsolgatni, mert nem is lehet. Egyedül a fokozatok kiosztása szolgál mentségére, azt véletlenül eltalálták. Kinézetre sem egy vágykeltő valami, viszont négy embert elvisz bárhova, 100 km-ként 6,5 liter gázolajért cserébe. Igazából ami eszembe jut róla, az az igazi „válságautó” státusz. Alkatrészek hegyekben állnak hozzá, nem is drágán (Prokee barátunk biztos tud ez ügyben nyilatkozni!), és bármelyik falusi, félszemű szaki megcsinálja, ha beteg. A belső tér sem egy olasz design-iskola fogadóterme, de egész kellemes. A mások által gagyinak titulált levegőbeömlőket meg egyenesen imádom! Ha már szóba került az olasz design, akkor kifejezett örömöm, hogy itt nem a szokásos kerek beömlők virítanak a műszerfalon, hanem ezek a kis hengerek! Az órák egyszerűek, de könnyen leolvashatóak. Viszont a beépített gyári rádió tervezőjét könnyű vajon pirítanám élete végéig! Borzalmas! Mondjuk ez az egész középkonzolra igaz.

Viszont hihetetlenül sok kárpitot találhatunk az ajtókon, mai autókhoz szokott szemünk nem is tudja kezelni a látványt. A körülötte lévő műanyag már ismerősebb lehet... Raktere viszont hatalmas! Ez is volt mindig vitathatatlan erényeinek legfontosabb sarokköve. A 2/3 arányban dönthető támla jóvoltából giganagy hellyel gazdálkodhatunk, ráadásul a hátsó ülés teljesen síkba dönthető. A svéd bútorbolt parkolójában nagyon sok irigyet szerezhetünk vele! Mondjuk más körülmények között erre semmi esélyünk sem lenne, szóval használjuk ki a helyzetet!
Karbantartási igényei nem nagyok, viszont ezeket ki is követeli. Arra az egyre figyeljünk oda, hogy a vezérműszíj mindig legyen az előírt intervallumban cserélve, mert egy szakadás után igen borsos számla húzhatja a zsebünket.

Saját tapasztalat. Kedves(nek egyáltalán nem nevezhető) szerelő kiszámlázta a cserét, de ennek fizikai manifesztácója elmaradt, aminek következtében pár ezer km után bekövetkezett a szakadás. Ennek folyománya volt majdnem az összes szelep cseréje, egy dugattyú, néhány szelephimba, és a javítási költség. Az apróságokat nem számolva a végösszeg közelítette a kettőszázezer forintot. A szíj maga hétezer forintos tétel lett volna. Alig hiszem, hogy ezen múlott a szerelő aznapi élelmezése...
Akinek nem akaródzik túl sok pénzt kiadni egy családi kombira, és nem szenved feltűnési viszketegségben, annak jó választás lehet. Piaci értéke elég alacsonyan mozog, 400 000 Forintért már elég szép példányokat találhatunk. Ha vásárlásra adná valaki a fejét, akkor a fent említett festőbrigádos előéletű példányokat hanyagolja, mert ott valószínűleg a karbantartás hiánya miatt már lappanghatnak problémák! A futómű puhasága miatt hajlamosak azt hinni, hogy mindent kibír, pedig a gömbcsuklók Zsigulikat megszégyenítő módon képesek idejekorán megadni magukat. Aki sokat használja a csomagtartó adta lehetőségeket, az készüljön a gyakori hátsó lengéscsillapítók cseréjére is. Fékbetéteket nem nagyon eszi, ami nem csoda, hiszen a nagy nehezen megszerzett mozgási energiát senki sem szívesen emészteti fel. A korai példányok szépen rohadnak már, de az újak sem örökéletűek ebből a szempontból. Viszont a javítóívek nem drágák, legnagyobb tétel a fényezés lesz, főleg ha a miénkhez hasonló metál fényezése van (egy elemet durván 20 ezer forintért fújnak). Ezeknél a dízeleknél gyakoriak a hidegindítási problémák, egyenetlen alapjárattal párosulva. Ezt lehet reszelgetni, de igazából meg kell tanulni együttélni vele, elmúlni nem fog. Más különösebb baja nincs, megy, ha lassan is. Bár mai rohanó világunkban ez inkább áldás, mint átok.
Biztosítás kifejezetten kevés rá, nem egy nagy teljesítményű autóról beszélünk, és én is elhagytam már a B6-os kategóriát. Pest közelsége miatt a negyedéves díj 8 ezer forint, vidéki, idős orvos esetén ez gondolom még lejjebb tornázható.
Összességében egy ma is vállalható, élhető autó, nem csoda, hogy akkora népszerűségre tett szert hajdanán.

Van olyan család Magyarországon, ahol nem volt egy ilyen Astra? Önöknél volt?




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr401778427

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nico_baby 2010.02.25. 14:04:50

Apámnak sokféle autója volt, mióta az eszemet tudom:Ifa, kisPolski, Wartyogó, kocka Lada, Fiat 127, Skoda, Citroen saxo, Suzuki swit, Zuk, Mazda, Reanult 11, de Opel sosem...valahogy kimaradt a sorból, nem tudom, miért :S

Dáwid 2010.02.25. 14:10:49

A fehér indexekről, a módosított hűtőmaszkról ÉS a gömybölyű tükrökről, a vékonyabb díszlécekről, és a sötétebb hátsó lámpáról :)

Dáwid 2010.02.25. 14:31:59

@Dáwid: Jah meg az új kilincsekről. Kimaradt :P

fofo69 · http://autofilia.blog.hu/ 2010.02.25. 14:54:53

Én még árultam őket, nagyon keveset kért a magyar piac az /isuzuból/
Pedig a legjobb motor a szériában.

Pickanyu (Csőrike) 2010.02.25. 15:20:32

Nekünk nem volt, de a legtöbb ismerősnél megfordult legalább egyszer valamilyen opel. Nekem a teljesen lehajtható ülés a vonzó...aludni is kényelmes rajta? Mert az tavaly a motoros találkozón jól jött volna :)

kiccsávó 2010.02.25. 15:50:15

Nálunk volt 92-es 150 LE-ős Gsi, most meg van egy 1,6-os gázos, automata váltós kombi. Szinte csak olajcserére kell hordani. Ja meg tankolni is kell néha, igaz ezzel főleg autópályán járunk, ott 8,5 liter gázt (162Ft/liter)"zabál". Óccsóbb mint a dízel, és nincs hidegindítási porbléma.

pickapu 2010.02.25. 16:28:08

Nem is egy kőmíves kolléga használ ilyet mifelénk, bár azok kezdenek lerongyolódni, mert egyikük sem autóbuzi. Használják, de a külsőségre nem adnak. Viszont lecserélni akármire meg nem akarják, ennek is biztos oka van.
Amikor még a pickup nem volt, de a furgon három ülését kezdte kinőni a család, volt egy gondolatom, hogy veszek az mellé egy ilyet, vagy hasonlót. Hát nem így lett, de mindenesetre talán a kombik állnak hozzám legközelebb a mindennapi használós személyautók közül.

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2010.02.25. 18:06:37

Családban volt 1.6 16V Kombi, abban kiválóakat aludtam a csomagtartóban, a lehajtott üléseken, nekem meg ugyanolyan 1.6 16V szedán vót. Szerettem mindkettőt, a maguk módján hálás vasak voltak.

szmoker (Homo Trollicus) 2010.02.25. 19:00:25

'93 1.6i 5 ajtós, volt van és lesz.
Opel sose kop el.

Csak szétrohad :)

rognork 2010.02.25. 19:19:25

nagyjából egyetértek. a 98 utániak nem rohadnak annyira, asszem rájöttek valamire a metál fényezésnél. az 1.4 8V legidiótább fejlesztése, hogy a termosztát a vezérlés alatt lakik. bazze. régen utáltam, mióta van, azóta már csak hasznosnak tartom a hibáival együtt.

biker_kolee 2010.02.25. 19:21:06

D Kadettünk volt csak, abból csapott is, meg kombi is. A kombi ráadásul 3 ajtós volt! :)

Astra csak a bő családi körben fordul meg, és ismerősnél. Meglepően jó. Egy hosszabb utat húztam le egy 1.7 OpelD Astrűban, és egész jót aludtam a hátsó ülésen. Nem, nem a csomagtartóban. :)

Mondjuk ha vennék, csakis Isuzu dízellel, ez fix.

Kalti · http://kalti.blog.hu 2010.02.25. 20:45:24

Volt egyébként ilyen Astránk, 1.0-es, full fapad Swift után. Sok magyarnál ez volt az autós evolúció szerintem...:D

1,4 , 60 ló, szedán, pezsgőmetálban. Tökéletes fapad természetesen, az egyetlen extra a rádió volt benne. Szerettük, jó volt, baja nem volt, sokat nem fogyasztott, csak iszonyatosan gyenge volt, mi meg sokat autópályázunk:(

Sajti - Audiklub 2010.02.26. 00:21:51

Volt, Van, Lesz
0Km-esen került hozzánk.
2000-es évjáratú utolsó példányok egyike.
1.4 szívó benya 60 Ló full fapad (még légyzsák sincs, ellenben ablak-kurbli van)
6-6.5 literből elvisz mindenhova, gondja nincs, 130.000 Km ment bele 10 év alatt...
Családi autó, nem fut sokat. Olyan mint egy szeretni való házi kutyus.
Megsimizzük, néha elvisszük sétálni, ő meg mosolyogva várja a következő alkalmat.

rognork 2010.02.26. 06:51:35

mondjuk a rádió szerintem tök jó.

Kifordított kacagány 2010.02.26. 07:39:10

omega volt. jó volt. nemrég néztem ügyfélkapun, még mindig fut. lehet nem kellett volna lecserélni?:)

apamacko 2010.02.26. 10:36:34

Apóséknak sikerült szerezni 5 éve egy '99-es fehér 1.4 alap sedant.
Most is rozsdamentes, makulátlan állapotban alig túl a 100.000 km-en.
Az 1.4/60 a régi jó sose kop el elven készült, vidéken ma is nyugodtan vállalható és a hivatalos autópálya tempóra még pont jó.
A gyári rádió ebben is csak az egyetlen extra, ami szerintem is csak a vájtfülüeknek kevés, idősebbeknek meg Kossuth-ot halgatni bőven elég.

Amúgy anyós el akarja adni, én meg próbálom lebeszélni róla mert ilyen kevésből fenntartható autó csak max. a Suzuki, de ő meg azt mondja minek nekik autó. :-(
Hülyeség lenne elkótyavetyélni de lehet mégis el lesz adva mert amit egy nő a fejébe vesz...

[@Reszeg@] 2010.02.26. 11:56:08

Huhúúúú nálunk is megfordult az ilyen!
Fater cégének volt 3 is, az első egy 1.4-es 16v-s Ecotec 90 lóval, ezt használtuk mi.

Utána lett véve egy 1.6-os, ezt az egyik alkalmazott használta, meg is látszott rajta.

Utána lett egy ennyócas, ezt fater üzlettársa használta, még mindig megvan.

Mindegyik Caravan, ha jólemlékszem, csak az 1.6-al voltak motorikus bajok...a többi csak rohadt. :D

BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2010.03.02. 15:52:06

zalkapone:

Egy alvázszámot tudnál mondani?
Enyém is ugyanilyen!

vnweb 2010.03.04. 01:21:55

volt és van is :) Fasz-tra classic volt. most Gasz-tra Class2 van. és Caravanok voltak. :) nagyon szeretem őket! :) olyan mint anno a wartburt csak modern. :)
süti beállítások módosítása