Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Nők a volánnál

2010.03.15. 10:30 | zalkapone | 22 komment

Címkék: amerika autó gm

Nemrégiben olvashattunk Prokee édesanyjáról, aki meglepte magát egy terepjáróval a születésnapján. A kommentekből kitűnt, hogy sokaknak furcsa volt, hogy egy NŐ ilyesmire vetemedik. Mert mi, férfiak nem tudjuk feldolgozni, hogy egy nőnek is fájhat a foga egy cuki kis Corsa-tól eltérő autóra. Pedig de! És ezek a nők köztünk járnak!

Edit egy kedves, fiatal, négygyermekes családanya, aki idejekorán kitalálta, hogy neki milyen autó is volna az ideális. Egy hatszemélyes családot nem egyszerű mobilizálni, legalábbis itt a kontinensen. Bezzeg odaát, a nagyvízen túl, már rég kitalálták a módját. Editéknél a GMC Safari lett a befutó, 2002 óta lakik náluk.

A GMC Safari egyébként a Chevrolet Astro platformtársa. 1985-től 2005-ig gyártották a legkülönfélébb variációkban, és legfőbb vetélytársuk a Plymouth Voyager/Dodge Caravan volt. Annak ellenére, hogy igazából nem egy súlycsoportban játszanak, mivel a GMC inkább kisbusz, a Voyager/Caravan pedig amolyan egyterű, családi kombi. Ez a konkrét példány egy makulátlan állapotú 1994-es évjáratú darab, 8 személyes, 4.3 literes V6-os benzines blokkal, 142 kw-os (190 LE) teljesítménnyel, amit egy klasszikus 4 sebességes automata váltó közvetít a hátsó kerekek irányába.

A gyár által megadott fogyasztáson (12,4 l/100 km) sokaknak felszalad a szemöldökük, hogy „Ugyanmár!”, pedig a kisbusz mind a mai napig ezen érték közelében közlekedik (13-16 liter vegyes használatban). Azt megelőzendő, hogy idő előtt kimerüljön a tank, a gondos mérnökkezek egy 102 literes üzemanyagtartályt építettek bele. Autópályán a 140-160 km/h sebességtartományban a világ végéig is menne, ha lehetne ennyivel közlekedni. Bár gazdája nem egy Vatanen típusú sofőr, azért néha a forgalmi szituációk megkövetelik, hogy kicsit odalépjenek neki. Ekkor a furcsa, nagydarab tégla meglepő vehemenciával lódul meg, nem kis riadalmat okozva ezzel az 1.5dci Clioval közlekedő területi képviselők között! Mondjuk az eszetlen száguldás nem csak a sofőrön múlik, ugyanis a kényelemre hangolt, puha futómű még a bátrakat is óvatosságra inti, főleg kanyarban, vagy rossz minőségű útburkolaton. A futómű egyébként meglepően jól bírja hazánk nyomorúságos útjait, arra kell csak figyelni, hogy a hagyományos gömbfejek zsírzópontjai mindig megfelelően legyenek kenve. Maga a karosszéria nem túl nagy, könnyedén lehet vele parkolni, a magas üléshelyzet pedig jó kilátást biztosít. Az utastér pedig maga a csoda egy Zafira jellegű egyterűben szocializálódott ember számára!

Az ember kénye-kedve szerint vándorolhat az autó belsejében, semmi nem gátolja a mozgását. A kardántengely a létraváz alatt halad, így nincs semmi kiemelkedés a padlón, a fűtés levegőbeömlői is oldalt vannak.

Az ülések inkább fotelek, mint padok, viszont 6 személy részére kényelmesek fenntartások nélkül, a plusz két utas már kényszerül némi kompromisszumra. Az oldalablakok alatt itt is megtalálhatóak a kötelező „csempészrekeszek”, és pohártartók. Az első két ülés között a plafonon van egy tároló, amibe napszemüveg, cd-k, vagy egyéb kisebb tárgyak tehetők. Ide tették a belső világítás lámpáit, valamint a középső utasok számára az állítható olvasólámpákat is.

A jobb oldalon található tolóajtón könnyű a beszállás, még hátra is. És még így is hatalmas marad a csomagtartó, nem kell itt semmit tologatni, meg varázsolni. És akkor a csomagtér ajtó. Na, ez vicces részlet! A felső része nyílik felfelé, ahogyan az ember várja is, de az alsó rész az nem lehajlik, ahogy általában az amerikai hagyományok diktálják, hanem osztottan kétfelé nyílnak. Bevallom, én ilyen megoldást még nem láttam, de biztos praktikusabb így, mint az esetlegesen lehajló alsó részen behasalva pakolni.

A felszereltségen nincs mit boncolgatni, amit akkor az amik be tudtak szerelni egy autóba, az benne van. Szervokormány, elektromos ablak, ülések, klíma, központi zár, stb.

Mondjuk európai szemnek furcsa kezelőszervekkel találkozunk a műszerfalon, és igazából mindenhol. A középkonzolra integrált ködfényszóró kapcsoló, és a visszapillantó-tükör állítógombjai idegenül hatnak, mégis van benne logika. Én például kormányozni mindig bal kézzel szoktam, főleg tolatáskor. Így a szabad jobb kezemmel simán tudom állítani a tükröt mondjuk lefelé, hogy lássam a padkát. A mai autókban a tükörállítás gombjai viszont a bal oldali ajtón vannak, bal kézzel lehet működtetni. Légy ügyes, ha tudsz! Jó, biztos ez is csak szokás kérdése, de nekem tetszik ez a középkonzolos megoldás.

Aztán itt a fő műszeregység, az egértévé. Kissrácként öltünk volna K.I.T.T. műszerfaláért (és a kocsiért is), de az európai emberek gyomra nagyon nem vette be a digitális kijelzőket - emlékezzünk a régi Tipora. Aztán mára mégis elfogadott lett, sőt, lassan már mind ilyen lesz. Ehhez képest szinte nosztalgikus ez a halványzöld színű kijelző.

Van valami szomorú bája, ami azt súgja halkan, hogy igen, eljárt felettem az idő, de mégis itt vagyok, és még leszek is, jó sokáig!
És ennyi évesen sincs semmi baja, napi használatú autóként falja a kilométereket. Boldog gazdája teljes megelégedésére!

A hatodik képen a háttérben látható Ford Thunderbird szintén Edité.
De az már a következő történet!




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr281783933

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Darti · http://www.darti.hu 2010.03.15. 13:05:31

Szép, és jó és imádnám. Csak az a fránya 12-16 literes fogyasztás. Na azt sehogy sem nyelném le.

Halálos_fogkefe 2010.03.15. 13:21:40

ÁÁÁÁ azok a fotelek! Barna, barna, barna és mégtöbb barna. Azt hiszem sokkot kaptam.

pickapu 2010.03.15. 13:21:48

Hosszú utazásokra különösen jó.
Mikor odaszól az ember az élete párjának, hogy ugyan legyen már oly kedves, dobjon már meg egy üdítővel, ő meg csak hátralibben az ülések között a csomagokhoz. Mindez puha ringással a lemenő nap fényében, útban a tenger felé...
Jó ez, na. Meg álmodozni is jó. :)

Rocko- 2010.03.15. 13:41:03

@Darti: gáz, és semmi gáz! :)

@pickapu: mármint megfelelő helyesimerettel libben hátra. mindenbizonnyal térkép kell hozzá, akkora.

martong 2010.03.15. 15:06:22

@Rocko-: Ja és ez még kicsinek számít odaát :))

Kifordított kacagány 2010.03.15. 17:24:27

@martong: azért annyira nem, bár kétségtelen vannak ennél nagyobbak is. pár éve mi is nézegettünk ilyent, de akkor nem fért be a keretbe.

@pickapu: igen, ez a hátralibbenéses dolog nagyon jó opció, én is szerettem:)

Tomi1973Wien 2010.03.15. 17:25:24

hasonlo cipoben jarunk, de nalunk a valasztas egy 2004-es kia carnival 2,9CRDI automatara esett....

hasonloan idealis, jol meg lehet pakolni, nalunk 3 kutya van, igy az utolso ket ules (ami egy padot formaz) kiugrott, annak a helyere egy sajat barkacsolasu kutyaketrec kerult be, aminek a tetejere lehet pakolni, illetve 4embert tokeletes kenyelemben szallitani...

Tie · http://polisztirol.blog.hu 2010.03.15. 18:05:31

Csípem az ilyen csajokat. Egyesületünk elnöke is kénytelen volt venni magának egy 110-es Defendert, mert a gyönyörű Range Classiccal az asszony jár. :)))

Parajpuding 2010.03.15. 18:22:26

Európában? Magyarországon? Épelméjű ember ilyesmit nem vesz. Mondjuk egy nőnél ilyesmit nem is érdemes számonkérni:) Én kedvelem a tágas és sokszemélyes családi kocsikat, én magam is hasonlóval járok, de ezért egy forintot nem adnék. Nőknél meg eleve 10-15 éves vezetési gyakorlathoz kötném ekkora jármű vezetését. Reggelente iskolák, óvodák körül 10 autósból 9 nő. Na az valami tragédia, amit azok művelnek gépjárművezetés címén. Több évtizede vezetek, de siralmasnak találom az állapotokat. A női vezetőket pedig különösen. Ekkora járművekben meg méginkább. Tisztelet a kivételnek, mert olyan is van, de mint a fehér holló.

travelnyuszi 2010.03.15. 18:52:53

Mi a párommal (25 éves nő) tavaly megjártuk London-t oda-vissza, az extra hosszú, 8 üléses Viano-mmal. Egy kilométert sem vezettem...őt meg nem bírtam kirobbantani belőle. Szerintem már nem mindig igazak a régi sztereotípiák...

victor vacendak 2010.03.15. 20:14:26

@travelnyuszi: szeret vezetni, és tud vezetni nem ua. :-D A statisztikák szerint a két legveszélyesebb pilótatípus a fiatal nő mobiltelefonnal és 60 feletti férfi...

[c] 2010.03.15. 20:41:46

@Parajpuding: A halálos közúti balesetek statisztikáját mégis férfiak (fiatal férfiak) vezetik.
Az lehet, hogy sok nő bénázik, de a többség pusztán azért, mert gyakorlatlanok. Megszerzik a jogsit, aztán _csak_ a gyereket viszik az oviba, vagy még azt se - "komoly" utakra apjuk megy, ugyebár.
Minél inkább gyakorlatlanok, annál jobban félnek vezetni. Minél kevésbé mernek volán mögé ülni, annál inkább gyakorlatlanok maradnak. Ilyen egyszerű.
Egyéb rosszmájú megjegyzésed nem kommentálom.

zalkapone 2010.03.15. 21:24:13

@Parajpuding:

Editet van szerencsém ismerni, és nyugodtan mondhatom, hogy nem a béna vezető kategóriába tartozik! Mondjuk az általad felvetett probléma számomra sem ismeretlen, lévén egy általános iskola mellett lévő utcában lakom. Reggelente eleve nem vagyok még nagy formában, sem tolerancia, sem türelem szintjén, ezért volt már pár udvariatlan megmozdulásom, amire nem vagyok büszke. Viszont nem biztos, hogy minden esetben nekem volt igazam. Legjobb megoldás, amit eddig ki tudtam találni, a türelem. Abból sok.

Pickanyu (Csőrike) 2010.03.15. 22:04:35

@zalkapone: Türelem? Korán reggel??? Még nekem sincs...főleg ha bénáznak az úton :)

Pickanyu (Csőrike) 2010.03.15. 22:05:42

@#Csőrike#: azért próbálkozom, kiscserkész becsszó :DD

BeeTm · http://beeproject.atw.hu 2010.03.15. 23:06:04

Anyámnak II.-es Terranoja van,és a nyugdíj előtt áll.
Nagy dolog.

Kifordított kacagány 2010.03.16. 08:55:31

@Parajpuding: amennyire én észrevettem, általában azokkal a nőkkel nincs túl sok baj, akik ekkora nagy batárt terelgetnek. ők már eljutottak arra a szintre, hogy nem félnek az autótól, tehát mennek is vele, ami meg gyakorlatot jelent. a kis szappantartóval oviba járók viszont tényleg borzalmasak. legalábbis nagy részük. mikor a kölykökért jártam, mindig egy fél utcával arrébb parkoltam, biztos ami biztos alapon. eladósorban lévő roncsaimban ülve meg azt számolgattam, hogy hányszor fizette volna már ki a biztosító az autó árát egy hónapon belül, ha csúnya vagyok és gonosz és hagyom összetörni őket(és ezek csak azok az esetek voltak amikor a lányaim még nem ültek mellettem, mert ugye velük nem törünk autót).

boibo 2010.03.16. 18:08:22

Édes Istenem! De jó, hogy csak három gyerekem van. Pont elférünk a Corsában! :)

zalkapone 2010.03.16. 20:48:31

@boibo:

Az a három gyerek olyan hihetetlen! Nem látszik rajtad! ;-)

malenykij polgar · http://mbybk.blog.hu 2010.03.18. 11:19:15

Az egérmozi parasztvakítás. Egy értéket lehet rendesen leolvasni, a sebességet. A többi indokalatlanul sok figyelmet von el az úttól, ráadásul a kis kockák csak támpontot adnak, infót nem. Lásd Espace: hütövíz, fordulatszám, üzemanyagszint. Maradnék az óráknál és mutatóknál, még ha újabban az is vetítös megoldás, akkor is.