Minden veterán rajongó álma, hogy egyszer egy rég elfeledett kincsre bukkan egy fészer mögötti dzsinzsában. A témával foglalkozó magazinok külön rovatot szentelnek ezeknek a történeteknek. Túrván a netet, gyönyörűen restaurált - talán túlságosan is - és fantasztikus formákat felvonultató kabriót pillantottam meg a képernyőn. Ez már önmagában is felkeltette a figyelmemet de ráadásul kiderült, hogy "Őt" is a fészer mögött találták a homokban.
1948 Buick Streamliner by Norman E. Timbs
Micsoda irigység fogott el, arról nem is beszélve, hogy ebből az autóból csak egy létezett a múltban is. Egy Norman E. Timbs nevű gépészmérnök tervezte és készítette 1948-ban ezt a formabontó prototípust, ihletet merítve a 30-as évek európai rekordautóiból (1937 Auto Union Typ C Stromlinie, 1937 Mercedes Benz W25 AVUS Stromlinie). Timbs képessége, fejlesztésre, tervezésre való hajlama már a Preston Tucker Automobiles cégnél kibontakozott, ötleteit az Indy autók formáinál is kamatoztatták.
A minta
Az autó minden porcikája - a kasztnin - kézzel készült egyedi darab, az erőforrás a Buick Straight 8-asa volt, a kormányművet, fékekeket stb. Mercury-tól kölcsönözték. Az igazat megvallva a hátsólámpa is egy harmadik cégtől érkezett, egy 1939-es Ford volt a donor. Az aluminium karosszéria speciális fa sablonra készült, érdekessége, hogy ajtó nélküli a fülke rész, amely szinte motorcsónak hatást kelt, a hátsó traktust (motorteret) hidraulikusan lehetett nyitni, egyben. Tehát a motor a sofőr mögött helyezkedett el, a tank pedig a hátsó kerekek között foglalta a helyet, ízlésesen az acélvázba ékelve. Gyönyörű csepp formája csak úgy vonza a szemet, az utakon nem volt egy megszokott design, plusz az ennyire előretolt pilótafülke sem.
Monoposto?
A Buick Streamliner két és fél év alatt készült el 10.000 USD-os önköltséggel, néhány évig csak show car funkciót töltött be büszke alkotója tulajdonában, majd 1952-ben egy bizonyos Jim Davis (Air Force tisztviselő) vásárolta meg és helyezte először forgalomba.
Szerencse, hogy alu volt!
Eme csodára, hihetetlen de csak 2000-es évek elején bukkantak rá egy eldugott farmon a kaliforniai sivatagban. A roncsot 2002-ben árverésre bocsájtották a Barett-Jackson aukción és 17.600 USD kifizetése után Gary Cerveny vallhatta magáénak ezt a ritkaságot. Pénzt nem kímélve, szakmai tudást előtérbe helyezve bízta meg a Custom Auto of Loveland Inc. céget a teljeskörű restaurálással, akik a képeket látván kiváló munkát végeztek. Ez a kincs a 2010-es Amelia Island Concours d'Elegance versenyen tűnt fel káprázatos vonalaival a nagyközönség előtt, majd rögtön el is nyerte a zsűri RM Auctions Trophy a Best Open Car díját.
Beszóltak