Címkék

Címkefelhő

Beszóltak

Autófilek még

Utánfutó után futó

2010.05.26. 13:00 | zalkapone | 21 komment

Címkék: autó kresz közlekedésbiztonság utánfutó

Gondolom, sokan közülünk közlekedtek már utánfutóval vagy lakókocsival. Jön a nyár, ilyenkor elszaporodnak az utakon a hasonló járműszerelvények. Nyaraló családok és munkásbrigádok lepik el kis hazánk porladozó úthálózatát. De vajon mindenki tisztában van-e vele, hogy hogyan is kell ilyen esetben közlekedni?

Elnézve a forgalmat, erős kétségeim vannak. Biztos mindenki látott már autópályán 160-nal hasító kéttengelyes lakókocsit (általában prémium SUV-ok mögé kötve...), vagy 20 éves Transit mögött kacsázó, betonkeverővel megrakott utánfutót, esetenként kivilágítatlanul. Nos, eddig nem nagyon gondolkodtam el a dolgon, de mostanában, ahogy zajlik (zajlott...) az építkezés, és én is sokan megyek utánfutóval, hozok-viszek különböző építőanyagokat, kerti bútort, stb., meglepő metamorfózisnak lehettem tanúja önmagamon. Ugyanis feltűnt, hogy bizony sokszor én sem a KRESZ által előírt sebességgel közlekedem, még ha nem is szándékosan.

KRESZ 26. § (1) Az egyes járművekkel - ha e rendelet másként nem rendelkezik - legfeljebb a következő sebességgel szabad közlekedni:
a) személygépkocsival, motorkerékpárral, 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival
aa) autópályán 130 km/óra,
ab) autóúton 110 km/óra,
ac) lakott területen kívül egyéb úton 90 km/óra,
ad) lakott területen 50 km/óra,
a/1. a külön jogszabályban meghatározott követelményeknek megfelelő autóbusszal - autópályán 100 km/óra, - lakott területen kívül, egyéb úton 70 km/óra, - lakott területen 50 km/óra,
b) egyéb gépjárművel - kivéve teherszállításra kialakított motoros triciklit -, valamint gépjárműből és pótkocsiból álló járműszerelvénnyel autópályán 80 km/óra, lakott területen kívül egyéb úton 70 km/óra, lakott területen 50 km/óra,
c) villamossal 50 km/óra,
d) teherszállításra kialakított motoros triciklivel, elromlott járművet vontató gépjárművel, segédmotoros kerékpárral, lakott területen kerékpárral 40 km/óra,
da) lakott területen kívül kerékpárral, ha a kerékpárt hajtó kerékpáros fejvédő sisakot visel és utast nem szállít 50 km/óra,
db) lakott területen kívül kerékpárral, ha a kerékpárt hajtó kerékpáros fejvédő sisakot nem visel 40 km/óra,
d/1. hólánccal felszerelt gépjárművel 50 km/óra,
d/2. a kerékpárúton közlekedő járművel 30 km/óra,
d/3. a gyalog- és kerékpárúton közlekedő járművel 20 km/óra,
e) mezőgazdasági vontatóval, valamint mezőgazdasági vontatóból és pótkocsiból álló járműszerelvénnyel 40 km/óra,
f) lassú járművel, valamint lassú járműből és pótkocsiból álló járműszerelvénnyel 25 km/óra,
g) olyan járművel, amelynek kerekei fúvott gumiabronccsal felszerelve nincsenek 20 km/óra,
h) pótkocsinak nem minősülő fék nélküli vontatmányt (mezőgazdasági vagy ipari munkagépet) vontató mezőgazdasági vontatóval és lassú járművel 15 km/óra.
(2) Ha a „Sebességkorlátozás” jelzőtábla lakott területen 50 km/óránál, lakott területen kívül 90 km/óránál nagyobb sebességet jelez, személygépkocsival, motorkerékpárral és a 3500 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó gépkocsival legfeljebb a jelzőtáblán megjelölt sebességgel szabad közlekedni.
(3) Olyan járművel, amelynek megengedett legnagyobb sebességét a műszaki megvizsgálás során az (1) bekezdésben foglaltaknál alacsonyabban állapították meg és ezt a jármű forgalmi engedélyébe (igazolólapjába) bejegyezték, legfeljebb a megállapított sebességgel szabad közlekedni.
(4) A jármű sebességét az (1)-(3) bekezdésben említett sebességhatárokon belül úgy kell megválasztani, hogy a vezető járművét meg tudja állítani az általa belátott távolságon belül és minden olyan akadály előtt, amelyre az adott körülmények között számítania kell. (5) Nem szabad a járművel indokolatlanul olyan lassan haladni, hogy az a forgalmat akadályozza.

Az ember lába egy idő után megszokja, hogy mennyire tapad a gázpedálhoz, és bizony elfeledkezik magáról, ha nem figyel oda. Pedig a sebesség megfelelő megválasztása nem csak a Kresz miatt fontos! Az utánfutó terheletlenül kegyetlenül pattog, terhelten meg iszonyatosan imbolyog! Emlékezzünk csak Csikós Zsoltiékra, meg a hármas BMW által húzott trélerre, amin fönt trónolt a Ponton. 80 km/h felett beszitált, volt is riadalom! Hasonló családi emlékem nekem is van, csak szerényebb kiadásban. Mi Zsigulival húztunk egy szépen megrakott utánfutót, tele kukoricás zsákokkal. Mondjuk a 80-at esélyünk sem volt még csak megközelíteni sem, de fékezésnél úgy tolt előre a 12 mázsa kukorica, hogy talán az első randin izzadtam annyira utoljára, mint akkor! És itt jön a következő sarkalatos pont, a szállítmány rögzítése! Itt nem elég a szokásos magyarázat, hogy „csak két utcát megyek, minek kössem le?".


Nem szép, de tartott

Ami mozogni tud, az nincs lekötve. Lehet legyinteni, hogy mi az a pár centi, csak aztán kifut elénk egy őzgida, vészfék, mert ugye a gyerekek szeme láttára nem üthetjük el Bambit, a hátunkra meg ráesik a lapra szerelt mászóka. Nagyon oda kell ezekre a dolgokra figyelni, mert komoly baleset, sérülés következhet be egy apró mulasztás következtében is! Inkább szánjunk rá még tíz percet, még két kötelet, spanifert, mert ez még mindig kisebb macera, mint mankóval járni.

Indulás előtt pedig mindenképpen ellenőrizzük, hogy az utánfutó (vagy lakókocsi) megfelelően van-e rögzítve a vonóhorogra, és a biztonsági lánc is rögzítve van-e (az újabb típusokon már nem látni ilyet, nekem még van).


Tudom, kéne rá egy kis zsír és olaj

Aztán ellenőrizzük, hogy az utánfutó világítóberendezései működnek-e, miután csatlakoztattuk a vontató autóhoz.


Irányjelző, rendben

Amennyiben olyan tárgyat szállítunk, ami túllóg, mindenképpen feltűnő színű vászondarabbal jelezzük ezt a forgalom többi résztvevője számára.

KRESZ 47§ 6) A járművön túlnyúló rakományt (álló járművön is) legalább 40x40 cm méretű piros vagy piros-fehér csíkos zászlóval, illetőleg táblával, éjszaka és korlátozott látási viszonyok között ezen felül a hátra kinyúló rakományt piros fényű lámpával és piros fényvisszaverővel, az oldalra kinyúló rakományt előre fehér fényű lámpával és fehér fényvisszaverővel, hátra piros fényű lámpával és piros fényvisszaverővel meg kell jelölni. A rakomány külső széle és a lámpa átvilágított felületének, illetőleg a fényvisszaverőnek a külső széle között - vízszintes irányban - legfeljebb 40 cm távolság lehet. Az oldalra kinyúló rakomány lámpával és fényvisszaverővel való megjelölése mellőzhető, ha a rakomány legszélső pontja a járműnek az azonos oldalon levő helyzetjelző lámpájától - vízszintes irányban - 40 cm-nél nincs nagyobb távolságra.

És persze ne terheljük túl az utánfutót, mert egy beszitáló, felboruló vontatmány az álmoskönyv szerint sem a legjobb! A túlterhelés szül ugyan viccesnek tűnő helyzeteket, de ha gondolkodunk, akkor rájövünk, hogy elég veszélyes dolog is ez. Én legalábbis nem szeretnék egy ilyen elszabadult lakókocsi mögé kerülni!

Elég sok gyártó kínál már mindenféle kiegészítő berendezést, főleg lakókocsihoz, általában a menetbiztonsági elektronikai arzenál részeként, ami az átlag felhasználóknak tényleg valós segítség. Ami előremenetben nagyon hasznos, viszont megeshet, hogy bizony tolatni is kell. És itt aztán van baj, bőven!


Itt lehet gyakorolni a tolatást...

Biztosan tud mindenki legalább egy történetet, amiben szerepel egy lakókocsis, nyugdíjas házaspár, aki három óra alatt találja meg a helyét a kempingben. Jobbik esetben. Mert rosszabbik esetben lehet egy román honosságú piacos brigád, dobozos kisáruszállítóval, ami lehetetlenül nagy utánfutót cincál magával, ereje utolsó koromfelhőbe burkolózó gázolajos cseppjeivel. És megpróbál betolatni egy két centivel nagyobb helyre, mint maga a szerelvény szélessége. Pazar látvány, tényleg. Csak unalmas az a fél óra, ami alatt sikerül. Ha sikerül. Mert ha nem, akkor a puhatestűek meneküljenek, mert sokszor a ha nem megy ügyességből, akkor megy erőből elv érvényesül, ami nem a hosszú élet titka.
Viszont kis gyakorlással a tolatás is (mint minden más) könnyen elsajátítható. Mondjuk aki szimplán csak az autóval sem tud, az inkább azt gyakorolja előbb, mert a csalódás nem motivál.

Ha nem a téglahordó Lady az egyetlen vontatmány, amivel találkozunk, fontos megjegyezni, hogy a ráfutófékes utánfutóval üzemi állapotában tolatni nem lehet. Ilyenkor ugyanis épp az történik, mint amikor előremenetben fékezünk: az utánfutó és az autó közötti távolság lecsökken, a futó befékez. Ilyenkor tehát reteszeljük a féket oldott állapotában, mert a blokkoló, füstölő kerekekű utánfutót tolva nehéz manőverezni.

Nem is értem, hogy az autóvezetői engedély megszerzésének folyamatába miért nem kerül bele legalább egy óra erejéig a vonatmánnyal való vezetés? Mondjuk, sok minden más sem fér bele, úgyhogy ezt inkább hagyjuk is.

Fontos kérdés persze az is, mivel mit vontathatunk. Ha rendelkezünk egy T72-es harckocsival és az ő szállítására hivatott trélerrel, viszont csak a papa kispolszkiján van horog, nyilván bajban leszünk. Nem csak műszakilag, de jogilag is.

Nézzük hát, mit ír a Nagykönyv - a hajtás után!

Tovább -->




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr261997988

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

j311 2010.05.26. 17:51:03

"Nem is értem, hogy az autóvezetői engedély megszerzésének folyamatába miért nem kerül bele legalább egy óra erejéig a vonatmánnyal való vezetés"

Mert az első két évben nem is vontathat a friss jogsis, mire vontathatna el is felejti.

Mellesleg mi az a vonatmány? :))

loláb 2010.05.26. 18:24:26

Apámnak az átkosban épitőipari gmk-ja volt, így gyakorlatilag én utánfutón születtem. Volt,, hogy egy időben 4 hétvégi ház volt, másfél hold szőlővel, szóval 85-95 között többet időt töltöttem utánfutós járműszerelvényekben, mint az ágyamban. Olyanok voltunk, mint a sátoros cigányok, állandóan hoztunk-vittünk valamit.

Mikor meglett a jogsim, szerencsére a nagy dolgokon már túl volt a család (családi ház felépült, a nagy szőlőt eladátuk, az egyik balatoni nyaraló is beltéri burkolatokká, meg nyilászárókká alakult) szóval nekem már nem kellett olyan sokat vontatni, csak apróságokat ide-oda, hogy azért eddzésben maradjunk.

Most csak egy kisebb (talán 750kg-os?) erdőgép futó van, és mostmár csak évente ha kétszer-háromszor használom (van egy kisebb szőlő-gyümölcsös a balaton mellett).

Viszont a lekötésre tényleg marhára oda kell figyelni (egyszer elhagytunk az M7-esen kukákat, szerencsére nem volt forgalom) . A jó lekötés viszont nem az, ami nem mozog, hanem az, ami térbeli test hat szabadságfokából legalább az X-Y-Z irányú elmozdulásokat (azaz 3-at) megakadályoz. Az előző motorom egy megbízhatatlan szar volt, azt hurcoltam elég sokat utánfutóval, na úgy meg lehet tanulni, hogy milyen a jó lekötés.

Szerintem ezek a kis utánfutókat gyakorlatilag nem lehet annyira megterhelni, hogy száraz úton bármi különösebb hajtási befolyás észrevehető legyen (apám egy nyaralófelújítás alkalmával telerakta kőporos zsákokkal, az komoly terhelés volt, de leszakadt az utánfutó alja, kellett rá tartót heggeszteni). A nyolcvanas sebességkorlátozás autópályán pedig egy nettó baromság, 110 környékén sokkal kiegyensúlyozottabban viselkedik az utánfutó, pont 80-90 környékén rángat a legjobban szerintem.
Azt már csak halkan merem mesélni, hogy vagy három éve vittem le rokonoknak szedegre egy csomó bútort. Elég sok időt elcsesztünk, ebéd, jaj, látogassuk meg már x-et, meg y-t, szóval kb este hat lett mire elindultunk haza (reggel hatkor indultulnk le). Nekem kicsit tele volt már az egész nappal a tököm, fáradt is voltam, haza akartam érni, szóval az M5-ösön kicsit odaléptem, az üres utánfutóval 165-175-ös átlagtempóval téptem haza. Utolértem egy SL55AMG-t, ami elengedett, sokat adtam volna ha láthatom a képét, amikor eltép mellette egy G astra UTÁNFUTÓVAL.

A Jutka férje 2010.05.26. 20:16:01

Éveken keresztül piacoztunk, a szüleim őstermelők (is) voltak. Hétvégén én vezettem vagy a nyári szünetekben többször. Mindíg utánfutóztunk, Apám nem akart teherautót venni...Szóval elég sokat vezettem 500-600 kg teherrel megrekott utánfutót. Miénket volt magasító, ami még jobban visszafogta az egész szerelvényt. Nem lehetett 80-nál többel menni, de nem is ez volt a fontos, hanem az, hogy odaérjünk, meg haza. A hazafelé út volt a gázosabb, mert az üres GEV ládákat nem lehetett normálisan lekötni, vagyis igen, lehetett, de az első komolyabb sebességnél (100 körül) bele-bele kapott a szél, meg kellett álni megigazítani. 10 darab gumipókkal volt az egész ládahegy lefogva, mégis minden alkalommal meg kellett állni valahol útközben igazgatni.
Gyakorlat nélkül senkinek nem ajánlom komoly teherrel megrakott utánfutó vontatását, mert nem az egyenesen menés a fontos, hanem az, ki hogy reagál vész esetén. Ezt a gyakorlatot viszont nem lehet megszerezni évi pár alkalommal való vontatással.A rakományt meg precízen rögzíteni kell (ha csak két sarkot megyünk, akkor is), mert ezzel a többi autóstárs vagyonát, az autóját, és nem mellékesen esetleg az életét is veszélyeztetjük!!!

kuki123 2010.05.26. 20:40:53

"valamint gépjárműből és pótkocsiból álló járműszerelvénnyel autópályán 80 km/óra, lakott területen kívül egyéb úton 70 km/óra, "

vagy 2 napja láttam osztrák lakókocsin 100-as kör matricát
A magyar közlekedési jog megragadt a 70-es 80-as években...
jó példa erre a súly korlátozás hogy hány kilós autóval hány kilós utánfutót vontathatsz...1,5 xer akkor a kocsi kell ugyan ahhoz a súlyú utánfutóhoz nálunk mint az osztrák német tulajoknak...hogy olyat már meg se említsek hogy minek fizetsz biztosítást súlyadót rájuk ha az év 98%-bán nincs használva közúton?

RÖHEJ

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.05.26. 20:58:26

a legjobb az hogy kötelezőt is kell rá fizetni de betétlapot nem adhatsz vele csak a vontatóról:-))
jó mi?

B0ka · http://rcpilot.hu/galls/227 2010.05.26. 22:39:23

@j311:
Nekem volt hozzá szerencsém, illetve nem volt.
Mikor tanultam vezetni akkor az oktatóm autója uán volt a futó.
Á mondom vezethetek?
Aszongya nagyon szívesen átadná de ha a rendőr lefülel őt is meg engem is fuckanal.
Ha táblával (Tbetűvel) húzom a futót az a baj, ha az nélkül az mégnagyobb baj.
Mert tanulákor is él a 2 éves tiltás.

Kifordított kacagány 2010.05.27. 07:25:16

@Gyurma73: én nem ezt a szót használnám az esetre. mondjuk nem nagy összeg, de akkor is bosszantó az újabb lehúzás. arra mondjuk kíváncsi lennék, mi van akkor, ha az utánfutó úgy okoz kárt, hogy nincs vontatva. pl egy lejtős úton leakasztod, letámasztod, majd megiramodik lefelé és elgázol valami szuperdrágaszupersuvot. olyankor fizetne-é a biztosító az utánfutó terhére?

toncsi64 2010.05.27. 10:57:28

Azt esetleg megtudja mondani valaki, hogy a "friss jogsi" a kategória tekintetében számít vagy a jogsi mint olyan tekintetében ? Pl. ha már van mondjuk 5 éve motorjogsim és a személyjogsim új, akkor vontathatok vagy sem ?

Krisi 2010.05.27. 13:53:33

@loláb: azt a fejet énis megnéztem volna :D

@toncsi64: ez engem is érdekelne, de pont a fordított eset. nekem ugyanis 5 éve van B jogsim, de A csak másfél éve. és motorral elvileg az első két évben nem vihetek utast, de valaki azt mondta, hogy mivel a B jogsim több éves ezért vihetek. na nem mintha belekötne a rendőr ilyenbe, de jobb tudni.

toncsi64 2010.05.27. 18:28:59

@Krisi:

Ezek egyébként elég érdekes szabályok. Az Öcskös 16 évesen tette le a 125-ös jogsit és állítólag nem mehet vele külföldre. Van kapcsolatom a környező országokban, megkérdeztem mi a szitu ? Értetlenül néztek rám, sose hallottak ilyet...

loláb 2010.05.27. 20:49:52

@toncsi64:
@Krisi:

Szerintem nem "vonódnak össze" a jogosítványok, hanem mindnél külön-külön számít, hogy mikor tetted le, kezdő vagy-e, vagy sem. Ezt abból gondolom, hogyha pl motorral gyorshajtasz, és bevonnák a jogsidat,akkor tudtommal az autós megmarad, és csak motorral nem vehetsz részt a forgalomban.

Szóval vontatásnál, meg utas vitelénél, és hasonló kérdéseknél szerintem az a mérvadó, hogy az adott kategóriára megvan-e a jogosítványod kellően régen, vagy sem.

viktorio007 2010.05.27. 22:11:20

Rohadt sokat levezettem, mire utánfutót kellett húznom. Ez volt a kisebb gond. Rájöttem magamtól is, hogy utifutival nem szabad sietni. viszont mikor eljött az első tolatás.............

Mert ugye előre könnyű!
De ma már mire felépítkeztünk már sötétben esőben is elsőre betolatok az úttal kb 35 fokos szöget bezáró udvarra.

ezt is oktatni kellene!

a balfék 2010.05.28. 20:05:02

@Krisi: @toncsi64: Gépjármü vezetöi engedély két évig minösül kezdö vezetöi engedélynek.Ha valamilyen gépjármüvezetöi engedély mellé ujabb kategoriát szerzek,akkor az elsö bejegyzés idöpontja a mérvadó a 2 év kezdetéül.Tehát pl. 3 éves B mellé szerzek egy A kategoriát akkor nem leszek ujra kezdö vezetö vagyis rögtön vihetek utast,ugyanigy ez forditva is igaz vagyis az A mellé szerzett B -vel rögtön huzhatok utánfutót.Azt azonban tudni kell hogy pl. az smkp.nem gépjármü tehát aki az smkp jogositványa mellé szerez B kategoriát az bizony kezdö vezetö lesz mert az smkp. nem gépjármü csak jármü.

a balfék 2010.05.28. 20:08:42

@Kifordított kacagány: Igen fizet a biztositó a kötelezö alapján,mert az utánfutó is jármü csak nem gépjármü,a potos neve pótkocsi.

kuki123 2010.05.29. 10:44:33

@toncsi64: jah tényleg ezt még nem is mondtam hogy friss jogsival (2 év lol) nem vezethetsz külföldön, + nem húzhatsz utánfutót se...

mert érted attól tanul meg valaki utánfutóval tolatni hogy 2 évig nem tolat

magyar jog és kresz rendszer: AGYABAJ A KÖBÖN

zalkapone 2010.05.29. 10:59:10

@volánrulz:

Szerintem nagyon sok olyan őskövület jogszabály hatályos napjainkban, aminek már semmi létjogosultsága és/vagy semmi értelme. De addig amíg a "kedves" jogalkotók csak a saját zsebük tömésével vannak elfoglalva, addig ez nem is fog változni... :-(
Annyit tehetünk ellene, hogy a józan ész adta határok között mi magunk döntjük el, hogy mit tartunk be, és mit nem. Persze ennek lehetnek hátrányos jogkövetkezményei ránk nézve, de ez mindenkinek saját döntése.

a balfék 2010.05.29. 13:44:39

@volánrulz: Ha valamit nem tudsz azt ne terjeszd.A kezdö vezetöi engedéllyel valóban 2 évig nem huzhatsz utánfutót,azonban 18 év felett már aznap mehetsz külföldre amint kézben a jogositvány,aki azonban 17 évesen kap jogositványt az csak a nagykoruság tehát 18 év felett teheti meg.Ez a szabély pont a külföld miatt van mert ott csak 18 évesen lehet jogositványt szerezni,tehát nem kell sirni mert a végén felemelik a korhatárt ,és nincs vita.

Kifordított kacagány 2010.05.29. 19:31:42

@zalkapone: a probléma ezzel az, hogy mindenkinek más a józan ész. sajnos sokak össze is keverik a kívánságműsorral.

zalkapone 2010.05.29. 19:52:57

@Kifordított kacagány:

Na ja. Itt volt ugye nemrég a józan ész élharcosa, Stohl Bugyibuci is...

Ez általános, és sosem megoldható probléma, hogy ki és hogyan döntse el, hogy mit lehet és mit nem. Jelenlegi rendőrségünk abszolút alkalmatlan a szabályok betartatására, és érdemi munka végzésére. Az ebből adódó szabadságot viszont sokan rosszul értelmezik. Annyi negatív példa ugrál a szemünk előtt, amire már sajnos a fejünket sem kapjuk fel, hogy lassan az lesz a természetes és követendő. Itt vannak csodás celebeink, akik állandóan mozgáskorlátozott parkolóhelyekre parkolnak, és senki nem csapja őket pofán. És millió példát tudnánk mondani még, szerintem...

Kifordított kacagány 2010.05.30. 12:14:56

@zalkapone: szerintem mindenki tudna példákat mondani, találkozunk ilyennel nap mint nap. viszont úgy gondolom, hogy amíg önerőből próbáljuk megoldani, egyénenként szarva egyes szabályokra, addig ez nem is fog változni. persze élni kell, a probléma megoldást kíván és már számtalanszor bebizonyosodott, hogy ha a társadalmi szükség kialakulására várunk, akkor azzal eltelik egy fél élet. nehéz megtalálni a helyes középutat. persze könnyű azt mondani, hogy a jogalkotás a ludas, de a jogalkotás nem jótündér, az csak akkor dolgozik, ha baszogatjuk őket. amíg meg nem baszogatjuk őket, mert egyszerűbb megoldani mindent okosba, addig úgyis csak a saját pecsenyéjüket sütögetik.