Címkék

Címkefelhő

Beszóltak

Autófilek még

Utánfutó után futó - part II.

2010.05.26. 13:01 | prokee | 25 komment

Címkék: autó kresz közlekedésbiztonság utánfutó

(<--első rész)

Mit vontathatok?

Nagyon bonyolult és sokszor vitatott kérdés ez. Függ a jogosítványunk kategóriájától, az autó és a vontatmány megengedett és valós össztömegétől, valamint a vontató jármű forgalmi engedélyébe bejegyzett maximális vontatható tömegtől. Utóbbiból ráadásul van rögtön négy is.

Az autó forgalmi engedélye:

G - saját tömeg
F1 - együttes tömeg (max. megengedett össztömeg)
O1 - max. fékezett vontatmány
O2 - max. fékezetlen vontatmány

(0) - max. fék nélküli vontatmány (szgk-nál azonos O1-gyel)
(1) -max. ráfutófékes vontatmány (szgk-nál azonos O2-vel)
(2) - max. átmenőfékes vonatmány (szgk-nál nincs)
(2) - max. nyeregterhelés (szgk-nál nincs)

Az egyszerűség kedvéért most kizárólag a személyautó (pontosabban 3500 kg-ot meg nem haladó megengedett legnagyobb össztömegű gépkocsi) mögé akasztott vontatmánnyal és a B kategóriás, "úrvezetői" jogosítvánnyal foglalkozunk.

Amit a jogosítvány enged:

Először is, a friss jogosítványosoknak: ők a papír megszerzését követő két évig úgynevezett "kezdő vezetői engedélyt" birtokolnak. Ez vontatásra egyáltalán nem jogosít, ők semmilyen utánfutót, de még másik autót sem húzhatnak maguk után.

Ha a jogosítvány két évnél régebbi, kétféle vontatmányt akaszthatunk a horogra.

Az utánfutó forgalmi engedélye

G - Saját tömeg
F.1 - Együttes tömeg (max. megengedett össztömeg)

Könnyű pótkocsi, azaz 750 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó pótkocsi (vontatmány F.1 rovata). Ebben a maximális össztömegbe a pótkocsi súlyát nem kell beleszámolni, tehát 3500 kg-os vontató járművel húzhatunk 750 kg-os vontatmányt. Így a szerelvény teljes tömege maximum 4250 kg lehet.

Nehéz pótkocsi, azaz 750 kg-ot meghaladó megengedett legnagyobb össztömegű pótkocsi (vontatmány F.1 rovata). Ilyenkor a pótkocsi megengedett maximális össztömege (vontatmány F.1 rovata) nem haladhatja meg a vontató jármű saját tömegét (vontató G rovata). Egy ilyen szerelvény teljes tömege maximum 3500 kg lehet.

Amit a műszaki paraméterek engednek:

A fenti, általános érvényű határok tovább szűkülnek a konkrét vontató és vontatott jármű ismeretében. Fontos, hogy amíg fentebb a forgalmiba bejegyzett maximális vontatható tömegről beszéltünk, a továbbiakban a vontatmány valós tömege a mérvadó. A fenti utánfutó saját tömege 300 kg, ha ehhez 100 kg rakományt teszünk, a valós tömeg 400 kg lesz, tehát 100 kg-mal a megengedett maximális határ alatt leszünk.

A maximálisan vontatható valós tömegek tehát így alakulnak:

Fék nélküli könnyű pótkocsi: az utánfutó és a rakomány együttes valós tömege nem haladhatja meg a vonó jármű 68 kg-mal (=Átlag Árpi, a sofőr) megnövelt saját tömegének (vontató G rovata) a felét.

Példa: A forgalmi szerinti autó sofőrjével együtt (elméletileg) 768kg. Ha a lentebb látható forgalmihoz tartozó utánfutó fékezetlen, akkor 350 kg-os saját tömegéhez 34kg rakományt tehetünk.

Ráfutófékes pótkocsi:  az utánfutó és a rakomány együttes valós tömege nem haladhatja meg a vonó jármű maximális megengedett össztömegének (vontató F.1 rovata) háromnegyedét.

Példa: A fenti autó max. megengedett össztömege 1085 kg, ennek háromnegyede 813.75 kg. Az utánfutó saját tömege 350 kg, tehát nagyjából 460 kg terhet pakolhatunk rá. Fontos, hogy ez a megengedett maximális össztömege alatt van, tehát nem terheljük túl a közeg nézőpontjából sem. Szintén megjegyzendő, hogy bár a max. megengedett össztömeg alapján nem vontathatnánk ezzel az autóval, ám, mint említettük, itt a valós tömeg számít. Ezt megerősíti az NKH hivatalos állásfoglalása is, amely időnként megtalálható a net valamelyik pincemély bugyrában.

Ezek azonban még mindig csak elméleti határok. Pontosítsunk még egyet:

Amit a forgalmi enged:

Itt érkezünk el a forgalmi engedélyben bejegyzett O.1 és O.2 rovatokhoz. Ezeket sem ötletszerűen írják be: a vonóhorog felszerelésekor négyféle érték (1. EU típusbizonytvány, 2. 6/1990 KöHÉM rendelet 21. paragrafusa, 3. a vonóhorog műbizonylatában jegyzett érték és 4. az autó adattábláján szereplő össztömeg és a járműszerelvény max. megengedett össztömege nevű értékek különbsége ) közül a legkisebb kerül ebbe a rovatba (pontosabban az EU-s típbiz általában felülbírálja a többit). Természetesen itt is a vontatmány valós össztömegével kell számolnunk. A fenti forgalmi engedélyek alapján tehát az autó 400 kg-ot vontathat, a műszaki paraméterek alapján a ráfutófékes 300 kg-os utánfutóra felrakhatnánk azt a bizonyos 460 kg-ot. Ez azonban majdnem duplája volna az O2 rovatnak, így ne próbálkozzunk vele! Valójában a két fenti forgalmiból számolva csupán 100 kg-mal terhelhetjük az autót.

Apropó!
Ha vonóhorog felszerelésére adjuk a fejünket, legyünk nagyon figyelmesek!
A kisebb autók tulajdonosait komoly meglepetések érhetik előzetes tájékozódás nélkül. Könnyen elképzelhető, hogy egy Matizra harmincezerért vásárolunk egy horgot, tizenötért felrakatjuk, húszért vizsgáztatjuk, és a procedúra végén a vontatható tömeg rovatban egy provokatív nulla szerepel majd. A Suzuki Splash típusbizonyítványa szerint az 1.25D és 1.0 motorral szerelt autók nem vontathatnak, az 1.2 benzinesek igen, ám a vontatmány max. megengedett össztömege csupán 200 kg lehet!

Kaptunk tehát három értéket, a jogosítványunk, a jármű és a forgalmi által elérhető elméleti maximumot. Ezek közül természetesen a legkisebb érték számít, ezt ne feledjük el!

Számoljunk tehát sokat, gyakoroljuk az utánfuttatást, és figyeljünk magunkra, egymásra!




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr22030880

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Halálos_fogkefe 2010.05.26. 15:06:13

nem értek pár dolgot:

"Könnyű pótkocsi, azaz 750 kg megengedett legnagyobb össztömeget meg nem haladó pótkocsi. Ebben a maximális össztömegbe a pótkocsi súlyát nem kell beleszámolni, tehát..." -az össztömegbe bele kell számolni a pótkocsi súlyát is, hiszen az a saját tömeg+rakomány együttes súlya. ha másképp lenne, akkor a szerelvény (kocsi+futó) max össztömege 4250+futó saját tömege lenne.

"Nehéz pótkocsi ... megengedett maximális össztömege (750+ kg) nem haladhatja meg a vontató jármű saját tömegét (max 3500kg). Egy ilyen szerelvény teljes tömege maximum 3500 kg lehet." -A szerelvény az nálam a kocsi+utánfutót jelenti, vagyis egy 3500 kilós autóval már nem vontathatnék nehéz pótkocsit.

prokee · http://prokee.blog.hu 2010.05.26. 15:24:20

@Halálos_fogkefe:
B-s jogsival ELVILEG 3500 kg össztömegig vontathatsz, ebbe beleszámít a vonó és a vontatott jármű is, KIVÉVE, ha az utóbbi egy könnyű utánfutó. Akkor 3500kg össztömegű vontatóval húzhatsz max. 750 kg-ot, amely 750 kg-ban benne van a futó és a rakomány is.

Gábor33 2010.05.26. 16:03:15

Már sok 1000km-t vezettem 2000kg-ot meghaladó vontatmányokat ráfutófékkel (BE kat) . Eddig még egyszer sem tűnt föl, hogy ne lehetne velük tolatni..
Csak nagyon lassan kell elindulni hátra és ha így teszünk nem nyomjuk össze a vonófejet , nem fékez be a futó.
HA termetesebb gázzal indulunk persze befékez, de nem így kell..

Pityuuu 2010.05.26. 16:50:43

@prokee: "KIVÉVE, ha az utóbbi egy könnyű utánfutó. Akkor 3500kg össztömegű vontatóval húzhatsz max. 750 kg-ot"

Persze ha azt az autó forgalmija engedi nem?

Ja és még valami a nehézpótkocsit nem kellett volna idekeverni, mert az már nem mezei B kategória hanem BE kat. amit külön kell csinálni.

motorsport77 2010.05.26. 16:51:48

Az utánfutós gyakorlás a kressz-be igazán beleférhetne ez jó ötlet! Mondjuk aki marutira tetet horgot az se normális. Persze a szükség nagy úr.

prokee · http://prokee.blog.hu 2010.05.26. 16:53:55

@Pityuuu:
Egy 3500kg max. megeng.össztömegű autó forgalmijában nem lesz 750kg-nál kisebb bejegyzés a horogra :)

Egyébként a nehézpótkocsiról itt nincs szó, amire te gondolsz, az a "nem könnyűpótkocsi", azt pedig húzhatod B-vel is simán.

Kopi3.14 2010.05.26. 17:10:55

szoptam rendesen, mikor utánfutóval kellett volna párhuzamos parkolásból befordulni merölegesre, a beállóra, miközben a forgalom karistolt és idegesek voltak Jürgenék. A nap végére azért ráéreztem. És bennem is flemerült a kötelezö utánfutós oktatás kérdéskör. :)

ciel 2010.05.26. 17:39:30

Tolatas rafuto fekes utanfutoval:
"..Ilyenkor tehát reteszeljük a féket oldott állapotában,.."
A modernebb* konstrukcioknal nem kell reteszelni (nincs is mit) - azt megoldja a szerkezet maga. Persze nem satufek utan kell tolatni, vagy ha megis akkor elobb meg kell picit huzni a futot, hogy oldjon a fek.

* '84-es lakokocsin mar volt ilyen

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.05.26. 18:06:59

"Mi Zsigulival húztunk egy szépen megrakott utánfutót, tele kukoricás zsákokkal. Mondjuk a 80-at esélyünk sem volt még csak megközelíteni sem, de fékezésnél úgy tolt előre a 12 mázsa kukorica, hogy talán az első randin izzadtam annyira utoljára, mint akkor! "
az szép lehetett,a zsigulival 1,2 tonna fék nélkül:-)))
amúgy a zsigamebnyit vontathat?? 800 kilót???

pickapu 2010.05.26. 18:26:11

Trélerrel jobban szeretek tolatni. Sokkal kiszámíthatóbb, nem nyaklik be rögtön mint a kisfutó. Ráadásul a kicsi keskenyebb, mint az autó, egyenesbe csak ha a magasító rajta van, akkor tudok vele hátramenetet végezni belső tükröt (is) használva.

Kifordított kacagány 2010.05.26. 18:49:59

ezen az utánfutón hogy reteszeled a féket?

ahogy látom a földön fekszik az utánfutó a betongyűrűvel. öröm lehetett leemelni:)

egyszer még az omegával vonszoltam 900kg kukoricát, amihez hozzájött az utánfutó 250kg-os tömege. 60 felett arra rángatta az opelt, amerre akarta. cefrés hordót sem szoktam feltenni rá 5-nél többet, a folyadékszállításnak is megvannak a maga buktatói.
a pontiac-kal viszont nem tudok tolatni. egyrészt ritkán vontatok, így nehéz megszerezni a gyakorlatot(ellenben könnyű elfelejteni), másrészt az még üresen se nagyon tud keresztbe fordulni az úton, ha pedig nem fordul keresztbe, mire az utánfutót feltolom a hídra, akkor a büdös életbe nem tudom egyenesen betolni a kapun.

Kifordított kacagány 2010.05.26. 19:04:59

ami pedig az oktatási részét illeti a dolognak, szerintem az oktatók jelentős része szívesen adna ilyen órákat is. akinél pl én tanultam az szokott is. csak keveset, mert ugye ami nem kötelező az....

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.05.26. 19:06:02

jó hogy mindkét oldalon van kommentlehetőség és nemcsak a végén.

a balfék 2010.05.26. 23:37:19

Szóval:a saját tömeg a pótkocsi üres sulya -a névleges ösztómeg a forgalmiban szereplö saját tómeg plusz a megengedett rárakható tómeg sulya.Ha a névleges óssztómeg kisebb mint 750 kg akkor könnyü pótkocsi. "B" kategóriával egy könnyü potkocsi huzható,azonban ez alol van egy kivétel pár éve "ha a vonó jármü plusz a vontatmány/ lakókocsi,utánfutó / együttes össztömege nem haladja meg a 3500 kg-ot pl.személyautó 1650 kg a vontatmány 1500 kg. össz.3150 kg "akkor is huzható ha csak "B" kategoriás a jogsi. Tehát hiába számit az 1500 kg-os névleges össztömegü utánfutó nehéz potkocsinak amig a szerelvény össztömege a 3500 kg-ot nem haladja meg addig nem kell hozzá "E" kategoria.1.sz melléklet a35/2000.BM rendelet nemzetközi kategoriák,B-kategoria /c/ pont.

zalkapone 2010.05.27. 06:40:03

@Gyurma73:

Szerintem Zsigulival csak üres utánfutót szabadna húzni... :-)

zalkapone 2010.05.27. 06:42:10

@Kifordított kacagány:

A fékmunkahenger előtt tudod a tengelyt kipeckelni.

A bográcshoz való instant tűzrakót pedig két megtermett kollégával simán lekaptuk. :-)

Kifordított kacagány 2010.05.27. 07:33:54

@a balfék: és mi van akkor, ha az utánfutó forgalmijába 750kg össztömeg szerepel, de te 1500kg-val vonszolod?

pifpaf 2010.05.27. 09:40:52

@Kifordított kacagány:
Jogilag annyi, hogy túlterhelted az utánfutót, valamint esetleg nagyobb tömeget vontatsz, mint lehetne. Ez nyilvánvalóan büntetést von maga után, ha a hivatalos szerv észleli az esetet, valamint nem mehetsz tovább ilyen konfigurációval.
Műszakilag meg annyi, hogy kevésbé szerencsés esetben összerogyik az utánfutód.

De különben nálunk a munkahelyemen is volt ilyen probléma. Van egy motorcsónakunk, lehet kb. 1 tonna a súlya. Volt hozzá egy tréler, amin szállítani lehetett, de az fék nélküli volt. Régebben ez önmagában még nem okozott gondot, de aztán megjelent az a szabályozás, hogy fék nélküli utánfutó megengedett legnagyobb össztömege nem lehet 750 kg-nál több, úgyhogy a következő műszakin át is írták a forgalmiban. Ezzel az aprósággal nálunk nem foglalkozott senki, csak egyszer, amikor az én kezemben járt a forgalmi, szóvá tettem a főnökömnek. Először nem is értette a dolgot, és mivel van egy 7,5 tonnás teherautó is a cégnél, úgy gondolta, hogy majd arra esetleg teszünk horgot, az majd elhúzza, de mondtam neki, hogy nem azzal van a baj, hogy mi húzhatja, hanem hogy a csónakkal papíron túl van terhelve a tréler. Kell rá fék, hogy újra be lehessen írni a forgalmiba az 1500 kg megengedett legnagyobb össztömeget. Végül vettünk egy fékes trélert, az volt az egyszerűbb módja a dolognak.

pifpaf 2010.05.27. 09:44:42

@motorsport77:
"Mondjuk aki marutira tetet horgot az se normális."

A horoggal nem csak vontatni lehet. Lehet rajta biciklit vagy egyéb motyót is szállítani.

a balfék 2010.05.27. 09:54:25

@Kifordított kacagány: Túlsúlyos a futó. A lényeg ha a vontató jármü és a vontatmány együttes tömege a 3500 kg-ot nem haladja meg a nehéz potkocsi is vontatható B-vel.Kritérium a vontatmány nem lehet nehezebb a vonó gk.nál és természetesen a vontatmány össztömege nem nagyob a forgalmiban szereplö névleges össztömegnél/saját tömeg plusz megengedett max.raksuly/.

Kifordított kacagány 2010.05.27. 20:45:31

@pifpaf: @a balfék: ezek szerint annyi a dolgom, hogy az utánfutó forgalmijában átiratom a megengedett össztömeget mondjuk 1.2t-ra és utána már vígan vonszolhatom szarrápakolva a vacak b-s jogsimmal. kérdés mibe fáj egy ilyen átminősítés, úgyis hamarosan el kell vinnem műszakira.

a balfék 2010.05.27. 21:50:41

@Kifordított kacagány: Ha az autód 1,2 t. akkor 1.2 t.utánfutót huzhatsz, ha 1,75 t.akkor max 1,75 t.névleges össztömegü futót huzhatsz,ha 2.5 t. a vonó járgányod akkor 1.t.utánfutót rángathatsz "E" kategoria nélkül.A két kritériumnak teljesülni kell 1.a vontató gk.-nál nem lehet nehezebb a futó. 2.a szerelvény óssztómege nem haladhatja meg a 3.5.t-át.Az a javaslatom hogy a fentiek ismeretében vegyél nagyobb futót,olcsóbb mint az átterveztetés,engedélyezés stb.

Kifordított kacagány 2010.05.28. 11:19:31

@a balfék: az autóm 1.5t, az utánfutó meg vígan elbír 1t-t, csak gondolom hajdanában a 750kg-os határ miatt lett ennyiben meghatározva az össztömeg. ritkán használom, de mivel időnként a megengedettnél 2x annyit is szoktam rápakolni, olykor eszembe jut, hogy nem ártana esetleg ezt papíron legalizálni. főleg ha elég hozzá a b-s jogsim. persze nincsenek illúzióim ez magyarország, itt ha valamit rendesen akarok csinálni, akkor kifizethetem a többszörösét, mint amit az egész hercehurca ér.

Mizu 2011.03.26. 18:47:28

üdv,

Vettem egy suzuki sx4-et (4x4 1.9 120le) és tetettem rá vonóhorgot és vettem egy utánfutót (fék nélküli). Sajnos utólag derült ki, hogy az utánfutó 750kg-os azaz nem vontathatnám az autóval. Az utánfutó önsúlya 135 kg.

A kérdés, hogy van-e mód arra, hogy az utánfutót visszaminősíteni 400kg-os ra? (lehet h hülyeség a kérdés, de ha valakinek van róla infója segítene!)

Köszi előre is.