Címkék

Címkefelhő

Beszóltak

Autófilek még

A Wankel story (kivágott jelenetek) Akiket eltemetett a múlt

2010.06.28. 19:00 | Sanyi. | 4 komment

Címkék: wankel citroen hét

Nem gondoltam volna, hogy a Citroen héten komolyabb meglepetések érhetnek, de - miközben információk után kutattam a Wankel történelem kivágott jeleneteit taglaló sorozat (1) (2) befejező (holnap) "Citromhét ráadás" poszthoz - megdöbbenésemre az angol Citroen közösség oldalán találtam meg az eddigi legjobb leírást a Wankel motorok törzsfejlődéséről – és itt most a nagybetűs őstörténetről beszélünk. Úgy gondoltam, hogy megfelelő finálé lenne a bolygódugattyús műhelypolc kisöprésének lezárására. Ezt szeretném most megosztani veletek.

A régi időkben a technológia fejlesztésének elsődleges célja az állati, és főképp az emberi izomerő kiváltása volt.

A legkorábbi gépek a szél, vagy a víz energiáját hasznosították, majd a gőzgép következett, és csak az elmúlt két évszázadban jelent meg a belső égésű motor. A gőzgépek és belső égésű motorok során a fő cél a mozgási energia forgó mozgássá alakítása, mert egyszerűen ez a legpraktikusabb kimeneti mozgás, ami a legtöbb módon közvetíthető.

Két széleskörűen alkalmazott módja van a belső égésű motoroknak. A hagyományos és jól bevált dugattyús motor, ahol egy hajtókar segítségével adják át a mozgási energiát, és konvertálják forgó mozgássá...

...és a bolygódugattyús – az angolban „rotary” – motor. Utóbbiban nem alkalmaznak hajtókarokat, hanem egy domború falú háromszög alakú „dugattyú” - úgynevezett trochoid - forog körbe az égéstérben, és a belső fogazása segítségével forgatja meg a főtengelyt. Ennek a megoldásnak nagy előnye, hogy a szerkezeti elemek nincsenek kitéve a fel-le mozgás holtpontjain jelentkező hatalmas stressznek, és a motor a fordulatszám változtatásokra is finomabban reagál – hogy az elérhető maximális fordulatszámot ne is említsem -, miközben gyakorlatilag direkt energiaátvitelt valósítunk meg.

De hogyan jutottunk el a mai „Wankel” néven emlegetett motorokhoz? Jó úton jár az aki nem hiszi, hogy a professzor kábulatban töltött napok után, egyszer csak  arra ébredt hogy a hatalmas nyáltócsa alatt ott vannak a részletesen kidolgozott égéstér, a dugattyú, és az él-tömítések részletrajzai…az esetleg elképzelhető, hogy a forma megvolt, de évekig nem tudta mi az.

A bolygódugattyús motor története

1588
Ramelli, egy olasz mérnök feltalál egy vízpumpát, amely később olajpumpákban és kompresszorokban él tovább.

1636
Pappenheim német mérnök feltalál egy szivattyút aminek elvén napjainkban is működnek az olajpumpák a mai kocsikban.

Pappenheim egy vízkerékkel hajtotta szerkezetét, aminek eredeti feladata egy szökőkút működtetése volt. II. Ferdinánd uralkodó ki is tüntette munkássága elismeréseként. A XVII. században a mérnökök számára a legnagyobb problémát a szerkezeteken belüli mozgó alkatrészek szivárgásmentes elkülönítése jelentette.

Láthatjuk tehát, hogy a jól ismert probléma – amibe a XX. századi technológiával is sokaknak beletört a bicskája – már a kezdetektől végig kísérte a konstrukciós elv útját.

1650
Otto von Guericke épít egy vákuumszivattyút, amelyen bőr lemezekkel akadályozza meg a henger és a dugattyú közti szivárgást.

1782
A gőzgép feltalálója James Watt készít egy olyan gőzgépet, amiben egy kamra közepén elhelyezett tengelyt egy lapát forgat, melyet a gőz hajt meg. A lapát széleit szigeteli, majd megfelelő méretezéssel és beszabályozással eléri, hogy kialakuljanak a megfelelő munkafolyamatok – megvalósítva ezzel a direkt energiaátvitelt.

1799
Watt egyik munkatársa – Murdock – adaptálja Pappenheim találmányát, létrehozva ezzel a forgódugattyús gőzgépet.

1846
Elijah Galloway megépíti az első bolygódugattyús erőforrást egy belső epiciklois alkalmazásával.

1859
Jones továbbfejleszti Pappenheim szivattyúját, és kialakít egy két rotoros motort, ahol mindössze két lapátot alkalmaz rotoronként. Ezt a megoldást alkalmazzák napjainkban a Roots kompresszorok és a legtöbb szivattyú is.

1901
Az amerikai Cooley szabadalmaztat egy olyan bolygódugattyús motort, ahol a kamrában egy epiciklois rotál.

1908
Az angol Umpleby alkalmazza Cooley gőzgépének megoldásait egy belső égésű motornál, de komoly problémákat okoz neki a gázok tágulása.

1923
Bejegyeznek egy svéd szabadalmat bizonyos Wallinder és Skoog urak részére akik megalkotják az első „valódi” bolygódugattyús motort, belső fogazású dugattyúval, 5 ágú csillag formájú rotorral ami egy hasonló kialakítású kamrában mozog 5:6 forgási aránnyal, ami a mai kettő- és négyütemű wankel motorokat jellemzi.

1938
Sensaud és Lavaud (a Traction Avant automata váltójának konstrukciójáért - ami nagy csőd volt - felelős tervezők) az 1923-as kialakítást alkalmazva létrehoz egy új motort, megtartva annak főbb jellemzőit. A fejlesztést a Citroen és a Renault is támogatja, de a cél nem az autógyártás, hanem a Francia Légügyi Minisztérium igényeinek kielégítése. Pár darabot készítenek is Batignolles-ban, de a motor nem váltja be a hozzá fűzött reményeket, ezért a fejlesztést leállítják.

1943
Bernard Maillard svájci gyártó kifejleszt egy légkompresszort ami egy Brit szabadalmon alapul. Az alapot egy bolygódugattyús motor adja, 2:3-as forgásaránnyal és egy belső hypocikloissal a kamrában. A nyomás alatt jelentkező szivárgási problémákat azonban itt sem tudták megoldani.

 

...és ekkor lépett be a képbe Wankel professzor.




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr292107980

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

yeti 2010.06.28. 21:07:01

Hiánypótló írás.Külön piros pont a Túristvándi vízimalomért.

János Bereczk 2015.10.19. 23:40:09

Egy hangyányi problémát fedeztem fel, az amúgy számtalan hibát magában rejtő W. motor leírásában! A motornak excentrikus főtengelye van, ami ha tetszik , ha nem, alternáló mozgást hoz létre. Excentrikus csapján forog a dugattyú, csak úgy mint a hagyományos motornál a hajtókar alsó csapágya. Más kapcsolata a dugattyúval nincs! Ahhoz, hogy a főtengelyt forgathassuk, meg kell akadályozni a dugattyú szabad mozgását. Ezt a pozicionálást úgy oldották meg /nem W./, hogy a dugattyúra szerelt belső fogazást, egy az állórészre szerelt fogaskerékkel hozták kapcsolatba. Így a forgórész a főtengelyhez képest háromszor lassabban forog és biztosítja, hogy a "felső holtpont"-on a dugattyú a megfelelő pozícióban legyen. A motor TRAGÉDIÁJA ez!!! /Ideális kompresszor!!!/ De itt motorról akarunk beszélni, akkor a főtengelyt a dugattyúnak kell hajtani, ahogy azt a hajtókar teszi. Megvárja amíg lesz csapkiállás és nyomja a főtengelyt, létrehozva a kimenő forgómozgást. Gyújtás után az a helyzet, hogy a forgórész követi a főtengely csapkiállását, a holtpont elnyújtásával, tehát késik a csapkiállás és a munkaütem. /hővesztés!!!/ Másik jelentős probléma, hogy a csapkiállás igen kicsi és ezt úgy kompenzálják, hogy növelik a fordulatszámot, ami megköveteli az anyag minőséget és üzemanyagot /RX 8=27L/!! A tömítést állítólag megoldották, de ne menjünk el szó nélkül mellette! A sok felesleges hő az oka és a szúróláng, mert három irányba nem tömíthetnek és a felület sem kevés amihez súrlódnak, valamint a rugó támasztás egyáltalán nem oda való! Mivel a felsorolt "apróságok" igencsak hasonlítanak az öreg négyüteműekre, de attól tartok, hogy így már érthető, attól sokkal rosszabb!!! Hogy az "fdrm" motor hasonlít hozzá, lehet, csak nem tudom miben?!

János Bereczk 2015.10.20. 00:18:19

Ha van hely, van mit írnom, de ez sem dícséret lesz! Ha nem csak a W motorról zengenének ódákat a magyar MOTOR már világhírű lenne és nem az A U T Ó motorjáról beszélek!
Hetente hullanak le kisrepülők és a kutyát nem érdekli a 3kg-os 10 hengeres motor, amiből akár hármat lehet felszerelni mert nem súly, hogy a mentőorvos araszol a városban, mikor egy nagyobb dronnal a helyszínre repülhetne, de ne én mondjam meg mi mindenre lenne jó, ha elkészülne. PROTOtipus/?/ a 21. sz-ban, amikor számítógépen 2-3 óra alatt eredményt lehet mondani! Én ráérek, a többiek meg csak kísérletezzenek a W.motorral!
NEM AZÉRT ÍRTAM, HOGY MEGJELENJEN, A W. ÉRTETLENSÉGET ÚGYSE KÜZDHETEM LE!!!
Amikor a mérnök rajzoló megkérdezi: hogy-hogy 3D-be?/ma dbe, holnap dbe , meg holnapután/, térlátása meg nincs, de árat olyat tudnak mondani, amit maguk sem hisznek el!
Köszönöm, ha elolvassák, és dobják a kukába! tisztelettel Bereczk János /utcaseprő/

János Bereczk 2015.10.20. 13:11:50

Még van 5000 karakter, más cikkeknél már ilyenkor törölni szoktak! Akkor kezdjük a "kályhánál".
Igen, utcaseprő voltam. Akkor ezt fizették jobban /1600Ft-hó/. A szakmában /jármű vill. 900Ft/. Másrészt, valamiből tanulni is kellett, hisz a szakma megkövetelte a hivatásos jogsit!/2050Ft/.
Ekkor került látómezőmbe a W. motor./Ternai/.Az 1964-ben kitalált motorommal próbáltam összevetni, és úgy láttam, valami nem stimmel, a leírtak egyáltalán nem egyeztek a látottakkal.
Surányi 4-5-6-10 hengeres motorról írt cikket, én meg 1 hengerest látok? Az interneten ma is kommentek égtelenkednek arról, hogy hány hengeresnek felel meg az egy tárcsás, hát nem egy bonyolult matek feladat, ha egyhez nem adok semmit, az egy marad, márpedig nekem egy főtengely fordulatra, egy munkaütem jut. Sajnos ezzel a bla-blával mélyen megzavarták azokat akik a hagyományos motorhoz sem igen értettek. Én 'hívő' ember vagyok, csak magamnak hiszek és sajnálom, ha valaki név, elérhetőség nélkül, magába zárkózva ír, mert kizárja a tanulás lehetőségét. Van olyan oldal, ahol a motoromról folyik eszmecsere, de hogy-hogynem én nem tudok hozzászólni, mert azt írja a név nem stimmel, de hogy felhívnának és megbeszélnénk? Nem értem! A legjobb dolog olyan cikkeket olvasni, amiben /még/ működő autógyár ír, vagy nevében ír valaki, műszakilag értelmetlen dolgokat! A legjobb, " a dugattyú egy fordulatra, három ütemet hoz létre"! Milyen igaz ez, de arról rutinosan hallgat, hogy ezt három főtengelyfordulat továbbítja! A kedvenc cikkeim azok ahol a gyártó méltatja termékét, tanult szakemberekkel igazolja igazát, a következő sorokban pedig leírja, azért ad célszerszámokat, hogy hetente, vagy három naponta ki kell kormolni a kazánt! Miért ad a W. motorhoz olajat a gyártó? Picit gondolkozzunk! Az égés, beszorul a sarokba az el nem égett anyag, kell a katalizátor! Hát nem a motorban kell a HŐ? Ott kellene hasznosítani! Tegyünk rá turbót, egyet, kettőt, van még, legyen három! Igen, nő a teljesítmény, nő a fogyasztás, a káros anyag kibocsátás a sebességhatár meg 50km/óra. HOL a határ? A minap 40 °-os égtelen napsütésben kerekeztem a boltba, ketten egy kis fa alatt ácsorogtak, nem volt szívem csak úgy eltekerni mellettük, megjegyeztem:
"Milyen jó, hogy süt a nap, legalább van egy kis árnyék, ahova behúzódhatnak!" Ilyen a motor, sok a felesleges hő, hűtjük és közben fokozzuk a teljesítményét! Gratulálok. Sőt duplájára növeljük a hűtő teljesítményét! /W./ Kérdezem, jó úton járunk? Egyszer megkérdezték a szomszédok, nem fűtünk, hogy nem füstöl a kémény? De fűtönk csak nem füstölünk! A kettő persze kizárja egymást! Azt mondják, a nő amit nem lát az nincs! A katalizátor valami ilyesmi megoldás. Annó, zöld kártyára vittem a TAVRIÁM és annyira jó volt, hogy nem hittek a szemüknek. Kétszer cseréltek kompjútert, semmi. Jött egy VW , beállt, hárman ostromolták a motorteret, amikor hátulról odaszóltam: "nem kellene a szondát a kipufogóba dugni?" /talán a probléma nem mai?/" Jön és kell, az áldásos hibrid, ami a leírások szerint jó is, meg rossz is. Jó mert nem szennyez /annyira/, de milyen motort tegyünk bele? Mátyás király mese jut eszembe: "Hoztam is, nem is". Valójában a megfelelő helyeken, ezek a járművek működnek. A gond csupán az, hogy olyan helyen akarjuk használni ahol nem lehet, hosszú távon. Kísérletezni azonban kell, ez viszi előre a világot, de mintha mindenki ugyanott topogna! Gyakorlat a régi, sajnos az elmélet is. Felvetettem egyszer egy repülő "konstruktörnél", ha ennyire ragaszkodik az elektromos meghajtáshoz, a repülő úgyis felfelé megy, a felső vezeték nem lenne jobb az aksinál? Nem az a baj hogy ez marhaság, hanem az, hogy gondolkodásra kényszerítettem! Talán nem hiszik, de emlékszem a vizi TROLIRA, mint ötletre, de a vízen közlekedő busz találmánya sem régi keletű! Elődjét úgy hívták, hogy FUG./folyami úszó gépkocsi/ Na ha már itt vagyunk, egy zseniális dolog az életből: HARCKOCSI A HÓ FÚVÁSBAN! Ezzel lehet ledöngölni a havat. A fizika csalhatatlanainak ötlete!
Talán most azt feltételezik , elpártoltam a szeretett W.motortól, nem, csak arra szerettem volna felhívni a figyelmet, ne kerüljük ki az aprónak tűnő részleteket, mert nagyot esünk fenékre, vagy pofára, ebben is két lehetőség van /legalább/. ami közös mindegyik fáj!
FÁJ, persze: kaszáltam géppel, mindenkinek szóltam de egy hölgy azt mondta Ő nem fél! Igaza van, de ha a kés elszáll, még két fél lehet. egy száraz kis ág arra repült és eltalálta a fenekét. Panaszkodott, eltalálta a "seggemet"! megkérdeztem fáj? Nagyon! Megpusziljam, az unokám is ezt kéri ha fáj valamije?! Erről megint eszembe jut valami! Strand és víz, a harmadikat az előbb írtam le. Igen, jól sejtik a hidrogén és W.motor? Kár, hogy az előállítás stb. problémás, felhasználási lehetősége gazdaságosan még kérdés!
kihasználtam a lehetőségemet, ha egy picit csapongtam a témák között, de ez is bizonyítja, minden összefügg mindennel! Várom a vitapartnerek népes hadát!
Ugyanaz mint az előző oldal végén, csak most már/ műszerész/