Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Az autó benzinnel megy!

2010.07.03. 11:00 | prokee | 90 komment

Címkék: bmw autófília e32 autófília flotta

Elég régóta csendben vagyok a Félcápával kapcsolatban. Nincs különösebb oka, egyszerűen azért, mert nem történik semmi érdekes, és azért, mert annyi érdekes történik, hogy nem marad időm írni.

Nem ellentmondás, nem. Először is leszögezem, igazán brutál szopás nincs, de még rendkívüli esemény sem. Az autóval a vétel óta folyamatosan járok dolgozni, egyre inkább kezd összeállni, egyre autószerűbb, és egyre luxusautószerűbb.

Ez persze annak eredménye, hogy szép lassan, nyugodtan épül. Megoldódnak a kisebb-nagyobb hibák, lassacskán minden működik. Elmesélem, hogyan jutottunk idáig.

Hol hagytuk abba?

Emlékeztetőül, utoljára itt volt szó az autóról. Az akkor összegyűjtött teendők listája ez volt:

"Alkatrészekre komolyan egyelőre nem kell költenem. A bal futómű javítása nagyjából 25-30 ezer forintból megáll a legrosszabb esetben is, a benzinüzem életre keltéséhez sem kell ennél több. Az olaj- és szűrőcsere is alig lesz ötszámjegyű, az egyetlen kérdéses tétel a blokk elejénél látható olajfolyás. A korróziós nyomok eltüntetésére van két évem a következő vizsgáig, a kőfelverődések és az első lökhárító kozmetikája is csak Tündérem szerint sürgős. A beltér kevésbé fontos extráinak (sminktükör, herefűtés, elektromos deréktámasz) pedig a végtelenségig halasztható terhet jelentenek a szabadidőmre nézve. Ráadásul az ilyesfajta javítgatások kellemes elfoglaltságot jelentenek egy rendes autóbuzinak."

Azonnali beavatkozás

A cikk fotóin már a csomagtartóban figyeltek az alkatrészek, be is támadtam Gyuszit néhány nappal később. Egy lengőkar és egy komplett kormányösszekötő cseréjével megoldódott a borzalmas remegés és lógás - kb. 18.000 Ft költséggel. Ha már ott volt, megkapta a motoröblítőt, aztán az új szűrőket és friss olajat - ez volt 8000 Ft. Ugyanekkor bevásároltam hat gyertyát is, bár valamivel később került bele - 4200 Ft.

Az aknán megvizsgálva kiderült, hogy az első tárcsák erősen a minimumot közelítik, plusz a friss, vajpuha, lógásmentes futóművel már érezhetően ráztak. Így két nap múlva felkerültek az új tárcsák és betétek is előre - 18.000 Ft.

Ez eddig, azt hiszem, tűrhető egy ilyen autónál. Sőt, egy Kalosnak is kellemes szerviz- és javítási költség volna, nem?

Jaaaaj, neeee, ne kezdjük már megint, hogy olcsó szarokat vásárolok az autóba, és a T. Kommentelők sokkal igényesebbek nálam, kizárólag prémium termékeket építenének be, különben rákos kismókusok halnak meg miattam, illetve ezzel párhuzamosan komplett családokat fogok lemészárolni ún. rajtuk átgázolás módszerével.

Van olcsó alkatrész, csak meg kell találni. Van olcsó akku, csak el kell hinni. Van olcsó olaj, csak keresni kell. Szóval aki ezügyben kommentelne, az vegye elintézettnek a dolgot!

És ha úgy tetszik, ez itt a reklám volt, igen.

Hibakeresés

Már említettem, hogy az autót folyamatosan használom. Ez persze kissé rizikós volt, ugyanis a gáztartály szintjelzője nem működött, a benzinüzem pedig finoman szólva is hagyott maga után némi kívánnivalót. Olyasmi jelenséget produkált, mint amikor nem megy minden henger, gázadásra pedig a fordulat felugrott kétezer fölé, onnan le a pincébe, és ezt váltogatta, egészen addig, míg egyszer csak teljesen le nem állt. Így épp csak alkalmas volt az autó arra, hogy az üres gáztartállyal, benzinüzemben negyvennel elporoszkáljon a gázkútig - ez pedig így nem normális. Nyugodt autózást szeretnék, aminek része, hogy amikor a gáz elfogyott, csak kattintok egyet, és megyek tovább.

Bevallom, az is ösztönzött, hogy az autó, mint tudjuk, benzinnel megy. Minden más üzemanyag a sátán műve, beleértve a gázolajat, az etanolt és az LPG-t is. Utóbbira egyetlen mentség, hogy baromi olcsó - de amikor élvezkedni akarok, akkor a hátam közepére sem kívánom. Olyan ez, mint a szex. Egyedül, kutyával, dinnyével is lehet jó, a végeredmény is ugyanaz, de az igazi azért nővel, nem?

Így aztán egy csendes hétvégi délelőttön Tomnemtommal bontani kezdtünk. Nem volt nehéz dolgom, elég sokat kínlódhattak már ezzel a problémával előttem is, így egy csomó apró burkolat, fül, csavar már nem volt a helyén...

Mivel gázzal többé-kevésbé tisztességesen jár a motor, a gyújtásproblémát és a mechanikai hibákat kizárhattuk. Maradt a szigorúan vett benzinrendszer, tehát gyanakodhattunk az üzemanyag-szivattyúra, a csövekre, az injektorokra, azok vezérlésére, a nyomásszabályzóra, illetve egy egyszerű dugulásra valahol az autó 5x1.8 méteres alapterületén. Elméletileg előfordulhatott az is, hogy a motorvezérlő szívat minket, ezért gyorsan ellenőriztük a testcsatlakozását, a beérkező táp feszültségszintjét, illetve az itt elvágott injektor-kábelek csatlakozását - a gázszett ugyanis így blokkolja az üzemanyagot, amikor LPG-re kapcsolunk. Ezek a pontok rendben voltak, nem is nagyon számítottunk másra. A hibakeresés két útja - ad-hoc próbálkozás és logikus, lépésenkénti megközelítés - közül ugyanis mi a bonyolultabbat, de általában eredményesebbet választottuk.

Megtehettük volna, hogy ötletszerűen oda-odakapunk valahová, és teszem azt, összekötjük a két elvágott szálat, de ezzel csak azt értük volna el, hogy... mindegy, erről még majd beszélünk...

Már Gyula aknáján kiderült, hogy a gumi benzincsövek elég siralmas állapotban vannak, ezért ezek cseréjével kezdtem. Közben Tomnemtom a túloldalról nekifogott a kábelek kritikus pontjainak javításához - volt ugyanis néhány igen cifra sorkapcsos kötés, aminek autóban semmi keresnivalója. Hely az volt bőven, nem nagyon akadályoztuk egymást. :)

Ahogy a csőrendszer tömítetlensége elérte az ilyenkor megkívánt alacsony értéket - szóval amikor már nem dőlt orrán-száján a nyál -, indítottunk egy gyorsat. Persze most sem lett jó, de legalább nem kísérte iszonyatos benzinszag, mint eddigi próbáinkat. Kiszabadítottam hátul az üzemanyag-szivattyú csatlakozóját, rácsattintottam a multimétert, és figyeltem. Tomnemtom indított, a műszer dobott egy 13.5 körüli értéket. A motor beindult, majd elkezdte a felpörög-lehörög mókát. A műszer jelentős eltérést nem mutatott, tehát a pumpa vezérlése jó - a motor nem azért fullad be, mert valami leoltja az AC-t.

Lekötöttem a frissen beépített nyomóoldali üzemanyagcsövet, és felpattintottuk a nyomásmérő órát.

Vidám szerkezet ez. Tartalmaz egy csomó csövet, végeiken előrepréselt gyorscsatlakozóval, meg egy marék olyan csatlakozót, amit a saját kis csöveinkre szerelhetünk fel. Így tehát, ha az autón megtaláljuk azt a pontot, ahol megbontható a gyári üzemanyag-vezeték - és bizony, minden autón van ilyen -, akkor néhány perc alatt elkészíthetjük a leágazást az órához. Ehhez persze kell egy afféle T-idom, amire az óra csatlakozhat. Ez ráadásul rendelkezik egy kézzel szabályozható szeleppel, amivel az átáramló üzemanyag útját részben, vagy teljesen elzárhatjuk. Ezt a T-idomot megfelelően forgatva gyönyörűen szabályozhatjuk az üzemanyagnyomást is, a nyomóág fojtásával csökkenthetjük, a visszafolyó ágba szerelve pedig növelhetjük.

Gyorsan kiderült, hogy az AC által szállított benzin üzemi nyomásával semmi probléma nincsen. A pumpa a vártnál sokkal jobban teljesített, hiszen ennek a motornak a működéséhez legalább 2 bar, terhelésen, gyorsításkor 3 bar szükséges, mi pedig lezárt visszafolyó ágnál 10 bart mértünk. Durva, durva, durva. De legalább kiderült, hogy:

- a szivattyú bőven elegendő üzemanyagot szállít, és teszi azt bármiféle megingás nélkül
- nem lehet rossz állapotban, hiszen a 10 bar nyomást folyamatosan tartotta, és ezen az extrém terhelésen sem adta meg magát, még a hangja sem nőtt meg

Következtek tehát az injektorok. Ez már viccesebb feladat volt. Jól hozzáférhető helyen vannak, gyakorlatilag a motor tetején, felettük egy kábelcsatornával. Nem volna ez szerelhetetlen, ha nem bolygatta volna meg már annyi kéz oly sokszor ezt a környéket. Így egy kicsit minden lifeg, egy cseppet félreáll, a gázszett vezetékei feszesebbek, mint illenék, így roppant óvatosan kell bánni mindennel.

Azért elég gyorsan lebontottam az útban lévő cuccokat, és némi laza feszegetés után kiugrottak a befecskendező-szelepek a gyűjtőcsővel és a nyomásszabályzóval együtt. Nem tűntek túl réginek, ami... hát... gondolkodásra ad okot egy gázos autónál. Nem valószínű, hogy valaki bevásárolt volna hat új injektort, de mondjuk bontottat már akár igen. Mindenesetre az alapvető ellenállásmérés sehová sem vezetett, egyik sem volt szakadt, tehát akár működhetnének is.

Viszont nem voltak egyformák. Az meg nem tűnt túl életszerűnek, hogy a bajorok öt egyforma injektort alkalmaznának a hat hengerre, a kettesen pedig egy másfélét. Sebaj, a csomagtartóban találtam két "tartalékot", nagyjából megpucoltam, és beszúrtam az eltérő helyére. Némi karburátor-tisztítóval letakarítottam a koszt, féktisztítóval letakarítottam a karburátor-tisztítót, aztán összeraktam az egész hóbelevancot.

Persze semmivel sem lett jobb. Továbbra is sántán járt, úgyhogy újra ki, nincs más hátra, mint egy sufni-jellegű szállítási mennyiségmérést csinálni.

Éppen kölcsönadtam a befecskendező-próbapadot, vagy tán sosem volt, így kellett valami megoldás. Az várható volt, hogy ha lesz eltérés a befecskendezett mennyiségben, akkor az jelentős lesz, így egyszerű szemmelveréses szemrevételezéses módszert választottam. Hat egyforma pléhdobozt fektettem a motorra, belefordítottam a helyéről kihúzott injektorsort, és megpróbáltam legalább nagyjából azonos szögben bedönteni mindegyiket.

Bekötöttem a nyomó és a visszafolyó ágat, aztán nagy lélegzet, és indítás. Az eredmény várakozáson felüli, a páratlan hengerek (1-3-5) nyomnak, a páros (2-4-6) hengerek nem. Mérni felesleges, öt másodperces indítás után látható az eredmény.

Az M30 motor befecskendezése

Ez a Bosch L-Jetronic rendszer egyik verziója. Jellegzetessége, hogy szakaszos, kisnyomású befecskendezést végez a szívócsőbe, motorciklusonként kétszer, tehát minden főtengely-fordulaton egyszer. Mármint összesen, minden hengernél.

A kisebb, négyhengeres motorokon ezért a befecskendező-szelepek általában egy jelvezetéken vannak, a nagyobb motorokon, például ezen a hathengeresen két jelvezetéken. Egyiken a páros hengerek, másikon a páratlanok. Igaz, hengerenkénti befecskendezőnek hívják, de ez csak a fizikai elhelyezkedésükre igaz, nincsenek külön-külön vezérelve, időzítve.

Kicsit térjünk csak vissza az elejére!

"Megtehettük volna, hogy ötletszerűen oda-odakapunk valahová, és teszem azt, összekötjük a két elvágott szálat, de ezzel csak azt értük volna el, hogy... simán beindult volna a benzinüzem..."

Ettől kezdve gyorsan megvolt a megoldás. Az elvágott vezeték csatlakozása rendben volt ugye, tehát előszedtem azt a relémodult (szép nevén emulátor), amely a megszakítást és az összekapcsolást végzi. Valamivel több ez, mint két szimpla relé, lekapcsolt állapotban ugyanis szimulálja az injektorok ellenállását az ECU felé, hogy az ne észleljen hibát. A zárást persze ettől még egyszerű relék végzik, amelyek a doboz megbontása után jól láthatóak.

Ő az. Jobb oldalon, a fehér matricával kupakján látható az a relé, amely a páros hengerek injektorainak lekapcsolásáért felelős. Pontosabban, amelyik a vissza nem kapcsolásért felelős.

A forrasztási pontok rendben voltak, bár olaszosan rapszodikus volt a forrasztás minősége. Azért átpöttyöltem a lábakat, a relé fedelét leszedtem, az érintkezőket kis polírpapírral megtakarítottam, aztán leszedett fedéllel visszadugtam, világoskék nyelű ezeréves orosz csavarhúzóm nyelével megkopogtattam, és tettem egy újabb próbát.

Hoppá, kiváló. Ennek valahogy így kell kinéznie. Úgy fest, megvan a hiba, ami állítólag két éve többen próbáltak megtalálni. Akkor rakjuk össze, és jöhet a menetpróba.

Aznap, ha jól emlékszem, nagyjából 100 kilométert autóztam el, 5-6 kilométeres körzetben. Élvezkedtem, hallgattam a benzint szürcsölő sorhatost, és persze közben kapcsolgattam ide-oda. Olyan 80-90%-ban működött is a dolog, de néha azért még betorpant az autó a benzinre váltásnál.

Egyértelmű volt, hogy a hiba megvan. A Csikós-féle szaros kenyér árnya elröppent a géptető fölül. A kór tünetileg kezelve, már csak a végleges gyógyítás van hátra. Azóta persze megtörtént, nemsokára el is mesélem majd. Sok minden mással együtt.

Hát ez van.

Elb*sztunk egy erős napot azzal, ami elkerülhető lett volna, ha a legelején, alantas sugallatokra hallgatva összekötjük azokat az átok drótokat.

Másfelől viszont szép lassan körbevizsgáltuk a rendszert, ha nem is töviről-hegyire, de ahhoz elég alaposan, hogy tudjuk, mivel kell még foglalkozni. Feltétlen kell hat egyforma befecskendező-szelep, mert ez így nem korrekt. Mindenképpen pótolni kell a kábelcsatorna hiányzó rögzítéseit és a csatlakozók biztosítóit, mert így szétrázódhat. Azonnali cserére szorultak a csövek, ezen túl is vagyunk.

A fentiek fényében tehát ki-ki döntse el maga, melyik megközelítés lett volna az igazán helyes.




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr782122017

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Sajti - Audiklub 2010.07.03. 12:08:52

Ejj, ez szép nap lehetett.
Azok a fránya áramszellemek cicóznak mindenkivel. A mókolt dolgokról már nem is beszélve.

Szép volt Prokee és Tomnemtom. Inkább így, mint felületesen.

streetsta · http://managertoys.hu/ 2010.07.03. 13:14:42

Szép munka, alapos munka. Az a csavar nagyon aranyos ott a himba mellett. Én is szeretnék ilyesmiket találni a blokkban.

559 2010.07.03. 14:40:40

Szép munka volt.
Vajon mennyit szakított volna egy szakszervíz ezért a munkáért és mennyi ideig tartott volna?! :)

esef 2010.07.03. 15:10:12

Milyen betét és tárcsa kerül együtt 18 ezerbe???

mennyi?husz! 2010.07.03. 15:19:38

@esef: igen ezt tul szep, hogy igaz legyen meg unixos alkatresz eseten is...:)

e39-be csak a gyari fekbetet elore benne volt 28k-ben.

esef 2010.07.03. 15:24:25

@mennyi?husz!:
Nem, nem túl szép, feltéve, hogy van kedvezmény. Nekem unixhoz is és meteorhoz is van elég szép kedvezményem. A Suzukira ezért került anno Brembo tárcsa... :)

Szóval érdekel ez a gazdaságos árú fék, mert hamarosan a Renault is benevez egy cserére.

gergo · www.indafoto.hu/ppgergo 2010.07.03. 15:25:14

@mennyi?husz!: @esef: extra oriasi nagykereskedoi kedvezmennyel esetleg

de meg igy is felfoghatatlanul keves osszeg 2 tarcsaert is, nemhogy hozza meg a betetek

Sabc 2010.07.03. 15:25:29

"Az M30 motor befecskendezése

Ez a Bosch L-Jetronic rendszer egyik verziója."

Egészen halkan, félve jegyzem csak meg, hogy L-jetronic '86 vége óta nincs BMW-ben. Amit az autódon látsz, az egy Motronic, vélhetően 1.3, bár ha 86-hoz közeli évjáratú az autód, akkor talán még 1.1 is lehet, de erre nem mernék megesküdni.
Leültem.

esef 2010.07.03. 15:30:07

@gergo:
Nekem a Renault-ra első-hátsó fékbetét garnitúra + első pár tárcsa 32e lenne és Textar. Csak tárcsák és első betét lenne 22e. Szóval nem sok. (A hátsó tárcsát direkt nem vettem bele, mert az horror áron van...)

loláb 2010.07.03. 15:35:19

Lehet, hogy én is márkatárs leszek. Szereztem egy Kalost, és gondolkozok azon, hogy nem eladom (kb 700-at érhet), hanem becserélem egy 323 compactra, némi ráfizetéssel. Még érlelem a dolgot, a kompót jó, nekem tetszik is (2003-ban volt már egy pár hónapig), annyira nem öreg (98-99 körüli kéne), csak nem vagyok benne biztos, hogy szükségem van még egy autóra, aminek ráadásul a biztosítása, meg az adója sem két fillér, lévén 170 lóerő.

Sabc 2010.07.03. 15:37:54

@loláb: De miért compact? Kevés rondább BMW van annál. Akkor már miért nem egy tisztességes hármas, aminek van hátulja is?

prokee · http://prokee.blog.hu 2010.07.03. 15:46:02

@Sabc:
Motronic 1.3.

Ami egy advanced L-Jetronic. Nem akartam ilyen mélységben belemászni, mert nem fontos információ :)
Mindenesetre úgy működik, mint egy L-Jetronic, és azonos elemekkel dolgozik.

@esef:
Amelyikre óriási jó kedvezményt kapok. Nem írom le a márkáját, mert rögtön érkezik 10 "az szar" komment, aztán afelé szalad el az egész, hogy ki mire esküszik.
Német tárcsa, olasz betét.

hakapeszimaki1986 2010.07.03. 15:48:00

Ne nyúlj jobban bele Prokee!
Egy 20éves gépet nem érdemes nagyon bolygatni,főleg relatíve sok elektronikával rendelkezőt nem...akkor jön a "szaros kenyér" (nem szeretem ezt a szóösszetételt),ha tökéleteset akarsz csinálni belőle.Ilyen állapotban elmegy ez még amíg meg nem unod.Így kell ezt szeretni,hogy néha betorpan!

loláb 2010.07.03. 15:49:14

@Sabc: Ízlések, és pofonok. Nekem pont az szedán e36 nem tetszik, a compact meg igen. Meg a szerettem is a régit, azóta is bánom kicsit, hogy eladtam, de túl jó árat kínáltak érte, szóval az eszem döntött, nem a szivem.

Még a coupé is szóba jöhetne, de abból nem kapok 1,2 körül normálist, annyiért csak a leharcoltak mennek, vagy a nulla extrásak. A compactból viszont ezen az áron még M pakettes is van, seggfütővel, tetőablakkal, klímával.

prokee · http://prokee.blog.hu 2010.07.03. 15:50:46

@hakapeszimaki1986:
Az nem lehet, hogy ne legyen tökéletes :)
Nekem ez cseppet sem teher, sörivás helyett BMW-t reszelek.

Lowtyo 2010.07.03. 16:01:54

német tárcsa, olasz betét?
az szar
hehe

Peti80 2010.07.03. 16:04:24

A nyáklap hátulján a felhullámosodott vezetőszálak übergagyi berendezést valószínűsítenek :S

AtoszMester 2010.07.03. 16:11:02

@559: Diagnosztikai díjat, mert nem jöttek volna rá.

Nekem konkrétan a márkaszerviz azt mondta burkoltan, hogy vigyem garázsos autószerelőhöz a tizenéves ótvar szaromat. Új autó eladás hitelre, azután azok olajcseréje, ehöz értenek.

esef 2010.07.03. 16:14:59

@Lowtyo:
ATE tárcsa, Brembo betéttel? :)

ommm 2010.07.03. 16:23:48

@prokee: A krumplileves legyen krumplileves. :)

prokee · http://prokee.blog.hu 2010.07.03. 16:32:14

@Lowtyo:
Francia autó, franciakulcs, franciázás (=szopás) a jó kombó :)

Sabc 2010.07.03. 16:53:58

@hakapeszimaki1986: Na emiatt a hozzáállás miatt (is) vannak olyan állapotban az öreg BMW-k, meg úgy általában az öreg autók, mint amilyenben.

"Áh, jó ez így, már öreg, úgysem lesz jobb"

LÓFASZT!

Csak meg kell javítani.

Sabc 2010.07.03. 17:01:19

@prokee: Ez így ebben a formában nem igaz.
Nyilván abból indultak ki, de alapvetően egy másik rendszerről beszélünk.
Mert ha nem, akkor az lenne a neve, hogy "Advanced L-jetronic", ehelyett a fiatal szovjet mérnökök azt a nevet adták neki, hogy "Motronic" :)

Az, hogy úgy működik, szintén erős túlzás, mert pl egy BMW L-jet vezérlőben nem sok mindent találsz, míg egy Motronic vezérlőben már van egy mai értelemben is Epromnak nevezhető vezérlő chip.

Ezen kívül L-jeten -legalábbis a BMW-n- még tudsz kézzel előgyújtást állítani, míg egy Motronicnál már a vezérlő végzi ezt a feladatot.
Továbbá Motronicban nem találsz már pótlevegő-tolattyút, nincs külön gyújtásvezérlő modul, és mondjuk a tiedben asszem még pont van, de egyébként nincs hidegindítószelep sem.
Dióhéjban. :)
Szerintem kiegyezhetünk abban, hogy hasonlít egymásra a két rendszer, az egyik a másikból származik. :)

Gyurma73 · https://plus.google.com 2010.07.03. 17:01:52

@esef: suzukira meg kijön az egész 10 ből.kb olyan az összehasonlítás.
egyhetes BMW azért az hetes BMW.

Sabc 2010.07.03. 17:04:57

@Gyurma73: Nagypókra meg 3800. Én győztem.

prokee · http://prokee.blog.hu 2010.07.03. 17:09:07

@Sabc:
"az egyik a másikból származik. :) "

Tehát a Motronic egy advanced L-Jetronic :)

Pontosan úgy született, hogy az L-Jetronicba beletették a gyújtásvezérlést :)

yeti 2010.07.03. 17:30:44

Ez a pléhdobozos módszer nagyon állat:)

röntgenszeműlány 2010.07.03. 17:35:38

"csúcs luxusautó"

Ezen jót röhögtem, köszi!

AtoszMester 2010.07.03. 17:53:53

Ezt a panelt amúgy az überegyszerűsége miatt kompletten újraépíteném, új relékkel, új ellenállásokkal, és jó vastag ónozással az áramkörök mentén.

Bár a cikk sejteti, hogy megoldódott teljesen a probléma. Remélem az is valami elektronikai barkács, nem csak egy eredeti panel a bontóból. :)

AtoszMester 2010.07.03. 17:56:40

Fentről a második ellenállás amúgyis retekül néz ki.

prokee · http://prokee.blog.hu 2010.07.03. 18:11:37

@röntgenszeműlány:
Pontosabban "Egykori csúcs luxusautó". Három szó, együtt értelmezendő :)

prokee · http://prokee.blog.hu 2010.07.03. 18:13:53

@AtoszMester:
"Remélem az is valami elektronikai barkács, nem csak egy eredeti panel a bontóból. :) "

Nem eredeti BMW-alkatrész, hanem a gázszetthez tartozik, így nehéz is bontóban találni. Egyelőre, ahogy mondod, üzembiztosra barkácsolva, de előbb-utóbb egy újat akarok, ha gyárt még ilyet a LandiRenzo

Taxomükke (UK) 2010.07.03. 18:19:47

Na helló.
Jó lenne, ha a "szaros" és a "kenyér" szavak egyazon kifejezésen belüli alkalmazását a továbbiakban mellőznéd. Te is meg a Csikós is.
Köszi.
Nem, nincs érdemi hozzászólásom.

Make Valamit · http://make.blog.hu 2010.07.03. 18:26:03

Nagyon szép hibakeresés, gratulálok hozzá!

Egy hónapja egy barátom Feliciáját kellett rendberaknom, ami egy leparkolás után nem volt hajlandó indulni, nem forgott az önindító. Így utólag belegondolva kellett volna két drótot húznom a kormányoszlophoz és otthagyni vele, de én voltam akkora hülye hogy megcsináltam.
Gyári központizárvezérlőre (élvezérelt) master-slave módban rákötve egy carlock-2 központizárvezérlő, erre egy vill-táv távirányítómodul, erre egy wili-2 ablakfelhúzómodul. El sem tudom mondani mennyi felesleges drót, KM14 relé, sodrott 'kötés' meg ilyesmik voltak benne. 16h-ra mentem, 1-kor jöttem el, egy gubanc kábellel és 4 relével a szerelős táskámban. A kocsin minden működik. Valamelyik idiótának túl nagy volt a kísértés hogy csináljon egy immobilizeres kocsira még egy tiltást - ahelyett hogy a K-vonalat szakította volna meg, elvágta az önindító vezetékét, amit egy kicsit is gyakorlott tolvaj kb fél perc alatt megkerül.

Nem véletlen hogy pl. a Toyotánál még a gázpedálos balhé előtt a garanciális _elutasított_ javítások kb 80%-át az utólagos elektromos barmolások tették ki. (nagyzene, xenon, uv-műszerfalvilágítás... tűz? :)

szárnyati géza 2010.07.03. 18:45:08

Én a légtömegmérőre gondoltam volna, ha van benne...
A 155-ös ALfát simán oda-vissza szétszedem, és megjavítom, de az 1.2-es B corsánál nem jövök rá, hogy balkanyarban miért fullad le....

Stock 2010.07.03. 18:53:12

a szívem meghasad ezektől a posztoktól! annyira jó lenne ilyen korú, állapotú autókat gombokért javítani és tökéletes állapotban használni.. de hol lehet korrekt, olcsó, hozzáértő szerelőt találni??

jah, gratulálok a sikerekhez! :)

esef 2010.07.03. 19:10:22

@Tibi bácsi:
Akkor használjuk a "kenyeres" és "szar" kifejezéseket ilyen sorrendben. Néha jobban illene a helyzetre...

@Gyurma73:
A Suzuki meg hármas. Egyhármas... :)

@prokee:
Nálam meg magyar ember, francia autó, torx csavarok. Ez jobb?

swt (törölt) 2010.07.03. 19:44:23

@Sabc: Az EPROM nem vezerel semmit, leven, hogy memoria (Erasable Programmable Read-Only Memory). Legfeljebb jellegmezoket tarol. De ma mar nincs EPROM a motormenedzsmentben, Flash-EEPROMot hasznalnak szinte mindenhol. Az UV-feny a multe.

Moleman 2010.07.03. 19:48:25

Mi bajotok a szaros kenyérrel? :)
Szerintem helyénvaló kifejezés ilyen helyzetekben :)

kafferbivalybalamber 2010.07.03. 20:28:26

Konzervdoboz ötletes, és végülis célravezető megoldás.
De azért... Ha arra gyanakszik a dolgozó, hogy nem megy pár injektor, először csak érdemes rámérni az injektorok csatlakozójára, hogy delejt kap-e.
(Tudom, előbb kapjam be aztán monnyak le, fasznak okoskodok. :)

AtoszMester 2010.07.03. 20:29:46

@Stock: Nekem is, szép dögje van a posztolónak. Főleg a nyitott ajtós és motorháztetős képek dobnak nagyot.

www.hasznaltauto.hu/auto/bmw/730/bmw_730i_automata-3879096

Ebben van még hasonló vételárban hasonló fantázia :)

Sabc 2010.07.03. 20:58:54

@AtoszMester: Fantázia? Ez egy fosrakás. Ráadásul ez az egy motorverzió E32-ben, amire azt mondanám, hogy nem. Jó, tudom hogy a posztban pont ilyen autó van, de akkoris. Nem megy úgy, mint egy 735i, de legalább ugyanannyit eszik.

Devil2 2010.07.03. 21:01:30

@prokee: Meg az alapárati fordulatszám-szabályozást is beletették. Szóval mondd nyugodtan hogy Motronic, nem kell L-jetronicozni. Az emberre sem azt mondjuk hogy túlfejlett majom.

Sam8888 2010.07.03. 21:06:02

@Sabc:

Az alapjárat állító motor végülis felhogható pótlevegő-szelepként is... Van L(LE) Jetronic amiben nincs hidegindítószelep... (Nekem ez utóbbi van)

Catoo 2010.07.03. 21:08:27

Good luck for your BMW....

Nekem egy 10évvel fiatalabb van.
Minden porcikájában már másabb, mint a cikkben szereplő. Nyilván ugyan igy van ez a legujabb példányok és a sajátom között. Ez az evolúció rendje 10év alatt nagyon sok minden változik.

De a lényeg:
Mindörökké BMW!

Devil2 2010.07.03. 21:12:41

Durva dolog az olajcső csavarja a szelep mellett, a himbák meg a veztengely gyorsan kopnak ilyenkor. Az olajhiánytól persze.

Devil2 2010.07.03. 21:15:47

@Sam8888: Fel is fogható, meg nem is, de az alapjárati motornak "esze" is van.

prokee · http://prokee.blog.hu 2010.07.03. 21:19:33

@Devil2:
Ez egy abszolút nem releváns információ jelenleg, azért nem akartam belemenni, mert ez nem egy afféle népokító írás :)

Szóval az autóban Motronic 1.3 van, amely az L-Jetronic-ből alakult ki azzal, hogy egy rendszerbe integrálták a gyújtásvezérléssel, kapott alapjárati fordulatszám-szabályzást, lecserélték az ECU-t tartalmazó doboz felfogatását és többféle színű matricát tettek rá, valamint számos kisebb módosítást hajtottak végre :)

prokee · http://prokee.blog.hu 2010.07.03. 21:21:14

@Devil2:
Hát, bizony, kopnak. Többit később :)

BTO11 2010.07.03. 21:56:24

nem baj Prokee én maradok a a kalosnál D:)))
50ekm és nemsoká oil cserét végzek.szürő +van opelos bardis.
ja a lányom corsája is +érett az oil cserére 10ekm és kuka az oil mindig,szarok rá hogy 15ekm a csere idő. a robogómba is most cseréltem benziszürőt oszt szoptam a karburátor beállitáson mert 2x felakadt az uszó és orrán száján dőlt a bezin,de sikerát a mütét.

AtoszMester 2010.07.03. 22:21:54

@Sabc: Én azért elbütykölgetném azt a "fos"-t. Őszintén, Téged az érdekel, hogy egy ilyen öreg BMW mennyire megy, és mennyit eszik?

AtoszMester 2010.07.03. 22:24:47

Bocsánat, az Öreg-et javítanám Nosztalgikusra :)

Utálom az ilyen embereket, akik rögtön fosoznak valamit. Közben pedig trágyadombbal járnak, vagy biciklivel.

Kenguru 2010.07.03. 22:37:21

Ahogy ezt a mérsékelten gyári kinézetű légszűrőház-összerkást elnézem, ez a gázon lehet hogy már visszarobbant egyszer-kétszer.
Ha torlólapos légmennyiségmérő van benne, akkor ez eleég valószínű.
Esetleg lrdemes beépíteni egy robbanáevezetőt, és építeni egy mechanikát ami gázüzemben kiékeli a torlólapot.

Olyat szoktak csinálni, hogy pl bontott tempomat-vákummembánnal mozgatnak valami pöcköt, ami gázzüzemben nyitott állapotban rögíti a légmennyiségmlrőt.

A gázrendeszerben ahogy elnézem van elektornikus szabályzás, ami jó.
De nem árt idnőnként gázszűrőt cserélni, reduktort felújítani és ezt az elektoronikát korrekten felprogramozni.
Ha van gázpedálállás-potméter, esetleg azt is érdemes rákötni, és felprogramozni hogy padlógázra dúsítsa a keveréket.

Rocko- 2010.07.03. 22:59:14

@AtoszMester: arra akart utalni, hogy ha már annyit eszik, akkor menjen is.
amúgy igen, ilyen idős BMW-nél is számít hogy menjen. pláne egy 730-as.

AtoszMester 2010.07.04. 01:43:13

@Rocko-: Számít a fenét. Esetleg valami hülyegyereknek.

Ez az autó nem azért van, hogy pörögjön és toljon feltétel nélkül, hanem hogy suhanjon az autópályán. A gyorsulós játékokra ott a könnyű 3, esetleg az ötös. Látszik itt még nem volt senkinek prokeen kívül öreg hetese. Én azt találom benne jónak, hogy 26 éves fejjel nem éreztem szükségét, hogy oda kell neki taposni.

prokee · http://prokee.blog.hu 2010.07.04. 06:52:56

@AtoszMester:
Azért sabcnak nem idegen terep a BMW, és a fogyasztásra sem ad igazán, tekintve, hogy többek között egy E34 540i-je van. Igaz, jobban szeret sietni, mint én :)

@Kenguru:
Van benne visszarobbanás-gátló, és működik is jól. A ház pántolása valószínűleg régebbi ötlet lehetett, meg is fogom szüntetni. Van még némi feladatom a benzinüzemmel (10 perc múlva fogok bele), ha az kész, akkor kisimogatom a gázt is.

mehemed 2010.07.04. 06:53:44

@Sabc: Az eprom egy memória nem vezére az lófasz se. további okoskodás innetől hiteltelen.

Rocko- 2010.07.04. 08:46:11

@AtoszMester: szerintem kevered a lakótelepi parkolóban pörgést a gyorsan haladással. :)
utóbbiról beszélek, annak se prokee sincs ellene, se én.

és igaz, ilyenem nem volt. de volt már alattam párszor egy ilyen hetes.

Ubul a vírus:D 2010.07.04. 09:31:41

Te prok, ezekkel az olcsó szarokkal csak az a baj, hogy véletlen sincs közte olyan amit megvennék, mert az az akku, ami gondozásmentes az nem akku, és Castrol aki tényleg odafigyel rá nem venne, az nem gyár aki csak csomagol, Mobil olajat meg nem találtam az egész oldalon.

prokee · http://prokee.blog.hu 2010.07.04. 09:37:51

@Ubul a vírus:D:
Teszek fel neked hétfőn Mobilt :) Milyet szeretnél pontosan?

prokee · http://prokee.blog.hu 2010.07.04. 09:38:34

@Ubul a vírus:D:
Egyébként, van, akitől a szarozás dícséret... :))))

sufnyi 2010.07.04. 10:36:34

Az e39-re igaz tds 16 ropi volt a két első tárcsa, és betét kompletten cakompakk. Csak sokat kell túrni a netet meg telefonálgatni, árakat kérdezgetni de, meg lehet oldani. Az olajat meg nagykerben kell venni szlovák cégre számláztatni és áfa nélkül elhozni.....(jó tudom mocsok adócsaló vagyok, mert aki azt elveszi az mindenkitől elveszi, lehet ütni)

Sabc 2010.07.04. 12:26:29

@AtoszMester: Hogy számít-e, mennyit eszilk? Figyelj, nekem te neee....
De igen, ha már zabál, akkor menjen.

Sabc 2010.07.04. 13:30:44

@mehemed: Éreztem, hogy megérkezik pár monitorfejű, akinek már az oviban is mikrochip volt a jele, és beleköt az élő fába is.

Oké, valóban rosszul fogalmaztam, az EPROM valóban nem vezérel, hanem az alapján vezérel a vezérló. Így jó?
De igazából teljesen minden mit csinál, a különbség érzékeltetésére hoztam fel, hogy a Motronicban már van ilyen, az L-jetben pedig nincs.

AtoszMester 2010.07.04. 18:49:57

@Sabc: Mert mi lesz? Nem kell fórumon szájharcoskodni.

CsGergo 2010.07.04. 20:35:20

Nekem is kell egy vén 7es bimmer!:D Az alkatrész árai meglepően olcsónak tűnnek.De gondolom egy vezérlés csere 300 alatt nincs meg.

prokee · http://prokee.blog.hu 2010.07.04. 21:35:19

@CsGergo:
"egy vezérlés csere 300 alatt nincs meg"

Aha, 300 ezer alatt nem kell vezérlést cserélni :)
Szóval láncos, amihez csak akkor kell nyúlni, ha már hangja van. És nem lesz 300.000 a cseréje :)

Sabc 2010.07.04. 22:58:10

@prokee: Nem igaz. A gyár 300 kilométerenként írja elő a cserét. Ennél jóval többet is elmegy, de ha már sokat nyúlik a lánc, akkor elvisz egy negyed-fél fogat a vezérlést, és utána megy a fejakarás, hogy ha minden jó, akkor miért remegős az alapjárat. :)

Egyébként ha szervizben csináltatja valaki, akkor bőven belekarcolhat a vezérlés csere a 3 kilóba, mivel hengerfejet le kell venni hozzá, ha magadnak csinálod, akkor az anyag kb a fele, vagy még annyi se, gyári cuccból, lévén kell hozzá két vezető, két lánc, 2 lánckerék, és jóidő.
V8-hoz csak a láncszett kb 3 kiló, 9 lánckerék, 5 lánc, és a tökömtudja hány láncvezető.

Tapasztalat, mielőtt még jönne valami óriás szakértő, aki a netről szakért BMW-t

@AtoszMester:

Szájharcoskodik a rosseb, csak arra céloztam, hogy ahogy Prokee is írta, rendelkezem egy négyezres vényolcas ötössel, tehát az nem kifejezetten helytálló, hogy a fogyasztáson aggódnék. De pont azért vettem ilyet, hogy ha már zabál, akkor menjen is.

CsGergo 2010.07.04. 23:07:25

@prokee: Akkor csak jól mondtam.:)Mivel nem vok autószerelő így elvinne 3 kilót.De mivel látom nagyon értesz hozzá meg ha jó forrásból szerzed a hozzávalót olcsóban is megcsinálod.Olvastam a népítéletekbe h az e34esek vezérlés cseréje is 300ezer ft körül mozog,attól függ melyik erőforrás.

Sabc 2010.07.05. 00:02:28

@CsGergo:

Régebbi, 12 szelepes, szíjas 6 hengeresek, 520i-525i: nem tétel, ha nincs semmi kedvezményes alkatrészforrásod, akkor is egy 20-as körül megvan a szíj meg a feszítő, vízpumpát nem hajtja, munkadíja kb egy huszas, nem vész.
Láncos 12 szelepes 6 hengeresek, 530i-535i, lásd fentebb, mint Prokeeé: kb 100-120 a cucc, meló drágább, mert hengerfej leszedős, tehát kell új tömítés meg csavar, nameg ha már lent a fej, akkor jóérzésű ember kicseréli a szelepszár szimeringeket, tehát ez már drágább.

24 szelepes láncos 6 hengeres, 520i-525i: kb 170 a motyó, legalábbis 2 éve annyi volt, mi anno 300-ért csináltuk az egészet tokkal-vonóval, ezis hengerfejleszedős, csakúgy, mint az összes láncos BMW. Persze megcsinálható anélkül is, csak az nem szakszerű.

32 szelepes V8, 530i-540i: ne akard tudni. Kb. 3 kiló az anyag, a művelet pedig úgy kezdődik, hogy géptető és homlokfal le, hűtő meg minden istenharagja ki...
Bár teszemhozzá, hogy ezt a többinél se árt így csinálni, ha nem akarsz a fasz rossz oldalára kerülni, de azoknál mazochista hajlamúak megoldhatják anélkül, V8-nál viszont egész egyszerűen fizikailag képtelenség, annyira tele a motortér, nincs hely.

Rocko- 2010.07.05. 07:28:50

@Sabc: miért kell levenni lánccseréhez a hengerfejet? van ehhez valami robbantott ábra?

hakapeszimaki1986 2010.07.05. 12:08:25

@Sabc: Az e38 3000-es motorral (motorkódot nem vágom) mennyire zűrös?

Sabc 2010.07.05. 14:42:00

@hakapeszimaki1986:

Lásd fentebb az 530i-540i-t. A blokk nagyon hasonló. Annyi különbség lehet talán, hogy E38-ban elméletileg nagyobb lehet a hely a motor előtt, mert hosszabb a motortér, de erre nem esküdnék meg.

hakapeszimaki1986 2010.07.05. 15:26:44

@Sabc: Pedig már lehet kapni műszakival 450-ért,de a hétvégén a csepeli chevrolet kereskedés 1teljes napig hírdetett a hahu-n egy e38-at 590-ért.Képeken patika állapotban volt.Gondolkodtam e38-ban én is,de mi értelme lenne?
Váltó 3-4 kiló alatt nem nagyon van hozzá,egy vezérlés csere is alsó hangon 4kiló.Király meg esetleg csak a telepen lehetsz vele.Két-három év múlva eladni meg max. a bontóban lehet 10Ft/kg áron.
Szerintem az e38 így 2010-ben egy kényelmes szopóálarc....

Sabc 2010.07.05. 15:49:34

@hakapeszimaki1986: Nem így kell felfogni egy öreg BMW-t
Leszarsz mindent, mert akarsz egyet, mert valami vonz benne? - Vegyél
Elkezded az érveket és az ellenérveket sorolni? - Már rossz, ne vegyél.

Egy öreg BMW azér' jó, mer' jó. Kész. Vagy kell vagy nem.
Ésszerű okokból szerintem még senki nem vett 10+ éves és 3000+ köbcentis BMW-t.
Én se azért vettem 540i-t, mert mittudomén, kényelmes, vagy biztonságos, vagy tökömtudja, hanem mert kellett bázz! :)

CsGergo 2010.07.05. 18:50:37

@Sabc: Így van.Milyen vagány már egy olyan vén hajó.:P Ha tegyük fel lenne 1,5 millióm autóra inkább veszek fél misiért egy vén hetest 1 millát meg elteszek karbantartásra mintsem egy suzukit venni.:) Hádde nem?Fél milláért már láttam egész elfogadhatónak tűnőeket, élőbe meg kitudja?!*-)

Sabc 2010.07.05. 22:26:19

@CsGergo: Hát, nem akarom elvenni a kedved, de ötszázért kb az "éppen menthető" kategóriát lehet vásárolni. Persze szerencsével bele lehet nyúlni, de nagy átlag ez.
Persze ez attól is függ, mi az elvárás az autóval szemben. Ha az kell, hogy még épp vonszolja magát, és messziről, hunyorítva, szürkületben jól nézzen ki, akkor ötszázért kiváló autók vannak, de ha azt szeretnéd érezni, amit egy ilyen autó új korában nyújtani tudott, attól az ötszázezres kategória fényévekre van.
Csak hogy érzékeltessem, az 540-emre eddig kb másfél milliót költöttem, és gyakorlatilag meg sem látszik rajta. Repedezett a bőr, fos a kasztni, szar a váltó, meg millió egyéb apróság.

J.G. 2010.07.06. 14:01:52

Én csak azt szeretném kérdezni, mivel nekem erre vonatkozó tapasztalatom nincsen, hogy melyik jobb, a kutya, vagy a dinnye?

Z(ita) 2010.07.07. 23:44:17

Sose vennék öreg autót. Advanced L-Jetronicosat meg duplán.

nullstring · http://www.bmwfanatics.hu 2010.07.08. 18:19:24

@prokee:
"Az nem lehet, hogy ne legyen tökéletes :)
Nekem ez cseppet sem teher, sörivás helyett BMW-t reszelek. "

Respect :)

Sam8888 2010.07.09. 13:55:07

@Z(ita):

Pedig milliószor egyszerűbb, mint egy modern dízel...

Sabc 2010.07.09. 20:48:03

@Sam8888: Te nem tudod, Zitának milyen autóparkja van. Ha tudnád, a meleg húgy elindulna a lábadszárán, ez egészenbiztos.

Maradjunk abban, hogy a hozzászólásában jelentős iróniát kell felfedezni.

prokee · http://prokee.blog.hu 2010.07.09. 21:45:59

@Sabc:
Egész konkrétan az ezres Swiftjére gondolsz ? :)

Z(ita) 2010.07.10. 18:02:20

@prokee: Ja, a sötétkék, fekete orrúra. Arra mostanában én is sokat gondolok:P

bercilaci 2012.02.14. 11:41:04

Sziasztok!Új vagyok itt a fórumon,deh a cikk íróját szeretném valahogyan elérni,az m30b35-ös motor lpg-üzemre állításával kapcsolatban!Ha valaki tud nekem ebben segiteni,kérem irjon egy e-mail címet,vagy hasonlót.Üdv.
Berci László