Tegnap este kommentben felmerült a kérdés, mi az a büdös nagy sárga gólem, ami mellett a MAZ 537 vontató olyan jelentéktelen kis pondrónak látszik.
Megmondjuk.
MAZ 7907.
Méretek:
Hosszúság: 30 méter
Magasság: 9 méter
Szélesség: 4,8 méter
Tengelyek száma: 12
Hajtott tengelyek száma: 12
Saját tömeg: kb. 200 tonna
Maximális terhelhetőség: 220 tonnaMotor:
1250 LE, gázturbinaErőátvitel:
Elektromos, minden kereket külön motor hajt. (24x24 hajtásképlet)
Maximális sebesség: 40 km/h
A dög fejlesztése 1984-ben kezdődött, a cél egy olyan jármű volt, amely konfliktus esetén képes lett volna eljuttatni a legeldugottabb helyekre is rakományát - nevezetesen az RT-23 (SS-24) ICBM (interkontinentális ballisztikus rakéta) mobil állásból is indítható verzióját, a Celina-2-t.
Egy ilyen jármű fejlesztése persze még a diktatúrákban sem egyszerű. Meg is kínlódtak vele rendesen, mire a fejlesztőbrigád végre felrántotta a szeméről a védőszemüveget, 1994-et írtak, és nem volt túl nagy kereslet az ilyen járművekre. Az addig elkészült 4-5 prototípus mindenesetre a világ legtöbb tengellyel rendelkező közúti járműve lett.
Ezekből jelenleg kettő maradt egészben. Az egyik - a legelső képen látható - a Minszk melletti gyártelep szabadtéri kiállításán áll, kissé leromlott állapotban, ám teljesen működőképesen. A másik, valamivel jobb kondícióban, bérelhető szállítójárműként dolgozik. Hasonlóan a Buran valamikori szállítójárműveként szolgáló Antonov AN-225-höz, ritkán hívják, de akkor bizony kemény feladatra kérik fel.
Technikai csemegékben nem szűkölködik a bringa, bár műszaki paramétereiről csak keveset lehet tudni. Az 1250 lóerős gázturbina közel állandó fordulaton üzemel, és egy generátort hajt. Ennek áramával hajtják a minden kerékre jutó elektromos motorokat. Ezek nyomatéka valószínűleg igen komoly lehet, ráadásul gyakorlatilag nulla fordulatszámtól rendelkezésre áll.
Összkerék-kormányzású, azaz parancsra mind a 24 kerék elfordul. Természetesen nem azonos szögben, hanem szépen ívre illesztve az összes abroncsot, így a harminc méteres gólem meglepően kis sugarú ívben fordul. Nyilván nem P126 viszonylatban, de a tajgán erre nincs is nagy szükség.
Beszóltak