Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Miért lesz bukta az új Pannónia?

2008.06.10. 08:00 | scheerti | 21 komment

Címkék: pannónia

Nem szép dolog ilyet írni, főleg ha az ember motorbuzi, és nagyon szereti a Pancsikat. Mégis kell, mert sokan álomvilágban élnek. A Pannónia, és vele együtt a magyar motorkerékpárgyártás 1975 október 24-én megszűnt. Voltak próbálkozások, több-kevesebb sikerrel, néhány jó is lehetett volna, de egyszerűen ez a piac nem akkora, hogy egy komoly motorgyárat eltartson. Pedig a magyar Gaia motor nem volt rossz a maga kategóriájában, főleg a kellemes olasz blokkal. Mikor bejelentették az új Pannóniát mindenki felszisszent, hogy EZT MOST megcsinálják. Olyan látványtervet kaptunk a pofánkba, hogy a nyál kicsöppent mindenkinek a szájából, tényleg.Talán még szépnek is tartották páran.


 Aztán jött a nagy hallgatás, senki nem tudott semmit, de akkor ez már olyan volt, mint a hegyről lezúduló lavina. Csak elindítani lehetett, megállítani nem. Tévé-rádió-újság, mindenki ugrott. Egy ideig mindenki küldözgette a képeket a 243 köbcentis mociról, 18 lóerővel, klassz kis négyütemű blokkal, igényes Harley V-Rod koppintású dízájnnal. Tetszett, komolyan. Aztán megint jött az a mély hallgatás. Hirtelen előkerült az új 650 köbcentis elképzelés, hogy hazai fejlesztésű egyhengeres, 44 lóerős blokk lesz a motorban. És retro lesz. Mert a retro nagyon népszerű lett, különösen az ezredforduló után. Jött is a Mini az autóknál, meg a Triumph a motoroknál, mindenki boldogan várta a magyar termékeket is. Eddig szép és jó az elképzelés, de a magyar motorkerékpárgyártás reneszánsza korántsem ennyire egyszerű történet. A Retrohoz ugyanis pont az kell, ami a Pannóniának nincs. Hatalmas elismertség és népszerűség egy felvevőképes stabil piacon. Egy olyan piacon, ahol igény van egy hazai motorkerékpárra. Akármennyire is szeretnénk, Magyarország nem ilyen.


 


Itt egyszerűen nem lehet megtenni azt, hogy csak egy retro modellekre építsenek egy gyárat, és életre keltsenek egy több mint 30 éve eltűnt márkát. Az Indian is bebukott, a lehetőségek hazájában, Amerikában, ahol igény van midnenre ami klasszikus és egyedi. Az Indian motorok pedig ilyenek voltak. Aztán valahogy senkinek nem jött be, tönkre is ment a gyár. Pedig ott nem filléreket fektettek be, hanem dollármilliókat. Olyan szakemberekkel, akik már terveztek motorblokkot, meg vázat, és még szépérzékük is volt, mégsem sikerült nekik, szemben a nagy rivális Harley-val, akik egész jól elvegetálnak az apró faceliftekkel , természetesen többnyire a retroból merítve. És a pénz az, ami hiányzik a Pannónia projektből, de borzasztóan. Tízmilliókról beszélgetnek, nagyjából olyan összegekről, amelyet külföldön reklámcélokra fordítanak. Ebből sajnos nem lehet ütőképes motort fejleszteni. A japánok egy-egy motorblokk fejlesztésére hatalmas mérnökgárdákat alkalmaznak, olyan összegekből, amiről a Pannónia projekt nem is álmodozhat.


Ezért nem is értem miért kell hazai fejlesztésű blokk?! Attól még lehet magyar -sőt lehet klassz- motor a Pannónia, hogy egy japán erőforrás van benne. A jelenlegi emissziós követelményeket, EU-s előírásokat, és a hazai beszállítók képességeit ismerve szinte lehetlennek tartom, hogy saját fejlesztésű blokkal rukkoljanak elő. És akkor még nem beszéltünk az engedélyeztetésről, ami évekig eltarthat, tekintve a hazai bürökráciát, ami Ferenc Jóska óta nem sokat változott. A Gaia készítője is hasonló okok miatt választott egy olasz motort, egyszerűen nem volt senki, aki le tudta volna gyártani rendesen, de ha sikerült volna, akkor is több évre lett volna szükség az engedélyeztetéshez. Ezért lenne érdemes a saját fejlesztés helyett beletenni egy LS650-es Suzuki blokkot, ami eddig bevált, egyhengeres, és urambocsá' szép is. Aztán ott van még a technika is, ami a megismert képek alapján nem túlzottan előremutató.  Egy csőből hajlított bölcsőváz, olyan üléssel, amit a II. világháború után épp csak talpraálló Németországban sem tettek volna a motorokra, annyira béna( Engem egy emlékezetből -rosszul- lerajzolt Danuviára emlékeztet). Ráadásnak egy tank, ami ugyan emlékeztet valamelyest a nagy elődre, de ezzel motort eladni, enyhén szólva is lehetlen. Ezen kívül semmi mást nem tudunk, bár a beígért Brembo fékek nem hangzanak rosszul. Ez azért gáz, mert a tesztmotornak már rég futnia kéne, ha jövőre sorozatgyártás kezdődik, ugyebár.  Eddig még rendben lenne a dolog, ezek még nem annyira áthidalhatatlan problémák, amelyekkel ne lehetne megbirkózni megfelelő anyagi eszközökkel. De ott van még a csarnok, a várpalotai álom, amiből egyelőre csak terveket látni, azt is csak számítógépen. Pedig az önkormányzat is beugrott vagy 15 millió forinttal a projektbe. Ez biztos jól is jön az X-XXX millió( vagy milliárd, mindenki képzelje oda a számára megfelelő összeget) mellé, amiből egy ilyen komplexumot fel lehetne húzni. Vajon van ennyi pénzük? Szerintem nincs. Meg azt be is illene szerszámozni, ha már itthon készül minden. Szakemberek sem ártanának, ha már motort gyártanak. Itthon pedig belőlük van  nagyon kevés. Nem az öreg szakikra gondolok, akik a Pannónia gyárban dolgoztak Csepelen, hanem azokra a mérnökökre, akik majd kifejlesztik a motort, és szükség esetén orvosolják a hibáit is. Másrészről egy ilyen motort csak úgy lehet eladni, ha megfelelő garanciális háttér és kiépített értékesítői hálózat van mögötte. Ezt a büdös életben nem fogja tudni egy ilyen pici gyár nemzetközi szintre hozni. Mint korábban leírtam, a hazai piac egyértelműen kicsi ahhoz, hogy eltartson egy motorgyárat.
 


 Egy manufaktúrát csak-csak, ahol évente elkészült 10-15 motor, és a tulajdonosok büszkék arra, hogy egyedi vasat ülnek meg, de egy viszonylag nagy kapacitáshoz külföldre is vinni kell. Mert 750 motort szerintem itthon nem fognak eladni egy évben, és ezzel a véleményemmel nem vagyok egyedül, azt hiszem. És itt a baromi nagy buktató. A Pannóniát külföldön nem ismerik, leszámítva a volt keleti blokkot. Tudom én, hogy White-Pannónia, meg francia exportos P20, (sőt ha jól tévedek még angol export is volt) de ez kevés a dicsőséghez.
 

Ez a kép kattintásra nagyobb lesz!


 A külföldi vevőket nem győzi meg a szép logó, meg a nosztalgiától sem lesz könnyes a szemük, ha a Pannónia nevet hallják. Ráadásul a dizájnon is el kellene gondolkodni, mert ez a túlzásba vitt retro alaposan elrontja az összképet. Pontosan olyan, mintha valamelyik akkori tervező 1975 október 25-én  még dacból rajzolt volna egy félkész skiccet, amit most megtalált valaki, és egyszerűen megcsinálta. Ami nem rossz dolog,  csak egyszerűen nem szép, ami egy új motor esetében elég nagy hátrányt jelent. Az ára meg egy külön történet, 1,8-2 millió forint. Ennyibe kerülne az Új 650-es Pannónia. Ennyi pénzért az USA-ban vadonatúj Harley-t lehet venni, ha még kicsit gyűjt hozzá az ember, akkor nálunk is kaphat egy  Sporit. Japánból meg vehet valami alig használtat, esetleg egy újat is. Borzasztóan drága.


 Én a 243 köbcentis változatoknál azt mondtam, hogy akkor sikerülhet eladni, ha 1 millió alatt marad az ára. Amikor a 650 köbcentis dolog előkerült, akkor én is tanácstalan voltam. Vajon mennyi az az összeg, amit még nem pofátlanság elkérni egy nosztalgiázni vágyó motorostól, aki ráadásul hazai terméket választ? Én úgy gondolom, hogy kb 1,4 millió forintnak kéne lennie a plafonnak, onnantól erősen hajlik az ember arra, hogy beruház valami keveset futott négy-ötéves japán motorba, ami még 5 évig nagy valószínűséggel nem romlik rel, ha mégis, akkor van hozzá alkatrész, meg ismerik is a szerelők. Szemben egy olyan új motorral, amiről senki nem tud semmit, nincs mögötte fejlesztői tapasztalat, nincs mögötte több évtized verejtékes munka, nincs egy halom pénz az esetleges konstrukciós hibák kijavítására. A leendő gyártó hozzáállásáról pedig szándékosan nem ejtettem szót, de aki kicsit utánaolvasott az új Pannónia körüli dolgoknak az tudja, hogy nem minden fekete és fehér..

Ezek mind-mind hozzájárulnak ahhoz, hogy a Pannónia mint motorkerékpár ne legyen sikeres. Persze a motorszerető embert ilyenkor szomorúság tölti el, mert szerintem nincs olyan motorbuzi az országban, aki ne szeretné ha a márka feltámadna és sikeres lenne, de lássuk be, hogy erre kicsi az esély...




Szerintünk : : (3/5)
Szerintetek : (3,6/5)

A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr20509848

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

streetsta · http://www.managertoys.hu 2008.06.10. 09:10:52

Ejj, istenem, ez az egész egy rossz vicc...
Tele vagyunk tehetséges motorépítőkkel, ha az egyiknek kezébe adnál flexet, CO-t, különbet hajtogatna pár nap alatt, mint ami itt Pannónia-projekt néven fut. Sajnos Scheertinek nagyon igaza van... Ez az ötlet -legalábbis ebben a formában- már akkor halott volt, amikor kipattant valaki agyából. Már annak is több értelme lenne, ha valaki komplett motorokat és futóműveket venne valamelyik Japán vagy feltörekvő kínai/koreai akármilyen gyártótól, és azt öltöztetné fel Pannóniának. Persze ha valaki nagyot akar álmodni, tegye, csak aztán sajnos ne csodálkozzon, ha a keze bilibe lóg...
Komolyan mondom, ha valamelyik klub, vagy kiállításszervező tematikus versenyt hirdetne -miszerint építse meg mindenki a maga Pannóniáját-, olyan gépek készülnének pár hónap alatt, hogy valóban lenne értelme egy szót is vesztegetni a dologra! És azok a gépek működnének, újra legyárthatóak lennének -megkockáztatom, hogy ráadásul az építók nagy része még gépész diplomával sem rendelkezne...

tomnemtom 2008.06.10. 09:16:37

szomorú ez.
nagyobb kár az, hogy értelmetlen-lehetetlen pl. P21-et gyártani ( EUROX ). Pedig az nagyon ott volt.
Gaia is érdekes, tavaly akartam venni egyet, telefon-email-levél, hogy most akkor hogyan, aztán nem történt semmi...

bervas 2008.06.10. 09:53:49

Egy dolgot értsünk meg.
- Motorkerékpár tervezése önmagában külön tudomány.
- Motorkerékpár gyártása önmagában külön tudomány.
- Gyártásszervezés, kereskedelmi hálózat működtetése, menedzselés önmagában külön tudomány.
- Termék marketing külön tudomány.

Ha bármelyik dolog hiányzik, nomeg a pénz és a bonitás, akkor felesleges nekiállni.
Eddig számommra a marketing rész nyújtott értékelhető teljesítményt, és a tervezésben látok lassan kövekvő csírát.

duc 2008.06.10. 10:46:06

Már korábban is írtam másik postban ezzel kapcsolatban.

Az egész magyar Pancsi projekt egy nagy álmodozásnak tűnik. Látványterv, heggesztett váz kezdemény (a felületes szemlélőnek váznak tűnik, de az alapvető felfüggesztési pontok is hiányoznak róla, az nem váz).

Figyelemmel kísérem az egész proejktet az eleje óta. Gyakorlatilag eddig az egész nincs nekik fél milliójukban (ehhez képest a 15 milla nem is rossz kereset), és egyértelműen hiányzik a pénz, paripa, fegyver az egészhez.

Azt nem tudom megítélni, hogy maguk sem tudják, hogy ebből így nem lesz semmi, vagy pontosan tudják, csak előtte lehúznak minden álmdozó támogatót, de egy biztos, ne nagyon készüljön senki az új pannoniára.

Jah és még valami! A Triumph és az Indian feltámasztásába nem kevés pénzt öltek (mindkettő valamivel komolyabb brand, mint a Pancsi). Az előbbi majdnem, az utóbbi ténylegesen is csődbement, pedig mögöttük dollár/font milliók álltak, a megfelelő üzleti, gazdasági és technikai háttérrel.

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.06.10. 10:58:35

duc, láttam, hogy nagyon satnya a blokktartó konzol meg a hátsó lengőkarnak sem láttam rajta felfüggesztést, sőt azt is tudom, hogy fából van a tank meg az oldaldobozok, szóval tényleg inkább vázkezdemény, de a váz szó használata részemről olyan volt, mint béna gyerek a technikaórán. Periszkóp lesz az, csak csináld!!!

apamacko 2008.06.10. 11:02:16

A 250 verziót én vártam volna úgy 1 milla altti áron az tényleg jó lehetett volna kezdő/újrakezdő/öreges motornak.
Amikor a 650-ről meséltek már furcsállottam de gondoltam tolódik az igény a nagy köbcenti felé Cruiser mégse lehet kicsi.
Aztán kezdett komolytalan lenni az egész....
Jól írja scheerti nem ismétlem.

De a saját véleményem az hogy csak úgy lehetett volna valamit elérni-már ha komolyan gondolnák-hogy vesznek blokkot stb. mint anno a Méray cég.
Ilyen kis vállalkozás is megélhetne így-csak így sztem- kis darabszám mellett is.
Múltidézés excluzív kis darabszám minőségi vett alkatrészek, maximális egyéni igény kiszolgálás mellett.
Jó ez nem motorgyártás csak manufakturális összeszerelés de talán a kevés így több lehetett volna!

duc 2008.06.10. 11:02:59

bervas: a marketing és a tervezés sem nyújt teljesítményt.

Ezek látványtervek, de nem képesek elhitetni velem, hogy egyszer 3d-ben is fogok ilyet látni.

A tervezés meg kifejezetten nevetséges:
index.hu/cikkepek/totalbike/magazin/hirek/pannonia/vaz/pannonia2009_03.jpg

index.hu/cikkepek/totalbike/magazin/hirek/pannonia/vaz/pannonia2009_02.jpg

Nézd meg a képeket. Ezeket állították ki Pancsi vázként. Az édesanyám számára ez egyértelműen egy motor váz. Nekem műszaki embernek (vagy gondolom Nektek motorokhoz értőknek) ez egy olyan motor vázra hasonlító hajlított csőszerkezet amit egy szakközépben 2 nap alatt összedobnak a srácok.

HalivudEstevez · http://www.halivud.hu 2008.06.10. 11:18:03

Nekem, aki nem ért a motorokhoz, az első tetszik jól.

Meg a harmadik. Mármint a cikk képei közül.

ndr 2008.06.10. 11:30:29

Scheerti újra itt? :)

Rodl 2008.06.10. 11:57:53

Mit sírtok, mi közötök más bizniszéhez? Ezt a nyiszorgást olyasmiért amihez semmi közötök...

nondebr 2008.06.10. 13:00:52

Az ötlet önmagában nem rossz. Mármint feltámasztani valamit, ami a mienk volt. A kivitelezése, viszont amatőr. Pedig nem lehetetlen. A lengyeleknél megcsinálták. Újra van ROMET. Na, nem a kicsit "szocialista" Komar-utód. Néhány tőkeerős lengyel vállalkozó megvette a ROMET-nevet, majd elment a felkelő nap országába, és koldult némi licenszet. A Hondától. Így, most gyártanak 50-es és 125-ös 4ütemű robogókat (Euro3-as szabványú blokkal), valamint 125-ös, 200-as, és 250-es nagymotorokat. Már nálunk is kaphatók. Igaz, nem a legújabb fejlesztés, de főként a kispénzű tömegigény, és a fiatal, kezdő korosztály kielégítésére születnek a gépesek. Nagyvérűekről álmodozni, meg majd ráérnek később, mikorra a most rometező fiatalok belenőnek a nagyobb gépekbe.
A Pannónia név is inkább az idősebb korosztályba ivódott bele. Ők szívesebben ülnének egy kisebb, olcsóbb gépre. Nem igazán a 6-800 köbcentis kategória megszállottai. A Pannónia haldoklását is a kis kategóriájú gépek hiánya okozta. Nem volt magyar, nagy tömegben eladható 50-es, 125-ös a piacon, ami tömegtermeléssel "vitte" volna magával a nagyobbak veszteségeit, fejlesztési költségigényeit.

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2008.06.13. 01:11:38

szarjon sünt, aki miatt nem működik semmi ebben a szerencsétlen országban.

Őz 2008.06.13. 23:49:55

Szarjon Sünt ?
:-)))))))))))))))))))))))))
EZ a beszólás ! Óriási, könnyesre röhögtem magam !

Hát már ezért a beszólásért is érdemes volt végigolvasni a blogot !

Szerintem indulj a Fábry Showderben !!!

Király vagy, meghívlak egy sörre !!!

:-)))))))))))

Szarjon sünt, ááááááááááááááá ez nagyon vicces.

RTB 2008.06.14. 16:26:01

ne csak szarjon, szüljön is

Redcat 2008.06.14. 17:56:06

A szocialista blokkban sem nagyon ismerik a Pannóniát. 1963-ig exportáltuk az NDK-ba, hivatalosan azért ,mert 56 után szocialista segítséget akartak nyújtani a magyar gazdaságnak rendeléseikkel, valójában meg azért, mert az MZ nyersanyaghiány miatt nem tudott elegendő motort gyártani. Került még kevés Lengyelországba, még kevesebb Junakért cserébe. Aztán vittek sokat a Szovjetunióba, ahol azért kedvelték, mert a hideg télben is jól indult akku nélkül is.
Az újat nem kommentálom, az biztos, így nem lehet csinálni, ahogy azt Mázoló úr teszi. Nincs kialakult koncepciója, nincsenek megfelelő erőforrásai, a marketingje meg pont olyan, mint a magyar narancs.

M. Zoltán · http://www.borzeinfo.freeweb.hu 2008.06.23. 16:54:28

Szerintem Mázló úr soha nem is akart Pannóniát gyártani. Csak valahogy el kellett adnia az általa rendezett rockfesztivált.

heboby:) 2008.10.30. 20:29:30

Hali.Irtok it mindent hogy a pannonia íigy a pannonia úgy.Én azt mondom a világ egyik leg jobb motorja volt.Mg hogy legyen benne japán vagy koreai,minek?Legyen benne magyar cucc de az minőségből.Azért meg nézném hogy hány 30-40 éves japán blokot vagy motort találsz sufniba és rárugsz,és igen az indul esetleg megy és erő van benne.A pannoniánál van!Nem egyet elő huznak pajtákból padlásról és egyéb helyekről.És rá inditanak és beindul pedig a nagyon régota otpihen.Nem a pannonia az nem akármilyen egy motor és lehet drágalesz ha beindul,de szerintem a magyaroknak kelleni fog sőt a környező országokban is ismerik a márkát.Akárki akár mit mond az gép volt és ha fejlesztélskor és teszteknél egykét öreg szakit előszednek és kikérik a véleményeiket esetleg meg mutatják a terveket,akor az újból gép lessz!Lehet nem lesz 2010 ben még sorozat gyártás,hisz it magyarországon elég nehéz be inditani bármit.De ha beindul akor müködni fog lassan de biztosan.Jut eszembe emlititek a Harlyt igen nagy márka de nem anyira kedvelik it europában.Voltam pár motoros találkozon nálunk is és külföldön is, és a motorok 90%nem harly volt.És azt is tudom hogy a haverom T5 gyár álapotu pncsiját jobban meg nézték mint a menő srác uj 2000cm3 Yamaha dragstarját:)A lényeg hogy szerintem igenis van benne fantázia és jővő is:)Csak okosan kell csinálni:)

ommm 2008.10.30. 20:32:10

heboby:) 2008.10.30. 20:29:30

"sőt a környező országokban is ismerik a márkát"

hmm...már ne haragudj, de volt csehszlovákiában azért szarják le magasról a pancsit. a jawa az jawa öregem...

scheerti · http://scheerti.blog.hu 2008.10.30. 20:45:06

Sőt, a mostani Jawa sem AZ a Jawa, de erről Baowah tudna neked mesélni.

A Harley borzasztó népszerű. Az, hogy a találkozón a motorok 90%-a nem Harley volt, az arról árulkodik, hogy a Harley drága. Azért drága, mert státusszimbolóm. Mint a Mercedes az USA-ban. Hogy hány olyan japán motort találsz, amelyik pöccre beindul? Sokat. A japánok gyártják a világ legtartósabb és legmegbízhatóbb motorjait.

Honda CX, Honda VFR, és még sokáig lehetne folytatni a sort. Én nem fikázom a Pancsikat, nagyon szeretem őket, de a piac az piac. Senkinek nem fog kelleni egy drága hazai motor, aminek NULLA szervizháttere van itthon, külföldön meg még ennyi sincs. Ha ezt összeveted azzal, hogy valamivel drágábban kapsz egy kiforrott techológiát, amin fehér köpenyes japán mérnökök ezrei dolgoztak, jobban tartja az árát, megbízhatóbb( vö. magyar kisipar vs. japán minőség) akkor nincs sok értelme saját blokkot fejleszteni. Szerintem évi 100 db motor gyártása le is fedné azt az igen szűk réteget, aki ezeket megvásárolná pusztán nosztalgiából.

Lally 2008.10.31. 06:43:55

Heboby:) te nagyon elfogult vagy. A teljesen magyar fejlesztés csak horror áron lehetne megvalósítható. Én biztos nem adnék, és te sem, 1-1,5 millát egy kiforratlan kettőötvenesért. Sőt , ennyiért még az Enfield ls megfontolandó a használt japánokkal szemben