Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Youngtimer Olympics: A Német

2008.09.25. 12:30 | Sanyi. | 20 komment

Címkék: audi autó technika youngtimer audi coupe

Szóval youngtimerek...

Imádom őket, az igazi hús vér autók. Már minden megvolt bennük, amitől egy hétköznapi vas - nevezzük személygépkocsinak -  állattá tud válni. Adottak a korrekt futóművek, az erős és fejlett motorok, egyes nemzeteknél pedíg a precíz váltók is elérhetőek. A designban még vannak ötletek, az alkatrészek meg nem öt évre készültek. Kevés a hangszigetelés és az egyéb extra súly és nem gyűrnek mindent maguk alá a töréstesztek. Tepsik születtek ekkor kérem szépen! Az orr, mint funkcionális elem létezett, a súlypont pedig még a talaj menti fagy zónájába esett erősen. Vezérműtengelyből még ritkán volt kettő...

Hanyag eleganciával* ilyen vasakból gyŰjtöttem össze egy csokorra valót - papíron nagyjából azonos képességűeket - az ismeretségek köréből, ezeket mutatom be, aztán egy végső őrületben összegezzük majd a tapasztalatokat azok számára, akik kedvelik ezeket a méretes veterán verdákat, ne adj Isten erős vágyat éreznek ilyen jármű birtoklására.

*-> Audi Coupe, Honda Prelude, Mazda 626, BMW 320, és némi francia - francia áldozatok jelentkezését várjom a nagy.sandor01@citromail.hu e-mail címen.

Fussunk egy kört a tréningen, és nézzük a versenyzőket!

A Német: '84 Audi Coupe 2.0 GT

 

A Német versenyző egy ikon! Egy nemzedék nőtt fel és edződött az épített STUNTS pályákon és a sötétkék/lila/eszem-faszom Audi Coupe-n. Javában tombolt a Csillagok Háborúja őrület és amikor megjelent a Birodalom Visszavág, na akkor a "birodalom" vissza is vágott. Jörg Bensinger kezei között megalkották a fritzek Darth Vader XX. századi közlekedő eszközét...

Micsoda párhuzamok, Lucas tényleg mindent a való életből lopott:)

...az AUDI COUPE-t!

Iszonyat hatalmas sík felületek, kontrasztos élek, döntött síkok. Birodalmi méretek. Ez már az a korszak, amikor a kocsik még szögletesek, de minden élt egy harmat finom ívvel csillapítanak, ezzel finomítva a formát, és karcsúsítva ékjeiket.

"A főbb elemeket és a meghatározó formavilágot az Audi 80-as szériától örökölte." - Na a seggét, azt pont nem! Ami viszont vicces, hogy a kombijára hajaz, vagy fordítva.

 

 

Súly: 1 050 kg • Teljes hossz: 4 360 mm • Teljes szélesség: 1 690 mm  • Teljes magasság: 1 360 mm


 

Motor és sebességváltó

 A motor megtervezése a hírhedt Dr. Ferdinand Piech nevéhez fűződik. Hősünk életének abban az időszakában került kapcsolatba az eszközzel, amikor a Porsche AG-t elhagyva időszakos szabadúszóként megkonstruált egy 5 hengeres diesel üzemű motort a Mercedes-Benz részére. Aztán 1972-ben jött az Audi álláskínálata, hiszen akkoriban szükség volt egy nagy teljesítményű soros motorra, Piechünk zsebből elő is rántotta a már meglévő öthengeres koncepciót - lesz még ilyen a Mazdánál is, ők is serényen kapkodják elő az ex teherautó blokkokat a híresen elpusztíthatatlan motor szériákhoz - és ráakasztották az Audi (és VW) által használt hosszanti elrendezésű, és első kerék hajtású felállásra.

Motor elhelyezése: Elöl, hosszirányú
Lökettérfogat: 1992 ccm
Motor típusa: Soros, 5 henger
Max teljesítmény: 116.60 LE (86 kW) 5400 fordulat/perc
Max forgatónyomaték: 165.00 Nm 3200 fordulat/perc
Kompresszió: 10.0:1
Üzemanyag rendszer: Befecskendezés
Vezérlés: SOHC
Hűtőrendszer: Folyadékhűtés
Váltó: Kézi, 5 sebességes


Na üljünk bele, aztán próbáljuk ki a dögöt!

Szóval a belseje...olyan érzés mintha az embert eltemetné egy hatalmas bársonybélésű koporsó. Mélyen ülünk, nagyon mélyen. Erre kellőképpen rájátszik a hatalmas ferde hátsó szélvédő is. Az alacsony ülés pozíció és a gigászi méretek hátul fantasztikus helyet biztosítanak. Nagyobbat mint a korszak Golfjainak hátsó fertálya.

Az oldtimer szpészkocka teljes belső felülete plüss, a funkcionalitás miatti műanyag elemek kellemes tapintásúak. Na most lehet röhögni, de ha a pakolózseb idióták kekeckednének, hátul az oldal panelen akkora odvak terjengenek, hogy simán képesek magukba fogadni akár egy bujdosó SS századot.

A "híd" korrekt. Semmi felesleges sallang, simán csak ott van. Kellemes, nem az optikára játszik, nem ígér sem többet, sem kevesebbet annál mint amit kapni fogsz. Minden a helyén, bár nekem japán megfejtéseken szocializálódott hülyegyereknek furcsa volt, hogy minden fordítva működik (bajuszkapcsolók fel?!). A központi műszeregység kivitelezése szerintem egyszerű mint a kő - és inkább vicces az órák designja, mint fasza -, de feltétlen elismerés jár azért, hogy már ebben a csúcsmodellhez képest viszonylag gyenge motorizáltságú modellben is helyet kapott a kiegészítő műszeregység - jaaa, hogy az egy Turboból van?! Sorry.

Na pöcc, egy-két másodperc indítózás és röff...Báázzzeg, 5 azaz ÖT henger. Aki hallott már ilyet - nem mindenféle elkorcsosult, motorburkolt verziót! - az tudja most mi van. Aki meg nem, az rájön. Innen üzenem mindenkinek, aki 4 hengerrel kínlódik...sose!

Szóval szépen duruzsol. Végignézem a sebességeket, megtéveszt a TT váltógomb, aztán kisegítenek. Na, ez így sem lesz egyszerű. A 24 éves német váltó valahol félúton van a mai nyúlós műanyag Renault váltók, és a simán csak szar 80-as évekbeli olasz váltók között. Meg fogok izzadni, érzem én...

A tréningpályán magam elé engedem az egyik most érkezett Japán versenyzőt és nekilódulunk a bemelegítésnek. 2000 alatt kellemesen halad, bár sem a kormányról, sem  motortól nem érkezik konkrét visszajelzés, kicsit megmozgatom, rettenetesen semleges a kormánya. Odalépek neki, a motor fantasztikusan szól és jól veszi a fordulatot. Nem lehet érezni benne olyasmit, hogy megjön az erő, szép egyenletes görbék mentén mozgunk. Azt a 116Le-t és a 165Nm-t szépen szétkenték a nyomatékábrán a németek, gyönyörüen megy. A kocsi kissé ideges a kanyarokban, miközben az orrát gyönyörűen irányban tartja, a feneke úszik ide-oda.

Morfondírozunk a menet után Dambor barátommal és végül arra jutunk, hogy az ok az előző gazda által szétpimpelt futóműben keresendő. Az orrát a porba dugták, rugózás gyakorlatilag nulla.  A hátulja feljebb maradt, és a gátlók sem mai gyerekek.

Latolgatjuk az esélyeket a japánnal szemben. Azonos hengerűrtartalom 1 henger mínusz, 1 szelep hengerenként plusz. 120 Le, 190 Nm. Bemelegítés alatt nem vittük őket 4000 f/min fölé és teljesen együtt mozogtak. A Japán ugyan 6000-ig forog, érdekes összecsapás lesz. A Mazda potrohos felépítése miatt 55 kg-al nehezebb ugyan és a kerekei is nagyobbak, de ezt fogja talán kiegyensúlyozni a papíron nagyobb nyomaték. Meglátjuk...

 

Ami kicsit soványka, az a fék. Jól adagolható és pontos rendszer, de a teljesítménye egy kicsit kevéske. Ez a probléma nem jelentkezik hétköznapi forgalomban, de ha ezt a kocsit hobby autónak tartjuk (ajánlott ebben a korban), akkor a jókedvű hétvégéken elkerülhetetlen, hogy meg ne kergessük néha, mert szinte könyörög érte. Tartósabb terheléskor pedig bizony elkezdenek majd elfogyni az ici-pici hátsó tárcsafékek.

Ha ilyesmit szeretnénk:

A bázis autó állapottól függően 150.000 és 750.000 HuF között beszerezhető a hazai használtautó piacon, de napjainkra igen ritka példány lett. Az elérhető darabok igencsak lelakottak sajnos - de abból élvezet csodát tenni:) A konkrét darab ára - alkalmi vétel volt - 500.000 Ft volt. Tulajunk igazából furgont indult vásárolni vállalkozásához, de ezzel tért haza...dícsérték is otthon.




Szerintünk : : (3/5)
Szerintetek : (4,5/5)

A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr34674799

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

feketenap 2008.09.25. 13:33:01

Szép-szép, de azt se hagyjuk ki, hogy:
szánalmas hűtőrendszer, gyatra kormányszervó, és inkább már egy 2.2 vagy egy 2.3T.
De azért kéne! :-)

ndr 2008.09.25. 14:09:13

Tipp a Franciára, Peugeot 405 MI 16.

Lally 2008.09.25. 14:38:55

Fasza írás, már kellett egy "használtautó teszt".

De a Word helyesírás ellenörzője a Te barátod is...

Lally 2008.09.25. 14:40:46

Na, én is csak három hibát ejtettem :)))

Rocko- 2008.09.25. 15:31:56

[x] kéne. :)
jó lett az írás, bár ebben az autóban ülni, vezetni ezerszer nagyobb élmény lehetett. :)

feketenap 2008.09.25. 13:33:01
2.2 meg 2.2T volt. ennél nagyobb motor gyárilag nem igazán volt ebben a gépben, 2.3T meg nem is létezett. :)

megint 2008.09.25. 16:15:34

Nagyon szép ez a Coupe, karbantartva megbízható is

apamacko 2008.09.25. 18:50:04

Tényleg szép darab !
Ha Peugeot 405-t nem találsz jó lesz 309 1.9 GTI is, de az tán még ritkább...
A BX 1.9 GTI is érdekes darab, hogy Renault-ban mi lehet odaillő az viszont passz, de mintha az R19-ben lett volna 1.8-16V ? bár az meg fiatalabb :-(

Valami olasz is kéne pl. Alfa 75 !

tomnemtom_ori 2008.09.25. 19:29:31

apamackó !!! yeah !!!
hogy vagy ??
levlista megy neked otthon ?

Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2008.09.25. 20:48:13

BX GTi a sanszos a csigazabálóktól, lesz még egy Calibra 8V, meg keresek egy Reugeot-ot is;)
Ja, Alfa. Alap...

yenoee 2008.09.26. 05:55:48

Renault-ból ebbe a sorba iilő szvsz az R21 Turbo. Ritka madár az is...

Palee 2008.09.26. 09:59:20

Egy VW Corrado esetleg G60 vagy 16 v. Vagy az már túl fiatal?

feketenap 2008.09.26. 21:00:46

Rocko:
Ja ja én a 100-as szivarra gondoltam. Abban a "2.2"-es 2144ccm, a "2.3"-as pedig 2309ccm volt. De gyanítom, a 80 coupeban is ezek voltak. És úgy emlékszem a T az 2.3 volt a 80-ban. A 100-ban 2.2 az biztos. De lehet, hogy tévedek.
Inkább GTI. :-)

feketenap 2008.09.26. 21:04:04

Ja, rájöttem a rejtélyre: a 2.2-es 10V, a 2.3T az 20V 200 feletti lóerővel. De mintha a 2.3T-ből lett volna 10V is, az "csak" 170-80? Le.

feketenap 2008.09.26. 21:05:11

Rosseb tudja. Lényeg, hogy jól néz ki meg 5 henger.

Rocko- 2008.09.27. 08:43:43

feketenap 2008.09.26. 21:00:46
mondom nem volt 2.3T. :)
de.wikipedia.org/wiki/Audi_Coup%C3%A9_B2
de.wikipedia.org/wiki/Audi_A6_C4
ebben volt 2.3-as, de az nem turbo.
de.wikipedia.org/wiki/Audi_100_C4
detto.
de.wikipedia.org/wiki/Audi_100_C3
szintén.
de.wikipedia.org/wiki/Audi_200
és itt sincs 2.3T.

2.2; 2.2T; 2.3. ezek vannak. más nem nagyon. :)

feketenap 2008.09.27. 13:10:06

Hát ha nincs 2.3T, akkor be kell állni vele a sufniba, egy hét múlva már lesz. :-)

Rocko- 2008.09.27. 15:47:30

úgy lehet, persze, csak kérdés, h 2.2T-nél miért akarna többet az ember. :)
2.2T egyediség, germaUNIKUM, imho nem kell bolygatni. vagy legyen 2.3, de az is más tészta. egy a lényeg: sor ött, azaz mennyei a hangja. :)

Sanyi. · http://www.sopianaedeluxe.blog.hu 2008.09.27. 19:07:34

Palee, akkor inkább egy Sirocco...meglássuk, azé' nem leszen itt szappanopera, de ha belefutok egybe,és a gazdi sembánja akkor perszehogyde:)

Az Audira meg 2 azaz KETTŐ csigát, meg egy normális kormányművet! Majd megmutatom, hogy a Honda hogy oldotta meg...

Dzsafar 2010.06.16. 17:54:30

Na végre,egy IGAZI AUTÓ!!
Nekem egy 1982-es 80-as volt,a csodás öt hengerrel,pierbourg karbi(na ez azért eléggé trágya dolog benne,de csak ez!!)és cak MENT,ÉS MENT,ÉS MENT!!!Én NÉGYSZÁZEZERREL!!! adtam el,amiből kb.HÁROMSZÁZEZER!!!! gázzal lett beletéve.
Haverom még ma s üldözi,remeg keze lába,de MEGY!!
Sajnos,beleültem az utódjába,egy B/4 es buborék 80-asba,egy nagy szar,de a sűrüjéből!!!
Utána egy nagyon megkímélt G astra,ami szintén egy gyenge fos!
Keresek egy kocka 80-ast,újjáépítem,és csak MEGY,és MEGY!
Mert erre készült!
Megbántam,hogy eladtam,NAGYON!!!
süti beállítások módosítása