Az autó harmadik napja áll a parkolóban, valószínűleg az akku le van merülve.
Naponta meg kell néznem a hidegindítós videót, mert a napi "kotyogásadag" hiánya súlyos frusztráltsághoz és csökkent munkakedvhez vezethet hosszútávon.
Negyedik nap végre hív Jarek, hogy aznap délután ráér. Lent várom a parkolóban, érzem, már csak percek választanak el a 240D motorhangjától. Megérkezik, Transitjából kivesz egy bizonytalan eredetű, full fekete, címke nélküli akkut. Próbáljuk meg ezzel. Semmi. Az önindító csak megmoccan. Hát lehet, hogy ez is le van merülve. Vegyük ki a Transit akkuját, ami egy nagyon drága (nem emlékszem milyen márka) high-performance modell (legalábbis Jarek szerint).
A parkolóban most már két autó áll nyitott motorháztetővel. Az érkező és távozó autósok bizonyos százalékán megfigyelhető egy érdekes gesztus, az alapmotoros-fullfapad-10 év részlet motorjának kövér! gázadása közbeni elhúzás, és a nekem új autóm van ami ezt nem fogja csinálni nézés.
A Transit akkujával szokatlan fürgeséggel indul be a motor.
Mi ez? Tél van, és ősszel meg gyatrábban indult?
Az autóval megvásárolt akku valószínűleg már akkor nem volt a helyzet magaslatán amikor megvettem, vagy nem tölt rendesen a generátor. Vagy mindkettő.
Jarek sorolja. Új akku 3000 CZK, generátor felújítása 1000-2000 CZK. Mérlegelem a helyzetet, gondolataim hátterében a 240 D megnyugtató hangja.
Elmegyünk Libor műhelyébe, ott van akkutöltő. Az akkut megpróbálom feltölteni, hátha nem kukaérett, és csak a generátor hibás. Mindenképpen meg kell majd mérni a generátort. Mivel Libor elérhetetlen, Jarekot faggatom van-e megbízható szerelő ismerőse.
- Hát a Jirka, aki most Libortól bérli a műhelyt.
Jarek fekete akkujával elvilágítok a műhelyig, Jarek meg majd visszahoz a Transittal. Indulunk. Jarek visszarakja a saját akkuját a Transitjába, az én akkum pedig a csomagtartóba kerül.
Beröffen a Transit is, a két szívódízel együtt tekintélyes hanggal teríti a környéket (hát még korommal, mondanák a grínpíszesek).
Megérkezünk a helyszínre, Jirka már épp "kimosakodik" az aznapi szerelésből.
Másnap délelőtt nekiáll. Nehéz szívvel átadom a kulcsot, és beleírom a telefonomba a telefonszámát. Jirka-szerelő fedőnév alatt. Remélem ritkán hívom majd.
Másnap délre lesz diagnózis, akku töltőre kerül. 10-kor csörög a telefonom. Jirka hív. Délre mehetek az autóért.
Ő volt a bűnős. A generátor forgatott, de így nem töltötte rendesen az akkut.
Busszal megyek az autóért, idegesítően lassan közeledik a megálló, mivel a 71-es busz minden sarkon megáll. Végre kierünk a városból, ritkulnak a megállók. Leszállok, elgyalogolok a műhelyig. Jirka 200 CZK-t kér, ebből 100 CZK az ékszíj ára. Kellemesen csalódok az árban, fizetek, majd távozok, a hazafele út alatt idegrendszerem megnyugszik, még a délutáni dugó sem zavar.
A dugóban az autó belsejét nézegetem, és piszkálom. Egyszercsak hirtelen felindulásból letépem az váltókar körüli fahatású (egyébként inkább műfa-hatású öntapadó tapétát, amit valamelyik előzö user applikálhatott fel rá). Inkább legyen standard fekete mint műfa.
Csakhogy a standard fekete összekaristolt, foltos és ocsmány. Természetesen a tapétát reflexből összegyűrtem, szóval vissza már nem kerül. Ekkor ördögi gondolatom támad.
MEGTUNINGOLOM A BELTERET!
Nem, nem szőrme lesz rajta. Nem is karbonimitációs tapéta. Ha fa van a műszerfalamon, és váltó karján is, akkor legyen a váltó körül is. Beviszem az asztaloshoz a műanyagelemet lefurnéroztatni. Másnap rögtön le is adtam az asztalosnak a műanyagelemet, teak furnér lesz rajta. Legalábbis az hasonlított a legjobban a műszerfalon lévő csíkra, ami egyébként zebráno.
Egyébként megtudtam miért hívják a lengyelek beczka-nak ("becska", hordó) a W123-ast. A fogyasztása miatt. Annyit fogyaszt hogy hordóban kell hozzá venni az üzemanyagot.
Ha már fogyasztásról esett szó.
Szerintem mindenki legalább egy litert csal, amikor az autója alacsony fogyasztásával akar villantani (főleg ha fillérbaszó az illető).
Amikor "kinek mennyit fogyaszt dízele" topic feljött a cseh W123 fórumon, akkor mindenki egymást alullicitálva ontotta a számokat, lassan már az én autóm nem fogyasztja hanem termeli a gázolajat értékekig. Én egy vegyes autopályás, városos, 90-es 300 kilométert mértem meg a telitankolós módszerrel, és 10 liter jött ki. Legalább egyszerű lesz szorozni ha útiköltséget számolok.
A műszerfalba meg teszek hangszórókat, (ha már az előző tulaj olyan "szépen" előkészítette a helyüket) és veszek egy BECKERT. Olyan mosógéptekerőgombosat. Pár nap múlva hív az asztalos, hogy menjek megnézni a félkész terméket.
Első réteg lakkozás után, polírozás előtt.
A kész panelról még nincs képem, mivel még fel lesz polírozva. Egyébként a gyári panelon vízszintes az erezet, de nekem így jobban tetszik. Meglett a Becker, vateráról (kösz a tippet Lowtyo) tatabányai ismerősöm, Csaba címére küldtem. Elmentem a rádióért, és letettem az első szpojlert, amiért majd jönnek. Nem bírtam ki Brünnig, szombaton nekiálltunk a beszerelésnek, Feri garázsánál, Gyallán (Hurbanovo, Szlovákia). A műszerfal lebontása gyorsan ment, fényképekkel szemléltetném a meglepetéseket a bontás sorrendjében:
A sofőroldali borításon nincs hangszigetelő filc, csak az anyósoldalin. Az anyósoldali műanyagborítás alatt (az A oszlop alatt, a szőnyegtől jobbra) jelentős mennyiségű nedves szalvétát találtam (annak ellenére hogy az autó két hete nem látott vizet.)
A kibontott műszerfalpanelokba, belecsavaroztam egy Peugeot 306-ból származó gyári szélessávú hangszórót oldalanként, (természetesen nem végleges, ez csak a valami szóljon má' verzió lett), helyrehoztuk és bekötöttük a kábelezést (természetesen az autóban egy kábelon sem volt konnektor, de ebben az autóban már lassan nem tud meglepni semmi).
Mivel semmilyen kazetta nem volt nálam és az antennát se sikerült bekötni konnektor híján, ezért megpróbáltam a rádió hátulján lévő bemenetet, egy iPoddal. És...
... történelmi pillanat, megszólalt a zene az autómban.
Monoban, (a bemenet mono, a rádió sztereó, ki érti?) és a hangszórók hangminősége a Sokol rádió és a béka segge között van, de szól. Elpakoltuk a szerszámokat, beindítottam az autót, és legnagyobb meglepetésemre csendesebb lett az utastér. Mintha kevesebb motorhang szűrődne be a közép és magas tartományból. Ennyit tenne hogy a műszerfalon lévő két lyuk be lett tömve két hangszóróval? Meg kell tudnom mennyi hangszigetelés volt gyárilag a W123-ban.
Gyallát elhagyva, elfordítottam a baloldali mosógéptekerőkapcsolót, az iPodon pedig elindítottam a számot amely összefonódik első W123 élményemmel:
Leírhatatlan, zenközeli állapotban vezettem (mit vezettem? lebegtem!) Pozsonyig. Rátértem az autópályára, itt viszont a Becker által produkált 2 x 7 Watt, és a szélessávúak hangereje már nem bírta cérnával a 240D hangereje ellen. Most már biztos hogy hangszigetelni fogok.
Este Zita hív, Brünn melletti autópályán kifutott a BMW elé egy nyúl. Természetesen telibe. Elmozdult a hűtő, és az ékszíjtárcsa kidarálta, így elfolyt a hűtővíz. Azt hiszem meglesz a vontatóhorog premierje. Odaérek a helyszínre, Zita már kötélt keres.
A konvoj elkészült, teszek egy D-t, óvatosan lelépek a fékről, és várom hogy lefulladjon a motor, szétessen a váltó...
Semmi. Méltóságteljesen, alapjáraton elindul a konvoj. Alapjáraton elhúztam egy másik autót! Lassan haladunk a kihalt éjjeli városon keresztül, és az utolsó kereszteződésnél amikoris...
Beszóltak