Hirdetés

Címkék

Címkefelhő

Hirdetés

Beszóltak

Autófilek még

Citroen hét - citromos André

2010.06.22. 09:00 | Lowtyo | 4 komment

Címkék: történelem citroen andré citroen citroen hét

A teljes Citroën-hét eddig

Az egész történet egy André-Gustave Citroen nevű emberkével kezdődik. Citroen úr 1878-ban látta meg a napvilágot Párizsban. Szülei Dániából költöztek Franciaországba, jómódú kereskedők voltak. (Az megvan, hogy a citroen dánul citromot jelent meg, hogy a kis André nagyapja valaha Dániában citromot árult?) André Párizsban nőtt fel, ambiciózus, céltudatos fiatalember volt, akit lenyűgöztek a technikai újdonságok és aki mert is újítani. Műszaki tanulmányokat folytatott, sokat utazott, próbálta megtalálni a saját útját.

Azt még pontosan nem tudta mihez is akar kezdeni. Annyit tudott csupán, hogy nem követi apja és nagyapja példáját, nem kereskedelemmel, hanem gépgyártással akar foglalkozni. Egy Lengyelországi gyárlátogatás alkalmával jött a megvilágosodás, fogaskerekeket fog gyártani. Azt minden háziasszony tudja, hogy a Citroen emblémája egy nyílfogazatú fogaskerék stilizált képe, arról már megoszlanak a vélemények, hogy Citroen úr találmánya lenne-e. Annyi biztos, hogy ő jegyeztette be a szabadalmat és hogy 24 évesen megalapítja első vállalkozását, a Société des Engrenages Citroën nevű fogaskerekek gyártásával foglalkozó céget.

Miért is jó a nyílfogazatú fogaskerék?

A fogaskerék párok lényegében forgatónyomatékot adnak át egymásnak és közben megváltoztatják a forgás valamilyen jellemzőjét. Legegyszerűbb az egyenes fogazású fogaskerék, olcsó és egyszerű a gyártása, jól bírják a terhelést, viszont zajos a járásuk. (gondoljunk csak a sebességváltókban néha az egyes illetve leggyakrabban a hátramenetnél alkalmazott egyenes fogazású kerekekre, ezekben a sebességfokozatokban mennyivel zajosabb a jármű). A ferde fogazatú kerekeknek már jóval egyenletesebb, simább a járása, viszont itt már fellépnek tengely irányú terhelések is szemben az egyenes fogazással, ahol csak radiális terhelés lép fel. Erre lenne megoldás a nyílfogazatú kerék, amely két egymással szemben fordított ferde fogazású kerék. Nem keletkeznek tengely irányú erők, csendes, nyugodt a járás, mindenki boldog. Akkor miért is nem ilyet használnak mindenhol? Leginkább mert drága és bonyolult az előállítása, valamint csak fix áttétel esetén alkalmazható.

 

Szóval André gyára ontja a fogaskerekeket, a háború alatt lőszereket, azonban a főnök még mindig nem elégedett. Amerikában látja a sorozatban készülő autókat, ő is szeretne ilyet. Érdemes megemlíteni, hogy Európában ekkor még nincs egyetlen klasszikus értelemben vett sorozatgyártású autó. 1917-ben kezdődik a tervezés, az első autó 1919-ben gördül le a gyártósorról. Naponta 100 autó gördül ki a gyárkapun, természetesen arra is kell gondolni, hogy ezeket az autókat el is kell tudni majd adni. Az egyik marketingfogás az volt, hogy igyekeztek minél több műszaki újdonságot alkalmazni a gyártás, illetve tervezés során. Talán manapság viccesnek tűnik, de akkoriban az elektromos berendezések, a gumiabroncsok vagy a motor rugalmas felfüggesztése, komoly műszaki csemegének számított. És természetesen mindezt valahogy kommunikálni kellett az emberek felé is.

Citroen zseniális marketing szakember volt. Az 1922-es Párizsi világkiállítás alkalmával például egy műrepülő pilótával kiíratta az égre a Citroen szót, legnagyobb dobása azonban kétségtelenül az volt, mikor az Eiffel-toronyra helyezte el cége nevét és logoját. Ezzel még a Guinness-rekordok könyvébe is sikerült bekerülnie, mint a világ legnagyobb reklámfelirata.

 

Talán azt is kevesen tudják, hogy a „road-show” ötlete is Citroen fejéből pattant ki. Vigyük el a terméket az emberekhez, hogy meg tudják tapogatni, nézni, kipróbálni! Mindehhez keverjünk cseppnyi vurstli hangulatot és kész is a recept. Ezeken felül, még különféle expedíciókat is szervezett Afrikába, Ázsiába, illetve Alaszkába - lényeg, hogy minél többet cikkezzenek róluk az újságok és meggyőzzék a vásárlókat, hogy mennyire megbízható is a termékük.

André Citroen, talán egyedül kereskedőnek nem volt alkalmas. A kezdeti sikerek után a hanyatlás a C4 és a C6-os modellekkel kezdődött. Az autó modern és korszerű volt, azonban Citroen ragaszkodott az ár alacsonyan tartásához. Az pedig még az előállítás költségét sem fedezte. Árat csökkenteni persze a gazdasági válság miatt sem igen lehetett, az igazi megoldás egy ízig-vérig úttörő formai és műszaki kialakítású autó piacra dobása jelentette volna. Sajnos Citroen ezt már nem a gyárigazgató székében ülve élhette meg. 1934-re a gyár teljesen eladósodott és a legnagyobb hitelezője, a Michelin tulajdonába került. Pont abban az évben, amikor a Citroen egyik legsikeresebb autója, a Traction Avant megjelent. André Citroen 1935 július 3-án, gyomorrákban hunyt el.

A Citroen Magyarországon.

Az első Citroen autó megjelenését követően csupán négy évet kellett várni, hogy hazánkban is legyen önálló képviselete a gyárnak. A Részvénytársaság Francia Gépkocsik Behozatalára 1923-ban kezdte meg működését. Az első szalonjuk Budapesten, az Andrássy úton volt és egy javítóműhelyt is létrehoztak a VIII. kerületben. A húszas években nemcsak Magyarországon, de az egész világban az autó még luxuscikknek számított, így egésze jó eredménynek tekinthetjük azt az ötven eladott autót, amit az első évben sikerült értékesíteni. 1924-ben a Citroen „road-show” hazánkba is ellátogatott, a látványos bemutatóra az akkori politikai és gazdasági élet valamennyi jeles szereplőjét meghívták. A magyarországi forgalmazók (hasonlóan a Citroen céghez) nagyon komoly reklámtevékenységet folytattak. Sok akkori színészt, sportolót, közéleti személy választotta a márkát és ezt ki is használták, valamint rendszeresen hirdettek különböző lapokban, ha bármi érdekes, vagy piaci szempontból értékelhető dolog történt a márkával, azt igyekeztek azonnal tudatni mindenkivel. Aztán 1949-ben államosították a céget és hosszú évtizedeket kellett várni, hogy ismét Citroen-márkakereskedelem nyíljon Magyarországon. A modernkori hazai Citroen kereskedés, a Citroen Hungária Kft. megalapítása egészen 1994-ig váratott magára. Két magyar és egy francia fiatalember egy lakásban kezdték intézni a cég ügyeit. Közel tíz év alatt ebből a kis lakásban boltoló csapatból végül egy országos kereskedői hálózat lett, székhelyük pedig hol máshol lenne, mint Budapesten az André Citroen utcában.




A bejegyzés trackback címe:

https://autofilia.blog.hu/api/trackback/id/tr302095771

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

otirt 2010.06.22. 09:31:28

Egy kis kiigazítás:

Olyan, hogy nyílbordás fogaskerék nem létezik. Helyesen nyílfogazatú kerék, vagy fogaskerék.

Egy másik megjegyzés:

"Akkor miért is nem ilyet használnak mindenhol? Leginkább mert drága és bonyolult az előállítása, valamint csak fix áttétel esetén alkalmazható."

Elárulom minden fogaskerék "csak fix áttétel esetén alakalmazható". A fokozatváltást csak valamilyen műszaki megoldással lehet megoldani. Pl.: (a teljesség igénye nélkül) cserekerekekkel, tolótömbbel, előtéttengellyel, stb.

A járművekben előszerettel alkalmazzák az előtéttengelyes hajtóműveket.
A nyílfogazat problémája nem a gyártása, hanem az alkalmazása, ugyanis a nyílfogazat axiálisan instabil, tehát az egyik kereket engedni kell axiálisan elmozdulni, különben megfeszülhet a hajtás. Ezért az előtéttengelynek bordástengelynek, vagy siklóreteszes tengelynek kell lennie (járművek előtéttengelyéről beszélek).

Lowtyo 2010.06.22. 10:38:58

@otirt: jogos.
a nyílbordázat régi rossz beidegződés, valóban a lemez, meg a betonacél a nyílbordás
fix áttételnél másra gondoltam, de inkább kihagyom, mint részletezzem, mert szerintem abba többen belehalnának.
kösz a kiígazítást

zalkapone 2010.06.22. 18:04:01

André bácsi szimpatikus őrült! Eddig is gondoltam, hogy valahol mélyen gyökerezik a cégben a másság iránti vágy, de nem hittem volna, hogy ennyire! Érdekes volt!

feketenap · http://www.zoldszempont.hu 2010.06.22. 21:28:25

Na gépészkedjünk kicsit! További előny a nyílfogazatú fogaskerék esetében, hogy egy fog hossza jóval nagyobb, így nagyobb fogtőre ható erőt el tud viselni, kitörés nélkül, mint egy egyenes fogazású kerék.