Második lépésben, amikor a csemete még nem megy, de már akar, jöhet az örök klasszikus, a bébikomp. Ez az a szerkezet, amiben a gyerek elszabadult padlókefélő gép módjára házimozi-állványtól az üvegasztalig pattog, majd tovahömbölödik az akváriumtól a padóvázáig , gurgulázó kacajt hallatva.
Ezzel meg is tettük az első lépést a motorizáltság felé. Persze vigyázni kell a bébikomp kiválasztásánál, hiszen a szakmai betagozódásnak is irányt adhatunk.
Nem mindegy, hogy gyermekünkből Omm...
...vagy scheerti lesz.
Ha pedig túl vagyunk a mozgáskoordinációs problémákon, jöhet az überinstantget, a pedálos Moszkvics.
Döbbenet, de külön szubkultúrája van a pléhverdáknak. Fészkük a PedálosMoszkvicsLap, típustörténettel, évjáratbeli eltérésekkel, saját autók bemutatásával.
Persze, érthető. A dicső szovjet tervgazdálkodásban a pedálos autók komoly iparágot igényeltek, tervezőirodával, gyártósorral. Mintha csak a Lada gyárat látnánk, méreten felüli, Góliát-munkásasszonyokkal...
A típusválaszték óriási volt, PedálosMoszkvics mellett a repertoárban szerepelt PedálosLada, PedálosCsajka, PedálosSportkocsi, és számtalan más evilági hívság.
Személyes kedvencem egyébként a Lada. Nem csupán azért, mert míg a komplett lakótelep vadonatúj zöld Moszkvicsban pompázott (akkor éppen csak az volt kapható), én pedig idősebb unokatestvértől örökölt Ladában igyekeztem kitűnni a tömegből, hanem azért is, mert Embecska (még itt is), a hazai PedálosKözösség egyik élenjáró Sztahanovja gyönyörű korhű rendőrautót pimpelt belőle.
Veszélyes üzem
Óriási balesetveszélyt rejtettek magukban ezek az autók. A minden előképzettség nélkül, kiforratlan felelősség- és veszélyérzettel száguldozó gyermekek potenciális gyilkológépként rótták a falusi utcák, városi lakótelepek járdáit.
Mindennapos volt a járdaszegélyről a mélybe zuhanás, gyakorta történtek kisebb-nagyobb koccanások mindenféle helyszínelés, vagy felelősség-megállapítás nélkül. A sebességkorlátozásokat szinte senki sem tartotta be, a jobbra tartási kötelezettséget is csak a látható, érzékelhető szülői felügyelet tudta kikényszeríteni.
Magam sosem tapasztaltam, de az óvodai Urban Legend mondavilág állandó szereplői voltak a füvön, virágoskertben, urambocsá' homokozóban száguldozó galerik, amelyek amilyen gyorsan megjelentek, olyan gyorsan pusztítottak, majd egy pillanat alatt tűntek tova a gomolygó gumifüstben, örökre elkerülve ezzel a felelősségrevonást.
A felelőtlen, figyelmetlen vezetés is sorra szedte áldozatait. Sajnos, zsenge, bohó fejjel magam is ilyen voltam, kikönnyített, ültetett kabrió Ladámmal tükörhasználat, hátratekintés, és minden egyéb óvintézkedés nélkül tolattam be lengő teher alá, pontosan a használatban lévő hinta működési síkjába, ahol ugye tartózkodni tilos.
A meggondolatlanság persze azonnal hozta magával a bajt - visszagondolva a mai napig szinte érzem a hinta ülőkéjének faléceit rögzítő M8-as kapupántcsavarok sercegését a hátamon.
Urak, óvatosan a pedálokkal !
...és neked volt PedálosMoszkvicsod ?
Beszóltak