A tények sem mindig jelentenek akadályt, ezt azóta tudom, mióta a TV2 híradójában két unatkozó berlini egyetemistaként mutattak be. Kedvesemet még hetekig azzal szórakoztatta a család, hogy kérdezgették, a két egyetemistája ágyban van-e még...
Szóval nem vagyok optimista, csak kérdezek. Elsősorban azoktól, akik láttak már szétszedve kilométerórát, vagy legalábbis tudják, hogyan működik. Ideértve persze a mechanikus, spirállal működő órákat és az elektronikus vezérlésű mutatós műszereket egyaránt.
Amikor olyan cikket olvastok, vagy olyan tudósítást láttok a médiában, ahol akár szövegben, akár csupán képben kihangsúlyozzák hogy a baleset közben valami borzalmasan nem odaillő sebességnél "megállt" a sebességmérő, ti is el szoktatok gondolkodni azon, mennyire valós az általa mutatott érték ?
Függetlenül attól, hogy az érték reális vagy sem, mennyire komoly előítélet egy ilyen tudósítás ?
Az óra "kifagyását" a legtöbb esetben nagy valószínűséggel mechanikai behatás okozza. Konkrétan az ember lefejeli a műszert, vagy a karosszéria roncsolódása által az egész berendezés megfeszül. Ilyenkor viszont benne van a pakliban az is, hogy a sérülés közben a mutató elmozdul a helyéről. Ehhez nem is kell nagyon komoly behatás, próbáljatok ki egy bármilyen kiszerelt műszeregységet finoman "megpofozni", a mutató óriásit ugrik.
A mutató egyébként sincs szilárd összeköttetésben a spirállal, elektronikus jeladó esetén meg pláne nincs sok köze a mutató állásának az utolsó ismert sebességhez. Utóbbit is egyszerűen kipróbálhatjátok, a jeladós óráknál általában levett gyújtás mellett a mutató egyszerűen leesik nullára a tovább guruló autónál is.
Tehát, hatásvadász-e a média ?
Persze, ez csak költői kérdés, nagyjából sejtem a válaszokat...
Beszóltak